Egypt kupuje čínské víceúčelové stíhačky J-10C
- 10. 9. 2024
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Egypt hodlá část flotily amerických víceúčelových stíhaček F-16 nahradit čínskými víceúčelovými stíhačkami J-10C. K prodeji J-10C do Egypta není žádné oficiální potvrzení. Věří se však, že 19. srpna egyptské ministerstvo obrany v tichosti objednalo první várku čínských stíhaček.
Egypt provozuje obrovskou a různorodou flotilu taktických víceúčelových letadel. Páteř letectva a nejmodernější stroje tvoří francouzské víceúčelové stíhačky Rafale. Káhira během let (od roku 2014) objednala 55 letadel (odebrala 24 strojů). Dodávka finální várky 31 Rafale R3R začne v roce 2026. Objevují se informace o nákupu dalších Rafale nejnovější verze F4. Překážkou jsou však omezené výrobní kapacity Dassault Aviation.
Egypt oficiálně stále provozuje 17 francouzských stíhaček Mirage 2000 – jejich technický stav, jako většiny letadel egyptského letectva, je však neznámý.
Nejpočetnější je více než 200 amerických stíhaček F-16. Egypt se Spojenými státy řadu let jedná o upgrade F-16 na standard F-16V nebo o nákupu nejnovějších modelů F-16 Block 70/72. Stav jednání je neznámý – pokud se potvrdí nákup čínských J-10C, jistě vše neprobíhá podle představ Egypťanů.
Egyptské Rafale; větší foto / Dassault Aviation
V roce 2015, téměř společně s první objednávkou Rafale, Egypt objednal 50 ruských víceúčelových stíhaček MiG-29M/M2. Důvodem byl dlouhodobý zákaz Spojených států prodat Egyptu výkonné dvoumotorové víceúčelové stíhačky. Překážkou je americká politika Kvalitativní vojenské převahy QME (Qualitative Military Edge), která Izraeli zajišťuje vojenskou převahu nad regionálními soupeři. Politika je součástí americko-izraelských vztahů a znamená: Američané mohou okolním státům prodávat moderní zbraně, ale současně musí Izraeli zajistit vojenskou převahu. Proto Washington odmítl Egyptu prodat víceúčelové stíhačky páté generace F-35A Lightning II.
Washington také v roce 2018 zablokoval prodej francouzských střel s plochou dráhou letu SCALP (Système de Croisière Autonome à Longue Portée) pro egyptské Rafale. Střela obsahuje americké technologie a Washington odmítl udělit povolení k vývozu. Dodávce střel SCALP bránil americký zákon ITAR (International Traffic in Arms Regulations) do února 2021, než se našlo řešení a Egypt mohl SCALPy zavést do výzbroje. Spekulace: SCALPy možná nelze použít proti izraelskému území.
Hlavním účelem předpisů ITAR je zajistit, aby export americké vojenské techniky, vybavení a souvisejících informací byl v souladu s národními bezpečnostními a zahraničními zájmy Spojených států.
Egyptská F-16; větší foto / USAF
Zajímavost: Český lehký cvičeně-bojový L-39NG nepodléhá ITAR, takže ho lze velmi snadno prodávat do celého světa – proto také uspěl ve Vietnamu. České Aero L-39NG aktivně nabízí egyptskému letectvu. Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aero Vodochody, na nedávné letecké výstavě International Egyptian Airshow řekl: „Vracíme se na africký kontinent, kde má Aero velkou tradici, protože věříme, že letoun L-39NG zde má obrovský potenciál. Egypt má strategickou polohu a je důležitý z hlediska regionální bezpečnosti a obrany.“
Stejné „problémy“ způsobuje egyptský zájem o evropské střely vzduch-vzduch Meteor, které překonávají izraelské střely vzduch-vzduch AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile) a Derby. Podle portálu Times Aerospace, který se zaměřuje na letecký průmysl na Blízkém východě, v Africe a jižní Asii, Američané prodej Meteorů do Egypta blokují.
Také egyptské F-16 mají značná omezení – Egypt nemá AMRAAMy, ale pouze starší AIM-7 Sparrow. Stejně tak egyptské Rafale mohou nést pouze střely vzduch-vzduch Mica se „zajímavým“ doletem 80 kilometrů, což je ale méně, než mají izraelské AMRAAMy a Derby.
L-39NG na Egypt International Air Show.; větší foto / AERO Vodochody
Proto lze chápat egyptský nákup ruských MiGů-29 a ruských střel vzduch-vzduch R-77, které v exportní verzi mají dosah cca 110 kilometrů. Navíc Egypt si v roce 2018 objednal 24 víceúčelových stíhaček Su-35S. Egypt převzal MiGy v roce 2017, ale Su-35S zůstaly nedodané poté, co USA pohrozily Egyptu uvalením sankcí CAATSA (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act).
Egyptské letectvo tak nyní provozuje „zoo“ 11 taktických křídel – ty zahrnují 13 letek F-16, dvě letky MiGy-29M, dvě letky Rafale, dvě letky lehkých Alpha Jet (pro blízkou leteckou podporu) a jednu letku Mirage 2000. Alpha Jet, Mirage 2000 a nejstarší F-16 budou brzy potřebovat výměnu (za Alpha Jety možná L-39NG?), současně MiGy-29M/M2 je kvůli americkým sankcím stále obtížnější udržovat v provozu. Navíc MiGy-29 sloužící u 104. taktického stíhacího křídla (104 Tact Fighter Wing) nemohou komunikovat se západními bojovými letadly. Křídlo je tedy vlastně malé letectvo uvnitř egyptského letectva.
Egyptské letectvo v dohledné době potřebuje 100 až 150 nových taktických bojových proudových letadel.
Existují různé plány modernizace egyptského letectva. Zvažuje se nákup 12 starších Mirage 2000 z Kataru (Indonésie nedávno zrušila nákup těchto letadel za 790 milionů USD) a starších Mirage 2000 ze Spojených arabských emirátů.
Katarský Eurofighter a páksitánský J-10C během společného cvičení; větší foto / Pakistan Air Force
Egypt také usiluje o nákup výkonných dvoumotorových víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II a/nebo Eurofighter Typhoon (jedná s italskou vládou). Američané již údajně schválili vývoz F-15EX Eagle II do Egypta, ačkoli Kongres neobdržel souhlas DSCA (Defense Security Co-operation Agency). Opět: V jakém stavu jsou jednání, vzhledem k obecné neochotě egyptského ministerstva obrany komentovat vojenské nákupy, není jasné.
Podle květnového článku Times Aersopace egyptský prezident Abdel Fattah El-Sisi chce zabránit snaze USA otupit egyptské vojenské kapacity, aby si Izrael zachoval kvalitativní vojenskou výhodu. Proto se chce vyhnout přílišnému spoléhání se na USA jako na jediného dodavatele. Ostatně to je široce aplikovaná arabská politika založená na zkušenostech z historie – nespoléhat se na jedinou velmoc, protože nálady velmocí bývají vrtošivé. Takový přístup aplikuje nejen Egypt, ale i Katar (Typhoon, Rafale, F-15), Saudská Arábie (Typhoon, F-15) nebo Spojené arabské emiráty (F-16, Rafale).
Egyptský obrat na Čínu je tedy logický – Američané se zdráhají, na nátlak Izraelců, prodat Egyptu nejmodernější víceúčelové stíhačky a stejně tak blokují Evropany v dodávkách špičkové munice (která spadá pod ITAR). Rusko je zablokováno kvůli jeho invazi na Ukrajinu – jednak kvůli západním sankcím, jednak kvůli toho, že jeho průmysl je vytížený výrobou zbraní pro vlastní ozbrojené síly.
Čínský dopravní letoun Y-20 a šest víceúčelových stíhaček J-10C při přeletu pyramid během Egypt International Air Show.
Zbývá tedy Čína…
Egyptský nákup J-10C nepotvrzují žádné oficiální informace. Nákup ale měl následovat poté, co se 1. ledna tohoto roku Egypt stal oficiálním členem Čínou vedeného uskupení BRICS (Brazil, Russia, India, China, South Africa).
Prvním zahraničním uživatelem J-10C, nejnovější generace čínských víceúčelových stíhaček J-10, je od března 2022 pákistánské letectvo. V lednu tohoto roku se Pákistánci se svými J-10C vydali do Kataru na společné cvičení s katarskými Eurofightery. Podle pákistánského letectva se J-10 utkali se stíhačkami Eurofighter ve vzdušných soubojích.
Egyptský prezident El-Sisi navštívil čínskou exhibici na Egypt International Air Show.
J-10C je víceúčelový letoun čtvrté generace s radarem typu AESA (Active Electronically Scanned Array). Hlavní výzbroj pákistánských a egyptských J-10C tvoří exportní varianta střel vzduch-vzduch PL-15 s proklamovaným dostřelem 145 kilometrů. Vzhledem k tomu, že západní státy nechtějí nebo nemohou prodat Egyptu výkonné střely vzduch-vzduch, je moderní J-10C s PL-15 pro Káhiru velmi lákavou alternativou. Z čistě takticko-technického hlediska nad egyptskými J-10C jednoznačně dominují pouze izraelské F-35A.
Ale stejně jako ruské MiGy-29, také flotila čínských J-10C bude v rámci egyptského letectva, vzhledem k naprosté unikátnosti čínských leteckých systémů, včetně výcviku a údržby, fungovat jako malé samostatné letectvo uvnitř egyptského letectva.
Na druhou stranu nákup čínských J-10C jistě přiměje západní státy k větší aktivitě a entuziazmu, co se týče prodeje moderních víceúčelových stíhaček a letecké munice Egyptu. Samozřejmě musíme se ptát, proč Egypt tak usiluje o vymazání vojenské převahy Izraele…
Zdroj: Simple Flying, Times Aerospace
Související články
Rusko dokončilo první stíhačky Su-35 pro Egypt
Na internetu se vynořily fotografie víceúčelových taktických bojových letadel Suchoj Su-35 (v ...
- 28.07.2020
- 192 komentářů
- Radek John
Egypt objednal dalších 30 stíhaček Rafale
Francouzská společnost Dassault Aviation a celý francouzský průmysl slaví další mimořádný úspěch – ...
- 04.05.2021
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Egyptské letectvo: Logistické peklo, ale geopolitická nezávislost
Egypt vynakládá velké prostředky na diverzifikaci dodavatelů pro své vzdušné síly. Káhira se letos ...
- 20.09.2022
- 0 komentářů
- Jan Buchar
PREMIUM Za zády Západu: Egyptské rakety za ruskou pšenici
Egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí v únoru plánoval vyrobit desetisíce raket pro Rusko. Jeho ...
- 28.04.2023
- 2 komentářů
- Jan Buchar
Opět po celkem dlouhé době hezký věcný článek, informující o egyptském letectvu, aspektech vyzbrojování/přezbrojování, různých mně neznámých souvislostech, střízlivě, oproštěn od ...Zobrazit celý příspěvek
Opět po celkem dlouhé době hezký věcný článek, informující o egyptském letectvu, aspektech vyzbrojování/přezbrojování, různých mně neznámých souvislostech, střízlivě, oproštěn od ideologických snů a přání, za kterýžto článek autorovi děkuji.Skrýt celý příspěvek
Kdyz by Aeru vyšel Egypt a Alžírsko, NG by si vydelal na svuj vyvoj. Myslim, ze posledni zprava byla takova, ze potrebuji prodat cca 80 letadel, aby se jim investice vratila, coz ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyz by Aeru vyšel Egypt a Alžírsko, NG by si vydelal na svuj vyvoj. Myslim, ze posledni zprava byla takova, ze potrebuji prodat cca 80 letadel, aby se jim investice vratila, coz neni uplne malo (puvodne bylo uvadeno myslim 60ks). Tak drzim palceSkrýt celý příspěvek
Zajímavé budou praktické egyptské zkušenosti s tím, jak Čína plní své smluvní závazky a jak bude poskytovat technickou podporu dodaným letounům.
Zajímavé budou praktické egyptské zkušenosti s tím, jak Čína plní své smluvní závazky a jak bude poskytovat technickou podporu dodaným letounům.
Být egyptem tak zrovna amíky si nasrat nechci, zdaleka ne všechny zbraně od nich museli zaplatit/nebo ne celé a pokud je naštvou třeba nákupem čínských zbraní tak aby se pak někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Být egyptem tak zrovna amíky si nasrat nechci, zdaleka ne všechny zbraně od nich museli zaplatit/nebo ne celé a pokud je naštvou třeba nákupem čínských zbraní tak aby se pak někdo nedivil.
Jinak L39 držím palce, tam jde asi primárně o výcvik než ten lehký bitevník.Skrýt celý příspěvekPotřebuje Egypt více USA, nebo USA budou potřebovat více Egypt? Už tak v regionu Afriky USA a EU ztrácí vliv a čína s rusákama se tam roztahují.
Potřebuje Egypt více USA, nebo USA budou potřebovat více Egypt? Už tak v regionu Afriky USA a EU ztrácí vliv a čína s rusákama se tam roztahují.
Jenže už minule se v případě nákupu Su-35 v kongresu volalo po zastavení velice vysoké vojenské pomoci s tím, že za peníze daňových poplatníků Egypt nakupuje zbraně v Rusku. Tohle ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže už minule se v případě nákupu Su-35 v kongresu volalo po zastavení velice vysoké vojenské pomoci s tím, že za peníze daňových poplatníků Egypt nakupuje zbraně v Rusku. Tohle bude to samé. Navíc mají díky vysokému počtu F-16 a touze nákupu F-15 sakra velký vyjednávací klacek. Jak dlouho trvalo uzemnit irácké F-16 při stažení servisního personálu a přerušení dodávek dílů? Pár měsíců.Skrýt celý příspěvek
Mě by docela zajímaly ty souboje katarských Eurofighterů a pákistánských J-10C, není k tomu někde něco? Protože moderní čínská vojenská technika je velká neznámá, zkušenosti z ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by docela zajímaly ty souboje katarských Eurofighterů a pákistánských J-10C, není k tomu někde něco? Protože moderní čínská vojenská technika je velká neznámá, zkušenosti z ostrého nasazení jsou zatím nulové.Skrýt celý příspěvek
Cinani se vytahují, že jejich J-10 Eurofightery drtive porazili.
https://www.china-arms.com/202...Cinani se vytahují, že jejich J-10 Eurofightery drtive porazili.
https://www.china-arms.com/202...Tím samým se chlubili Indové s jejich Su-30MKI. Jenže pak se ukázalo, jak to bylo. Od té doby nejsou Su-30MKI respektovaným protivníkem... Západ má teď potřebné informace o ...Zobrazit celý příspěvek
Tím samým se chlubili Indové s jejich Su-30MKI. Jenže pak se ukázalo, jak to bylo. Od té doby nejsou Su-30MKI respektovaným protivníkem... Západ má teď potřebné informace o Suchojích, Migách a teď bude mít i o J-10. Jak snadné.Skrýt celý příspěvek
Tuším že ne zrovna oslnivý výsledek měly i čínské J-11 nebo J-15 (teď si přesně nevybavuji který z nich, ale spíše to byl J-11) při cvičení s thajskými Gripeny, v BVR zcela ...Zobrazit celý příspěvek
Tuším že ne zrovna oslnivý výsledek měly i čínské J-11 nebo J-15 (teď si přesně nevybavuji který z nich, ale spíše to byl J-11) při cvičení s thajskými Gripeny, v BVR zcela pohořely.........a to se číňani chlubí že jejich "Suchoje" jsou co se týče elektroniky na vyšší úrovni než ruské. I když J-10 není klon ničeho ruského.....spíše ehmmm:)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...