Ruské letectvo za oponou ruské propagandy

Su-30SM; ilustrační foto; větší foto / Alex Beltjukov, CC BY-SA 3.0

V ruských médiích se neustále objevují články o nadřazenosti stíhačky Su-57. Ruské letectvo ale do roku 2028 získá pouze 15 sériových stíhaček Su-57. Michail Bolšakov ve svém článku Proč ruské letectvo neporazí USA na webu Vzglajd si však nalil čistého vína ‒ ruské letectvo svého amerického soupeře neporazí.

V úvodu se Bolšakov odvolává na slova Michaila Strelca, šéfkonstruktéra konstrukční kanceláře Suchoj, o technologické a výkonové nadřazenosti Su-57 nad americkými konkurenty F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Strelc dokonce upozorňuje na symboliku čísel ‒ prý jde o náhodu, ale součet čísel 22 a 35 dělá právě 57.

Bolšakov upozorňuje na významnější čísla ‒ Rusko zatím neprovozuje jediný sériový Su-57. Dosud vyrobené Su-57 jsou vývojové prototypy. V nejbližších letech ruské letectvo získá pouze 15 sériových Su-57, tedy pouze jednu letku.

Další letouny, jak na svém blogu BMPD upozorňuje Ruslan Puchov, šéf ruského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies), Kreml získá nejdříve po roce 2028. Je to dáno dvěma důvody. Za prvé přijatý ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 nepočítá s nákupem dalších Su-57 a motory nové generace Izdělije 30 mají být dokončeny (včetně zkoušek a certifikace) nejdřív v roce 2025.

Bolšakov však upozorňuje, že „Spojené státy již vyrobily 187 sériových F-22 a více než 320 sériových F-35“. Zároveň Bolšakov připomíná, že Rusko neztratilo schopnost vyvinout a vyrábět nejmodernější stíhací letouny.

„Ruští designéři a průmysl nejen, že překonali nejlepší americké návrhy [F-22 a F-35 - pozn. red.], ale také se s obtížným procesem vyrovnali dvakrat rychleji než konkurenti,“ píše Bolšakov. Su-57 má dominovat v tom, že výkonově odpovídá F-22, tedy je schopen plnohodnotného boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost, ale přitom dokáže nést (a to i ve vnitřních zbraňových šachtách) širokou škálu výzbroje vzduch-země (jako F-35), včetně střel s plochou dráhou letu.

Je zde však jeden problém. Cesta od vývoje zbraňového systému až po získání skutečného operačně nasaditelného bojeschopného systému je velmi dlouhá. Ostatně komplexnost tohoto procesu můžeme v živém přenosu sledovat u stíhačky F-35.

Zatímco prototypy lze draze vyrábět „na koleně“, pro sériové letouny se musí vyvinout a postavit výrobní linka (svou komplexností si vývoj linky nezadá s vývojem samotného letadla), nastavit vztahy se subdodavateli (pro plynulé dodávky náhradních dílů), postavit provozní zázemí, vypracovat postupy a procesy, které zajistí udržení nových letadel v provozu, vypracovat novou taktiku nasazení (pro využití všech schopností nového letadla), zajistit výcvik pozemního a leteckého personálu, zajistit komplexní letecké testy letadla a zbraní, testy schopností spolupráce s jinými zbraňovými systémy, atd. atd.

Jak připomíná Bolšakov, Rusko se při vývoji nových letadel muselo vyrovnávat (na rozdíl od USA) s drastickým nedostatkem financí. „Podle některých údajů ruská armáda v 90. letech a na počátku 21. století utrácela až 80 % vojenského rozpočtu země pro základní údržbu. Zatímco na nákup nových typů zbraní vynaložila méně než 20 % celkových vojenských výdajů ‒ což je pro armádu světové mocnosti neúnosně málo,“ píše Bolšakov.

V důsledku toho se Rusko soustředilo spíše než na vývoj nových letounů na rozvoj konstrukce stíhačky Su-27.  Výsledkem byl vznik víceúčelových stíhaček Su-30, Su-35 a stíhacích bombardérů Su-34. Tyto letouny nyní tvoří základ ruského letectva a námořního letectva.

Dle ruského autora bohužel tento osud nepotkal stíhačku MiG-29. Projekt slibné lehké jednomotorové stíhačky MiG-33 byl zrušen a nejnovější stíhačka MiG-35 ještě nebyla uvedená do provozu. Ruské letectvo navíc nakoupí zřejmě pouze 30 stíhaček MiG-35, závazně ale bylo objednáno pouze šest MiGů-35, a to s dodáním do roku 2023.

Po roce 1991 bylo v Rusku vyrobeno 118 ks stíhacích bombardérů Su-34, 630 ks víceúčelových stíhaček Su-30 a 84 ks Su-35. Tyto čísla ale obsahují také letouny určené pro export. Ruské letecké síly podle Bolšakova provozují pouze 108 letounů Su-34, 194 ks Su-30 a 70 ks Su-35.

Otázkou je, kolik těchto letounů je skutečně nasaditelných. Jakákoliv hodnota nad 70 % je úspěch, ale připomeňme, že Američané s letouny F-22 a F-35 dosáhly v roce 2017 nasaditelnosti pouze 50 %. Jinak řečeno, při nasaditelnosti 70 % zhruba 100 letounů Su-30, Su-34 a Su-35 je kvůli servisu a oprav vždy odstaveno. Hodnota 70 % přitom může být obecně klidně menší, ale jen s velkým úsilím větší.

Zajímavé je, že Bolšakov se vůbec nebaví o letounech MiG-29, buď kvůli jejich malému počtu ve výzbroji nebo z důvodů jejich nízkého podílu na celkové bojové hodnotě ruského letectva.

Pokud se budeme bavit o americkém letectvu, tak to má ve výzbroji kromě výše uvedeného počtu F-22 a F-35 také 941 stíhaček F-16C/D, 235 ks F-15C/D a 212 ks F-15E. Nesmíme také zapomenout na americké námořnictvo s 267 ks F-18A/B/C/D a 512 ks F-18E/F. Americká námořní pěchota může nasadit 277 ks F/A-18A/B/C/D. Americké letecké síly tak mají papírově osmkrát více stíhacích letadel než jejich ruští konkurenti. Přitom nepočítáme ostatní země NATO...

Bolšakov také varuje před velkou rozmanitostí typů a verzí letadel zavedených v ruském letectvu, a to dokonce v rámci jedné letky.

„Ozbrojené síly zavádějí letadla podle principu ‚pro každého trošku‘,“ píše Bolšakov s tím, že nejnovější letouny jsou po kusech dodávaný do každé jednotky. „Tento princip, ačkoli umožňuje jemné ‚rozdělení‘ nových letadel podél ozbrojených sil a dává jednotkám alespoň zlomek nové technologie, okamžitě vytváří problémy pokud jde o výcvik pilotů, údržbu, zásobování a opravy samotných letadel.“

Ruské letecké jednotky se tak musí vyrovnat s dvěma úkoly, s přeškolením pilotů na nové stroje a zároveň s prováděním bojových misí se starými letadly, což vede k „frustraci a zmatku v stíhacích plucích.“ Kromě toho pluk často neví, kdy dorazí některý z těchto vzácných strojů, takže nemohou plánovat příslušné personální pohyby,“ píše Bolšakov.

Podle ruského autora v dobách Sovětského svazu se přezbrojovaly celé pluky a divize ve velmi krátkém čase, což umožnilo rychlou rekvalifikaci desítek či stovek pilotů. Plnohodnotné bojové jednotky s novými letouny tak vznikly do dvou až tří let.

„Dnes je údajně bravurní dodávka dvou, tří, čtyř nových letadel do jednoho či druhého pluku ‒ tedy dokonce ani ne do letky! Pouze několik pilotů z celého pluku se školí na nové letouny, ostatní jsou nuceni být spokojeni s morálně a fyzicky zastaralým vybavením,“ uzavírá svůj článek Bolšakov.

Zdroj: Vzglajd

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace Su-57. V ruských médiích ale firma Suchoj pokračuje v lobbování za svůj stroj. Nejnověji Michail ...

Nasazení ruských stíhaček Su-57 v Sýrii

Před několika dny ruské ministerstvo obrany zveřejnilo video z únorového nasazení dvojice prototypů stíhaček Su-57 v Sýrii. Letouny provedly deset misí a údajně v jednom případě použily perspektivní ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 3 z 3
  • Shania
    18:49 28.11.2018

    Rodina střel AIM-120, min C+ dostali hned několik uprav zvyšující odolnost proti rušení.
    Avionika verze D je lepší než co má Meteor

    Proti některým režimům rušení mají střely režim HOJ, navedení na zdroj rušení.

    Ale nejen proti pokročilým vlečným návnadám je tu klíčová podpora střely po celou dobu letu přes datalink.

    Fanoušci teorie o zarušení AIM-120 by si měli uvědomit, že pokud by Su-35 tohle dokázala.. Tak jsou západní stroje prakticky imunní vůči celé ruské PVO a to včetně těch modernějších ARH střel.

    A v boji na blizko, všechny stroje s AIM-9X, ASRAAM, MICA, IRIS-T, Pythoon atd + HMDS nebudou mít větší problém poradit si i se Su-35 s R-73/74. Zadna ruská nadrazenost se v této oblast ani nahodou nekona, letět pomalu v přítomnosti těchto AAM je sebevražda.

    Omačka: LR AAM jsou hlavně problém na papíře, reálně, obzvlášť pokud by jsi je chtěl použít mimo HVT i na stíhače, tak jich místo desítek co jich mají, potřebuješ stovky - tisíce…
    R-77-1 mají okolo tří -čtyř set, takže prakticky rusové nemají ani dost moderních střel středního dosahu a R-73/74 už taky není špička. Tahle situace vedla k pozastavení všech US next gen AAM, dnes se pracuje min na třech next gen AAM.

    Cernakus: bez atomu s vyřazením letišť moc nepočítej, max můžou doufat že vyřadí některé stroje na zami, než je stačí rozptýlit z hlavních základen. Ani US nemá dost munice.

  • skelet
    18:43 28.11.2018

    JF-17 má právě více společného s tím jednomotorovými MiG-33, než-li s J-7. J-7 měl vlastní vývojovou verzi v podobě F-7FS a posléze F-7MF. Jejich poslední evoluce je v podobě JL-9.

  • cernakus
    18:39 28.11.2018

    danny:

    Mno, jenže ten konflikt není 2D. Myslíš, že by VVS neposlalo na výlet 160ky s Kh-102? A oba víme, že ty rakety úplně v pohodě proklouznou americkou PVO, protože ta proti ŘSPDL prakticky neexistuje (málokdo tušil, že si Rusáci zavedou rakety s doletem 5000km a možná i větším) a nemá nic, čím by v tomto tůčkám efektivně zabránila. Takže nějaké narušování bude. Navíc odkud budou startovat amíci v Evropě? z těch rozmrdaných letišť co koupí Iskandery a spol?

  • pet.rok
    18:34 28.11.2018

    Rase: "Dřív bylo jednomotorových levných letounů hodně - dnes je to prakticky jen JF-17 a pak už militarizované cvičňáky."

    Mozno stoji za to spomenut aj Chengdu J10.

  • flanker.jirka
    18:31 28.11.2018

    ... někam se vytratilo pár vět o jednomotorácích, tak to doplňují, je to velkou chybou a bude jim ta jednoduchost a menší náklady na letovou hodinu chybět. Když už se jim daří dělat lepší motory, tak by potencionální jednomotorový stroj mohl mít i slušný poměr tahu k váze. Problémem bude ekonomika, stát jim asi nevypíše soutěž o nějaký nový stroj.

  • flanker.jirka
    18:25 28.11.2018

    Článek je velmi blízko realitě, přece jen, pokud někdo nemá hlavu v oblacích, tak si musí být vědom toho, že reálně jsou všechny novější verze suček na úrovni posledních verzí F 15, 16, 18 SH, velkou devizou jsou PESA radary a novější systémy výstrahy, oproti původním RWR na starých typech SU 27 a Mig 29. K tomu nutno připočíst i datalinky a novější verze střel, když se tu zmiňuje AIM 120 vs "staré" R 27, tak i tam existují verze s ARH, nejen pouze u střel R 77, kterých mají nejspíše tolik co AČR Amraamů.
    Nic blížícího se F 22 a 35 jen tak rychle mít nebudou. Nezbývá jim nic jiného, než zkoušet účinnější systémy průzkumu na které je současná technologie Stealth krátká.
    K tomu co autor opomněl, tak nejen Migy 29, které jsou v ústraní, ale i Migy 31 se kterými se stále počítá a mají svoji hodnotu.
    Naprostý souhlas s tím, že se v průběhu transformace ruské letectvo zřeklo jednomotorových letadel, posledním typem, který měl být bojový, byl JAK 141.
    Zajímavější by bylo vědět, zda pokročili v systému výcviku a zda jim ekonomika umožňuje vyšší nálety než měli na konci 90. let.

    Pokud se zde zmíní něco jednomotorového z Číny, tak do jisté míry kopie izraelského LAVI v podobě J 10 je zdařilé éro, které možná potěší zdejší fandy eurokachen.

  • segal7
    18:04 28.11.2018

    to Poly
    Izraelci testují Stunner pro AA použití a ten má duální navedení ( vlastní AESA + opt. elekt. IR) takže půjde zarušit těžko

    http://www.thedrive.com/the-war-zone/11092/israel-is-testing-an-air-to-air-variant-of-its-dolphin-nosed-stunner-missile

  • Matesaax
    17:58 28.11.2018

    Ta tmavá kamufláž jako má Su-30 v titulku měla být standartní kamufláž bojových letounů,ale vzhledem k velké kritice k tomu nakonec nedošlo.

  • darkstyle
    17:56 28.11.2018

    Jakub2.

    Ja netvrdim nic o terajsom stave, ja hovorim o minulosti.

    Kedy americky dlh okolo toku 2008 bol 10 000 mld a cina vlastnila cez 1000.. teda peknych vyse 10%..

    Teraz vlastni cca tolko isto..

    Dokym nazaplatenie dlhu vtedy cine, predstavovalo nezaplatit viac ako 10% dlhu, dnes je to menej ako 5%.. a to preslo len 10 rokov a cast tresuries co mali vtedy 20 rocnu splatnost co nakupila cina im neprisla ani splatnost.

    A narazal som na to, ze fed pomocou carovneho prutika v jednej chvili, nechce sa mi to hladat, mal 2400 mld dlhopisov, vdaka spatnemu vykupu a kvantitativnemu uvolnovaniu..

    Ja hovorim o minulosti, nie o terajsku..
    A neberiem mesta ameriky ako celok, ale pekne jednotlivo, tak ako aj obcanov..

    Ano usa ako aj japonsko, vatsinu dlhu vlasnia ich obcania,
    Preco? No v amerike mas najvatsi slobodny kapitolovy trh sveta a.japonci maju prehnanu dovoru v autority..

    Je to off topic prepacte..

  • StandaBlabol
    17:18 28.11.2018

    Ten SU-30 na obrázku v tmavě šedé barvě je prostě nádherný. Su-27 a jeho verze jsou jedny z nejkrásnější letadel historie. Něco jako Spitfire.

    Su-57 se nebude vyrábět, protože prostě nesplnil očekávání a oproti 4. generaci nenabízí nic navíc. Poslední odhady RCS už jsou výš než co má třeba Typhoon. Po montáži nových motorů bude to srovnání s Su-35 vycházet o něco líp - díky výzbroji v interních pumovnicích bude umět aspoň supercruise s plnou výzbrojí (Su-35 ho umí taky, ale ne, když se na vnější závěsníky pověsí objemné střely). Do té doby není důvod ho vyrábět.

  • Luky
    17:16 28.11.2018

    Ano Darkstyle, nebuďte další z řady ignorantů nebo hlupáků, kteří šíří nesmysly. Přenechte to Cernakusovi. Fenrimu, Lukymu a jiným.

    Věřte Jakubovi, který se odvolává na tři roky starý článek/blog s "prognózou hraničící s jistotou"....která se nevyplnila :-D

  • omacka
    17:01 28.11.2018

    alexa123: Máš pravdu i nemáš, bez urážky. US ARMY ať se to komu líbí nebo ne, je prostě hlavně expediční armáda, co se neustále pohybuje po světě, z jakého důvodu je irelevantní, ale je to tak. K tomu potřebuješ ohromnou flotilu tankerů, AWACSů na zajištění případných operací. Samozřejmě Rusové by mohli těch letadel mít více, protože je pravdou, že jich mají relativně málo i na rozlohu RF a vedení jen defenzivních operací. Ale nejde to porovnávat tak jednoduše početně, ale souhlas, že v této kategorii jsou rusové pod tím, co by bylo pro ně optimální, ale to zas není aní 30% tohoto stavu USAF, to je třeba si uvědomit. Jenže tato velká operační závislost USAF, dána oproti RF počty základen ve světě a expedičním typem armády. Jenže to je také hlavní důvod proč Rusové a Čína investují tolik prostředků do vývoje PLŘS s dalekým dosahem s aktivními RL, vím, že už s tím mohu otravovat, jenže to je taky hlavní achillova pata celého operačního působení pro americké letectvo, proto se na tyto PLŘS prioritně zaměřují, protože vědí, že tyto letouny nebudou mít nikdy RCS 100m2, a aktivní radar v PLŘS umožňuje vést skryté přepady těchto strategických leteckých cílů, což v dřívější době nešlo. A jelikož RF a Čína má v porovnání s USA "zanedbatelné" počty těchto letounu, to je taky důvod proč se americké letectvo vykašlalo na vývoj PLŘS dalekého dosahu, a muže se mu to brzy zle vymstít, pokud s tím nezačnou něco dělat.

  • alexa123
    16:39 28.11.2018

    Takmer vo všetkých debatách o kvalite a bojaschopnosti Ruského a Amerického letectva sa donekonečna porovnávajú stíhacie lietadlá F-15 resp. Su-27 a novšie typy F-35 a Su-57. V tejto kategórii Rusi ako tak držia krok s Američanmi (otázka znie - dokedy). Zabúda sa však na ostatné kategórie - AWACS-y, tankovacie, protiponorkové, dopravné prípadne iné. Sú to všetko lietadlá, ktoré v prípade Rusov vznikli ešte v časoch ZSSR. U týchto druhov dnes Rusi absolútne strácajú dych - s veľkou biedou ročne zmodernizujú pár kúskov ktoré z hľadiska kvantity (a možno aj kvality-to neviem posúdiť) nemajú nárok na porovnateľné dnešné lietadlá USAF resp. USN. Ak s tým niečo v najbližších rokoch zásadne neurobia, tak tieto lietadlá jednoducho dolietajú a Amíci si s Rusmi budú robiť čo sa im zachce. Aj najmodernejšie Súčka bez dolietaných a modernizovaných tankovacích, námorných, prieskumných AWACS-ov v dostatočnom počte nebudú mať jednoducho šancu. O skutočnej kvalite týchto "nestíhacích" lietadiel hovorí aj to, koľko sa ich predalo do zahraničia v posledných cca 20 rokoch. Ak Rusi niečo predali, tak v zásade iba stíhačky ale zanedbateľné minimum AWACS-ow, tankovacích, dopravných, námorných lietadiel.

  • dusan
    16:08 28.11.2018

    Na MiGy-29 v ruskom letectve zabudnime ... zdá sa, že končia...

    V AIRFORCES monthly je taký nepatrný článok o prezbrojení 14. stíhlacieho gardového pluku z MiG-ov 29SMT na Su-30SM, ktorý oznamuje, že pôvodné stroje budú prevelené do armánskú základňu v Jerevane, kde je ruský letecký kontingent. Tam nahradia stroje MiG-29S, ktoré Rusko vo veľkom vyradzuje.


    Čiže v ruskom letectve ostane cca 50 MiG-ov 29SMT z toho polovica bude mimo územia PVO Arménska. Vzhľadom na to, že nákup nových MiG-ov 35 je skôr symbolický .... vyzerá budúcnosť rodiny MiG-29/35 v letectve dosť bledo ....

  • Jakub2
    15:56 28.11.2018
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Darkstyle:

    Docela mne pobavil váš příspěvek o amerických vládních dluhopisech (ono je to docela nepřesné označení, dluhopisy jsou jen částí celkového dluhu). Skočil jste na špek hoaxu, který už hodně let putuje po netu - o tom že Čína vlastní velkou část amerického vládního dluhu.

    To ale není realita, protože Čína nikdy nevlastnila více než pár % z CELKOVÉHO amerického vládního dluhu. Majoritu am. vládního dluhu drží někdo úplně jiný - sama americká vláda, důchodové fondy, jednotlivé americké státy, americké obce.

    Tady je statistika z amerického ministerstva financí ohledně zahraničních vlastníků:
    http://ticdata.treasury.gov/Publish/mfh.txt

    Tady je statistika celkového am. vládního dluhu:
    https://www.treasurydirect.gov/govt/reports/pd/histdebt/histdebt_histo5.htm

    Tady je zábavné povídání o struktuře amerického vládního dluhu od člověka, který je akademickým ekonomem (tj. na rozdíl od internetových vševědů má znalosti, přehled a umí věci vysvětlovat):
    https://lubossmrcka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=458851

    Prosím, nebuďte další z řady ignorantů nebo hlupáků, kteří šíří nesmysly. Přenechte to Cernakusovi. Fenrimu, Lukymu a jiným.

  • danny
    14:29 28.11.2018

    PavolR: JF-17 vychází z 21, ale je to tak vzdálená evoluce, že už tam z ní nic nezbylo. S 29 má společného docela hodně, např. Klimov RD-93, což je upravený RD-33.
    Myslím, že si v Rusku docela drbou hlavu, že nacpali peníze do 35, místo vývoje něčeho jako 33.

    Cernakus: ty to tady chceš zase trochu rozpumpovat, co?:-D Ale tvrzení, že by v případné válce tahaly USAF za kratší konec, to už je trochu přes čáru. Byť máš s tou technologickou náročností na výrobu a opravy pravdu, tak prostě průmyslová převaha, zdroje, aktuální obrovská převaha už hotových strojů je obrovská. Nezapomeň, kde by se takový konflikt odehrával. Určitě ne na území USA, takže by americkému průmyslu nehrozilo narušování klidu na práci nezvanými návštěvami z letadlových lodí. Prostě jsou za vodou. Doslova.

  • omacka
    14:23 28.11.2018

    Nikoho ten článek nenaštve, protože porovnávat USAF se stovkami leteckých základen po světě nemá žádnou logiku, v případě velkého konfliktu se ty stroje nedostanou rychle přes půl zeměkoule z Perského zálivu, nebo Pacifického oblasti už jen protože JZ. Smysl má porovnávat jen to co je operačně dostupné pro vedení překvapivého konvenčního konfliktu v řádu 2 až 3 hodin z obou stran. Zde jasně tahají Rusové za kratší provaz, ale kryje jím zas záda nejlepší PVO síť na světě, takže to chce vidět trochu komplexněji.

    Proč měla západní letadla takovou převahu v BVR v době války v Perské zálivu až defakto do dneška? Je to jednoduché, moderní elektronika, skvělé radary, to je vše v pořádku, ale to není to klíčové i když to s tím souvisí. Ale pokud rusové měli reálně jen polaktivně naváděné PLŘS, tak hlavní přednost západních letounů byly taktické možností AIM-120, které překonávali R-27 ve způsobech možných navedení a ztečí cíle. Žádný letoun, se super elektronikou vlastnostmi stealth, nemůže být lepší ve vzdušném boji na dlouhé vzdálenosti, než jeho nejlepší protiletecká zbraň, tak jak definovala nadřazenost AIM-120 nad R-27 a potažmo všemi sovětskými/ruskými stroji dosud. A USA na tohle doplatí do 20 let, pokud nezačnou urychleně vývoj dalekodosahových PLŘS +300km, úplně stejně jak v případě AIM-120 vs R-27.

  • Poly
    14:22 28.11.2018

    Když už jsme u toho rušení. Je vůbec alespoň trochu možné odhadnout, zda to funguje a v jaké míře? Nedohledal jsem, že by AIM-120D byla nějak extra vybavená proti rušení. Naopak třeba v případě Meteoru mají informaci o odolnosti proti rušení v PR článcích snad vždy. Pokud to dobře chápu, proti rušení jsou dost odolné střely, které mají AESA radar.
    Dotaz 2 - proč nemají BVR střely infračervené navádějí v terminálním stádiu? Přece i nějaký minipočítač ve střele v dnešní době musí být schopen rozlišit klamné cíle nebo ne? INS navádění rušit nejde. SU-35 nemůže rušit AESA radar F-35ky, takže pomocí datalinku by šlo korigovat dráhu. Na konci by si už střela pomohla infračerveným naváděním sama. Pokud vystřelí ze vzdálenosti 100 km, tak by F-35/F-22 byl ve značné výhodě, ne? Meteor tak funguje až na to konečně infračervené navádění.

  • Rase
    14:06 28.11.2018

    PavolR:
    máš pravdu, Číná má velmi bohatou historii pokud jde o překopávky Migů. Chengdu J-7 nevypadal špatně a myslím že měli i věrzi s čumákem. Tohle je vlastně takový hybrid MiG-21 a "F-16". Mě osobně JF-17 přijde jako dobrý nápad, jak nabídnout chudým státům nový letoun, který zvládnou provozovat. Něco levnějšího na provoz než ruské dvoumotoráky a kdo si nemůže pořídit americké F-16 nebo Gripen. Dřív bylo jednomotorových levných letounů hodně - dnes je to prakticky jen JF-17 a pak už militarizované cvičňáky. Jednou z toho letounu třeba ukuchtí i něco se stylovými linkami jako na propagační fotomontáži níže:

    http://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/155455_406152546073370_570597388_n.jpg

  • darkstyle
    13:29 28.11.2018
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    cernakus

    lenze prejde rocik k rociku

    A nebudes mat ziadne su-27 alebo mig-29 - proste zhrdzaveju..
    A ziadna dojicka ti nevyrobi ani F-16 ani su-27 v JRD - na to zabudni..

    za par rockov je ohananie sa nimi ako ked sa India ohana dnes mig-21.
    Je super, ze ich ma.. lepsie mat ako nemat.. ale take mig-21 zmozu vlastne dnes nieco?..

    mna velmi udivuje vasa 100% istota ze AMRAAM rusi zarusia..
    Odkial ju berete? mal ste vobec take cosi rozobrate?

    A to zarusene prostredie vytvori kto?
    samotne stihacky? ruske asi tazko - ved ich je dnes menej s takýmito moznostami..
    pozemne stanice, alebo mobilne, ale s moznostou primiestnovat sa v 10-kach minut? ktore budu lahkym tercom pre JASSM-ER?

    dajako by som to na tie klimatizovane hangare predsa len nevidel..
    a mini awacsom je predsa F-35.. a ta ma dostat este vykonejsi DAS, radar aj palubny pocitac..

  • darkstyle
    13:20 28.11.2018

    NEOXII

    zabudas, ze ked niekto po tie papieriky pride, tak si vytlacia dalsie a zaplatia nimi tie predosle..

    Neposledy tak spravili pocas 2009/2010..
    V roku 2008 malo najviac dlhopisov vo vlastnictve Cine - cez 1000 mld..
    v roku cca 2010 mal najviac FED - ich centralna banka - pri cca rovnakom mnozstve ako Cina predtym..

    A co s tym spravis? NIC..

  • Clanek
    13:20 28.11.2018

    Cernakusovi se za "pobavil" timto omlouvam, skutecne pobavil az Martini23 s:

    "USA mají silně útočnou armádu postavenou na námořnictvu a letectvu.
    Rusko má obrannou armádu, kdy proti tomuto staví především PVO a rakety.
    což je levnější varianta. "

  • Clanek
    13:18 28.11.2018
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    @Rase
    Prave rozhodnuti, ze MiG nepujde cestou jednomotoraku, ale bude se mermomoci snazit dal tlacit levnejsi dvoumotoraky (oxymoron) bude jednou oznaceno za zacatek jeho konce. To aktualni preslapovani s MiGem 35 je uz jen o oddalovani nevyhnutneho.

    @Cernakus
    Koment jako takovy tradicne pobavil, ale neda mi se nezeptat: neuniklo vam ze USA i ted, i v mirovych dobach (bez extra zamereni na vojensou produkci), zvlada rubat ty extra komplikovane F-35 rychleji nez Rus sve "na kolene opravitelne" MiGy a Sucka?

  • infi
    13:10 28.11.2018

    Není mi známo, ze by někdy Rusko, potažmo SSSR mělo ambice přemoct USA, nebo dokonce NATO, ve vzduchu. To je doktrína USA a Rusové jsou toho dobře vědomí.

    Pokud si někdo myslí opak, tak uvěřil masáži z medií...

    Rusko má na vývoj hlavy, ale tak jako vždy jim chybí prostředky a to se nejspíše nikdy nezmění.

    • premek
      22:03 05.12.2018

      Možná že by stálo za zvážení tvrzení US tématických webzinů o tom, že i vše Su-27 pořínaje představuje nečekaně efektivní prostředek vzdušného boje s některými zcela dominujícími vlastnostní profilujícími pojem "získání vzdušné nadvlády".

  • cernakus
    13:03 28.11.2018
    • (14)

    Tak asi těžko může Rusko konkurovat v počtu nejmodernějších stíhaček USA. Finance plus nutnost je sypat do všech tří složek, ne jen do dvou jako v USA.

    Na druhou stranu neřekl bych, že je Ruské letectvo slabší. Má totiž výhodu v asymetrických zbraních. K čemu je jim F-22, když nebude moci využít AWACS, protože Mig-31 a R-37/KS-172? K čemu je jim F-22, když v zarušeném prostředí nebude moci použít AIM-120D na BVR (i pro EOS)? Na vzdálenosti, kde půjde F-22 použít si tuto superdrahou a superskvělou stíhačku podá i mužik na starém dobrém Su-27 nebo Mig-29.

    Dále, jak zajistíme servis F-22? Staré dobré sučko nebo miga opraví zručný opravář s goodiebagem v dešti na poli, F-22 bude potřebovat péči jak formule 1 v klimatizovaném hangárku.

    Jak nahradíme F-22? Výroba jediného letounu trvá přes rok (člověkohodin), vyžaduje vysoce přesné obráběcí a tvářecí stroje a vysoce sofistikované zázemí, Mig-29 v monkey verzi zbouchá parta dojiček v místním JZD za měsíc.

    Prostě v případné válce by tahalo právě letectvo USA za kratší konec a velmi rádo by se vracelo k monkey verzím F-16 a F-15. A nějaké F-22 a F-35? Po těch by neštěkl ani pes.

    • premek
      22:08 05.12.2018

      cernakusi, dobrá trefa! Ono totiž nejde o představu, že nějký Geňa opravuje v právě přistávší Suce přední radar. Vtip je v tom, že již dnes jsou vojenská letiště RF z cca 80 % vybaveny záměnnými moduly, což je na obrovskou rozlohu RF docela zázrak, který svedou jen ti, kteří opravdu milují svou vlast a udělají pro ni i za cenu osobního nepohodlí více než by kdo čekal...

  • RiMr71
    13:00 28.11.2018
    • (7)
    Oblíbený příspěvek

    ""„Ruští designéři a průmysl nejen, že překonali nejlepší americké návrhy [F-22 a F-35 - pozn. red.], ale také se s obtížným procesem vyrovnali dvakrat rychleji než konkurenti,“ píše Bolšakov."

    ...tohle mě nepřestane bavit... přitom je to smutné... v kosmoNAUKAtice to samé... lhaní si do kapsy a sebepřesvědčování sebe sama o své vyjímečnosti nad lahví podřadné samohonky...

    • premek
      22:12 05.12.2018

      Proč přispíváte, jako byste byl v bezvědomí? Není uměním udělat díru do rozpočtu a dále ji zvětšovat složitým érem 5+ generace a pak nemít na udržitelný servis toho všeho. Pomalé tempo bývá za předpokladu pečlivé strategie mnohem lépe udržitelné a ve svém výsledku mnohem efektivnější a účinnější.

  • NeoXII
    12:55 28.11.2018
    • (11)

    Rusi na zbrojenie nedávajú obrovské sumy peňazí, lebo ich nemajú. Za to Američania tie obrovské sumy peňazí dávajú, aj keď ich tiež nemajú. ( pozor, tlačenie niečoho, čo sa dnes tvári ako peniaz, je vytváranie virtuálneho "bohatstva" za nekonečne vysoký úrok.) A diabol si raz pre tie úroky príde. Prosba: Boh ochraňuj Ameriku, už vyslyšaná nebude. THE END..

  • PavolR
    12:44 28.11.2018

    Rase:
    Tá amatérska vizualizácia je iba počítačovou prerábkou Mig-29, čo ju robí veľmi nepravdepodobnou. Logickejšie by mali vychádzať skôr z konštrukcie Mig-21 a s ňou sa "hrať", kým z toho nevzíde niečo zmysluplné. Tak napríklad práve ten čínsko-pakistanský JF-17 mi pripadá ako hĺbkovo zmodernizovaný mierne faceliftovaný Mig-21 - proporčne mi tie lietadlá pripadajú dosť podobné.

  • Rase
    12:26 28.11.2018
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Írán tak uvažuje o nákupu lehkých víceúčelových bojových letounů JF-17 Thunder (FC-1 Xiaolong). Podle vyjádření některých íránských vojenských představitelů by v průběhu probíhající vojenské výstavy IDEAS 2018, v pákistánském Karáčí, mohla být uzavřena dohoda o nákupu těchto letounů. Proč to ale píšu. Původně měli zájem o ruské letouny Su-30MK, Su-34 a Su-35, ale okolnosti tomu nepřejí a ruská nabídka starších modernizovaných strojů Su-27SM3 je neoslovila. Rusům zkrátka začíná dost citelně chybět levný multifunkční jednomotorák, podobný JF-17. Je dost škoda, že zrušili projekt lehké jednomotorové stíhačky MiG-33. Pokud by vypadal jako na této amatérské vizualizaci (viz obrázek), nemusel to být špatný letoun. Pro export a vlastně i jako "masová" náhrada zastaralých letounů vlastního letectva.

    https://i.redd.it/v89tscqb4p1z.jpg

  • Martin23
    12:12 28.11.2018
    • (11)

    1. Naprosto zásadní při tomto poměřování pinďourů je otázka KDE SE NACHÁZÍ BOJIŠTĚ A KOLIK TOHO JSEM SCHOPEN NA BOJIŠTĚ REÁLNĚ DOSTAT.

    Myslím, že je jasné, že RF nemá kapacity a ani chuť bojovat s USA (snad s výjimkou Sýrie) jinde než u vlastních hranic.

    Jediné USA se svým námořnictvem jsou schopny vést boje daleko od svého území.
    Ale i ty jsou v tomto jsou výrazně limitovány.

    Ty cifry, kolik mají USA letadel, jsou sice zajímavé, nikoliv ovšem relevantní.

    USA mají silně útočnou armádu postavenou na námořnictvu a letectvu.

    Rusko má obrannou armádu, kdy proti tomuto staví především PVO a rakety.
    což je levnější varianta.

    USA jsou reálně schopny proti Rusku nasadit zlomek uvedeného počtu.


    2. To že USA zvolily cestu univerzálního letounu, kterým je přepadový stíhač, není dle mého názoru šťastné řešení. Zejména s ohledem na poměr schopnosti a ceny.
    Proto dlouhodobě tvrdím, že Rusko nikdy nebude potřebovat Su-57 více než tři až čtyři desítky. To prostě není stíhací bombardér ani frontový stíhač.
    Stejně jako F 35.

    Samozřejmě, že si někdo může koupit závodní auto a mít ho na nákupy v supermarketu. Ale tuhle službu by mu odvedla i Fabie.

    3. Jestli se mi na ruské armádě dnes něco libí, tak je to koncept, jak levně jsou schopni modernizovat obranu státu.

    4. USA jsou technologická špička, vydávající na zbrojení šílené peníze, ale při hodnocení, jak jsou rozdány geopolitické karty jsou ve větší výhodě Rusové, když dojde na konfrontaci.

  • alea206
    12:00 28.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jedno se tomuhle clanku musi nechat. Nastve jak fanousky tak odpurce Ruske armady a jejich letadel. Ja jakozto milovnik Evropskych DeltaKachen sem naprosto v klidu :-)

  • darkstyle
    11:50 28.11.2018
    • (6)
    Oblíbený příspěvek

    Zaujmave tvrdenie, ze rusky konstuktery a priemysel prekonali americke navrhy a dokonca 2x rychlejsie prekonali proces ako ich konkurenti.

    Pokial viem Rusko (ZSSSR) ako prvy ohlasil 5. generaciu stihacky, cca 3 roky pred americanmi - tie roky mam z hlavy, tak ak som sa pomylil prepacte..

    A boli tak 2x rychlejsi ty ich konstuktory a priemyselnici, ze dodnes nemaju seriovu 5. generacnu stihacku vo vyzbroji pricom ich konkurenti davno 1 typ ukoncili s vyrobu a s nadsazkou, aby aj ten druhy neukoncili dokym rusko pri 2x rychlejsom tempe prekonavania problemov zaviedie 2 letky do armady.

    Kdepak udelali vedci z NDR (Ruska) chybu?

Stránka 3 z 3