Souboj stíhaček o Spojené arabské emiráty
- 18. 11. 2021
- 24 komentářů
- Jan Feryna
Na pozadí vyjednávání o prodeji letounů F-35A Lightning II do Spojených arabských emirátů (SAE) se odehrává ještě jedna, poněkud zásadnější bitva o celkový vliv. Spojené státy se aktuálně snaží čelit ruské snaze o prodej nového letounu Su-75 Checkmate a pronikání čínského telekomunikačního gigantu Huawei do SAE.
Akvizice letounu F-35 SAE není náhoda. Jde o součást mírových dohod s Izraelem označovaných jako Abraham Accords. Dnes již bývalý americký ministr zahraničí Mike Pompeo tuto skutečnost potvrdil v rozhovoru pro izraelský web Yedioth Ahronoth. Role prodeje letounů F-35 podle něj byla klíčová – Spojené státy tím výrazně prohloubí obrannou spolupráci se SAE, což představitelé Emirátů vnímají pozitivně.
Navíc F-35 představuje bez nadsázky statusový symbol vyspělosti daného státu, což hraje pro SEA rovněž klíčovou roli.
Vzhledem ke snaze o normalizaci vztahů s arabskými státy a velmi silné vazbě na Spojené státy souhlasil Izrael s prodejem F-35 do SAE pouze pod jedinou podmínkou – Spojené státy nadále budou podporovat Izrael tak, aby byla zajištěna jeho kvalitativní vojenská výhoda nad ostatními státy v oblasti. SAE tak v budoucnu nemohou F-35 použít k agresi vůči Izraeli. Jakým způsobem to Američané ohlídají, není jasné. Jedno ale jasné je – SAE bez přímé podpory amerického letectva a odborníků nebude mít nejmenší šanci F-35 provozovat vlastními silami. Bez přímé podpory Američanů emirátské F-35 nebudou létat.
Donald Trump nakonec podepsal rozhodnutí o prodeji F-35 do SAE jako jedno ze svých posledních rozhodnutí v úřadu prezidenta Spojených států. Jeho nástupce Joe Biden však na konci ledna 2021 toto rozhodnutí pozastavil, aby prodej po přezkoumání znovu v dubnu 2021 povolil.
Společné cvičení amerických F-35 a emirátských stíhaček F-16 a Mirage
Prodej letounů F-35 do SAE však skýtá z pohledu USA dva zásadní problémy. Prvním z nich je sbližování SAE a Číny. SAE byly po velmi dlouhou dobu blízkým americkým spojencem v oblasti Perského zálivu. SAE nakupovaly zbraňové systémy, podporovaly USA ve vojenských operacích v Somálsku nebo Afghánistánu, ale angažovaly se také v komerční sféře. SAE také stojí na straně Saúdské Arábie v proxy konfliktu s Íránem v Jemenu.
Na druhé straně však stojí prohlubování partnerství s Čínou, které začalo před dvěma desetiletími. Čína se postupem času stala nejvýznamnějším kupcem ropy z Perského zálivu, zatímco dodávky ropy do Spojených států již více než deset let klesají vlivem stoupajícího využívání břidlicového plynu.
Postupem času se partnerství mezi Čínou a SAE začalo rozšiřovat i do jiných oblastí, než je vývoz/dovoz ropy. Jednou z oblastí jsou telekomunikace a technologie 5G. Právě ta je i z pohledu bezpečnosti a prodeje F-35 nejvíce diskutovaným tématem posledních měsíců. Americká strana se obává úniků nejnovějších technologií do čínských rukou, jelikož v posledních letech dochází k prohlubování spolupráce obou zemí i v oblasti obrany. Podle analýz Pentagonu dokonce Peking uvažuje o zřízení logistického centra na území SAE.
Dubai Air Show 2021
Proto se již několik měsíců ve veřejném prostoru objevují spekulace o americkém ultimátu pro představitele SAE. Ti se buď vzdají spolupráce s čínskou společností Huawei, nebo nedojde k prodeji letounu F-35. Abú Dhabí však takový nátlak nese velmi nelibě a prozatím Bidenovu administrativu v tomto ignoruje.
Corrado Cok, bezpečností expert společnosti Gulf State Analytics dodává, že kromě F-35 nedošlo k dohodě o prodeji bezpilotních prostředků MQ-9 Reaper a stovek až tisíců kusů munice a řízených střel. „Spojené arabské emiráty se stále nechtějí sklonit před Washingtonem a utlumit vztahy s Čínou, zvláště ohledně problému se společností Huawei, což si Spojené státy daly jako podmínku pro dohodu o prodeji F-35,“ říká Cok.
Naopak podle Anthony Cordesmana, výzkumníka z Center for Strategic and International Studies, nemůže Huawei a jeho technologie 5G jakkoliv ohrozit bezpečnost technologií letounu F-35, jelikož se Huawei zabývá pouze civilní infrastrukturou.
Druhým zásadním problémem je sbližování SAE a Ruska. Právě ve chvíli narůstajících sporů ohledně prodeje letounu F-35 do SAE vycítilo šanci Rusko. Na výstavě MAKS 2021 představila ruská korporace Rostěch model letounu páté generace Su-75 Checkmate. K jeho mezinárodní premiéře došlo v průběhu Dubai Air Show 2021.
Su-75 Checkmate je potenciální jednomotorový letoun páté generace využívající technologie Su-57. Checkmate může nést stejnou výzbroj jako Su-35 a Su-57. Výrobce uvádí přeletovou vzdálenost 2900 km bez externích nádrží (bojová se zbraněmi tedy bude plus mínus tisíc kilometrů). Su-75 využívá logistický systém Matrjoška – údajně ekvivalent systému ALIS (Autonomous Logistics Information System) pro letoun F-35.
Zmíněná mezinárodní premiéra na Dubai Air Show 2021 není náhodná. Rusko již v roce 2017 uzavřelo se SAE dohodu o společném vývoji lehkého letounu páté generace. Spolupráce však nikam nevedla, a proto se Rusko i pomocí projektu Checkmate snaží znovu získat přízeň představitelů SAE. Ti by na druhé straně mohli spoluprací s Ruskem vyslat jasný signál do Spojených států. Ruský marketing jednoznačně cílí na SAE jako na primárního zákazníka, nicméně kopíruje přístup Spojených států v případě letounu F-35 – představuje Su-75 jako mnohonárodní projekt.
Ruské ministerstvo obrany totiž nejeví o nový letoun zájem, ačkoliv zaznívají hlasy o potřebě levného a rychleji vyrobitelného letounu páté generace. Ostatně jednou stránkou mince je vyrobit „sexy“ model nebo demonstrátor, druhou stránkou mince je schopnost „reprodukce“ letounu ve velkých sériích. Příkladem je Su-57 – letos ruské letectvo získá pouze dvě Su-57. Zatím ale o výrobě nebo dodávce těchto letounů nejsou žádné informace. Do konce roku 2024 ruské letectvo očekává 22 letounů Su-57.
Hlavním důvodem pokusu o mezinárodní přístup v projektu Su-75 je nedostatek finančních prostředků a fakt, že vývoj Su-75 financuje sama konstrukční kancelář Suchoj – nejedná se tedy o ruským státem financovaný projekt.
Představený Su-75 na Dubai Air Show 2021 je ale pouze nelétavým modelem. Možná ale existuje také letuschopný demonstrátor Su-75 (to nelze vyloučit). Avšak vzhledem k tomu, že vývoj letounu nefinancuje ruský stát, ruské letectvo o Su-75 neprojevuje zájem a mezinárodní zájem se teprve nyní testuje, tak stavba letuschopného demonstrátoru by byla ze strany firmy Suchoj odvážný krok.
Ruské snahy o jednání se SAE tak možná spíše svědčí o snaze vrazit další klíny mezi Spojené státy a SAE a oslabit tak vliv Spojených států v oblasti Perského zálivu. Reálným problémem pro Spojené státy tak zůstává zvyšování vlivu Číny u tradičních amerických spojenců – SAE nebo Saúdské Arábie.
Zdroje: AIN, Air University, Breaking Defense, Breaking Defense, DefenseNews, FT, Times of Israel
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené arabské emiráty nakoupí vrtulníky Chinook a zachrání americká pracovní místa
Plán na prodej deseti těžkých nákladních helikoptér CH-47F Chinook do Spojených arabských emirátů ...
- 15.11.2019
- 2 komentářů
- Radek John
F-35 pro Spojené arabské emiráty s pákistánskými piloty?
Prvním arabským uživatelem víceúčelových nadzvukových taktických stealth letadel F-35A Lightning II ...
- 24.09.2020
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
F-35A, MQ-9B: Špičkové americké zbraně pro Spojené arabské emiráty
Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej ...
- 12.11.2020
- 72 komentářů
- Jan Grohmann
Tak SAE kupujú 80ks Rafal najnovšej verzie F-4. Ale stále chcú aj 50ks ...Zobrazit celý příspěvek
Tak SAE kupujú 80ks Rafal najnovšej verzie F-4.
Ale stále chcú aj 50ks F-35….
https://breakingdefense.com/20... Skrýt celý příspěvekRafalu to v poslednom čase ide, už by ho mohli konečne pritiahnuť na SIAF...
Rafalu to v poslednom čase ide, už by ho mohli konečne pritiahnuť na SIAF...
Rusy stále nevedia motory, elektroniku a senzory na úrovni Západu. Načo si kúpiť niečo čo sa tvári ako lacné a funkčné a pritom je to drahé a nefunkčné. Na tento obohratý Ruský ...Zobrazit celý příspěvek
Rusy stále nevedia motory, elektroniku a senzory na úrovni Západu. Načo si kúpiť niečo čo sa tvári ako lacné a funkčné a pritom je to drahé a nefunkčné. Na tento obohratý Ruský špek už hádam neskočí nikto.Skrýt celý příspěvek
Informace o výrobě Su57 ale jsou http://aktualnikonflikty.cz/vi... A k SAE a F35.. ..můžou nakonec skončit, ...Zobrazit celý příspěvek
Informace o výrobě Su57 ale jsou
http://aktualnikonflikty.cz/vi...
A k SAE a F35.. ..můžou nakonec skončit, jako Turci. Bez peněz a bez letadelSkrýt celý příspěvekJsou to spíš spekulace než informace. Nějaký článek, který přiznává, že ani výrobce ani letectvo se k výrobě a předávání Su-57 nevyjadřují. A nějaký neoficiální "dobře informovaný" ...Zobrazit celý příspěvek
Jsou to spíš spekulace než informace. Nějaký článek, který přiznává, že ani výrobce ani letectvo se k výrobě a předávání Su-57 nevyjadřují. A nějaký neoficiální "dobře informovaný" zdroj tvrdí, že letos 4 ks předány budou. Každopádně je půlka listopadu 2021 a jestli se nepletu, tak zatím byl předán jeden sériový stroj. Nebo ani ten ne?Skrýt celý příspěvek
Jeden sériový stroj ? To určite nie. Tak za 3 možno 4 roky. Ak by prišiel skôr , tak by som bol veľmi prekvapený. Ide o úplne nový stroj. Niečo získa zo Su-57, ale aj tak.
Jeden sériový stroj ? To určite nie. Tak za 3 možno 4 roky. Ak by prišiel skôr , tak by som bol veľmi prekvapený. Ide o úplne nový stroj. Niečo získa zo Su-57, ale aj tak.
Ruský vliv bych nebral vážně, natož to, že by měli dodat SU-75. Pokud Checkmate nemá podporu v ruském letectvu, navíc v podstatě neexistuje a jeho sériová výroba nebyla nastíněna ...Zobrazit celý příspěvek
Ruský vliv bych nebral vážně, natož to, že by měli dodat SU-75. Pokud Checkmate nemá podporu v ruském letectvu, navíc v podstatě neexistuje a jeho sériová výroba nebyla nastíněna ani minimem informací, tak proč by nad ním někdo uvažoval? Ve SAE půjde jen o "souboj" Čína vs. USA.Skrýt celý příspěvek
Vidím jedinú možnosť, že by SAE zafinancovali vývoj s tým, že ako investor budú vedieť niečo predať ďalej. Či je však SAE až tak politicky silná aby vedeli zabezpečiť zákazky pre ...Zobrazit celý příspěvek
Vidím jedinú možnosť, že by SAE zafinancovali vývoj s tým, že ako investor budú vedieť niečo predať ďalej. Či je však SAE až tak politicky silná aby vedeli zabezpečiť zákazky pre Su-75, to som si až tak istý nie somSkrýt celý příspěvek
SAE je schopna dodat finance, o tom asi není pochyb. O prodej by se staralo asi hlavně Rusko, jakožto ten "větší stát". Jenže řekněme si komu a kolik těch SU-75 mohou ...Zobrazit celý příspěvek
SAE je schopna dodat finance, o tom asi není pochyb. O prodej by se staralo asi hlavně Rusko, jakožto ten "větší stát". Jenže řekněme si komu a kolik těch SU-75 mohou dodat...Srbsko a Bělorusko určitě, ale kdo dál?Skrýt celý příspěvek
Bielorusko teraz nakúpilo nové Su-30, tí teraz nekúpia nič dlhšiu dobu. Srbsko je rado aj za tých pár uloženiek MiG-29 čo dostali od Ruska. Skôr to vidím na Áziu. Napríklad ...Zobrazit celý příspěvek
Bielorusko teraz nakúpilo nové Su-30, tí teraz nekúpia nič dlhšiu dobu. Srbsko je rado aj za tých pár uloženiek MiG-29 čo dostali od Ruska. Skôr to vidím na Áziu. Napríklad Vietnam, možno Pakistan, IndonéziaSkrýt celý příspěvek
Vietnam je stomilionová populace, kterou bude třeba podporovat. Vztahy z USA jsou dobré a spíše by se měly prohlubovat. Mají také problémy s Čínou. S ruskem sice mají dobré ...Zobrazit celý příspěvek
Vietnam je stomilionová populace, kterou bude třeba podporovat. Vztahy z USA jsou dobré a spíše by se měly prohlubovat. Mají také problémy s Čínou.
S ruskem sice mají dobré vztahy, ale například pro stíhačky pořizuji izraelské střely a nový PVO prostředek vybrali Spyder, který tam konkuroval ruskému Pantsiru.Skrýt celý příspěvekFlanker Pancir si udělal v Libyi a Sýrii takovou "reputaci", že se ani nedivím výběru SPYDERu. Miroslav Dobrá úvaha, ale opět si myslím, že tyto státy sáhnou po letounu z ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker
Pancir si udělal v Libyi a Sýrii takovou "reputaci", že se ani nedivím výběru SPYDERu.
Miroslav
Dobrá úvaha, ale opět si myslím, že tyto státy sáhnou po letounu z Číny/"západu", než po něčem, co má větší šance na neúspěch než na úspěch.Skrýt celý příspěvektoustr K výběru Spyderu ve Vietnamu došlo v roce 2015 a vybrali pouze verzi SR, ze které lze střely Derby a Python použít i pro jejich upravené Suchoje. Při způsobu nasazení ...Zobrazit celý příspěvek
toustr
K výběru Spyderu ve Vietnamu došlo v roce 2015 a vybrali pouze verzi SR, ze které lze střely Derby a Python použít i pro jejich upravené Suchoje.
Při způsobu nasazení vozidel Pantsir v Sýrii a Libyi by podobné SHORAD systémy dopadly stejně, ať by byly sebelepší. Nesmíte používat systém krátkého dosahu osamoceně tam, kde hrozí, že má nepřítel letecké platformy nesoucí střely nebo klouzavé pumy s delším dosahem než je dosah samotného PVO prostředku.
... základem kvalitního systému PVO je průzkum vzdušného prostoru, stíhací letectvo a pak teprve pozemní systémy PVO dalekého, středního, krátkého a velmi krátkého dosahu.Skrýt celý příspěvekFlanker Souhlas, pokud není podpora, není výsledek. Osobně, po zhlédnutí několika videí ničení Pancirů na YT si ale myslím, že Pancir tam byl v nejedné situaci, kdy měl možnost se ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker
Souhlas, pokud není podpora, není výsledek. Osobně, po zhlédnutí několika videí ničení Pancirů na YT si ale myslím, že Pancir tam byl v nejedné situaci, kdy měl možnost se efektivně bránit. Otázkou je, jestli to je neschopností obsluhy nebo neschopností systému. Já to vidím jako něco mezi.Skrýt celý příspěvektoustr O skutečných příčinách nezdaru se asi nikdy nedozvíme. Usuzovat se dá z toho jak probíhá vývoj novějších verzi Pantsiru. Jsou k vidění upravené radarové antény, zvětšení má ...Zobrazit celý příspěvek
toustr
O skutečných příčinách nezdaru se asi nikdy nedozvíme. Usuzovat se dá z toho jak probíhá vývoj novějších verzi Pantsiru. Jsou k vidění upravené radarové antény, zvětšení má být počet střel v palebnem průměru a větším dostřel. Mění způsob integrace vozidel do systémů C2 u ruských Pantsiru. Zhruba to odpovídá způsobu překonání těchto systémů zahlcenim velkým počtem cílů tak, že systém není schopen působit na vsechny blížící se cíle. Radary mají být schopny detekovat a správně filtrovat malorozmerné a pomalé cíle a mluví se o C-RAM schopnostech. V Sýrii systém sestřelil i pár raket z 122mm raketometu.Skrýt celý příspěvek
Můžou to střelit Indii. Té je jedno kolik typů provozuje. Hlavně, že se někdo napakuje.
Můžou to střelit Indii. Té je jedno kolik typů provozuje. Hlavně, že se někdo napakuje.
Zase se ji nemuze stat ze by se rozhadala s jednim partnerem a zustala na holickach, bez nahradnich dilu a podpory obecne. Taky nema nikdo jinej takovou moznost si osahat to co ...Zobrazit celý příspěvek
Zase se ji nemuze stat ze by se rozhadala s jednim partnerem a zustala na holickach, bez nahradnich dilu a podpory obecne. Taky nema nikdo jinej takovou moznost si osahat to co skutecne umi stroje z EU, z Ruska a kdyby chtela i z USA.Skrýt celý příspěvek
Fiaggy Mít jeden typ je logisticky výhodnější, ale pokud dojde k pozastavení provozu, například z důvodu toho, že jinde to spadne a najdou technický problém, tak bude sedět celá ...Zobrazit celý příspěvek
Fiaggy
Mít jeden typ je logisticky výhodnější, ale pokud dojde k pozastavení provozu, například z důvodu toho, že jinde to spadne a najdou technický problém, tak bude sedět celá flotila, viz. boeing.Skrýt celý příspěvek
"Flanker Pancir si udělal v Libyi a Sýrii takovou "reputaci", že se ani nedivím výběru SPYDERu." Myslíte si, že zbrane sa kupujú na základe "odborných" článkov v novinách ? ...Zobrazit celý příspěvek
"Flanker
Pancir si udělal v Libyi a Sýrii takovou "reputaci", že se ani nedivím výběru SPYDERu."
Myslíte si, že zbrane sa kupujú na základe "odborných" článkov v novinách ? Nie.
Rusko prezentuje svoj "Pancir" , ale len ako "vatu" . KbT Tula je plne vyťažená výrobou pre domáci trh.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...