Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; ilustrační fotovětší foto / Public Domain

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace Su-57. V ruských médiích ale firma Suchoj pokračuje v lobbování za svůj stroj. Nejnověji Michail Strelec, hlavní konstruktér konstrukční kanceláře Suchoj, Su-57 označil za pokročilejší a univerzálnější letadlo než americké typy F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

„F-22 byla původně navržena jako letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády. Teprve později si Američané uvědomili, že bylo v podstatě chybou navrhnout letadlo pouze pro nesení střel vzduch-vzduch a pokusili se vložit zbraně vzduch-země do existující konfigurace [zbraňových] šachet. Nicméně konfigurace šachet neumožnila pojmout větší náklad,“ uvedl v rozhovoru pro ruskou vojenskou televizi TV Zvezda Strelec.

Podle Strelce je naopak Su-57 již od počátku navržen jako víceúčelový letoun. „Pokud jde o náklad, který letadlo může přepravovat k poměru ke své vlastní hmotnosti, čím vyšší je tento poměr, tím vyšší je kvalita letadla z pohledu nosiče [zbraní]. To se týká objemu a hmotnosti arzenálu zbraní umístěných v jeho vnitřních šachtách. Lze říci, že Su-57 nemá v tomto ukazateli žádného soupeře mezi letadly páté generace,“ říká Strelec.

Obecně tedy hlavní výhodou Su-57 má být univerzálnost v boji proti vzdušným i pozemním cílům. Naopak americké stroje jsou určeny ke specifickým úkolům. F-22A především řeší boj vzduch-vzduch a F-35 údery vzduch-země, ať už formou blízké pozemní podpory (Close Air Support), vzdušného potlačování (Air Interdiction) nebo umlčování protivzdušné obrany protivníka (Suppression of Enemy Air Defenses). F-35 dále nese jaderné pumy B61-12, zajišťuje průzkumné, sledovací a zpravodajské ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) operace nebo radioelektronický boj.

Dvoumotorová stíhačka Su-57 je nepochybně výkonnější než F-35, unese více zbraní, má větší dolet, výškový dostup a rychlost. V blízkém souboji na krátkou vzdálenost jeden na jednoho se dá očekávat větší poměr vítězství Su-57 nad F-35.

Zároveň je Su-57 papírově univerzálnější než F-22A, protože americká stíhačka má jen omezené schopnosti k vedení boje vzduch-země. F-22A ve zbraňových šachtách pojme jen dvě satelitem naváděné pumy GBU-32 JDAM (Joint Direct Attack Munitions) nebo osm malých pum GBU-53/B Small Diameter Bomb II. Letouny F-22A své schopnosti boje vzduch-země otestovaly v Sýrii v roce 2014.

Su-57 naopak ve vnitřních zbraňových šachtách pojme širokou škálu výzbroje, např. střely vzduch-země Ch-38 (dolet 40 km) nebo Ch-58 (250 km), protilodní Ch-35 nebo naváděné pumy KAB-250 a KAB-500. Na závěsnících pod křídly pak lze umístit velké pumy KAB-1500 nebo střely s plochou dráhou letu Brahmos.

Z pohledu nesení zbraní je Su-57 univerzálnější než F-22A a zároveň výkonnější než F-35 Lightning II. Je zde však jeden problém ‒  tento poznatek nám absolutně nic neřekne o bojové hodnotě Su-57 nebo o výsledku případné mnohatýdenní nebo mnohaměsíční letecké války mezi ruským a americkým letectvem.


Nejnovější záběry ruské víceúčelové stíhačky Su-57 nad Astrachaňskou oblastí.

V prvé řadě americké letectvo (US Air Force) provozuje papírově 187 stíhaček F-22A Raptor a 119 stíhaček F-35A Lightning II, i když podle poslední hodnotící zprávy je bojová nasaditelnost obou typů pouze 50 % (!).

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů Su-57. První dva sériové Su-57 mají být dodány v roce 2019 a další dva v roce 2020. Dalších 11 Su-57 prvního stupně, tedy s motory AL-41F1 (převzaté ze stíhaček Su-35), získá ruské letectvo do roku 2022. Celkově 15 letounů Su-57 vytvoří jednu bojovou letku.

Podle blogu BMPD se ale nedá očekávat další nákup Su-57 před koncem Státního vyzbrojovacího programu 2018-2027, tedy ne dříve, než letech 2028 až 2030. Je to dáno i (nebo především) nedostupností nových motorů Izdělije 30, které mají být připraveny pro sériovou výrobu až v roce 2025.

Dá se tedy poměrně s velkou jistotou říci, že Su-57 v leteckých operacích ruské armády zastanou podstatnější roli až po roce 2030, spíše po roce 2035. Ostatně stačí se podívat na obtíže se zaváděním F-35 do výzbroje a pokud nevěříme v „nadpřirozené schopnosti“, tak Rusko se při provozu takto pokročilých letounů střetne se stejnými problémy v oblasti výcviku, testování, údržby nebo nedostatku leteckého a pozemního personálu. V současné době není 50 % F-35 bojově nasaditelných, kolik letounů to bude v případě Su-57?

Dále je zde otázka návaznosti a symbiózy letounů na další zbraňové a podpůrné systémy ozbrojených sil. Letoun nikdy nebude fungovat jako samostatný „objekt“ v prostoru, ale bude vždy součástí širší taktiky a doktríny nasazení ozbrojených sil a bude životně závislý na činnosti ostatních zbraňových, senzorových a podpůrných systémů a schopností ozbrojených sil.    

Takže v případě porovnání letadel se naskýtá otázka:„Zajímá nás rychlost a dolet, nebo skutečná bojová hodnota a přínos daného letadla pro obranu země?” Tato otázka přitom není aktuální jen v případě Ruska a Su-57.

 

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace Su-57. Na sociálních sítích se jako první objevily snímky jejich přistávacích manévrů na letecké ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské ...

Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na výstavě zástupci ruského obranného průmyslu představili plány s akvizicemi nových ruských tanků ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po čase opět předvedlo nejnovější proudový bojový stealth letoun J-20. Čínské stroje však nepředvedly tak ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • cernakus
    12:37 21.11.2018

    czertik:

    Rusové už asi tak 20 let mají motor, který překonává jak F-119 tak F-135 ve všech myslitelných parametrech až na ...chvilka napětí .... životnost. Tak nějak byl konstruován v duchu resursu do tisíce hodin, běžné pro motory SSSR konce 80tých let.

    To s čím, nyní Rusové zápolí tedy není motor, který rozemele americké na prach, ale který vydrží s patřičnou údržbou deset tisíc hodin.

    V překladu pro mudly, Rusko se rozhodlo, stejně jako USA před 40ti lety, začít letecké motory konstruovat pro dobu míru a ne války. Protože ve válce, tě parametr životnosti příliš nezajímá, když letadlo ve VELKÉ válce přežije dost dlouho na to, aby dostalo nové motory, znamená to mimořádné štěstí a/nebo um na straně pilota. V době míru, a do té patří i "války" proti mončičákům, je samozřejmě nežádoucí, aby jsi musel měnit drahou součást co měsíc. Už stačí, že chytrá bomba tě vyjde x-krát dráž, než nepřítele těch 30 mončičáků, co zabije.

  • Czertik
    12:26 21.11.2018

    givitz
    No, mozna ze pro su-57 budou mit (konecne) motor 5. generace, ale i tak to neni zadna slava.
    Ten "prototypovy" co maji ted, neni zadna slava - jak v pomeru tah/hmotnost, tak i v suchem/afterburneru tahu je horsi nez motory f-22, kterym uz tahne pres 25 let, a ta vylepsena"seriova" verze (izdeje 30) co se teprve vyvyji je co se tyka afterburneru lepsi nez motory f-22, ale v suchem tahu stale horsi.
    A i v afterburneru stale ztraci na motor f-35.
    Cili i kdyby rusove chteli, zadny zazrak to neni.

  • Olivav
    09:03 20.11.2018

    Stejně to T-50 či SU-57 má pro rusy jak jednou na Zvezdě přiznali hlavní hodnotu v tom, že jim neujel vlak. Bez toho letadla a zkušeností s integrací avioniky, AESA radarem apod by byli totálně v háji a o nějaké konkurenci s vyspělými výrobci letadel by si mohli už nechat jen zdát.

  • Olivav
    08:59 20.11.2018

    Rase,

    jo F-19 na poličce někde má můj otec a já měl ten Mig-37. Teď díky tobě už vím, co je i předlohou. No a s tou YF-23 se shodneme. Tu jsem si taky postavil a abych se vrátil k tématu, tak mi prostě ten SU-57 v některých rysech tu YF-23 připomíná spíše než F-22.

    I když jsem četl, že to je mylná představa, že ta dvě letadla nemají společného vůbec nic.

  • raziel87
    21:11 19.11.2018

    tak už jsme se pochopili :-)

  • Rase
    21:01 19.11.2018

    raziel87:
    tak to sme si jen nerozuměli. Samozřejmě že název je zcela fiktivní. Lidi od Italeri někde sehnali plány letounu ASTRA od Suchoje a ukuchtili z toho tohle, s pracovním názvem "MiG-37 atd."
    Jen jsem chtěl říct, že až nějaký novinář vyfotí modýlek F-19 a bude o tom mluvit jako o americkém letounu 6. generace, tak si budu ťukat na čelo úplně stejně jako teď.
    ps. F-19 byl můj nejoblíbenější model co jsem měl jako malý (spolu s YF-23)

  • raziel87
    20:47 19.11.2018

    2 Rase

    jakože vůbec nechápu tvoje myšlenkové pochody. Pouze jsem zmínil, že označení " Mig-37 Ferret" je asi 30 let starej HOAX - asi jako ta F-19, která se po revoluci prodávala jako skládačka. Pokud ti to stále nedochází, tak rozporuji samotný název "Mig-37" - od dob SSSR nebylo toto označení pro vývojové "blue printy" použito.

    Toť celé, co v tom hledáš dalšího je jen tvůj boj...

  • Sokrates
    20:41 19.11.2018

    Predpokladám, že bombastických správ o vývoji 6. generácie bude čoraz viac. Ako pred pár dňami povedal Mikhail Strelec, hlavný konštruktér Suchoja, na Su-57 je potrebné vytvoriť novú platformu úplne od nuly.
    To lietadlo zjavne nespĺňa požiadavky ruského letectva, čo dokazuje aj tohoročná objednávka iba dvoch kusov. Pre Rusov je to však dôležitý projekt, preto sa najbližšie roky budú reálne informácie o Su-57 miešať s polopravdami a propagandou utrhnutou od reality.
    Podobne ako v prípade februárového bojového nasadenia v Sýrii. Jediným dôkazom je slovo Sergeja Š. a video zachytávajúce pokojný let dvojice Su-57 :-)
    https://youtu.be/IJTCewLTCLE
    Ale inak, krásny stroj. Hoci viem, že krása vojnu nerozhoduje, aj tak musím povedať, že tá americká jaternica sa na Su-57 dizajnom vôbec nechytá.

  • givicz
    20:36 19.11.2018

    Právě dnes Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo záběry z nasazení SU 57 ze Sýrie ..
    Телеканал Звезда
    Publikováno 19. 11. 2018

    https://www.youtube.com/watch?v=sm6sKZ9JK8I

    Rusko zveřejnilo záběry nejmodernějších stíhaček Su-57 ze Sýrie
    https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/489579-rusko-zverejnilo-zabery-nejmodernejsich-stihacek-su-57-ze-syrie.html

    "Ruské ministerstvo obrany v pondělí potvrdilo, že v Sýrii zkoušelo své bojové letouny páté generace Suchoj Su-57. Na sociální síti VKontaktě zveřejnilo záběry dvojice strojů nasazených v této blízkovýchodní zemi."

  • Rase
    20:07 19.11.2018

    raziel87:
    pak teda nevím, proč ten modýlek na skříni, vypadá úplně stejně jako MiG-37 co zmiňoval Pauli (viz obrázek). Někdo si slepil tohle letadýlko a vystavil vedle ostatních. Nějaký aktivní člověk si myslel že je to nějaký tajný projekt... není to ale chyba člověk co si to vystavil. Ty si snad myslíš, že model letounu 6. generace, předpokládám že tajný, bude jen tak na nějaké skříni? jako fakt? :-D

    http://2.bp.blogspot.com/-ozjtnuqoSP4/U7zD9iruJ1I/AAAAAAAAYc8/Wiwl_BWsQuM/s1600/P1130425.jpg

  • raziel87
    19:53 19.11.2018

    ale dětské hračky to byly pěkné, jen co je pravda.... i ta F-19 )))

  • raziel87
    19:51 19.11.2018

    nesmysl....Sci-fi Ferret vypadal úplně jinak. A celkově, všechny tyhle skicy z 80. let vypadaly úplně jinak - jedno jestli se bavíme o "Migu-2000", Izdeliye 33. a následné 1.44/1.42, Su-47.

    Něco o F-19 bys tam neměl? :twisted:

  • Pauli
    18:52 19.11.2018

    Defenceblog jen plaší... Je to model vymyšleného migu37 od firmy italery v měřítku 1/72 ;)

  • givicz
    18:10 19.11.2018

    ve videu u nového motoru mě zaujala nová elektronika řízení motoru, která je v kondole se samotným motorem, kde je teplota při vysokých rychlostech 180 °C proto musí být tento mozek motoru chlazen kerosinem... cca 10 minuta videa (vzduchem neefektivní, voda na letadle není)

    motor druhé etapy umožňuje let SU 57 v nadzvukové rychlosti bez forsáže... ve videu je část, která ukazuje jak se rodil tento motor, který byl sestaven speciálně pro letadlo SU 57 . Charakteristiky tohoto nového motoru ukazují, že je to motor generace 5+ ...

    Další zajímavý údaj je, že na SU 57 není ani jedna dovozová součástka... dále zde rozebírají palivový systém nového letadla... ukazují zde speciální stend na testování palivového systému... na závěr se představuje palubní RLS SU 57...umožňuje v jeden čas sledovat 30 cilů .. různé antény AFAR jsou po celém letadle ( na SU 35 je radiolokátor pouze jeden, kdy se nachází nosové části) na žádném jiném Ruském letadle se nenachází tolik různých antén (na F22 a F35 je také pouze jedna anténa)

  • givicz
    17:23 19.11.2018

    druhá část Военная приемка. От Т-50 к Су-57. Часть 2 (vojenské přijetí od T50 k SU 57 část 2)
    https://www.youtube.com/watch?v=JJ7V78zz7c0
    hned na začátku videa hlavní testovací pilot programu SU57 Sergej Bogdan (mimochodem hrdina Ruska a první pilot, který vůbec vzlétl s T50 ) vletí s touto stíhačkou prakticky do nákladového prostoru letadla Antonov .... úchvatné záběry :) dále ve videu řeší technologie neviditelnosti SU 57, nanášení speciální stels barvy, zavedou diváky do míst kde se testují nové motory Iždelie 30 pro SU57, kde vyrábějí nové radiolokátory pro SU 57, nové helmy pilota SU 57 ... prostě do míst narození T50 a jeho přerod v SU 57...

    V tomto videu také TV Zvezda ,,nedopatřením" ukázala zatím utajený model ruského stíhače 6. generace v přímém přenosu.... je to cca 20 minuta záznamu :)

    https://www.securitymagazin.cz/defence/ruska-televize-omylem-ukazala-tajny-model-hypersonickeho-letounu-6-generace-1404061922.html

  • logik
    16:49 18.11.2018

    omacka:
    "Proč prekrucujes má slova? Mluvil jsem jasně a konkrétně o tom,že .... a že těch 8G, ani 7G na vysoké nadzvukové rychlosti nedáš, "

    Právě.
    PRÁVĚ O TOMTO Tvém tvrzení prohlašuju, že je to pitomost.

    Moderní stíhače umí točit 9G ve vysokých nadzvukových rychlostech. Viz linkovaný graf letové obálky F-16, či jakýkoli diagram letové obálky či V-G diagram libovolného stíhače. Pokud takovou pitomost tvrdíš, tak si buďto žádný takový diagram neviděl, nebo jim nerozumíš.

    Evidentně také vůbec nechápeš, jaká je podstata G-limitu a proč se limit na zatížitelnost konstrukce letadla udává právě touto veličinou. Kupodivu se používá proto, že je to limitace NEZÁVISLÁ jak na hmotnosti tak i RYCHLOSTI letadla.

  • omacka
    23:06 17.11.2018

    logik
    Datum: 14.11.2018
    Čas: 12:37
    gagnut: Samozřejmě, že jsem trochu zjednodušoval - protože co má člověk dělat, když druhej tvrdí takovou "základní pitomost", jako že stíhač nemůže točit v supersonické rychlosti géčka....

    Proč prekrucujes má slova? Mluvil jsem jasně a konkrétně o tom, že G limit cíle pro R-37M je 8G, a že těch 8G, ani 7G na vysoké nadzvukové rychlosti nedáš, to je celé. Nic o tom, že točit Géčka nemůže na nadzvuku, jen, že letoun na SC bude mít vážný problém takové dalekodosahové PLŘS a podobným uniknout při skrytých přepadech, které podstatně takticky usnadní výhoda aktivního radaru v PLŘS. Skrytý přepad vzdušného cíle je základní taktika vedení vzdušného boje mimo vizuál, další argument je, že takhle výkonné PLŘS, násobně zvednou šance i při obraně letounů, které jimi budou disponovat, jelikož pro PLŘS středního dosahu bude nemožné "dohnat" ze zadní polosféry unikající letoun protivníka na nadzvuku (což je další hlavní defenzivní taktika vedení vzdušného boje mimo vizual) , co následně logicky přejde na SC a dosahy PLŘS středního dosahu na takový cíl budou maximálně do 20km, i jako stíhači s SC vám ten cíl jednoduše lehce unikne. Kdo to chce vidět, ten tu jasnou velkou taktickou výhodu vidí s možnostmi těchto PLŘS dalekého dosahu. Toť celé.

  • Pauli
    15:08 17.11.2018

    givicz

    Ta druhá část má premiéru za 17 hodin a už má na youtube 150 lajků :D :D :D

  • Czertik
    23:35 16.11.2018

    damik
    vybiras si co se ti hodi :), z toho sameho clanku

    "Unlike older planes immortalized in films, the F-35 doesn't need to face its adversary to destroy it. The F-35 can fire "off boresight," virtually eliminating the need to jockey for position behind an enemy.

    The F-35 can take out a plane miles beyond visual range. It can pass targeting information to another platform, like a drone or a US Navy destroyer, and down a target without even firing a shot.

    While US Air Force pilots do train for classic, World War II-era dogfights, and while the F-35 holds its own and can maneuver just as well as fourth-generation planes, dogfights just aren't that important anymore.

    Berke said dogfighting would teach pilots "great skill sets" but conflict within visual range "doesn't always mean a turning fight within 100 feet of the other guy maneuvering for each other's 6 o'clock." Berke also made an important distinction that conflicts within visual range do not always become dogfights."

    Prelozeno
    Klasicke dogfighty trenuji, ale nejsou priorita, stejne jako boje ve vizualu, priorita je boj mimo vizual (kde muze f-35 nejvic vyuzit svuj stealth, ve vizualu je mu na nic).

  • givicz
    23:30 16.11.2018

    takže po první části Военная приемка. «От Т-50 к Су-57» Часть 1 (vojenské přijetí od T50 k Su57 část 1)
    https://www.youtube.com/watch?v=DN2zCJ5WBn4

    se můžeme těšit na druhou část, kde se bude řešit radarová neviditelnost nové motory, nové radiolokátory.... už na Hvězdě vypustili upoutávku mělo by to vyjít 18.11.2018 v 09:55 hod...

    Военная приемка. Эфир 18 ноября в 09:55
    https://www.youtube.com/watch?v=KyjxGPk58x0

    už vypustili i malé ochutnávky ... testy na radarovou neviditelnost ( v tomto případě kabiny)
    Кадры испытаний Су-57 на малозаметность
    https://www.youtube.com/watch?v=DDCffkWVm5A

    co se týče optické neviditelnosti :
    Стал известен облик серийного истребителя Су-57
    https://www.youtube.com/watch?v=P8jZ53JZEms

    tankování SU 57 ve vzduchu:
    «Дозаправка» Су-57 в небе: кадры с воздуха
    https://www.youtube.com/watch?v=8w2P-7lU80w

  • Jara
    22:19 16.11.2018

    Damik
    To se takhle nedá říci, F22 má taky skvělé výsledky a USA je taky nečekali jak “cvičky”...

    To vyjádření Norského pilota je hodně vtipné jak agresivní , jako ve vzdušném boji? No před tím sedlal F16 co teprve kdyby si zkusil takový Typhoon nebo Su 35 z toho by se asi po.... ;))

  • damik
    22:05 16.11.2018

    Kdyby Su-57 mnela aspon trochu vysledky jako F-35 tak jich Putin naseka jako cvicek ... ver mi ...

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/f-35-too-good-fail-26731

    As exercises and war games have demonstrated, an F-35 force can defeat several times its numbers of fourth-generation aircraft, including our own. In its role as a sensor and electronic warfare platform, the JSF can enhance the effectiveness of those same fourth-generation aircraft. A Norwegian Air Force pilot with much experience in the F-16 flew the F-35 and declared in a report to his government that “this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16.”

  • fenri
    21:38 16.11.2018

    Je mi samozřejmě jasné že Su-57 je jen dřevěná maketa letadla na bázi Kukuruznika, které ve všech videích umazávají digitálně vrtuli, ale stejně: je to fakt hezký éro.

    Prostě čistě esteticky se mi to březové letadlo líbí. Líbí se mi i F-35, který ho smozřejmě sestřelí i z druhé strany polokoule, ten je zase takový správně agresivní pořízek, uliční rváč z předměstí. No, jestli se jednou tahle letadla dostanou do blízkého souboje, tak bez ohledu na výsledek to prostě bude balet.

  • fenri
    21:38 16.11.2018

    Je mi samozřejmě jasné že Su-57 je jen dřevěná maketa letadla na bázi Kukuruznika, které ve všech videích umazávají digitálně vrtuli, ale stejně: je to fakt hezký éro.

    Prostě čistě esteticky se mi to březové letadlo líbí. Líbí se mi i F-35, který ho smozřejmě sestřelí i z druhé strany polokoule, ten je zase takový správně agresivní pořízek, uliční rváč z předměstí. No, jestli se jednou tahle letadla dostanou do blízkého souboje, tak bez ohledu na výsledek to prostě bude balet.

  • Jara
    21:22 16.11.2018

    Jasně božské F35 pro kterou neplatí fyzikální zákony, ovládne nebe, zneškodní PVO, vymažte pozemní vojska..... všichni jí oslavují, jen kvůli tomu že amíci umí ty nejkrásnější prezentace v PowerPoint a co je víc? Americkým prezentacím se věří a běda, když se nad nimi někdo zamyslí.....mimochodem co ty izraelské F35 zatím jsou bezpečnými pány tak max svých standů.
    K Su 57, jestli bude jen o chlup lepší než Su 30, 35... bude to hodně nebezpečný nástroj pro vládu ve vzduchu a o tom netřeba pochybovat

  • damik
    21:04 16.11.2018

    Czertik: A na to si prisel jak ? Souhlas s tim, ze dogfight neni idealni situace, ale degradace ci trest je hodne velka pitomost.

    http://uk.businessinsider.com/f35-pilot-f-35-can-excel-dogfighting-2017-1

    Furthermore, Berke, who has several thousand flying hours in four different airplanes, both fourth and fifth generation, stressed that pilots train to negate or avoid conflicts within visual range — and he said no plane did that better than the F-35.

    Even in the F-22 Raptor, the world's most lethal combat plane in within-visual-range conflicts and beyond, Berke said he'd avoid a close-up fight.

    "Just because I knew I could outmaneuver an enemy, my objective wouldn't be to get in a turning fight and kill him," Berke said.

  • Czertik
    17:10 16.11.2018

    damik
    "Dog fight je poslednich 30 let taktickou chybou velitele, za kterou se degraduje. To je jako bys chtel po pechote, aby utocila na bodaky."

    A na to si prisel jak ? Souhlas s tim, ze dogfight neni idealni situace, ale degradace ci trest je hodne velka pitomost.

  • raziel87
    16:23 16.11.2018

    Damíku, mi přece dávno víme, že ti dělali lobotomii mozku. Jdi už s těma svejma retardovanejma štěkama do zádele. Spolu s Faktta si největší ostuda tohoto diskuzního fóra

  • damik
    13:53 16.11.2018

    Jirosi: A to je jen rozdíl v pořizovací ceně, rozdíl v údržbě bude pro dosažení daných schopností, taky úplně jinde.

    Ja jen ze nejak zapomneli dodat ze F-35 sestreli 4++ generaci v pomeru okolo 1:20 ...

    Je sice pekne ze Su-57 toho uveze vice, je rychlejsi a lepsi v dog fightu; bohuzel bude ale uz davno sestrelene ...

    Dog fight je poslednich 30 let taktickou chybou velitele, za kterou se degraduje. To je jako bys chtel po pechote, aby utocila na bodaky. 99.9% pripadu hloupy napad co jen zvysi vlastni ztraty ...

    Vzhledem ke kvalite Su-57 stealth a radaru, bude svitit Americanum na radarech jak vanocni stromek stovky kilometru daleko ...

  • Jirosi
    07:15 16.11.2018

    Damik: Ono vzhledem k tomu, že budou stát skoro stejně. Je to pro Russy výhra. Bohužel pak zjistíš, že Su-30(35) byli zvyklí kupovat za 1/3 ceny západních strojů.
    A to je jen rozdíl v pořizovací ceně, rozdíl v údržbě bude pro dosažení daných schopností, taky úplně jinde.

    Tedy to samé jak sem už psal u ponorek, sou sice nejlevnější na světě. Ale Ruská ekonomika na ně prostě nemá. Ponorky zaplatí, jenže pak se ty prachy co přidali někde vzít.

  • damik
    00:04 16.11.2018

    >> Dvoumotorová stíhačka Su-57 je nepochybně výkonnější než F-35, unese více zbraní, má větší dolet, výškový dostup a rychlost. V blízkém souboji na krátkou vzdálenost jeden na jednoho se dá očekávat větší poměr vítězství Su-57 nad F-35.

    Zapomneli dodat ze Ruska Lada ma vetsi kufr nez Lamborghini. A taky se s Ladou lepe couva, protoze ma lepsi vyhled dozadu.

  • Luky
    18:55 15.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    možná jsi mohl napsat na ruské poměry "předčasně narozené dítě, které si ještě pobude v inkubátoru".....jenže proč by si měli nechat ujet vlak, zkušenosti s provozem můžou být pro Rusy k nezaplacení

  • shal
    17:36 15.11.2018

    SU 57 je mrtvě narozené dítě, kterého se snaží ještě vžrobce udat. Indové už jsou z programu pryč a ani Rusové o něj nestojí.

  • logik
    12:37 14.11.2018

    gagnut: Samozřejmě, že jsem trochu zjednodušoval - protože co má člověk dělat, když druhej tvrdí takovou "základní pitomost", jako že stíhač nemůže točit v supersonické rychlosti géčka....

    To co popisuješ sice samozřejmě může letovou obálku limitovat, ale to jsou ale naprosto základní jevy týkající se konstrukce trans a supersonických letadel, které jsou (v dostatečné míře) vyřešené už desítky let. Tyto jevy jsou nejsilnější a nejhůře zvladatelné kolem zvukové bariéry (kde je to "nepredikovatelný" mix sub a supersonického proudění vnikají lokální rázové vlny) - pokud by to neměl stíhač pořešené, tak pak by nezvládal 9G ani v rychlostech blízko rychlosti zvuku. Tydle efekty se se vzdalováním od zvukové bariéry budou zlepšovat, ne zhoršovat.

    Opět už asi popáté odkazuji na letovou obálku F16: a to není SC fighter, tak natož aby těmadle jevama trpěl fighter navrhnutej pro SC, u kterýho se přímo očekává boj v těchto rychlostech.

    Viděl jsi vůbec někdy nějaký V-G diagram stíhače, že se snažíš omáčku hájit?
    http://www.aviationchief.com/uploads/9/2/0/9/92098238/significance-of-the-v-n-diagram-atcm-51-3-figure-5-4-72dpi.png?631

    PS: Tvoje výtka je typická - místo, aby ses zamyslel nad smyslem sdělení, tak hledáš kde druhého chytit za slovo.

  • gangut
    07:10 14.11.2018
    • (5)
    Oblíbený příspěvek

    hondar
    Zato amerikoboti idú ako vidím nonstop.
    Zase sú lepší...

  • gangut
    07:09 14.11.2018

    logik.
    Skutočne nemám silu čítať celé vaše slohové práce, ale aspoň k prvej vete.
    Pri nadzvuku lietadlo pri manévrovaní neobmedzuje len velkosť pretaženia ale aj rázové vlny,reverzná funkcia kormidiel a podobne...

  • hondar
    01:27 14.11.2018
    • (12)

    Zdá se, že po 22.hodině mají kremloboti večerku. Jinak koukám, že asi mají pohotovost. Tolik palců nahoru i dolů, dle svého šampiona, nebo soupeře jsem tu už dloouho neviděl. No je to legrace a omacka je komiků král.

  • logik
    00:23 14.11.2018

    A ještě k:
    "tomu je si třeba uvědomit, že F-22 a F-35 jejich operační taktika je primárně vypracována a vypracovávaná léta vůči protivnikovým letounům, které nedisponují v bojové konfiguraci cestovní nadzvukovou rychlost,"

    ????
    Požadavek na supercruise byl u všech designů letadel od konce osmdesátých let. Má ho jak EFT, Rafalle, tak Su-27M a následník Su-35. Navíc Mig-25/31 má tuto schopnost již od let sedmdesátých (sice s afterburnerem, ale je na jeho užívaní navržen a udrží ho dlouho).
    To fakt chceš tvrdit, že USA dělalo stíhačky tak, aby nezvládaly bojovat s letadlem, jaké v tu dobu přinejmenším plánoval vyrábět v podstatě libovolný protivník USA? A že necvičí proti SC letadlům, ač je má už v podstatě každý, jehož stíhací letectvo za něco stojí?

  • logik
    00:00 14.11.2018

    omacka:
    "stihač nemůže manevrovat při nadzvukové rychlosti nějak prudce a rvat tam Gčka jak Baťa cvičky"
    A proč prosím ne? Co mu brání? Zakázala mu to maminka? :-)
    Při nadzvukových rychlostech nemůžeš prudce manévrovat, PROTOŽE UŹ MÍRNÉ MANÉVRY ZNAMENAJÍ VELKÉ G. Žádné jiné omezení tam není. Koukni se už konečně prosím na tu letovou obálku F16, co jsem postoval - je tam u vysokých M nějaké omezení letové obálky?

    " jak ten stihač bude vědět, že po něm vůbec nějaká PLŘS s aktivním radarem letí....., na její navedení stačí radar nosiče v přehledové režimu "
    A ten přehledovej radar bude schopen toho druhýho stíhače na tu dálku zdetekovat, ale cíl útočníka samozřejmě neuvidí, že? A ten radar v přehledovém režimu nebude cílem zaznamenanej? A ta vypuštěná raketa (kdy R-37M nemá zrovna malé RCS) nebude vidět na radaru, kterej se okamžitě začne dívat tam, odkud se zaznamená signál toho přehledovýho radaru? Ach jo.

    Samozřejmě - můžeš si nadefinovat takové podmínky, že jeden je úplnej trouba a o druhém neví, a druhej je supermachr co druhého zdetekuje a sestřelí. Jenže jaksi na to nepotřebuješ žádnou superraketu. Na to Ti stačí přiletět k druhýmu letadlu a rozbít mu kokpit kladívkem.

    V reálném souboji buďto jeden překvapí druhého: a pak má prostě velkou šanci na kill, a použití nevhodné rakety, kterou stíhač prostě je schopen vymanévrovat, si ji leda sníží. Amraam/R-77 s nižším RCS by obránce zaznamenal o to později a vymanévroval by ji daleko hůře (pokud by to nebylo na hraně dostřelu, ale ta je u moderních střednědosahových raket na 150km+, daleko za hranicí kde lze stealth letadlo detekovat.
    Anebo o sobě vědí a pak je střílení R-37M už vůbec střílení pánubohu do oken.

    ===

    "bo úplně pasivní IRST "
    Stejná písnička: jedno letadlo druhé vidí pomocí IRST, ale druhé to první nevidí. Asi letí do nepřátelského území zadkem napřed, aby nemohlo své IRST použít.

    A zadalší IRST má opět takový dosah, že na tu vzdálenost není třeba R37-M, ale stačí raketa s doletem AMRAAMu. Protože buďto cíl o snaze být sestřelen neví, pak prostě bude sestřelen. Anebo o snaze být sestřelen ví, a pak jestli vymanévruje R-77, tak o to spíše vymanévruje neobratnější R-37.

    "stíhání ze zadní polosferý úletí maximálně za 10 až 15 sekund"
    Neuletí, začne točit na max. g a to prostě R-37M nedá a proletí okolo. Právě jsi promeškal možnost, kdy kdyby jsi nepoužil superhyperdupeer R-37M, ale normální raketu zaměřenou proti stíhači, ať už R-77 nebo AMRAAM, tak jsi měl dosti pravděpodobný kill.

    ===

    "Kdyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani...."

    - Zaprve, nevíš, jaké PLŘS chce pentagon. Klidně může chtít takové, které zvládají dostatečné G a tedy proti stíhačům budou vhodné. Dalekodosahové a zároveň dostatečně agilní rakety udělat jdou (koneckonců viz S-xxx), jen je problém je dostatečně miniaturizovat. Kdyby sis aspoň přečetl to, cos postoval, tak by ses dočetl, že se uvažuje např. o dvoustupňové raketě: taková právě má šanci si zachovat velkou obratnost při dlouhém doletu.

    - Zadruhé, i kdyby pentagon chtěl rakety jen alá R37-M, tak to nic nedokazuje. Protože to jsou užitečné rakety. Proti AWACSU, proti tankerům - u kterých to nutí předsunout stíhací ochranu, což dělá mise dražší a složitější, proti pronikajícím bombardérům, které jde lovit na větší vzdálenost a tak stačí řidší pokrytí PVO, atd.... Ale není to raketa vhodná na lovení stíhačů, obzvlášť na takovou blízkost, na kterou je šance moderní VLO stíhač zdetekovat. Tam prostě jsou klasické střednědosahové rakety účinnější, protože jsou agilnější.

    Z úplně stejného důvodu nosí furt stíhačky asraamy: pro krátké vzdálenosti mají tyto ještě menší a agilnější rakety zas lepší šanci na zásah, než přecijenom těžkopádnější střednědosahové rakety a zároveň jsou levnější. A ty chceš pálit po agilních stíhačích bumbrlíčkama typu R-37....

  • Jirosi
    22:24 13.11.2018

    "dyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani, aktivní radary v těchto PLŘS jim dávají nové taktické možnosti, které přesahují poloaktivne navádění PLŘS právě v možnosti dovést PLŘS skrytě k cíli, kde si ji už převezme její radar. "

    Vzhledem ke stáří AIM-120(27), mě zase tak nepřekvapuje, že si Pentagon zadal vývoj nové střeli. Přitom je to právě on, kdo má nejvíce zkušeností z bojem a testováním boje na BVR při SC.
    Páteří světových letectev stále jsou a budou stroje 4.gen z obrovskými RCS. Tedy opět úplně jiný problém než útok na letoun z nízkým RCS.
    Stejně tak se dá předpokládat, že Čína začne operovat z letouny typu AWASC. Tedy stoje proti kterým jsou rakety dlouhého dosahu určeny přednostně.

    Krom toho SC je sice schopnost. Ale nic nenutí piloty ji používat, stejně jako do posud většinu času poletí v "ekonomické" třídě. I u letadel z touto schopností to prostě žere víc.
    Ono NATO(USA) může využít svých tankerů, početní převahy a Ruské stroje prostě utahat ve vzduchu. Prostě tam mohou čekat až to budou muset otočit domů pro palivo a pak si je vyzobat.

  • omacka
    21:11 13.11.2018

    logik: stihač nemůže manevrovat při nadzvukové rychlosti nějak prudce a rvat tam Gčka jak Baťa cvičky, jak ten stihač bude vědět, že po něm vůbec nějaká PLŘS s aktivním radarem letí, aby věděl, že má začít deakcelerovat a začít protiraketové manévry? Nemá šanci to ani stihnout, na její navedení stačí radar nosiče v přehledové režimu, nebo úplně pasivní IRST + datalink, nebo nějaký externí zdroj, pokud cíl bude ještě stealth letoun, tak jej radar PLŘS zamkne na vzdálenosti někde kolem max 10-15km odhadem a to má R-37M 2x větší anténu radaru oproti R-77-1. R-37M zrychluje v závěrečné fázi přiblížení na rychlost přes M6, 8G je papírový údaj od výrobce, jaké cíle je schopna zasáhnout, 8G při SC stihač nedá ani omylem, pokud bude překvapen RWR až po zamčení cíle PLŘS, bude muset prvně řešit deakceleraci a to není sranda při těchto rychlostech. Samozřejmě cíl může začít stoupat, tak aby vytratil rychleji rychlost, ale to je tak jediné, co může dělat, pořád ale bude při rychlosti M6 což je 2km/s - 0.6km/s cíle na SC ve velké nevýhodě, protože R-37M od rozhoukání RWR u stealth stíhacích letounů tu vzdálenost při nejhorší variantě, stíhání ze zadní polosferý úletí maximálně za 10 až 15 sekund, a ten cíl se ze SC nestačí dostat (pokud poletí v radiovém klidu, tak mu do 15 sekund nenabehnou ani rušičky) , a vůbec nestačí zahájit prudké manévrování s cílem PLŘS vymanevrovat. Kdyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani, aktivní radary v těchto PLŘS jim dávají nové taktické možnosti, které přesahují poloaktivne navádění PLŘS právě v možnosti dovést PLŘS skrytě k cíli, kde si ji už převezme její radar. Sekundarně je jde využít i jako prostředek na zachycení stealth stíhaček na odletových kurzech na které PLŘS středního dosahu nestačí, ještě v pasivním režimu s IRST, kdy i F-22 budou svítit motory na 50km a za mraky se neschová ve velké výšce, tak to by nevyužil jen blázen. Protože minutový rozhon na forsaž a následně přechod na SC, tak mi dává výrazné taktické výhody pro úspěšný únik před PLŘS středního dosahu a zakomponuji to do své taktiky útoku jako stihač, zato před PLŘS dalekého dosahu to bude velký problém do vzdálenosti odhadem 40-60km, stačí jedna chyba při útoku, nebo někde schovaný a číhajíci stroj protivníka na pasivním režimu s R-37M, co kryje hlavní skupinu a jsem v.. , kdy to budu muset zabalit a švihat pryč, co nejrychleji to jde.. Pokud vím, že protivník má jen PLŘS středního dosahu, tak s SC mohu být celkem v klidu, když to rozeženu okamžitě do výšky na forsáži a zdrhám... Jenže možnost použití R-37M nebo podobných PLŘS mi tenhle klid dost podstatně narušuje.

  • kocour
    19:27 13.11.2018
    • (7)

    kdybyste šli Vy gumy zelený raději přehazovat hnůj, než tady zvracet.
    Logik je váš vítěz..vyblil největší koláč :-)

  • Jirosi
    19:14 13.11.2018

    Mně by spíše zajímalo kolik z těch 12-15(30% v opravě tedy spíše 8 kusů) Su-57 ponese odhadem ty střeli dalekého dosahu a kolik je bude krýt proti nepříteli. Případně jaké jsou zásoby raket, na tohle střílení na slepo.
    Mně to prostě přijde jako plýtvání prostředky, krom toho po odpalu ty Su-57 musí zpět na základnu, Tedy vyklízí prostor a nepřítel si může dělat co chce. Případně pokud jí odhalí...
    Pokud se budeme bavit o stálé leteckém krytí, tak se bavíme o 2-4 kusech letadel. Proti čemu? To by asi neuhlídalo ani vlastní letiště.

  • logik
    18:58 13.11.2018

    omacka:
    "150-190kg nemůže mít nikdy takovou kinematickou energii jako 500-600kg vážicí PLŘS dalekého dosahu."
    Právě. A víš co to mj. znamená? Že ta lehčí střela daleko lépe manévruje.... Právě proto se odstoupilo od těžkých střel. R-37M má max 8g. Stíhač se jí tedy vyhne.

    "vytlačit je tak dosahy, kdy radarem pracujícím v pásmu X již nebudou schopny detekovat Su-57."
    A jak ty cíle ta Su-57 najde, když ty cíle mají menší RCS než Su-57?

    "Ještě bych upozornil, že letouny s nadzvukovou cestovní rychlostí, mají od rychlostí cca >M1.1 výrazně omezenou letovou obálku, což znemožňuje provádění energických manévrů, to limituje možná G, které může letoun na SC vůbec dosahova"
    A to tvrdíš odkud. Vždyť je to co vím právě naopak: v NÍZKÝCH rychlostech nejde dosahovat maximálních G, protože Tě limituje výkon řídících ploch. Ve vysokých rychlostech je právě naopak limitem to G. Viz např. letová obálka F16
    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=20016&sid=69bd6c075a89c058395fa86c80b68730&mode=view

    " Nelze vystoupit ze SC na >M1.5 rychle, trvá to minimálně deset sekund."
    F16 v M1.5 při 9g zatáčce ztrácíš i při plném afterburneru rychlost rychlostí 13m/s. Tedy (to už je odhad) čistou 9g zatáčkou zpomalíš na subsonickou rychlost odhadem okolo 15s. To ovšem při aerodynamicky nejvýhodnějším profilu. Pro vyšší AoA kompenzované výškovkou bude zpomalení rychlejší. A to jsme pořád ve vodorovném letu.
    Pokud se bude točit v 9g spirále, tak platí
    Ps = dh/dt + (v/g)(dv/dt)
    tedy letadlo navíc deceleruje g/v jeho vertikální rychlosti. Při vysokých rychlostech bude i 9g zatáčka skoro rovná, tedy dejmetomu vertikální rychlost může být 400m/s (nemůže při 9g letět furt vzhůru) a tedy decelerace kvůli nabírání výšky 400/45 dalších 9m/s.

    Tedy F16 při plném afterburneru dokáže zpomalit z M1.5 za méně, než deset sekund, vychází to na nějakých 6-8s. Při vypnutém afterburneru to odhadem bude za cca polovinu času, při dalším stahování motoru ještě rychleji. A to furt "nebrzdíme" pomocí AoA a podobně.

    Takže není problém zabrzdit z M1.5 za méně než deset sekund. Kdyby to ovšem bylo proti R-37M třeba, což není, protože i v této rychlosti mohu točit 9g a tak raketu utahat...

  • Jirosi
    18:42 13.11.2018

    Celkem zajímavé, nechat si tank vyvinou u jedné firmy a zadat produkci druhé.
    Když vidím tu částku, tak si snad všechny tanky nechají přezbrojit na Altay.

  • raziel87
    17:43 13.11.2018

    Redakce AN děkuji, že Vám není lhostejné, co tu pár nemocných duší denodenně předvádí.

  • omacka
    17:11 13.11.2018

    Jirosi: tak samozřejmě ale MiG-31 je jedna věc, žádné letadlo nemůže být lepší než jeho nejlepší zbraň, tak jako ani MiG-31. Protože, ty pokročilé taktiky vzdušných bojů co popisuji umožňují až PLŘS s aktivním radiolokátorem (viz AIM-120 po datalinku krmená polohou cíle z IRST). PLŘS R-33 (MiG-31) nemá aktivní radiolokátor, neumožňuje skrytý přepad cíle jen přes korekce (datalinku), to umožňuje až R-37/77-1 s aktivní RL (MiG-31BM), a další nové ruské PLŘS s aktivní RL (R-37M,R-77-1) Su-30SM, Su-35S a Su-57 (+izd,810,K/R-77M), bez PLŘS s aktivní RL a datalinky na ně, by se žádná nová taktika boje s letouny s cestovní! SC nedala moc vypracovávat, pro PLŘS s vlastní aktivní/pasivní RL (jejich nosiče) se dá vymýšlet podstatně kreativnější taktika nasazení, než jen s poloaktivním radiolokačním naváděním. Že USA mají výpadek v dalekodosahových PLŘS je fakt, že se jej snaží dohnat novým projektem je také fakt.

    Pentagon tiše vyvíjí novou generaci raket dlouhého dosahu vzduch-vzduch
    http://www.thedrive.com/the-war-zone/15692/the-pentagon-is-quietly-developing-an-next-generation-long-range-air-to-air-missile

Stránka 1 z 2