Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Foto: F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force
F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.

Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.

Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.

Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.

Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.

V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.

Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.

Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“

„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."

F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.

Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.

Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“

"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.

Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    23:56 01.07.2015

    Autor toho článku totiž nechápe ten report, bere ho jako test dogfigtu 1vs1, což nebyl. Bere to jako kritiku pilota k F-35, což také není, je to prostě report z testovacího letu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Autor toho článku totiž nechápe ten report, bere ho jako test dogfigtu 1vs1, což nebyl. Bere to jako kritiku pilota k F-35, což také není, je to prostě report z testovacího letu, který byl prováděn za určitým účelem.

    Po rozboru toho reportu se ukazuje, že to byl test specificky určený pro test manévrů při vysokých AOA, což logicky znamená velkou ztrátu energie pro jakýkoliv letoun, tyhle restrikce F-16 neměla a ani nemohla, protože to F-16 nedokáže.

    Ten testovací letoun taky postrádal většinu avioniky (je určen pro zátěžové testy draku), nefungoval DAS, HMD měl omezenou funkčnost, také to vysvětluje problém s pohledem dozadu.

    Také je z reportu vidět, že budou prováděny modifikace řídícího systému.Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    23:08 01.07.2015

    Už jsem to tady jednou psal, stále ale nevím, proč se zrovna do F35 tolik lidí rádo strefuje. Jak psal Shania, je opravdu velice divné, že by F35 nevymanévroval F16 s přídavnými ...Zobrazit celý příspěvek

    Už jsem to tady jednou psal, stále ale nevím, proč se zrovna do F35 tolik lidí rádo strefuje. Jak psal Shania, je opravdu velice divné, že by F35 nevymanévroval F16 s přídavnými nádržemi. Schválně jsem to hledal a F16 Block40 má v případě přídavné nádrže pod trupem omezené přetížení na 7G. Při maximálním zatížení 8891 kg je přetížení dokonce pouze 5,5g. Záleží samozřejmně na typu nádrží, které nese pod křídly, běžně váží okolo 2500 kg. V téhle konfiguraci jistě F16 nedosáhne na maximální přetížení 9G. Proto se také nádrže v případě boje odhazují.
    F35 je více něž jakékoli jiné letadlo postavena na SW, takže je možné, že v některých režimech nefunguje úplně na 100%. Proto se také provádějí testy a určitě je toho hodně co opravovat. Ale že by Američani postavili takový šrot, to se mi nezdá. Stejně tak bych nevěřil, kdyby tohle někdo tvrdil o nových ruských letadlech. Prostě mají tak velké a dlouhé zkušenosti se stavbou stíhaček, že mi to přijde nepravděpodobné.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    21:13 01.07.2015

    Zase to neprehanejte. F-35 rozhodne neni zadnej smejd a jestli jeho software a senzory zvladaji to, co se slibuje, tak to bude pri spravnem nasazeni nejspis spicka. A dog fight na ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase to neprehanejte. F-35 rozhodne neni zadnej smejd a jestli jeho software a senzory zvladaji to, co se slibuje, tak to bude pri spravnem nasazeni nejspis spicka. A dog fight na kulomety to spravny nasazeni rozhodne neni.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    21:00 01.07.2015

    F-35 je jen drasticky předražený letoun na bombardování velmi drahou municí. Spusta funkcí a aplikací, ale pořádný letadlo to není. Museli dát F-16 přídavný nádrže aby to nebyla ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 je jen drasticky předražený letoun na bombardování velmi drahou municí. Spusta funkcí a aplikací, ale pořádný letadlo to není. Museli dát F-16 přídavný nádrže aby to nebyla taková ostuda. Čas ukáže , že ty super moderní systémy mohli dát klidně do mnohem levnějšího letadla a udělalo by to lepší službu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:15 01.07.2015

    hurvo: po pořečtění testu a dalších for, které se na to teď zaměřují a chvilku potrvá, než budu mít další info: Cíl testu bylo zjistit jak se bude letadlo ovládat v bojových ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: po pořečtění testu a dalších for, které se na to teď zaměřují a chvilku potrvá, než budu mít další info:

    Cíl testu bylo zjistit jak se bude letadlo ovládat v bojových podmínkách při vysokých AOA, takže to by vysvětlovalo problém s energii.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:05 01.07.2015

    CerVus: může mít radar a jakékoliv jiné součásti z F-22, ale přesto i v převaze 10 ku 2 F-22 vyhraje. Tady nejde o jednotlivé systémy, ale jejich kombinaci tzv sensor fusion a ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: může mít radar a jakékoliv jiné součásti z F-22, ale přesto i v převaze 10 ku 2 F-22 vyhraje.

    Tady nejde o jednotlivé systémy, ale jejich kombinaci tzv sensor fusion a další faktory jako Stealth.

    Nejblíž z 4gen + je k tomu rafaele, která má docela dobrý systém podobný DAS.

    V nejbližší době vyjdou další dvě videa která se těmto tématům budou věnovat, tak je pak postnu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:00 01.07.2015

    Hurvo: dík, tady je přímo oficiální reakce od LM https://www.f35.com/news/detai... Aircraft AF-2 did not have the mission ...Zobrazit celý příspěvek

    Hurvo: dík, tady je přímo oficiální reakce od LM
    https://www.f35.com/news/detai...

    Aircraft AF-2 did not have the mission systems software to use the sensors that allow the F-35 to see its enemy long before it knows the F-35 is in the area. Second, AF-2 does not have the special stealth coating that operational F-35s have that make them virtually invisible to radar. And third, it is not equipped with the weapons or software that allow the F-35 pilot to turn, aim a weapon with the helmet, and fire at an enemy without having to point the airplane at its target.

    The F-35's technology is designed to engage, shoot, and kill its enemy from long distances, not necessarily in visual "dogfighting" situations. There have been numerous occasions where a four-ship of F-35s has engaged a four-ship of F-16s in simulated combat scenarios and the F-35s won each of those encounters because of its sensors, weapons, and stealth technology.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    19:57 01.07.2015

    https://www.youtube.com/watch?... Názor ruského vojenského experta Vladislav Shurygin na F-35 a lietadlá 5. generácie.

    https://www.youtube.com/watch?... Názor ruského vojenského experta Vladislav Shurygin na F-35 a lietadlá 5. generácie.

  • hurvo
    19:49 01.07.2015

    Pan grohman pozrite si toto video https://www.youtube.com/watch?... mozno by z toho bol celkom pekny clanok o ruskych raketovych systemoch maskovanych v civilnych ...Zobrazit celý příspěvek

    Pan grohman pozrite si toto video https://www.youtube.com/watch?...
    mozno by z toho bol celkom pekny clanok o ruskych raketovych systemoch maskovanych v civilnych kontajneroch.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:38 01.07.2015

    Na war is boring zverejnili original spravy. zaujimave citanie. Napr je tam odporucanie aby mal pilot vyssie opravnenia na ovladanie lietadla, softver chraniaci lietadlo pred ...Zobrazit celý příspěvek

    Na war is boring zverejnili original spravy. zaujimave citanie. Napr je tam odporucanie aby mal pilot vyssie opravnenia na ovladanie lietadla, softver chraniaci lietadlo pred vyvrtkou totiz sposoboval spomalenu a skokovu odozvu ovladania :DSkrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:20 01.07.2015

    sprava mala klasifikaciu Neutajovana s obmedzenim "len pre sluzobnu potrebu". na war is boring pisal autor ze lietadlo pri manevroch velmi rychlo straca energiu a ze ma pri ...Zobrazit celý příspěvek

    sprava mala klasifikaciu Neutajovana s obmedzenim "len pre sluzobnu potrebu".

    na war is boring pisal autor ze lietadlo pri manevroch velmi rychlo straca energiu a ze ma pri dogfighte deficit energie, nie výkonu.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:41 01.07.2015

    http://theaviationist.com/2015...

    Hádam z toho niečo užitočné bude : )

    http://theaviationist.com/2015...

    Hádam z toho niečo užitočné bude : )

  • logik
    18:20 01.07.2015

    CerVus: Ovšem je otázka, kolik stál vývoj těch moderních serepetiček a kolik vývoj samotného draku. Započítejte do toho vyšší cenu letových hodin dvoumotorových stíhaček za dalších ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Ovšem je otázka, kolik stál vývoj těch moderních serepetiček a kolik vývoj samotného draku. Započítejte do toho vyšší cenu letových hodin dvoumotorových stíhaček za dalších dejmetomu dvacet let a nedivil bych se, kdyby najednou vývoj F35 vypadal jako vcelku rozumná věc.

    PS: A při výpočtu prosím neoperujte s oficiální cenou letové hodiny F35 - do ní jsou právě započítány ty serepetičky....Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:47 01.07.2015

    logik: Tak silent eagle má třeba radar z f22, takže se to vlastně stalo. Pokud nová letadla nemají výraznou převahu nad zmodernizovanými je jejich koupě neopodstatněná. Třeba teď ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Tak silent eagle má třeba radar z f22, takže se to vlastně stalo. Pokud nová letadla nemají výraznou převahu nad zmodernizovanými je jejich koupě neopodstatněná. Třeba teď Kanada vybírá novou stíhačku a F-35 není zrovna kandidát na výhru.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    17:04 01.07.2015

    Zdá se mi to celé nějaké zvláštní. Hlavně stěžování si na výrazně nižší výkon F-35 je docela nesmysl vzhledem k tomu, že výkonnostně je na tom F-35 lépe, než F-16. A to i vzhledem ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdá se mi to celé nějaké zvláštní. Hlavně stěžování si na výrazně nižší výkon F-35 je docela nesmysl vzhledem k tomu, že výkonnostně je na tom F-35 lépe, než F-16. A to i vzhledem k tomu, že F-35 je těžší.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:02 01.07.2015

    Myslím, že námitky proti F35 vedené z toho směru mají v podtitulu: "to mohli nechat "starý" (F15,F18...) drak a dát tam jen ty moderní vychytávky.

    Myslím, že námitky proti F35 vedené z toho směru mají v podtitulu: "to mohli nechat "starý" (F15,F18...) drak a dát tam jen ty moderní vychytávky.

  • Shania
    16:47 01.07.2015

    CerVus:Tak nějak nevím v čem je Superhornet lepší, navíc jsou to pořád letadla 4 generace, sice pár let vydrží, než možný protivník bude mít 5 gen., ale tady nejde jen o letadla, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:Tak nějak nevím v čem je Superhornet lepší, navíc jsou to pořád letadla 4 generace, sice pár let vydrží, než možný protivník bude mít 5 gen., ale tady nejde jen o letadla, ale i o moderní IAD, kde už dnes máji letadla 4 generace jen malou šanci na přežití.

    Z technologického hlediska je 4gen (i ta ++) první mobilní telefon a 5 gen je iphone, možnosti a schopnosti jsou tu daleko lepši, lepší uživatelské prostředí a jednoduchá a intuitivní obsluha a hlavně je propojen v síti a hlavně aplikace. Tohle prostě mnoho lidí nechápe a neví jak radikální vliv to na vzdušný boj má.

    O Raptoru se říká, že jeho kinematické schopnosti jsou ta nejmíň impresivní schopnost co má.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:55 01.07.2015

    CerVus: Super Hornet je těžký stíhcí bombardér (jak já ten termín nemám rád...), Silent Eagle je stíhačka pro vybojování vzdušné převahy. Oba jsou to dvoumotorové stroje. Takže ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Super Hornet je těžký stíhcí bombardér (jak já ten termín nemám rád...), Silent Eagle je stíhačka pro vybojování vzdušné převahy. Oba jsou to dvoumotorové stroje. Takže ano, v mnohém lepší budou. Náš starý kombík taky uveze víc nákladu než nové Porsche 911 a je obratnější a rychlejší než nový Tranzit. Je proto lepší? Pro účely naší rodiny rozhodně ano, závodník a závozník by to viděli rozhodně jinak :-)

    Trochu problém mohou mít státy, kde bude F-35 jediný typ stíhacího letounu. Jenže ty kdyby neměly F-35, tak budou mít jiný výceúčelový stroj (F-16, Gripen), takže na tom vlastně moc jinak nejsou. Pokud někdo vyřadí specializované dvoumotorové stroje ve prospěch víceúčelového jednomotorového, musí prostě počítat s tím, že přijde o nějaké schopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:31 01.07.2015

    Aby nakonec nebyly Super Hornet a Silent Eagle mnohem lepší stroje.

    Aby nakonec nebyly Super Hornet a Silent Eagle mnohem lepší stroje.

  • apache
    14:56 01.07.2015

    To, že F-35 bude buhví jak dobrý v soubojích na kanóny snad nikdo ani nečeká, priority těchto "létajících počítačů" jsou někde jinde. Nicméně jedna věc tam není ani zmíněna - F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že F-35 bude buhví jak dobrý v soubojích na kanóny snad nikdo ani nečeká, priority těchto "létajících počítačů" jsou někde jinde. Nicméně jedna věc tam není ani zmíněna - F-16 létá již jakou dobu a piloti dokonale znají jeho silné a slabé stránky. Piloti se učí jak s ním bojovat a zvítězit a vychází ze zkušeností nabytých během několika desítek let provozu a celé řady reálných konfliktů. Kolik zkušeností mají v této oblasti s F-35? Skoro žádné. V dogfightu bych sázel na pilota F-16, ale ne proto, že F-35 by byl vyloženě šunt.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5