Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.

Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.

Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.

Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.

Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.

Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.

MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí. 

Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.

Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.

Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.

Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).

Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.

Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.

Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.

Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.

V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.

Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

Zdroj: E15

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley

Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    16:07 24.08.2017

    MALI zeptám se přímo, projevil se při zkouškách nějaký zásadní rozdíl v kvalitě podvozku (průjezdnosti terénem, rychlost jízdy v terénu daná systémem odpružení) mezi Pumou (která ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI
    zeptám se přímo, projevil se při zkouškách nějaký zásadní rozdíl v kvalitě podvozku (průjezdnosti terénem, rychlost jízdy v terénu daná systémem odpružení) mezi Pumou (která jinak bude mít předpokládám lepší akceleraci - poměr výkon/váha) proti CV-90 (zde předpokládám, že byl dodán standardní podvozek bez aktivního odpružení) a Lynxu (podvozek převzatý z Marderu?)?Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    15:40 24.08.2017

    Pokud je pravda co psal Bernis - arm. gen. Josef Bečvář: „Není to pravda.“, tak můžeme myšlenku dvou platforem opustit. Moc se mi líbí úvaha Rase o tom, že výrobní linka na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud je pravda co psal Bernis - arm. gen. Josef Bečvář: „Není to pravda.“, tak můžeme myšlenku dvou platforem opustit.

    Moc se mi líbí úvaha Rase o tom, že výrobní linka na Lynx nestojí a mohla by tedy stát u nás. U Lynxe navíc asi nebude takový problém s těmi dalšími verzemi, jako u Pumy. Navíc by se v ceně schovala i jistá čechizace např. aktivní ochranou apd.

    Osobně bych uložení BVP2 vypustil - pro koho budou? Těch několik vojáčků co máme sotva obsadí novou techniku, aktivní zálohy potřebují zase cvičit na tom, co armáda aktuálně má. V případě rizika konfliktu stejně na BVP najednou nevycvičíte lidi.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:33 24.08.2017

    To Rase: rozdíl mezi Lynxem a Pumou je právě v ceně podvozku - jejich věže jsou cenově zhruba stejné (každá má oproti té druhé něco navíc - například Lynx má SPIKE, Puma má zase ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    rozdíl mezi Lynxem a Pumou je právě v ceně podvozku - jejich věže jsou cenově zhruba stejné (každá má oproti té druhé něco navíc - například Lynx má SPIKE, Puma má zase PERI). Kdyby se ale plně osadily, bude dražší věž Pumy (o PERI - ten má navíc). Věž Lynxu zase může mít oproti věži Puma navíc nezávisle otočný FiftyCal. Ten cenový rozdíl podvozků rozhodně není zanedbatelný! U Pumy je drahá celá koncepce, malosériově vyráběný motor, specializované díly. Právě to ji prodražuje.
    Ty repasované Mardery nám už Rheinmetall jednou nabízel (to si ještě mysleli, že jako výzbroj 7.mb).

    To JiriR:
    Iron Fist je na pomalejší střely (RPG, PTŘS) na APFSDS je krátký. Na to je dobrá ARENA. Ale jak vidím, tak zase tady máme snahy dělat z BVP protitankové vozidlo. To nám pak ani těch plánovaných 50 mld. stačit nebude. V minulosti se u nás již několikrát stalo, že armáda "šroubovala" své takticko-technické požadavky, přičemž cena se neměnila, takže nakonec byl příslušný program bez náhrady zrušen a bylo vymalováno. Teď už to AČR naštěstí nedělá, ale jak vidím v "české kotlině" ještě tyto snahy neustaly.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:14 24.08.2017

    MALI: však to je i důvod, proč bych v případě neúspěchu Pumy, upřednostnil Lynx. Navíc se jedná o velice vychytanou konstrukci a asi by neudělala ostaudu ani v základní verzi ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    však to je i důvod, proč bych v případě neúspěchu Pumy, upřednostnil Lynx. Navíc se jedná o velice vychytanou konstrukci a asi by neudělala ostaudu ani v základní verzi (pokud se chceme vyhýbat přemíře elektroniky). Opticky je to ale stejná krabice jako CV90 a ASCOD (jen osobní názor). věž lance je sice drahá, ale zase hodně kvalitní. Tím se dostáváme k tomu, že tě musím poopravit. Jak Puma tak Lynx mají věž Lance, každý jen v trochu jiné konfiguraci a jiným faceliftem. Základ je ale stejný. Jak sám píšeš, je to hodně variabilní věž, což třeba věž na CV90 není - u BAE museli sehnat věž protector, když chtěli osadit na vozidlo dálkově řízenou věž. Výhodu Lynxe je i to, že výrobní linka nikde není, tak by mohla kompletně vzniknout v ČR, bez nějakého dublování (což je problém všech ostatních vozidel).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:05 24.08.2017

    Jura99: zajímavé by bylo zjistit cenu ojetých Marderů a nechat je lehce modernizovat u CSG (tak jak je v plánu s BVP-2 pro AZ a na sklad). Přeci jen vnitřní prostor je už v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    zajímavé by bylo zjistit cenu ojetých Marderů a nechat je lehce modernizovat u CSG (tak jak je v plánu s BVP-2 pro AZ a na sklad). Přeci jen vnitřní prostor je už v základu mnohem lépe řešený než u těchto vozidel. BVP-2 a T-72M bych radši prodal nebo daroval někam na východ. T-72M4CZ překopat na vyprošťovací variantu pro nová BVP, jako provizorní řešení.

    Tak si říkám, kde se v lidech bere přesvědčení, že ASCOD a CV90 budou levnější než Puma. Když je očešete na holý základ, tak jsou skoro nerozeznatelná. Cenový rozdíl dělá až to čím je ověšíte. To samé Lynx, ten sice měl být levný, ale s věží Lance ten rozdíl taky není moc výrazný (jak ostatně přizlali i lidé od Rheinmetallu).
    holou Pumou myslím tohle:

    http://www.palba.cz/album/disp... Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    14:57 24.08.2017

    Ale hlavně řešit pořádný kanón IFV: 40 – 50 mm. AO typu Iron Fist dokáže poškodit tankový APFSDS projektil, ale nedokáže zastavit sérii výstřelů za sebou…

    Ale hlavně řešit pořádný kanón IFV: 40 – 50 mm. AO typu Iron Fist dokáže poškodit tankový APFSDS projektil, ale nedokáže zastavit sérii výstřelů za sebou…

  • Argonaut.CZ
    14:53 24.08.2017

    Odhlédnu od toho, že by nové BVP mělo být technicky slušné, s perspektivou provozu 30 a více let. To beru jako samozřejmost. Otazník bych měl nad dalším provazováním naší ...Zobrazit celý příspěvek

    Odhlédnu od toho, že by nové BVP mělo být technicky slušné, s perspektivou provozu 30 a více let. To beru jako samozřejmost.

    Otazník bych měl nad dalším provazováním naší ekonomiky a obrany s Německem. Přecejenom přístup Německa k mnoha oblastem (např. imigrace) je diametrálně jiný a nebylo by dobré přidat jim další páku, kterou mohou na "jim neposlušné" státy použít.

    At již bude vybráno cokoli, neměla by zde probíhat jenom montáž, ale i podstatná část výroby.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    14:49 24.08.2017

    To Clanek: OK, beru, když se o tedy Lynxu píše nejmíň, tak bych zde mohl pro informaci uvést, že je vlastně nejmodernějším vozidlem z předváděných (byl představen minulý rok), ...Zobrazit celý příspěvek

    To Clanek:
    OK, beru, když se o tedy Lynxu píše nejmíň, tak bych zde mohl pro informaci uvést, že je vlastně nejmodernějším vozidlem z předváděných (byl představen minulý rok), jeho podvozek však koncepčně vychází z osvědčeného Marderu, výrobce jej od příštího roku nabídne ve dvou verzích, přičemž ta delší a těžší (KF41) bude mít maximální hmotnost až 49 tun a výkon motoru 800 kW. Nyní ale byla představena kratší verze (KF31) s hmotností 36 tun (max. 42 tun) s motorem o výkonu 563 kW. Pancéřová odolnost vozidla Lynx KF31 by měla nyní být na úrovni hladiny 5. Aktuálně je nám nabízena varianta BVP, podle oficiální nabídky výrobce je možné dále dodat: vozidlo palebné podpory (de facto BVP s 35 mm automatickým kanónem a pokročilejšími + přídavnými senzory), dále ženijní vozidlo, vyprošťovací vozidlo, polní ambulanci a servisní (opravárenské) vozidlo. Chybí jen průzkumné varianty, které si jako v případě Pandurů můžeme udělat sami na standardní podvozkové platformě.
    Jeho věž je modernější, než věž Pumy (dělá ji také Rheinmetall), je osádková, ale je možné ji upravit jako bezosádkovou. V tom případě se do Lynxu vejde 3+8 vojáků (do Pumy 3+6) a AČR chce minimálně 3+1+6, optimálně 3+2+6 osob.
    V případě požadavku na vozidlo palebné podpory (s těžkou výzbrojí) lze využít podvozku KF41, osazeného věží s tankovým kanónem ráže 120 mm (na přání i 130 mm) vlastní konstrukce a výroby (Rheinmetall). Pancéřová odolnost tohoto vozidla má být na úrovni standardních MBT.Skrýt celý příspěvek

  • Imax-CZ
    14:45 24.08.2017

    toJura99 CSG i kdyby nevyhrál s ASCODem, tak to pro něj nebude tak strašný vůči AČR. Koneckonců dodává tatry, titusy, pandury,... Samozřejmě neříkám, že zisk 50mld by jim ...Zobrazit celý příspěvek

    toJura99
    CSG i kdyby nevyhrál s ASCODem, tak to pro něj nebude tak strašný vůči AČR. Koneckonců dodává tatry, titusy, pandury,... Samozřejmě neříkám, že zisk 50mld by jim nechyběl.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:39 24.08.2017

    Pro AZ by se mi líbil nákup také nové techniky, když už ne Pumy ;), tak klidně ASCOD nebo CV90 a klidně i repasované ojetiny jsou-li ještě na trhu. Aspoň by se zahojil CSG nebo VOP ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro AZ by se mi líbil nákup také nové techniky, když už ne Pumy ;), tak klidně ASCOD nebo CV90 a klidně i repasované ojetiny jsou-li ještě na trhu. Aspoň by se zahojil CSG nebo VOP a nemuseli by naříkat z neúspěchu proti Pumě.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    13:59 24.08.2017

    Dvě nové pásové platformy pro Česko jsou opět zbytečně překombinované (nesmyslné šetření jako v případě Dany). MO by tím chtělo ušetřit, ale ve skutečnosti prodělá (při oněch ...Zobrazit celý příspěvek

    Dvě nové pásové platformy pro Česko jsou opět zbytečně překombinované (nesmyslné šetření jako v případě Dany). MO by tím chtělo ušetřit, ale ve skutečnosti prodělá (při oněch zamýšlených počtech jednoznačně). To už raději (s ohledem na aktuální požadavky na odolnost) koupit nějaké x minimum IFV Puma (základní, myšleno základní bojové verze a velitelské)…cca 126 ks a zbytek (další zamýšlenou platformu, BVP2, BVP1) zrušit. Místo nich předělat T72 ve VOP či CSG na podpůrné verze- ženijní, palebná podpora, vyprošťovací, PVO, minometné, průzkumné. S BVP2 pro mobilizaci nepočítat…taková brigáda by dlouho nepřežila. AZ raději směrovat při mobilizaci tak, aby byly schopny alespoň zhruba (velmi zhruba:-)) „přifouknout“ dvě české brigády na „divize“...snažit se do AZ přitáhnout více veteránů a méně študentů.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:47 24.08.2017

    @MALI
    Pokud je ve hre tak je to z me strany jen opomenuti, o Lynxu se pise nejmin.

    @MALI
    Pokud je ve hre tak je to z me strany jen opomenuti, o Lynxu se pise nejmin.

  • kazd
    13:40 24.08.2017

    Já se nebojím ceny lidské práce, ale roku 2024. To snad má být ten rok, kdy se podle MO bude moct zase mluvit o tancích. Co se zjistí? T74M4CZ je v žalostném stavu, ND stále ...Zobrazit celý příspěvek

    Já se nebojím ceny lidské práce, ale roku 2024. To snad má být ten rok, kdy se podle MO bude moct zase mluvit o tancích.
    Co se zjistí?
    T74M4CZ je v žalostném stavu, ND stále nejsou, Euro tank (L3) bude pro AČR dostupný za 10 let.
    Pokud budeme mít u BVP lokalizovanou výrobu v max. míře a platformu, která umožňuje modularitu, pak můžem něco dělat - viz. nespočet verzí CV90 - 105 mm,120 mm atd.. navíc vývoj je jasný = robotizace věží.

    Pokud jen koupíme bez lokalizace a navíc Pumu, nebudeme moct dělat nic.
    Kromě další (naprosto zbytečné) reinkarnace T72.Skrýt celý příspěvek

  • Imax-CZ
    13:24 24.08.2017

    Osobně si myslím, že mít 2 varianty nových bvp je kravina. Pokud se armádě opravdu tak líbí puma, tak jak již bylo rečeno cena nemůže být tak vysoká neboť němci ví, že by jsme se ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si myslím, že mít 2 varianty nových bvp je kravina. Pokud se armádě opravdu tak líbí puma, tak jak již bylo rečeno cena nemůže být tak vysoká neboť němci ví, že by jsme se jinak nedoplatili. To už bych radši koupil jen pumu než provozovat 2 bvp. Co se týče dalších variant pumy tak zbylé varianty jsou vyvíjeny pro bundeswehr (vývoj vyprošťovací pumy by nebyl tak hrozný - zkušenosti s vyvojem vyprošťovacího tanku VT-72 M4 CZ). Takže ano byl by drahý nákup, provoz a údržba, ale vzhledem k tomu, že do nákupu nových tanků bude nove bvp páteří pozemního vojska bych řekl, že cena by byla ospravedlnitelná i v případě tak drahé pumy.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    13:23 24.08.2017

    To Clanek:
    Mám dotaz: píšete: "Kazdopadne CV90, ASCOD nebo Puma" - a proč ne Lynx?

    To Clanek:
    Mám dotaz: píšete: "Kazdopadne CV90, ASCOD nebo Puma" - a proč ne Lynx?

  • Clanek
    13:11 24.08.2017

    Rase: Reálný rozdíl bude hlavně v lidské práci - tedy platu lidí, kteří vozidlo vyrobí. Tedy všechno co dokážeme vyrobit v ČR uspoří hodně peněz. Přeci jen Švédi, Němci nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Reálný rozdíl bude hlavně v lidské práci - tedy platu lidí, kteří vozidlo vyrobí. Tedy všechno co dokážeme vyrobit v ČR uspoří hodně peněz. Přeci jen Švédi, Němci nebo Španělé a rakušané, nejsou zrovna levní.

    Mit linku doma je jasny plus, o tom se nema cenu bavit a je fajn, ze to MO vede timto smerem, ale s tou vyraznou usporou bych byl opatrny. V automobilovem prumyslu, ktery je sice vyrazne, vyrazne vice automatizovan, ale prece je podil mezd na celkovych nakladech pod 10%, u drazsich aut pod 5%. Nevyrabet v DE ale v CR neco uspori, ale obavam se ze bude stacit jedna specialitka, a ze je na to MO mistrem si "neco extra" priobjednat, a cela uspora na lidech bude ta tam.

    Kazdopadne CV 90, ASCOD nebo Puma... hlavne at klapnou ty pocty. Jak uz tu zaznelo, to by ACR posunulo nad vse ostatni v regionu.

    @Kozlus
    Z 30 modernizovanych jich ma byt v provozu 8, protoze se politicky rozhodlo o konci tanku v ACR a tedy se zastavil nakup nahradnich dilu (nektere se uz ani nevyrabi).

    Muzete k tomu poslat nejake dalsi info? Nejaky zdroj? Ono uz tech 25 kusu (kdyz nepocitam vyprostovaci) T-72M4CZ byla parodie, ale tohle uz vazne nema cenu a znovu dalsi duvod klidne MBT odpiskat uplne ve prospech BVP.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:54 24.08.2017

    Kdyby vybrali Pumu, v počtu těch 210ks, tak klobouk dolů, schopnosti AČR by řádově vzrostly. Bundeswehr jich má mít (zatím) 350ks. Cena 50mld, popř. víc za vše v Pumách je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby vybrali Pumu, v počtu těch 210ks, tak klobouk dolů, schopnosti AČR by řádově vzrostly. Bundeswehr jich má mít (zatím) 350ks. Cena 50mld, popř. víc za vše v Pumách je zanedbatelná suma utracená za vlastní obranu. Ovšem i tak by bylo fajn, kdyby český výrobce vlastnil licenci (něco jako CSG s Pandurem) a umožnilo mu to povyrůst.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:49 24.08.2017

    Jirosi: cenou srovnávám to co je právě na trhu, což L3 určitě není, zkratkou MBT byla myšlena kategorie vozidel, žádný konkrétní typ. :-D Rozhodně si nemyslím, že by nová generace ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: cenou srovnávám to co je právě na trhu, což L3 určitě není, zkratkou MBT byla myšlena kategorie vozidel, žádný konkrétní typ. :-D Rozhodně si nemyslím, že by nová generace MBT pak byla levnější než Puma :-D

    RaSe: jak to bude s kvalitou použitých materiálů při domácí výrobě, přece jen to nebude z obyčejného "plechu" dokážeme si toto ohlídat?
    U Ajaxu zbylo z původního ASCODu snad jen označení, překopali na tom co se dalo. Britové snad vybírali pouze mezi CV 90 a ASCODem, i když Puma se vyrábí od roku 2009 nebo 2010, možnáuž jen protože chtěli platformu pro vše, což případ Pumy není.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:21 24.08.2017

    "Cena Pumy je už hodně podobná MBT" Je zvláštní kolik lidí jsi stále i ve světle těchto zkutečností stále myslí že nové MBT(L3) budou levnější než ty staré. Nejpodstatnější ...Zobrazit celý příspěvek

    "Cena Pumy je už hodně podobná MBT"

    Je zvláštní kolik lidí jsi stále i ve světle těchto zkutečností stále myslí že nové MBT(L3) budou levnější než ty staré.

    Nejpodstatnější u takových vozidel je jejich bojová účinnost a schopnost splnit svoji funkci. K čemu je koupit sice levnější "železo" nacpat do něj stejně drahou elektroniku, investovat podobné zdroje do lidských zdrojů. Když ho pak na bojišti nepřítel rozlouskne prvním výstřelem. V lepším případě bude vozidlo opravitelné a posádka jen zraněná. V horším vyletěli všechny investice a ušetřené peníze komínem.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    12:08 24.08.2017

    To Kozlus:
    ... no ony se hlavně nevyrábí ty náhradní díly a v době realizace T-72M4CZ je jaksi někdo zapomněl nakoupit (tak jako i ND na ostatní techniku)...

    To Kozlus:
    ... no ony se hlavně nevyrábí ty náhradní díly a v době realizace T-72M4CZ je jaksi někdo zapomněl nakoupit (tak jako i ND na ostatní techniku)...

Načítám diskuzi...

Stránka 19 z 20