Ruské letectvo za oponou ruské propagandy

Su-30SM; ilustrační foto; větší foto / Alex Beltjukov, CC BY-SA 3.0

V ruských médiích se neustále objevují články o nadřazenosti stíhačky Su-57. Ruské letectvo ale do roku 2028 získá pouze 15 sériových stíhaček Su-57. Michail Bolšakov ve svém článku Proč ruské letectvo neporazí USA na webu Vzglajd si však nalil čistého vína ‒ ruské letectvo svého amerického soupeře neporazí.

V úvodu se Bolšakov odvolává na slova Michaila Strelca, šéfkonstruktéra konstrukční kanceláře Suchoj, o technologické a výkonové nadřazenosti Su-57 nad americkými konkurenty F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Strelc dokonce upozorňuje na symboliku čísel ‒ prý jde o náhodu, ale součet čísel 22 a 35 dělá právě 57.

Bolšakov upozorňuje na významnější čísla ‒ Rusko zatím neprovozuje jediný sériový Su-57. Dosud vyrobené Su-57 jsou vývojové prototypy. V nejbližších letech ruské letectvo získá pouze 15 sériových Su-57, tedy pouze jednu letku.

Další letouny, jak na svém blogu BMPD upozorňuje Ruslan Puchov, šéf ruského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies), Kreml získá nejdříve po roce 2028. Je to dáno dvěma důvody. Za prvé přijatý ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 nepočítá s nákupem dalších Su-57 a motory nové generace Izdělije 30 mají být dokončeny (včetně zkoušek a certifikace) nejdřív v roce 2025.

Bolšakov však upozorňuje, že „Spojené státy již vyrobily 187 sériových F-22 a více než 320 sériových F-35“. Zároveň Bolšakov připomíná, že Rusko neztratilo schopnost vyvinout a vyrábět nejmodernější stíhací letouny.

„Ruští designéři a průmysl nejen, že překonali nejlepší americké návrhy [F-22 a F-35 - pozn. red.], ale také se s obtížným procesem vyrovnali dvakrat rychleji než konkurenti,“ píše Bolšakov. Su-57 má dominovat v tom, že výkonově odpovídá F-22, tedy je schopen plnohodnotného boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost, ale přitom dokáže nést (a to i ve vnitřních zbraňových šachtách) širokou škálu výzbroje vzduch-země (jako F-35), včetně střel s plochou dráhou letu.

Je zde však jeden problém. Cesta od vývoje zbraňového systému až po získání skutečného operačně nasaditelného bojeschopného systému je velmi dlouhá. Ostatně komplexnost tohoto procesu můžeme v živém přenosu sledovat u stíhačky F-35.

Zatímco prototypy lze draze vyrábět „na koleně“, pro sériové letouny se musí vyvinout a postavit výrobní linka (svou komplexností si vývoj linky nezadá s vývojem samotného letadla), nastavit vztahy se subdodavateli (pro plynulé dodávky náhradních dílů), postavit provozní zázemí, vypracovat postupy a procesy, které zajistí udržení nových letadel v provozu, vypracovat novou taktiku nasazení (pro využití všech schopností nového letadla), zajistit výcvik pozemního a leteckého personálu, zajistit komplexní letecké testy letadla a zbraní, testy schopností spolupráce s jinými zbraňovými systémy, atd. atd.

Jak připomíná Bolšakov, Rusko se při vývoji nových letadel muselo vyrovnávat (na rozdíl od USA) s drastickým nedostatkem financí. „Podle některých údajů ruská armáda v 90. letech a na počátku 21. století utrácela až 80 % vojenského rozpočtu země pro základní údržbu. Zatímco na nákup nových typů zbraní vynaložila méně než 20 % celkových vojenských výdajů ‒ což je pro armádu světové mocnosti neúnosně málo,“ píše Bolšakov.

V důsledku toho se Rusko soustředilo spíše než na vývoj nových letounů na rozvoj konstrukce stíhačky Su-27.  Výsledkem byl vznik víceúčelových stíhaček Su-30, Su-35 a stíhacích bombardérů Su-34. Tyto letouny nyní tvoří základ ruského letectva a námořního letectva.

Dle ruského autora bohužel tento osud nepotkal stíhačku MiG-29. Projekt slibné lehké jednomotorové stíhačky MiG-33 byl zrušen a nejnovější stíhačka MiG-35 ještě nebyla uvedená do provozu. Ruské letectvo navíc nakoupí zřejmě pouze 30 stíhaček MiG-35, závazně ale bylo objednáno pouze šest MiGů-35, a to s dodáním do roku 2023.

Po roce 1991 bylo v Rusku vyrobeno 118 ks stíhacích bombardérů Su-34, 630 ks víceúčelových stíhaček Su-30 a 84 ks Su-35. Tyto čísla ale obsahují také letouny určené pro export. Ruské letecké síly podle Bolšakova provozují pouze 108 letounů Su-34, 194 ks Su-30 a 70 ks Su-35.

Otázkou je, kolik těchto letounů je skutečně nasaditelných. Jakákoliv hodnota nad 70 % je úspěch, ale připomeňme, že Američané s letouny F-22 a F-35 dosáhly v roce 2017 nasaditelnosti pouze 50 %. Jinak řečeno, při nasaditelnosti 70 % zhruba 100 letounů Su-30, Su-34 a Su-35 je kvůli servisu a oprav vždy odstaveno. Hodnota 70 % přitom může být obecně klidně menší, ale jen s velkým úsilím větší.

Zajímavé je, že Bolšakov se vůbec nebaví o letounech MiG-29, buď kvůli jejich malému počtu ve výzbroji nebo z důvodů jejich nízkého podílu na celkové bojové hodnotě ruského letectva.

Pokud se budeme bavit o americkém letectvu, tak to má ve výzbroji kromě výše uvedeného počtu F-22 a F-35 také 941 stíhaček F-16C/D, 235 ks F-15C/D a 212 ks F-15E. Nesmíme také zapomenout na americké námořnictvo s 267 ks F-18A/B/C/D a 512 ks F-18E/F. Americká námořní pěchota může nasadit 277 ks F/A-18A/B/C/D. Americké letecké síly tak mají papírově osmkrát více stíhacích letadel než jejich ruští konkurenti. Přitom nepočítáme ostatní země NATO...

Bolšakov také varuje před velkou rozmanitostí typů a verzí letadel zavedených v ruském letectvu, a to dokonce v rámci jedné letky.

„Ozbrojené síly zavádějí letadla podle principu ‚pro každého trošku‘,“ píše Bolšakov s tím, že nejnovější letouny jsou po kusech dodávaný do každé jednotky. „Tento princip, ačkoli umožňuje jemné ‚rozdělení‘ nových letadel podél ozbrojených sil a dává jednotkám alespoň zlomek nové technologie, okamžitě vytváří problémy pokud jde o výcvik pilotů, údržbu, zásobování a opravy samotných letadel.“

Ruské letecké jednotky se tak musí vyrovnat s dvěma úkoly, s přeškolením pilotů na nové stroje a zároveň s prováděním bojových misí se starými letadly, což vede k „frustraci a zmatku v stíhacích plucích.“ Kromě toho pluk často neví, kdy dorazí některý z těchto vzácných strojů, takže nemohou plánovat příslušné personální pohyby,“ píše Bolšakov.

Podle ruského autora v dobách Sovětského svazu se přezbrojovaly celé pluky a divize ve velmi krátkém čase, což umožnilo rychlou rekvalifikaci desítek či stovek pilotů. Plnohodnotné bojové jednotky s novými letouny tak vznikly do dvou až tří let.

„Dnes je údajně bravurní dodávka dvou, tří, čtyř nových letadel do jednoho či druhého pluku ‒ tedy dokonce ani ne do letky! Pouze několik pilotů z celého pluku se školí na nové letouny, ostatní jsou nuceni být spokojeni s morálně a fyzicky zastaralým vybavením,“ uzavírá svůj článek Bolšakov.

Zdroj: Vzglajd

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace Su-57. V ruských médiích ale firma Suchoj pokračuje v lobbování za svůj stroj. Nejnověji Michail ...

Nasazení ruských stíhaček Su-57 v Sýrii

Před několika dny ruské ministerstvo obrany zveřejnilo video z únorového nasazení dvojice prototypů stíhaček Su-57 v Sýrii. Letouny provedly deset misí a údajně v jednom případě použily perspektivní ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • premek
    21:54 05.12.2018

    Málokdo ví, že systém VVS RF je organizován zcela jinak než v zemích NATO. Pravdou je, že výroba Su-57 není dostatečně rychlá a také to, že se rozpočet RF drží v minimálním zadlužení. Ono na sekeru vyprodukovat něco, co není v bojových situacích vůbec odskoušeno, to je specialitou USA, proto ten obří a stále rostoucí (oficiálně uměle snížený) veřejný dluh. V podstatě je situace VVS RF oproti USAF lepší než se může leckomu zdát. Jde především o důsledný systém národní obrany, který je pečlivě provázán včetně neustále výrazně zlepšovaných prostředků REB na mnoha úrovních a s mnoha prostředky. Vesmírná složka pak disponuje tím, oč kdysi na papíře a na videích usilovaly USA - lasery, elmag flashe atd. jsou tím, co na bázi zcela autonomního elektronického systému je v praxi imunní vůči všemu, čím disponují USA. Navíc těm je odepírán do roku 2014 existující systém globální podpory, což si USA vysloužily za destruktivní parazitování a globální vojenské zásahy destabilizující situaci v různých částech světa a tím i globálně.

    Suma sumárum, omezený náběh Su-57 do aktivní služby by byl tristní, kdyby neexistoval onen obranný systém. v podmínkách, kdy nástupci Chibiny a Krasuchy jsou nyní "onboard", rázem je prosté porovnání sil podle počtu jednotek zcela postavené na hlavu - pár Su-57 může sundat za pomoci PVO vše, co se na nebi komunikující v cizím kódu objeví. Navíc tu jsou ve vývoji věci, o nichž se sami Rusové moc nešíří, protože proč udkrývat karty před záludným protivníkem, který si s mezinárodními dohodami hlavu neláme?

    • Czertik
      13:23 06.12.2018

      Wow, ze ty uz ses proletel na fungujici ruske vesmirne loder co ma antigravitacni pohon a teleportoval ses na jeji palubu teleportem ?
      o tom, uz sem slysel ze to maji rusove vymyslene :)))

      A skutecne v cem je ten rusky system narodni obrany o tolik lepsi ci provazany, ze by dokazal odolat amikum, resp jim lepe vzdorovat lepe nez kdokoliv jiny ? Vcetne toho kdyby nekdo zautocil na amiky.
      A to cim disponuji ruske vesmirne sily - kde si muzu o cemkoliv z toho precist, byt jen spekulace ?
      A jasne, ty ruske satelity apod sou imuni vuci amickemu emp tim, ze pouzivaji elektronky :)
      A jak a kym je amikum odpiran system globalni podpory ?

    • madrabbit
      09:47 06.12.2018

      Poprosím o specifikaci - vesmírný laser, elmag flash a další. Zajímalo by mne, co je to za systémy a na jakých družicí to Rusko má.

      Jak chceš zavést nový tank, letadlo, ... - vše je vždy neodzkoušeno, pokud to do výzbroje nezavedeš v dostatečných počtech, nic nevyzkoušíš. A myslet si, že v případě hrozícího konfliktu přezbrojíš za rok celé letectvo na generačně jiný systém je pitomost.

      Prosím o specifikaci "důsledného systému národní obrany" - zejména to, co USA nemají.

      Jaký systém globální podpory je USA odpírán?

      SU-57 může sundat vše, co Perseus na Pegasu také :-D Zatí nesundal nic. Zaveden je jako testovací typ a vyrábět se budou Su-35 - takže takový zázrak to není. Krasucha a Chibiny jsou hezké na papíře, co v reálu umí (kromě marketingu) my asi nikdy nezjistíme, ale Wunderwaffe to zcela jistě nejsou.

      Záludný protivník je USA, ale Rusko také - na druhou stranu, když USA pošlou někam vojáky, tak se za to alespoň nestydí.

  • Shania
    12:15 02.12.2018

    Czertik: 5) modernizace jsou zaplacené, ale kapacita dep je zatím nedostatečná a je to rozplánované postupně až do FY2020

    ve FY2019 to jde tempem 9-11 strojů čtvrtletně, v FY2020 15-22 čtvrtletně. Celkem jde o 141 strojů.
    F-35A LRIP 2-5: 46 strojů (2-6 čtvrtletně)
    F-35A LRIP 6-8: 56 strojů (11-15 čtvrtletně vše v FY2020)
    F-35B 27 strojů (1-3 čtvrtletně)
    F-35C 12 strojů (1-2 čtvrtletně FY-2018-19)

    ---

    system který využívá F-35 rozhodně má ještě dlouhou cestu k tomu než bude plně odladěn, všechno je pořád ve fazi učení a zkoušení nových postupů.

    A do toho vstupují nové technologie, jako 3D tisk součástek.

    https://3dprintingindustry.com/news/u-s-marines-3d-print-f-35-part-to-save-70000-138484/

    https://sldinfo.com/2018/07/3d-printing-in-support-of-the-f-35/

    ---

    Na nekterých ruských základnách mají mít piloti i 100-150h, což je docela dost, hlavně v porovnání s tím co mají naši piloti. A je to rohodně velké zlepšení než co měli v 2000.

    Jejich největší problém ale je, že aspoň pokud vím, tak nic neudělali s doktrínou nasazení letectva a to se nezměnilo od dob SSSR...

  • Czertik
    02:06 02.12.2018

    fenri
    "1.) Vy víte, jaký nálet mají ruští piloti ve srovnání s našimi, či jinými NATO?
    2.) Vy víte, že ten nálet je u všech jednotek +/- stejný?
    3.) Vy víte, že jednotky s vyšším náletem mají nižší provozuschopnost?
    4.) Vy víte, jaká je provozuschopnost ruských letadel?
    5.) A jaká je ta provozuschopnost očištěná od vlivu momentálního zafinancování (ve válce lze soudit, že armáda bude absolutní priorita)?
    6.) Vy víte, jaká je jejich servisní náročnost, co se týče náročnosti na diagnostiku, technické a personální vybavení? "


    1. nalet pilotu nato neni tezke najit, ty data se bezne zverejnuji (vuz treba acr kdyz zverejni planovany/skutecny pocet hodin na gripena ci pilota.). zjisit to u ruskych pilotu je o neco slozitejsi, ale prave proto sem se tebe ptal jaky je, protze se stavis do pozice experta na rusko.
    2, nalety na konkretni jednotku me nezajimaji. statisticky dulezitejsi je prumerny nalet na jednotky/stroj.
    3. sem tvrdil ale neco jineho - jen to, ze letadla co casteji litaji musi byt casteji v udrzbe. ale abych ti odpovedel - to zalezi na okolnostech.
    a) pokud mas jednotku kde ty letouny predtim jen staly a kdy bylo jendo jestli sou provozuschopne nebo ne, tak u tehle jednotky je temer jistota, ze s vyimi nalety pujde provozushopnost nahoru, protoze budou muset ubojeschopnit i stoje ktre by driv nemusely
    b)jednotka nemela koprivaky, provozovala je bezne, ale mechanici meli spoustu volneho casu, takze pri vysim provozu budu misto hrani karet udrzovat letadla, tady zustane bojeschopnost +- stejna.
    c) jednotka nemela koprivaky, a mechanici se moc nenudily, ale volneho casu moc nemeli. ted kvuli vetsimu naletu nebudou stihat opravy, takze bojeschopnost logicky pujde dolu.

    Samozrejme vse za predpokladu, ze maji na sklade dostatek funkcnich nahradnich dilu, jinak vlivem vetsiho naletu ti zacnou nd dochazet a bojeschopnostr pujde logicky dolu.

    4. prave na to sem se tebe pral jako experta na rusko, dany udaj pro nato neni problem dohledat, bezne se zverenuje.

    5. absolutne irelevantni. pokud sou jak amici tak i rusove v miru , tak pro ne plati stejna pravida (a stejne tak pokud sou ve valce).
    Btw, nepripadas si v tomhle pripade tak trochu pokrytecky ? Na jedne strane se snazis podsunout, ze rusove maji nizkou bojeschopnost kvuli podfinancovani na udzbe ( a ne kvuli kvalite udrzby/letounu , vycviku ), ale na druhou stranu ti nevadi se vysmivat nizke bojeschopnostu f-35 , ktera je prave ze tak nizka i kvuli tomu, ze amici nechteji jen tak dat pres mld dolacu na to, aby se zmodernizivaly nejstarsi letouny a jejich bojeschopnost by se tak zvysila (jak spravne napsal shania)

    6. opet absoslutne irelevantni, protze ja se ptam na VYSLEDEK, ne na to jak moc narocne, at uz financne, lidsky ci vycvikove se k onomu vysledku doberes.


    A pak k tem vasim prihodam z opravy aut apod, mate pravdu v tom, ze treba vymenit uhliky u vadneho dynama je lkevnejsi nez mernit uplne cele, polu s dalsimi komponenty, to same oprava onech vadnych klicu, ale to neplati vzdy.
    Vezmi si treba u toho dynama by nebyly spatne uhliky, ale treba spalene vinuti, to uz by se hledalo a opravovalo o neco hure.
    Vezmi si treba takovy fen za tisicovku ci jen o drazsi, tak ten by se ti pomalu ani nevyplatilo ho rozebirat, protoze pod hodinu opravy se neuctuje, a dneska ti je nikdo nebude opravovat s platem pod 120 kc/h (a firma uctovat pod 200) - takze uz jen to rozebrani by te stalo 20% ceny noveho vyrobku, takze pokud by nebyla rozbitra doslova korunova polozka, tak by vzdy novy vysel levneji nez jeho oprava.

    A nebo si promluv s kymkoliv kdo opravuje pocitace, tiskarny, mobily apod - ztak vsichni ti reknou, ze prakticky vzdy je levneji objednat rovnou cely nahradni dil (desku) nez hledat ktery ze ten kondenzator , svab ci jina soucastka je spatna.

    Co se tyka mechaniky - tak ano, tam muze byt mistni oprava jak rychlejsi tak i levnejsi, ale to narazi na zasadni problem a to mit u te opravy inteligentniho a kvalifikovaneho cloveka. A jak tu bylo spravne vzpomenuto - drviv ti letadla spravovali inzenyri, dneska ti ji delaji lidi pomalu se zakladkou, protoze inzenyr ti pujde za lepsima penezma do soukromeho sektoru, a na vymenu soucastek nic levnejsiho nez cvicenou opcici se zakladkou nesezenes - zvlast v dnesni dobe, kdy je velky tlak na co nejmensi platy, a to, abys vysvetlil vedoucimu ze clovek za 3x vetsi plat by mu byl schopny usetrit 10x tolik na cene nahradanich dilu, prave proto ze vi, co ma delat a kde je problem...by vyzadovalo jeste vzacneji ukaz - mit inteligentniho managera.
    Takze dneska se to dela tak, ze mito toho aby dotycne opravy se delali na miste od 50 ruznych inzenyru, tak ty rozbite dily proste posle 50 cvicenych opic vyrobci, ktery tam ma 5 inzenyru co je opravuji. No a podle marze jakou ma vyrobce tak uz ty dily se rovnou tridi na opravit/vyhodit.

  • Falko
    10:35 01.12.2018

    K samospasitelnosti ruských samolotov.Keď máte v každom lietadle iný typ avioniky,väčšinou nepodporovateľny je vam opravitelnost pajkovackou a kladivom na prd.Rodina SU30/34/35 sú krásne a mechanicky dobré stroje chyba je ,že nie su standardizovane čo sa tyka elektroniky.Naproti tomu standardazicia trebars u F35je vdaka modularnosti vysoka.Je jednoduchšie vymeniť cely box ,ako hľadať poruchu v niečom k čomu nemam riadne podklady to zabere čas aj skvelemu mechanikovi.....O US technike nemám prehnané predstavy,kvôli skusenostiam s renomovanymi vyrobcami.Za posledné roky chodim meniť diely,ktoré sa pár rokov dozadu vôbec nemenili.Hlavne kvôli nižšej materialovej kvalite,poddimenzovaniu a neodbornemu zostaveniu celkov.Takže tak......Podľa mna ani jedna strana nemá úplnú pravdu,ta je niekde v strede.Nasaditelnost v boji bude cca rrovnaká resp.skôr US technika na tom bude kusok lepšie

  • Jara
    15:21 30.11.2018

    Torong
    O F35 jsem vyjímečně nic nepsal, a do stresu se dostane blbec co neví co dělat když mu vyběhne deset chybových kódů, které zapříčiní jedna laciná věc bez elektroniky tudíž ji nemá v seznamu chyb a mění dokola půl auta/letadla bez výsledku.. to je o čem píšu

  • Torong
    15:14 30.11.2018

    @Jara
    Ano,mechanici na F35 jsou lemplové, neumí používat diagnostiku a vlastně Aš ani šroubovák...

  • gangut
    15:14 30.11.2018

    Jiroši
    Ale tu sa nebavíme o alternátoroch a uhlíkoch v cenách rádovo tisíc a desať Kč.
    Taký Airbus má len pre systém primárneho riadenia 7 počítačov, ktoré elektronicky ovládajú 22 aktuátorov a sú prepojené s x čidlami a blokmi autopilota, diagnostiky, zapisovačov atď. Každá položka v cenách rádovo niekolko sto tisíc dolárov. Nikdo nikde nemá plný sklad "krabičiek" aby si ich menil ako ho napadne. BITE je sice fajn, ale pre každý prípad sa nedá použiť a niekedy je vyslovene kontraproduktívny.
    Počítače vám po lete v post flight reporte vyplujú kvantum závad, ktoré za letu nastali. Niekde vyskočí nejaký parameter a počítač ho zaznamená. A údržba rieši.
    Klasický Boeing 737 je konštrukcia zo 60 rokov, v riadení lán ako v chmelnici, zoriadovanie jedna nočná mora, ale v prevádzke len lejete olej. Takže asi tak.
    Moderné technológie sú super ale často sú skor na oštaru. Pretože tú istú prácu dokážete spraviť aj jednoduchšie a hlavne efektívnejšie.
    A to je typické pre ruský a americký prístup k technickým riešeniam.

  • Torong
    15:11 30.11.2018

    Zvláštní je, že ani takového renesančního člověka jako je Fenri nenapadlo, že šťourat se v elektronickém modulu radaru a pájet v něm uhlíky nebo lambda sondu je přímo na letišti nesmysl. V rozumně nastavených procesech se to dělá tak, že se vytáhne špatný modul, osadí se dobrý a ten vadný se pošle do opravy do odborné dílny. Odtud se pak vrátí do skladu jako repasovaný.

  • Jara
    14:59 30.11.2018

    Raziel87
    Ne jsou to lemplové ikdyž mají na dílně špičkovou diagnostiku, tak umí jen načíst chyby, smazat chyby já hodiny proseděl nad nalogovanými daty napěťových křivek veškerých senzorů a actutatorů spalovacích motorů a nejen to já ty mapy pro jednotlivé členy soustavy řízení spal.m. i psal, takže z toho co je pro nikoho nic neříkající snětí čar já dokážu vidět průběh spalování a funkčnost jednotlivých členů.... a jak říká fenri ty softy jsou triviální, ale je třeba rozumnět tomu co nám říkají;)

  • Jirosi
    14:58 30.11.2018

    Raziel87: +1

    Jara: To byl příklad...

    Tady vedeme diskuzi o tom zda je super opravit si to sám. Což skvěle raziel87 je skoro na plný úvazek práce, získaní informací.

    Tedy armáda nečeká od pilota, že po 8h letu ještě vezme laptop a udělá si diagnostiku letadla...

    Tohle je totiž přesně to samé jako chytrá munice. Ano, je drahá. Let a jeho zajištění druhý den je asi tak 100x dražší...

    Vždy je rozhodující co je pro vás cennější. Jestli cena času, aby stroj běžel(letadlo bylo připraveno), nebo cena opravy... A kdo má a nemá peníze víme.

  • raziel87
    14:37 30.11.2018

    2 jara

    protože jsou to debilové a používají univerzální diagnostiky, místo aby měli konkrétní typ. Např. VIDU v dnešní době seženeš za pár tisíc, OBD zástrčku za pár stovek a diagnostikovat si můžeš přes laptop sám. Jako řidič dobře víš, že na konkrétní značku vozu musíš navštěvovat konkrétní servisy - ale člověk musí několik let poctivě den co den sjíždět mezinárodní i tuzermská autofora konkrétních značek a číst, číst, číst.

    Rázem s tebou pak budou v servisu jednat úplně jinak, když jim konkrétně popíšeš typ dílu, ve VIDĚ ukážeš produktový číslo a rovnou jim řekneš, co a jak udělat a co naopak v žádném případě nedělat - pak už si nedovolí tě ojebat, protože ví, že víš.

    Autorizák není záruka kvalitně odvedené práce, dobrejch servisáků je jako šafránu a jejich jména většinou najdeš až v útrobách uzamčených fór, kam se bez registrace nedostaneš. Znovu pardon za OT

    • premek
      21:58 05.12.2018

      Nejde o OT, ale o parádní ukázku, jak to funguje v zemích "svobody a demokracie". Tam, kde slova jako vlast, čest a obrana mají hluboký historický kořen, se to bez "dobrých servisáků" na všech podtatných místech neobejde a tak je to i organizováno. Znuvu lze připomenout, že podceňovaná RF dokázal s velmi omezenými prostředky v Sýrii zcela zvrátit dosavadní vývoj a na hlavu porazit vše, co terorizovalo místní populaci.

  • Jara
    14:33 30.11.2018

    Jirosi až na to, že například u toho alternáru ( dalo by se pokračovat) je ta výměna uhlíků, která bývá s diodovým mostem zdržení asi plus deset min k času montáže demontáže....rozpajíte dva kontakty ........a tak je tomu u mnohého

  • madrabbit
    14:29 30.11.2018

    Tyhle diskuze tu byly a budou. Otázku, jestli je lepší vyměňovat celý díl a nebo ho rozebrat a opravit, nevyřešíme. IMHO závisí na tom, jestli zrovna vyhráváte nebo prohráváte.

    V civilním životě je t první mnohem dražší (telefon, ntb, televize, auta). U válečné situace, jestli vyměnit komponentu a poslat letadlo rychle do akce a nebo se s tím hrabat a hledat ten správný drátek, je otázka jiná a závislá na více aspektech - ergo kladívko - neřešitelná v diskuzi.

    Pojdme k jiné osvědčené klasice - Su-57 vs F-35 :-D a nerozptylujme se několik flamwary v jedné diskuzi :-P

  • Jirosi
    14:24 30.11.2018

    Fenri: Vrátím se k tomu "danny". Ano, je super dodat(mít) jen "uhlíky", no a o když se odesralo ložisko.. Ejhle neřešitelný problém, mam jen ty uhlíky...

    Čas se počítá jinak ve dvou případech, a to když technik danou věc opravuje. Tedy má poškozenou u sebe a vyměňuje uhlíky čeká na dodání. To je ten váš levný "čas". Ale ve chvíli kdy se vám něco poděla na autě/letadle/stroji atd. Tak i ten stroj má čas práce a svoje náklady, pokud stojí v opravě a čeká až vy si v dílničce rozeberete "alernátor" zjistíte zda to byli "uhlíky"(máte), nebo "ložiska"(jste v ...)
    Tak existuje způsob, že to vyměníte kus za kus. Zákazník vám poděkuje zaplatí, stroj je zprovozněn a opět dělá svoji práci. To je ten drahý "čas" co jste uspořil, a teď si zase můžete sednou do dílničky a do zítra si hrát z hledáním chyby v "alternátoru".
    Než přijde další zakázka.

  • Jara
    14:04 30.11.2018

    Fenri
    Ano je to OT, ale musím reagovat nedá mi to omlouvám se, to přirovnávání s auty nemám rád nicméně jste to vystihl naprosto přesně, přidám k tomu jen takový častý příklad... mnoho takových měničů/jednodušých lidí bez touhy věcem rozumnět Vám je třeba schopno 5 krát za sebou měnit lambda sondu, rozsvítí se kontrolka načtou chyby(jediná funkce diagnostiky kterou ovládají) a ejhle Landa a zase lambda a pak zase lambda u páté už na to serete a jezdíte v nouzáku, přeci jen stojí bůra a už máte pátou:)) přitom by stačilo nalogovat data kouknout na ostatní průběhy třeba buzení cívek, případně vstřikovače na to je ovšem lepší použít osciloskop a rovnou změřit průběhy i na lambdě..co se stane? Jednoduchá věc lambda ukazuje naprosto správně problém je jinde, cívka to není to by vyběhli chyba misfire, bude to jen opálená svíčka za 120 korun a vtip je v tom, že ani nepotřebujete v konečném důsledku drahou autodiagnostiku, když tomu rozumíte (jak píšete) stačí Vám multimetr a osciloskop:))

  • fenri
    13:23 30.11.2018

    Jirosi, vtip je v tom, že:
    A.) I za použití celkem základních a dost univerzálních nástrojů se dá velká řada věcí opravit za zlomek nákladů, času a logistiky. Stačí vědět jak. velká většina automechaniků )ať se tedy dneska držíme něčeho jednoduchého), jsou prostě jen měniči. Plesknou noťas do VAGu, ten zahlásí o co jde, číslo dílu, pošlou to do skladu a pak vymění. V podstatě pokud zvládáte Lego, Merkur a naučíte se s triválním SW, tak můžete nastoupit. Čest výjimkám. Mechanici už ani neřeší CO tomu je a zda to nejde náhodou opravit. Často jen blbý kabel od čidla, problém na svorkovnici atd. Takových příběhů má každý mraky.
    B.) Z hlediska nákladů, válečné ekonomiky, logistiky... je zatraceně rozdíl vyrobit a dopravit uhlíky a nebo celý alternátor. To pak zle namítnout, proč měnit jen alternátor, není lepší vyměnit celé letadlo?
    C.) Je tu rozdíl v nákladech. Buďto je zaplatíte vy, jako zákazník, nebo válečná ekonomika. V obou případech bojujete s omezenými zdroji.

  • kosa2668
    12:27 30.11.2018

    Dakujem pani
    som rad ze sa vam moj prispevok pacil
    Pan Jiros
    samozrejme lietadla na stredne trate boein a airbus teraz ma boom Embraer a bombardier s nadhernym cs 100
    Ono samozrejme aerolinky su tlacene k tomu aby si kupovali nove lietadla koli emisiam hlučnosti ekonomickej prevadzke
    az mate lietadlo ktore nesplnuje prisne normy smola ne medzinarodnom letisku nepristanete a na regionalnom platite sialene prachy ako ekodaň nehovoriac o tom ze vyrobca ukonci podporu daneho typu a skoncil si... V afrike a v azii prave lietaju stare lietadla jednoduche na udrzbu a lacne diely zo sroťakov aj ked spotreba je brutalna...
    nekupuju olietane airbusy a pod. aj ked ich cena je smiesna lebo nemaju sancu to dat po technickej stranke...
    Pan Gangut
    na zapad od nas je to tak ze clovek sa zaskoli len na jeden celok a ten robi celi zivot napriklad hydrauliku nema licenciu nema typovku nic najhorsie ze na to prechadzaju aj firmy u nas to bola vec co som kritizoval v mojej ex firme
    v Amerike katastrofa...
    preto ludi z východnej a strednej europy proste milujú
    licencovany mechanik + avionik kludne zarobi 60 000kč za týžden a to su chalani 22 ročný
    kludne sa stane ze taký chalan je šef 40-50 ročných chlapov co nemaju ani licenciu nieto ešte typovku ale maju skusenosti...
    Pan Clanek
    rodinu su 27 by som nezatracoval ono je to konstrukcia ktora ma odolat brutalnemu zachadzaniu ale nove mutacie na tom budu horsie...cim modernejsie lietadlo tym zlozitejsia udrzba a sofistikovanejsie zazemie...
    su 57 na tom bude priblizne rovnako ako f 35 aj ked suchoj o nieco lepsie lebo nedokazu vyvynúť take superavioniku a pouzit tolko exotických materialov ako lockheed...Pan balm by vam vysvetlil lepsie ake zlozite je udrziav moderne bojove lietadlo v prevadzke...
    mozete sa opytat priamo na FB su skupiny ja som napriklad v skupine Aircraft mechanic life kde su mechanici od F 35 po sportove lietadla ci rusi ci americania
    radi pokecaju ;)

  • Jirosi
    11:52 30.11.2018

    Fenri: Tohle není přece o tom kolik stoji A/B. Ta diskuze je o tom, že mlácením kladivem, kleštěmi by si ten alternátor rozchodil... no nerozchodil.
    Potřebuješ NÁHRADNÍ DÍL!
    a) máš, pak je jedno jestli vyměníš pul auta/letadla a detailní rozbor rozebere dokonale vybavený technik v dílně.
    b) nemáš, nepojedeš. A může to auto/letadlo mít klidně z Číny.

  • fenri
    11:39 30.11.2018

    Jirosi: jakože uhlíky na alternátoru jsou dražší, než celý alternátor? No tak to určitě...
    Jiný příklad:
    spadly mi klíče od nového VW do výtahové šachty. Přežily, alr nrfungoval immobilizer. Obvolal jsem snad všechny servisy zaměřené na VW dálkáče a kódování. Tyhle nové NIKDO neumí nakodovat. Kupte si nový v autorizovaném servisu. Cca 5500,- včetně kodování a nechte nám to tu na odpoledne,... Tak jsem poděkoval, klíč rozebral. Přetížením se urvala anténka imobilizeru, co komunikuje s ŘJ. Mikropájka, za pět minut bylo hotovo. Co je rychlejší a levnější? Jenže kdo se dneska umí prdět s mikropájkou?

  • raziel87
    11:38 30.11.2018

    2 kosa2668

    díky za příspěvky, konečně zase člověk, kterej tu neprezentuje oficiální žvásty a vyjádření světových zbrojovek s výrazem, že sežral šalamounovo ho*no - což si umí přečíst každej, kdo se zajímá o army odvětví a vládne cizím jazykem.

    Kam zmizel náš dislikař? je tu nějak podezřele klid při rozdávání palců dolů a palců nahoru, že by konečně dostal rozum a pochopil, že 10 liků (v některých případech) debilní příspěvek nezachrání?

  • Jirosi
    10:30 30.11.2018

    Danny: Jinými slovy, dnes ti vymění větší kusy, ale stále potřebuješ náhradní díly jako před tím. Pokud si dříve do toho alternátoru neměl ty "následně vymění uhlíky", tak si byl v kaši jako dnes. Reálně si je vytahnul z jiného. Dnes to samé, ale děla firma co se zabývá repasy. A tobě šetří čas, protože měníš jen kus za kus.

    Jenže, už nehodnotíš počet závad na daném komponentu. Hodiny vyřazení vozidel z provozu atd.
    Nikde netvrdím, že pokud máš tu smůlu a máš zmetkový výrobek. Dojde k opravě do pár hodin. Jen, že spolehlivost na tyhle tipy závad se řádově zvětšila, a náklady na průměrné opravy značně poklesly.

  • danny
    10:12 30.11.2018

    Shania: " globalni supply pool a tisice stroju na kanibalizaci" jo, máš pravdu. To, na co upozorňuju, že je to extrémně nákladné a funguje to až ve chvíli, kdy se ti flotila strojů rozroste nad nějaké kritické množství. Máš pravdu, že Američanům to fungovat bude. Mají zdroje a budou mít počty techniky, které to umožní. A zároveň budou schopni srazit náklady na nějakou rozumnou úroveň.

  • danny
    09:51 30.11.2018

    Jirosi: já ti to zkusím popsat na jednodušším, konkrétním příkladu závady u osobního vozidla. Na palubní desce se rozsvítí kontrolka dobíjení - autorizovaný servis zapojí diagnostiku, výsledkem je závada alternátor-startér. Bohužel, při jeho výměnně je nutné vyměnit i nerozebiratelné rozvody + vodní pumpu.
    Kvalifikovaný opravář je schopen jít s diagnostikou dál, než k identifikaci vadného technologického celku. Pomocí blbého voltmetru proměří jednotlivé komponenty a následně vymění uhlíky na alternátoru bez demontáže dílu a vyčistí zaoxidované kontakty. Časová náročnost a náklady obou přístupů jsou neporovnatelné.
    Nejedná se o teoretickou konstrukci, ale velmi konkrétní případovou studii.

  • Clanek
    09:12 30.11.2018

    kosa2668 v druhem vlakne pise:
    na to aby si udržal lietadlo ako f-35 letuschopne potrebuješ tak 5 ton support materialu+ spotrebné veci(olej hydrauliku atd) a minimalne 10 lidi technickeho personalu na lietadlo


    Prvne diky za zajimave prispevky. Ale k tomu co pisete tady i v citatu nahore: porad vam unika pointa. Pointa neni jestli F-35 potrebuje to nebo ono, pointa je jestli moderni ruske stroje, ktere jako jedine maji jakous takous sanci v eventualnim konfliktu modernim zapadnim strojum vzdorovat, takze se bavime jen a pouze o rodine Su-30 / 34 / 35 a casem Su-57, jsou na tom nejak zasadne lip. Nebo snad pro svou slozitost taky potrebuji sofistikovane zazemi a pravidelnou udrzbu? Pokud je na prvni otazko odpoved "ano" a na druhou "ne" pak se musim zeptat jak se tenhle technicky zazrak Rusum povedl? (zde odpoved neocekavam, protoze by to chtelo skutecne nekoho kdo se kolem modernich sucek mota aby nam tohle objasnil).

  • gangut
    08:08 30.11.2018

    dusan
    Jedna vec je cena práce, druhá vec je komplexnosť dnešných strojov a kvalifikovaný personál. Dnešný technici totižto nemajú základné znalosti o fungovaní strojov, ktoré obsluhujú a preto sú odkázaný na manuály a menenie celých podzostáv. A maximálne tristný stav je v tomto smere v armáde. Ja si pamatám doby keď technik lietadla mal mať inžiniersky titul. Myslíte, že schopný chlap s inžinierskym titulom bude niekde na letisku v mraze tahať ojátka? Nie, pokial je schopný, tak sa uživí oveľa lepšie v civilnom sektore.
    A produkcia dnešných vysokých škol, to nemá cenu komentovať.
    V americkej armáde je to ešte horšie ako u nás. Tam si pamatám, že technik nevedel povedať, kde je prípojka pozemného zdroja, lebo vraj on len zakladá špalky.
    V rusku je situácia o dosť iná. Tam je kvalitného a kvalifikovaného personálu stále relatívne dosť. Je tam dosť kvalitných technických škol a aj do letectva ide spravidla kvalita. Chlapi odtiaľ totiž majú problém zamestnať sa v civilnom sektore za dobré peniaze pretože nefungujú pod EASA a majú problém získať licenciu. Preto sa bežne stáva, že kdejaký Janko, ktorému tečie mlieko po brade si u nás po troch rokoch praxe urobí licenciu a ide do Ruska šéfovať starým praktikom s inžinierskymi titulmi.

  • fenri
    07:30 30.11.2018

    Czertik:

    1.) Vy víte, jaký nálet mají ruští piloti ve srovnání s našimi, či jinými NATO?
    2.) Vy víte, že ten nálet je u všech jednotek +/- stejný?
    3.) Vy víte, že jednotky s vyšším náletem mají nižší provozuschopnost?
    4.) Vy víte, jaká je provozuschopnost ruských letadel?
    5.) A jaká je ta provozuschopnost očištěná od vlivu momentálního zafinancování (ve válce lze soudit, že armáda bude absolutní priorita)?
    6.) Vy víte, jaká je jejich servisní náročnost, co se týče náročnosti na diagnostiku, technické a personální vybavení?

    Nezlobte se na mně, ale vy řešíte rovnici o cca šesti neznámých a z toho vyvozujete skálopevné závěry. To můžete zkoušet na nějaká děcka, nebo babičky z kroužku pletení.

    Obecně se mi zdá, že se v dnešní době zaměňuje pojem OPRAVITELNOST a VYMĚNITELNOST. Věřím tomu, že s kolonou kamionů není těžké udržovat F-35 a spol. v poli, protože měníte komponenty o které si letadlo přes fabriku řekne. Stačí vám k tomu záklaďák s tabletem. a mobil na správného obchoďáka V době míru, nebo když je válka daleko a vy jen zvesela mastíte nějaké hadráky, tak je to výborný a racionální systém. Bez ironie.
    Pak podle rozpočtu rozbité celky buď vyhodíte, nebo se je v týlu pokusí někdo opravit.

    Ve chvíli, kdy nebude letadlo s fabrikou on-line propojený, kdy nebudete mít hromadu náhradních dílů (či spíše montážních celků) máte problém.
    Je pravda, že tahle situace USA a NATO moc nehrozí. Útočit na ně nemá kdo a soupeře si vybírají a rozhodně ne bezhlavě. Tedy bojují za svých podmínek a umí to.

    Rusko je slabé a scénář, kdy bude muset bojovat za podmínek pro něj nevhodných je pravděpodobnější. Válku hluboko na svém území zná.

    Jinak kosa2668 příspěvky se mi také velmi líbí. Nejsou to kecy vycucané z pavrpojtových prezošek PR oddělení zbrojovek a fór intenetových wannabe bojovníků.

  • Jirosi
    07:28 30.11.2018

    "já bych ti přál slyšet názor našeho garážmistra, který kontinuálně u jedné firmy spravuje cca 20 let flotilu nákladního vozidel jedné značky... A dneska se nic v podstatě neopravuje, jenom se mění... "

    Oprava = vytáhnout díl, vzít náhradní vyměnit. A zpětně zprovoznit. To co tu nazýváte pravou, tedy zastrčit drátek, utáhnout matičku atd. se nazývá údržbou..

    Ano, jasně že je vždy možnost to dělat bez magické krabičky co se může posrat. Ono kontrolovat třeba 20 000 drátků každý den by vás přestalo bavit poněkud dříve.


    Rziel87: "Jak miluju Volvo, tak nenávidím žlutý huby za to, jak jednu z nejprestižnějších evropských značek posílají pomalu ale jistě do hrobu. Vykradou know-how a hodí Volvo ze skály, patriotismus u nich nehrozí. Volvo je mrtvé, ať žije Geely, blbe"

    Volvo už před někololika roky umřelo, ne na čínské zákazníky. Ale právě na takové co si ho dost často nekupovali. Čína ho oživila, ale stále je to čina.... kdo od toho čeká výkony starých modelů je trošku mimo. Oni to nedělají pro slávu značky, aby to položili na buben, ale proto aby vydělali...

    kosa2668: "Pan Jiros tie vase statistiky pisu 24 ročný manažéri a nie technický personal :D "

    Statistika je porovnávání dvou čísel, to může dělat i dítě na základce.
    Celkem by mně tedy zajímalo, jaké letadla podle tebe stále navyšují letové a přepravní hodiny v těch statistikách přepravených cestujících v Evropě(Asii, atd.)
    Každý rok je vykonáno více letů a přepraveno více cestujících. A přitom ty snadno opravitelné letouny končí na leteckých hřbitovech?

  • Shania
    07:23 30.11.2018

    https://breakingdefense.com/2018/11/dod-acquisition-chief-presses-for-more-f-35s-in-the-air/

    there is a very wide spread in readiness rates for the F-35 fleet, depending on when they were built. Generally speaking, the older an F-35 is, the lower its readiness rates. During the first F-35 deployment to Europe last year, Air Force F-35As from the 34th Fighter Squadron deployed to RAF Lakenheath in the U.K. in April and later flew to Estonia and Bulgaria. “Our overall mission capable rate for this F-35 deployment (to the U.K., Estonia and Bulgaria) was 87.5 percent,” Col. David Lyons, the 388th Fighter Wing commander, told reporters. “And my current rate for my F-16s that are doing great work in Spain is 75 percent.”

  • Shania
    06:48 30.11.2018

    DANY: kde pisu neco o Tom ze je F35 lepsi nez X? Jak see to prosim lisi od jinych modernich stroju? A rad bych pripomnel, ze soveti s Tim prisli prvni, mit Jen omezenou podporu a zivotnost a vsechno poslad zpet do fabriky...

    Nahradni dily: globalni supply pool a tisice stroju na kanibalizaci... rek bych ze tady to bude trochu snazsi, hlavne pro mensi provozovatele. Nez kdyz si vse museli drzet na sklade a neco uz se dlouho nevyrabi...

  • danny
    23:59 29.11.2018

    Kosa: dík za příspěvky. Dělám v úplně jiném industry, ale zkusenosti velmi podobné. Naštěstí nic, co by litalo. Kamarád seftechnik u prestižní německé automobilky mluví velmi podobne a další z významné české letecké firmy taktéž. A jak níže zmínil czertik, když rves, tak ti borci s klidem tvrdí "its not bug, it is feature".

    Shania: ty to beres hrozně osobně. Já jsem přesvědčený, že f-35 je nejlepší, nejvymakanejsi, nejkomplexnější ero současnosti. Bez ironie. Ale to, na co naráží cernakus je prostě realita. To vše, co píšeš, bude fungovat za optimálních podmínek. Když budou všude naskladneny ty výměnné moduly, bude jich dost vyrobeno na sklad a budou k dispozici dostatečné transportní kapacity. Ale vzhledem k cenám těch komponent se bude postupně optimalizovat, až budou stavy výroby a zásob úplně optimální. Do změny režimu provozu. Pak se to poděla. najednou ty Ospreye budou potřeba na jiné prioritní cíle a protáhne se ti doba čekání na dodávku motoru. Tak pretizis jiné stroje a už jedeš. Já fakt modulární konstrukce nezavrhuju. Jen je na západě dost často zvykem dělat je nerozebíratelne mimo zázemí dodavatele. Ale to je problém spíš v nastavení obchodního modelu. Tlačí se na minimalizaci akviziční ceny, tak si to holt dodavatel bere na service fee...

  • kosa2668
    22:56 29.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jasne myslel som si
    Pan Jiros tie vase statistiky pisu 24 ročný manažéri a nie technický personal :D
    postreh z base maintenance to co sme vedeli opravit sami z vlastných naškrečkovaných zasob sme opravili a islo to MIMO platene hodiny zakaznikom aby boli boli lepšie štatistyky a zakaznici sa vracali k nám (lobby firmy potom sa to ukazovalo na prezentaciach firmy :D )
    mam 26 rokov pracoval som na su 22 mi 2 L29 (skola) tu 154 jak 40 cez fokker 100 airbus family embraer boeing... ci na base maintenace (generalka) alebo na line maintenance to je prevádzka...
    na sovieckych lietadlach ti stacil jeden stand a menil si len kable a urobil si zaklad potom boli specialne standy ne preskusavanie celkov easy
    moderne lietadla to tak nemaju pretoze subdodavatelia
    rockvell collins general electrics atd ma vlastne bedne vlstne standy vlstne kable
    nahravas 4 databazy potrebujes 4 rozne media...
    subdodavatelia sa snazia usetrit tak pouzivaju suciastky vyrobene v azii alebo mexiku(klimatizacia)
    priklad Snecma FR pouzili defektne vstrekovače do motorov cfm 56 tym padom neroztrekovali poriadne kerosin a vznikali kvapôčky (detonačne horenie) spalovacie komory prehorene a praskliny motory dole...
    to su problemy ktore sa objavuju coraz castejsie pretoze firmy co vyrabaju celky nemozu zohnat kvalifikovanych pracovnikov a coraz castejsie prichadzaju diely nekvalitne a nefunkčné
    737 MAX čo padol v azii ma velke problemy my mame 8 lietadiel tohto typu a uz 5 z nich malo vazne problemy ktore sme riesili s boeingom priamo
    v priemere stali na zemi 4 tyzdne kym sme prisli na pricinu... a boeing sa hra ze je vsetko v pohode :D
    general dynamics
    lockheed
    bell to vsetko su firmy s ktorými su len problémi

  • Shania
    22:44 29.11.2018

    fenri: nevím co je tak těžké na pochopení, že se v průběhu testování dost věcí změnila, poruchové komponenty nahrazeny atd. Depa nebyla dostatečně zafinancovaná, stroje čekají dlouho na konkretní díl atd. A obecně a hlavně v době škrtů nebývá priorita zafinancovat náhradní díly (ale zaměřit se na nakup co největšího množství strojů, takhle to bohužel funguje) v adekvátním množství a starší stroje-čekající na modernizaci tím trpí ještě víc.

  • dusan
    22:38 29.11.2018

    KóĎa

    "A dneska se nic v podstatě neopravuje, jenom se mění... "


    Vo všeobecnosti je to tak. A ja to robím v práci tiež : ). Príčina je jednoduchá. Cena práce ide rýchlo hore a ak je nutné niečo opraviť, tak je nutné to demontovať, analyzovať, preskúšať či premerať nejaké komponenty a zrazu človek zistí, že za cenu demontáže môže kúpiť nový náhradný kus.

    Samozrejme neplatí to všade, ale pri kadejakých pohonoch, armatúrach, čerpadlách to platí a je naozaj dobré si zvážiť či sa niečo oplatí vôbec opravovať. Okrem toho je problém s kapacitami dodávateľov a niekedy je lepšie objednať nový stroj ako zháňať firmu čo má ľudí na opravy .... dnes totálny problém.

  • raziel87
    22:37 29.11.2018

    2 jirosi

    ale víš co, jestli na to máš, jdi do čínského sráče Geely XC90 T8, ty statistiko :-))))
    Jak miluju Volvo, tak nenávidím žlutý huby za to, jak jednu z nejprestižnějších evropských značek posílají pomalu ale jistě do hrobu. Vykradou know-how a hodí Volvo ze skály, patriotismus u nich nehrozí. Volvo je mrtvé, ať žije Geely, blbe

  • Shania
    22:30 29.11.2018

    pokud ta bezúdržbovost byla na mě... zase kontext... cernakus napsal: "F-16/F-15 .... kvantitou a vytvrdlostí vůči válečným podmínkám pátou generaci zcela zastíní"

    Já F-35 srovnával s F-16, což jistě není bezúdržbový stroj, stejně jako Grypen a jakákoliv jiná stíhačka... F-35 ale nevyžaduje klimatizovaný hangár a speciální zázemí...

    K tomu cernakusove scenaři, je zde např článek co cvičí USMC v případě ohrožení letišť v asii čínskými balistickými raketami...

    https://www.businessinsider.com/us-marines-f-35-japan-hot-loading-adgr-2017-4

    Přezbrojení a natankování mimo letiště

    A obdobné operace nejsou specialita jen F-35, ale u všech strojů se trénuje rozptýlení na jakékoliv použitelné letištní plochy... kterých je dost.

    Většina stíhačů dokáže generovat surge sorties, tzv že mají zvýšené operační tempo, kdy zvládnou několik sorties za sebou, než vyžadují běžnou údržbu.

    demostrovano
    F-35A 3,5 sorties
    F-35C 3,9 sorties
    F-35B 5,5 sorties
    *každý typ/služba má rozdílné trvaní sorties a požadavky na ně...

    USMC plánuje provozovat stroje z provizorních základen delší dobu, ale asi tu bude vždy možnost stroj otočit se na LHD...

    Ostatním složkám stačí provozovat stroje jen pár dní (a naprostá většina toho stejně bude z menších letišť), než se zřídí záložní místa se zázemím...

    Nic z toho není záležitost unikatní pro F-35,Gripen atd..

    ----
    A zima... stroje prošli klimatickými testy a jsou nasazené na Aljašce

    The Lightning II was put through major weather -- the lab can do everything but lightning strikes and tornadoes -- such as wind, solar radiation, fog, humidity, rain intrusion/ingestion, freezing rain, icing cloud, icing build-up, vortex icing and snow, said Friedman.

    It handled temperatures ranging from 120 degrees Fahrenheit to -40 degrees.

    https://www.f35.com/in-depth/detail/how-it-works-f-35-climatic-testing

  • raziel87
    22:28 29.11.2018

    2 Kóďa, Dusan

    nebudete tomu věřit, ale červenám se. Při psaní se mi to zmotalo dohromady. Označení sssr/ruských letadel mrskám jak baťa cvičky a pak to takhle dojebu.

    2 Jirosi

    opět meleš totální ho*na, že mě to u tebe nepřekvapuje. 3 roky jsem dělal správu autoprovu pro Pfizer, teď mimojiné 4 roky v bleděmodrém to samé pro MZe.
    Musím potvrdit Cernakusovu myšlenku. Dnešní auta stojí za vyliž kočku. Kam se poděly nesmrtelné XC90 V8? novej čínskej bazmek od Geely je výsměch, zavolej si do Volva, jak ty sráče odcházejí co po 2 letech, ale po 20 000km, po 3. reklamaci automaticky jiný vůz. Tyhle šmejdy tak na dva roky a rychle se toho zbavit, v žádném případě nehrozí, že to po letech předáš synovi jako daily car. Skoda, VW je na tom o něco lépe, ale i ty jsou ve srovnání s obdobím před rokem 2010 (a spíše 2004) o dost příček dole. O leteckém průmyslu mnoho nevím, z automobilového mám podkladů dost. Raději do své MY 2007 V70II T5 s komponentama od do88 narvu dalších 400 000 na servisech, než abych si koupil dnešní bazmek....

    Ty kluku vůbec nevíš, co žvaníš

  • KóĎA
    22:25 29.11.2018

    Jirosi: já bych ti přál slyšet názor našeho garážmistra, který kontinuálně u jedné firmy spravuje cca 20 let flotilu nákladního vozidel jedné značky... A dneska se nic v podstatě neopravuje, jenom se mění...

    "spravuje" - od slova správce

  • Jirosi
    22:11 29.11.2018

    Cenrakus:"Ale platí to samozřejmě i obecně. Kdo z vás má REÁLNÉ zkušenosti z REÁLNÉHO provozu složitějších technických celků, musí mít zkušenosti podobné mým nebo má naprosto unikátní zkušenost, kterou nemá 99,999999% techniků na celém světě."

    V každém servisu si myslí, že novější technika je ta nejporuchovější na světe a má to nejsložitější opravování.

    A pak je tu statistika, všech vyrobených kusů, jimi najetého počtu km vs těch poruchových.....

    Jasně, to už není cool někde vytahovat co?

  • cernakus
    22:03 29.11.2018

    pánové optimisti, povinně přečíst příspěvek pana

    kosa2668
    Datum: 29.11.2018
    Čas: 21:18

    Aby to nezapadlo. Oproti mně, popisuje dojmy přímo od fochu, o kterém tu kecáme.

    Ale platí to samozřejmě i obecně. Kdo z vás má REÁLNÉ zkušenosti z REÁLNÉHO provozu složitějších technických celků, musí mít zkušenosti podobné mým nebo má naprosto unikátní zkušenost, kterou nemá 99,999999% techniků na celém světě.

  • Czertik
    21:57 29.11.2018

    fenri
    "Řekl bych, že o servisovatelnosti ruských letadel tady nemáme nikdo žádné informace. Snad jen to nasazení v Syrii, které nebude odpovídat realitě u řadových jednotek v týlu (jako neodpovídá ani u západní techniky - na mise prostě jde vždy to lepší) a tam vidíme, že jak staré, tak nové ruské mašiny dávají drsný zápřah velmi dobře. Nakolik je to relevantní je věcí akademického plácání na roky. Každopádně článkův předpoklad, že ruská letadlo jsou spolehlivá a konto toho, že málo létají je zjevně vyvracen praxí."

    Ok, muzi ti dat velmi jedoduchou otazku - kdyby CELE ruske letectvo litalo daleko vic hodin nez lita ted, melo by celkovou bojeschopnost letadel vetsi, mensi, stejnou ?
    To ze pri castejsim naletu musis letadla casteji servisovat snad nepopres, a po dobu servisu neni proste bojeschopne.

    A presne o tom byl jeho puvodni koment. Ne o tom, ze ruske letouny nedokazi "dopstavat do tela".
    A to, jak dlouho dokazi dostavat do tela idelane dmonstuje to, jak casto (nebo malo) mas rotaci novych letadel za stare, vyetane, vyzadujici dlouhodobou urzbu, jake je v syrii nemozna.

  • fenri
    21:54 29.11.2018

    Danny - omluva, blbě jsem to asi četl.
    Máte nějaké info o tom, že stroje ze Syrie šly rovnou do šrotu? Já si myslím, že to tak (v řadě případů) nebylo:
    1.) Řada letounů (tuším hlavně z rodiny Su-24) se v Syrii objevila vícekrát, dostaly více turnusů
    2.) Pochybuji, že by vyřadili nové Su-35, 34, 30? Info?
    3.) Možná se tam dolétaly některé staré Su-25 a Su-24 (to by mim přišlo jako racionální). Ale zase je to v rozporu s Článkovou teorií o vybraných a vymazelých kouscích v Syrii.

    Pilot: v pohodě, stane se.

    Shania: "50% dostupnost u F-35 je na celou flotilu, většina jich je u výcvikových letek a jsou to starší stroje s nižší spolehlivostí a nedostatkem náhradních dílů. "
    -šmarjá, pokud jsou už F-35 staré a s nižší spolehlivostí, tak co pak teprve Su-24, Su-25, Tu-160, Tu-22M..... ty věcy by už ani neměly vzlétnout, jsou-li už i F-35 starší a méně spolehlivé.


    Czertik: "Prave ze se podari, a to dlouhodobe (do doby dokud se nepodari nepriteli toletiste vyradit z provozu). "
    -ehm, takže v míru a na základnách reálně mají 50%, ale ze silnici jim to půjde lépe? Nějak to drhne.

  • Czertik
    21:41 29.11.2018

    gagnut
    no tak ten tvuj priklas s elektronikou v f-35 a novem boingu co spadl v indonesii je dost mimo.
    Nebo se snad pletu v tom ze indoneske airlinky byly na blaclistu litani do evropy, protoze v kvalite udrzby zrovna nebyly jaksi na vysi ?

  • KóĎA
    21:34 29.11.2018

    tak druhý :-/

  • KóĎA
    21:33 29.11.2018

    raziel87: jenom technická, Foxbat je kódové označení NATO pro MIG-25, ten už snad v ruských silách zaveden není. MIG -31 má kódovém označení Foxhound ;-)

  • Czertik
    21:33 29.11.2018

    danny
    "Jinak tvou skepsi k moderním udelatkum, co vlastně ani nepotřebují obsluhu, plně chápu. Vždy mě znovu překvapí výkřik poslední techniky narvany elektronikou a pak najdeš klíčovou komponentu přichycenou obyčejnými samoreznymi vruty do plastu a podobná zvěrstva. A servisaci, co umí akorát přehrát software a zkoušejí tak řešit i prasklou žárovku, to je vůbec výživné."

    Jo, taky sem zazil podobne "experty". Holt asi cekaji ze jim nova verze sw rekne "its not bug, it is feature".

  • dusan
    21:32 29.11.2018

    stronger.p

    Vzhľadom na to, že ako zdroj bol uvedený "lokálny zdroj" tak beriem výhradu, že ide o neoverenú správu, lebo dôvod, že by Egypt nakupoval AH-64E pre nespoľahlivosť Ka-52 som inde nenašiel ...

    Na druhej strane ani militarybox nezdrojuje to "vyvrátenie" a hlavne predstava, že oficiálna delegácia prezidenta-diktátora by zistila od personálu nejaké vážne nedostatky novej techniky mi pripadá úplne absurdná .... to sa jednoducho nestáva ... bez ohľadu na to aký je reálny stav. Skrátka oficiálna návšteva bola úspešná ... ako obyčajne : )

    raziel87

    Na úvod - MiG-31 je v kóde nato "Foxhound", "Foxbat" bol predchodca MiG-25.

    Nerozporujem absolútne počty .... hovoríme o strojoch v službe ... okrem nich je minimálne taký istý počet v rezerve a je možné, že Rusko navýši počty operačných strojov.

  • Czertik
    21:24 29.11.2018

    cernakus
    "To, jak jednoduché je udržovat stroje páté generace nám trochu napovídí prostý fakt, že u obou mají USAF vážné potíže udržet jich dostatečné procento v provozu a to je prosím pěkně MÍR. Nedělej si iluze, že válkou by se to procento zlepšilo"

    A muzes nam rict jake ze to % je bojeschopne pro jednotlive letouny rf ? nebo ty udaje nezverejnuji ? Pokud ne, proc ne ?
    Amici je nemaji problem zverejnit.

  • kosa2668
    21:18 29.11.2018

    no prvý koment sa mi nepodarilo nahrať
    zo skusenosti leteckeho mechanika :D
    za ten výrok o bezudržbovosti by vám kolegovia nastrielali :D
    elektronika-
    zima nefunguje to(vybrat elektronicke bedne a odniest do vykurenej miestnosti inak nepoletis nikam) na to je expert Airbus a Embraer...teplo prehrieva sa system a blbne to musi sa lietadlo klimatizovat...
    nedokazes a ani nesmies to opravovat svojpomocne avionicke celky vsetko sa posiela do shopu niekde kde na to maju vybavenie a dokazu to urobit a aj tak vam poslu spat bednu ktora nefunguje :D lebo America nigga engineer
    fly-by-wire strasne u zapadných lietadiel je to tak zatrepane v konstrukcii ze sa k tomu nedostanes vobec lebo ratali s tym ze sa to nepokazi.. chyba diagnostika ta navedie kde to moze byt ale potom nasleduje menenie komponentov merania a mega nastavovani praca tak pre 2 ludi na 19 hodin minimalne
    konstrukcia a limity na material su extremne male...
    raz mi spadol skrutkovac od smerovky na stabilizator a dent jak hovado samozrejme mimo limit... zaplata mega prace rtg inspekcia a schvalenie od výrobcu Embraer
    lietadlo preleti krupobitim a nasleduje fakt nakladna oprava alebo srotovanie pretoze oprava je nerentabilna...
    nove lietadlo emb 195 nalietane nic a musel sa menit nosnik a rebro lebo konstrukcia je na limite a praskol to!!!
    na doplnanie hydrauliky potrebujete hydraulicky vozik velky ako krava Airbus Emb Fokker boeing ma rucnu pumpicku a na antonove alebo il otvoris bandu hydraulicku a nalejes vedrom!!!
    nejake operovanie mimo zazemia je iba vlhký sen generalov

  • Czertik
    21:14 29.11.2018

    cernakus
    "jenže tím se dostáváme k meritu věci. Z nějakého lokálního letiště nebo dálnice se ti F-22 a F-35 dlouho provozuschopné udržet nepodaří. "

    Prave ze se podari, a to dlouhodobe (do doby dokud se nepodari nepriteli toletiste vyradit z provozu).

    ¨Je o tom skvely clanek buildinh back expeditionary force (nebo tak nejak) - kde se pise o tom, ze amici uz v dobe misru si za nemale nakaldy postavi prefabrokovane letise, ktere jde bez problemu nalozit do jejich startegickych transportnich letadel ( a ty umi pristavat na polnackach) .

    Jo, je to drahe, ale rozumne, nejen ze to umozni rychle - behem par dni - postavit plne funkci, plnohodnotne letsite, ale az akce skonci, tak letiste zbalit a odvezt zpatky.
    V pripade tehle "recyklace" mas hlavne naklady u toho letite na dopravu tam a zpet + montaz/demontaz.
    narozdil od daleko vetsi na rozsireni/spraveni klasickehoi letiste v miste pusobeni.
    cenu na vybudovani nepocitam.

  • raziel87
    20:05 29.11.2018

    2 Dusan

    no dobrá, ale snad nebudete tvrdit, že Foxbaty skončily po pádu SSSR v postsovětských státech. Vím jen o Kazachstánu, kde byly nejstarší Iz.1.
    v počtu max 40-50 ks.

    V žádném případě nechci tvrdit, že má tím pádem Rusko +- 450 Mig-31,
    ale napsal jste to dost zavádějícím způsobem ;) shodneme se, že je valná
    většina dávno na onom světě, ale rozhodně rozporuji vaše tvrzení, že rusům zůstalo
    posledních 90 Foxbatů. Číslo bude vyšší

Stránka 1 z 3