Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

-
20. 6. 2018
-
235 komentářů
-
Jan Grohmann
Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).
BVP-1 a BVP- 2 se nacházejí ve výzbroji všech pěti mechanizovaných praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda provozuje modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1. Podle londýnského think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies (IISS) slovenská armáda má papírově ve výzbroji 148 BVP-1 a 91 BVP-2. Počet aktivních (bojeschopných) vozidel není znám.
Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro ‒ konkrétně jde o modernizaci 18 (z 58 BPzV Svatava ve výzbroji slovenské armády) vozidel na verzi BPsVI a 17 vozidel na verzi BVP-M. Podle tiskové zprávy MOSR již část modernizovaných BVP slouží k výcviku slovenských vojáků.
Vozidlo BPzV Svatava (průzkumná verze BVP-1) se vyrábělo na Slovensku v letech 1988 až 1990. Svatava se vizuálně podobá BVP-1, ale je vybaveno průzkumnými systémy československé výroby. Celkově vzniklo 200 BPzV Svatava, z toho 16 vozidel bylo dodáno do Polska.
Modernizovaná vozidla BPsVI získá průzkumný prapor ISTAR 2. prešovské mechanizované brigády, BVP-M pak 21. mechanizovaný prapor stejné brigády.
Vozidla BPzVI v praporu ISTAR zůstanou do příchodu moderních průzkumných vozidel 4×4 a poté budou přesunuty k mechanizovaným jednotkám. Podle článku Vladimíra Bednáre na Armádních novinách jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty ‒ deset BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP. Počet vozidel BPsVI a BVP-M tak stačí na přezbrojení jednoho mechanizovaného praporu.
Podle ruského blogu BMPD, který se odvolává na slovenské zdroje, po příchodu vozidel 4×4 sady průzkumných systémů BPsVI se přesunou na nová kolová obrněná vozidla AMV 8×8 a BPsVI se přemění na klasická BMP-M.
„Od samého začátku deklarujeme potřebu modernizace našich ozbrojených sil a toto je jeden z kroků, kterým tento náš závazek reálně plníme. Životnost bojových vozidel pěchoty jsme jejich modernizací prodloužili minimálně o dalších 20 roků, přičemž nová vozidla tohoto typu by nás stála několikanásobně více, než řešení, které jsme zvolil,“ uvedl ministr obrany Peter Gajdoš.
Slavnostní převzetí BVP-M a BPsVI
Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro.
Vozidla BPsVI a BVP-M jsou výsledkem vývojem firem EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav), Konštrukta Defence (součást DMD Group) a MSM Group. Samotná přestavba proběhla v podniku ZTS Martin patřící pod MSM Group.
Středobodem modernizace obou verzí je instalace slovenského bezosádkového bojového modulu TURRA 30. Věž je standardně osazena automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Pro kanón 30 mm je k dispozici 330 nábojů, pro kulomet ráže 7,62 mm 600 kusů nábojů.
BPsVI / MOSR
V případě přání zákazníka je možné do bojového modulu TURRA 30 instalovat americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.
Stejný bojový modul obdrží i 81 nových kolových bojových vozidel pěchoty AMV 8×8, které slovenská armáda postupně obdrží v letech 2018 až 2024.
Původní pohonná jednotka UTD-20 (220 kW) byla v případě BPsVI/BVP-M zachována, ale vozidlo prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku.
Průzkumné verze BPsVI získala mimo jiné pozemní radiolokátor FLIR Ranger R20S s dosahem 30 km, který na tuto vzdálenost dokáže odhalit (samozřejmě v podmínkách přímé viditelnosti) jedoucí vozidlo nebo na vzdálenost 12 km pohybujícího se člověka. Krome dalších systémů, jako detektoru laserového ozáření nebo detekce min, posádka BPsVI může vypouštět mini drony Micro Falcon s výdrží ve vzduchu až tři hodiny.
BPsVI / MOSR
BVP-M neni sice vybaveno radiolokátorem, má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele. Výrobce ani typ čidla není znám, ale jde pravděpodobně o výrobek izraelské firmy Elbit Systems. Obě vozidla rovněž získala komunikační systémy značky Harris nebo meteostanici a navigační zařízení Kestrel-5500.
Bojová hmotnost BPsVI a BVP-M se zvýšila na zhruba 15,3 t (původní BPzV mělo hmotnost 13,8 t), takže pro zachování plavbyschopnosti jsou stroje vybaveny přídavnými bočními nafukovacími plováky.
Další osud vozidel BVP-1 a BV-2 slovenské armády není znám. Jisté však je, že slovenská armáda nové BVP kupovat nebude, takže je velmi pravděpodobná další modernizace BVP-1 a BVP-2 za použití bezosádkových věží TURRA 30.
Související články
Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...
-
28.12.2017
-
164 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách
Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...
-
15.02.2018
-
42 komentářů
-
Martin Kugla
Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...
-
27.02.2018
-
203 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
-
05.04.2018
-
453 komentářů
-
Jan Grohmann
@Kratas: Sedačky v BVP - M 1:09 - 1:13 zdroj: https://www.ta3.com/clanok/112... Ďalšie foto tu: ...Zobrazit celý příspěvek
@Kratas: Sedačky v BVP - M
1:09 - 1:13
zdroj: https://www.ta3.com/clanok/112...
Ďalšie foto tu: https://forum.valka.cz/topic/v...
BVP-2 má schopnosť 3+7 (a BVP-1 dokonca 3+8).
V princípe modernizované BVP - M (*MGC-1 kit) s bezposádkovou vežou TURRA-30, ktorá na rozdiel (od pôvodných BVP-1, BVP-2, BPzV, OT-90) nepenetruje samotný vnútorný priestor vozidla nosiča (koša), čím sa uvoľňuje viac miesta pre výstroj a výzbroj resp. posádku spĺňa základní požadavku na BVP, ktorú tvoria tři osoby a výsadek šest členů mechanizovaného družstva plus dva specialisté. Celkem tedy 11 osob.
*MGC-1 kit
link: https://forum.valka.cz/attachm... Skrýt celý příspěvekIntercom Harris u nás vyrába spoločnosť Aliter technologies pod názvom COMTAG, hardwarovo sú rovnaké iba naša firma tam pridala slovenské menu. Ale oproti VICM, je modulárnejší a ...Zobrazit celý příspěvek
Intercom Harris u nás vyrába spoločnosť Aliter technologies pod názvom COMTAG, hardwarovo sú rovnaké iba naša firma tam pridala slovenské menu. Ale oproti VICM, je modulárnejší a robí väčšie prenosové rýchlosti. Aspoň oproti verzii VICM 200.Skrýt celý příspěvek
MALI, Spike boli spolu s Turrou odskúšané pre použitie na BOV 8x8:
https://forum.valka.cz/attachm...
https://forum.valka.cz/attachm...MALI, Spike boli spolu s Turrou odskúšané pre použitie na BOV 8x8:
https://forum.valka.cz/attachm...
https://forum.valka.cz/attachm...Flader: realizované ceny CV90 jsou na wikipedii - Finsko €4.42 a €2.92, Dánsko €4.18, Nizozemí €3.9, byť trochu staršího data. Zázemí je v našich končinách samozřejmě dalších ...Zobrazit celý příspěvek
Flader: realizované ceny CV90 jsou na wikipedii - Finsko €4.42 a €2.92, Dánsko €4.18, Nizozemí €3.9, byť trochu staršího data.
Zázemí je v našich končinách samozřejmě dalších 100% ceny, jak jinak :-). Ve skutečnosti má zázemí servisní podnik a pro menší opravy vlastními silami je to zanedbatelná položka. Např. servis českých BVP dělá STV Group, nevím že by si nechali proplatit nákup dílenského vybavení, to je rozpuštěno v ceně servisu. Tyto modernizované BVP nemyslete, že si někdo nevyjedná šikovnou servisní smlouvu (např. MSM Martin který je podle článku vyrobil), takže o cenu "zázemí" nepřijdete.Skrýt celý příspěvekTo Arthur: několik postřehů k Vašemu návrhu modernizace BVP-2 pro ČR: 1. funkcionalita za snížené viditelnosti: DND-5F - MEOPTA jej může dodávat i do nových BVP (např. s BAE ...Zobrazit celý příspěvek
To Arthur:
několik postřehů k Vašemu návrhu modernizace BVP-2 pro ČR:
1. funkcionalita za snížené viditelnosti:
DND-5F - MEOPTA jej může dodávat i do nových BVP (např. s BAE už má
smlouvu)
přístroje velitele doporučujete izraelské od Elbitu - ty nejsou špatné, ale nevidím
tam žádnou práci pro český průmysl (a silně pochybuji o tom, že je na Slovensku
vyrábíte);
2. Interkom si můžeme dát náš (VICM) i do nového BVP (ve slovenském je od fy.
Harris- ten asi rovněž nevyrábíte doma), dále Vám tam chybí taktické radiostanice
(Harris?) - opět nákup;
3. SŘP - podle toho, co píšete, tak je také zahraniční - minimálně zaměřovač;
4. Mechanickou konstrukci věže si děláte na Slovensku (pro Vás v pořádku), pro ČR
by to však byl tak jako tak nákup za zahraničí (nehodnotím technické provedení);
5. Kanón 2A42 je pro AČR "out" jak po stránce takticko-technické, tak logistické,
AK Bushmaster ve věži Turra jsem už viděl na fotce, ale zatím nevím, jak střílí;
PTŘS SPIKE jsem na věži Turra zatím neviděl ani na fotce.
Pro ČR by to byl všechno nákup ze zahraničí.
6. Ohledně zvýšení balistické odolnosti - tu bychom si mohli dělat u nás v ČR, v tom
máte pravdu. Na tom modernizovaném BVP OSSR mi však připadá, že není po
celém obvodu, ale jen někde.
7. Protiminovku u BVP-2 moc nezvýšíte, to chce úplně jinou konstrukci - dvojité dno
(to má Šakal a skoro se sám neuveze), protivýbuchové sedačky sice pomůžou,
ale nečekejte zázraky - co myslíte testovalo se to BVP na miny reálně?
8. pokud jste někdy seděl delší dobu v BVP-2 na místě roje, případně v něm jezdil
delší dobu v terénu a měříte víc, jak 160 cm, dáte mi za pravdu, že "polidštit moc
nejde".Skrýt celý příspěvek@Jura99 Ze u BVP nejde o zazemi si rekneme az uvidime jake cifry budou litat eterem kolem nakupu pasovych BVP v CR. Kam se jednotkova cena Pumy dostane a to to zazemi, zavedeni ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura99
Ze u BVP nejde o zazemi si rekneme az uvidime jake cifry budou litat eterem kolem nakupu pasovych BVP v CR. Kam se jednotkova cena Pumy dostane a to to zazemi, zavedeni noveho systemu atd. bude rozpusteno ve 210 kusech.Skrýt celý příspěvekClanek: kvůli zachování zázemí mohly zůstat ve výzbroji hakly. BVP není stíhačka, tam nejde o zázemí, snad o sklad starých ND. Pokud to poslouží jen "pár let", pak se rapidně ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: kvůli zachování zázemí mohly zůstat ve výzbroji hakly. BVP není stíhačka, tam nejde o zázemí, snad o sklad starých ND.
Pokud to poslouží jen "pár let", pak se rapidně změní poměr pořizovací ceny/životnosti a těžce se tato modernizace prodraží. Aby to jakž takž stálo za to, musí to sloužit 20let "v první linii".Skrýt celý příspěvekPokiaľ som dobre čítal tak príprava modernizácie/obmeny by sa mala realizovať 2020-2023. Ale to bude tiež asi závisieť od financií. Pochybujem že sa budú modernizovať ďalšie. Toto ...Zobrazit celý příspěvek
Pokiaľ som dobre čítal tak príprava modernizácie/obmeny by sa mala realizovať 2020-2023. Ale to bude tiež asi závisieť od financií. Pochybujem že sa budú modernizovať ďalšie. Toto slúži iba na splnenie záväzkov voči NATO.Skrýt celý příspěvek
Tohle je cista z nouze cnost. Z nouze, bo je uz ted jasne ze celou pristi dekadu na nove pasove BVP OSSR mit penize nejspis nebudou + tu jsou nejake zavazky vuci alianci + dnesni ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je cista z nouze cnost.
Z nouze, bo je uz ted jasne ze celou pristi dekadu na nove pasove BVP OSSR mit penize nejspis nebudou + tu jsou nejake zavazky vuci alianci + dnesni vojaci musi na necem jezdit, osahat si aspon trochu rozumnou elektroniku (ze pancir svatavy nikoho neochrani, nebo ze prvni mina zaplni rakvema polovinu spartanu je vedlejsi, pro cviceni toto podstatne neni, ale el. vybaveni jo).
Cnost, bo to stoji zlomek (opustte predstavy ze tohle je cena 1/3 proti novemu pasaku, cokoli noveho by se zavadelo by muselo mit nove zazemi a nechci videt jednotkovou cenu pri kuctu 30-40 kusu, to by nebyli 5mil ale klidne 10mil E), par let poslouzi a pak pujde k zaloham nebo (zaslouzene) do srotu.
PS: Jura99 a jeho 1mld navic za F-16V, uz zase :DSkrýt celý příspěvekJura99 Přesně tak a to nemluvíme o tom co degradace mechanických částí vlivem stáří a atmosférických vlivů. Každý kdo má doma starší enduro ví že můžete generalkovat co 100 mth a ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 Přesně tak a to nemluvíme o tom co degradace mechanických částí vlivem stáří a atmosférických vlivů. Každý kdo má doma starší enduro ví že můžete generalkovat co 100 mth a stejně to bude čím dál horší ;-)Skrýt celý příspěvek
Alpacino: Přestat finacovat neziskovky. Pozavírat korupčníky, nahnat vyžírky do práce :-) To je asi nereálné. Možná se vydat cestou francie, maďarska a přejít plně na KOT. Zaklad v ...Zobrazit celý příspěvek
Alpacino: Přestat finacovat neziskovky. Pozavírat korupčníky, nahnat vyžírky do práce :-) To je asi nereálné. Možná se vydat cestou francie, maďarska a přejít plně na KOT. Zaklad v patrii budete mít super. Jinak na Security magazin je fakt pekny článek. Velké české zbrojení. Jako by mi mluvil z duše..Skrýt celý příspěvek
Cena této modernizace je více než 1/3 ceny nového CV90 či ASCOD. Morální životnost je zhruba 1/2 nového vozidla. Modernizační potenciál je 0, modernizační potenciál nového vozidla ...Zobrazit celý příspěvek
Cena této modernizace je více než 1/3 ceny nového CV90 či ASCOD. Morální životnost je zhruba 1/2 nového vozidla. Modernizační potenciál je 0, modernizační potenciál nového vozidla je. Vlastnosti modernizovaného jsou v různých parametrech od 0 do 90% vůči novému. Mě z toho vychází, že modernizaci určitě nebrat, už proto, že v lepším případě to vychází poměr cena/životnost/vlastnosti na stejno s novým vozidlem. Nezanedbatelný není ani morální aspekt, v čem se bude voják cítit jako voják? Ve starém střepu nebo v novém vozidle?
Alpacino36: peníze na všechno nejsou, ale zřejmě se chystáte vysypat se do F-16V, jejichž vlastnosti nevyužijete. Tam je šance zbytečně utratit ca 1mld. €.Skrýt celý příspěvekJe bez debat, že s touto modernizací bvp se OSSR dostalo před AČR. Ale říkám si že když na dvouplošník přidáte vystřelovací sedačku, AESA radar a strely s IR naváděním, porad to ...Zobrazit celý příspěvek
Je bez debat, že s touto modernizací bvp se OSSR dostalo před AČR. Ale říkám si že když na dvouplošník přidáte vystřelovací sedačku, AESA radar a strely s IR naváděním, porad to bude dvouplošník.... Tím jen chci říct, že mam trochu jiný nazor na modernizaci AČR a to co má smysl modernizovat.Skrýt celý příspěvek
Zaujali ma požiadavky AČR v materiály Modernizační projekty AČR na 3. Pásové bojové vozidlo pěchoty: zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujali ma požiadavky AČR v materiály Modernizační projekty AČR na 3. Pásové bojové vozidlo pěchoty:
zdroj: http://www.acr.army.cz/assets/...
zdroj: http://www.acr.army.cz/informa...
cit. „Ve výzbroji AČR je provozováno zastaralé bojové vozidlo pěchoty BVP-2 a jeho modifikace. Schopnost BVP-2 plnit palebné úkoly je za snížené viditelnosti značně omezena. Vozidlo je z dlouhodobého hlediska nenasaditelným prostředkem, protože nemá systém datového přenosu informací, není zařaditelné do operačně taktického systému velení a řízení pozemních sil, nemá systém řízení palby a poskytuje pouze základní ochranu osádce proti protitankovým minám, improvizovaným výbušným nástrahám a působení palebných prostředků a střepin. Používaná munice BVP-2 není standardizována v rámci NATO.“
Skúsme si teda načrtnúť ako by na tom bolo BVP – M (MGC-1 kit*), ktoré by ste si vedeli zmodernizovať v ČR tj. dali by ste prácu občanom Českej republiky a zároveň dane a odvody by z akvizičnej (modernizačnej) ceny zostali doma teda v rozpočte ČR. Teda, čo sa dá odstrániť resp. čiastočne odstrániť.
• BVP – M má schopnost plnit palebné úkoly je za snížené viditelnosti - vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA a BVP – M má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele od izraelské firmy Elbit Systems.
• BVP – M je z dlouhodobého hlediska nasaditelným prostředkem, protože má systém datového přenosu informací, a je zařaditelné do operačně taktického systému velení a řízení pozemních sil - Osádka vozidla je spojená hovorovým zariadením RF-7800I americkej spoločnosti Harris, ktorý sa dá ľahko pripojiť na SATCOM, HCLOS, Wifi Mobile IP atď.
• BVP – M má systém řízení paľby HUNTER-KILLER vybaveným veliteľským streleckým zameriavačom, ktorý má schopnosť prevzatia streľby veliteľom nakoľko bezposádková veža TURRA-30 COAPS umožňuje veliteľovi v ručnom pracovnom móde presne sledovať statické aj pohyblivé ciele a viesť proti ním streľbu z palebného postavenia aj počas pohybu inými slovami (HUNTER-KILLER) nezávisle od strelca môže veliteľ pozorovať priestor a vyhľadávať ciele s týmto autonómnym zameriavačom. Oboje zameriavacie systémy sú vybavené IČ kamerou Tilde A z rozlíšením 640x480 pixelov od spoločnosti Leonardo, TV kamerou a laserovým diaľkomerom.
• BVP – M používaná munici, která jeí standardizována v rámci NATO (30mm x 173mm ) nakoľko bezposádková veža TURRA-30 môže použiť aj americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.
• BVP – M poskytuje osádce na úkor plavbyschopnosti (plavákov) *MGC-1 kit prídavný pasívny blok (ochrana proti priebojným projektilom a střepinám podľa úrovne 4 STANAG 4569) s aktívnym ochranným balistickým systémom zadnej časti vozidla (ochrana proti RPG a PŤRS) a doplnkovej pancierovej ochrany SLAT (ochrana proti RPG).
• BVP – M poskytuje zvýšená odolnosť spodnej časti (dna) proti účinnom mín a IED s tým, že posádka a roj sedí na protiminových sedačkách BOG-AMS-V (ochrana dle úrovne 2 STANAG 4569)
• BVP – M prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku, doplnený klimatizáciou a nezávislým kúrením.Skrýt celý příspěvekTu možno spomenút blog od Vladímira Bednára - Modernizované BPzV - najmodernejší prírastok OS SR , z ...Zobrazit celý příspěvek
Tu možno spomenút blog od Vladímira Bednára - Modernizované BPzV - najmodernejší prírastok OS SR , z 3.11.2017
https://vladimirbednar.blog.sm...
Súhlasím s článkom V.Bednára, že táto modernizácia BVP na BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované) je zmysluplná, OSSR dotávajú slušný bojový prostriedok. Aj vzhľadom na to, že obstaranie nových, moderných BVP v najbližších rokoch nie je na programe, prioritou je iná pozemná technika - KOT 8x8 a 4x4
A čo sa týka obstarania, komunikácie s verejnosťou zo strany MO SR, tak to je na kritiku, tak ako píše V.Bednár.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...