F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
- 4. 12. 2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti sdělovacích prostředků. Večer před jeho zahájením se v dubajském hotelu Mariott Markus uskutečnila tisková konference, během které americký generál Stephen Wilson potvrdil obnovení jednání s vládou Spojených arabských emirátů (SAE) o prodeji víceúčelových bojových letounů F-35. Dřívější rozhovory se zástupci ruského průmyslu ovšem nevylučují ani nákup stíhacích letounů Su-35. S kým Arabové obchodní dohodu nakonec uzavřou?
Odpověď se zdá být jasná, protože SAE dlouhodobě nakupují americkou leteckou techniku. Součástí letectva SAE jsou sice i francouzské stíhací letouny Mirage 2000, které vyžadují modernizaci, ale hlavní oporu leteckých sil tvoří americké stíhací letouny F-16E/F. Tyto stroje vyrábí společnost Lockheed Martin, jež stojí také za stíhacími letouny páté generace F-35 Lightning II.
Výstup generála Stephena Wilsona těsně předcházel ruské nabídce letounů Su-35. Moskva ve svém návrhu upřesnila některé body memoranda o porozumění, k jehož uzavření došlo v průběhu únorního veletrhu IDEX 2017.Potenciálnímu zákazníkovi předala konkrétní návrh smlouvy.
Výkonný ředitel ruské státní společnosti Rostech, Sergej Čemezov, k obsahu dříve uzavřeného memoranda uvedl, že počítá s možností společného vývoje jednomotorového stíhacího letounu páté generace a s prodejem několika Su-35 ozbrojeným silám SAE.
Vývoj jednání v průběhu Dubai Airshow 2017 naznačuje, že Abú Zabí má spíše zájem o koupi amerických F-35. Společnost Lockheed Martin ovšem existenci jakékoliv konkrétní dohody odmítá a zdůrazňuje, že takový prodej je možný pouze po uzavření příslušné mezivládní dohody. Konečné rozhodnutí učiní Pentagon, jehož instrukcemi se americký průmysl v případě nejpokročilejších technologií řídí.
Pokud vyhraje Moskva, musí vedle sebe operovat americké a ruské letouny. Takový stav by byl neobvyklý, ale nikoliv bezprecedentní. Součástí například malajsijského letectva jsou jak americké letouny F/A-18, tak i ruské Su-30MKM. V Egyptě je situace podobná, americké F-16 a ruské MiGy-21 se vzájemně doplňují. Pákistánské ozbrojené síly mají kromě amerických F-16 k dispozici i čínské JF-17.
Představitelé ruského průmyslu se k zájmu SAE o zakoupení ruských letounů vyjadřují velmi zdrženlivě. Podle britské analytické společnosti Jane’s uzavření obchodu dokonce nepovažují za příliš pravděpodobné. Během Dubai Airshow 2017 nebylo zveřejněno žádné dvoustranné vyjádření o budoucí vojenské spolupráci mezi Ruskem a SAE.
Abú Zabí projevilo vážný zájem o ruské Su-35 již v 90. letech 20. století. Z obchodu ale nakonec sešlo. SAE totiž ruskou nabídku využily pouze jako nátlakový prostředek, díky kterému od Američanů získaly stíhací letouny F-16E/F Block 60 vybavené nejmodernější technikou.
F-35B Lightning americké námořní pěchoty; větší foto / public domain
Původní americkou nabídku přitom představovaly starší letouny F-16. Je možné, že se takový postup bude opakovat. Generál Stephen Wilson v Dubaji prohlásil, že Spojené státy mohou přehodnotit svou politiku a znovu posoudit zájem svých arabských spojenců o stíhací letouny F-35.
I koupě ruských Su-35 podle týdeníku Vojenno-promyšlennyj kur’jer (VPK) zlepší bojové schopnosti letectva SAE. K přednostem Su-35 patří především radiolokátor N035 Irbis-E a jeden z nejmodernějších ruských motorů Saturn 117S.
Abú Zabí dosud nakupovalo pouze ruskou pozemní techniku, jako jsou bojová vozidla pěchoty BMP-3 a systémy protivzdušné obrany Pancir-S1. Prodejem letounů Su-35 by Rusko výrazně posílilo svou roli vývozce vojenských zařízení do SAE.
Jsou to ale USA, kdo v oblasti Perského zálivu jednoznačně dominuje jako hlavní dodavatel zbraní a vojenského vybavení. I přes projevený zájem SAE o letouny F-35 a Su-35 je jasné, že Abú Zabí povede vleklá jednání s Ruskem i se Spojenými státy. SAE se budou snažit získat nejen samotné stroje, ale i technologie spojené s jejich výrobou.
VPK zdůrazňuje, že atraktivitu ruské nabídky zvyšuje zapojení Su-35, jednoho z nejnovějších stíhacích letounů, do vojenských operací v Sýrii. Pro mnoho zákazníků je ukázka účinnosti zbraní v reálných bojových podmínkách nezbytná pro uskutečnění nákupu. Jestli je taková ukázka nezbytná i pro SAE ukáže volba nových stíhacích letounů. Ruské Su-35 si své nasazení již odbyly, americké F-35 ještě nikoliv.
Zdroj: VPK, Jane´s, Defense-Aerospace
Související články
Indonésie kupuje ruské víceúčelové stíhačky Su-35
Po dvou letech vyjednávaní se Moskva s Jakartou dohodli na prodeji špičkových víceúčelových ...
- 09.08.2017
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelová stíhačka Su-35S oficiálně ve výzbroji
Tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu 19. záři oficiálně oznámilo zavedení ...
- 21.09.2017
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Německo chce stíhačky F-35 Lightning II
Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle ...
- 10.11.2017
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko kupuje ruské systémy S-400 a vyhlíží stíhačky F-35 Lightning II
Turecký ministr obrany Nurettin Canikli nedávno oznámil dojednání nákupu ruských kompletů ...
- 22.11.2017
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
kawa: Ak ste si nevšimli, je na spadnutie konflikt medzi Hisballahom a Izraelom, ktorý bude musieť "Bibi" dobojovať do nasledujúcich volieb v roku 2019, aby mohol ukázať výsledky. ...Zobrazit celý příspěvek
kawa:
Ak ste si nevšimli, je na spadnutie konflikt medzi Hisballahom a Izraelom, ktorý bude musieť "Bibi" dobojovať do nasledujúcich volieb v roku 2019, aby mohol ukázať výsledky. Ak vypukne, bude sa bojovať aj na území Sýrie a bude v ňom viazaná väčšina proasadovských síl. Čiže sa ešte črtá, že to bude celkom zaujímavé.Skrýt celý příspěvekMíšo... to se asi nechápeme, politika...hodný, zlý...to neřeším, neb je to moc komplikované a kdo je bez viny ať hodí kamenem... Měl jsem mysli vojenský výsledek v Sýrii. Ten je ...Zobrazit celý příspěvek
Míšo... to se asi nechápeme, politika...hodný, zlý...to neřeším, neb je to moc komplikované a kdo je bez viny ať hodí kamenem...
Měl jsem mysli vojenský výsledek v Sýrii. Ten je jasný.Skrýt celý příspěvekKawě.... V Sýri vyhrála pouze autokracie, sice narozdíl od náboženského fundametalismu asi nebude vykřikovat smrt všem, ale k žití tam stejně nebude, byť bez křiku. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Kawě....
V Sýri vyhrála pouze autokracie, sice narozdíl od náboženského fundametalismu asi nebude vykřikovat smrt všem, ale k žití tam stejně nebude, byť bez křiku. Ale milovníci silných osobností budou vždy mít vlastní dušičku malou a vždy budou fandit autokratům. Ne, nejsem milovník současného USA, vyhrál Busch III(Trump) a když jsem ho kritizoval před nástupem, ruští aktivisti mě hejtili a dnes? Nějak už ho zdá se nemají v lásce, jakto?Skrýt celý příspěvekCalhoun: souhlas, ale to jak na tom Rus s dnes opravdu je, my určitě nevíme. A ti co to ví, o tom stejně nesmí mluvit. Ale vzhledem k nedávným výsledkům a to zejména v Sýrii, ...Zobrazit celý příspěvek
Calhoun: souhlas, ale to jak na tom Rus s dnes opravdu je, my určitě nevíme. A ti co to ví, o tom stejně nesmí mluvit.
Ale vzhledem k nedávným výsledkům a to zejména v Sýrii, to asi tak zlé nebude. Na hlavu poražena odchází západní koalice v čele s USA...ať se Vám to líbí, nebo ne, Sýrie dnes patří Rusku.Skrýt celý příspěvekkawa: Konflikty v Sýrii, na východe Ukrajiny a o Krym ešte nie sú ani v polovici a už sa snažíte pasovať víťaza? Prečo máte tak naponáhlo? :-D
kawa: Konflikty v Sýrii, na východe Ukrajiny a o Krym ešte nie sú ani v polovici a už sa snažíte pasovať víťaza? Prečo máte tak naponáhlo? :-D
To bylo řečí, Bašár Asad musí odejít, Kerry se málem uřval... Pak si to pár dnů před očekávanou smrští Tomahavků přihasil raketový křižník s podporou a bylo vymalováno ...Zobrazit celý příspěvek
To bylo řečí, Bašár Asad musí odejít, Kerry se málem uřval...
Pak si to pár dnů před očekávanou smrští Tomahavků přihasil raketový křižník s podporou a bylo vymalováno :-))
Nebo si to už nepamatujete?Skrýt celý příspěvekkawa: Mas pravdu v tom ze proti pasivni detekci ala Tamara je Ti stealth uplne k nicemu. Bohuzel vedet ze "neco tam je" je jedna vec a zamknout to "neco" do zamerovace a navest na ...Zobrazit celý příspěvek
kawa: Mas pravdu v tom ze proti pasivni detekci ala Tamara je Ti stealth uplne k nicemu. Bohuzel vedet ze "neco tam je" je jedna vec a zamknout to "neco" do zamerovace a navest na to strelu je vec uplne jina. A o tom to cele je. Samozrejme ze tu "neviditelnou" F-35 muzes detekovat, zamerit i sestrelit ale budes k tomu potrebovat mnohem vic nez Tamaru a Sucko s Irbisem.Skrýt celý příspěvek
JJ Míšo, máš pravdu to bylo vidět v Sýrii, jak si Rusko vytřelo s celou slavnou západní koalicí řiť. A kdo je vlastně vítězem v Sýrii? A na Ukrajině, Krymu si taky někdo s ...Zobrazit celý příspěvek
JJ Míšo, máš pravdu to bylo vidět v Sýrii, jak si Rusko vytřelo s celou slavnou západní koalicí řiť. A kdo je vlastně vítězem v Sýrii?
A na Ukrajině, Krymu si taky někdo s někým vytřel řiť, nebo snad ne?
Nějak mi to nejde do hlavy, jak to ti křováci z východu dělají...Nebo si tady někdo lže do kapsy???Skrýt celý příspěvekKdyž se tu pitvá ona tech. stealth. Jaký je vývoj laseru, pro detekci (lidar?) a komunikaci pro tato éra, mám dojem, že rádio se stává pomalu nechtěným, samozřejmě vím, že s mraky ...Zobrazit celý příspěvek
Když se tu pitvá ona tech. stealth. Jaký je vývoj laseru, pro detekci (lidar?) a komunikaci pro tato éra, mám dojem, že rádio se stává pomalu nechtěným, samozřejmě vím, že s mraky a zaměření paprsku nebude sranda.
K tématu dodám, hádejte se a bijte se, ale faktem zůstává zastaralost východní techniky, výhodou bude ale její cena. Ovšem otázka zní, vyplatí se, když nevyhrává?Skrýt celý příspěvekstanda: jediny cisla jsou ze SAR 2015 reportu kde je to tesne pod 30000usd v usaf f16 je stoji okolo 260000usd. ma to jit jeste asi o 20% dolu. mimochodem to jsou ceny pro ...Zobrazit celý příspěvek
standa: jediny cisla jsou ze SAR 2015 reportu kde je to tesne pod 30000usd v usaf
f16 je stoji okolo 260000usd.
ma to jit jeste asi o 20% dolu.
mimochodem to jsou ceny pro usaf, tedy letectvo schopne stroje nasadit kdekoliv na svete a ne na jedne zakladne.
celkove by rocni provoz mel stat asi o 10% vic jak f16, ale nalitaji min hodin...
kus za kus je tedy f35 drazsi na provoz, ale ne 2xSkrýt celý příspěvekK Tamaře a Věře... od blbce vy géniové :-)) Už to mám! pokud F-35 poletí podle skládací mapy co si koupí u benzínky, tak na něj nikdo nemá... Názvem pasivní detekce ...Zobrazit celý příspěvek
K Tamaře a Věře... od blbce vy géniové :-))
Už to mám! pokud F-35 poletí podle skládací mapy co si koupí u benzínky, tak na něj nikdo nemá...
Názvem pasivní detekce vzdušných cílů lze obecně označit zjištění létajících objektů pasivními metodami, t. j. technikou, která ke zjištění cíle nevyužívá vlastní vyzařování (vysílání), ale pouze přijímá a vyhodnocuje jeho charakteristické příznaky v optickém, zvukovém, tepelném nebo elektromagnetickém spektru
Předmětem zájmu pasivních systémů je proto signál, jeho parametry v prostoru, čase a souvislostech. Vzhledem k fyzikálním možnostem detekce jsou pro soudobé pasivní systémy reálným zdrojem informací především signály palubních radiolokátorů, navigačních dotazovačů, identifikačních odpovídačů, rušičů (impulsních nebo šumových) a prostředků přenosu dat (Data Link).Skrýt celý příspěvekMarw Pasívne radary nemusia zachytávať nutne vysielanie z cieľa. Najnovšie generácie od vás z čiech dokázali napríklad detekovať aj narušenie vĺn mobilných vysielačov ak cez je ...Zobrazit celý příspěvek
Marw
Pasívne radary nemusia zachytávať nutne vysielanie z cieľa. Najnovšie generácie od vás z čiech dokázali napríklad detekovať aj narušenie vĺn mobilných vysielačov ak cez je niečo preletelo.
Každopádne, dobré to je len na to, aby obsluha vedela, že tam niekde niečo je. Ale nevie kde presne a čo.
Ostatne aj preto česi patria v tejto oblasti k špičke. Najväčší hráči sa na tieto radary nesústredili lebo nie sú až tak užitočné.Skrýt celý příspěvekto kawa: Co přesně Shania s Logikem nevědí? Kolik má Su-35 a F-35 motorů? Jaký mají ty motory tah? Kolik ty stroje váží? Jak spočítat poměr tahu a hmotnosti? Prostě tady ...Zobrazit celý příspěvek
to kawa:
Co přesně Shania s Logikem nevědí? Kolik má Su-35 a F-35 motorů? Jaký mají ty motory tah? Kolik ty stroje váží? Jak spočítat poměr tahu a hmotnosti?
Prostě tady plácneš blbost a když ti ji někdo vyvrátí čísly, tak je amikofanatik. To je argumentace na úrovni...
to Shania,
Prosím, nevíš, jak je to s cenou letové hodiny F-35? Posledně tu byla v diskuzi hodnota, která byla několikanásobek ceny F-16 a ostatních strojů 4. generace. Docela mě to překvapilo a nikdo to tu nezpochybnil. Je to tak?Skrýt celý příspěvekkawa: 1) Nikto nikdy netvrdil ze F-117/F-22/F-35 su nezostrelitelne. Ak vies kedy priblizne a v akej vyske bude masina letiet tak ju da dole aj nemecky Flak z II. svetovej vojny. ...Zobrazit celý příspěvek
kawa:
1) Nikto nikdy netvrdil ze F-117/F-22/F-35 su nezostrelitelne. Ak vies kedy priblizne a v akej vyske bude masina letiet tak ju da dole aj nemecky Flak z II. svetovej vojny. Vyvodzovat cokolvek z jedineho zostrelu je pekna hovadina.
2) Opravte ma niekto ak sa mylim, ale F-117 nedisponovala radarom, mala len laserovy znackovac, tak ze pokial pilot nebol uplny magor a neletel so zapnutym transponderom a nevykecaval sa permanentne do vysielacky tak mu pasivny radar ako Tamara mohol fukat praskovy cukor do nasavania. Pokial viem tak Neva umoznovala aj priame navedenie na ciel pomocou optickeho sledovania. Ak vedeli z ktoreho smeru ho ocakavat tak strely nan mohol naviest operator povelovym navadzanim a v takom pripade je samozrejme jedno ci bol stealth alebo nie. To ale opat nezanmena ze Stealth je na nic a Neva je ultimatny PVO system.
3) Ak Rusko povazuje Stealth za prekonane a zbytocne, preco sa tak radi chvalia stealth charakteristikami u Su-57 a PAK-DA? A naco sa s tym obtazuju cinania ked vedia ze je to prekonana technologia?
A na zaver, neviem kto vymyslel ze stealth = nevyditelne, moja anglictina nie je najlepsia ale pokial viem, stealth = kradmy. Co je dost podstatny rozdiel.Skrýt celý příspěvekkawa: do teď se mi dařilo na blbost nereagovat, ale nedá mi to. Čekal jsem, čím budeš "argumentovat" dále a předpokládal jsem nějakou blbost. Nezklamal jsi. Děkuji :-)
kawa: do teď se mi dařilo na blbost nereagovat, ale nedá mi to. Čekal jsem, čím budeš "argumentovat" dále a předpokládal jsem nějakou blbost. Nezklamal jsi. Děkuji :-)
kubo4747: ano, já nevím nic, ale vy všichni také ne. Papír snese všechno, hlavně pokud jde o marketing. "Neviditelná" F-117A se poroučela k zemi už v roce 1999 v Srbsku. A to měli ...Zobrazit celý příspěvek
kubo4747: ano, já nevím nic, ale vy všichni také ne. Papír snese všechno, hlavně pokud jde o marketing. "Neviditelná" F-117A se poroučela k zemi už v roce 1999 v Srbsku. A to měli Srbové upravenou sovětskou raketu z 60tých let, ne současnou Hi-tech co má dnes např. Rusko. A taky ho museli něčím zaměřit ne? Že by Tamara?
Vy pořád věříte v obtížnou zjistitelnost, někdo tu psal o našem pasivním sledovacím system "Věra". Pamatujete na tu histerii američanů když jsme ho chtěli vyvézt? A to je Věra na světě od r. 1995.
Může to být propaganda, ale velitel Ruských sil v Sýrii se cca před rokem tzv. neviditelnosti steahlt letounů doslova vysmál, nazval to nějak jako "vysněná přání popletenců" ...Skrýt celý příspěvekJak se tu tak probíral ten vzdušnej boj a co je pro něj důležitý: 1) Vědět že nějakej nepřítel je vůbec kolem. Jak to nevíte, tak ste fprdeli. Tady je Stealth masivní ...Zobrazit celý příspěvek
Jak se tu tak probíral ten vzdušnej boj a co je pro něj důležitý:
1) Vědět že nějakej nepřítel je vůbec kolem. Jak to nevíte, tak ste fprdeli. Tady je Stealth masivní výhoda.
2) Výkonný obratný éro. Platí, že potřebujete oboje - jak obratnost, tak i hrubou sílu. Když ste obratní a nemáte výkon, dopadnete jak Zera v druhý půlce války nebo Sedmnáctky na Vietnamem. Když máte výkon a nemáte obratnost, ste sice nahraní, ale utýct můžete dycky.
3) Fungující výzbroj. Bez toho je vám všecko k prdu.
No a teď trocha dávný praxe - v první den Linebackeru 2 docílili severovietnamci několik sestřelů a všechny měly na kontě MiG-19 (plus něco FLAK a SAM). Bylo to díky tomu, že to éro bylo extrémně obratný a přitom vysoce výkonný, takže si mohlo dovolit i na namotorovaný Phantomy (Sedmnáctky těžce nestačily s dechem). MiG-21 těžce splakaly na výzbroji - Atolly stály za houby a pilotům MFek scházela agresivita, kterou měli žokejové devatenáctek (skoro se mi zdálo, jako kdyby severovietmamští návodčí měli sedmnáctky jako návnadu, jednadvacítky jako takový rozptýlení a na honění opozdilců a devatenáctky si nechávali v záloze na překvapivý údery ze zálohy, když měly americký stíhačky plný ruce práce s někým jiným).
Co ale dalo obrovskou převahu Amíkům byla hlavně informační převaha (jak díky radarům, tak díky SIGINT) - věděli, že tam nepřítel je a kde vlastně je - a ty sestřely se dvatenáctkám povedly díky tomu, že o nich amíci nevěděli (viděl bych to na let nízko nad zemí v kombinaci s komunikační kázní).
U STEALTH letounů jako F-35 teda vidím velice širokej trh pro pasivní prostředky zjišťování vzdušné situace - Věry a spol. Ty éra sou přímo postavený na síťovým provozu a všechno přes satelit nepůjde udělat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...