Rusko daruje Srbsku stíhačky a tanky
- 23. 12. 2016
- 138 komentářů
- Jan Grohmann
Srbsko získá od Ruska darem stíhačky MiG-29 a tanky T-72. Výměnou se pak ruské firmy budou podílet na repasování sovětské/ruské techniky ve výzbroji srbské armády. Podle srbských vládních představitelů je nákup zbraní reakcí na posilování chorvatské armády.
V současné době nejvýkonnějšími letadly srbského letectva jsou čtyři stíhačky MiG-29. Jde o pozůstatek z původně 16 MiGů-29, kterými Srbsko operovalo před leteckými údery NATO v roce 1999. Srbové mají rovněž ve výzbroji oficiálně 20 stíhaček MiG-21 a 17 útočných nadzvukových letounů J-22 Orao.
Velkou neznámou je technický stav srbských letadel a tedy i jejich operační použitelnost. Vzhledem k nutnosti servisu a oprav je nepravděpodobné, že se MiGy-29 podílejí na ochraně srbského vzdušného prostoru.
Srbské letectvo ale brzy získá další migy z Ruska. Během setkání srbské a ruské vládní delegace v Moskvě byla oznámená dohoda o dodávce šesti stíhaček MiG-29 z přebytků ruské armády.
„Toto rozhodnutí bylo skutečně učiněno, dodávka šesti MiGů-29 se odehraje v březnu nebo dubnu příštího roku poté, co bude dokončena technická část, jelikož letouny budou předány ze zásob Ministerstva obrany v rámci vojensko-technické spolupráce. Srbsko je náš strategický partner," řekl Anatolij Punčuk, zástupce ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce
„Pokud bychom kupovali tyto letouny za tržní cenu, tak bychom potřebovali 600 milionů eur," oznámil srbský premiér Aleksandar Vučić po ukončení jednání s ruským ministrem obrany Sergejem Šojgu. Zatím není jasné, zda MiGy-29 projdou modernizací v Rusku nebo v Srbsku.
Srbsko minimálně od roku 2014 usilovalo o získání šesti nových stíhaček MiG-29M2, což je jedna z exportních variant MiGu-35. MiG-29M2 se vyznačují vyšším podílem kompozitních materiálů, moderní avionikou či vektorováním tahu motorů. Srbsko však z důvodu velké finanční náročnosti od nákupu odstoupilo.
Srbské letectvo
Navíc Srbsko získá 30 tanků T-72 a stejný počet kolových obrněných vozidel BRDM-2. „Rovněž jsme dostali jako dárek 30 tanků T-72S a 30 BRDM-2 s kulometem ráže 14,5 mm," řekl Vučić.
Srbsko rovněž vede s Ruskem jednání o případném nákupu nebo darování kompletů protivzdušné obrany (PVO) Buk-M2 (střední dosah) a 2K22 Tunguska (krátký dosah). Dohoda o případné dodávce ruských kompletů PVO do Srbska má být podepsána v roce 2017 nebo 2018. Problém je pro Srbsko cena - tržní hodnota poptávaných ruských kompletů PVO je 500 milionů dolarů.
Zajímavý je politický rozměr nákupu. Podle ministra zahraničí Ivica Dačiće je snaha posílit srbské ozbrojené síly reakcí na vyzbrojováni Chorvatska.
„Když se Chorvatsko vyzbrojuje od NATO, říkají, že to není útočné a není to namířené proti nikomu. Ale já se ptám, proti komu to může Chorvatsko použít, když ne proti Srbsku? Chce snad střílet na Vídeň, Budapešť nebo Řím? Sporné však je, když Rusko daruje vojenskou techniku Srbsku, protože potom říkají, že se připravujeme na válku. Ale oni se prý připravují na mír. Ušetřete mě těch pohádek,“ prohlásil Dačić.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím
Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...
- 21.10.2016
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
Jaká je budoucnost ruských vojenských výdajů?
Pro ruského prezidenta jsou výdaje do ruské armády absolutní prioritou. Nicméně od roku 2014 ruskou ...
- 01.12.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?
Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...
- 11.12.2016
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí
Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...
- 19.12.2016
- 35 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
Starlight Čo si spomínam, tak ruské vrtuľníky museli používať v dobe záruky originálne ruské palivá a mazivá ... podmienka ruskej záruky. V praxi samozrejme vyššie náklady na ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Čo si spomínam, tak ruské vrtuľníky museli používať v dobe záruky originálne ruské palivá a mazivá ... podmienka ruskej záruky. V praxi samozrejme vyššie náklady na prevádzku a logistiku. Na taký "detail" evedentne českí vyjednávači zabudli.Skrýt celý příspěvekStarlight Ok, to co píšete je pravda. Docela otázkou je, proč součástky byli od Elbitu? Ale to co popisuješ nijak nesouvisí s předražením zakázek, ba naopak ještě k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Ok, to co píšete je pravda. Docela otázkou je, proč součástky byli od Elbitu?
Ale to co popisuješ nijak nesouvisí s předražením zakázek, ba naopak ještě k tomu napíšeš, že pro Alžírsko to bylo výhodné.
AČR obdržela 16 MI-171Š cena za kus 5.95 mil. USD
MI-24V je MI-35 (takto se jen označuje exportní verze) a cena za kus činila 8.88 mil.USD
Tím pádem nelze tvrdit, že technika byla předražena.
Blake
Dobře, dám sem odkaz na všechny uživatele MIG-29 a můžete si soukromě porovnávat úroveň školství.
https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekNěkde jsem četl, že za "akci Alžír" a vybavení MiG 29 SMT starou a defektní avionikou a sfalšování certifikátů, byl odpovědný managment pozatýkán a zabásnut.
Někde jsem četl, že za "akci Alžír" a vybavení MiG 29 SMT starou a defektní avionikou a sfalšování certifikátů, byl odpovědný managment pozatýkán a zabásnut.
To semtam: To co jde publikovat :-) 1) Studijní případ č. 1 je Alžírsko, kde lze krásně ilustrovat, že jsou nabídky, které se neodmítají, a pak lze ceny nastavit monopolně. ...Zobrazit celý příspěvek
To semtam:
To co jde publikovat :-)
1)
Studijní případ č. 1 je Alžírsko, kde lze krásně ilustrovat, že jsou nabídky, které se neodmítají, a pak lze ceny nastavit monopolně. Tento model Rusové nasazují na své tradiční zákazníky.
V roce 2006 uzavřelo s Ruskem mega zbrojní kontrakt pro všechny druhy ozbrojených sil. Rusko v rámci dohody odpustilo Alžírsku dluh z dob Sovětského svazu ve výši 4,74 miliardy USD. Na oplátku si Alžírsko vzalo u ruské státní banky úvěr (!) na nákup nových ruských zbraní ve výši až 7,5 miliardy USD a ještě umožnilo přístup ruskému GAZPROMu na alžírský trh se zdroji zemního plynu. Klasická situace win-win (tedy kromě alžírských daňových poplatníků, kteří by spíše uvítaly investice do infrastruktury).
V takto velkých číslech se kontrakty už moc nepropitvávají do posledního šroubku a jde pouze o makro čísla. Letecká část kontaktu za údajných 3,5 mld USD zahrnovala dodávku 34 MIG-29SMT/UBT, 28 Su-30MKA, a 16 Jak-130. V podstatě ani alžírská strana úplně přesně neví, co každé letadlo přesně stojí. Zná cenu balíku za typ. Alžířani ale pochopitelně moc dobře věděli, že je to vyjde levněji než západní technika.
Pak začaly typické problémy dané tím, že při nákupu se darovanému koni nikdo na zuby nekoukal – MiGy-29 byly nakonec vráceny a stornovány, protože se tam našly staré součástky. Místo 34 MiGů dostaly dalších 16 Su-30MKA. Teprve později přišli na to, že část avioniky od francouzské firmy Thales (letouny mají svůj původ v konfiguraci Su-30MKM do Malajsie) je ve skutečnosti od Izraelské firmy Elbit. To bylo křiku a stejně s tím nic neudělali.
A protože pro pilota je Su-30MKA v řadě ohledů západní letadlo (symbolika je západní, jednotky jsou v imperiálních mírách, popisky a hlasový varovný systém je v angličtině), tak jim museli dodatečně softwarově upravovat i cvičné Jaky-130, aby zvládali ruský i západní standard (popisky a hlasový varovný systém jsou ale jen v angličtině), protože mají v letectvu nyní mix různých leteckých standardů.
2)
Studijní případ č. 2 je trochu nepřekvapivě ČR. Tam to není tak přímo viditelné, protože byla celá záležitost opět spojena se státním dluhem, tentokráte ale Ruska vůči České republice.
Tady je spíše ukázku síly Ruska, které dokázala více čí méně nenápadným způsobem výrazně „zamést“ většinu dluhu a část zbytku nám místo tvrdé měny splatit dodávkami vojenské techniky, nad kterou bychom za jiných okolností asi ani neuvažovali. Cena techniky pochopitelně nebyla stanovena v rámci konkurenčního nabídkového boje, ale monopolně ruskou stranou.
Je to svým způsobem danajský dar, se kterým dnes (po cca 10 letech) stále nevíme, co přesně udělat. Ale v každém případě do toho sypeme další peníze (modernizace, provoz), z nich část opět končí v Rusku.
Ať si každý udělá úsudek sám – jednoduchý souhrnný popis českého řešení deblokace ruského dluhu je například zde (hlavně text v šedivém rámečku): http://www.denik.cz/ekonomika/...
Geneze a souhrn dodávek ruské vojenské techniky je zde: http://www.armypoint.cz/files/...
Raději připomínám, že v rámci deblokace jsme si nechali „vnutit“ za přispění řady českých zájmových skupin a subjektů 16 ks vrtulníků Mi-171Š ve dvou provedeních, 7ks vrtulníků Mi-24V a deset ks vrtulníků Mi-35. Vše v době, kdy už jsme byly členy NATO a kdy se naopak taktické letectvo přezbrojovalo z východní techniky na západní.Skrýt celý příspěvekZřejmě čerpáte z wiki. No tam každý může psát co chce... Pokud budeme uvažovat 212ks M-84, 61ks T-72 a 550ks T-55 potom by se vzhledem k velikosti Srbska jednalo o tankovou ...Zobrazit celý příspěvek
Zřejmě čerpáte z wiki. No tam každý může psát co chce...
Pokud budeme uvažovat 212ks M-84, 61ks T-72 a 550ks T-55 potom by se vzhledem k velikosti Srbska jednalo o tankovou velmoc. OSCE (OBSE) ovšem povoluje početní limity pro vojenskou techniku a tady by to jistě překračovali. A mobilizační "uloženky" se počítají také.
Pro Srbsko naprosto stačí 212ks M-84. T-72 mohou být určeny na přestavbu a následný re-export do světa...
V tomhle "dealu" šlo prioritně o letadla a pozemní technika je jen součást balíčku.
Otázkou je, co hodlají pořizovat jako náhradu letitých J22 Orao.
Další nezbytně nutnou investicí bude nákup nebo vývoj radarů a komunikačních a informačních systémů.
Tak aby mohli vytvářet a sdílet jednotnou mutiradarovou informaci jak letectvo, tak PVO.Skrýt celý příspěvekLarry: Těch cca 550 tanků T-55 je v podstatě vyřazeno do rezervních skladů. Stejně tak 48 tanků T-72M. Armáda provozuje ještě dalších 13 T-72M, k čemu je ale používají to netuším, ...Zobrazit celý příspěvek
Larry:
Těch cca 550 tanků T-55 je v podstatě vyřazeno do rezervních skladů. Stejně tak 48 tanků T-72M. Armáda provozuje ještě dalších 13 T-72M, k čemu je ale používají to netuším, vzhledem k malému počtu to klidně může být pro výcvik. Celkem tedy mají 61 T-72M. Využití pro těch 30 T-72S od rusů tedy je dost sporné. Podle německé Wikipedie je T-72S (S - Shilden, tedy chráněný reaktivním panířem) exportní varianta T-72B s novým motorem, zavěšením kol, noktovizorem 1K13-49 + 155 bloků reaktivního pancéřování Kontakt-1.Skrýt celý příspěvekKolego, malý počet resursů platil např. pro MiG-29A tedy prvotní typy. protože velice dobře znám cenové relace, v r. 1996 činila letová hodina MiG-29A 600 000CZK, zatímco MiG ...Zobrazit celý příspěvek
Kolego, malý počet resursů platil např. pro MiG-29A tedy prvotní typy.
protože velice dobře znám cenové relace, v r. 1996 činila letová hodina MiG-29A
600 000CZK, zatímco MiG 21 300 000CZK. To byl hlavní důvod prodeje (směna za W3A) 10ti ks do Polska kde létají dodnes.
Rusové nemuseli řešit ekonomiku provozu protože mají trochu jiné možnosti.
To co provozuje VKS RF dnes jsou standartně verze OVP nebo SMT kde jsou provozní náklady vzhledem ke stávajícím možnostem relativně nízké.Skrýt celý příspěvekNemyslím si, že by Rusové vzali Srby na hůl, přecejenom jsou to spojenci a spojenectví prověřil čas už od doby Balkánských válek. Mig-29 je pořád konkurenceschopné letadlo, ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by Rusové vzali Srby na hůl, přecejenom jsou to spojenci a spojenectví prověřil čas už od doby Balkánských válek. Mig-29 je pořád konkurenceschopné letadlo, největší nevýhodu má v malém resursu motorů.
A jestli to víc žere? to je u vojenského letadla naprosto irelevantní.
Navíc, Srbové pořád svou zbrojní výrobu rozvíjí a myslím si, že i toto využijí.Skrýt celý příspěvekZaujalo mě, co psal kolega "Starlight" Vezmu to odzadu.... Ex Jugoslávské tanky M84. Ano jsou ve výzbroji, technicky ve velmi dobré kondici. Nedávno všechny dostali např. nové ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujalo mě, co psal kolega "Starlight"
Vezmu to odzadu....
Ex Jugoslávské tanky M84. Ano jsou ve výzbroji, technicky ve velmi dobré kondici.
Nedávno všechny dostali např. nové radiostanice a systémy komunikace a řízení palby. Je to vlastní vývoj domácí firmy. Osobně se znám s konstruktérem, měl v ČR zajímavý "workshop"
T-72 ??? proč ne? Mohou tak vyřadit zastaralé T-55. Obecně čím více typů, tím je náročnější a hlavně dražší logistika a hlavně provoz.
Co se týká letadel speciálně MiG-29. Co dostanou jako dar nevíme a zjevně nebude zveřejněno, včetně detailů modernizačního programu nebo chcete-li "upgrade"
Jugoslávie byla prvním zahraničním zákazníkem který nakoupil MiG-29.
To bylo pouze "dočasné řešení" neboť Jugoslávie měla tehdy potenciál vyvíjet vlastní supersonic známým pod názvem "tajni avion".
Řadu věcí si vyzkoušeli na společném projektu J22 Orao v Rumunsku známém IAR-93.
O tom, že by Srbové nevěděli co dostanou darem, pochybuji. Proč by světu ukazovali že letadla Rusko dokáže prodávat "pod cenou" To se nedělá a jen taková persona jako byl pan Tvrdík dokázal hovořit na veletrhu o tom, že L-159 je nebezpečnější vlastnímu pilotovi než nepříteli :-))) je to o "kšeftu"
Vždy jde o kompromis mezi potřebami které by měli vojáci definovat, systémem který je nejbližší dosažitelný se svými TTD a cenou a také "politickými riziky" Nemá smysl nakupovat u nespolehlivých států.
Podobnou "akvizici" jsme viděli v případě F-16 pro Polsko z USA. Finální cenu neznáme za zakonzervovaný neletuschopný šrot z dob studené války.
-----------------
Vysmívané ztráty s tím, že si Srbské MiGy v 99 "ani "neškrtli" souvisí s tím, že měli velice omezené operační schopnosti a to kvůli embargu které vůči Jugoslávii bylo od počátku 90tých let a fatálnímu nedostatku náhradních dílů. Takže nelétali vůbec, nebo velice omezeně.
K uvedeným zdrojům informací a nekvalifikovaných domněnek či "rádobyodborných" plků jsou plné weby napříč internetem.
Mnohdy se jedná o uměle vytvářené dezinformace, hypotézy, lži, či ideologický boj.
Samozřejmě se dají najít i relevantní informace. Ale zejména jsou státy kde ne vše se "vykecá" jako v ČR potažmo SR a kde platí zásady ochrany státního a služebního tajemství.Skrýt celý příspěvekBlake Na to se ptáš? Ok, tak třeba Bangladéš, Čad, Eritrea, Barma, Peru, Turkmenistán, Jemen, Súdán a další. Starlight Můžeš prosím napsat předražené zakázky z RF, docela ...Zobrazit celý příspěvek
Blake
Na to se ptáš? Ok, tak třeba Bangladéš, Čad, Eritrea, Barma, Peru, Turkmenistán, Jemen, Súdán a další.
Starlight
Můžeš prosím napsat předražené zakázky z RF, docela by mě to zajímalo.Skrýt celý příspěvekPokud srbové z jakéhokoliv důvodu nezvládnou postavit M-84, pak by to bylo více než logické. Zkrátka T-72 od rusů poslouží jako základ M-84 na export. Aby bylo víc peněž na ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud srbové z jakéhokoliv důvodu nezvládnou postavit M-84, pak by to bylo více než logické. Zkrátka T-72 od rusů poslouží jako základ M-84 na export. Aby bylo víc peněž na modernizaci vlastníc tanků. To by byl asi jediný důvod, proč by Srbové mohli chtít T-72. Akorát ty BRDM-2 jsou křáp, ať se na to koukám z jakéhokoliv úhlu.Skrýt celý příspěvek
1) Dusan tem odkaz už sem dával http://www.janes.com/article/6... Nicméně dovolím si renomovaný zdroj opravit. Rusko by podle Jane’s ...Zobrazit celý příspěvek
1)
Dusan tem odkaz už sem dával http://www.janes.com/article/6... Nicméně dovolím si renomovaný zdroj opravit.
Rusko by podle Jane’s mělo dodat:
- 1 jednomístný MiG-29 Izdělije 9.12A (NATO označení Fulcrum A, Jane’s používá nepřesné označení MiG-29A)
- 3 jednomístné MiG-29S (pravděpodobně Izdělije 9.13S / Fulcrum C s vysokým hřbetem, ale mohou to být i konvertované 9.12S Fulcrum A s nízkým hřbetem, Jane’s použil asi nepřesné označení Izdělije 9.13, což je avionicky odlišné letadlo).
- 2 dvoumístné MiG-29UB Izdělije 9.51 (Fulcrum B).
Všechny tyto verze Mig-29 pocházejí z 80. let až počátku let 90. Proto lze předpokládat, že dobové stáří bude okolo 25 a více let.
Srbsko dnes má z původních 14 (12+2) letounů dodaných v letech 1987-88 do Jugoslávie následující zbytky:
- 3 jednomístné MiG-29 (Izdělije 9.12B / Fulcrum A, Jane’s používá nepřesné označení MiG-29B). Jeden letoun má být dlouhodobě odstavený.
- 1 dvoumístný MiG-29UB Izdělije 9.51 (Fulcrum B).
Celkem tedy budou mít 10 MiGů-29, z toho 7 jednomístných (ve třech více nebo méně odlišných konfiguracích, hlavně v avionice) a 3 dvoumístné, které ale nemají radar. Tedy pro potřeby PVO budou mít k dispozici 7 strojů. To je minimum minim na jednu dvojici v hotovosti, záložní pár a zbytek bude běžně neletuschopný v plánované a neplánované údržbu. Tedy na žádné vyskakování to není.
Aby to alespoň chvíli fungovalo, budou muset pořídit s letouny i náhradní díly (včetně komplikací, které způsobí rozdílní konfigurace letounů).
Poznámka:
MiG-29 Izdělije 9.12 byla první sériová verze MiGu-29. Verze Izdělije 9.12A byl exportní model pro státy Varšavské smlouvy (neměly například schopnost nosit jadernou pumu, méně módů radaru). Verze Izdělije 9.12B byl exportní model pro státy mimo Varšavskou smlouvu (Indie, Irák, Jugoslávie,…). Měly ještě více ořezaný radar a jiný systém odpovídače vlastní-cizí. Všechny exportní modely měly možnost nosit PLŘS typu R-27RI (jen jednomístné letouny), R-73E a R-60MK.
Verze Izdělije 9.13 měla vyšší hřbet, ve kterém bylo více paliva, měl větší nosnost výzbroje a má i lepší systém REB s vestavěným radiolokačním (RL) rušičem. Za sovětských časů nebyla tato verze určená na export. Na export byla verze Izdělije 9.13B opět s ořezanou avionikou a bez RL rušiče.
MiG-29S Izdělije 9.13S byl už MiG-29 1,5. generace s modernizovanou avionikou a rozšířeným sortimentem výzbroje. Pro Rusko jich ale vzniklo málo. Poslední zcela nové v roce 1993, plus nějaké vznikly přestavbou Izdělije 9.13 a některé i přestavbou Izdělije 9.12 (ty pak mají označení 9.12S). Verze na export měla označení MiG-29SE (Izdělije 9.13SE).
2)
Co se týče ceny, tak se objevila celá řada protichůdných správ a prohlášení. Jisté je, že 6 MiGů-29 bude darováno. Čtveřice stávajících srbských letounů je také předmětem kontraktu. Srbsko chce také k těmto letounům nakoupit a zaplatit i příslušnou výzbroj.
Potvrzuji informaci, co publikoval semtam. Podle srbských médií (státní tisková agentura TANJUG) s odvoláním na ministra obrany by oprava a modernizace 6 migů měla stát 185 mil EUR a dojednává se splátkový kalendář na 3 roky (tedy bez úvěru na ruské straně). Je to čistě finanční odložení splátek, nebo se další „opravárenské a modernizační“ práce protáhnou až do 2019 (třeba i stávající čtveřici letounů)?
Ve hře jsou prý dvě varianty způsobu realizace. V té první by letouny byly přepraveny do Srbska už v březnu 2017 a revize a opravy by ruští experti dělali přímo na místě (opravárenský podnik n letecké základně Batajnica u Bělehradu). Druhá varianta pak počítá s tím, že by stroje dorazily do Srbska až v listopadu 2017, zato už s novými motory a po revizích. Předpokládá se, že letouny by měly zůstat ve službě minimálně 14 let
Částka 185 mil EUR je skutečně hrozně vysoká, i kdyby šlo o celkem 10 letounů. Nicméně budou tam zřejmě další drahé položky – náhradní díly, asi nové motory, výzbroj, možná standardizace avioniky (zda na úroveň Izd. 9.13S nebo ještě modernější?). Dojde k rozšíření flotily, tedy budou zřejmě potřebovat další pozemní vybavení a kontrolně-měřící techniku. Je otázkou, zda součástí kontraktu je i nějaký výcvik srbského pozemního a letové personálu. Rusové budou asi provádět práce v Srbsku, a tedy pravděpodobně budou muset dodat i přípravky a vybavení pro srbský opravárenský podnik. Rozložení splátek na tři roky také něco přihodí.
Je zajímavé, že některá ruská média (VZGLJAD) mluví jen o částce 50 mil USD za opravy a modernizace darovaných letounů. Tou už bylo lepší, zejména pokud by v tom bylo zahrnuto u každého letounu – kontrola a opravy draku 25 let starých letounů, palubní systémy včetně složité avioniky, dva nové motory.
Samozřejmě je nutno počítat s dalšími obchodními triky jako jsou „nechci slevu zadarmo“. Cena darovaného je ve skutečnosti vyúčtována jinde, ale politicky to vypadá skvěle. U nás je to zřejmě případ nákupu čtvrtého letounu CASA C-295M směnou za L-159.
Další metodou spadající pod nástroje ekonomického nátlaku, které Ruská federace běžně aplikuje u svých tradičních zákazníků, jsou velmi předražené ceny zbrojních zakázek. Tato metody úspěšně funguje u těch, kteří mají buď spoustu nesplacených dluhů u RF (a ta by najednou mohl trvat ne jejich splácení, a jako náhodou Srbsko dluží za plyn a ropu). Nebo tam, kde zákazníci nemají jinou možnost než pokračovat s již zavedenou ruskou technikou, protože změna na jiného dodavatele je nemožná z ekonomických (bylo by to ještě dražší) nebo politických důvodů.
3)
Co se týče tanků T-72, tak ruský pramen skutečně píše o verzi T-72S. Což by mohlo být označení pro T-72M1M (Objekt 172M-E7/E8), neboli upgrade exportní verzi T-72M1 (Objekt 172M-E5/E6). Případně by mohlo jít o zjednodušený T-72S1 (Objekt 172M-E9) kdysi vyráběný pro Irán.
Pokud jsem dobře pochopil produkční historii jugoslávských tanků T-84, tak do jejich výroby byly zapojeny podniky z celé bývalé Jugoslávie. Po jejím rozvratu v první polovině 90. let a zániku řady těchto firem, předpokládám, že poté již žádné zcela nové tanky řady T-84 nebyly vyrobeny a dnes už musí být velký problém udržovat v původní konfigurace v provozu.Skrýt celý příspěvekSokrates Zkusil jsem zjistit něco víc o daru 29. Tohle včera psali srbské noviny: Modernizace se bude týkat jak 6 MIGů z Ruska, tak stávajících 4 srbských. Dohromady za ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates
Zkusil jsem zjistit něco víc o daru 29.
Tohle včera psali srbské noviny: Modernizace se bude týkat jak 6 MIGů z Ruska, tak stávajících 4 srbských. Dohromady za modernizaci 10 MIGů by měli zaplatit 185 mil.eur
http://iskra.co/srbija/beograd...
Je vidět, že zprávy o tomto kontraktu se různí. Přesnější údaje se ukážou asi až v průběhu roku 2017.Skrýt celý příspěvekNemyslím si že by Srbové vyhodily za modernizaci starých Mig-29 tolik kolik by je stál nákup nových Mig-29 SMT,které by byly po taktické a technické stránce mnohem lepší.Zase tam ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si že by Srbové vyhodily za modernizaci starých Mig-29 tolik kolik by je stál nákup nových Mig-29 SMT,které by byly po taktické a technické stránce mnohem lepší.Zase tam nebudou padlí na hlavu.Možná půjde spíš o GO a mírnou modernizaci,za nevelký peníz,prostě zalepení současných problémů do doby než se najdou finance na nové stroje.Aby si Srbové udrželi nějaké stíhací piloty jakš takš v kondici než bude na nová letadla.Skrýt celý příspěvek
Dusan: Vy jste pěkně naivníaž to bolí. Ty čistky dělala UCK financovaná NATO a pak se to svádělo na Srby. Taky to byl dobrý biznis. Spousta zahraničních a amerických firem se ...Zobrazit celý příspěvek
Dusan: Vy jste pěkně naivníaž to bolí. Ty čistky dělala UCK financovaná NATO a pak se to svádělo na Srby. Taky to byl dobrý biznis. Spousta zahraničních a amerických firem se zdarma dostala v Kosově a Srbsku k obrovskému majetku.Skrýt celý příspěvek
semtam: neviem nakoľko sú informácie z Janes presné, ale podľa nich by Srbi mali dostať jeden MiG-29A (9.12), tri MiG-29S (9.13) a dva cvičné MiG-29UB (9.51), ktoré sú bez ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: neviem nakoľko sú informácie z Janes presné, ale podľa nich by Srbi mali dostať jeden MiG-29A (9.12), tri MiG-29S (9.13) a dva cvičné MiG-29UB (9.51), ktoré sú bez rádiolokátora. Čiže na BVR môžeš rátať len so štyrmi strojmi.
Jednotková cena modernizácie starého Migu bude 30-38 mil. eur, čo je už suma za ktorú približne ruské letectvo nakupovalo nové MiG-29SMT.
Táto cena by mi prišla prehnaná ešte aj keby tam nainštalovali AESA rádiolokátor, ale obávam sa, že Srbi dostanú Žuk-ME, podobne ako to bolo v prípade sýrskych Migov. Mimochodom, do sýrskych 29-tok boli integrované aj riadené bomby KAB-500. Ak by sa výzbroj srbských Mig-29 rozšírila ešte o túto výzbroj dávalo by to väčší význam.Skrýt celý příspěvekhurvo Srbové nezaplatí za stroje nic, zaplatí jen dílčí modernizaci. Což je naprosté nic s pořízením nových strojů či dokonce pořízením jiného typu stroje a budováním nového ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo
Srbové nezaplatí za stroje nic, zaplatí jen dílčí modernizaci. Což je naprosté nic s pořízením nových strojů či dokonce pořízením jiného typu stroje a budováním nového zázemí.
Co by ho sundalo z oblohy záleží na pilotovy o situaci. Jinak Lancer, Alca jsou o řád níže než lehce modernizovaný MIG-29. JF-17 je nové letadlo. Tam vzhledem k vybavení by to mohlo být srovnatelné. Záleží na radaru a opět kvalitě pilota.
Provoz MIG-29 je sice dražší, ale očividně ne natolik, aby se ho letectva co ho vlastní zbavovala. Polsko třeba své MIGy nadále provozuje a v minulosti je dokonce získalo od Německa. Slovensko sice získalo MIGy v rámci splácení ruského dluhu, ale neprovozuschopnost je následek škrtů obraného rozpočtu SR než nákladnost MIGu-29. Slovensko není natolik chudá země, aby nedokázala provozovat MIG-29 když ho dokáží provozovat mnohé země třetího světa.Skrýt celý příspěvekpretoze srbsko zaplati extremne vela za nic. Mig je krasne lietadlo, ale z oblohy by ho zmietla hadam este aj alca, mig-21 lancer alebo JF-17. Tie styri migy si srbi zachranili ...Zobrazit celý příspěvek
pretoze srbsko zaplati extremne vela za nic. Mig je krasne lietadlo, ale z oblohy by ho zmietla hadam este aj alca, mig-21 lancer alebo JF-17. Tie styri migy si srbi zachranili pocas naletov nie preto ze by to boli dobre stihace, ale preto ze ich sikovne schovali, a nevytiahli cumak z podzemia. A ako bonus k tomu je prevadzka migov 29 neumerne draha.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...