Ruské letectvo za oponou ruské propagandy

Su-30SM; ilustrační foto; větší foto / Alex Beltjukov, CC BY-SA 3.0

V ruských médiích se neustále objevují články o nadřazenosti stíhačky Su-57. Ruské letectvo ale do roku 2028 získá pouze 15 sériových stíhaček Su-57. Michail Bolšakov ve svém článku Proč ruské letectvo neporazí USA na webu Vzglajd si však nalil čistého vína ‒ ruské letectvo svého amerického soupeře neporazí.

V úvodu se Bolšakov odvolává na slova Michaila Strelca, šéfkonstruktéra konstrukční kanceláře Suchoj, o technologické a výkonové nadřazenosti Su-57 nad americkými konkurenty F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Strelc dokonce upozorňuje na symboliku čísel ‒ prý jde o náhodu, ale součet čísel 22 a 35 dělá právě 57.

Bolšakov upozorňuje na významnější čísla ‒ Rusko zatím neprovozuje jediný sériový Su-57. Dosud vyrobené Su-57 jsou vývojové prototypy. V nejbližších letech ruské letectvo získá pouze 15 sériových Su-57, tedy pouze jednu letku.

Další letouny, jak na svém blogu BMPD upozorňuje Ruslan Puchov, šéf ruského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies), Kreml získá nejdříve po roce 2028. Je to dáno dvěma důvody. Za prvé přijatý ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 nepočítá s nákupem dalších Su-57 a motory nové generace Izdělije 30 mají být dokončeny (včetně zkoušek a certifikace) nejdřív v roce 2025.

Bolšakov však upozorňuje, že „Spojené státy již vyrobily 187 sériových F-22 a více než 320 sériových F-35“. Zároveň Bolšakov připomíná, že Rusko neztratilo schopnost vyvinout a vyrábět nejmodernější stíhací letouny.

„Ruští designéři a průmysl nejen, že překonali nejlepší americké návrhy [F-22 a F-35 - pozn. red.], ale také se s obtížným procesem vyrovnali dvakrat rychleji než konkurenti,“ píše Bolšakov. Su-57 má dominovat v tom, že výkonově odpovídá F-22, tedy je schopen plnohodnotného boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost, ale přitom dokáže nést (a to i ve vnitřních zbraňových šachtách) širokou škálu výzbroje vzduch-země (jako F-35), včetně střel s plochou dráhou letu.

Je zde však jeden problém. Cesta od vývoje zbraňového systému až po získání skutečného operačně nasaditelného bojeschopného systému je velmi dlouhá. Ostatně komplexnost tohoto procesu můžeme v živém přenosu sledovat u stíhačky F-35.

Zatímco prototypy lze draze vyrábět „na koleně“, pro sériové letouny se musí vyvinout a postavit výrobní linka (svou komplexností si vývoj linky nezadá s vývojem samotného letadla), nastavit vztahy se subdodavateli (pro plynulé dodávky náhradních dílů), postavit provozní zázemí, vypracovat postupy a procesy, které zajistí udržení nových letadel v provozu, vypracovat novou taktiku nasazení (pro využití všech schopností nového letadla), zajistit výcvik pozemního a leteckého personálu, zajistit komplexní letecké testy letadla a zbraní, testy schopností spolupráce s jinými zbraňovými systémy, atd. atd.

Jak připomíná Bolšakov, Rusko se při vývoji nových letadel muselo vyrovnávat (na rozdíl od USA) s drastickým nedostatkem financí. „Podle některých údajů ruská armáda v 90. letech a na počátku 21. století utrácela až 80 % vojenského rozpočtu země pro základní údržbu. Zatímco na nákup nových typů zbraní vynaložila méně než 20 % celkových vojenských výdajů ‒ což je pro armádu světové mocnosti neúnosně málo,“ píše Bolšakov.

V důsledku toho se Rusko soustředilo spíše než na vývoj nových letounů na rozvoj konstrukce stíhačky Su-27.  Výsledkem byl vznik víceúčelových stíhaček Su-30, Su-35 a stíhacích bombardérů Su-34. Tyto letouny nyní tvoří základ ruského letectva a námořního letectva.

Dle ruského autora bohužel tento osud nepotkal stíhačku MiG-29. Projekt slibné lehké jednomotorové stíhačky MiG-33 byl zrušen a nejnovější stíhačka MiG-35 ještě nebyla uvedená do provozu. Ruské letectvo navíc nakoupí zřejmě pouze 30 stíhaček MiG-35, závazně ale bylo objednáno pouze šest MiGů-35, a to s dodáním do roku 2023.

Po roce 1991 bylo v Rusku vyrobeno 118 ks stíhacích bombardérů Su-34, 630 ks víceúčelových stíhaček Su-30 a 84 ks Su-35. Tyto čísla ale obsahují také letouny určené pro export. Ruské letecké síly podle Bolšakova provozují pouze 108 letounů Su-34, 194 ks Su-30 a 70 ks Su-35.

Otázkou je, kolik těchto letounů je skutečně nasaditelných. Jakákoliv hodnota nad 70 % je úspěch, ale připomeňme, že Američané s letouny F-22 a F-35 dosáhly v roce 2017 nasaditelnosti pouze 50 %. Jinak řečeno, při nasaditelnosti 70 % zhruba 100 letounů Su-30, Su-34 a Su-35 je kvůli servisu a oprav vždy odstaveno. Hodnota 70 % přitom může být obecně klidně menší, ale jen s velkým úsilím větší.

Zajímavé je, že Bolšakov se vůbec nebaví o letounech MiG-29, buď kvůli jejich malému počtu ve výzbroji nebo z důvodů jejich nízkého podílu na celkové bojové hodnotě ruského letectva.

Pokud se budeme bavit o americkém letectvu, tak to má ve výzbroji kromě výše uvedeného počtu F-22 a F-35 také 941 stíhaček F-16C/D, 235 ks F-15C/D a 212 ks F-15E. Nesmíme také zapomenout na americké námořnictvo s 267 ks F-18A/B/C/D a 512 ks F-18E/F. Americká námořní pěchota může nasadit 277 ks F/A-18A/B/C/D. Americké letecké síly tak mají papírově osmkrát více stíhacích letadel než jejich ruští konkurenti. Přitom nepočítáme ostatní země NATO...

Bolšakov také varuje před velkou rozmanitostí typů a verzí letadel zavedených v ruském letectvu, a to dokonce v rámci jedné letky.

„Ozbrojené síly zavádějí letadla podle principu ‚pro každého trošku‘,“ píše Bolšakov s tím, že nejnovější letouny jsou po kusech dodávaný do každé jednotky. „Tento princip, ačkoli umožňuje jemné ‚rozdělení‘ nových letadel podél ozbrojených sil a dává jednotkám alespoň zlomek nové technologie, okamžitě vytváří problémy pokud jde o výcvik pilotů, údržbu, zásobování a opravy samotných letadel.“

Ruské letecké jednotky se tak musí vyrovnat s dvěma úkoly, s přeškolením pilotů na nové stroje a zároveň s prováděním bojových misí se starými letadly, což vede k „frustraci a zmatku v stíhacích plucích.“ Kromě toho pluk často neví, kdy dorazí některý z těchto vzácných strojů, takže nemohou plánovat příslušné personální pohyby,“ píše Bolšakov.

Podle ruského autora v dobách Sovětského svazu se přezbrojovaly celé pluky a divize ve velmi krátkém čase, což umožnilo rychlou rekvalifikaci desítek či stovek pilotů. Plnohodnotné bojové jednotky s novými letouny tak vznikly do dvou až tří let.

„Dnes je údajně bravurní dodávka dvou, tří, čtyř nových letadel do jednoho či druhého pluku ‒ tedy dokonce ani ne do letky! Pouze několik pilotů z celého pluku se školí na nové letouny, ostatní jsou nuceni být spokojeni s morálně a fyzicky zastaralým vybavením,“ uzavírá svůj článek Bolšakov.

Zdroj: Vzglajd

Nahlásit chybu v článku


Související články

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. ...

Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace ...

Nasazení ruských stíhaček Su-57 v Sýrii

Před několika dny ruské ministerstvo obrany zveřejnilo video z únorového nasazení dvojice prototypů ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • fenri
    21:54 29.11.2018

    Danny - omluva, blbě jsem to asi četl. Máte nějaké info o tom, že stroje ze Syrie šly rovnou do šrotu? Já si myslím, že to tak (v řadě případů) nebylo: 1.) Řada letounů (tuším ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny - omluva, blbě jsem to asi četl.
    Máte nějaké info o tom, že stroje ze Syrie šly rovnou do šrotu? Já si myslím, že to tak (v řadě případů) nebylo:
    1.) Řada letounů (tuším hlavně z rodiny Su-24) se v Syrii objevila vícekrát, dostaly více turnusů
    2.) Pochybuji, že by vyřadili nové Su-35, 34, 30? Info?
    3.) Možná se tam dolétaly některé staré Su-25 a Su-24 (to by mim přišlo jako racionální). Ale zase je to v rozporu s Článkovou teorií o vybraných a vymazelých kouscích v Syrii.

    Pilot: v pohodě, stane se.

    Shania: "50% dostupnost u F-35 je na celou flotilu, většina jich je u výcvikových letek a jsou to starší stroje s nižší spolehlivostí a nedostatkem náhradních dílů. "
    -šmarjá, pokud jsou už F-35 staré a s nižší spolehlivostí, tak co pak teprve Su-24, Su-25, Tu-160, Tu-22M..... ty věcy by už ani neměly vzlétnout, jsou-li už i F-35 starší a méně spolehlivé.


    Czertik: "Prave ze se podari, a to dlouhodobe (do doby dokud se nepodari nepriteli toletiste vyradit z provozu). "
    -ehm, takže v míru a na základnách reálně mají 50%, ale ze silnici jim to půjde lépe? Nějak to drhne.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:41 29.11.2018

    gagnut no tak ten tvuj priklas s elektronikou v f-35 a novem boingu co spadl v indonesii je dost mimo. Nebo se snad pletu v tom ze indoneske airlinky byly na blaclistu litani do ...Zobrazit celý příspěvek

    gagnut
    no tak ten tvuj priklas s elektronikou v f-35 a novem boingu co spadl v indonesii je dost mimo.
    Nebo se snad pletu v tom ze indoneske airlinky byly na blaclistu litani do evropy, protoze v kvalite udrzby zrovna nebyly jaksi na vysi ?Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    21:34 29.11.2018

    tak druhý :-/

    tak druhý :-/

  • KóĎA
    21:33 29.11.2018

    raziel87: jenom technická, Foxbat je kódové označení NATO pro MIG-25, ten už snad v ruských silách zaveden není. MIG -31 má kódovém označení Foxhound ;-)

    raziel87: jenom technická, Foxbat je kódové označení NATO pro MIG-25, ten už snad v ruských silách zaveden není. MIG -31 má kódovém označení Foxhound ;-)

  • Czertik
    21:33 29.11.2018

    danny "Jinak tvou skepsi k moderním udelatkum, co vlastně ani nepotřebují obsluhu, plně chápu. Vždy mě znovu překvapí výkřik poslední techniky narvany elektronikou a pak najdeš ...Zobrazit celý příspěvek

    danny
    "Jinak tvou skepsi k moderním udelatkum, co vlastně ani nepotřebují obsluhu, plně chápu. Vždy mě znovu překvapí výkřik poslední techniky narvany elektronikou a pak najdeš klíčovou komponentu přichycenou obyčejnými samoreznymi vruty do plastu a podobná zvěrstva. A servisaci, co umí akorát přehrát software a zkoušejí tak řešit i prasklou žárovku, to je vůbec výživné."

    Jo, taky sem zazil podobne "experty". Holt asi cekaji ze jim nova verze sw rekne "its not bug, it is feature".Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    21:32 29.11.2018

    stronger.p Vzhľadom na to, že ako zdroj bol uvedený "lokálny zdroj" tak beriem výhradu, že ide o neoverenú správu, lebo dôvod, že by Egypt nakupoval AH-64E pre nespoľahlivosť ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p

    Vzhľadom na to, že ako zdroj bol uvedený "lokálny zdroj" tak beriem výhradu, že ide o neoverenú správu, lebo dôvod, že by Egypt nakupoval AH-64E pre nespoľahlivosť Ka-52 som inde nenašiel ...

    Na druhej strane ani militarybox nezdrojuje to "vyvrátenie" a hlavne predstava, že oficiálna delegácia prezidenta-diktátora by zistila od personálu nejaké vážne nedostatky novej techniky mi pripadá úplne absurdná .... to sa jednoducho nestáva ... bez ohľadu na to aký je reálny stav. Skrátka oficiálna návšteva bola úspešná ... ako obyčajne : )

    raziel87

    Na úvod - MiG-31 je v kóde nato "Foxhound", "Foxbat" bol predchodca MiG-25.

    Nerozporujem absolútne počty .... hovoríme o strojoch v službe ... okrem nich je minimálne taký istý počet v rezerve a je možné, že Rusko navýši počty operačných strojov.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:24 29.11.2018

    cernakus "To, jak jednoduché je udržovat stroje páté generace nám trochu napovídí prostý fakt, že u obou mají USAF vážné potíže udržet jich dostatečné procento v provozu a to je ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    "To, jak jednoduché je udržovat stroje páté generace nám trochu napovídí prostý fakt, že u obou mají USAF vážné potíže udržet jich dostatečné procento v provozu a to je prosím pěkně MÍR. Nedělej si iluze, že válkou by se to procento zlepšilo"

    A muzes nam rict jake ze to % je bojeschopne pro jednotlive letouny rf ? nebo ty udaje nezverejnuji ? Pokud ne, proc ne ?
    Amici je nemaji problem zverejnit.Skrýt celý příspěvek

  • kosa2668
    21:18 29.11.2018

    no prvý koment sa mi nepodarilo nahrať zo skusenosti leteckeho mechanika :D za ten výrok o bezudržbovosti by vám kolegovia nastrielali :D elektronika- zima nefunguje ...Zobrazit celý příspěvek

    no prvý koment sa mi nepodarilo nahrať
    zo skusenosti leteckeho mechanika :D
    za ten výrok o bezudržbovosti by vám kolegovia nastrielali :D
    elektronika-
    zima nefunguje to(vybrat elektronicke bedne a odniest do vykurenej miestnosti inak nepoletis nikam) na to je expert Airbus a Embraer...teplo prehrieva sa system a blbne to musi sa lietadlo klimatizovat...
    nedokazes a ani nesmies to opravovat svojpomocne avionicke celky vsetko sa posiela do shopu niekde kde na to maju vybavenie a dokazu to urobit a aj tak vam poslu spat bednu ktora nefunguje :D lebo America nigga engineer
    fly-by-wire strasne u zapadných lietadiel je to tak zatrepane v konstrukcii ze sa k tomu nedostanes vobec lebo ratali s tym ze sa to nepokazi.. chyba diagnostika ta navedie kde to moze byt ale potom nasleduje menenie komponentov merania a mega nastavovani praca tak pre 2 ludi na 19 hodin minimalne
    konstrukcia a limity na material su extremne male...
    raz mi spadol skrutkovac od smerovky na stabilizator a dent jak hovado samozrejme mimo limit... zaplata mega prace rtg inspekcia a schvalenie od výrobcu Embraer
    lietadlo preleti krupobitim a nasleduje fakt nakladna oprava alebo srotovanie pretoze oprava je nerentabilna...
    nove lietadlo emb 195 nalietane nic a musel sa menit nosnik a rebro lebo konstrukcia je na limite a praskol to!!!
    na doplnanie hydrauliky potrebujete hydraulicky vozik velky ako krava Airbus Emb Fokker boeing ma rucnu pumpicku a na antonove alebo il otvoris bandu hydraulicku a nalejes vedrom!!!
    nejake operovanie mimo zazemia je iba vlhký sen generalovSkrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:14 29.11.2018

    cernakus "jenže tím se dostáváme k meritu věci. Z nějakého lokálního letiště nebo dálnice se ti F-22 a F-35 dlouho provozuschopné udržet nepodaří. " Prave ze se podari, a to ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    "jenže tím se dostáváme k meritu věci. Z nějakého lokálního letiště nebo dálnice se ti F-22 a F-35 dlouho provozuschopné udržet nepodaří. "

    Prave ze se podari, a to dlouhodobe (do doby dokud se nepodari nepriteli toletiste vyradit z provozu).

    ¨Je o tom skvely clanek buildinh back expeditionary force (nebo tak nejak) - kde se pise o tom, ze amici uz v dobe misru si za nemale nakaldy postavi prefabrokovane letise, ktere jde bez problemu nalozit do jejich startegickych transportnich letadel ( a ty umi pristavat na polnackach) .

    Jo, je to drahe, ale rozumne, nejen ze to umozni rychle - behem par dni - postavit plne funkci, plnohodnotne letsite, ale az akce skonci, tak letiste zbalit a odvezt zpatky.
    V pripade tehle "recyklace" mas hlavne naklady u toho letite na dopravu tam a zpet + montaz/demontaz.
    narozdil od daleko vetsi na rozsireni/spraveni klasickehoi letiste v miste pusobeni.
    cenu na vybudovani nepocitam.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    20:05 29.11.2018

    2 Dusan no dobrá, ale snad nebudete tvrdit, že Foxbaty skončily po pádu SSSR v postsovětských státech. Vím jen o Kazachstánu, kde byly nejstarší Iz.1. v počtu max 40-50 ks. ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Dusan

    no dobrá, ale snad nebudete tvrdit, že Foxbaty skončily po pádu SSSR v postsovětských státech. Vím jen o Kazachstánu, kde byly nejstarší Iz.1.
    v počtu max 40-50 ks.

    V žádném případě nechci tvrdit, že má tím pádem Rusko +- 450 Mig-31,
    ale napsal jste to dost zavádějícím způsobem ;) shodneme se, že je valná
    většina dávno na onom světě, ale rozhodně rozporuji vaše tvrzení, že rusům zůstalo
    posledních 90 Foxbatů. Číslo bude vyššíSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:31 29.11.2018

    infi: podle toho co řekl pilot na TAILHOOKu, tak AIM-9 stroj zasahla, ale neexplodovala, protože byla vypalená pod min. vzdáleností. Nicméně, i kdyby selhala, tak to nepoukazuje ...Zobrazit celý příspěvek

    infi: podle toho co řekl pilot na TAILHOOKu, tak AIM-9 stroj zasahla, ale neexplodovala, protože byla vypalená pod min. vzdáleností.

    Nicméně, i kdyby selhala, tak to nepoukazuje naprosto na nic. Vždycky je určité % munice co selže, je vypáleno mimo jejich obálku atd...

    ---
    50% dostupnost u F-35 je na celou flotilu, většina jich je u výcvikových letek a jsou to starší stroje s nižší spolehlivostí a nedostatkem náhradních dílů.

    Bojové letky mají dostupnost 70-90%

    Uvidíme v příštích letech, když bude většina v 3F konfiguraci.

    Dostupnost taky nedávno monstroval nedávný sloní pochod.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:49 29.11.2018

    Pokud chcete porovnávat schopnosti západních strojů fungovat. Tak tu máte USA NAVY a jejich v podstatě neustálé bojové nasazeni od roku 2001. Vždy mně pobaví ty kecy o tom, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud chcete porovnávat schopnosti západních strojů fungovat. Tak tu máte USA NAVY a jejich v podstatě neustálé bojové nasazeni od roku 2001.

    Vždy mně pobaví ty kecy o tom, že na "východní" technice provedete opravdu bez náhradních dílů. Tomu se říká údržba. Proto existují bez údržbové systémy, aby se nemusela před každým spuštěním utahovat spousta matek, atd.

    Neoperují ty F-22/F-35 co se nedají nikde nasadit a dlouho provozovat i nad Syrii?

    Pokud USA má svoje zdroje roztahané po celém světě. Zajímavé, že největší stát světa je má vždy v té oblasti, kde se zrovna útočí překvapivě na něj.
    Tenhle stav bývá výsledkem spíše plánovaného útoku, na cizí stát než obrany.

    Nasazení Tu 160/Ch-102, je takové to klasické máme přece atom..Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    16:10 29.11.2018

    dusan V dnes vyšlém článku na Militaryboxu se píše: Podle portálu defence-blog Egypt objednal nové AH-64 z důvodu potíží s ruskými vrtulníky Ka-52 Alligator, které začíná ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan

    V dnes vyšlém článku na Militaryboxu se píše:

    Podle portálu defence-blog Egypt objednal nové AH-64 z důvodu potíží s ruskými vrtulníky Ka-52 Alligator, které začíná dostávat na základě smlouvy uzavřené s Ruskem v roce 2015. Motory ruských vrtulníků údajně při vysokých okolních teplotách ztrácejí hodně na výkonu a některé elektronické systémy vrtulníků trpí poruchami. Tato tvrzení jsou v rozporu s nedávným hodnocením Ka-52 piloty a operátory při návštěvě egyptského prezidenta u jednotky vyzbrojené těmito stroji. Poněkud pravděpodobnějším zdůvodněním dalšího nákupu AH-64 je prosté doplnění stavů vrtulníků u jednotek působících na Sinaji, které v některých případech působí koordinovaně s izraelskými jednotkami vyzbrojenými taktéž vrtulníky AH-64.

    Více zde: https://www.militarybox.cz/new...

    Někdy může být skutečnost zcela jiná, než si přejeteSkrýt celý příspěvek

  • gangut
    15:58 29.11.2018

    dusan A máte aj údaje o tom, že by rušili nákup kamovov? Alebo máte nejaké informácie o ich poruchovosti? Ja som našiel len informáciu o nákupe 10 apačov k tým asi 40, ktoré už ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan
    A máte aj údaje o tom, že by rušili nákup kamovov? Alebo máte nejaké informácie o ich poruchovosti? Ja som našiel len informáciu o nákupe 10 apačov k tým asi 40, ktoré už prevádzkujú. V texte ktorý ste postli to autor spojil s nejakými všeobecnými náznakmi že je to kvoli nespolahlivosti ruských. Ale nie je tam nič o tom, že by ich mali nahradiť alebo bol ich nákup zrušený. A pokiaľ viem tak kamovy nakupujú v rámci sútaže pre námorníctvo, v ktorom sútažil s Tigrom.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:29 29.11.2018

    gangut Má to totálnu logiku : ) Treba však vedieť, že Egypt nakupuje nie len námorné Ka-50K pre Mistraly, ale i "normálne" Ka-52 pre armádu .... raziel87 Hocijaká ...Zobrazit celý příspěvek

    gangut

    Má to totálnu logiku : )

    Treba však vedieť, že Egypt nakupuje nie len námorné Ka-50K pre Mistraly, ale i "normálne" Ka-52 pre armádu ....

    raziel87

    Hocijaká publikácia z roku 2016 čerpá počty maximálne z roku 2015 a v posledných rokoch ruské letectvo rýchlo prezbrojuje. MiG-y 29 (9.12, 9.13) už neslúžia u bojových útvarov v Rusku - už ho má len ruský kontigent v Arménsku a ten sa ich zbavuje a mení za MiG-y 29SMT.

    Tie počty vyrobených strojov budú OK, ale značná časť techniky ostala v nástupníckych štátoch ZSSR mimo Ruska, časť bola odpredaná a časť už vyradená.

    https://ru.wikipedia.org/wiki/...

    Myslím, že tieto čísla sedia celkom dosť .... len ten "nestíhací" MiG-31K mi pripadá skôr ako plán než skutočnosť ...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:30 29.11.2018

    2 Dusan jste si jistý těmi vámi udávanými počty? nevím, ptám se. Pro zajímavost jsem si otevřel. Ruské vzdušné síly (tuhle knihu doporučuju!) z roku 2016 a tam je "krapet" ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Dusan

    jste si jistý těmi vámi udávanými počty? nevím, ptám se. Pro zajímavost jsem si otevřel. Ruské vzdušné síly (tuhle knihu doporučuju!) z roku 2016 a tam je "krapet" jinak.

    MIg-31 byl vyroben (když sečteme všechny verze a protoypy) v počtu 519 strojů
    349 x Mig-31 (iz.01)
    101 x Mig-31 (iz.DZ)
    69x Mig-31 B/BS

    Dále samozřejmě docházelo k přestavbám starých iz.01 na modernizované BM/BSM, kde je počet operačních strojů udáván myslím okolo 90-100ks a dále stále létají i DZ/B/BS v počtu dalších cca 100ks (většinou se ale jedná o úloženky)

    Co se týče starých Migů-29 SMT tak jen těch bylo VMF dodánho mezi lety 2008-2015 44ks. nechci teď sčítat všechny verze od 9.12 až po 9.18, ale určitě se dostaneme na mnohem vyšší číslo než Vámi udávaný počet cca 100ks. Kolik jich je v dnešní době letuschopných, netuším.

    Dále se v knize udává, že Su-27/Su-30/Su-34/Su-35 bylo dohromady vyrobeno
    1 289ks. Nejvíc připadá na stařičké Su-27 P, tam jsme asi na 600ks, další velký počet připadá na Su-27 UB (dalších 186ks)

    Z novějších máme 121 x Su-34....a dál už mě nebaví psát a počítat.

    Mnou uvedená data jsou k roku 2016. Hodně strojů bylo mezitím sešrotováno, popřípadě jsou ve stavu, kdy je lepší je rovnou hodit ze skály :-D ale co jsem teď v rychlosti koukal na ruslet, myslím, že tebou uvedené počty nejsou tak úplně správnéSkrýt celý příspěvek

  • gangut
    13:27 29.11.2018

    dusan
    Ale iste, defence blog. Takže Egyptania nakupujú dalších desať apačov aby nahradili ruské kamovy, ktoré kupovali len kvoli akvizícii rusifikovaných Mistralov. Má to logiku.

    dusan
    Ale iste, defence blog. Takže Egyptania nakupujú dalších desať apačov aby nahradili ruské kamovy, ktoré kupovali len kvoli akvizícii rusifikovaných Mistralov. Má to logiku.

  • Pilot
    13:27 29.11.2018

    Fenri
    Omluva, má chyba. S tím přirovnáním k Mondeu přišel cermakus, nikoliv ty.

    Fenri
    Omluva, má chyba. S tím přirovnáním k Mondeu přišel cermakus, nikoliv ty.

  • dusan
    13:07 29.11.2018

    Ešte aktuálna správa o spoľahlivosti do diskusie Rusko vs ...Zobrazit celý příspěvek

    Ešte aktuálna správa o spoľahlivosti do diskusie Rusko vs USA:

    https://defence-blog.com/news/... Skrýt celý příspěvek

  • danny
    12:57 29.11.2018

    fenri: to jsme se nějak špatně pochopili, já právě na bezúdržbový provoz čehokoli, co lítá, jezdí nebo jakkoli se hejbe zajištěné přidáním pár drátků a křemíku moc nevěřím. A ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: to jsme se nějak špatně pochopili, já právě na bezúdržbový provoz čehokoli, co lítá, jezdí nebo jakkoli se hejbe zajištěné přidáním pár drátků a křemíku moc nevěřím. A švédskou létající chřipku jsem akceptoval jako velmi speciální případ, ale pouze proto, že je od začátku konstruována na provoz z malých letišť a snadnou údržbu. Servisní (a taky business) model amerických produktů je postaven trošku jinak.

    Jinak v té Sýrii si několik strojů odlétalo celou životnost a pak šly rovnou do šrotu. Takže si nedovedu představit lepší důkaz robustnosti konstrukce a snadného servisu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7