Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?
- 24. 8. 2017
- 397 komentářů
- Radomír Sedláček, Jan Grohmann
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.
MO ČR nová BVP splatí postupně - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.
Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.
Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.
Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.
Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.
Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.
MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.
Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí.
Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.
Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.
Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP. Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.
Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).
Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.
Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení. Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.
Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.
Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.
V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.
Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”
Zdroj: E15
Související články
BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...
- 05.04.2017
- 273 komentářů
- Jan Grohmann
IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...
- 28.05.2017
- 66 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR
Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...
- 01.06.2017
- 311 komentářů
- Jan Grohmann
S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley
Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...
- 16.08.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
logik Zase meleš hlouposti. Samozřejmě, že údaj o Nm toho kterého motoru je pomerně důležitý údaj. Vyjadřuje totiž "sílu" toho motoru v daných otáčkách, čím ma více Nm od ...Zobrazit celý příspěvek
logik
Zase meleš hlouposti. Samozřejmě, že údaj o Nm toho kterého motoru je pomerně důležitý údaj. Vyjadřuje totiž "sílu" toho motoru v daných otáčkách, čím ma více Nm od nejnižších otáček, tím lépe naoř, kvůli spotřebě paliva atd.
A abys nemlel nesmysly: ten údaj o Nm je údaj o Nm na výstupu motoru, tedy na klikové hřídeli, ne na výstupu převodovky.Skrýt celý příspěvekPeters: Nm je nic neříkající údaj. Klidně Ti postavím motor s 2000Nm .... na motoru z fichtla. Stačí to správně zpřevodovat. To by ses divil, kolik Nm má takovej vodní mlejn. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Peters: Nm je nic neříkající údaj. Klidně Ti postavím motor s 2000Nm .... na motoru z fichtla. Stačí to správně zpřevodovat. To by ses divil, kolik Nm má takovej vodní mlejn. Ale do auta bych ho fakt nechtěl....
Jakžtakž smysl je porovnávat u aut, kde jsou motory +- stejněotáčkové, tam vyšší číslo znamená, že motor má sílu i v nižších otáčkách a tedy plošší křivku výkonu. Ale už todle srovnání hapruje např. při srovnávání dieslů s benzínem (kde diesel má "hustokrutej krouťák" - ale dynamiku na houby, protože ho má vyšší jen benzín čistě proto, že má celkové spektrum otáček posazené níž a tedy je i jinak zpřevodovaný ).
To, co u motorů rozhoduje jsou dvě věci
a) výkon
b) průběh výkonové křivky
max Nm mohou napovědět u motorů s podobnýma otáčkama, pokud srovnáváš pomaloběžnej diesel s normálním, tak neříkají nic. Rozdílná převodovka tendle rozdíl vymaže.
PS: Jezdím dieslem :-)Skrýt celý příspěvekJen taková malá úvaha, kolik motorů/vozidel co se vyrobili před 40-50. lety má dnes dobře dostupné náhradní díly ? Popravdě asi žádné co se opravdu masově nevyráběli. A dnes se ...Zobrazit celý příspěvek
Jen taková malá úvaha, kolik motorů/vozidel co se vyrobili před 40-50. lety má dnes dobře dostupné náhradní díly ?
Popravdě asi žádné co se opravdu masově nevyráběli. A dnes se žádný stroj až na F35, takto masově vyrábět nebude.Skrýt celý příspěvekPokud AZ dostanou BVP-2, co zbyde na mobilizované zálohy a nevojáky s povinností odvodu ? AZ bych neodbýval nějakou muzeální technikou, když nedostanou z finančních důvodů moderní ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud AZ dostanou BVP-2, co zbyde na mobilizované zálohy a nevojáky s povinností odvodu ? AZ bych neodbýval nějakou muzeální technikou, když nedostanou z finančních důvodů moderní pásový stroj, ať se AZ nestaví na pásech vůbec a koupí se pro ně nové Pandury. BVP-2 je stroj se kterým odjede traktorista po půl hodině zaškolení, ty ať se nechají pro "volkssturm".Skrýt celý příspěvek
RASE souhlasím, bude to nějaká evoluce současné řady, vypadá to, že má slušnou výkonovou rezervu, kterou lze zvednou v řádu 10% bez problémů "chiptuningem" (ty uvozovku jsou ...Zobrazit celý příspěvek
RASE
souhlasím, bude to nějaká evoluce současné řady, vypadá to, že má slušnou výkonovou rezervu, kterou lze zvednou v řádu 10% bez problémů "chiptuningem" (ty uvozovku jsou opravdu velké, nechytejte mne za slovo :-). Podle charakteristiky jsou Liebherr motory pomaloběžné motory s velkým kroutícím momentem, prostě držáky na celou dobu životnosti vozidla bez významnější opravy. Mimochodem i T-72M4 CZ má také převodovku Allison.Skrýt celý příspěvektak je to na začátku, to je přeci normální....Lynx teprve začíná, určitě bychom nebyli jediní a taky je prozíravější vybrat výrobce ze stabilní a bohaté sousední země (firmy s ...Zobrazit celý příspěvek
tak je to na začátku, to je přeci normální....Lynx teprve začíná, určitě bychom nebyli jediní a taky je prozíravější vybrat výrobce ze stabilní a bohaté sousední země (firmy s tradicí), než upřednostnit něco starýho, co se spíš bude dojíždět než rozjíždět...
věčné dilema mezi top novinkou a osvědčenou technikou, který mi ale u pásovců nepřijde tak rizikovéSkrýt celý příspěvekpetres: Ještě jsem našel: "The Lynx IFV is powered by a new generation COTS (Commercial Off The Shelf) diesel engine, which develops a power output of 560kW (750hp) for the KF 31 ...Zobrazit celý příspěvek
petres:
Ještě jsem našel:
"The Lynx IFV is powered by a new generation COTS (Commercial Off The Shelf) diesel engine, which develops a power output of 560kW (750hp) for the KF 31 and 800kW (1,050hp) for the KF 41 variant. The engine is coupled to a fully-automatic transmission system."
Ten druhý tedy vypadá na nabízený 12ti válec D9512 A7 o výkonu 750 kW. U každého motoru by pak měli špatný údaj, shodně o 50 kW. Osobně si myslím, že buď kecají a přilepšili si to, nebo budou mít nějaké vylepšení. Rozhodně se ale nejedná o zcela nové motory, to by bylo zbytečné a drahé (na dovývoj i výrobu). Tohle produkuje Liebherr běžně a asi i ve větších nákladech.Skrýt celý příspěvekkazd netvrdím, že ten motor je nový motor, čistě konstruovány od základů pro Lynxe. Nejspíš bude odvozený od současné řady Liebherru. Říkám ale, že není v běžné nabídce a tudíž je ...Zobrazit celý příspěvek
kazd
netvrdím, že ten motor je nový motor, čistě konstruovány od základů pro Lynxe. Nejspíš bude odvozený od současné řady Liebherru. Říkám ale, že není v běžné nabídce a tudíž je pravděpodobné, že bude vyroben jenom v počtu kusů (řádově několik stovek vč. náhradních) pro potřebu vojenské výroby. A pokud by Lynxe koupila pouze naše armáda nevím jaká by byla dostupnost u výrobce, který se běžně tím běžně na rozdíl od MTU nezabývá (vojenskou výrobou, bez použití v civilní sféře)
Samozřejmě, že motor je lehce zaměnitelný, ale to budou být Lynxy za 25 let dva typy motorů :-)?Skrýt celý příspěvekmám pocit, že se na výběr BVP začíná tady v diskusi hledět z naprosto špatných úhlů - těžký stroj s balistikou nemůže a ani nechce mít stejné jízdní vlastnosti jako ruské BVP s ...Zobrazit celý příspěvek
mám pocit, že se na výběr BVP začíná tady v diskusi hledět z naprosto špatných úhlů
- těžký stroj s balistikou nemůže a ani nechce mít stejné jízdní vlastnosti jako ruské BVP s úplně jinou taktikou boje (zajímavé, že u tanků to nikoho nepřekvapuje)
- naprostá většina dílů a technologiíí vzvniká evolucí. 100% si nikdo nesedl a nevzal čistou A4 aby začal kreslit motor pro Lynxe. Takhle se dostupnost dílů hodnotit nedá. Navíc zrovna motor je věc, kde je velmi často možná rychlá zaměnitelnost.Skrýt celý příspěvekJeště detail k motorů - samotný motor z Pumy váží 980 kg, ten Liebherr D9508 A7 má 1 600 kg. Myslím si že tam od Liebherru bude nějaká jiná verze/řada, kterou nemá uvedenou v ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě detail k motorů - samotný motor z Pumy váží 980 kg, ten Liebherr D9508 A7 má 1 600 kg. Myslím si že tam od Liebherru bude nějaká jiná verze/řada, kterou nemá uvedenou v běžné nabídce.Skrýt celý příspěvek
To, že typ motoru od Liebherru není v běžné nabídce, nevypadá z hlediska dlouhodobé dostupnosti náhradních dílů moc dobře. Pravděpodobně to bude typ na zakázku pro tento projekt.
To, že typ motoru od Liebherru není v běžné nabídce, nevypadá z hlediska dlouhodobé dostupnosti náhradních dílů moc dobře. Pravděpodobně to bude typ na zakázku pro tento projekt.
RASE tohle přesně jsem si předtím dohledal :-) zde je ten 8 válec a obdobný modulární 12 válec v porovnání (10 válec v nabídce ...Zobrazit celý příspěvek
RASE tohle přesně jsem si předtím dohledal :-)
zde je ten 8 válec a obdobný modulární 12 válec v porovnání (10 válec v nabídce není)
https://www.liebherr.com/en/sa...
Má to ale jednu chybu, výkonové parametry neodpovídají těm v Lynxu.
Za povšimnutí ale stojí jedna věc - točivý moment 3,125 Nm/4,675 Nm (8y/12v)
Motor MTU V10 892 z powerpacku MTU z Pumy má 2 200Nm, což je dost zásadní rozdíl, zvlášť pro jízdu v těžkém terénu pokud oba mají 6 st. automatickou převodovku. Puma má ale motor, který má dvojnásobné max. otáčky 3 800 ot/min proti motoru Lieherr 1 900 ot/min. Otázka je, jestli v Lynxu je nějaký klon motoru, který jsme oba našli nebo zcela jiná konstrukce.
Doufám, že pohonné ústrojí v Lynxu je také integrované do lehce vyměnitelného powerpacku.Skrýt celý příspěvekPavolR: já Ukrajinské technice nevěřím. Když není dost dobrá pro Araby a Afričany... Papírově to mají hezké, chudý jsou a krejcary potřebují, to máte pravdu, ale přijde mi to ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: já Ukrajinské technice nevěřím. Když není dost dobrá pro Araby a Afričany...
Papírově to mají hezké, chudý jsou a krejcary potřebují, to máte pravdu, ale přijde mi to mimo.
U T-90 je alespoń ta výhoda, že dokonce ani Indové, kteří nejsou spokojení vůbec s ničím (s Tatrou, Migem, Rafalem...) proti němu nic nemají. A to je sakra co říct. Ale je to OT.
T-90MS(CZ++) je mimo politicky a technickou či vojenskou perspektivu dlouhou nemá (pro první ligu). T-84 je na tom ještě hůř technicky a hlavně kvalitou a smysl nedává. Oba stroje nejsou ve hře ani náznakem.Skrýt celý příspěvekpetres: Lynx má mít vznětový motor o výkonu 750 koní (563 kW ) od strojírenské společnosti Liebherr. Vyrábějí různé pracovní nakladače, bagry a spoustu dalších věcí. nejspíš se ...Zobrazit celý příspěvek
petres:
Lynx má mít vznětový motor o výkonu 750 koní (563 kW ) od strojírenské společnosti Liebherr. Vyrábějí různé pracovní nakladače, bagry a spoustu dalších věcí. nejspíš se jedná o potuněný dieselový motor D9508 A7, osmiválec, 16.2 l, 505 kW, 3,125 Nm, splňuje emise: EU Stage V / EPA Tier 4f / EU Stage IV / IMO III / EU
https://www.liebherr.com/en/ca... Skrýt celý příspěvekfenri: Vynechali ste T-84. Osobne som fanúšikom možnosti zneužitia ukrajinskej mizérie na získanie licencie na výrobu T-84 so 120mm kanónom vo vnútri EU, vrátane licencie na ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
Vynechali ste T-84.
Osobne som fanúšikom možnosti zneužitia ukrajinskej mizérie na získanie licencie na výrobu T-84 so 120mm kanónom vo vnútri EU, vrátane licencie na jeho bvp variant Berserk. T-84 má sympatickú hmotnosť, veľký výkon (tie motory budú používať aj Turci pre svoje MBT) a so západnou elektronikou a nemeckým pancierovaním ...Skrýt celý příspěvekKoukám, že převodovky Allison ve výkonovém rozsahu motorů Lynxe jsou 6+2 stupňové, což je lepší než uváděné 4+2 u převodovky X300 od společnosti CAT u CV-90. Umožňuje to lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Koukám, že převodovky Allison ve výkonovém rozsahu motorů Lynxe jsou 6+2 stupňové, což je lepší než uváděné 4+2 u převodovky X300 od společnosti CAT u CV-90. Umožňuje to lepší využití výkonu v rozličných podmínkách.Skrýt celý příspěvek
Padlo tu, že motor v CV-90 má motor odvozený z nákladního auta, u Lynxe moc informací o pohonné jednotce není, mimo oněch dvou údajů o výkonu pouze to, že je od německého Liebherru ...Zobrazit celý příspěvek
Padlo tu, že motor v CV-90 má motor odvozený z nákladního auta, u Lynxe moc informací o pohonné jednotce není, mimo oněch dvou údajů o výkonu pouze to, že je od německého Liebherru (výrobce stavebních strojů, zejména vyhlášený svými špičkovými jeřáby), bez upřesnění dalších výkonových charakteristik i počtu válců (kvůli modulární koncepci) a o typu převodovky jsem našel pouze zmínku, že se jedná o automatickou převodovkou Allison (kvalitní americký výrobce, dodává převodovku pro Abrams, Bradley má převodovku General Electric HMPT-500). Nerýsoval by se u těchto komponent problém s náhradními díly ve vzdálenější budoucnosti?Skrýt celý příspěvek
Použití většího počtu "tanků" na podvozku Lynxu se silnějším motorem mi pro chudou zemi dává docela smysl zejm. z časového důvodu - za rozumný peníz teď není co perspektivního ...Zobrazit celý příspěvek
Použití většího počtu "tanků" na podvozku Lynxu se silnějším motorem mi pro chudou zemi dává docela smysl zejm. z časového důvodu - za rozumný peníz teď není co perspektivního koupit.
-Leo2 už pomalu naráží na svoje konstrukční limity a všichni se soustředí na Leo3
-LeClerc skončila výroba a hledí se k Leo 3
-Chall2 se nevyrábí (a je těžký)
-Merkavu nám nikdo nenabízí a je těžká
-Mitsu10 by byla logistická šílenost
-Korejec/Turek logisticky smysl nedává a oproti pozdním verzím Leo2 není žádná výhoda v bojeschopnosti
-Abrams v pozdních verzích je stále potentní, ale v EU nemá zázemí a chlastá (a je těžký)
-T-90MS politicky nedává smysl a co do bojeschopnosti je na tom asi jako Leo2 - dobrá mašina v tuto chvíli, ale už se nemá moc kam posunout
Než čekat na Leo3 (které nám hned tak neprodají) přijde mi Lynx na steroidech, vyráběný v ČR a dodaný v nějakém relevantním počtu jako volba ke zvážení. Je u něj šance, že by jich mohlo být více, a mohlo by být více peněz na výcvik (sic!) a tím by se dorovnala nižší bojeschopnost ve srovnání s klasickým MBT.
Kombinace Lynxe se 40 mm (kamenujte mne) nebo alespoň s 35 mm a Spike-LR, podpůrných a logistických Lynxů a 120mm ověšených a nadopovaných Lynxů, to vše kompletované v ČR se mi logisticky, ekonomicky a bojeschopností jeví jako akceptovatelný koktejl.
Hlavně to dává logiku více než jen z pohledu jednoho nákupu za 50M, kdy se někdo jednou za 20 let ustrnul nad armádou a dal jí k Ježíšku dáreček. Prostě Lynx by mohl být takovou Armatou chudého muže.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...