Pandur II 8x8 CZ představuje současnost Armády ČR, Pandur 8x8 EVO její potenciální budoucnost

-
26. 3. 2025
-
82 komentářů
-
Redakce AN
Armáda České republiky nedávno oznámila, že hodlá pořizovat tříciferný počet nových osmikolových obrněných vozidel, která by mohla částečně nahradit a částečně doplnit stávající obrněnce Pandur II 8×8 CZ. Objevily se rovněž informace o oslovování konkrétních výrobců či srovnávání některých typů, které připadají v úvahu. Mezi nimi pochopitelně figuruje i nejnovější vozidlo Pandur 8×8 EVO, které připravuje firma Tatra Defence Vehicle, která jej má poprvé oficiálně představit na veletrhu IDET 2025. Podnik TDV, jenž spadá do struktury průmyslové skupiny Czechoslovak Group, se může chlubit opravdu působivými zkušenostmi, protože již před lety zahájil výrobu a servis obrněnců Pandur 8×8 na základě licence od GDELS, a to nejen pro českou armádu, ale rovněž pro zahraniční zákazníky. Nový Pandur 8x8 EVO se tedy jeví jako nejlogičtější nástupce dlouholeté tradice domácích osmikolových obrněných vozidel, jež sahá až k dodnes populárnímu transportéru OT-64 SKOT.
Ten se zrodil jako výsledek spolupráce Československa a Polska a do výzbroje naší armády se dostal, jak napovídá jeho označení, v roce 1964. Tehdy nepochybně patřil mezi vůbec nejlepší konstrukce své kategorie na světě a jeho kvality uznávali i západní experti. Byl exportován do mnoha států, z nichž některé jej dosud provozují, ačkoli v současné době se samozřejmě jedná o jednoznačně zastaralý design. Jeho nedostatky si v průběhu 90. let začala uvědomovat i naše armáda, a tak postupně uzrávala myšlenka nalézt vhodného nástupce. Objevilo se sice několik domácích iniciativ s tímto zaměřením, ale český obranný průmysl se tehdy nacházel v nepříliš komfortní situaci a prostě nebyl schopen zajistit náhradu na adekvátní úrovni. V roce 2003 tak byl formálně schválen záměr nalézt pro Armádu ČR nová kolová obrněná vozidla, dle tehdejších plánů v počtu 243 kusů. V dubnu 2005 byl počet zredukován na 234 obrněnců, z nichž se 199 mělo objednat pevně, kdežto zbývajících 35 by představovalo opci. Následně začalo výběrové řízení a české ministerstvo obrany oslovilo několik možných dodavatelů.
Hodnocení nabídek bylo završeno v lednu 2006, kdy vláda schválila záměr koupit obrněnce Pandur 8×8 od rakouské firmy Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug, která se krátce před tím začlenila do struktury nadnárodní korporace General Dynamics European Land Systems (GDELS). Do kontraktu byla zapojena i izraelská společnost Rafael, jež vyrobila dálkově ovládané zbraňové stanice RCWS 30. Smlouva na 199 kusů s opcí na dalších 35 kusů byla uzavřena v červnu 2006 a pokrývala též montáž většiny obrněnců v České republice. Oněch 234 vozidel mělo odpovídat celkově osmnácti variantám. Následně se ale vyskytly problémy v realizaci zakázky, jež vedly k vyjednávání mezi českou stranou a dodavatelem. Ta se týkala zejména redukce počtu verzí i celkového počtu vozidel. 13. března 2009 tak byla podepsána nová smlouva, podle které měla Armáda ČR získat 107 vozidel Pandur II v šesti provedeních, a to pochopitelně opět za účasti domácího průmyslu, který zajistil konečnou montáž.
Dodávky byly dokončeny v roce 2013, ačkoli již v roce 2010 absolvovaly obrněnce Pandur II 8×8 CZ české armády své první bojové nasazení, a to ve výzbroji jednotek působících v Afghánistánu. Do onoho výčtu šesti variant spadají čtyři verze nesoucí dálkově ovládanou zbraňovou stanici Rafael RCWS 30 s kanonem ráže 30 mm a protitankovými řízenými střelami Spike-LR, a sice základní bojová podoba (72 kusů), velitelský obrněnec pro velitele roty (11 kusů), průzkumná varianta a průzkumná varianta s radiolokátorem (obě po osmi kusech). Zbylé dvě podoby, obě zakoupené ve čtyřech exemplářích, onu zbraňovou stanici nemají, neboť ženijní provedení má jen kulomet a zdravotnická podoba je samozřejmě neozbrojená. Zkušenosti z Afghánistánu se posléze projevily ve vzniku sedmé varianty, jelikož čtyři bojová vozidla základní verze prošla konverzí na standard M1, jenž odpovídá právě požadavkům na expediční operace a vyznačuje se mj. použitím přídavné mřížové ochrany.
Tento prvek pochopitelně zvyšuje bojovou hmotnost vozidla, jež proto pozbývá svou původní schopnost plavby. Právě otázka, zda mají být české Pandury obojživelné, reprezentuje téma, o němž se hodně diskutovalo. Většina odborníků nakonec dospěla k závěru, že tento požadavek byl zřejmě zbytečný, jelikož vozidla plavou pouze výjimečně a jejich obojživelnost se logicky podstatně podepsala na pořizovacích nákladech. Je třeba zdůraznit, že nešlo o kritiku samotné platformy Pandur 8×8, která se v provozu celkově osvědčila. Objevily se i některé problémy, ale ty se většinou netýkaly samotné konstrukce vozidel, nýbrž zejména zajištění servisu. Právě to vedlo k situaci, že se značná část obrněnců Pandur II 8×8 CZ české armády ocitla mimo provoz. Tento problém se definitivně vyřešil až ve druhé polovině minulé dekády, a to především díky faktu, že servisní podporu na základě smlouvy převzala společnost Tatra Defence Vehicle.
Ta byla založena v roce 2015 a téhož roku podepsala se společností GDELS licenční smlouvu o přenosu technologií vozidel Pandur 8×8. O rok později byla otevřena její hlavní továrna v Kopřivnici a v roce 2017 byla podepsána servisní smlouva, podle které podnik TDV zajišťuje údržbu vozidel Pandur II 8×8 CZ v Armádě České republiky. Onen přenos technologií se ale samozřejmě netýkal pouze servisu, nýbrž také sériové výroby a vývoje nových variant rodiny vozidel Pandur 8×8. Vedle servisní smlouvy byl tedy v roce 2017 podepsán i kontrakt na dodávku dalších dvaceti vozidel Pandur II 8×8 CZ, a to ve dvou nových verzích KOVS a KOVVŠ, z nichž první slouží jako spojovací, zatímco druhá zastává velitelsko-štábní funkci na úrovni praporu a brigády. Tyto dvě varianty byly vyvinuty a vyrobeny kompletně v České republice, díky čemuž se Pandur 8×8 proměnil v český produkt. To potom potvrdily i dodávky do zahraničí, jelikož společnost TDV vyrobila také obrněnce pro ozbrojené síly Indonésie a Filipín.
Svařenec korby prototypu Pandur 8×8 EVO v TDV; větší foto, větší foto / TDV
Obrněnce Pandur II 8×8 CZ ve verzích KOVS a KOVVŠ se ale od původních 107 kusů neodlišují jen speciálním účelovým vybavením, ale i svou základní konstrukcí. Od přelomu století, kdy byla vyvinuta původní konstrukce Pandur 8×8, se totiž požadavky na pěchotní vozidla velmi zásadně změnily, a to zejména z hlediska odolnosti. Požaduje se proto silnější balistická ochrana korby a vyšší odolnost podvozku proti minám a dalším výbušným nástrahám. Oněch dvacet vozidel, která byla dodána mezi roky 2019 a 2020, tudíž obdrželo mj. přídavné keramické pancéřování korby a dvojitou podlahu. To si pak pochopitelně vynutilo také mj. změny pohonné a brzdové soustavy, aby se navzdory zvýšené hmotnosti zachovala pohyblivost vozidla. Na to se logicky navázalo iniciativou směřující ke zrodu hloubkově modernizované verze platformy Pandur 8×8, která následně dostala označení Pandur 8×8 EVO.
Základní koncepce odpovídá dnes běžnému standardu této kategorie, takže vozidlo má osádku v počtu tří mužů, z nichž řidič sedí vepředu vlevo, zatímco vedle něj se nachází motor. Střelec a velitel sedí přibližně uprostřed vozidla, kde obsluhují dálkově ovládanou zbraňovou stanici, a za nimi je umístěn prostor pro dopravu sedmi vyzbrojených vojáků. Zmíněný motor pochází od firmy Cummins, která dodala agregáty již pro původní vozidla Pandur II 8×8 CZ, ale tentokrát se jedná o silnější provedení, které produkuje výkon 405 kW, zatímco stávající obrněnce užívají motory s výkonem 335 kW. Montáž silnějšího motoru je potřebná především kvůli zachování pohyblivosti, protože Pandur 8×8 EVO má max. bojovou hmotnost 25 tun, tedy přibližně o tři tuny více než původní varianta. Se silnějším motorem má na silnici nabízet rychlost 110 km/h a dojezd 600 km. S obojživelností se už u obrněnce Pandur 8×8 EVO nepočítá, a tudíž vozidlo nepotřebuje ani žádné vybavení pro zajištění plavby.
Také v tomto případě jde o výsledek vývoje ve společnosti Tatra Defence Vehicle, ačkoliv na programu participuje i rakouská strana, jelikož existuje záměr dosáhnout maximální technické příbuznosti s vozidly Pandur 6×6 EVO. Přenos výroby do Česka se totiž týkal jen osmikolové varianty platformy Pandur, zatímco šestikolové obrněnce se nadále vyrábějí v Rakousku, tedy v továrně někdejší značky Steyr-Daimler-Puch, nyní GDELS-Steyr. Zde stojí za zmínku, že šestikolové Pandury vedle Rakouska spolehlivě slouží i v několika dalších zemích světa, mezi něž se řadí mj. Belgie, Kuvajt či Slovinsko. Posledně uvedený stát věnoval část svých obrněnců Ukrajině. Poměrně málo známým faktem je, že 50 šestikolových obrněných vozidel Pandur slouží pod označením AGMS (Armored Ground Mobility System) v USA, a to u velitelství speciálních operací SOCOM.
Také šestikolový Pandur se tedy dočkal nové generace a pod označením Pandur 6×6 EVO jej již odebírá armáda Rakouska. Zájem o pořízení stejných obrněnců už deklarovalo Slovinsko a rýsuje se i další kontrakt pro USA, jelikož také velitelství SOCOM chce nalézt perspektivního nástupce vozidel AGMS, jímž by se tudíž mohl stát právě Pandur 6×6 EVO. Pro zajímavost se dá zmínit, že také v českém mediálním prostředí se probírala možnost pořídit pro Armádu ČR určitý počet šestikolových obrněnců, jež by určitě měly nižší pořizovací náklady než osmikolová vozidla. Oficiální zájem Armády ČR však zatím směřuje pouze k vozidlům s osmi koly, kterých by se mělo pořizovat přes sto kusů, dle některých čerstvých neoficiálních zpráv možná až 250 exemplářů, neboť se počítá s výstavbou nových mechanizovaných útvarů a také s rozšiřováním teritoriálních záložních jednotek a některých podpůrných složek. To vše zákonitě vyžaduje zvýšený počet obrněných vozidel.
Kromě toho se hovoří o modernizaci stávajících obrněnců Pandur II 8×8 CZ, které se nyní nalézají přibližně v polovině plánované životnosti. Nepochybně mají stále velký potenciál, ale k jeho využití je nutno provést modernizaci kategorie MLU (Mid-Life Update). Jejím hlavním prvkem by měla být nová dálkově ovládaná zbraňová stanice, jelikož typ RCWS 30 již zjevně nevyhovuje soudobým požadavkům, a to zejména z hlediska odolnosti. Jeho sériová produkce již před lety skončila, což komplikuje dodávky náhradních součástek. Jako optimální řešení se zde tedy nabízí montáž nové dálkově ovládané věže Elbit UT30MK2, jež se vyznačuje mnohem pokročilejšími senzory a podstatně vyšší úrovní balistické ochrany. Stejný typ věže byl proto zvolen také pro základní bojovou podobu nového osmikolového obrněnce Pandur 8×8 EVO, byť jeho modulární koncepce pochopitelně umožňuje i použití jiných věží a vznik dalších variant.
Pro úlohu nového osmikolového obrněnce Armády České republiky se tedy ze všech hledisek ukazuje jako ideální volba platforma Pandur 8×8 EVO. Jde o technologický krok od Panduru II 8×8 CZ, jenž v české armádě slouží řadu let a celkově se osvědčil. Některé problémy, jež v souvislosti s jeho provozem vyvstaly, se buď již povedlo vyřešit (což se týká především servisu), nebo se dají vyřešit v rámci zvažované modernizace (což je zejména otázka bezosádkových věží). Konstrukce obrněnce Pandur 8×8 EVO odráží zkušenosti z provozu a z aktuálních konfliktů, a proto nabízí zejména vyšší odolnost proti balistickým a výbušným hrozbám. Ve prospěch této platformy mluví rovněž její český charakter, jelikož sériová výroba by samozřejmě kompletně probíhala v české firmě Tatra Defence Vehicle, a to včetně věží UT30MK2. Jedná se tedy o optimální volbu jak z hlediska Armády ČR, tak z hlediska podpory domácího průmyslu.
Související články
PREMIUM Štít nad Alpami: Protiletadlový Pandur 6×6 EVO pro rakouskou armádu
Společnost GDELS–Steyr (General Dynamics European Land Systems–Steyr) na obří letecké show Airpower ...
-
06.09.2024
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Tatra Defence Vehicle představí v květnu na veletrhu IDET vozidlo Pandur 8x8 EVO
Společnost Tatra Defence Vehicle (TDV), která se specializuje na vývoj, výrobu, opravy a servis ...
-
27.02.2025
-
23 komentářů
-
ČTK
PREMIUM Obrana uzavře rámcovou dohodu na servis vozidel Pandur ve výši 1,89 mld. Kč
Servis bojových vozidel Pandur české armády bude mít i nadále na starosti kopřivnická firma Tatra ...
-
12.03.2025
-
0 komentářů
-
ČTK
PREMIUM Protiletadlový Pandur 6×6 EVO s věží RIwP
Společnost GDELS (General Dynamics European Land Systems) – Steyr představila na americké výstavě ...
-
26.03.2025
-
0 komentářů
-
Redakce AN
Boxer má nejlepší modularitu mezi všemi 8x8. Největší potenciál pro upgrade. Existuje velké množství variant bez nutnosti platit vývoj/testovaní. Tohle Pandur ani Patrie nemůžou ...Zobrazit celý příspěvek
Boxer má nejlepší modularitu mezi všemi 8x8. Největší potenciál pro upgrade. Existuje velké množství variant bez nutnosti platit vývoj/testovaní. Tohle Pandur ani Patrie nemůžou nabídnout.
Počet vyrobených / objednaných kusů je úplně jinde než Pandur a i více než Patrie.Skrýt celý příspěvekVíte vy kolik Pandurů po světě jezdí?
Víte vy kolik Pandurů po světě jezdí?
no dá se to lehce dohledat Pandur II je cca 390 - 400 ( + 260 ks má zajem indonezie ale nejsou zatím podepsány ) Pandur 6x6 je cca s plánovanými EVo 380 ks takže Pandur v ...Zobrazit celý příspěvek
no dá se to lehce dohledat
Pandur II je cca 390 - 400 ( + 260 ks má zajem indonezie ale nejsou zatím podepsány )
Pandur 6x6 je cca s plánovanými EVo 380 ks
takže Pandur v současnosti dohromady něco kolem 900 ks
Boxer s objednanými pro VB dohromady jezdí nebo bude vyrobeno ..... cca 1933 ksSkrýt celý příspěvekTo jsou pěkná čísla, ale moc bych nepočítal s tím, že někoho napadne měnit celou platformu, nedej bože, ještě společnou s několika evropskými spojenci. To zní moc logicky na ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou pěkná čísla, ale moc bych nepočítal s tím, že někoho napadne měnit celou platformu, nedej bože, ještě společnou s několika evropskými spojenci. To zní moc logicky na AČR.
Smířil bych se s tím, že výrobce nového Panduru se nebude stydět splnit vše co slíbí na papíře.
Situace je celá komická i včetně BVP, kde jiné státy kupují CV 90 s lepším 35 mm kanonem. V ČR nakonec vyhrála 30 s možností používat stejnou munici jako ty nepovedené pandury.
S municí 35x228 mm souvisí i to, že se brzo bude nabízet i možnost pořízení Skyranger 35 pro PVO a C-RAM.
A už vůbec není od věci se podívat, že Bushmaster III v 35 mm lze snadno vyměnit za 50 mm verzi.Skrýt celý příspěvekTohle rozhodnutí také nechápu. Ve velmi krátkém časovém úseku se řeší nákup BVP a modernizace KBVP u které se moc dobře vědělo, že bude potřeba nová věž. Takže se u BVP vybere ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle rozhodnutí také nechápu. Ve velmi krátkém časovém úseku se řeší nákup BVP a modernizace KBVP u které se moc dobře vědělo, že bude potřeba nová věž.
Takže se u BVP vybere kvůli logistice 30mm kanón jako má KBVP, ale u toho KBVP řeším o dva roky jeho výměnu.
Za předpokladu, že by se vybral Pandur, tak mohla výroba běžet v podstatě současně s CV90 a obě vozidla mohla mít větší ráži.
Tohle považuji za chybu, která nás v budoucnosti bude zase stát obrovské finance.Skrýt celý příspěvekBVP a KBVP měly být dávno nakoupeny. Problém nastal v tom, že tu byly vlády, které armádě podsekly nohy seškrtáním rozpočtů až na 1% z HDP a tak se stalo, že původně objednaný ...Zobrazit celý příspěvek
BVP a KBVP měly být dávno nakoupeny. Problém nastal v tom, že tu byly vlády, které armádě podsekly nohy seškrtáním rozpočtů až na 1% z HDP a tak se stalo, že původně objednaný počet Pandurů se sešekrtal na polovic. Ostatní projekty v armádě se začaly odsouvat v čase. Musely se přepočítat a připravit nově, to vše zabere čas. Občas došlo k tomu, že z původně schválené specifikace se ořezal materiál na úroveň "škody fabia v základu s volantem a sedačkou řidiče." Už v době nákupu KBVP se řešilo, zda bude mít vozidlo osádkovou nebo bezosádkovou věž. V té době se nenašel nikdo, kdo by trval na hlubším testování a umožnil tak volbu lepšího řešení. To vidíme až nyní, ale ne každý expert, poradce, bývalý generál (v té době již zaměstnanec General Dynamics) byl ochoten si přiznat, že ve skutečnosti nevědí o čem mluví.
U výběru BVP si také vojáci nedokázali nejdříve vzpomenout na to, že ve skutečnosti chtějí osádkové věže (při prvních testech zde byly vozidla s bezosádkovou) i to přineslo takové zpoždění, že se obchod uzavřel o několik let později, bohužel po době vysoké inflace.
Tak můžeme pokračovat v jiných projektech, první pokus o náhradu houfnic za nové v ráži NATO byly v době nákupu radarů Arthur. Arthury jsou zde již 20 let a nová děla se systémem řízení palby, který by dokázal efektivně tyto radary využít zde stále nejsou. Celá jedna generace vojáků z povolání tak jen čekala na slibech a mazání armádního medu kolem huby. To samé samohybné minomety. Podívejte se jak dopadla náhrada bitevníků Mi24/35, díky škrtům z toho vznikl paskvil s pouhými čtyřmi bojovými vrtulníky. Můžete jen poděkovat Putinovi, že vlítnul na Ukrajinu a díky tomu se snad AČR dostane k tomu, že jim USA předá plánovaný dar v podobě dalších AH1 a UH1. (a i tak jde o stroje, které používá pouze USMC, US Army v Evropě má UH 60 a AH 64) budeme tak v Evropě za exoty i v tomto.Skrýt celý příspěvekU ráže kanónu je to stále o zásobě munice. V současnosti největší paseku dělá na Ukrajině 25 mm .. takže co je lepší hodně výkonný kanón s menší zásobou munice nebo průměrné ...Zobrazit celý příspěvek
U ráže kanónu je to stále o zásobě munice. V současnosti největší paseku dělá na Ukrajině 25 mm .. takže co je lepší hodně výkonný kanón s menší zásobou munice nebo průměrné výkonný kanón s větší zásobou munice.Skrýt celý příspěvek
skelet To je aktuální zastoupení v nasazené technice. Když jim tam dodáte více techniky s jinou ráží, budou používat jinou ráži. Zkuste se pozeptat, proč 25 mm mají snad už jen ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
To je aktuální zastoupení v nasazené technice. Když jim tam dodáte více techniky s jinou ráží, budou používat jinou ráži. Zkuste se pozeptat, proč 25 mm mají snad už jen pouze BVP Braedly a všichni ostatní pokukují po větší ráži.
Sami Ukrajinci si chválí i 40 mm na CV90. (ono asi vše bude lepší než staré BMP 2 bez žádného systému řízení palby a pořádných pozorovacích přístrojů)Skrýt celý příspěvek
Pořád se uvažuje jen o BVP = s věží? Neplánuje se zavedení verze OT bez věže? (Nebo jen s .50) tj. Lehčí, levnější, větší vysadek. Za stejné náklady můžeme mít více ks.
Pořád se uvažuje jen o BVP = s věží? Neplánuje se zavedení verze OT bez věže? (Nebo jen s .50) tj. Lehčí, levnější, větší vysadek. Za stejné náklady můžeme mít více ks.
Funkci klasického OT můžou třeba převzít současné Pandury.Na druhou stranu však moc nevidím uplatnění pro takové OT. Možná nosič nástavby PL systém třeba, ale u bojových utvarů v ...Zobrazit celý příspěvek
Funkci klasického OT můžou třeba převzít současné Pandury.Na druhou stranu však moc nevidím uplatnění pro takové OT. Možná nosič nástavby PL systém třeba, ale u bojových utvarů v podstatě nebudou mít využití.Ty by se hodili treba k motorizovaným praporům, ale ty ted v podstatě končí.Skrýt celý příspěvek
To bude na stole, až se nebude řešit přezbrojení primárních bojových prostředků útvarů 4. brn, která tak nějak nyní nemá podřízené jednotky, pro které by dávaly OT smysl. Až/jestli ...Zobrazit celý příspěvek
To bude na stole, až se nebude řešit přezbrojení primárních bojových prostředků útvarů 4. brn, která tak nějak nyní nemá podřízené jednotky, pro které by dávaly OT smysl. Až/jestli (doufejme) vzniknou nové útvary, např. lehké/pěší (v AČR toto představuje 44. lehký motorizovaný prapor na Ivecách LOV 50 B, který tak ale funguje jako nouzové/dočasné řešení), které bude třeba naplnit lehkou obrněnou technikou, tak se budou shánět jednoduchý obrněný transportér. Za mě by byla nejlepší volba OT Patria 6x6, kterej po stovkách nakupuje FIN, LAT, SWE a DEU v rámci programu CAVS.Skrýt celý příspěvek
Výborně, další odlišná platforma do existujícího mixu! :-D Patria 6x6.
Rychlá cesta do logistického pekla! A jak známo, logistika vyhrává války.Výborně, další odlišná platforma do existujícího mixu! :-D Patria 6x6.
Rychlá cesta do logistického pekla! A jak známo, logistika vyhrává války.
Ako tak citam prispevky som vazne rad ze na SVK zvitazila Patria.
Ako tak citam prispevky som vazne rad ze na SVK zvitazila Patria.
Obě varianty jsou dobré. Pandur nabízel větší lokalizaci výroby, Patria zase lepší parametry. Každopádně vy zavádíte novou platformu. U nás má kontinuita v Pandury nesporné výhody, ...Zobrazit celý příspěvek
Obě varianty jsou dobré.
Pandur nabízel větší lokalizaci výroby, Patria zase lepší parametry.
Každopádně vy zavádíte novou platformu.
U nás má kontinuita v Pandury nesporné výhody, které samozřejmě nijak nenegují kvality Patrie.
Budeme teď mít dva tábory, kde já jsem na straně Panduru.
I tak ovšem mohu říct, že argumenty většiny fanoušků Patrie jsou relevantní.
Plus má MO pokud kvůli soutěži stlačí nadsazenou cenu od TDV na Pandur, koupit stovky vozidel v podstatě bez soutěže by byla kokotina.Skrýt celý příspěvekTaké je třeba připomenout to, že Patria pro Slovensko už je o kus dále než Patria kdysi nabízená pro Česko.
Také je třeba připomenout to, že Patria pro Slovensko už je o kus dále než Patria kdysi nabízená pro Česko.
Uprime nechapu tu mistni "nenavist" vuci Panduru II 8x8. Ano neni to nejlepsi KBVP na svete, ma sve chyby a nedostatky, ale musime si uvedomit v jake dobe se porizoval. Co je ale ...Zobrazit celý příspěvek
Uprime nechapu tu mistni "nenavist" vuci Panduru II 8x8. Ano neni to nejlepsi KBVP na svete, ma sve chyby a nedostatky, ale musime si uvedomit v jake dobe se porizoval. Co je ale za me velmi pridana hodnota je ze diky nemu ziskal ( do urcite casti obnovil ) cesky prumysl schopnosti a know how pro vyrobu tezke vojenske techniky.
A ted k EVO. Opet neni to asi "nejlepsi" KBVP ktere ted na trhu je, ale je "nas". Pokud by cela vyroba ( krome urcitych specifickych casti jako motor a kanon ) probihala u nas, tak je to ohromny prinos pro cesky prumysl. Podivejme se treba na Polaky a jejich program Borsuk. Taky to neni "nejlepsi" BVP na svete, ale diky jeho vyvoji ziskal polsky prumysl obrovske knowhow a schopnosti.
A ted k cene. Bude EVO drahy? Ano, bude. A bylo by koupeni nove licence na vyrobu neceho jineho levnejsi? O tom dost vazne pochybuju.
A posledni vec. Pokud bude EVO vyhovovat pozadavkum ACR, tak nevidim zadny duvod proc prechazet na uplne novy system.Skrýt celý příspěvekPoslední věta vašeho příspěvku je podstatná. Skutečně Pandur II vyhovuje požadavkům AČR ? Není na trhu nějaký typ, který by jim vyhovoval lépe ?
Poslední věta vašeho příspěvku je podstatná. Skutečně Pandur II vyhovuje požadavkům AČR ? Není na trhu nějaký typ, který by jim vyhovoval lépe ?
Podle mě to víme, náčelník kritizoval právě neschopnost dosáhnout plné L4 ochrany celokruhově a 0 potenciál k další modernizaci a plus víme, že není levný (i když chápu, že těch ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě to víme, náčelník kritizoval právě neschopnost dosáhnout plné L4 ochrany celokruhově a 0 potenciál k další modernizaci a plus víme, že není levný (i když chápu, že těch 200 mega třeba nastřelili kvůli tomu, že si byli jisti monopolem a chtěli stát podojit) .
Pokud budou výrazně levnější než patria (i na provoz), tak se dá o tom uvažovat, ale myslím, že ho diskvalifikuje ta nemožnost ochrany podovozku na L4 a i B.Skrýt celý příspěvekZ toho co probehlo medii mluvil Rehka a soucasnem Panduru II. Nemluvil o EVO. Ano soucasny Pandur II ma ochranu level 2, ktera nevyhovuje. EVO 3 az 4, v te prezentaci kterou TDV ...Zobrazit celý příspěvek
Z toho co probehlo medii mluvil Rehka a soucasnem Panduru II. Nemluvil o EVO. Ano soucasny Pandur II ma ochranu level 2, ktera nevyhovuje. EVO 3 az 4, v te prezentaci kterou TDV mela neni presne uvedeno jak je to mysleno.
Takze jestli EVO pozadavkum armady vyhovuje nevime.Skrýt celý příspěvekTam to je napak velice přesně pandur evo dokáže defaultně L3 a/b, ale lze zvýšit na L4 a/b mimo podovozku tam mají v té tabulce jen L4 a což je podle mě důsledek té staré koncepce ...Zobrazit celý příspěvek
Tam to je napak velice přesně pandur evo dokáže defaultně L3 a/b, ale lze zvýšit na L4 a/b mimo podovozku tam mají v té tabulce jen L4 a což je podle mě důsledek té staré koncepce podvozku (evo korba nevypadá moc jinak), takže přímo pod podvozkem se na L4 nedostaneš.Skrýt celý příspěvek
A ještě něco - Rozmohl se nám tady poslední dobou takový nešvar. Dnešní libtardí sněhové vločky s oblibou nazývají jakoukoli kritiku nebo polemiku projevem nenávisti. Je to odporný ...Zobrazit celý příspěvek
A ještě něco - Rozmohl se nám tady poslední dobou takový nešvar. Dnešní libtardí sněhové vločky s oblibou nazývají jakoukoli kritiku nebo polemiku projevem nenávisti. Je to odporný argumentační klam.Skrýt celý příspěvek
Ale prosim vas, ja tu nenavist schvalne dal do uvozovek. Myslel jsem ze to tak bude jasne.. S kritikou Panduru nemam zadny problem, vsak v tom svem prispeku i uznavam ze Pandur ...Zobrazit celý příspěvek
Ale prosim vas, ja tu nenavist schvalne dal do uvozovek. Myslel jsem ze to tak bude jasne..
S kritikou Panduru nemam zadny problem, vsak v tom svem prispeku i uznavam ze Pandur neni zadny zazrak.
A vase nalepkovani na libtarda jste si mohl odpustit.Skrýt celý příspěvekNechtěl jsem komentovat, ale libtardy si strčte do řiti. Jediná sněhová vločky tady jste vy. Zamyslete se nad sebou.
Nechtěl jsem komentovat, ale libtardy si strčte do řiti. Jediná sněhová vločky tady jste vy. Zamyslete se nad sebou.
Strkání do řítí si strčte do řítí, Rudý Noku.
Strkání do řítí si strčte do řítí, Rudý Noku.
Hoši nechte toho! Tady se diskutuje slušně! Já asi nepatřím mezi oblíbence mnoha zdejších komentátorů a mívám dost minusů, ale žádný můj diskuzní nepřítel nesáhnul k urážkám, i ...Zobrazit celý příspěvek
Hoši nechte toho!
Tady se diskutuje slušně! Já asi nepatřím mezi oblíbence mnoha zdejších komentátorů a mívám dost minusů, ale žádný můj diskuzní nepřítel nesáhnul k urážkám, i když bych zasloužil.
Co tak pamatuji, největším kalibrem proti mě byly nádherné hlášky " taková blbost a co to muselo dát práce", "už na mě prosím nereagujte" , "tvl" , "nepijete příliš brzo?" .
Tak to taky tak nějak zkuste prosím pěkně.Skrýt celý příspěvek
Pokud si dobre vzpominam, tak Pandur na nas vlastne tak nejak zbyl, protoze ostatni vyrobci se do vyberka neprihlasili. Mame dnes historickou prilezitost si vybrat ze sirsiho ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud si dobre vzpominam, tak Pandur na nas vlastne tak nejak zbyl, protoze ostatni vyrobci se do vyberka neprihlasili. Mame dnes historickou prilezitost si vybrat ze sirsiho sortimentu a vybrat neco lepsiho s vetsim vyvojovym potencialem.Skrýt celý příspěvek
Pandur EVO není špatný stroj. Za mě je teď nejdůležitější velikost participace českého průmyslu. A naprostá alfa a omega je přijetí širokou laickou veřejností, která svým veřejným ...Zobrazit celý příspěvek
Pandur EVO není špatný stroj. Za mě je teď nejdůležitější velikost participace českého průmyslu.
A naprostá alfa a omega je přijetí širokou laickou veřejností, která svým veřejným míněním určuje rozhodování politiků a náhrada Pandurů po tak krátké době se rozhodně nesetká s pochopením a podporou dalších nákupu.Skrýt celý příspěvekOsobně jsem přesvědčen, že nejdůležitější jsou takticko-technické parametry, udržitelnost v bojových podmínkách a celkové náklady na vlastnictví. Míra participace domácích výrobců ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně jsem přesvědčen, že nejdůležitější jsou takticko-technické parametry, udržitelnost v bojových podmínkách a celkové náklady na vlastnictví. Míra participace domácích výrobců je sekundárním až terciálním hlediskem.Skrýt celý příspěvek
Tak s tím nejde souhlasit. Pokud je součástková základna "za rohem", nebo 1000 km daleko, je to problém. Naopak, je nutné se orientovat na vlastní vývoj a výrobu zbraní. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak s tím nejde souhlasit. Pokud je součástková základna "za rohem", nebo 1000 km daleko, je to problém. Naopak, je nutné se orientovat na vlastní vývoj a výrobu zbraní. Ukrajinský konflikt jasně ukázal, jaký problém je opravovat např. Leopardy , když se musí díly objednávat z Německa a vozit do slovenské opravny.Skrýt celý příspěvek
otecko - nechci být hnidopich ale k čemu nám byla výrobní základna na dvorku, když jedna škodovka sejmula 5 Pandurů a ty se myslím 3 roky opravovali
otecko - nechci být hnidopich ale k čemu nám byla výrobní základna na dvorku, když jedna škodovka sejmula 5 Pandurů a ty se myslím 3 roky opravovali
Když nám nějaký výrobce dá takové podmínky jaké máme u Pandurů, tak klidně můžeme vzít nejmodernější a nejlepší co je na trhu. Jak nesnáším frázi "zkušenosti na Ukrajině", tak ...Zobrazit celý příspěvek
Když nám nějaký výrobce dá takové podmínky jaké máme u Pandurů, tak klidně můžeme vzít nejmodernější a nejlepší co je na trhu. Jak nesnáším frázi "zkušenosti na Ukrajině", tak myslíte že by Ukrajincům vyhovovalo, zda budou mít k dispozici Pandury, které si vyrobí doma z dost velké části a nebo Piranha či Boxer, které si vyrobí v mnohem menším měřítku? I v případě vyspělejšího protivníka bude nakonec málo rozhodující zda má v případě IFV to nejmodernější. To, co trvá nejdéle - krabice, tu umíme vyrobit.Skrýt celý příspěvek
Pandur II byl ve výběrovém řízení na přezbrojení AČR s Patrií AMV, která v celkovém hodnocení vyhrála v technických parametrech, ale Pandur to přetlačil cenou, nebo plusovými body ...Zobrazit celý příspěvek
Pandur II byl ve výběrovém řízení na přezbrojení AČR s Patrií AMV, která v celkovém hodnocení vyhrála v technických parametrech, ale Pandur to přetlačil cenou, nebo plusovými body za C-130, záleží, jak se na to díváte.Skrýt celý příspěvek
Pandur na nás v žádném případě nezbyl, ale bylo vybíráno mezi ním a Pátrií.
Pandur na nás v žádném případě nezbyl, ale bylo vybíráno mezi ním a Pátrií.
Třeba Piranha V nebyla záměrně do tendru přihlášena, aby se protlačil Pandur.
Třeba Piranha V nebyla záměrně do tendru přihlášena, aby se protlačil Pandur.
Ach jo.. Pandur šel proti Patrii. Pandur na nás nezbyl. Pandur jsme si vybrali.
Ach jo.. Pandur šel proti Patrii. Pandur na nás nezbyl. Pandur jsme si vybrali.
Opravdu někdo bere to výběrko jako čisté, když za ten nákup byl odsouzen i si to odseděl konkrétní člověk, to není možná, tam ta korupce je potvrzena soudem.
Opravdu někdo bere to výběrko jako čisté, když za ten nákup byl odsouzen i si to odseděl konkrétní člověk, to není možná, tam ta korupce je potvrzena soudem.
stirling: Nebyl nahodou Dalik odsouzeny az za novou smlouvu se snizenim o jednavky na polovinu ks? Tj. ze s tim samotnym vyberem mezi Patrii a Pandurem nemel nic spolecneho?
stirling: Nebyl nahodou Dalik odsouzeny az za novou smlouvu se snizenim o jednavky na polovinu ks? Tj. ze s tim samotnym vyberem mezi Patrii a Pandurem nemel nic spolecneho?
AČR měla zájem i o Piranhu, ale Steyer a švýcary vlastnil General Dynamics a rozhodli se nabídnout pouze Pandur, nechtěli si vzájemně konkurovat. Což je škoda. Mít Piranhu, tak ...Zobrazit celý příspěvek
AČR měla zájem i o Piranhu, ale Steyer a švýcary vlastnil General Dynamics a rozhodli se nabídnout pouze Pandur, nechtěli si vzájemně konkurovat. Což je škoda. Mít Piranhu, tak jsme mohli mít prakticky "Strykery"Skrýt celý příspěvek
Nepodstatná je v tom, že se ti korupčníci měli na výběr mezi dvěma dodavateli. Neplatí tedy myšlenka libsharka, že na nás Pandury zbyly. Nezbyly. Kapiš? Nekapiš..
Nepodstatná je v tom, že se ti korupčníci měli na výběr mezi dvěma dodavateli. Neplatí tedy myšlenka libsharka, že na nás Pandury zbyly. Nezbyly. Kapiš? Nekapiš..
skelet Pokud druhá firma nechtěla akcepotovat korupční jednání, nebo ani nebyla dalíkem oslovena, tak má shark pravdu. Pandury na nás opravdu zbyly, protože díky korupci bylo o ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Pokud druhá firma nechtěla akcepotovat korupční jednání, nebo ani nebyla dalíkem oslovena, tak má shark pravdu.
Pandury na nás opravdu zbyly, protože díky korupci bylo o jejich výběru vymalováno, a i kdyby se vojáci stavěli na hlavu, zkorumpovaní politici by podepsali pouze Pandury.
To zcela dokazuje jak je korupce škodlivá.
Není ani od věci si připomenout, že i v tomto projektu mohla ČR navázat na předchozí československo - polský projekt OT 64 skot a jít společně do jednoho typu. Polákům Rosomak vycházející z Patrie funguje a mají je i ve verzích, které dodnes na Panduru nejsou.Skrýt celý příspěvek
Zatím není vyroben ani prototyp Panduru 8x8 EVO, ale tady už se ví, že existuje určitě něco lepšího, jak po stránce technické, dodavatelské, tak i provozní. Pánové, co tak opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Zatím není vyroben ani prototyp Panduru 8x8 EVO, ale tady už se ví, že existuje určitě něco lepšího, jak po stránce technické, dodavatelské, tak i provozní.
Pánové, co tak opravdu počkat na IDET 2025, kde bude reálně stroj představen a pak počkat na to jak celková koncepce Pandur 8x8 EVO dopadne.
V rámci AČR je logické pokračovat s provozem Panduru, zvláště když by jsme konečně mohly větší část servisovat doma, ale samozřejmě to není povinností. Ještě není vypsané žádné výběrové řízení a jediné co je tak maximálně tak spekulace v médiích.
Jediné co víme určitě, je že stávající Pandury II budou v brzké době potřebovat minimálně modernizaci už nyní jsou staré cca 15 let a kolem 20 roku provozu je bude potřeba přizpůsobit době.Skrýt celý příspěvekLogické by to bylo, pokud by Pandur EVO přímo navazoval na Pandur 2 a měl shodných 80% dílů. Jinak to prostě chce analýzu a porovnání s konkurenčními typy. Křečovitě se držet 20let ...Zobrazit celý příspěvek
Logické by to bylo, pokud by Pandur EVO přímo navazoval na Pandur 2 a měl shodných 80% dílů. Jinak to prostě chce analýzu a porovnání s konkurenčními typy. Křečovitě se držet 20let staré konstrukce je hloupé.Skrýt celý příspěvek
Ale jelikož je Pandur II od Panduru II EVO nakolik odlišnej, že se nevyplatí ho na ten standard EVO modernizovat a nebo to ani v celkovém pojetí nelze, tak tam těch 80 % dílů ...Zobrazit celý příspěvek
Ale jelikož je Pandur II od Panduru II EVO nakolik odlišnej, že se nevyplatí ho na ten standard EVO modernizovat a nebo to ani v celkovém pojetí nelze, tak tam těch 80 % dílů nebude shodných, ale spíš jiných.Skrýt celý příspěvek
spíš to vidím že to bude jako u mně když jsme mněl Ford Meveric ano mněl jsme auto ketrých jezdilo v CR jen cca 50 ks ale ... Ford Meverick je ve skutečnosti amerikanizovaný Nisan ...Zobrazit celý příspěvek
spíš to vidím že to bude jako u mně když jsme mněl Ford Meveric
ano mněl jsme auto ketrých jezdilo v CR jen cca 50 ks ale ...
Ford Meverick je ve skutečnosti amerikanizovaný Nisan teráno II, takže ve Fordu na to nic neměli protože to je Nisan, a v Nisanu zase to opravit neuměli sice 80% dílů bylo přibližně shodných ale mněli jiné číslovaní takže ...zase howknow
výsledek i pitomý ovál s napisem ford ve jediných dvou krámech v CR ( 1x praha a 1x brno ) a nechali si to tam dobře zaplatit....to samé vidím i u Patriota EVO, ale mohu se mýlit, přeci jen ještě ho nikdo neviděl in natura, natož aby to prošlo nějakými zkouškami, vzhledem k tomu co se píše ale to nevidím jako velký "úspěch" od pohledu
-vysoká korba navýšená o věž , tj v zatáčkách to bude asi plavat, prudší obrat vidím na riziko převrácení
- oproti Panduru II je EVO jen lehce vylepšení tím že má silnější plát "pancíře" tj vetší váha ale vylepšení, modernice ...vlastně žádná a ano má jinou věž, takže ....
- nejspíš zesílily závěsy kol ale jinak nic víc se nejspíš nezměnilo
modernizace by dle mého byla
- nainstalovat hydropneumatické tlumení
- přepracovat podvozek aby mněl aspon 4a/b v zakladu
- osadit novou věž ( což se udělalo ) jen bych mněl představu se více poučit ( proč by ve věži nemohlo být kromě 2xoz SPIKE i 1-2 x oz pro dron např HERO 120 ? )
- silnější motor ( ano to se udělalo ) ale proč se držet přímého pohonu, proč nejít jako francouzi do hybridu ( každé kolo elektromotor s výkonem 100 k, centrální více palivový motor s generátorem + založní baterie pro krytí špiček, výsledek by byl pokrok
zatím co vidím kresby Pandur II EVO tak se dá popsat jako že vzali škodu oktávii, zakulatily některé hrany , použily někde silnější plech, nainstalovali silnější koncernový motor a vydali to do světa jako novou generaci....nic jiného EVO vlastně není, žádná invence ( ve škodovce aspoň přidali do dveří deštník )Skrýt celý příspěvek
Klimesov
V tomto případě bych nespoléhal na IDET, ale navrhl bych důkladné testy v takovém rozsahu, v jakém vozidla testuje Austrálie.Klimesov
V tomto případě bych nespoléhal na IDET, ale navrhl bych důkladné testy v takovém rozsahu, v jakém vozidla testuje Austrálie.
rikam si, jestli by to byl to nesmysl zgeneralkovat stare pandury, vymenit vez na ktere nebudou za chvili dily za nejake jen s kulomet a dat je AZ?
rikam si, jestli by to byl to nesmysl zgeneralkovat stare pandury, vymenit vez na ktere nebudou za chvili dily za nejake jen s kulomet a dat je AZ?
Kdyby se chtělo tak díly na věže jsou. Jsme schopni si vyrobit všechno. A ano souhlasím že staré pandury by měly přejít k AZ, prodávat je někam na východ je nesmysl...
Kdyby se chtělo tak díly na věže jsou. Jsme schopni si vyrobit všechno. A ano souhlasím že staré pandury by měly přejít k AZ, prodávat je někam na východ je nesmysl...
Smysl by to dávalo... Ale neumíme si vyrobit ani kulomet. Umíme, ale neděláme... Jako spoustu věcí. A motorizovaná pěchota by mohla/měla být postavena na jednotkách AZ a profíky ...Zobrazit celý příspěvek
Smysl by to dávalo... Ale neumíme si vyrobit ani kulomet. Umíme, ale neděláme... Jako spoustu věcí. A motorizovaná pěchota by mohla/měla být postavena na jednotkách AZ a profíky držet u nejnovější techniky. PS: až se vyřadí UKL59, SVD (komplet v celé AČR) budu věřit v batohy, třeba i helmy kompatibilní se sluchátky (pro všechny jednotky).Skrýt celý příspěvek
Mě se vždycky líbí ta smělá marketingová prohlášení v duchu "jenž v české armádě slouží řadu let a celkově se osvědčil." Ve skutečnosti to prohlášení je třeba chápat tak, že to jen ...Zobrazit celý příspěvek
Mě se vždycky líbí ta smělá marketingová prohlášení v duchu "jenž v české armádě slouží řadu let a celkově se osvědčil." Ve skutečnosti to prohlášení je třeba chápat tak, že to jen není úplně nehorázný šrot, když to funguje alespoň na cvičišti, či přehlídkách pro veřejnost...Skrýt celý příspěvek
Jeste pred valkou na ukrajine jsem cetl spoustu clanku a to i od "expertu" jak je delistrelectvo zastarale jak je M113 nebo Badley zastarale. A ono se ukazalo ze i plnohodnotnem ...Zobrazit celý příspěvek
Jeste pred valkou na ukrajine jsem cetl spoustu clanku a to i od "expertu" jak je delistrelectvo zastarale jak je M113 nebo Badley zastarale. A ono se ukazalo ze i plnohodnotnem konfliktu ma sve misto a vubec ne spatne. Vsichni by jsme chteli mit doma Ferari ale mame sotva na Dacii. Za me Pandur neni vubec spatnej. V kazdem druhem prispevku tu nekdo na AN breci jak nepodporujeme domaci zbrojni prumysl a kdyz ten prijde s s bojovim strojem o ktery ma konecne ACR zajem tak hned chceme kupovat neco "lepsiho" hlavme z ciziny. Vsichni vime prd jakej novej Pandur bude.Skrýt celý příspěvek
Budu stručný, mě na panduru vadí - cena (bez konkurence před dvěma lety nabízeli nový pandur evo za 200 mega/ks) - placení výpalné rakušákům (země mimo nato), kteří mohli koupit ...Zobrazit celý příspěvek
Budu stručný, mě na panduru vadí
- cena (bez konkurence před dvěma lety nabízeli nový pandur evo za 200 mega/ks)
- placení výpalné rakušákům (země mimo nato), kteří mohli koupit l39ky, ale vykašlali se na nás
- drahý provoz viz výběrko na sk
- nemožnost dosáhnout ochrany L4 a i b na podvozku
- malá kola (horší průchodnost terénem)
- žádná váhová rezerva pro budoucí upgrade (vozidlo na limitu = poruchovost)Skrýt celý příspěvekJj, Rakušáci nás měli v době pobělohorské a v dalších stoletích jako slušnou kolonii. Na území ovládané Habsburky bylo nevolnictví v českých zemích daleko horší než v Rakousku a ve ...Zobrazit celý příspěvek
Jj, Rakušáci nás měli v době pobělohorské a v dalších stoletích jako slušnou kolonii. Na území ovládané Habsburky bylo nevolnictví v českých zemích daleko horší než v Rakousku a ve Slezsku. Nyní pro změnu vlastní Českou spořitelnu, které jsme se my blbci zbavili a ještě pěknou část vodáren.Skrýt celý příspěvek
7 členný výsadek znamená, že méně vojáků si musí rozdělit více výzbroje a materiálu, což je pro ně velká zátěž. Četa pak má jen 21 vojáků při 3 Pandurech, které vysadí do boje. Tj. ...Zobrazit celý příspěvek
7 členný výsadek znamená, že méně vojáků si musí rozdělit více výzbroje a materiálu, což je pro ně velká zátěž. Četa pak má jen 21 vojáků při 3 Pandurech, které vysadí do boje. Tj. málo. 4 velitelský veze podpůrné prvky VČ a čety. Takže, aby četa měla smysluplnější sílu, tak potřebuje 5 Pandurů, a to je zase náročnější na velení taktiku a logistiku. Což je o 2 více než má četa v dnešní době. Takže značnější navýšení počtů.Skrýt celý příspěvek
V hlavičce chybí tag "Komerční sdělení TDV"...
V hlavičce chybí tag "Komerční sdělení TDV"...
Pokud chcete komerční sdělení o AMV XP, musíte na CZDEFENCE, kde "Martin Šiška" napsal ve stejném duchu článek o AMV XP. To, že se pod to ale podepsal nemění nic na tom, že je to v ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud chcete komerční sdělení o AMV XP, musíte na CZDEFENCE, kde "Martin Šiška" napsal ve stejném duchu článek o AMV XP. To, že se pod to ale podepsal nemění nic na tom, že je to v podstatě tisková zpráva...Skrýt celý příspěvek
A už je tam i Pandur :-))
https://www.czdefence.cz/clane...A už je tam i Pandur :-))
https://www.czdefence.cz/clane...Docela na hovno když jdeš do toho jen s tou kartou, že sice máš horší vozidlo, ale dělá se doma. Jinak zajímavé, že tady je jen reklama na pandur a patria nikde, tohle je placené? Zobrazit celý příspěvek
Docela na hovno když jdeš do toho jen s tou kartou, že sice máš horší vozidlo, ale dělá se doma.
Jinak zajímavé, že tady je jen reklama na pandur a patria nikde, tohle je placené?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...