Vojenská přehlídka na Rudém náměstí

Tank T-34/85 na Rudém náměsti na letošní vojenské přehlídce; větší foto / Kremlin.ru, CC BY 4.0

9. května na Rudém náměstí proběhla tradiční každoroční vojenská přehlídka na oslavu Dne vítězství – 73. výročí porážky nacistického Německa ve druhé světové válce. Porážka nacistického Německa je nejvýznamnější událost v ruské historii a také současný hlavní narativ ruské státnosti.

Sovětský svaz během druhé světové války ztratil přes 23 milionů vojáků a civilistů, jde o více než třetinu z celkově 62,5 milionu padlých. Jen při osvobozováni Československa padlo 150 000 Sovětů.

 


 

Vítězství v druhé světové válce, v Rusku nazývané jako Den vítězství (Děn' Pobédy), je nejvýznamnější událost v ruské historii, která formulovala a stále formuje mimo jiné ruské kolektivní myšlení, národní soudržnost a emotivitu Rusů, vztah Rusů k Evropě a USA, společnost, kulturu, politiku (včetně zahraniční) nebo postavení ruské armády ve společnosti.

 

Den vítězství je také jedním z hlavních narativů ruské státnosti, chceme-li „současné ruské mytologie“ o morální (svaté) nadřazeností Rusů nad okolním světem – tedy „my“ (v právu) vs. „oni“ (v neprávu). Tento narativ současné vedení Ruska udržuje při životě, mimo jiné každoroční vojenskou přehlídkou na Den vítězství, která má bez pochyby globální dopad na veřejné mínění. Faktem je, že tento narativ velmi dobře funguje, tak není žádný racionální důvod ho měnit. Navíc mytologické příběhy a vlastní narativ potřebuje každá země.

 

Letošní přehlídky se podle ruského ministerstva obrany zúčastnilo 13 000 mužů a žen, 159 kolových a pásových vozidel a 75 vrtulníků a letadel. Kromě oslav konce druhé světové války letošní přehlídka také oslavila sté výročí od založení Rudé armády (1918).

 

Největšími hvězdami přehlídky byly zřejmě stíhačky páté generace Su-57, nová vozidla podpory tanků BMPT Terminátor a modernizované stíhací letouny MiG-31K s hypersonickými střelami Kinžal.
 

Na samotnou přehlídku se zúčastněné jednotky připravují již od prosince předešlého roku, nyní tedy od prosince 2017. Po nácviku pochodu ve svých posádkách se jednotky v březnu přesouvají do moskevské oblasti, kdy se společně připravují na přehlídku. Týden před přehlídkou pak probíhá noční nácvik, včetně průjezdu techniky, přímo v moskevských ulicích.
 

Největší pozornost na přehlídce poutá tradičně ruská obrněná technika. Jako vždy v čele zástupu vojenské techniky vyráží legendární druhouválečný střední tank T-34/85, doprovázen vlajkonoši na terénních čtyřkolkách.
 

Na přehlídce nesměly chybět tři vyvíjené platformy obrněných vozidel, které mají v budoucnu tvořit páteř ruských pozemních sil. Jde o kolové obrněné vozidlo K12 Bumerang, pásové bojové vozidlo pěchoty Kurganěc-25, tank T-14 Armata, resp. těžká pásová platforma Armata, a nová samohybná houfnice 2S35 Koalicija-SV.

 

Přehlídku odstartoval ruský ministr obrany Sergej Šojgu kontrolou nastoupených jednotek.

 

Mezi nově zaváděná kolová vozidla do ruské armády patří transportéry Typhoon K a taktická obrněná vozidla Typhoon K-53949. Pozornosti by neměly uniknout ani militarizované civilní pick-upy UAZ-23632-148-64, které budou tvořit hlavní dopravní prostředek nově budovaných ruských superlehkých brigád.

 

Zájem vzbuzovalo zaváděné vozidlo podpory tanků BMPT Terminátor, které ruská armáda po 15 letech vývoje zavedla do výzbroje. V tomto případě však není jasné, zda ruská armáda má skutečně zájem nakoupit velké počty těchto vozidel, nebo nákupem „pouze“ podporuje exportní šance tohoto stroje.

 

Na přehlídce nesměla chybět ani klíčová obrněná technika, která tvoří současnou páteř ruské armády – samohybné houfnice 2S19 Msta-S, modernizované tanky T-72B3 a T-90, bojová vozidla pěchoty BMP-3, kolové obrněnce rodiny BTR-80/82 nebo taktická obrněná vozidla Tigr.

 

Ruská vzdušně výsadková vojska na přehlídku přivezla výsadková bojová vozidla BMD-4M a obrněné transportéry BTR-MDM Rakuška.

 

Nechyběly ani páteřní prostředky protivzdušné obrany, jako S-400 “Triumf”, Buk-M2, Tor-M2U, arktický Tor-M2DT nebo Pancir-S1.

 

Vojenská přehlídka v roce 2018

 

Mezi technologicky nejzajímavější novinky patřil odminovací robot Uran-6 a robotický tančík Uran-9 – oba robotické systémy již prošly nasazením v Sýrii. V Sýrii byl také nasazen nový ruský bezpilotní letoun Korsar a bezpilotní vrtulník Katran. Oba drony slouží především pro průzkum, ale v budoucnu mohou také provádět údery vzduch-země.

 

Na přehlídce nesměl chybět výkvět ruského letectva a ruského leteckého průmyslu. Zejména šlo o vyvíjené stíhačky Su-57 a letouny, tvořící současnou páteř ruského letectva – taktické bombardéry Su-24 a Su-34, bitevní stroje Su-25, víceúčelové stíhačky Su-35S, Su-30SM, MiG-29 (včetně MiG-29SMT) a záchytné vylepšené stíhačky MiG-31BM a speciálně upravené MiG-31K se střelami Kinžál.

 

Diváci si také prohlédli trojici strategických bombardérů Tu-160, Tu-95MS a Tu-22M/M3, letecký tanker Il-78 a strategický dopravní stroj Il-76MD. Plejádu vojenské techniky uzavíraly vrtulníky, jako obří dopravní Mi-26, střední dopravní Mi-8 a bitevní Mi-28N, Ka-52 a Mi-35.

 

Dlužno dodat, že řada techniky předvedena na přehlídce není oficálně přijata (neprošla vojskovými zkouškami) do výzbroje ruské armády. Například tanky T-14, vozidla Kurganěc-25, Bumerang nebo stíhačky Su-57 budou tvořit relevantní sílu v ruské armádě/letectvu až za deset let. Další, jako je například BMPT Terminátor, je pravděpodobně pořizován „jen“ kvůli podpoře exportu, a vlastně i kvůli podpoře vojensko-ekonomické diplomacie Ruska.

 

V každém případě tyto „detaily“ pro výsledný efekt (směrem k zahraničnímu publiku) přehlídky, tedy pro vyvolání  „fascinace“, „úžasu“ a „strachu“, nejsou nikterak podstatné. Ašak možná to jsou právě ty důvody, proč by měly Spojené státy uspořádat vlastní vojenskou přehlídku, jak veřejně navrhuje americký prezident Donald Trump...

Zdroj: BMPD, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská hypersonická střela vzduch-země Kinžal

Ruský prezident Vladimír Putin 1. března v tradičním každoročním projevu ke svému národu mimo jiné ...

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá nové střely země-vzduch 40N6 s doletem 400 km. ...

Postrach pěchoty BMPT Terminátor ve výzbroji ruské armády

Ruská armáda oficiálně zavedla do výzbroje vozidlo palebné podpory BMPT (Bojevaja Mašina Podděržki ...

Ruslan Puchov: Náhled do ruského vojenského světa

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov je šéfem moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Miroslav
    06:42 14.05.2018

    flanker.jirka: Aká sebareflexia a veľkorysosť mala prísť od ľudí ako Nijazov ktorý premenoval kalendárne mesiace a dní v týždni podľa rodinných príslušníkov?

    flanker.jirka: Aká sebareflexia a veľkorysosť mala prísť od ľudí ako Nijazov ktorý premenoval kalendárne mesiace a dní v týždni podľa rodinných príslušníkov?

  • PavolR
    22:51 13.05.2018

    flanker.jirka: A čo podľa Vás mali asi tak brať do úvahy Gruzínci v Abcházku, keď tam (priamo v tom regióne) Abcházovia tvorili v čase rozpadu ZSSR iba asi 18% obyvateľstva? Pre ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka:
    A čo podľa Vás mali asi tak brať do úvahy Gruzínci v Abcházku, keď tam (priamo v tom regióne) Abcházovia tvorili v čase rozpadu ZSSR iba asi 18% obyvateľstva? Pre porovnanie, je to menej percent, než ako je Albáncov v Macedónsku.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:22 13.05.2018

    KOLT: ve své podstatě byl SSSR také žalář národů, jako R-U. A dodnes jsou tu dozvuky rozpadu této říše, tak jako se některé sporné území vyřešili, ne v roce 1918, ale až v roce ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: ve své podstatě byl SSSR také žalář národů, jako R-U. A dodnes jsou tu dozvuky rozpadu této říše, tak jako se některé sporné území vyřešili, ne v roce 1918, ale až v roce 1945. Jen z toho není světová válka, ale lokální spory.
    Chybí tu velkorysost, jakou prokázali reformní komančové v podobě Gorbačova, protože v první fázi se tento slepenec států rozpadl na původní svazové republiky. Tu velkorysost pak měli prokázat nastupující vládci těchto republik, když se jiní přihlásili o samostatnost, takhle Kučma zazdil ústavu krymské republiky, gruzínci ignorovali historii abcházců a osetijců.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:17 13.05.2018

    Jirosi: na Kosovo zapomeňte, to tu vzniklo, jen protože se to událo před zářím 2001. Být tomu naopak, tak kosovké albánce v čele s teroristickou organizací UCK nenazve nidko jinak, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: na Kosovo zapomeňte, to tu vzniklo, jen protože se to událo před zářím 2001. Být tomu naopak, tak kosovké albánce v čele s teroristickou organizací UCK nenazve nidko jinak, než teroristy. Stačí se podívat na situaci v Bosně a Hercegovině, kde se doposud trpí výcviková zařízení islamistů.
    Jugoslávská armáda šla do kosovské provincie umravňovat teroristy, nic jiného, probém byl v používaných metodách, ale ono to jinak prostě fungovat nebude, když chcete klid, musíte nepřizpůsobivé etnikum oddělit, přestěhovat nebo vyhnat, v opačném případě je to časovaná bomba, která teď tiká ve Švedsku, Francii a Německu.
    Připočtěte si problémy s muslimy v jiných částech Jugoslávie, ty nevznikly samy sebou bez příčiny muslimů.Skrýt celý příspěvek

  • Nadšenec
    19:01 13.05.2018

    A ešte on ten pocit ukrivdenosti nevytvára, ten pocit v spoločnosti existuje dlhšie ako existuje jeho politická ,,kariéra".

    A ešte on ten pocit ukrivdenosti nevytvára, ten pocit v spoločnosti existuje dlhšie ako existuje jeho politická ,,kariéra".

  • Jirosi
    19:01 13.05.2018

    Atd. Československo(1918) bylo tvořeno národem Česko-slovenským. Nikoliv Českým a Slovenským.... Z důvodů, aby tento národ měl většinu na daném území a tedy i právo jen požadovat!

    Atd. Československo(1918) bylo tvořeno národem Česko-slovenským. Nikoliv Českým a Slovenským.... Z důvodů, aby tento národ měl většinu na daném území a tedy i právo jen požadovat!

  • Jirosi
    18:58 13.05.2018

    Clanek: Jinak se to řeší: a) Když skončí světová válka b) Když vojensky napadnete souseda c) Když někdo pořádá genocidu na obyvatelích d) Když žijete v demokratické zemi a ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Jinak se to řeší:

    a) Když skončí světová válka
    b) Když vojensky napadnete souseda
    c) Když někdo pořádá genocidu na obyvatelích
    d) Když žijete v demokratické zemi a jednáte z pohledu zákonných norem.
    e) Když žijete v demokratické zemi a jednáte proti zákonům.

    A teď schválně kam by podle vás patřil Krym, Kosovo, Katalánsko, Skotsko, Československo, Pobaltí, atd.....Skrýt celý příspěvek

  • Nadšenec
    18:41 13.05.2018

    PavolR: ak nechcete ďalej o tom diskutovať, v poriadku. Nezhodneme sa. Áno, svoje prehlásenia hovorí nepodareným spôsobom - ono rozdeľovanie my-oni, ale podstata jeho prehlásení ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR: ak nechcete ďalej o tom diskutovať, v poriadku. Nezhodneme sa. Áno, svoje prehlásenia hovorí nepodareným spôsobom - ono rozdeľovanie my-oni, ale podstata jeho prehlásení nie je až tak ďaleko od pravdy ako sa Vám zdá. Nejdem to tu celé rozoberať, nestojím o problémy kvôli nekoreknosti majoritného názoru v oblasti, v ktorej žijem. Možno pre lepšie pochopenie hneď na začiatku, ako povedal ,,cigánske komunity", chápte to ako osady na štýl Jasova, Richnavy, Žehry alebo Luníka. Tiež sa na to nepozerajte ako etnický (rasový) ale ako na sociálny problém. Osobne poznám kopu slušných, normálne žijúcich Rómov a dávať ich, ako to oni sami hovoria, do jedného vreca, je naozaj nefér. Ale ako som písal, ide o sociálne skupiny, a to, že štát týmto skupinám postaví bytovky, ktoré sú po 5 rokoch ma demoláciu nič nevyrieši. A to je podstata toho úryvku preložená do normálnej reči. Keby to povedal inteligentným spôsobom tak by naňho nemohli nič, ale aj tak si nemyslím, že je toto trestné stíhanie za tieto výroky korektné. A ako som písal už skôr, mohli použiť na jeho stíhanie iné udalosti, za ktoré by mal minimálne platiť peňažne. Prajem pekný zvyšok večera. A pre všetkých, ktorí o tejto problematike vedia iba z internetu, odporúčam minimálne prejsť autom okolo dedinky s inak krásnym a nevyužitým prostredím Jasov, neďaleko Košíc.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    18:39 13.05.2018

    ohladne Katalanska to vidim podobne ako Clanek, len si myslim ze zasah policie na zmarenie referenda bol v poriadku (asi si mohli odpustit obusky ale su to zas horucejsie hlavy nez ...Zobrazit celý příspěvek

    ohladne Katalanska to vidim podobne ako Clanek, len si myslim ze zasah policie na zmarenie referenda bol v poriadku (asi si mohli odpustit obusky ale su to zas horucejsie hlavy nez my). Kazdopadne refendum nebolo vyhlasene v sulade zo zakonmi a lokalni politici zamerne tlacili na pilu aby sa potom mohli prehlasit za obete

    snahy o otrhnutie su jasne motivovane snahou lokalnych politikov osobne povysit z regionu na vyssiu (europsku) uroven co je v ramci politickej struktury Spanielska vo volbach pre nich len tazko dosiahnutelne
    v ramci regionov moze Katalansko dosiahnut maximalne fiskalnu nezavislost ako ma Baskicko ale namiesto aby sli za tymto cielom tlacia na uplnu nezavislost, co jasne hovori o motivaciiSkrýt celý příspěvek

  • Clanek
    18:06 13.05.2018

    KOLT Souhlasim, a kdyz to co pisete shrnu jednou vetou, tak jednoduse "je potreba to resit individualne a s citem". Kde se neshodneme je pak ta aplikace tehle veticky prave na to ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT
    Souhlasim, a kdyz to co pisete shrnu jednou vetou, tak jednoduse "je potreba to resit individualne a s citem". Kde se neshodneme je pak ta aplikace tehle veticky prave na to Katalansko. Za me "s citem" je autonomii jim neuznat, ne ted, ne takhle jednostranne. Vy to vidite jinak.
    PS: Ze tam Madridska vlada nemela poslat tezkoodence mlatit lidi, na tom se shodnem.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:50 13.05.2018

    theo: Bohviekoľko nezarábam a ani za najmladšieho sa už nepovažujem, ale aj keby som žil na výskumnej stanici na severnom póle, by som nemal problém odhaliť, že je to účelovo ...Zobrazit celý příspěvek

    theo:
    Bohviekoľko nezarábam a ani za najmladšieho sa už nepovažujem, ale aj keby som žil na výskumnej stanici na severnom póle, by som nemal problém odhaliť, že je to účelovo lživo a štvavo naformulované. A to dokonca do takej miery, že by zásadnejšie nepomohlo ani klasické vloženie slovíčok ako "mnohí", nezanedbateľná časť z nich" a pod.. V tomto prípade skutočne nie je čo riešiť, ani tu ďalej rozvíjať OT.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:38 13.05.2018

    Pánové u toho Kosova zapomínáte na jednu důležitou věc. A to způsob jakým Srbové tuhle otázku řešily. To je z diskuze slušných lidí vyloučilo.

    Pánové u toho Kosova zapomínáte na jednu důležitou věc. A to způsob jakým Srbové tuhle otázku řešily. To je z diskuze slušných lidí vyloučilo.

  • theo
    17:27 13.05.2018

    PavolR myslím, že som s vami strácal čas a , odhadujem bydlisko západné Slovensko ,dobre platená práca nejaký mladší ročník bez skúseností z minulého režimu . Ak som sa v niečom ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR myslím, že som s vami strácal čas a , odhadujem bydlisko západné
    Slovensko ,dobre platená práca nejaký mladší ročník bez skúseností z minulého režimu . Ak som sa v niečom mýlil tak odpustite .Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:11 13.05.2018

    Slavoslav, díky za info, tohle už se mi z hlavy vykouřilo, omlouvám se. O to horší je ovšem přístup Ruska k anexy Krymu... Stále tedy zůstávám přesvědčen, že principiálně by Rusku ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav, díky za info, tohle už se mi z hlavy vykouřilo, omlouvám se. O to horší je ovšem přístup Ruska k anexy Krymu... Stále tedy zůstávám přesvědčen, že principiálně by Rusku patřit měl, jen ten způsob byl sviňárna.

    Clanek, myslím, že si spíš nerozumíme. Respektive nejsou naše stanoviska až tak vzdálená ;-) Ohledně přístupu Katalánska do jisté míry souhlasím stran etiky, tohle mi na tom také vadí. Nicméně ono neutlačování je sporné. Jasně, není to jak v Protektorátu, dokonce ani jak v R-U. Nicméně Španělsko je dosti centristické, skoro jako Francie. Tendence ostatního (tedy kastilského) Španělska potlačovat jakékoliv autonomní snahy tu vždy byly. Nicméně především mě tam naštval přístup Španělska – radši ty lidi zmlátili, než aby jim dali možnost se vyjádřit...

    Je jasné, že národ a území spolu souvisí. Jenže na druhé straně se dostáváme právě do druhého extrému, který popisujete – Rusové a KV. Nebo, do značné míry, Kosovo a Albánci. V rámci práva na sebeurčení prostě vždy budou vznikat spory. A někdy převládne otázka národa (Kosovo) někdy historický nárok (Sudety po 1. světové válce). A vždycky se to někomu nebude líbit. Jde o to, aby to mělo logiku a došlo k co nejmenším rozepřím a křivdám.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:10 13.05.2018

    theo & Nadšenec: nehodlám ten rozhovor počúvať celý, ale vypichol som si z článkov vetu, ktorá už sama o sebe potvrdzuje, že rozsudok je odôvodnený: „150 miliónov eur sa ide ...Zobrazit celý příspěvek

    theo & Nadšenec:
    nehodlám ten rozhovor počúvať celý, ale vypichol som si z článkov vetu, ktorá už sama o sebe potvrdzuje, že rozsudok je odôvodnený:

    „150 miliónov eur sa ide použiť na domy pre ľudí z cigánskych komunít. To jest pre ľudí, ktorí nikdy pre náš národ, pre náš štát nič neurobili, práve naopak, rozhodli sa žiť asociálnym spôsobom života a vyciciavať náš sociálny systém. My, ktorí žijeme slušným životom a pracujeme, tak na nás štát úplne kašle, zatiaľ čo týmto asociálom dá zadarmo úplne všetko“

    - 1. veta je konštatovanie. To je OK.
    - 2. veta - Ako môže hovoriť, že pre národ a štát nikdy nič neurobili? Pozná každého jedného? Ako môže tvrdiť, že sa rozhodli žiť asociálnym (hlavne, že to hovorí pán sociálny) spôsobom života? Do akej miery môže tvrdiť, že je to toho ktorého vlastné rozhodnutie? Povedzme päťročné dieťa si len tak povie "a ja budem asociál". Ten sociálny systém je stavaný práve na to aby sa využíval. Využívanie všetkého, čo sa len dá je na Slovensku (a nielen) vcelku rozšírené, bez ohľadu na etnicitu. Aké podmienky štát vytvoril, takým sa prispôsobili.
    - 3. veta - "my, ktorí žijeme slušným životom" - no ten najlepší sa ozýva.Každý z "my" slušným životom rozhodne nežije o zamestnanosti ani nehovoriac (sociálny systém, že áno). A zasa, oni sú všetci do jedného asociálovia? A ako možno daný problém vyriešiť bez peňazí? Všetko niečo stojí.

    Suma sumárum, schválne vytvoril obraz, v ktorom sú jedni bez viny a druhí vinní hádam aj za to, že vôbec žijú. Snažil sa vyvolať v poslucháčoch závisť a pocit ukrivdenosti voči istej skupine obyvateľstva. Bez toho, že by som si robil akékoľvek ilúzie o stavoch, čo tam panujú, sa o tomto probléme dalo hovoriť aj inak, dalo sa to zobrať z rôznych iných smerov, no on to schválne formuloval týmto štýlom, kladúc dôraz na "my-oni", tak nech za svoje rozhodnutie láskavo aj pyká.Skrýt celý příspěvek

  • theo
    16:08 13.05.2018

    PavoIR - Podstata prípadu Mazurek v rádiu Frontinus . Povedzte v čom klamal, navádzal na tresnú činnosť atd. Odosobnite sa od toho čo kedy urobil alebo napísal . Prokurátor a ...Zobrazit celý příspěvek

    PavoIR - Podstata prípadu Mazurek v rádiu Frontinus . Povedzte v čom
    klamal, navádzal na tresnú činnosť atd. Odosobnite sa od toho čo kedy urobil
    alebo napísal . Prokurátor a sudca hodnotia ten konkrétny čin . To je problém .
    Od určitej doby si dávajú pozor , ako čo hovoria . A za konštatovanie pravdy
    odsúdenie. Keď sa bude niekde vyhrážať, alebo nikoho napádať , nech ho zavrú
    až zčerná . Ale dokiaľ pomenuje skutočný stav - tak mu zapcháme hubu . A
    politici dali rádiu pokutu 15,000 E. To je ako OK .Skrýt celý příspěvek

  • Nadšenec
    15:47 13.05.2018

    Takže v čase veľkej politickej krízy, kedy ľudia chcú hlavu politikov je úplne legitimné, ak človek ako Nicolsovová verejné vyhlásy; ,,..tu treba spraviť prevrat". Ona nepovedal, ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže v čase veľkej politickej krízy, kedy ľudia chcú hlavu politikov je úplne legitimné, ak človek ako Nicolsovová verejné vyhlásy; ,,..tu treba spraviť prevrat". Ona nepovedal, že chce zhodiť vládu, ona povedala, že chce prevrat. Dodám ešte, že dôvody opozície boli vykonštruované a bez dôkazov kedy napádali Kaliňáka a Gašpara, že vraj môže sa smrť novinára a jeho sľúbenice. To že informácie o napojení talianskej mafie na SMER boli známe minimálne rok a takto sa to iba spropagovalo je samozrejme irelevantné a celé to dáva zmysel.

    Lenže Mazúrek nie je stíhaný za rôzne delikty ale za vyhlásenia v rádiu Frontinus. Počuli ste ich? Pripadá vám stíhanie za výroky, ktoré odzrkadľujú stav spoločnosti korektné? Neviem, možno žijete na západnom Slovensku a nemáte tušenie o čom hovoril, no pre nás na východe je to každodenná realita.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    15:01 13.05.2018

    KOLT: Podľa wilsonovských zásad môže dôjsť k sebaurčeniu i v rámci federalizácie alebo autonómie. Vo svojich 14 bodoch napr. ešte nepožadoval rozpad R-U, až o pár mesiacov neskôr ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    Podľa wilsonovských zásad môže dôjsť k sebaurčeniu i v rámci federalizácie alebo autonómie. Vo svojich 14 bodoch napr. ešte nepožadoval rozpad R-U, až o pár mesiacov neskôr pristúpili USA k tejto variante a uznali ČSNR.

    theo: Ale ešte stále je imunita na hlasovanie a výroky v Národnej rade

    Nadšenec: Vláda je iba jeden (najvyšší) z orgánov výkonnej moci štátu, nič viac. Je síce súčasťou štátu, ale to sme aj ja alebo vy. :-) Identifikovať ju so štátom samotným je scestné.
    Dožadovať sa jej pádu je úplne legitímna súčasť politického zápolenia.
    Imunita na výroky je obmedzená na pôdu Národnej rady, čiže je stíhanie Mazureka úplne v poriadku. Ten típek má na krku širokú škálu deliktov, ktoré riešili rôzni vyšetrovatelia - keď mu niekto niečo posúdil iba ako priestupok a dostal za to maximálne pokutu ... stav spoločnosti ...Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:14 13.05.2018

    jop a aby som este upresnil o com bola debata co Robaiz nezachytil. Ta ani tak nebola o pravnych narokoch na trhnutie, sa ci vlastny stat. Na svete tych prikladov kedy nove staty ...Zobrazit celý příspěvek

    jop a aby som este upresnil o com bola debata co Robaiz nezachytil. Ta ani tak nebola o pravnych narokoch na trhnutie, sa ci vlastny stat. Na svete tych prikladov kedy nove staty vznikali so suhlasom vsetkych az tak vela nebude a vacsinou to sprevadza nejaka ta krv.

    Debata bola o tom, ze tu niekto ospravedlnoval napadnutie svojho neutralneho susedneho statu ktory uznal a s ktorym ma uzavretu zmluvu o neutoceni tym, ze ten utocnik ma na to uzemie historicke pravo lebo x rokov to uzemie bolo sucastou jeho rise.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:08 13.05.2018

    KOLT len pre info. Rusko o Krym isty cas aj pravne bojovalo, alebo inak povedane robilo si nan naroky, prave zdovodu akym ho Ukrajina ziskala (Chruscov). Tieto snahy vsak ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    len pre info. Rusko o Krym isty cas aj pravne bojovalo, alebo inak povedane robilo si nan naroky, prave zdovodu akym ho Ukrajina ziskala (Chruscov).

    Tieto snahy vsak zanikli myslim ze v 98 (rok hore dole) kedy ho Ruska Duma definitivne priklepla Ukrajine a Rusko sa oficialne vzdalo narokov nan cim sa pravne vyriesil spor Ukrajina - Rusko v tejto oblasti.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 8