Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

BVP-M má samostatný elektro-optický pozorovací senzor velitele; / MOSR

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

BVP-1 a BVP- 2 se nacházejí ve výzbroji všech pěti mechanizovaných praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda provozuje modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1. Podle londýnského think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies (IISS) slovenská armáda má papírově ve výzbroji 148 BVP-1 a 91 BVP-2. Počet aktivních (bojeschopných) vozidel není znám.

 

Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro ‒ konkrétně jde o modernizaci 18 (z 58 BPzV Svatava ve výzbroji slovenské armády) vozidel na verzi BPsVI a 17 vozidel na verzi BVP-M. Podle tiskové zprávy MOSR již část modernizovaných BVP slouží k výcviku slovenských vojáků.

 

Vozidlo BPzV Svatava (průzkumná verze BVP-1) se vyrábělo na Slovensku v letech 1988 až 1990. Svatava se vizuálně podobá BVP-1, ale je vybaveno průzkumnými systémy československé výroby. Celkově vzniklo 200 BPzV Svatava, z toho 16 vozidel bylo dodáno do Polska.

 

Modernizovaná vozidla BPsVI získá průzkumný prapor ISTAR 2. prešovské mechanizované brigády, BVP-M pak 21. mechanizovaný prapor stejné brigády.
 

Vozidla BPzVI v praporu ISTAR zůstanou do příchodu moderních průzkumných vozidel 4×4 a poté budou přesunuty k mechanizovaným jednotkám. Podle článku Vladimíra Bednáre na Armádních novinách jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty ‒ deset BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP. Počet vozidel BPsVI a BVP-M tak stačí na přezbrojení jednoho mechanizovaného praporu.
 

Podle ruského blogu BMPD, který se odvolává na slovenské zdroje, po příchodu vozidel 4×4 sady průzkumných systémů BPsVI se přesunou na nová kolová obrněná vozidla AMV 8×8 a BPsVI se přemění na klasická BMP-M.

 

„Od samého začátku deklarujeme potřebu modernizace našich ozbrojených sil a toto je jeden z kroků, kterým tento náš závazek reálně plníme. Životnost bojových vozidel pěchoty jsme jejich modernizací prodloužili minimálně o dalších 20 roků, přičemž nová vozidla tohoto typu by nás stála několikanásobně více, než řešení, které jsme zvolil,“ uvedl ministr obrany Peter Gajdoš.

 

Slavnostní převzetí BVP-M a BPsVI

 

Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro.

 

Vozidla BPsVI a BVP-M jsou výsledkem vývojem firem EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav), Konštrukta Defence (součást DMD Group) a MSM Group. Samotná přestavba proběhla v podniku ZTS Martin patřící pod MSM Group.

 

Středobodem modernizace obou verzí je instalace slovenského bezosádkového bojového modulu TURRA 30. Věž je standardně osazena automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Pro kanón 30 mm je k dispozici 330 nábojů, pro kulomet ráže 7,62 mm 600 kusů nábojů.

 

BPsVI  / MOSR

 

V případě přání zákazníka je možné do bojového modulu TURRA 30 instalovat americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

 

Stejný bojový modul obdrží i 81 nových kolových bojových vozidel pěchoty AMV 8×8, které slovenská armáda postupně obdrží v letech 2018 až 2024.

 

Původní pohonná jednotka UTD-20 (220 kW) byla v případě BPsVI/BVP-M zachována, ale vozidlo prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku.

 

Průzkumné verze BPsVI získala mimo jiné pozemní radiolokátor FLIR Ranger R20S s dosahem 30 km, který na tuto vzdálenost dokáže odhalit (samozřejmě v podmínkách přímé viditelnosti) jedoucí vozidlo nebo na vzdálenost 12 km pohybujícího se člověka. Krome dalších systémů, jako detektoru laserového ozáření nebo detekce min, posádka BPsVI může vypouštět mini drony Micro Falcon s výdrží ve vzduchu až tři hodiny.

 

BPsVI  / MOSR

 

BVP-M neni sice vybaveno radiolokátorem, má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele. Výrobce ani typ čidla není znám, ale jde pravděpodobně o výrobek izraelské firmy Elbit Systems. Obě vozidla rovněž získala komunikační systémy značky Harris nebo meteostanici a navigační zařízení Kestrel-5500.

 

Bojová hmotnost  BPsVI a BVP-M se zvýšila na zhruba 15,3 t (původní BPzV mělo hmotnost 13,8 t), takže pro zachování plavbyschopnosti jsou stroje vybaveny přídavnými bočními nafukovacími plováky.

 

Další osud vozidel BVP-1 a BV-2 slovenské armády není znám. Jisté však je, že slovenská armáda nové BVP kupovat nebude, takže je velmi pravděpodobná další modernizace BVP-1 a BVP-2 za použití bezosádkových věží TURRA 30.  

Zdroj: BMPDMOSR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...

KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Alpacino36
    19:59 21.06.2018

    Jara:
    Ty aj čítaš čo píšeš alebo len tak tliachaš?

    Jara:
    Ty aj čítaš čo píšeš alebo len tak tliachaš?

  • semtam
    19:57 21.06.2018

    Jara Zase jednoduchá věc, modernizační potenciál BVP. Toto vozidlo není natolik zastaralé, aby nemělo smysl jej nemodernizovat (pokud je zájem). Mezi prvními kdo svá BMP-2 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara

    Zase jednoduchá věc, modernizační potenciál BVP. Toto vozidlo není natolik zastaralé, aby nemělo smysl jej nemodernizovat (pokud je zájem). Mezi prvními kdo svá BMP-2 modernizoval bylo Alžírsko. Pokud je mi známo, tak podvozek zůstal nedotčen a věž se osadila Berežokem. Další státy jako třeba Gruzie šli cestou jako Slovensko a vyměnili věž (v tomto případě tuším Škval).

    Ohledně pancéřování je otázka požadavku plavbyschopnosti. Se silnějším přídavným pancířem již BMP tuto možnost ztrácí.

    Rozsah modernizace jde zvolit různě, jen by se případný zájemce měl držet myšlenky cena/výkon. Jako přemrštěnou modernizaci vnímám Šakala. Tam jsem spíš viděl potenciál na komplet nové BVP. Nyní již projekt asi pohřben.

    To, že BMP-2 má modernizační potenciál dokazuje to, že ve světě se tato vozidla modernizují. A naopak třeba BTR-60 se nikdy nějaké sériové modernizace nedočkal v roli KOT.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:54 21.06.2018

    Jara: Teoreticky mohli, ale reálne nemohli. Problém je v tom, že sme si na rozdiel od BVP-1, ktorých máme vedno s OT-90 mraky, ponechali vo výzbroji iba toľko BVP-2, koľko stačí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    Teoreticky mohli, ale reálne nemohli.
    Problém je v tom, že sme si na rozdiel od BVP-1, ktorých máme vedno s OT-90 mraky, ponechali vo výzbroji iba toľko BVP-2, koľko stačí pre tri prápory. A keďže sovietska technika nie je natoľko legendárne blbuvzdorná, ako to niektorí vykresľujú, keď došlo na lámanie chleba - teda plnenie záväzku vyslať kontingent do Pobaltia - zistilo sa, že vozový park ani jednej z deviatich rôt nie je plne bojaschopný, čiže bolo treba kombinovať.

    BVP-M je jediná možnosť, ako predbežne zaplátať diery, vzniklé priebežným opotrebúvaním sa vozového parku BVP-2, kým nedôjde k úplnej obmene. V horizonte nasledujúcich niekoľkých rokov k tomu neexistuje alternatíva.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:54 21.06.2018

    Semtam Ano, no právě Slovensko ten kanón vyrábí 40 let a sklady má plné staré schnilé munice.... samozřejmě udržet tento stav je v budoucnu posune dál a určitě se vyplatí..... ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Ano, no právě Slovensko ten kanón vyrábí 40 let a sklady má plné staré schnilé munice.... samozřejmě udržet tento stav je v budoucnu posune dál a určitě se vyplatí.....

    Škoda že třeba nemáme ještě muškety a sklady plné kulí a střelného prachu.....Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:51 21.06.2018

    Semtam Ale já psal že Turra je zastaralý výrobek včetně kanónu ..... a korupčně prosazený prodej zastaralých výrobků ( morálně )průmysl pomalu pohřbívá,místo aby mu ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Ale já psal že Turra je zastaralý výrobek včetně kanónu ..... a korupčně prosazený prodej zastaralých výrobků ( morálně )průmysl pomalu pohřbívá,místo aby mu prospěl......
    Co se tyče zbrojního průmyslu tak tomu by prospěli investice do vývoje a snaha zapojit se do evropských zbrojních programů .... jenže to holt okamžitě “nesipe” a tak se to ve zkorumpovaných vládách,loby silných zájmových skupin jako schovaných za podporu průmyslu moc nenosíSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:42 21.06.2018

    Jara Je to jednoduché, věž TURRA je slovenská a vyráběná na Slovensku. To že má zahraniční komponenty je x let stará praxe. Málokterý sofistikovanější systém se čistě vyrábí na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara

    Je to jednoduché, věž TURRA je slovenská a vyráběná na Slovensku. To že má zahraniční komponenty je x let stará praxe. Málokterý sofistikovanější systém se čistě vyrábí na domácí půdě. I ty naše Breny nejsou 100% Made in Czech Republic (docela škoda).

    Jen malé zamyšlení ohledně 2A42. Jediný jeho vážnější problém je ráže no NATO. Slovensko tento kanon vyrábí, plus vyrábí i munici a munici pro něj má i na skladech. Je ekonomické vyřadit tento kanon i s municí a nahradit ho Buschmastrem? Moc ne, přidaná hodnota Buschmastru je neúměrná pořizovacím nákladům.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:34 21.06.2018

    Semtam Moc by mě zajímal ten modernizacni potenciál BVP? Můžete mi ho zkusit popsat ?únosnost podvozku? Vykonává rezerva? Možnost rozšíření balistické ochrany? Dnes je bvp 1,2 ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Moc by mě zajímal ten modernizacni potenciál BVP? Můžete mi ho zkusit popsat ?únosnost podvozku? Vykonává rezerva? Možnost rozšíření balistické ochrany?

    Dnes je bvp 1,2 nejlepší použit jako cvičný terč......Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:25 21.06.2018

    KOLT Pointa? Finsko a Slovensko modernizovalo své BMP ve stejné filozofii a tou jest cena/výkon s tím, že přispěl domácí průmysl. U Slovenska více, u Finska méně, ale to není ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Pointa?
    Finsko a Slovensko modernizovalo své BMP ve stejné filozofii a tou jest cena/výkon s tím, že přispěl domácí průmysl. U Slovenska více, u Finska méně, ale to není podstatné. Podstatné je to, že tato vozidla stále mají modernizační potenciál a je na každém, zda ho využije či nikoliv. Samozřejmě jsou to vozidla staré konstrukce i filozofie boje a tak logicky ztrácí v některých ohledech oproti novým BVP. Zas na druhou stranu pokud to modernizace nezmění, tak jsou to vozidla málo náročná na údržbu a opravy v poli oproti novým BVP. Samozřejmě už jsou za zenitem, ale nějakou přidanou hodnotu stále mají oproti novějším typům.

    Slovensko začalo s modernizací BVP-1 celkem logicky a je možné, že podobný osud potká i BVP-2. Využívají svůj průmysl, o tom to také je.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:58 21.06.2018

    Mossback má pravdu, Bévka v naší misi sloužila jen jako dělostřelectvo, výjezd ze základny s nimi nikdo soudný ani nenavrhoval. Teprve s příjezdem Pandurů začala takto těžká ...Zobrazit celý příspěvek

    Mossback má pravdu, Bévka v naší misi sloužila jen jako dělostřelectvo, výjezd ze základny s nimi nikdo soudný ani nenavrhoval. Teprve s příjezdem Pandurů začala takto těžká vozidla jezdit i mimo základnu, neb protiminová ochrana Pandurů byla na tu dobu hodně dobrá. V kombinaci se slušnými pozorovacími prostředky tak byly dobře uplatnitelné (pokud nevznikla potřeba proplétat se uličkami, což je ale problém pro každou osmikolku).

    semtam, jenže Finové udělali podstatně menší upgrade, v podstatě něco na úrovni, co se chystá pro naše Pandury – především výměna spojovací a pozorovací techniky. Slovensko nic takového provést nemohlo, protože začínalo s BVP-1, které nemá odpovídající věž. Ale jak jsem už psal, žádná sláva to není, nicméně v dané situaci ta z lepších možností.Skrýt celý příspěvek

  • Mossback
    18:00 21.06.2018

    PavolR Pouze faktická k českým BVP-2 v Afghánistánu: "Čtveřice vozidel BVP-2 se při ochraně základny v Afghánistánu využívá především ve statické roli a nepředpokládá se jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR
    Pouze faktická k českým BVP-2 v Afghánistánu: "Čtveřice vozidel BVP-2 se při ochraně základny v Afghánistánu využívá především ve statické roli a nepředpokládá se jejich nasazení v terénu mimo oblast základny." (M. Zdobinský, Bojová vozidla pěchoty, 2009, str. 125). Mimo základnu pochopitelně jezdily, jako u většiny kontingentů, LOV a MRAPy.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:38 21.06.2018

    PavolR Po dlouhé době souhlas :) Jen pro objektivitu česká BVP-2 sloužila v Afghánistánu od roku 2008 což je 10 let a za tu dobu se v této misi hodně změnilo ve smyslu ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR

    Po dlouhé době souhlas :) Jen pro objektivitu česká BVP-2 sloužila v Afghánistánu od roku 2008 což je 10 let a za tu dobu se v této misi hodně změnilo ve smyslu nasazované techniky AČR.

    Slovenskou modernizaci BVP-2 vnímám jako racionální krok. Slovensko v poslední době intenzivně (oproti minulosti) modernizuje své OSSR. Na modernizaci BVP-2 se musíme podívat komplexně. Slovensko nakupuje Spartany, UH-60, připravuje kontrakt na kolová vozidla plus stále řeší nadzvukové letectvo. Těchto kroků co nyní Slovensko podniká je víc než dost a je jasné, že nemá prostředky na pořízení všeho nového. Z té techniky co by šla modernizovat je BVP-2 asi nejlepší volba. Dalším možným řešením je rezignovat na pásová BVP podobně jak se stalo u bitevních vrtulníků, ale tato rezignace na tento typ zbraně by nebyla zrovna nejmoudřejší.

    BVP-2 má stále modernizační potenciál. Finsko jehož ekonomika je silnější než Slovenská a jehož armáda se nemusí potýkat z více kontrakty během poměrně krátké doby svá BMP-2 nevyřadila a nadále je po modernizaci provozuje. Argumenty typu, že BMP-2MD jsou přiděleny k druhosledovaným jednotkám jsou liché. Finsko vlastní také CV9030 a bylo by divné, kdyby nová vozidla nedostali přednost. BMP-2MD slouží spolu s tanky Leopard 2A4 v obrněné brigádě, která v mírové době má výcvikový charakter. Za válečného stavu se již jedná o plnohodnotnou brigádu (Finsko nemá profesionální armádu).

    Za mě slovenská modernizace vzhledem k současným podmínkám OK.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:00 21.06.2018

    Viackrát tu čítam, že "do Afganistanu to nepatrí, do Afganistanu to nepatrí", ale nebol to práve AČR, ktorá prevádzkovala 4 kusy BVP-2 a vôbec nič sa nestalo ... BVP-M je do ...Zobrazit celý příspěvek

    Viackrát tu čítam, že "do Afganistanu to nepatrí, do Afganistanu to nepatrí", ale nebol to práve AČR, ktorá prevádzkovala 4 kusy BVP-2 a vôbec nič sa nestalo ...
    BVP-M je do druhého sledu nejakých demonštračných misií dostatočný a bez ohľadu nato, že na pozadí celého niečo smrdí, bude to vozidlo technicky schopné plniť to, čo sa od neho očakáva, kým nedôjde k poriadnej náhrade.
    ---------------
    Jara:
    Fíni prerábali BMP-2, čiže mohli ponechať pôvodnú vežu i kanón. Modernizácia BVP-1 a BPzV naproti tomu nie je možná bez výmeny veže s tým nemožným 73mm kanónom. Mimo to ide o prvý komerčný úspech veže Turra-30 a túto modernizáciu môžeme ponúkať aj zahraničným záujemcom. Z tejto perspektívy nás to nevyšlo omnoho drahšie ako vás Breny. :-DSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:29 21.06.2018

    Clanek Asi vám s těmi dvěma roky dám za pravdu ;) Ok ale proč tedy najít v tomhle Finskou cestou? Tedy výměna komunikačních pozorovacích prostředku ? Investovat více peněz do ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    Asi vám s těmi dvěma roky dám za pravdu ;) Ok ale proč tedy najít v tomhle Finskou cestou? Tedy výměna komunikačních pozorovacích prostředku ? Investovat více peněz do platformy bvp je jen důkaz nehorázné korupce, která na Slovensku bují a podle mého tohle a nové KBVP s turrou a sovětskou výzbrojí jsou hodně přes čáru takové malé domů .... řekňeme ......
    a řeči o modernizaci jsou hodně úsměvné při pohledu na slovenské vojáky před jejich bvp s SA58 přes ramenoSkrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:38 21.06.2018

    Jara: No rozumnější b/s bylo spíše dojezdily tak dva roky staré bvp a pak koupit něco moderního a tyhle finance na hloupou modernizaci využít spíše na nákup nových útočných pušek ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    No rozumnější b/s bylo spíše dojezdily tak dva roky staré bvp a pak koupit něco moderního a tyhle finance na hloupou modernizaci využít spíše na nákup nových útočných pušek ......

    S puskama souhlas, meli se resit jeste pred touto modernizaci. Ale ty dva roky jsou tu takova mantra, protoze vsichni doufaji, ze za 2 roky se bude neco dit v CR. Jenze CR ma nadzvuk, CR ma kolovou techniku... ta ted muze (na papire) nakupovat 210 pasovych BVP. Jenze situace SR je jina, tezko ji pak pasovat na situaci CR a hledat v tom (ne)logikcnost. SR nema na nove pasy dnes, nebude na ne mit za dva, ctyri ani sest let... Jednoduse rozpocet neni nafukovaci, nakoupit vsechno najednou nejde, nekoupit nic (jak se s oblibou delo do ted) je taky nanic, tak holt modernizace zastaraleho, vysledek poplatny kvalite zakladu.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    15:24 21.06.2018

    No rozumnější b/s bylo spíše dojezdily tak dva roky staré bvp a pak koupit něco moderního a tyhle finance na hloupou modernizaci využít spíše na nákup nových útočných pušek ......

    No rozumnější b/s bylo spíše dojezdily tak dva roky staré bvp a pak koupit něco moderního a tyhle finance na hloupou modernizaci využít spíše na nákup nových útočných pušek ......

  • technik
    15:24 21.06.2018

    Podle overenych zpráv jsou momentálně 2ks slovenských bvp v ČR a budou k vidění na bahnech. Pokud bude jeden na statice hodím info jak to vypadá.

    Podle overenych zpráv jsou momentálně 2ks slovenských bvp v ČR a budou k vidění na bahnech. Pokud bude jeden na statice hodím info jak to vypadá.

  • danny
    14:52 21.06.2018

    Jinak co se týče hodnocení celé akvizice jako takové, tak to nedokážu posoudit. Jen mi připadá jako pořád trochu lepší situace, kdy mají Slováci za 45 mio EUR 35 funkčních vozidel, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak co se týče hodnocení celé akvizice jako takové, tak to nedokážu posoudit. Jen mi připadá jako pořád trochu lepší situace, kdy mají Slováci za 45 mio EUR 35 funkčních vozidel, než kdyby se dalších pár let dohadovali, kdy budou mít za 350 mio EUR 35 novotou zářících západních strojů. Je to aspoň posun a vzhledem k celkové sumě má její úspora nebo aktuální utracení na budoucí akvizici nulový vliv.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    14:46 21.06.2018

    Ano vlastní zkusenost. Byl jsem přítomen i kdy generálové měli možnost střílet z bvp a jejich úsměv a špinavý ksicht od spalin které nestíhal ventilátor vyvětrat protože to valili ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano vlastní zkusenost. Byl jsem přítomen i kdy generálové měli možnost střílet z bvp a jejich úsměv a špinavý ksicht od spalin které nestíhal ventilátor vyvětrat protože to valili na " balšoie" byl velmi úsměvný.
    Mluvíš o bradly neměl náhodou v kazetových zásobníku pouze 6 střel? Poté musel přebít? Nejsem si jist zda se nepletu ale tyhle vozidla tam byla taky a celkem provar. Ale už je to dlouho a fakt nevím zda se jednalo o bradly.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    14:46 21.06.2018

    To, že BVP1/2 je zastaraný stroj je myslím každému jasné a nič na tom nedokáže zmeniť ani nostalgia či obdiv k ruskej skromnosti. Na druhú stranu je to lepšie ako keby mali ísť do ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že BVP1/2 je zastaraný stroj je myslím každému jasné a nič na tom nedokáže zmeniť ani nostalgia či obdiv k ruskej skromnosti. Na druhú stranu je to lepšie ako keby mali ísť do šrotu. Minimálne sa dajú použiť na pokročilý výcvik. Je jasné, že nejde o dlhodobé riešenie a skôr alebo neskôr sa nové pásy nakupovať budú musieť, ale jasné je aj to, že nikto z nás nevie čo bude a kedy sa môžu hodiť. Posielať na politické misie ich nikto nebude ale v prípade ohrozenia na území SR sa využijú aj keby mali miesto kanónu rúčku od metly. V podstate sme to videli v každom konflikte, že nakoniec zaúradovala aj ľudová tvorivosť a na zbrane sa menia aj civilné stroje. Prírodný ráz krajiny nám v podstate ani neumožňuje viesť veľké tankové bitky. Ak by k tomu došlo, tak taktika boja by sa zrejme obmedzila na malé autonómne bojové skupiny ktorým je v podstate jedno v čom sedia. Vždy je lepšie mať 200 nových a 200 starých ako mať len 200 nových a 200 na šrotovisku. Aká je ekonomická stránka takejto modernizácie, to už nechám na každého z vás.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:41 21.06.2018

    Rase: sorry, mě je momentálně jedno, jaká je to kategorie, jestli pás, nebo KOT. Koukám na Pobaltí jako na území, kde se nacházejí odstrašující síly NATO. No a v tomto prostoru se ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: sorry, mě je momentálně jedno, jaká je to kategorie, jestli pás, nebo KOT. Koukám na Pobaltí jako na území, kde se nacházejí odstrašující síly NATO. No a v tomto prostoru se nacházejí ze strykerů převážně vozidla v konfiguraci OT, prvních 36 kusů s věží má být snad do léta, ne? A ani proti věžovým mi ta slovenská varianta nepřipadá z pohledu palebné síly, detekčních schopností a ochrany posádky jako úplná katastrofa.
    No a když to vezmu z pohledu taktiky případného nasazení v případě, že by se Rus rozhodl zaútočit, jednalo by se patrně o překvapivě rychlé zkracování fronty a přesun do Polska. A to bych zase raději seděl v bevku. Přece jen, průchodnost terénem, opravitelnost a nízké nároky na kvalitu paliva + již zmiňovaná vyšší zásoba vezené munice...
    Ale je to jen moje osobní preference.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 11