Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Foto: F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force
F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.

Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.

Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.

Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.

Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.

V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.

Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.

Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“

„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."

F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.

Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.

Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“

"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.

Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    14:52 01.07.2015

    Ale to jsou fakta Shania, to tady nikoho nezajímá, tady se sosá z "nejmenovaných zdrojů" :D

    Ale to jsou fakta Shania, to tady nikoho nezajímá, tady se sosá z "nejmenovaných zdrojů" :D

  • Shania
    14:41 01.07.2015

    Alexa: kontext The F-35’s development timeline is also relatively moderate. The Rafale started development in 1982 and introduced in 2001(19 years). The Euro-fighter started in ...Zobrazit celý příspěvek

    Alexa: kontext

    The F-35’s development timeline is also relatively moderate. The Rafale started development in 1982 and introduced in 2001(19 years). The Euro-fighter started in 1983 and was introduced in 2003(20 years). The Raptor started in 1986 and entered service in 2005(19 years). The PAK-FA, an evolutionary aircraft, started in 2001 and will be introduced in 2017(16 years). The Gripen started development in 1979 and was introduced in 1998(19 years). The Hornet was a redesign of the YF-17(9 years) from 1975 to 1983(8 Years) from which the Super Hornet evolved from 1992 to 2000(8 years). The F-35 in comparison to all of these started in 1996 with USAF IOC in 2016(20 years).Skrýt celý příspěvek

  • petr99
    14:33 01.07.2015

    alexa123: Aha, až tak ?

    alexa123: Aha, až tak ?

  • alexa123
    14:28 01.07.2015

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ? Správnejšia otázka by asi bola "od jakého století je ...Zobrazit celý příspěvek

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ?

    Správnejšia otázka by asi bola "od jakého století je F-35 vyvíjena" pretože je to "never ending story"Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:59 01.07.2015

    Takže report založený na tajné zprávě nejmenovaného pilota na civilním webu, navíc plný totálních nesmyslů, co mi to jen připomíná. I kdyby se k tomu reportu dostal, tak je to bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže report založený na tajné zprávě nejmenovaného pilota na civilním webu, navíc plný totálních nesmyslů, co mi to jen připomíná. I kdyby se k tomu reportu dostal, tak je to bez kontextu a zaměřené jen na body, které se mu hodí.

    //Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu,"//

    To měl pilot F-16 telepatické schopnosti, aby věděl kdy přesně má načasovat úhybný manevr?

    //Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

    the JSF flier discovered he couldn’t even comfortably move his head inside the radar-evading jet’s cramped cockpit. “The helmet was too large for the space inside the canopy to adequately see behind the aircraft.” That allowed the F-16 to sneak up on him//

    Co to je za blbost, proč by měl pilot F35 vůbec chtít otáčet hlavu dozadu, když to za něj udělal DAS a promítne mu zadní obraz do helmy s přesnou polohou letounu kdekoliv okolo.

    F-16 mělo prý přídavné nadrže, ale si mu nedošel fakt, že v to konfiguraci je omezeno na 5-6g a proč by s nimi vůbec někdo vstupoval do dogfigtu.

    To co se v tom reportu popisuje vůbec neodpovídá popisům ostatních pilotu F-35, kteří aspoň uvedli svoje jméno

    Lt. Col. O'mally from the 59th test and evaluation squadron says the F-35 combines the best flying characteristics of the F-16 and F/A-18.

    The Norwegian airforce claims that in A-A configuration the F-35 is just as good or better than the F-16.

    Topgun instructor Lt.Col Matthew Kelly and Brig Gen. Gary Thomas say that the F-35 will be comfortable at any type of dogfight

    Test pilot Billy Flynn who flew F-16s, F/A-18s and Typhoons say that F-35 can match those aircraft in any maneuvering metric and surpass them in some.

    Lt Col Lee Kloss who went on record that the F-35A has superior maneuverability than a loaded block 50/52 viperSkrýt celý příspěvek

  • petr99
    13:19 01.07.2015

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ?

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ?

  • dusan
    13:17 01.07.2015

    MiG-29 vymanévruje F-15 či F-14 ... ale v praxi mu to nikdy nepomohlo ... Ja by som to neriešil ..... prečo sa asi vojaci neučía lepšie karate, či útok na bodáky ? ... lebo sa ...Zobrazit celý příspěvek

    MiG-29 vymanévruje F-15 či F-14 ... ale v praxi mu to nikdy nepomohlo ...

    Ja by som to neriešil ..... prečo sa asi vojaci neučía lepšie karate, či útok na bodáky ? ... lebo sa sústreďujú na to aby to nikdy nepotrebovali : )Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5