Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.

Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.

Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.

Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.

Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.

Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.

MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí. 

Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.

Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.

Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.

Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).

Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.

Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.

Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.

Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.

V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.

Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

Zdroj: E15

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley

Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kazd
    10:47 25.08.2017

    MALI: osobně nečekám, že nové BVP nahradí to staré při zteči v šířce stovek metrů nad níž přelétají Mi24, podporuje ji raketometný oddíl a ve výsledku tak prolomí obranu nepřítele ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: osobně nečekám, že nové BVP nahradí to staré při zteči v šířce stovek metrů nad níž přelétají Mi24, podporuje ji raketometný oddíl a ve výsledku tak prolomí obranu nepřítele :-)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:37 25.08.2017

    Proč byla maximálka při testech omezena? Pochopil bych např. důvod, aby stroje nepřelétly překážky nějakou operačně nevyužitelnou rychlostí, ať už kvůli pomlácení výsadku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč byla maximálka při testech omezena?

    Pochopil bych např. důvod, aby stroje nepřelétly překážky nějakou operačně nevyužitelnou rychlostí, ať už kvůli pomlácení výsadku, připadně spotřebě paliva....přesto by určitě bylo zajímavé bokem ještě porovnat maximálky...Skrýt celý příspěvek

  • Thanos
    10:37 25.08.2017

    To Rase: Dá se ta věž LANCE osadit 40 mm CTAS? :-)

    To Rase: Dá se ta věž LANCE osadit 40 mm CTAS? :-)

  • MALI
    10:30 25.08.2017

    To Rase,
    počítáte v těch svých výpočtech i s municí, logistickými prostředky a výcvikovou základnou? Pokud ano, jako bych nic neřekl.

    To Rase,
    počítáte v těch svých výpočtech i s municí, logistickými prostředky a výcvikovou základnou? Pokud ano, jako bych nic neřekl.

  • MALI
    10:28 25.08.2017

    To Lukas: Nezapomeňte při těch svých úvahách na to, že Puma má příčně vyosenou věž, takže by se musel ten strop vyměnit celý a ještě by bylo třeba si "pohrát s těžištěm". Ale to ...Zobrazit celý příspěvek

    To Lukas:
    Nezapomeňte při těch svých úvahách na to, že Puma má příčně vyosenou věž, takže by se musel ten strop vyměnit celý a ještě by bylo třeba si "pohrát s těžištěm".
    Ale to by podle mého názoru nebyla největší překážka. Já jako největší překážku vidím v tom, že polovinu akcií v PSM má firma KMW, která je výrobcem podvozku Pumy a současně je i výrobcem tanků Leopard. Myslíte si, že bude jejich snahou přebudovávat Pumu na tank, když mohou nabídnout sériově vyráběné (nebo u nich repasované) tanky Leo 2, které jsou za větší cenu? Já myslím, že ne. O přebudování Pumy na tank jsem s nimi diskutoval a mám od nich zamítavou odpověď, stejně, jako Rase. Mě už rovnou doporučili nákup svých tanků, který patřičně zdůvodnili. A nelze jim to mít za zlé. Každý druhý by udělal totéž.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:20 25.08.2017

    Lukas: prostředků je vyčleněno dost. V září 2014, britské ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na dodání 589 vozidel Ajax v celkové ceně 3,5 miliardy £ (5,8 miliardy USD) - cca ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas:
    prostředků je vyčleněno dost. V září 2014, britské ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na dodání 589 vozidel Ajax v celkové ceně 3,5 miliardy £ (5,8 miliardy USD) - cca 10 mil. dolarů za kus - tedy podobně jako Puma pro Bundeswehr. Po porovnání, MO počítá v případě nákupu 210 vozidel, s cenou 50 miliard Kč, tedy přibližně 2 miliardy USD. Tedy zhruba třetinovou cenou co zaplatí Britové za svá vozidla. Finance tedy odpovídají i třetinovému počtu britských vozidel. Mantinel, který si MO stanovilo tak není nikterak podceněný nebo nadceněný. Mělo by se dát dosáhnout bez problému i na tu Pumu, nebo hodně vymazlená ostatní vozidla ať již ASCOD, CV90 nebo Lynx.
    To mi připomíná, kolik BVP Borsuk chce vlastně pořídit polské ministerstvo obrany ? Ta cena bude enormníSkrýt celý příspěvek

  • lemkin
    10:15 25.08.2017

    Netuší náhodou někdo z přítomných, jak je na tom traktorka Zetor s přípravou prototypu WOLFDOG?

    Netuší náhodou někdo z přítomných, jak je na tom traktorka Zetor s přípravou prototypu WOLFDOG?

  • MALI
    10:15 25.08.2017

    To Petres: můj subjektivní dojem je ten, že když bych měl srovnávat kandidáty na nové pásové BVP s naším současným BVP, tak v terénu předvedlo naše BVP svou klasickou jízdu "mezi ...Zobrazit celý příspěvek

    To Petres:
    můj subjektivní dojem je ten, že když bych měl srovnávat kandidáty na nové pásové BVP s naším současným BVP, tak v terénu předvedlo naše BVP svou klasickou jízdu "mezi nebem a zemí", nové stroje po stejné trase předvedly jízdu po zemi. Všichni noví, až na jednoho, byli znatelně pomalejší, než naše staré BVP a každý svým způsobem a svou rychlostí "poskakovali" po těch terénních nerovnostech. Ten jeden, který má koncepčně odlišný podvozek, jel stejně rychle jak staré BVP, ale na rozdíl od něj měl pásy v kontaktu s terénem a jel krásně plavně. Maximální rychlost byla omezena, takže bych řekl, že má i na víc.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    08:28 25.08.2017

    Soucasti nakupu by melo byt veskere zazemi.

    Soucasti nakupu by melo byt veskere zazemi.

  • Lukas
    08:17 25.08.2017

    Tak, znam TAMa (nawiasem mówiąc na zdjęciu jest jeden z prototyp czołgu zmodernizowanego przez Elbit) Hipotetyczna przebudowa Puma na lekki czołg tez problemem nie byłby ( tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak, znam TAMa (nawiasem mówiąc na zdjęciu jest jeden z prototyp czołgu zmodernizowanego przez Elbit)

    Hipotetyczna przebudowa Puma na lekki czołg tez problemem nie byłby ( tak strop pojazdu trzeba budować nowe - na większe łożysko większej wieży)

    Ale przypominam - to nie tylko 210 pojazdów
    A gdzie systemy szkolenia, materiały, urządzenia i narzędzia do eksploatacji pojazdów...

    Symulatory obniżają koszty szkolenia i poprawiają jego jakość - ale także kosztują...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:20 24.08.2017

    Luka: někdy se zmiňuje, že těch 50 miliard je minimálně. Neberme to tedy nikterak závazně. Souhlasím ale s tím, že to působí jako málo. Přesto se PSM přihlásilo do tendru. U ...Zobrazit celý příspěvek

    Luka:
    někdy se zmiňuje, že těch 50 miliard je minimálně. Neberme to tedy nikterak závazně. Souhlasím ale s tím, že to působí jako málo. Přesto se PSM přihlásilo do tendru.
    U Lynxe je výhoda v tom, že má věž v ose vozidla a teoreticky mají i všechny potřebné varianty. když přivřu oči, tak Rheinmetall má i Marder NG ve variantě vozidlo palebné podpory - lehký tank. Tedy se nebojí konstruovat podobná vozidla. Reálně by nebyl problém mít něco podobného s větším kanónem i na Lynxu. Na podvozku Mardera je i tento Argentinský lehký tank:

    http://www.palba.cz/album/disp... Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:58 24.08.2017

    Nie wiem, ale wydaje mi się, że 50 miliard Kč to jednak za mało na zakup 210 Spz Puma... Prędzej jednak Lynx KF 31 - co nie musi być gorszym rozwiązaniem. (Mniejszy problem z ...Zobrazit celý příspěvek

    Nie wiem, ale wydaje mi się, że 50 miliard Kč to jednak za mało na zakup 210 Spz Puma...
    Prędzej jednak Lynx KF 31 - co nie musi być gorszym rozwiązaniem. (Mniejszy problem z adaptacją konstrukcji na wersje specjalistyczne)

    Ale zobaczymy...Skrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    20:51 24.08.2017

    lemkin: Jak víte, na čem potřebují AZ cvičit? znáte snad mobilizační předurčení? ;) Jen ať nám trochu aktualizují BVP 2, bude to oproti nynějšímu stavu (kdy zrovna my s BVP 2 ...Zobrazit celý příspěvek

    lemkin:
    Jak víte, na čem potřebují AZ cvičit? znáte snad mobilizační předurčení? ;) Jen ať nám trochu aktualizují BVP 2, bude to oproti nynějšímu stavu (kdy zrovna my s BVP 2 cičíme ač to nyní není příliš logické) posun k lepšímu. Posun k lepšímu to bude proto, že tak třeba budeme konečně cvičit na strojích se kterými bude uvažováno naše nasazení. K čemu by asi bylo abychom cvičili na pumě, když bychom mobilizačně měli dostat třeba... řekněme BVP 1... nebo taky nic? Aby mělo smysl cvičit AZ na moderní IFV, museli by pro ně ty IFV být mobilizačně předurčeny (jaj to by se mi moc líbilo...) třeba z nadpočetných vozů (jak jsem nakousl v jiném vlakně). Nicméně věřím vyjádření MALIho, že toto rozhodně nebude na pořadu dne.

    Pro jakoukoliv jednotku je hlavní cvičit s tím, s čím má bojovat... Ikdyž to třeba není sexy... ;)Skrýt celý příspěvek

  • petres
    20:30 24.08.2017

    MALI dík, bylo mi jasné, že sem nedáte konkrétní hodnoty, spíše jsem myslel hodnocení to hodnocení v úrovni nedostatečné, dostatečné, výborné, zaostává výrazně, není významnější ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI dík, bylo mi jasné, že sem nedáte konkrétní hodnoty, spíše jsem myslel hodnocení to hodnocení v úrovni nedostatečné, dostatečné, výborné, zaostává výrazně, není významnější rozdíl. Mířím k tomu, jestli hydraulické odpružení Pumy je opravdu znatelným přínosem, nebo lze k kvalitním odpružením torzními tyčemi u ostatních vozidel dosáhnout téměř (to téměř podtrhuji, plně srovnatelné to jistě nebude) srovnatelných výsledků a přidanou hodnotou hydrauliky je to, že nezasahuje do bojového prostoru. (i když koukám v odpovědi Juhelakovi jste to naznačil včetně dalších oblastí co mne zajímají).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:12 24.08.2017

    MALI: super rozbor. Ona ta Puma sice působí jako unikátní věc, ale dokud ji budou mít Němci, tak budou i náhradní díly - navíc blízko. Když koupíme BVP z komerečně dostupných ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    super rozbor. Ona ta Puma sice působí jako unikátní věc, ale dokud ji budou mít Němci, tak budou i náhradní díly - navíc blízko. Když koupíme BVP z komerečně dostupných dílů, tak to může dopadnout jako u Land Roverů - najednou nebudou.
    Jen dodám, že když jste nakousl ty simulátory a výcvik, tak jak mají dostat Pumy nové barevné monitory, tak je jde využít i jako simulátor. Zkrátka systémy celého vozidla budou simulovat boj, a monitory budou ukazovat obraz. Takto půjde propojit několik vozidel. Mě to přijde jako velice zajímavý nápad jak využít všechnu tu elektroniku. Krom pumy by to mohl mít i Lynx, když se Rheinmetall součástí PSM.

    Většina lidí se neuvědomuje, že spousta elektroniky tam není kvůli tomu, aby osádce komplikovaly práci, ale právě naopak. Přeci jen řízení nových tanků a BVP spíš připomíná řízení auta - porovnejte s rajčáky u T-72. troufám si tvrdit, že na moderní techniku se člověk vyškolí rychleji než na tu starou, navíc dneska má každý chytrý telefon atd. tohle je stejnéSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:58 24.08.2017

    GAVL: I jako sarkasmus je to kravina.

    GAVL: I jako sarkasmus je to kravina.

  • GAVL
    18:22 24.08.2017

    Vzhledem k poslušnosti naší armády vůči té německé , kterou domluvil Stropnický, je to víc než logický výběr. "Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k poslušnosti naší armády vůči té německé , kterou domluvil Stropnický, je to víc než logický výběr.

    "Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno."
    Tuto větu mám chápat tak, že protože nechceme uprchlíky tak jim musíme vlézti do zadku nějak jinak ? To si musíme od Němců kupovat právo na vlastní způsob života?Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    18:21 24.08.2017

    To Petres: Puma je v pevném terénu i přes svou velkou hmotnost opravdu dobrá (jízda přes bažiny se nezkoušela), ale konkrétní hodnoty, které by byly nejlépe vypovídající, zde z ...Zobrazit celý příspěvek

    To Petres:
    Puma je v pevném terénu i přes svou velkou hmotnost opravdu dobrá (jízda přes bažiny se nezkoušela), ale konkrétní hodnoty, které by byly nejlépe vypovídající, zde z Vám jistě pochopitelných důvodů nemohu uvést...

    To Juhelak.
    pokud tu cenu berete přesně tak, jak jste to napsal, tak souhlasím. Pak ale k té holé korbě přidáte pásy a hned vyvstane rozdíl mezi Hi-tech bočními podvozkovými moduly Pumy, v podstatě klasickým, ale víceméně dokonalým podvozkem Lynxu a ASCODU a pak podvozkem CV-90 bez napínacích kladek. Ten rozdíl je samosebou nejen v ceně, ale i v jízdních vlastnostech. Pak přidáte pohonnou jednotku: u Pumy špičkový 1000+ HP desetiválec stavebnicové konstrukce v powerpacku, s optimálním režimem ve dvojnásobných otáčkách oproti ostatním, přičemž třeba CVčka mají motor odvozený z nákladního auta. Ten není tak výkonný, ale je podstatně levnější a rovněž má podstatně levnější provoz (nejen spotřebu, ale i jednodušší údržbu, levnější náhradní díly). A tak by se dalo pokračovat. vždy je něco za něco. Jde o to, na co máme (abychom nakonec neměli špičkové BVP a pak nám už nezbylo třeba na munici, nebo na ty náhradní díly) a to vůbec nemluvím a o tom, že pokud to BVP nebude mít solidní PL ochranu, tak jej rozstřílí protivníkovo vojskové letectvo, aniž se stihne utkat s jeho pozemními vojsky.
    K tomu výcviku: ještě bych se přimlouval za výcvik v ovládání věžového kompletu a střelecký výcvik - jezdit se může s OT, BVP je určeno k boji...

    To JiriR,
    IRON FIST je primárně určený k ochraně před RPG a PTŘS (to nemám ze své hlavy, ale od IMI); možná, že by zvládl i klasickou APFSDS, ale není k tomu primárně určen. To např. Arena a její následovníci ano.
    Problém minulé doby... Já jsem měl na mysli projekty, o kterých veřejnost moc neví, protože byly úplně zrušeny (třeba RPTZ ZUBR, ShPLK a další...), Vámi uváděné projekty realizovány byly.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    16:54 24.08.2017

    MALI-mam za to ze prave iron fist popr. afganit zastavi apfsds. Na rpg a spol. bych se poohlid po ceskeAO, ktera vypada dobre. Snaha delat z bvp protitank.vozidlo-blvost ktera by ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI-mam za to ze prave iron fist popr. afganit zastavi apfsds. Na rpg a spol. bych se poohlid po ceskeAO, ktera vypada dobre. Snaha delat z bvp protitank.vozidlo-blvost ktera by nefungovala. To o cem pisu je schopnost rychlopalneho silne prurazneho kanonu schopneho eliminovat cil s AO. Problem minule doby nebylo sroubovani pozadavku, ale to ze pridavani dalsich pozadavku ve skutecnosti snizovaly efektivitu a uzitne vlastnosti systemu-Casa, Pandur spol.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    16:52 24.08.2017

    děláte všichni jako by naši vojáci nemeli zkusenosti s moderni elektronikou a ucili by je to mesice jako ve skole.. Navíc hodne optických a elektronických věci by se bralo od ...Zobrazit celý příspěvek

    děláte všichni jako by naši vojáci nemeli zkusenosti s moderni elektronikou a ucili by je to mesice jako ve skole..
    Navíc hodne optických a elektronických věci by se bralo od českých dodavatelů takze by byli ve všech vozidlech stejné..a naší už třeba věci od meopty mají v ruce..
    Naucit se řídit a jezdit s tim bude otázka pár desitek hodin.

    Takze pocit ze skolení na pumu by bylo nejake extra draho oproti školení na Lynx nebo Ascod je hloupost.

    Jedinný rozdil bude v počáteční cene a nd.

    Co se týče více platforem..je opravdu nutne mít jako zdravotní nebo dílenské vozidlo pumu když je kusove tak nákladna a po ocesání bojových doplnku tady píšete ze ty korby budou vícemene stejné.. to samé vyprostovaci vozidlo bych klidne mel uplne jiné..treba predelany T72. ty doplnkove kusy budou v řádu jednotek vozidel..kuli tomu platit náklady na vývoj s tím že pridaná hodnota bude oproti starému vozidlu nulova..se nevyplati..a narocnost servisu jednotek doplnkovych vozidel není tak velká jak se zdá.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 18 z 20