Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
- 1. 7. 2015
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.
Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.
Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.
Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.
Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.
V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.
Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.
Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“
„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."
F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.
Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.
Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“
"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.
Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.
Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot.
Zdroj: War Is Boring
Související články
Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně
V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...
- 21.01.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
https://www.youtube.com/watch?... neplatí to ale úplně vždycky... ------------------------------------------------------- jinak pokud se podobné zprávy budou ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.youtube.com/watch?...
neplatí to ale úplně vždycky...
-------------------------------------------------------
jinak pokud se podobné zprávy budou množit, možná to bude pomáhat Gripenu u konzervativnějších letectev, kde si mohou vybrat jen jeden nadzvukSkrýt celý příspěvekBlog vyvolal pěknou pozornost:) Chytila se toho i RT
Tady je pěkná reakce norského letectva
http://blogg.regjeringen.no/ka...Blog vyvolal pěknou pozornost:) Chytila se toho i RT
Tady je pěkná reakce norského letectva
http://blogg.regjeringen.no/ka...Exercise Northern Edge 2006: 12 F-22 vs F-15/F-16 - 108 zostrelov, bez strát (Raptory viedli letku Blue Force, s dvomi stratami a 241 zostrelmi, ani jeden Raptor nepadol) F-22 ...Zobrazit celý příspěvek
Exercise Northern Edge 2006: 12 F-22 vs F-15/F-16 - 108 zostrelov, bez strát (Raptory viedli letku Blue Force, s dvomi stratami a 241 zostrelmi, ani jeden Raptor nepadol)
F-22 Raptor je lietadlo s kill-ratio 221-0Skrýt celý příspěvek12 raptorů (polovina pilotů byli nováčci s méně než sto letovými hodinami) dosáhlo score
244 ku 2. A to šli proti pilotům agresorům, kteří jsou jedni z nejlepších pilotů.12 raptorů (polovina pilotů byli nováčci s méně než sto letovými hodinami) dosáhlo score
244 ku 2. A to šli proti pilotům agresorům, kteří jsou jedni z nejlepších pilotů.Mě na celém příběhu zaráží především to, že o údajném úspěchu ruských letadel na cvičení v roce 2010 (jak píše tn.nova.cz) informoval ruský server pravda.ru už v roce 2004. V Rusku ...Zobrazit celý příspěvek
Mě na celém příběhu zaráží především to, že o údajném úspěchu ruských letadel na cvičení v roce 2010 (jak píše tn.nova.cz) informoval ruský server pravda.ru už v roce 2004. V Rusku asi opravdu "zítra, znamená již včera". http://1url.cz/4bRe... Skrýt celý příspěvek
Petr M: Raptor je v BVR doslova nedotknutelný a jediný limit je počet raket co unese 6+2 Na red flag ostatní piloti vůbec nevěděli odkud to přišlo a raptory totálně eliminovali ...Zobrazit celý příspěvek
Petr M: Raptor je v BVR doslova nedotknutelný a jediný limit je počet raket co unese 6+2
Na red flag ostatní piloti vůbec nevěděli odkud to přišlo a raptory totálně eliminovali jakoukoliv opozici, která neměla ani minimální šanci. Kvůli tomu změnili ROE tak, aby ostatní letadla měla nějakou šanci. Takže se bojuje na kratší vzdálenosti.Skrýt celý příspěvekardz: Pentagon tohle s radostí přizná, protože je to dobrý způsob jak dostat další peníze do rozpočtu:) Navíc to není žádné tajemství. Víc je tu asi překvapil přístup Indů než ...Zobrazit celý příspěvek
ardz: Pentagon tohle s radostí přizná, protože je to dobrý způsob jak dostat další peníze do rozpočtu:) Navíc to není žádné tajemství. Víc je tu asi překvapil přístup Indů než cokoliv jiného.
Myslím že NOVA odkazuje na tuto událost, tady jsou aspoň uvedeny ROE a není to tak zmateně popsaný
http://www.rense.com/general58...
Takže 4 F-15C proti formaci 12 letadel, z čehož jen některé byli určeny pro AA.
Dál měli i další omezení pro AAM.
Su 27+ by měli překonávat F-15C v letových vlastnostech a obratnosti, ale ne v avionice, každopádně jsou to rovnocenná letadla a tohle se ví už dlouho, proto tu máme 5 generaci. F-15C měli být v podstatě kompletně nahrazeny F-22.
Ale jen pro tvou představu, dvě F-22 stačí na sestřelení 10+- F-15C.Skrýt celý příspěvekPentagon uznal, že ruské stíhačky jsou lepší než ty americké
http://tn.nova.cz/clanek/magaz...Pentagon uznal, že ruské stíhačky jsou lepší než ty americké
http://tn.nova.cz/clanek/magaz...Tady ještě jedna novinka pro výcvik. Propojení skutečných stroju se simulátorem, umožní to trenink situací, které by jinak nebyli ...Zobrazit celý příspěvek
Tady ještě jedna novinka pro výcvik. Propojení skutečných stroju se simulátorem, umožní to trenink situací, které by jinak nebyli možné.
https://www.youtube.com/watch?...
A jako bonus fotka ze simulátoru F-35
http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvekČistá F-16 má neuvěřitelně dobré vlastnosti a minimální drag. Jenže jakákoliv výzbroj ho radikálně zvyšuje (což platí u všech konvenčních letadel, někde ale miň, např u některých ...Zobrazit celý příspěvek
Čistá F-16 má neuvěřitelně dobré vlastnosti a minimální drag. Jenže jakákoliv výzbroj ho radikálně zvyšuje (což platí u všech konvenčních letadel, někde ale miň, např u některých zbraňových stanovištích u F-15 je vliv minimální). Jenže tohle u F-22 a F-35 neplatí a zvyšuje se jen váha. Díl obratnost není všechno a liší se v různých letových profilech. Méně obratná F-18 nemá problém díky schopnostem ve vyšších uhlech AOA vymanévrovat F-16.
Klasické dogfigty jeden na jednoho ve skutečnosti prakticky neenxistuje a vždy to bude několik letadel proti sobě a tam víc záleží na SA a koordinaci. Nehledě na to, že střihač zatažený do furballu je extrémně zranitelný, protože jeho SA rapidně klesá.
Historicky USA moc obratných letadel ve výzbroji nemělo a většinou ty parametry byli horší než u nepřítele. Kdyby obratnost byl rozhodující faktor ve vzdušných soubojích, bylo by zero nejlepší letadlo, jenže není a Američané s zvítězili s o dost méně obratnějšími letadly. V Evropě byla situace obdobná. Další skvělá ukázka je F-4 ve Vietnamu, kde je vidět velký nepoměr ztrát mezi piloty USAF a USN (kteří vzdušné boje cvičili) a pak migem 21 a 19.
Největší esa byli vždy piloti, kteří dokázali nepřítele překvapit, udeřit, zmizet a nenechali se zatáhnout do manévrového boje.Skrýt celý příspěvekTak předně F-16 byla vyvvinuta při jiném zadání. Důraz na dog-fight byl mnohem větší. S maximálním možným výhledem pilota kolem sebe. F-35 má operovat jinak, nenápadně s ...Zobrazit celý příspěvek
Tak předně F-16 byla vyvvinuta při jiném zadání. Důraz na dog-fight byl mnohem větší. S maximálním možným výhledem pilota kolem sebe. F-35 má operovat jinak, nenápadně s překvapivím rychlým útokem (ať už na zem či ve vzduchu). Nevýhodu v obratnosti má částečně kompenzovat ta helma a další vymoženosti. Osobně si myslím, že USA potřebují obojí. Nezapomeňte taky, že pilot F-35 měl se svým letadlem mnohem méně zkušeností než pilot F-16.Skrýt celý příspěvek
Arccos: DAS ti promítne výřez obrazu + potřebné symboly o poloze cíle v HMD. tohle bude nejspíš o zvyku, ale když se podíváš na tu fotku ode mě níže, pilot má velmi špatný výhled ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos: DAS ti promítne výřez obrazu + potřebné symboly o poloze cíle v HMD. tohle bude nejspíš o zvyku, ale když se podíváš na tu fotku ode mě níže, pilot má velmi špatný výhled za sebe, přímo za ním má slepé úhly pod ním nevidí vůbec nic. Nejlepší výhled je před, do boku a nad sebe tak do 45 stupňu.
Při vyšších G otáčet hlavu musí být dost problém. DAS a HMD tohle prostě řeší promítnutím obrazu do helmy, takže pilot nikdy neztratí pozici letadla, a nemůže se k němu nikdo přiblížit, jak je to popisované v reportu.Skrýt celý příspěvekNa přilbě asi bude možné natočit obraz do kteréhokoliv směru, například pomocí kloboučku na kniplu. Ale mnohem přirozenější a rychlejší je zkrátka otočit hlavu a řekl bych, že ...Zobrazit celý příspěvek
Na přilbě asi bude možné natočit obraz do kteréhokoliv směru, například pomocí kloboučku na kniplu. Ale mnohem přirozenější a rychlejší je zkrátka otočit hlavu a řekl bych, že právě to má být primární úloha a právě tak je to i zamýšleno. Zvlášť v manévrovém boji!Skrýt celý příspěvek
Tady je první video z testu kanonu na zemi https://www.facebook.com/bryan... hurvo: to ano, ale ten letoun ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je první video z testu kanonu na zemi
https://www.facebook.com/bryan...
hurvo: to ano, ale ten letoun neměl funkční avioniky, v plně funkční F35 se pilot nebude muset (anebo aspoň ne tolik) otáčet do zadu, ale bude mít na to projekci. Někde jsem čet, že se počíta s úpravou krytu, tak uvidíme.
Není to žádná sranda ani konvenčním letounu, mít dobrý výhled za sebe.
http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...