NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba

ELM-2084 /  IAI

Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické rozhodnutí ve věci pořízení nových radiolokátorů kategorie MADR, když vybralo prověřený radarový systém ELTA ELM-2084, který zajistí úplný přehled o situaci ve vzdušném prostoru ČR a v budoucnu se stane základem i pro protivzdušnou obranu (PVO) země.

Česko vybralo izraleský radarový systém, do jehož výroby se zapojí domácí průmysl, zajistí i přenos špičkových technologií do Česka, podpoří vědeckou spolupráci, a to vše v rámci plánovaného rozpočtu na pořízení nových radarů. K tomu všemu ještě posílí nákup radiolokátorů vztahy mezi Českou republikou a Izraelem v širším slova smyslu.

Izraelský multifunkční radarový systém ELM-2084 byl nabídnut za nižší cenu než konkurenční systémy, jako například prototypový švédský radar SAAB 4A.

ELM-2084 je nejlépe prodávaný radar svého druhu, celosvětově jich bylo dodáno přes 80 ks, proto může být prodejní cena nižší než u radaru, který existuje jen v prototypu a svou konečnou podobu získá až po dokončení vývoje.

Naproti tomu ELM-2084 používaný v rámci sytému PVO Iron Dome je v operačním nasazení již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován. Je nereálné se domnívat, že radarový systém, který existuje pouze jako prototyp a který nebyl nikdy dodán žádnému zákazníkovi, může být nabízen za konkurenceschopnou cenu.

SAAB 4A má před sebou ještě roky dalšího vývoje, než se z něj stane operačně použitelný zbraňový systém. Vypovídající také je, že o jeho pořízení v nejbližší budoucnosti neuvažuje ani švédské ministerstvo obrany.

Podle zkušeností odborníků vývoj prototypu podobného radiolokátoru trvá více než pět let. SAAB 4A stále není v operačním použití, a to ani ve Švédsku - potíže spojené s jeho technickým zráním by tak v případě jeho pořízení pocítila Česká republika.

Armáda ČR by se stala pro SAAB testovacím zákazníkem se všemi riziky a potížemi. Proto není ve světě běžné, že by u takto strategických a nákladných projektů byli úvodními zákazníky zahraniční uživatelé.

Princip fungování ELM-2084

Podle některých jsou provozní náklady radiolokátoru SAAB 4A nižší než u konkurence. Otázka ovšem zní, jak je možné něco podobného tvrdit v případě prototypu, který není nikde na světě nasazen do operační služby a žádný zákazník s ním nemá reálnou zkušenost? Odpověď je nasnadě - jde jen o vágní tvrzení nepodložené fakty a důkazy a jako takové se nedají brát vážně.

Skutečná čísla se dají zjistit pouze a jen na základě několikaletých zkušeností s provozem radiolkátoru ve skutečných podmínkách operačního nasazení. Koneckonců Armáda ČR má zkušenosti s provozem radarů švédské provenience, konkrétně jde o radarový systém ARTHUR, pro nějž servisní a další služby zajišťuje rovněž SAAB.

Čeští specialisté si tak mohli o nákladech na provoz i údržbu a další služby udělat poměrně přesný obrázek. Možná tato zkušenost hrala při rozhodování ve výběrovém řízení na radiolokátory MADR svou roli.

Důležitou součástí izraelské nabídky v rámci výběrového řízení na radary MADR je také podíl českého průmyslu na jejich výrobě a přístup k nejnovějším technologiím. Základem pro radar ELM-2084 jsou špičkové vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN), které se mají vyrábět v české společnosti Retia.

Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky.

Retia bude mít na starosti i vývoj i komunikačních jednotek pro radiolokátory, včetně NATO slučitelného spojení se systémy velení a řízení RACCOS Armády ČR. Tím bude zajištěna propojitelnost i funkčnost se současnými i budoucími systémy PVO. Zároveň bude zajištěna technická podpora a servisní služby domácími silami.

Izraelská vláda je připravena podepsat smlouvu na dodávky radiolokátoru MADR přímo s českou vládou v módu vláda - vláda G2G (Government to Government), což byl jeden z požadavků výběrového řízení. Česká republika tak dostane velmi dobře prověřený radarový systém, který se osvědčil ve službě u izraelské armády - izraelská vláda tak může garantovat jak technické parametry, tak i ekonomické náklady.

Zároveň bude zárukou pro přenos technologií a know-how do českého prostředí bez dodatečných nebo skrytých finančních požadavků, které by zatížily české daňové poplatníky.

Izraelská vláda je také partnerem, který má s tímto typem spolupráce velké zkušenosti, což je nejen zárukou, ale i významným přínosem pro vztahy mezi zeměmi s tak výjimečnými politickými i ekonomickými vazbami, jaké Česko a Izrael bezesporu mají.

Nahlásit chybu v článku


Související články

ReVISOR: Radiolokační průzkumné čidlo pro Armádu ČR

Koncem srpna minulého roku objednalo Ministerstvo obrany ČR radiolokační průzkumná čidla krátkého ...

RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR

Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...

Radiolokátor (1): Zrození

Dokáže odhalit nepřátelský letoun nebo raketu i na velkou vzdálenost bez ohledu na denní dobu či ...

Armáda ČR získá izraelské radiolokátory EL/M-2084

Tendr na nákup mobilních radiolokátorů středního dosahu MADR (Mobile Air Defence Radar) zná vítěze. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • flanker.jirka
    09:32 24.03.2017

    pjek: Je to přesně naopak, nejdříve musíte mít kvalitní průzkum, aby jste věděli kde co letí. Radary jsou plánované pro tuto radarovou síť, pro kterou máme hroty v podobě Gripenů.

    pjek: Je to přesně naopak, nejdříve musíte mít kvalitní průzkum, aby jste věděli kde co letí. Radary jsou plánované pro tuto radarovou síť, pro kterou máme hroty v podobě Gripenů.

  • pjek
    11:58 23.03.2017

    ->flanker: Jo, problém udržování rozpočtu na nákup při seškrtávání počtu kusů je běžný úkon těch, co mají plná ústa rozpočtové odpovědnosti a sami předvádějí pravý opak. Jinak mi ...Zobrazit celý příspěvek

    ->flanker: Jo, problém udržování rozpočtu na nákup při seškrtávání počtu kusů je běžný úkon těch, co mají plná ústa rozpočtové odpovědnosti a sami předvádějí pravý opak. Jinak mi přijde poněkud bizarní koupit radary a nemít k nim adekvátní PVO... Hlavně mít něco z kšeftu a na systémové řešení kašleme...Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    11:53 23.03.2017

    Ouvej, tak jsem se dověděl, že vlastně neumím analyzovat realistické provozní a TCO náklady na základě údajů o prototypech při nacenění realisticky plánované sériové produkce. Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Ouvej, tak jsem se dověděl, že vlastně neumím analyzovat realistické provozní a TCO náklady na základě údajů o prototypech při nacenění realisticky plánované sériové produkce. Je typické, že kdo mnoho o ekonomických analýzách neví, dopustí se kdejakého hloupého výroku. Elta jako součást Iron Dome má některé nákladové položky vyvolané systémovými požadavky, jež v ČR nemají opodstatnění a je otázkou (osobně nemám bližší informace), nakolik jsou neoddělitelnou součástí systému. Saab má, pokud vím, značně modulární řešení, což je základní cesta k nižším TCO. Takže ve Stropnického divadle zase rozhodují bez náležité profesionality. Pořídit radary od Elty nepovažuji za velkou chybu, za ní považuji naprosto neprofesionální ministerské komentáře k rozhodnutí i metodiku užitou k rozhodování. Spolupráce s Izraelem je zatížena faktem, že jde o spolupráci v podmínkách přímého řízení poruchového globálního finančního systému Izraelem, kde ztráty dopadají na kohokli jen ne na ty, kteří to řídí (viz první vlna krize 2008)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:04 21.03.2017

    JiriR, Rase, Maximus, stirling: nakouknul jsem na článek z Letectví a Kosmonautiky únor 2017, tématu se tam věnoval pan Soušek, mohu jen doporučit přečíst si článek s názvem Radar ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR, Rase, Maximus, stirling:
    nakouknul jsem na článek z Letectví a Kosmonautiky únor 2017, tématu se tam věnoval pan Soušek, mohu jen doporučit přečíst si článek s názvem Radar MADR pro AČR vybrán, zmiňuje tam i nějakou "evropskou normu" ohledně obchodování s vojenským materiálem a odkazuje se na vyjímečnost situace kdy se jedná o obchod mezi vládami, nejsem právník, ale vypadá to, že jako u každého nákupu armádního materiálu zůstává více otázek než odpovědí :-D na to už si asi budeme muset zvyknout.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:51 21.03.2017

    JiriR: v tisku psali, že odborníků tam měli hned okolo třiceti :-D Ale kouzlo takových věcí většinou bývá ukryté v detailu, je to jako přijít do škodovky a chtít auto, každý ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR: v tisku psali, že odborníků tam měli hned okolo třiceti :-D
    Ale kouzlo takových věcí většinou bývá ukryté v detailu, je to jako přijít do škodovky a chtít auto, každý prodejce Vám navykládá pohádek a pak ve výsledku zjistíte, že jde jen obchodníka, který chce prodat, tak Vám slíbí i modré z nebe.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    18:09 21.03.2017

    Flanker, predstava ze v komisi co vybira radar sedi elektrotechnik co pitva silene detaily....Vzpominam si ze jsem jednou zasel za sefem s hromadou papiru v ruce a zacal jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker, predstava ze v komisi co vybira radar sedi elektrotechnik co pitva silene detaily....Vzpominam si ze jsem jednou zasel za sefem s hromadou papiru v ruce a zacal jsem silenym detailem.....nedopadlo to tehdy uplne dobre :-)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:41 21.03.2017

    Rase: jo, zrovna čtu toto: http://www.euro.cz/byznys/cesk... spolupráce tu je, jen se to politikům nehodí. Ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: jo, zrovna čtu toto: http://www.euro.cz/byznys/cesk...
    spolupráce tu je, jen se to politikům nehodí.
    Ani mně nevadí, že armáda získá radary odjinud, ale když se dočtu, že za obdobnou cenu jich mohlo být deset zcela srovnatelných, tak se ptám proč tu nikdo nechce vojákům vyhovět, armáda začínala s požadavky na 12 kusů, které se během ekonomické krize poškrtaly na 10 a i to někdo utnul na osm, ovšem na toto ale pozor, cena deklarovaná MO kterou byli ochotni investovat zůstala stejná jako v případě 10 kusů! Asi máme na rozhazování.

    JiriR: je vidět, že tomu opravdu rozumíte :-D při použití multifunkčního radaru s plřs s koncovým IR nebo ARH navedením postačuje v dostatečné míře poskytovat informaci o poloze cílů, kterou dostanete na palubu střely jedno nebo dvojcestným datalinkem, v tomto směru fungují systémy jako MICA, IRIST, CAMM ER, Spyder, Spyder MR, IRIS t SLS a asi jich bude i více.
    Na to nepotřebujete být genius, tuto činnost reálně umí podporovat radary jako italský Cronos, TRLM 3D od Cassidianu, GM 200 z Francie, Giraffe AMB ze švédska, samozřejmě i izraelské radary jako ATAR a ELM2084, aplikovat stejnou funkci na nový radar, který používá jinou anténu, protože se rozhodli jít do jiného frekvenečního pásma je už pouze detail, nic nemožného. Na Eurosatory všichni výrobci kompletů plřs, včetně firmy Rafael vyrábějící Spyder deklarovali plnou kompatibilitu i s francouzským, italským a švédským radarem. Když si to troufnou tvrdit výrobci raket, tak asi vědí co nabízí.
    BAMSE nebrat :-D pokud něco z této kategorie, tak novou verzi Pantsiru, ale to je neprůchodné, nebo nám prezident domluví přes číňany jejich derivát Tungusky? :-D
    Nechápu co máte na mysli slovy o nějakém modelu???

    Maximus: rizikovost, mít závislou PVO, to jest zbraně proti prvnímu úderu, na zemi která je daleko tak že s ní není ani reálná možná silniční nebo železniční přeprava, bez toho, aby vlak nepřepadli indiáni se Vám zdá v pořádku? Není od věci si připomenout, že Izrael, ačkoliv chápu jejich kroky obranné politiky neustále porušuje některé rezoluce OSN. ...něco jiného bych viděl v případě obrněné techniky a pozemních sil, ale radary jako oči PVO jsou hodně důležité, zatímco většina pozemáků to v 15:30 zabalí a jde na jedno, tak PVO neustále pracuje. Z hlediska použití střel plřs, pak například německé IRIS T již používají Gripeny JAR a Švédska, oproti tomu se málo ví, že implementace Derby a Python 5 dopadla tak, že je nikdo na Gripenu nechce.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:54 21.03.2017

    flaker.jirka: Aktivity probíhají i tady, jen se o to tak nějak nemluví. Co vím, tak v polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, ...Zobrazit celý příspěvek

    flaker.jirka: Aktivity probíhají i tady, jen se o to tak nějak nemluví. Co vím, tak v polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, byla mezi VOP CZ (a Meoptou) a britskou zbrojovkou BAE Systems plc, dohodnuta intenzivnější spolupráce. Určitě probíhají jednání i mezi vládami atd. Tohle ale není zajímavé téma ani pro lidi, kteří se o armádu zajímají, natož pak pro laiky.
    Jinak jsem rád, že se koupilo něco jiného než od švédů, teď ještě prohloubit spolupráci s Němci, Poláky a zbytekem V4 (a okolím) a bude to v pohodě.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    13:59 21.03.2017

    Ano, to máš pravdu. Ale RBS 70 se nenavádí radarem a BAMSE ..u svého minulého příspěvku jsem chtěl napsat do závorky- „doufám, že na mně nikdo nevytáhne BAMSE“ :-)

    Ano, to máš pravdu. Ale RBS 70 se nenavádí radarem a BAMSE ..u svého minulého příspěvku jsem chtěl napsat do závorky- „doufám, že na mně nikdo nevytáhne BAMSE“ :-)

  • Maximus
    12:58 21.03.2017

    To JiriR: K těm raketám země-vzduch, co se nevyrábí ve Švédsku, dodám jen RBS-70 a BAMSE, který je jeden z kandidátů na nový PVO systém pro AČR, byť osobně má o něco málo horší ...Zobrazit celý příspěvek

    To JiriR: K těm raketám země-vzduch, co se nevyrábí ve Švédsku, dodám jen RBS-70 a BAMSE, který je jeden z kandidátů na nový PVO systém pro AČR, byť osobně má o něco málo horší parametry, než je specifikováno v požadavcích AČR.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    12:49 21.03.2017

    Flanker Znova opakuji cílem je pořízení PVO. Ve švédsku se nevyrábí žádná ŘS země/vzduch. V Izraeli ano a odpalují to tam denně. Výběr provedl model (> 100 parametrů-není to jenom ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker
    Znova opakuji cílem je pořízení PVO. Ve švédsku se nevyrábí žádná ŘS země/vzduch. V Izraeli ano a odpalují to tam denně. Výběr provedl model (> 100 parametrů-není to jenom o novosti GaN modulů) a u mnoha parametrů byla u SAAB radaru hodnota 0- nebylo možné na ni odpovědět. Čekám který z místních géniu začne psát o možnosti spojit prototypový radar s raketami…Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:13 21.03.2017

    To flanker.jirka: Vazba pouze na EU a zejména "staré členy" je dosti riziková v kontextu délky životnosti větších zbraňových systémů a geopolitického vývoje v Evropě. Na nápis "Se ...Zobrazit celý příspěvek

    To flanker.jirka: Vazba pouze na EU a zejména "staré členy" je dosti riziková v kontextu délky životnosti větších zbraňových systémů a geopolitického vývoje v Evropě. Na nápis "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak" jsem se díval kus svého dětství a nemyslím si osobně, že EU má moc velký potenciál se zreformovat do dlouhodobě udržitelného "soustátí" se společnou měnou, zachováním základní funkce národních států a současně stát na demokratických principech a respektovat základní svobody.

    Diverzifikace dodavatelů klíčových zbraňových systémů je součástí velmi pragmatické politiky, která i v případě zásadních geopolitických změn v Evropě nebude znamenat omezení servisu a dodávek ND pro většinu armády.

    Spolupráce s Izraelem je z tohoto hlediska velmi výhodná, protože nejen máme s Izraelem nadstandartní vztahy dané historicky, ale i Izraelci svoji špičkovou vojenskou techniku jsou ochotni prodat i přes různá embarga či politické tlaky - minimálně "neoficiálně".

    Tím neříkám, že spolupráce v rámci regionu EU je špatná, viz můj názor na nutnost zapojit ČR do vývoje "Leo3", protože žádná jiná rozumná alternativa není. Nicméně nejbližší spolupráce by měla být v rámci tradičních sousedů (také členů EU) a tím je samozřejmě Slovensko a Polsko.

    Se západními zeměmi (zejména s Německem) jsme velmi provázáni ekonomicky a naši závislost nemusíme navyšovat ještě závislostí ve vojenské sféře.

    Geopolitika země velikosti a poloze ČR je o rozumném vyvažování vlivů a zájmů různých stran dopadajících na reálný život našich občanů.

    Rozhodně by to mohlo být lepší, ale právě radarový systém a snad i PVO izraelské provenience není špatná volba pro budoucnost.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    11:51 21.03.2017

    flanker.jirka: ptáš se proč si dáváme podmínku a neměl by jsi se spíše ptát proč není tato firma tuto podmínku schopna splnit když by mělo jít u solidního partnera pouze o ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: ptáš se proč si dáváme podmínku a neměl by jsi se spíše ptát proč není tato firma tuto podmínku schopna splnit když by mělo jít u solidního partnera pouze o administrativní krok. Tvůj argument bych bral pokud by se jednalo o naprostý nesmysl, ale tohle mě přijde jako krok správným směrem a rozhodně je to daleko průhlednější a podle mě i snáze vymahatelné.
    Jinak nevím, proč by švédsko mělo kupovat zrovna tatry, může tu nakoupit cokoli jiného nebo naopak tu investovat do čehokoliv.
    Jinak RBS 70 nikdo kupovat nechtěl jednalo se myslím o novou generaci RBS 70 NG a to pravda nevím do jaké míry je to zastaralý systém? O ceně servisu spike nevím nic, ale bylo by fér takové tvrzení podpořit fakty.
    Zrovna tak s tím zasedáním ty víš zda o to byl zájem i z druhé strany o takové zasedání?
    Nesmažme se hledat problém nutně u nás, opravdu může být i na druhé straně.
    Mluví se tu o tom, že je hloupost vše pro armádu (nejen pro ni) nakupovat z jednoho zdroje a jak jednou uděláme změnu tak hned někdo křičí, že je to podvod, že jsme nekoupili to nejmodernější a nejlepší...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:31 21.03.2017

    KOLT: je to bulvár, ale nemusí být nutně nepravdivý. Možná se shodneme na tom, že procento pravdivosti bulváru ohledně armádních zakázek v ČR je hodně vysoké, vzhledem k tomu jak ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: je to bulvár, ale nemusí být nutně nepravdivý. Možná se shodneme na tom, že procento pravdivosti bulváru ohledně armádních zakázek v ČR je hodně vysoké, vzhledem k tomu jak to tu se vším probíhalo a jak se k tomu MO vyjadřovalo. Stačí se podívat na Casy. Ty informace vypadají až moc konkrétně, na to aby to byla jenom pohádka, na stejné téma vyšel článek i v časopise LK od jiného novináře, vše bylo jinak podáno, ale výsledek obdobný, možná od něj Stratilík opisoval.
    U kolových vozidel je v průchodnosti terénem malý rozdíl mezi specifickým podvozkem Tatry, pokud máte jiný podvozek 8x8 tak to postačí.

    Nesher: RBS 70 je už dnes zastaralá technologie, navíc v našem případě by to znamenalo jistě nákup dalších zastaralých technologií v podobě radarů Revisor od Retie, to jsou další vyhozené peníze. Samotné Švédsko deklarovalo v roce 2013, že RBS 70 vymění za IRIS-T. Problém se servisem bude zakopán nejspíše jinde, ve zprostředkovatelích, jak už to bývá od časů Kalouska ve všem podobném. I servis raket Spike je za obdobnou cenu, jen se to nehodí zmiňovat, protože je to z Izraele.
    Osobně si myslím, že je lepší zkoušet jednat s firmami a státem ze "spolku" tedy z EU, opravdu jsou v tomto případě potřeba garance vládou, neslouží to pouze jako obezlička k tomu vyřadit ne-vhodné kandidáty, které samo MO předtím oslovilo?

    Rase: průmyslová spolupráce se dá nabízet všude a ve více oblastech, i se Švédskem,
    Sobotkova vláda měla nejedno společné zasedání s vládou izraelskou, kolik takových zasedání měla s francouzskou nebo švédskou?Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:14 21.03.2017

    Švédové se někdy chovají tak, že vlastně nabízí jediné možné řešení (viz neochota ustoupit při prodlužování pronájmu gripenů), už tehdy jsem si říkal, jestli by nebyla f16 lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Švédové se někdy chovají tak, že vlastně nabízí jediné možné řešení (viz neochota ustoupit při prodlužování pronájmu gripenů), už tehdy jsem si říkal, jestli by nebyla f16 lepší řešení už jen kvůli tomu, že to letadlo je dokončené celé a má ho skoro celé nato. Ostatně nevím jak je to u nás, ale maďaři při posledním prodloužení pronájmu si už tuším vyjednali i následný odkup.
    CV90 považuji skoro za nejlepší řešení, ale pokud švédové nepřijdou s nějakou kompenzací tak jsem zásadně proti, prostě u takového obchodu musí na oplátku přijít nějaký nákup nebo investice u nás a nikdo určitě nikdy neříkal, že to musí být obchod s vojenským materiálem, můžou investovat kam chtějí jde jen o dohodu.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:45 21.03.2017

    KOLT: To mi připomíná, že není to zase tak dávno, co švédi jezdili do Československa, odkoukat jak se dělá průmysl... (30.-40.léta) a dá se říct, že sme byli v opačném poměru než ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    To mi připomíná, že není to zase tak dávno, co švédi jezdili do Československa, odkoukat jak se dělá průmysl... (30.-40.léta) a dá se říct, že sme byli v opačném poměru než dnes. Kdo ví, co bude za dalších cca 50 let. Sice jim nemáme moc co nabídnout, ale je to už docela dávno, kdy měli švédi kupovat pro armádu nějaké tuzemské ruční zbraně - asi to byla jen kachna. Problém se švédy je v tom, že obecně drtivou většinu techniky a zbraní si sami vyrábějí a dováží jen málo. Vždyť nebýt finančních problémů se Strv2000, tak si vyrábějí i vlastní MBT (!) Vojenskou techniku kterou odebrali z jiného státu, spočítáme na prstech jedné ruky. Kolovou techniku sice mají od finské Patrie, ale přeci jen s Finy mají Švédi hodně specifický vztah.
    To že Švédi nekupují vojenskou techniku od nás není náše chyba - oni nekupují techniku prakticky od nikoho.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:33 21.03.2017

    flanker Ano, nabízel ho Saab, nikoli švédská vláda, jak zněla podmínka. Prostě švédská vláda z nějakého důvodu odmítla podpořit nabídku Saabu. Podle mě (a je to opravdu moje ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker
    Ano, nabízel ho Saab, nikoli švédská vláda, jak zněla podmínka. Prostě švédská vláda z nějakého důvodu odmítla podpořit nabídku Saabu. Podle mě (a je to opravdu moje soukromá hypotéza) si švédská vláda po návštěvě premiéra Sobotky ve Švédsku v loňském roce uvědomila (Sobotka tam údajně naši nespokojenost komunikoval zcela jasně), že za těchto podmínek nemá Saab šanci a odmítla se angažovat. Saab to zkusil na vlastní pěst a logicky to nevyšlo.
    Ostatně se zdá, že MO to myslí skutečně vážně, momentálně je totiž pozastaven i nákup RBS 70 NG (oficiálně kvůli velkým nákladům na servis, které si účtuje český partner Saabu Omnipol), ale může to souviset (a patrně i souvisí) s tlakem na švédy ve smyslu naší diskuze. MO už oslovilo další firmy, které nabízejí podobné systémy z USA, Francie a Polska.
    Kolt - to nikdo nepopírá, ale nás to nemusí moc trápit, my zase to co nabízejí Švédové můžeme koupit jinde. Tedy pokud nám chtějí Švédové prodávat zbraně, musí nám to nějakým způsobem kompenzovat.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:28 21.03.2017

    pro flanker.jirka: Zrovna články pana Stratilíka jsou objektivita sama.... :-/ Čímž neříkám, že nemůže mít zrovna tentokrát pravdu, ale rozhodně nebudu rovnou věřit něčemu, co ...Zobrazit celý příspěvek

    pro flanker.jirka: Zrovna články pana Stratilíka jsou objektivita sama.... :-/ Čímž neříkám, že nemůže mít zrovna tentokrát pravdu, ale rozhodně nebudu rovnou věřit něčemu, co napíše pouze on.

    S čím souhlasím, jsou obchody ČR-Švédsko ve věci vojenského materiálu. Co by tak od nás mohli Švédi kupovat? Pušky, které v mrazu nefungují a pistole, kterým vypadávají zásobníky? Krom Vera NG máme jedinou technologii, která by jim k něčemu byla, a tou jsou podvozky Tatra. Nicméně jejich nákup by se v domovské zemi firem Volvo a Scania asi dost těžko obhajoval (i kdyby byla Tatra nakrásně lepší, třeba Archer by na ní byl bomba). Malá, stále ještě zaostávající země má prostě těžko co nabídnout rozvinuté zbrojní velmoci, jakou je Švédsko.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    07:31 21.03.2017

    Nesher: tak nějak nechápu co máte na mysli tím, že není možné ten radar objednat, vždyť ho nabízeli? Chápu švédskou armádu, že s novými radary počítají až v pozdější době k jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: tak nějak nechápu co máte na mysli tím, že není možné ten radar objednat, vždyť ho nabízeli? Chápu švédskou armádu, že s novými radary počítají až v pozdější době k jejich MSAM (mají dostatečné množství zánovních Giraffe AMB).
    Lekci by spíše potřebovala ČR, ekonomickou výhodnost spolupráce s Izraelem bude možné posoudit později, ale pokud je to tak, že se domluví dopředu, uspořádají soutěž-nesoutěž, tak se samotná ČR ztrapnila, protože přišla o možnost reálně jednat o lepší ceně s Izraelem, tak že pokaždé bude ČR tahat za špatný konec provazu.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    00:05 21.03.2017

    Flanker To je jasné, naše Gripeny se braly z objednávky pro švédské letectvo, byly objednány a uhrazeny švédskou vládou pro švédské ozbrojené síly. Problém je, že Švédové sami ten ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker
    To je jasné, naše Gripeny se braly z objednávky pro švédské letectvo, byly objednány a uhrazeny švédskou vládou pro švédské ozbrojené síly. Problém je, že Švédové sami ten radar nechtějí, tedy nebylo možné ho objednat. Saab si myslel, že to nějak "vyřeší", nevyřešil a našemu MO se to hodilo, jednak kvůli té "lekci" a hlavně armáda i vláda chtěly od počátku izraelský systém, spolupráce s Izraelem je politicky důležitější a i ekonomicky výhodnější.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3