Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Foto: F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force
F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.

Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.

Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.

Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.

Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.

V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.

Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.

Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“

„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."

F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.

Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.

Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“

"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.

Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Vestly
    18:34 04.07.2015

    Podcenujes schopnosti rusenia Sucka. Taktiez ma moznost zostrelit prichadzajuce rakety so svojimi R-73M, ktorych ma viacej ako F-35 mraamov. Uhnut sa raketam by taktiez nemal byt ...Zobrazit celý příspěvek

    Podcenujes schopnosti rusenia Sucka.
    Taktiez ma moznost zostrelit prichadzajuce rakety so svojimi R-73M, ktorych ma viacej ako F-35 mraamov. Uhnut sa raketam by taktiez nemal byt problem.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:15 04.07.2015

    vestly: F35 dokaze rozpoznat a rusit LPI radar F22, ktery je vykonnejsi a modernejsi nez cokoliv co budou mit rusove v letadlech v pristich 20 letech. o detekci na sto kilometru si ...Zobrazit celý příspěvek

    vestly: F35 dokaze rozpoznat a rusit LPI radar F22, ktery je vykonnejsi a modernejsi nez cokoliv co budou mit rusove v letadlech v pristich 20 letech. o detekci na sto kilometru si SU35 muze nechat jen zdat, natoz pak ucinne bojovat. stahni to tak na 30/40 km.

    ale ok, i kdyby to byla pravda, F35 bude o SU bude vedet stejne prvi, a muze se podle toho zaridit. takticka vyhoda bude i tak obrovska proti 4gen. letadlum.
    scopnost prezit u SU zavysi na tom, jak dobre se jim bude darit vymanevrovat AAM F35 nez vubec bude moc obetovat palbu. pokud by to byl pro americany problem, vyvinou se aam s delim doletem a lepsimy schopnosti, prinejhorsim kdyby to bylo treba rychle, koupi meteory.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    14:34 04.07.2015

    F-35 by bolo dobre lietadlo tak pred 10 rokmi, teraz je uz trocha neskoro. Lietadla ako Su-35 by mohli bojovat s F35 na + 100 km. Nove X-bandy aesa radary tuto vzdialenost iba ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 by bolo dobre lietadlo tak pred 10 rokmi, teraz je uz trocha neskoro. Lietadla ako Su-35 by mohli bojovat s F35 na + 100 km. Nove X-bandy aesa radary tuto vzdialenost iba zvisia.
    A to ani nehovorim o L-band radaroch, ktore mozu velmi lahko naviest stihace na ciel.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:28 04.07.2015

    Luky: Přidávám se, moc pěkná videa, díky.

    Luky: Přidávám se, moc pěkná videa, díky.

  • RiMr71
    10:47 04.07.2015

    Parádní videa, díky! V éru jsem krátkodobě zažil k 5G a je to hrůza (obvzláště s nadváhou). O záporných ani nemluvím. Chápu, jsou trénovaní, systém jim pomáhá, ale stejně... A ...Zobrazit celý příspěvek

    Parádní videa, díky!
    V éru jsem krátkodobě zažil k 5G a je to hrůza (obvzláště s nadváhou). O záporných ani nemluvím. Chápu, jsou trénovaní, systém jim pomáhá, ale stejně...
    A krátkodobá 9-10G v šortkách (vojín Šonkin) si vůbec nedokážu představit. Resp. dokážu a není to hezká představa :)

    Jestli se chcete pobavit, tak je k tomuto článek od nerdů (těch co rozumí úplně všemu) na IT webu diit.cz :)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:39 04.07.2015

    IvanBa84: jen drobnost, AoA je ve stupních a na tom prvním videu je vše "odlétáno" v CAT III konfiguraci - čili hodně naložená F-16 s plnými podvěsy i bagy (nádrže). Takové letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    IvanBa84: jen drobnost, AoA je ve stupních a na tom prvním videu je vše "odlétáno" v CAT III konfiguraci - čili hodně naložená F-16 s plnými podvěsy i bagy (nádrže). Takové letadlo ztrácí rychle při prudkých manévrech rychlost.
    On se tam jakoby snaží instruovat, jak takový BVR střet ustát bez odhození balastu (tj. ukončení mise).
    Možné přetížení hodně závisí na rychlosti, výšce a naložení stroje (taky spotřebě paliva a jeho množství). Se slušnou rychlostí u země a s lehce naloženým strojem může například F-16 držet 9G (při dostatku paliva) a limitující je pilot (nevydrží to dlouho). S rostoucí výškou už pak je i u tak silného letadla, jako je F-16 limitující výkon stroje.

    Může nastat velké množství variant střetů a 9G stíhačka svůj potenciál proti agilnímu a dobře vycvičenému útočníkovi určitě využije. Takže i v BVR se může létat s 9G, pokud to dává smysl a nevede ke zbytečné ztrátě energie.
    ---------------
    Nedávno běžel v TV takový seriálový dokument o adeptech na Hornety, které přijali do výcviku v ColdLake v Kanadě. Mládežníci museli projít zkouškou na centrifuze - vydržet 6G na 15 vteřin a neomdlít. Měli s tím celkem problém. Museli dost rénovat, někteří zkoušku opakovali a někdo neprošel vůbec. Ono všechno nad 4-5G je už celkem slušný manévrování. Proto jsem ve vlákně o Mig-31 neviděl velký problém, když je limitován při nadzvuku limitem 5G....Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    08:41 04.07.2015

    IvanBa84: při těch rychlostech myslím 9g nedáš. V reálném provozu tě taky dost imituje software a nařízení, protože drak co se moc namáhá nevydrží 30 let. Proto tabulkové max. ...Zobrazit celý příspěvek

    IvanBa84: při těch rychlostech myslím 9g nedáš. V reálném provozu tě taky dost imituje software a nařízení, protože drak co se moc namáhá nevydrží 30 let. Proto tabulkové max. výkony neuvidíš ani v bojovém nasazení.

    Např max rychlost letadel v zteči AA konfiguraci moc často nepřekračuje 1.3M.Skrýt celý příspěvek

  • IvanBa84
    08:24 04.07.2015

    suhlasim, velmi pekne videa ... zaujimave je, ze podla tych cisiel F-16 malokedy manevruje s pretazenim vacsim ako 3 G (hodnoty atakujuce 4- 5 G tam boli snad len raz) a AoA tusim ...Zobrazit celý příspěvek

    suhlasim, velmi pekne videa ... zaujimave je, ze podla tych cisiel F-16 malokedy manevruje s pretazenim vacsim ako 3 G (hodnoty atakujuce 4- 5 G tam boli snad len raz) a AoA tusim ani raz neprekrocilo hodnotu 15 % ... zatial co rychlost sa pravidelne drzala okolo 0,9 - 1,2 Machu.
    Plus ked to clovek vidi takto pekne znazornene musi ocenit, aku velku vyhodu poskytuje F-35tke system DAS s celokruhovym pokrytim okolia.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:16 03.07.2015

    Luky: díky, pěkné videa.

    Luky: díky, pěkné videa.

  • Luky
    19:25 03.07.2015

    ten pan Scuby to má fakt hezky udělaný i názorně popsaný, tady jsou od něho další dvě s rozdílnou ...Zobrazit celý příspěvek

    ten pan Scuby to má fakt hezky udělaný i názorně popsaný, tady jsou od něho další dvě s rozdílnou geometrií:
    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Vždycky, když jsem na severu východních Čech, tak takhle pozoruju naše Gripeny mezi Jaroměří a Náchodem ...a je to nádhera (příbuzní nikdy nic nevidí a nenajdou, ale často je navedu prstem a někdy pomůže taky odlesk nebo kondenzát :)
    Ta geometrie bývá podobná, i když myslím, že naši šetří obyvatelstvo a lítají podzvukem...nevím, jestli si pak mohou třeba nastavit na CATM-120C kratší nohy, nebo to řeší většími rozestupy(rezervou) při odvalu...
    Mě to celé připomíná sportovní šerm - tam taky jde o to vybalancovat tu těsnou hranu odstupu (mensuru) a vlastně většinou bývá rozhodnuto před vlastním sekem (je to o nohách)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:28 03.07.2015

    P.S. to první video je 4x zrychlený a samozřejmě i 3d modely jsou hrozně zvětšený, aby to bylo čitelný....

    P.S. to první video je 4x zrychlený a samozřejmě i 3d modely jsou hrozně zvětšený, aby to bylo čitelný....

  • Luky
    18:24 03.07.2015

    Když ono to na papíře hrozně mate. Střela má MACH4, když ji vypustí rychlostí MACH 1,5 letící letadlo ve velké výšce a střela letí rovně....navíc tu max. rychlost má jen chvilku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Když ono to na papíře hrozně mate.
    Střela má MACH4, když ji vypustí rychlostí MACH 1,5 letící letadlo ve velké výšce a střela letí rovně....navíc tu max. rychlost má jen chvilku, protože motor dává impulz několik vteřin (nejdřív akceleruje, pak zpomaluje)...ale piloti se učí svoje třeba MACH 1,2 letadla v pravou chvíli otočit tak, aby střela o energii přišla, takže "po dragování" už nejsou rozdíly tak závratné, navíc rakety mají velmi malou plochu křídel a po vyhoření už to prostě není ono (to právě změní ramjet)...
    Jen pro ilustraci - jsem kouknul na youtube a tady je to (po puštění v max HD s hodnotami) naznačeno - je to jen simulace v dost sterilním prostředí 1 vs 1 a ještě proti nic moc umělý inteligenci, ale pro základní představu ok
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    17:56 03.07.2015

    Clanek:
    nejde o to jí uletět, ale těsně před ní uhnout tak aby tě minula a musela se obrátit a zaútočit znovu. Velmi často na ten druhý útok už nemá palivo a energii.

    Clanek:
    nejde o to jí uletět, ale těsně před ní uhnout tak aby tě minula a musela se obrátit a zaútočit znovu. Velmi často na ten druhý útok už nemá palivo a energii.

  • Clanek
    17:51 03.07.2015

    Diky Luky. No kdyz se divam na moderni Air to Air missiles tak Mach 4 je standart, Mach 5 se taky najde. Nejak si nedovedu predstavit jak s letounem pohybujicim se 5* mensi ...Zobrazit celý příspěvek

    Diky Luky.
    No kdyz se divam na moderni Air to Air missiles tak Mach 4 je standart, Mach 5 se taky najde. Nejak si nedovedu predstavit jak s letounem pohybujicim se 5* mensi rychlosti neco podobne uspesne vymanevrovat, nedejboze nekolikrat za sebou.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:07 03.07.2015

    Dnes je nejjistější a často i jediná možnost tyto střely vymanévrovat kinematicky. Dobře vycvičený pilot s funkčním RWR a solidní stíhačkou by měl toto ovládat. Další použitelná ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnes je nejjistější a často i jediná možnost tyto střely vymanévrovat kinematicky. Dobře vycvičený pilot s funkčním RWR a solidní stíhačkou by měl toto ovládat. Další použitelná technologie jsou tažené nebo vypouštěné návnady.

    Staniol a fléry jsou spíš proti starším SAMům a manpadům...

    Každopádně proti agilnímu protivníkovi se nadá moc počítat s úspěšností "one shot, one kill" (i když to střela nepokazí, nemá prostě často energii, proto bude ramjet)Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    16:00 03.07.2015

    V analyze na tom norskem blogu se nekolikrat zminuji moznosti pri kterych by se i F-35 mohla ocitnout v dogfightu, jako jeden z prikladu je ze prisla o vsechny rakety / nepritel se ...Zobrazit celý příspěvek

    V analyze na tom norskem blogu se nekolikrat zminuji moznosti pri kterych by se i F-35 mohla ocitnout v dogfightu, jako jeden z prikladu je ze prisla o vsechny rakety / nepritel se vsem vyhnul.
    Jaka je vubec schopnost dnesnich nadzvukovych letadel 4. generace ubranit se dnesnim rizenym strelam? Neptam se na typy protiopatreni jako spis na jejich ucinost, je to jen "pro dobry pocit" a pak aby se pilot modlil nebo je to rovnoceny souper rizenym strelam a pilot tak vazne muze mit sanci se opakovane ubranit raketovemu utoku na dalku tim co je schopna nest F-35?Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    13:39 03.07.2015

    A to ještě kdyby spindoktoři od Boeingu tušili, že F-35 je hlučnější než Šohaj 425, to by byl teprve poprask. Raději na to ani nemyslet.

    A to ještě kdyby spindoktoři od Boeingu tušili, že F-35 je hlučnější než Šohaj 425, to by byl teprve poprask. Raději na to ani nemyslet.

  • RiMr71
    12:21 03.07.2015

    ...Sakra, fakt by měli spáchat nějakou F-22 MkII nebo tak něco...

    ...Sakra, fakt by měli spáchat nějakou F-22 MkII nebo tak něco...

  • RiMr71
    12:19 03.07.2015

    Ten norský web je skvělý Shania - díky za tip!

    Ten norský web je skvělý Shania - díky za tip!

  • Shania
    12:08 03.07.2015

    Luky: nebo taky (raptor bez raket) :) https://www.youtube.com/watch?... no to se klidně vsaď, že velká čast těhle článků je sponzorovaná Boeingem a jinou konkurencí.. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: nebo taky (raptor bez raket) :) https://www.youtube.com/watch?...

    no to se klidně vsaď, že velká čast těhle článků je sponzorovaná Boeingem a jinou konkurencí.. Jsou v tom obrovské peníze.

    Tady je další článek, rozhovor s generalem USAF

    http://breakingdefense.com/201...

    Par citací z článku níže

    He even disdains the term “fighter” for the F-35 and F-22. “I’ve said for years and will continue to do so until the defense troglodytes finally get it (and some are slowly coming around)—5th generation aircraft are not ‘fighters’—they are ‘sensor-shooters’ optimized for different threat regimes, and can perform the roles of “F,” “B,” “A,” “RC,” “E,”EA,” and AWACS aircraft of the past.”

    Deptula says that one F-35 “can create effects that require dozens of legacy aircraft, and in some cases dozens of legacy aircraft simply cannot accomplish with one or two ‘F’-22s or ‘F’-35s can accomplish.” Dogfighting isn’t the sine qua non of air combat, he argues. Killing the enemy before he knows you’re there is. “Bottom line—it’s about the information, stupid.” ...

    Hostage made it clear that the F-35 is not the plane to send in for hot dogfights. It is, instead, the first US aircraft built specifically for taking out advanced Integrated Air Defense Systems (IADS) such as the Russian S-300 and S-400. The plane that would lead the way to take out enemy fighters in close-up battles would be the F-22.

    “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth,” Hotage told me, “The F-35 is geared to go out and take down the surface targets.” In fact, it takes eight F-35s to do what two F-22s can accomplish in the early stages of a war.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5