F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Foto: Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs
Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operations Capability) se stíhačkami F-35B Lightning II. V současné době běží náročné testování všech stíhaček, mimo jiné testování schopností F-35 poskytovat pozemním jednotkám blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support).

S blížícím se datem ostrého nasazení stíhaček F-35 houstne „informační válka". Na jedné straně přicházejí informace o problémech se zaváděním F-35 do výzbroje, i informace zpochybňující technickou kvalitu stíhaček F-35.

Samozřejmě svou mediální ofenzívu vede i firma Lockheed Martin. Před pár dny firma vypustila video o testování stíhaček F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory. Právě pochybnosti o vhodnosti F-35 zajistit v dalších dekádách úkoly CAS se objevují v odborném tisku nejčastěji.

Ostatně, stojí jistě za připomínku, že F-35 se posměšně přezdívá „bilionová stíhačka." Přezdívka připomíná, že vývoj stíhačky, nákup a následný 40 roků (minimálně) dlouhý provoz přijde americké daňové poplatníky na 1,5 bilionu dolarů (37 bilionů Kč). Připomeňme, že se jedná o částku odpovídající přibližně 35 rozpočtům České republiky.

Zpět ale k tématu článku. Prvních letkou námořní pěchoty se stíhačkami F-35B Lightning II se stane letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) „Zelení rytíři". Letka v těchto dnech s pomocí leteckých návodčích intenzivně testuje schopnosti poskytovat leteckou pozemní podporu na střelnici Marine Corps Air Station, Yuma.

Stíhačky F-35 dokazují během cvičení schopnost získávat a poskytovat data (pomocí datalinku Link 16) mezi sebou, s jinými letadly, včetně koaličních a také s jednotkami na zemi skrze vojenské rádio SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System). Cvičení se účastní i jednotky letectva se stroji F-35A a námořnictva s F-35C.

Testy se zejména točí kolem palubního softwaru stíhaček Block 2B. Připomeňme, že jde zatím o nedokončenou verzi, která je navíc neustále upravována podle poznatků z testování.

Během testování se objevily například dva závažně problémy, které představují „významné riziko pro nasazené jednotky" a ohrožující dosažení IOC v požadovaném termínu. Prvním problémem je nedostatečná schopnost F-35, resp. současného softwarového vybavení, identifikovat cizí radary.

Druhý problém představuje unikátní systém DAS (Distributed Aperture System) umožňující pilotovi panoramatický výhled z kabiny. Podle testovací zprávy DAS stále vykazuje „vysokou míru falešných upozornění a falešných stop cílů" a také nízkou stabilitu.

Všechny problémy má odstranit nejnovější softwarová aktualizace, na kterou si však musí vojáci ještě nějakou dobu počkat.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

Stíhačka 6. generace od Northrop Grumman

Americká společnost Northrop Grumman se plánuje zúčastnit jako hlavní dodavatel vývoje stíhačky 6. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    10:05 02.02.2015

    Ano, psal, problém je, že spoustu těch informací se nedaří ověřit z jiného zdroje. Což je obecně problém, v dnešní době "všechno je na internetu" o to větší.

    Ano, psal, problém je, že spoustu těch informací se nedaří ověřit z jiného zdroje. Což je obecně problém, v dnešní době "všechno je na internetu" o to větší.

  • Sgt Murphy
    23:46 01.02.2015

    ILoveDaring už niekde písal že mnoho toho ťahá z časákov z Anglicka alebo tak nejako. To bude tým...

    ILoveDaring už niekde písal že mnoho toho ťahá z časákov z Anglicka alebo tak nejako. To bude tým...

  • KOLT
    23:14 01.02.2015

    Já mám právě s informacemi od ILoveDaring ten problém, že se mi většinu z nich nepodaří ověřit. Přiznávám tedy, že nejsem "od fochu", takže to moc neznamená, jenže ani on sám sem ...Zobrazit celý příspěvek

    Já mám právě s informacemi od ILoveDaring ten problém, že se mi většinu z nich nepodaří ověřit. Přiznávám tedy, že nejsem "od fochu", takže to moc neznamená, jenže ani on sám sem zdroje informací moc nedává. Takže trochu problém...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:55 01.02.2015

    Tak jsem tu zmiňovanou analýzu USAF hledal, protože jsem si chtěl přečíst původní text, ale nějak ji nemůžu najít... Tož nevím...

    Tak jsem tu zmiňovanou analýzu USAF hledal, protože jsem si chtěl přečíst původní text, ale nějak ji nemůžu najít... Tož nevím...

  • KOLT
    23:18 29.01.2015

    ILoveDaring: Z kdy je ona analýza USAF? Protože pokud vím, Captor-E je v Typhoonech někdy od léta.

    ILoveDaring: Z kdy je ona analýza USAF? Protože pokud vím, Captor-E je v Typhoonech někdy od léta.

  • Charlie
    23:12 29.01.2015

    "je dost nepravděpodobné, že by se vůbec v dnešní době néjaký dogfight konal" tohle je ohromný omyl a USAF se ho drží jak houno košile. Teď právě se chystá další Red Flag, které ...Zobrazit celý příspěvek

    "je dost nepravděpodobné, že by se vůbec v dnešní době néjaký dogfight konal"

    tohle je ohromný omyl a USAF se ho drží jak houno košile. Teď právě se chystá další Red Flag, které vzniklo přesně z potřeby nacvičit dogfight s piloty, které si i chabě lítající Vietnamci ve střepech jménem MiG-21 vodili nad Namem jak káčátka. Ve skutečnosti je valná většina sestřelů dosahována v dogfightech střelami krátkého doletu, takže je to prostě pro stíhačku must have schopnost.

    Letouny možná diponují modernějšími střelami, které nemají problém se zamknout na cíl jako první Sparrowy nebo jim nejde utéct rychlou kličkou jako tehdejším Sidewinderům, ale zase disponují mnohem propracovanějšímy systémy vlastní ochrany, takže to opravdu není jak v Železném orlu, že co raketa, to MiG dole. Statistický počet "Lišek" na jeden sestřel u BVR je 4-5ks pro alespoň 90= pravděpodobnost killu.Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    21:59 29.01.2015

    Captor-E, už je ns Typhoonech, k roku 2020 jej budou mít všechny.

    Captor-E, už je ns Typhoonech, k roku 2020 jej budou mít všechny.

  • KOLT
    21:15 29.01.2015

    ILoveDaring: "...Bohužel výrazně húře je na tom v soubojích s letouny s AESA radary, jmenovitě Typhoonem..."

    Že se tak zeptám, kde ten Typhoon vzal AESA radar? ;-)

    ILoveDaring: "...Bohužel výrazně húře je na tom v soubojích s letouny s AESA radary, jmenovitě Typhoonem..."

    Že se tak zeptám, kde ten Typhoon vzal AESA radar? ;-)

  • Kozlus
    21:11 29.01.2015

    Prototypu T-50 by melo byt 6 a minimalne jeden z nich je na pozemni zkousky. Dalsi ale urcite jsou ve vystavbe. Je fakt, ze tohle info je tak pul roku stare, pak Rusove zatahli ...Zobrazit celý příspěvek

    Prototypu T-50 by melo byt 6 a minimalne jeden z nich je na pozemni zkousky. Dalsi ale urcite jsou ve vystavbe. Je fakt, ze tohle info je tak pul roku stare, pak Rusove zatahli informacni oponu.Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    20:32 29.01.2015

    To Deortc, nemělo se jednat o srovnání F-35 a T-50, jen šlo o to ukázat, že nejenom USA má velký oči, T-50 je nutné srovnávat s F-22 a ty mají parametry víceméně stejné. Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    To Deortc, nemělo se jednat o srovnání F-35 a T-50, jen šlo o to ukázat, že nejenom USA má velký oči, T-50 je nutné srovnávat s F-22 a ty mají parametry víceméně stejné.

    Jinak už lítá cca 10 T-50 i s radary a avionikou, jen mají motory ze Su-35, tuším že ty jejich teď prochází zkouškami. Oni mají s těma motorama furt nějaký průšvihy, taky teď chtěj vyvinout verzi s 2D vektorováním, protože pro 3D nemají stealth kryty.Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    20:23 29.01.2015

    No co se týče použití F-35 v leteckýck soubojích, tak to marně vidí i USAF. Jak víme republikáni nemají rádi JSF s proto prosadily studii, kterou měla vytvořit USAF a měli v ní ...Zobrazit celý příspěvek

    No co se týče použití F-35 v leteckýck soubojích, tak to marně vidí i USAF. Jak víme republikáni nemají rádi JSF s proto prosadily studii, kterou měla vytvořit USAF a měli v ní ukázat schopnosti F-35 pro Air-to-Air boj. První byl dogfight, tam byla F-35 označena za horší než Phantom, ale je dost nepravděpodobné, že by se vůbec v dnešní době néjaký dogfight konal. Další je pak souboj při cca 60-70 km vzdálenosti (třeba by stroj letěl velmi nízko a pak vystoupal) tak tady JSF nijak neexceloval, dvě Panavie Tornado by si poradily s čtyřmi JSF, podobně u Mirage 2000 a J-10, u Eurofighteru byl zde ten poměr zhruba dva Typhoony na 12 F-35. poslední byl pak boj na 110km, zde bylo zdůrazněno, že v případě, že F-35 bude mít velkou početní převahu a nepřítel nebude mít kvalitní AESA radar, tak má F-35 šanci vyhrát s minimem ztrát. Bohužel výrazně húře je na tom v soubojích s letouny s AESA radary, jmenovitě Typhoonem, který jd podle odhadů schopen na tuto vzdálenost bojovat beze ztrát, až s trojnásobnou přesilou F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:19 29.01.2015

    Todomatch nemá pravdu, stealth letouny v současné době létají 3 - ještě zapomněl na B-2 Spirit. Co je ovšem otázkou, jak stealth může být stíhací nebo úderný letoun. Jedna věc ...Zobrazit celý příspěvek

    Todomatch nemá pravdu, stealth letouny v současné době létají 3 - ještě zapomněl na B-2 Spirit.

    Co je ovšem otázkou, jak stealth může být stíhací nebo úderný letoun. Jedna věc je pasivní stealth daná konstrukcí, ta skvěle funguje, zejména u bombardéru letícího zničit přesně určený cíl tak, jak to dělaly F-117 v Iráku za první války v zálivu. jenže pokud F-35 poletí podporovat pozemní jednotky, tak se 1. bude pohybovat v blízkosti bojiště a to už bude tak hluboko v deštníku protivníkovy PVO, že jí nejspíše zachytí i starší radary (jak se to právě stávalo těm F-117 nad Bosnou). 2. pro efektivní podporu pozemních sil bude nutné, aby letoun komunikoval s velením a leteckými návodnčími, což nutně znamená elektromagnetické vyzařování, které letoun i přes sebelepší stealth konstrukci spolehlivě prozradí. Stejně tak v případě stíhacích misí je F-35 odkázána na jiné zdroje radiolokační informace, protože její radar prostě nemá dostatečný dosah. Může nejspíš letět pouze v pasivním režimu a jen přijímat data z nějakého externího radaru nebo od velitelství, ale to zásadně limituje její možnosti (v principu pilot nesmí ani zažádat o upřesnění rozkazů).

    Rusové totiž v poslední době zavádějí poměrně značné množství pokročilých pasivních průzkumných komplexů (pokud bude zájem, zkusím dohledat) stejně jako radary fungující v pásmu dlouhých vln, proti kterým je současné stealth neúčinné. Bělorusko nové konstrukce i modernizace starších radarů chrlí doslova jak na běžícím páse s tím, že důraz klade na vysokou mobilitu (vše na automobilových podvozcích s automatickým rozvíjením/svíjením antén) a digitalizaci zpracování signálu. Ze stejného důvodu Rusové nejspíš deklarují dlouhovlnný radar i na T-50 (i kdyby jen z důvodu nasazení brouka do hlavy Amíkům). Stejně tak v poslední době zásadně modernizovali už tak moderní komplex radiového boje (zase zkusím dohledat) s důrazem na razantní zvýšení výkonů, dosahu a schopností rušení. Celý je navíc vysoce mobilní (kompletně na terénních nákladních podvozcích).

    Todomatchovo "Rus ještě nevzlítl a už bude v zaměřovačích US raket" zatímco Amíck se nejspíš proletí nad rudým náměstím a vědět o něm bude maximálně čestná stráž u mauzolea je nutno bráít s velkou rezervou, zvláště když stealth nezaručuje radarovou neviditelnost, nýbrž jen nízkou zjistitelnost (čili snižuje se dosah protivníkových radarů, i F-117 byly zachytitelné). Správná pak je i poznámka, že s tím množstvím nesených střel nemá F-35 jistotu úspěšného sestřelu ani v případě, že se jí povede vystřelit jako první a protivník o ní nebude vědět. Dva Amraamy totiž zvládne zarušit a vymanévrovat se slušnou procentuální úspěšností i náš Gripen, zejména pokud budou vystřeleny na vzdálenost blízkou maximálnímu dostřelu letounem s nízkou letovou hladinou a nízkou rychlostí (maximální dostup je u F-35 deklarovaný 18,3km, ale testovaný byl jen do 14km, Gripen má udávaný dostup 15km), což znamená nízkou energii danou střele nosičem (čili více paliva spotřebuje motor rakety na akceleraci a tudíž se sníží dosah).Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    23:46 28.01.2015

    Ona je otázka k čemu je stealth, když má dvě rakety s tím že třeba Typhoon vymanévruje 8. Taky jestli je F-22 viditelná Captor-E na 90km, tak na kolik bude vidět F-35.

    Ona je otázka k čemu je stealth, když má dvě rakety s tím že třeba Typhoon vymanévruje 8. Taky jestli je F-22 viditelná Captor-E na 90km, tak na kolik bude vidět F-35.

  • Deortc
    23:37 28.01.2015

    to ILoveDaring: To je všechno nepochybně móc pěkné, ale ta T-50 má jednu chybku na kráse. Je totiž stále ještě víc jen na papíře a v bujné fantazii fandů ruské bojové techniky než ...Zobrazit celý příspěvek

    to ILoveDaring: To je všechno nepochybně móc pěkné, ale ta T-50 má jednu chybku na kráse. Je totiž stále ještě víc jen na papíře a v bujné fantazii fandů ruské bojové techniky než aby existovala skutečně v reálu, na rozdíl od té haněné F-35.
    Takže jinými slovy, F-35 je možná ve všech parametrech horší než T-50, ale aspoň skutečně existuje. :)Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    23:28 28.01.2015

    To Grohmann a strikehawk, i když nejsem milovníkem T-50 docela se o něj zajímám, jen tak pro pořádek má 5 radarů, tři AESA-X band a dva nízkofrekvenční AESA-L band, jinak tímhle se ...Zobrazit celý příspěvek

    To Grohmann a strikehawk, i když nejsem milovníkem T-50 docela se o něj zajímám, jen tak pro pořádek má 5 radarů, tři AESA-X band a dva nízkofrekvenční AESA-L band, jinak tímhle se inspirovali i amíci u svých letounů 6. generace, i když ti by údajně rádi vyvinuly radar se schopností změny kmitočtu (tuším Boeing). Ale abychom amíkům nekřivdily nejenom F-35 má jiné výkony než bylo v zadání, proto tu uvedu výkony, které původně deklaroval Lockheed u F-35 a u T-50 výkony, které původně chtělo ruské letectvo, do závorky dám skutečné výkony. F-35: rychlost 1.8-1.9M (1.4M), přeletový dolet 4500km (cca 2300km), výzbroj 4xAMRAAM, 2xSidewinder (2xAMRAAM, 2xSIdewinder), odrazná plocha 0,1m.m (0,2-0,3m.m). T-50: rychlost 2.74M (2.2-2.4M), přeletový dolet 8000km (4000-5000km), výzbroj 30 PLŘS (18-20 PLŘS), stealth pomocí obtékání plazma (zřejmě běžný stealth). 3xX-band pro přední polosféru a 1xX-band pro zadní polosféru a 2xL-band AESA radar (X-band pouze pro přední polosféru), motory s 3D vektorováním tahu se stealth kryty (u ruské veze zřejmě 2D vektorování se stealth kryty, u Indické zřejmě motory s 3D vektorováním tahu bez krytů). Není možné porovnávat T-50 a F-35, protože jsou zcela k něčemu jinému, jen jsem tím chtěl dokázat, že nejenom USA se trochu přeceňuje :D. 

    Co se týče nespokojenosti zahraničí s F-35, tak dominují Kanada, Austrálie a Spojené Království, Ka+Aus považují F-35 za nedostatečně výkonný pro velikost jejich zemí a Británie chce letoun pro Air-to-Air boj a Angláni nemají F-35 v lásce. Krátce shrnu historii, když se začalo s projektem F-35 zdálo se, že UK je celkem spokojená, ale především kvůli neustále padajícím výkonům začala zaznívat velká nespokojenost . Poté britská vláda předala USA návrh, že hlavním kontraktorem se stane BAE systems, ta slíbila, že cenu udrží pod  100mil USD a že zvedne výkony na původní úroveň, USA pochopitelně odmítly, protože přeci jenom, kdyby budoucí hlavní letoun USA vyráběli britové, byl by z toho politický skandál. Poté Angličani začali hrozit, že se z projektu odpojí a postaví si vlastní F-35 podle sebe, na to reagoval Lockheed výraznými restrikcemi na technickou dokumentaci, avšak poté přišla drtivá odplata angličanů, ti totiž odmítli vydat další povolení svým konstruktérům, k práci na F-35, je nutné zdůraznit, že rezidenti Spojeného Království (bydlí v UK a mají tam rodiny) tvoří přes 60% vývojářů F-35 včetně šéfkonstruktéra a všech šéfů vývoje, takž jejich odvolání by znamenalo konec celého JSF, následně na to Lockheed dal Británii plnou technickou dokumentaci (stejnou jako dostala USA), avšak poté Británie začala tlačit na dodávky F-22, potažmo jejich bezlicenční kopii a dokonce její vývoz nejbližším spojencům. V dnešní době počítá Británie s nákupem jen 48 F-35B pro HMS Ocean a HMS Queen Elizabeth.Zajímavé na žádostech o F-22 je rozdílný přístup Ka+Aus a Spojeného království, zatímco Obří země by se spokojili s licenční výrobou F-22, tak britové by chtěli pouze technolgii a plány a na bázi F-22 postavit vlastní stroj. JInak berou to dost vážně protože už vyvinuly motory s tahem 180kn s 2D vektorováním tahu, který by měl britskému Raptoru dát prý až 2.4M a už mají téměř vyvinutý AESA radar na bázi Captor-E, Angláni taky chtěl mít místo 6x AMRAAM, 12-16xMeteor, také chtějí po vzoru T-50 instalovat dva L-band radary, nejzajímavější na tom je, že BAE slíbil, že cenu udrží pod cenou F-35.

    Teď se vám pokusím vysvětlit jak na tom to jednání je, musím ale zdůraznit, že se jedná o vyvozování z výroků politiků,nýbrž oficiálně Británie o F-22 nejedná, ale vzhledem k všem výrokům na obou stranách velké louže je už dlouho znát o čem se baví, vycházím tedy teď z odhadů, i když mnoha prestižních západních časopisů. První je nutné uvědomit si pozice UK a USA v jednání: U F-22 byl podíl Britských konstruktérů téměř 70% a UK má zcele jistě kompletní technickou dokumentaci, takže je zcela jasné, že británie může začít vyrábět upravený Raptor bez souhlasu USA, ale to by asi dost pošramotilo "speciální vztahy", které mezi sebou obě země mají. Naproti tomu, jestli kongres nezruší Obeyrův dodatek není možné legálně vyrábět F-22 v zahraničí. Další věc je proč se USA tak brání tomuto obchodu: Prvním je zcela jistě obava, která vyplývá, když se podíváte na plánované údaje britského dravečka, prostě je dost pravděpodobné, že britská verze bude o dost lepší a víceúčelovější, to ale mínusuje fakt, že UK je ochotna naopak USA dát celou dokumetnaci svého stroje a pomoct jim s bezlicenční výrobou Lockheedem s americkými systémy. Druhým a to ještě důležitějším faktem je, že Britové neotevřou linku aby postavily 120 letounů pro sebe, velitel britských vzdušných sil zmínil letectva "nejbližších spojenců" tj. Kanady, Austrálie, Francie a dost možná také Itálie, Německa a Španělska, což není dobré pro Lockheed, takže ten skutečně výrazně lobuje za zachování Obeyrova dodatku. Na druhou stranu mají Britové pravdu ve svých argumetech: 1) Británie je nejbližší spojenec USA a je velmi pravděpodobné, že británie své letouny nasadí na podporu USA 2) Naprosto děsuplné technické parametry F-35 3) Británie vyvine vylepšenou a víceúčelovou F-22 a USA jí bez jediného dolaru na vývoj bude moct sama vyrábět 4) Kvůli nárůstu hrozby ze strany Číny nebude schopno letectvo USA vybojovat vzdušnou nadvládu nad Evropou a s těmito letouny by si ji Evropa mohla vybojovat sama. 5) Větší kooperaci mezi US a UK leteckými silamy. Takže je otázka jak to dopadne, před vypuknutím krize na Ukrajině se zdálo, že to má Británie v kapse, ale teď nikdo neví.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    22:49 28.01.2015

    Jednou z klíčových vlastnosti Lightningu je stealth. Možná proto se mnozí tváří, že je to vlastně schopnost na nic a hlavní jsou schopnosti pro dogfight. Protože jinak by museli ...Zobrazit celý příspěvek

    Jednou z klíčových vlastnosti Lightningu je stealth. Možná proto se mnozí tváří, že je to vlastně schopnost na nic a hlavní jsou schopnosti pro dogfight. Protože jinak by museli uznat, že jsou pouze dvě reálná letadla, která touto špičkovou technologií disponují a to americký F-22 a F-35. Nikdo jiný ji neaplikoval ve srovnatelné míře. Ruský Suchoj páté generace se za stealth považovat nedá. Nejmodernější čínské a ruské non-stealth letouny budou mít totiž na moderním vyspělém bojišti zásadní problém. Na bojiště natož na nepřátelském území totiž patrně vůbec nedoletí. Jestliže u diskutované F-35 bude její přílet na bojiště velkým překvapením, tak současné Su a Mig budou sledovány po celou dobu jejich letu a je pro ně nemožné zmizet z radarů obránců. Cestou na ně bude odpáleno všechno co je k mání a co je určeno k sestřelu letadel - poletí doslova s kůží na trh a velmi pravděpodobně nedoletí. Pokud by měla jejich síla být ve vzdušných soubojích, vůbec k nim nedojde neboť budou nevyhnutelně sestřeleni. nedovedu si dost dobře představit, jak by mohl nějaký Mig či Su proletět až nad Kanadu či Austrálii nepozorován. Ještě budou v Rusku a už bude vrčet gyro v hlavicích raket na zemi, na lodích a na ramenou obránců. O F-35 v tomto ohledu napsal někdo od fochu, že pokud bude pilot F-35 vtažen do vzdušného souboje letadlo, proti letadlu tak udělal něco hodně, hodně špatně.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    22:24 28.01.2015

    ...bojové poškození nad Austrálií nebo Kanadou? :)

    ...bojové poškození nad Austrálií nebo Kanadou? :)

  • Kozlus
    18:53 28.01.2015

    Navic se pry Australii a Kanade dost hodne nelibi, ze ma F-35 jen jeden motor. Argumentuje se tim, ze oba staty jsou totiz sakra velky, takze v pripade bojoveho poskozeni, nebo jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Navic se pry Australii a Kanade dost hodne nelibi, ze ma F-35 jen jeden motor. Argumentuje se tim, ze oba staty jsou totiz sakra velky, takze v pripade bojoveho poskozeni, nebo jen poruchy motoru pri beznem letu, je letadlo odepsane. Nevim, proc potom o jednomotorovem letadlu vubec uvazujou. Nemuzu to ted nikde dohledat, ale smysl to dava.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    16:53 28.01.2015

    Ta tabulka na ausairpower dává smysl, když jí nevytrhnete z článku jako samoúčelný fakt, ale zasadíte jí do problému, na který má poukazovat. Pointa je totiž v tom, že RAAF chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta tabulka na ausairpower dává smysl, když jí nevytrhnete z článku jako samoúčelný fakt, ale zasadíte jí do problému, na který má poukazovat.

    Pointa je totiž v tom, že RAAF chce pořízením F-35 nahradit F-18 na pozici hlavního stíhacího letounu (jako některé další země, provozující F-18 nebo F-16), přičemž spoustě lidí z tohohle thinktanku nebo jak to nazvat se to dost ekluje. F-35 totiž, přes všechnu svojí propracovanost a schopnosti (tedy zejména ty deklarované) není dobrý stíhač. Možná průměrný, ale za ty peníze rozhodně nestojí. Navíc ty srovnání jsou se Sučky z toho důvodu, ž ejimi disponuje řada okolních států a tak je tu logická možnost, že se tyhle dva typy dostanou do konfliktu, přičemž F-35 bude ta, která tahá za kratší konec provazu, protože narozdíl od USAF nemá autrálie ani F-15, ani F-22 a s AVACSy na tom nejsou taky kdovíjak růžově. Navíc - kolem austtrálie je dost moře, takže potřebuje něco s velkým doletem, ale taky poměrně rychlý, což F-35 taky moc nesplňuje (tedy ne teď).

    Možná že současné F-35 je jen takové ošklivé káčátko, ze kterého se časem vyvine relativně pohledná labuť, podobný průšvih byly svého času Phantomy II a nakonec z nich byl jeden z nejúspěšnějších typů amerických stíhačů.Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    15:36 28.01.2015

    to Jan Grohmann: Logiku to má obdobnou jako u onoho známého rčení "Čím víc proužků, tím víc Adidas!" :) to strikehawk: T-50 už má radar/y hotový? Já totiž četl, že pro T-50 ...Zobrazit celý příspěvek

    to Jan Grohmann: Logiku to má obdobnou jako u onoho známého rčení "Čím víc proužků, tím víc Adidas!" :)

    to strikehawk: T-50 už má radar/y hotový? Já totiž četl, že pro T-50 dosud není vývoj radaru ukončen. Z toho pak plyne, že nejspíš ani sami vývojáři toho radaru dnes ještě netuší jakých skutečných parametrů bude/budou v reálu dosahovat radar/y pro T-50. Zatím je to všechno ještě pouze na papíře a jak známo, papír snese všechno a na papíře plánované parametry se nezřídka od těch reálně dosažených setsakra liší, což platí obecně, ne jen v letecké technice.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3