Rusko daruje Srbsku stíhačky a tanky

Foto: Srbský MiG-29 se střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu R-60; větší foto / Krasimir Grozev ;CC BY-SA 3.0
Srbský MiG-29 se střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu R-60; větší foto / Krasimir Grozev ;CC BY-SA 3.0

Srbsko získá od Ruska darem stíhačky MiG-29 a tanky T-72. Výměnou se pak ruské firmy budou podílet na repasování sovětské/ruské techniky ve výzbroji srbské armády. Podle srbských vládních představitelů je nákup zbraní reakcí na posilování chorvatské armády.

V současné době nejvýkonnějšími letadly srbského letectva jsou čtyři stíhačky MiG-29. Jde o pozůstatek z původně 16 MiGů-29, kterými Srbsko operovalo před leteckými údery NATO v roce 1999. Srbové mají rovněž ve výzbroji oficiálně 20 stíhaček MiG-21 a 17 útočných nadzvukových letounů J-22 Orao.

Velkou neznámou je technický stav srbských letadel a tedy i jejich operační použitelnost. Vzhledem k nutnosti servisu a oprav je nepravděpodobné, že se MiGy-29 podílejí na ochraně srbského vzdušného prostoru.

Srbské letectvo ale brzy získá další migy z Ruska. Během setkání srbské a ruské vládní delegace v Moskvě byla oznámená dohoda o dodávce šesti stíhaček MiG-29 z přebytků ruské armády.

„Toto rozhodnutí bylo skutečně učiněno, dodávka šesti MiGů-29 se odehraje v březnu nebo dubnu příštího roku poté, co bude dokončena technická část, jelikož letouny budou předány ze zásob Ministerstva obrany v rámci vojensko-technické spolupráce. Srbsko je náš strategický partner," řekl Anatolij Punčuk, zástupce ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce

„Pokud bychom kupovali tyto letouny za tržní cenu, tak bychom potřebovali 600 milionů eur," oznámil srbský premiér Aleksandar Vučić po ukončení jednání s ruským ministrem obrany Sergejem Šojgu. Zatím není jasné, zda MiGy-29 projdou modernizací v Rusku nebo v Srbsku.

Srbsko minimálně od roku 2014 usilovalo o získání šesti nových stíhaček MiG-29M2, což je jedna z exportních variant MiGu-35. MiG-29M2 se vyznačují vyšším podílem kompozitních materiálů, moderní avionikou či vektorováním tahu motorů. Srbsko však z důvodu velké finanční náročnosti od nákupu odstoupilo.

Srbské letectvo

Navíc Srbsko  získá 30 tanků T-72 a stejný počet kolových obrněných vozidel BRDM-2. „Rovněž jsme dostali jako dárek 30 tanků T-72S a 30 BRDM-2 s kulometem ráže 14,5 mm," řekl Vučić.

Srbsko rovněž vede s Ruskem jednání o případném nákupu nebo darování kompletů protivzdušné obrany (PVO) Buk-M2 (střední dosah) a 2K22 Tunguska (krátký dosah). Dohoda o případné dodávce ruských kompletů PVO do Srbska má být podepsána v roce 2017 nebo 2018. Problém je pro Srbsko cena - tržní hodnota poptávaných ruských kompletů PVO je 500 milionů dolarů.

Zajímavý je politický rozměr nákupu. Podle ministra zahraničí Ivica Dačiće je snaha posílit srbské ozbrojené síly reakcí na vyzbrojováni Chorvatska.

„Když se Chorvatsko vyzbrojuje od NATO, říkají, že to není útočné a není to namířené proti nikomu. Ale já se ptám, proti komu to může Chorvatsko použít, když ne proti Srbsku? Chce snad střílet na Vídeň, Budapešť nebo Řím? Sporné však je, když Rusko daruje vojenskou techniku Srbsku, protože potom říkají, že se připravujeme na válku. Ale oni se prý připravují na mír. Ušetřete mě těch pohádek,“ prohlásil Dačić.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...

Jaká je budoucnost ruských vojenských výdajů?

Pro ruského prezidenta jsou výdaje do ruské armády absolutní prioritou. Nicméně od roku 2014 ruskou ...

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    10:54 27.12.2016

    Sokrates Vlastně sis odpověděl sám, ty čísla která se uvádí, tedy co řekl Vučič vůbec nemluví o tom, co se za ně utratí a znovu Vučić mluvil o cenách v kontextu s výzbrojí. ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates

    Vlastně sis odpověděl sám, ty čísla která se uvádí, tedy co řekl Vučič vůbec nemluví o tom, co se za ně utratí a znovu Vučić mluvil o cenách v kontextu s výzbrojí. Tudíž cena samotné modernizace zůstává stále velkou neznámou, jako její rozsah.

    Proto srovnání s rumunským kontraktem ještě není na pořadu dne. A hlavně rumunské F-16 jsou jen omlazené, žádná významné modernizace se nedočkali.
    Je až bláhové si myslet, že by Srbové byli natolik dementní kdyby zaplatili za GO a omlazení softwaru cenu odpovídající rozsáhlé modernizaci spolu s výzbrojí.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    10:20 27.12.2016

    semtam: Nevidím dôvod, prečo by sme čiastku 180 - 230 mil. eur nemali brať ako oficiálne čísla. O tejto sume informoval oficiálne srbský premiér Vučič a zhodne ju uvádzajú takmer ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Nevidím dôvod, prečo by sme čiastku 180 - 230 mil. eur nemali brať ako oficiálne čísla. O tejto sume informoval oficiálne srbský premiér Vučič a zhodne ju uvádzajú takmer všetky ruské médiá:
    http://www.mk.ru/politics/2016...
    http://www.rbc.ru/rbcfreenews/...
    http://www.vedomosti.ru/politi...
    https://ria.ru/world/20161223/...

    V angličtine dokonca oficiálna ruská tlačová agentúra TASS:
    http://tass.com/defense/921555...

    To že nejaký portál uvádza chybnú cenu 50 mil. nie je podľa môjho názoru smerodajné.

    Podrobnejšie informácie o typoch strojov, ktoré budú zmodernizované sa dajú taktiež nájsť v ruských aj anglických zdrojoch:
    http://bmpd.livejournal.com/23...
    http://www.janes.com/article/6...

    A čo je v tých článkoch až do očí bijúce je neustála argumentácia tým, že trhová cena by bola 600 mil. eur. Ja teda neviem, kedy sa nejaký kontrakt MiG-29 alebo MiG-29SMT vyšplhal na jednotkovú cenu 60 mil. eur.

    Ale ako vravíš, nemáme ešte informácie o počte rakiet RVV-AE, ktoré budú pri tejto modernizácii kľúčové.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:14 27.12.2016

    Neza¨pomínejte, že v době pořízení Mi-35 měly tyto stroje projít rozsáhlou modernizací. To že se na to ministerstvo obrany klasicky vybodlo. je jiná věc..

    Neza¨pomínejte, že v době pořízení Mi-35 měly tyto stroje projít rozsáhlou modernizací. To že se na to ministerstvo obrany klasicky vybodlo. je jiná věc..

  • Rase
    09:57 27.12.2016

    semtam: 10 Mi-35 má být modernizováno a projít generálkou. Sloužit mají minimálně do roku 2021, zbytek strojů bude prodán. Osobně mi to přijde jako rozumné řešení a pokud by se ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    10 Mi-35 má být modernizováno a projít generálkou. Sloužit mají minimálně do roku 2021, zbytek strojů bude prodán. Osobně mi to přijde jako rozumné řešení a pokud by se vzala ta modernizace pořádně (nějaký balíček nabízejí i Izraelci) bylo by to hodně v pohodě. Odkaz níže (mluví se tam jak o nových vrtulnících, tak i právě o Mi-24/35):

    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr... Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    09:56 27.12.2016

    KOLT Zase čistě hypoteticky, pokud by jsme provozovali MI-35 v modernizované verzi, tj. s minimem náhradních dílů z Ruska, jak bychom mohli doplňovat techniku z Ruska, když by ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Zase čistě hypoteticky, pokud by jsme provozovali MI-35 v modernizované verzi, tj. s minimem náhradních dílů z Ruska, jak bychom mohli doplňovat techniku z Ruska, když by musela být zase modernizována. Nehledě na tom, že je dosti možné, že výrobní linka bude uzavřena a to se v průběhu času stává každé technice a navíc by jsme museli doplnit i obsluhu strojů.

    U AČR je hlavní problém ten, že provozuje všeobecně svoji techniku na minimálních počtech. Pokud jste zaregistroval těžkosti Turecka u Al-Bab. Tak by jste zjistil, že naše armáda by mohla ztratit akceschopnost i při pouhé snaze obsazení města velikosti Opavy. A to ani nepřítel nedisponuje leteckou a dělostřeleckou podporou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:41 27.12.2016

    Provozování ruské techniky má jeden "drobný" problém - v případě vážnějšího konfliktu je třeba doplňovat ztráty techniky. Jenže Rusko může docela dobře stát na opačné straně ...Zobrazit celý příspěvek

    Provozování ruské techniky má jeden "drobný" problém - v případě vážnějšího konfliktu je třeba doplňovat ztráty techniky. Jenže Rusko může docela dobře stát na opačné straně konfliktu...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    09:38 27.12.2016

    A ještě jedna spekulace ohledně modernizace MIG-29. Vučić hovořil o tom, že modernizace vyjde ve 3 fázích na cca 180-230 milionů a mluvil v kontextu i s výzbrojí. Pokud se bude ...Zobrazit celý příspěvek

    A ještě jedna spekulace ohledně modernizace MIG-29. Vučić hovořil o tom, že modernizace vyjde ve 3 fázích na cca 180-230 milionů a mluvil v kontextu i s výzbrojí. Pokud se bude modernizovat všech 10 MIGů-29 o čem se také spekuluje, tak pokud by modernizace měla stát cca 200 milionů, tak s příslušnou municí a náhradními díly se již tato částka nezdá natolik velká. Munice, zabezpečení často dosahuje ceny nových letounů. Samozřejmě záleží na objemu nákupu.

    Ale opět toto je jen pouhá spekulace.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    09:25 27.12.2016

    Rase Vážně? Tak aspoň něco, poprosil bych o oficiální odkaz, docela by mě to zajímalo. Osobně si myslím, že "hysterie" kolem provozu není moc oprávněná. Pokud by ČR rozhodla o ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    Vážně? Tak aspoň něco, poprosil bych o oficiální odkaz, docela by mě to zajímalo.
    Osobně si myslím, že "hysterie" kolem provozu není moc oprávněná. Pokud by ČR rozhodla o modernizaci, tak závislost na RF se minimalizuje. Avionika a výzbroj by prakticky nebyla již ruského původu a motory se dají sehnat na Ukrajině, to dílčí co by jsme nakupovali v Rusku by šlo nahradit z odstavených strojů, tedy už asi moc ne, protože části jsme se zbavili a nebo sehnat v jiné zemi.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:17 27.12.2016

    semtam: Až na to, že dle nové koncepce Mi-35 u AČR zůstávají (jen jich bude méně) a mají projít generálkou spolu s Mi-171š. Bylo by fajn, kdy těch pár strojů prošlo přestavbou na ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    Až na to, že dle nové koncepce Mi-35 u AČR zůstávají (jen jich bude méně) a mají projít generálkou spolu s Mi-171š. Bylo by fajn, kdy těch pár strojů prošlo přestavbou na Superhind mk.V, ale s tím zatím nepočítejme.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:58 27.12.2016

    Sokrates Opět, částky pro modernizaci se liší. Údajné ceny modernizace se různí dle příslušného media. Oficiální čísla nikde nejsou. Rozsah modernizace MIG-29 pro Srbsko není ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates

    Opět, částky pro modernizaci se liší. Údajné ceny modernizace se různí dle příslušného media. Oficiální čísla nikde nejsou. Rozsah modernizace MIG-29 pro Srbsko není ani znám. Jediný čím si můžeme být prozatím jisti je to, že Srbsku bude darováno 6 Migů- 29. Naprosto se neví ani jaké verze. Varianty které by mělo Srbsko získat jsou jen spekulací medií. V jednom mediu polemizovali, že to budou verze buďto 9.12., 9.13. nebo i 9.51. V následujícím už udávali příslušné počty. V jednom mediu píšu o téměř 300 milionech EUR, v dalším o 185 milionech, někde o 50 milionech.

    Opravdu, musíme si počkat a až poté můžeme něco hodnotit. Nyní jen hodnotíme pojmy a dojmy.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    08:42 27.12.2016

    asdf: Najlepším a najaktuálnejším príkladom pre porovnanie je asi predaj dvanástich portugalských F-16 Rumunsku za cenu 181 mil. eur. Za zhruba tú istú cenu, ako budú mať Srbi 10 ...Zobrazit celý příspěvek

    asdf: Najlepším a najaktuálnejším príkladom pre porovnanie je asi predaj dvanástich portugalských F-16 Rumunsku za cenu 181 mil. eur. Za zhruba tú istú cenu, ako budú mať Srbi 10 zmodernizovaných MiG-29, získali Rumuni 9 jednomiestnych F-16AM a tri dvojmiestne F-16BM. V cene je zahrnutá generálka motorov, počiatočná logistická podpora, výcvik deviatich pilotov, 75 technikov a štyroch plánovačov misie. Taktiež tam spadá aktualizácia software od Lockheed Martin na štandard M5.2R.
    Portugalské F-16 budú zrejme mladšie ako ruské MiGy-29, keďže boli zavedené v roku 1994. Prevádzkové náklady pri F-16 sú rozhodne nižšie ako pri MiG-29. Preto z môjho pohľadu urobili Rumuni za rovnaké peniaze oveľa lepší obchod.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    07:58 27.12.2016

    Starlight Forma jak byl celý dluh RF umořen jen ukazuje neschopnost státních představitelů ČR, ale nijak nedokazuje nátlak či předražení z RF. Ruku na srdce, podobných aférek a ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight

    Forma jak byl celý dluh RF umořen jen ukazuje neschopnost státních představitelů ČR, ale nijak nedokazuje nátlak či předražení z RF. Ruku na srdce, podobných aférek a kauz je tu hojně. Nyní sice to divočejší období trochu opadlo, ale v rámci státního sektoru se to podobnými akvizicemi jen hemží.
    Zdali bylo výhodné pořizovat MI-171Š a MI-35 pro AČR je dosti sporné. U MI-171Š si myslím, že tento tah nebyl nijak zlý. Sice v době ukr. krize prosakovali zprávy o tom, že jsou problémy s náhradními díly. Faktem je, že tyto obavy vymizeli a už nijak jsem dlouho neslyšel o problematice MI-171Š, dá se říci, že umoření části dluhu skrz MI-171Š uvolnilo víc financí pro obměnu dalších druhů techniky.

    MI-35 je více obskurní z toho důvodu, že ČR již tyto stroje a potažmo tento typ zbraně nechce již provozovat. Nebo přesněji chybí koncepce. Proto pořízení v rámci deblokace je chybné, jenže opět nikoliv ze strany RF, ale z toho důvodu, že ČR měla o tyto stroje svého času zájem a výledově je chtěla modernizovat.

    Blake

    Po shlédnutí všech uživatelů jste si mohl všimnout, že mnoho států nepatří mezi ty chudé země třetího světa. MIG-29 létá jak mezi chudými, tak i mezi bohatšími státy s podílem HDP na obranu srovnatelným s našimi zeměmi a v celkové částce armádního rozpočtu také.
    Můj výrok chtěl jen poznamenat, že pokud stát chce zabezpečit obranu svého vzdušného prostoru, MIG-29 není tak nákladný, aby nemělo smysl ho provozovat. To, že slovenská vláda zanedbává obranu svého vzdušného prostoru není chyba letounu MIG-29, ale chyba v hospodaření slovenské vlády.

    Mým výrokem jsem jen zjednodušil to, co jste právě přečetl.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    07:43 27.12.2016

    Stale argumumentujete prevadzkovou narocnostou Mig-29. To je pravda. A teraz na druhu stranu. Kolko by stal prechod celeho srbskeho letectva na nejake starsie F-16 C/D. Nakup ...Zobrazit celý příspěvek

    Stale argumumentujete prevadzkovou narocnostou Mig-29. To je pravda. A teraz na druhu stranu. Kolko by stal prechod celeho srbskeho letectva na nejake starsie F-16 C/D. Nakup lietadiel, nakup pozemneho vybavenia, vyskolenie pilotov, technikov. Nakupenie vyzbroje pre tie F-16. Nakup nahradnych dielov.
    Aka by bola navratnost prechodu na F-16 ? Nerozpadli by sa tie F-16 davno predtym, ako by sa usetrilo na prevadzkovych nakladoch ?Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    02:24 27.12.2016

    ok semtam, skusim to teda jasnejsie. Argument, ze mig 29 nie je nakladnejsi nez ine lietadla jeho druhu na zaklade toho, ze krajiny tretieho sveta ho dokazu prevadzkovat a ...Zobrazit celý příspěvek

    ok semtam, skusim to teda jasnejsie. Argument, ze mig 29 nie je nakladnejsi nez ine lietadla jeho druhu na zaklade toho, ze krajiny tretieho sveta ho dokazu prevadzkovat a Slovensko nie, je deravy, kedze v mnohych tychto krajinach je slusna pravdepodobnost, ze uprednostnuju armadu pred zakladnym obcianskym zabezpecenim. Nie ze by Slovensko lialo nejake velke peniaze do skolstva, ale tiez to nie je krajina s polovicnou gramotnostou.

    upozornujem, ze nehovorim nic o nakladnosti migu 29, len o nezmyselnosti toho konkretneho argumentu.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:32 27.12.2016

    K tomu článku jen detail: http://military-informant.com/... Píšou, že Chorvati ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu článku jen detail:
    http://military-informant.com/...

    Píšou, že Chorvati provozují MiGy-21 ex Jugoslávské armády....žil jsem léta v domnění, že provozují ex NDR BISy, které jim dodali Němci jako pomoc po sjednocení. Oni si Chorvati s Němci už tradičně rozumí....Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:27 27.12.2016

    Nějak nedokážu vnímat dodávku Mi-171 jako chybu. Dvacetčtyřka už byl trochu anachronizmus a brát se asi fakt nemusely. Když se ale kouknu, za kolik kdo bere Blackhawky a ten jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Nějak nedokážu vnímat dodávku Mi-171 jako chybu. Dvacetčtyřka už byl trochu anachronizmus a brát se asi fakt nemusely. Když se ale kouknu, za kolik kdo bere Blackhawky a ten jejich provoz není taky žádná láce.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    23:58 26.12.2016

    http://military-informant.com/... Takže v Chorvátsku to berú vážne. Akurát mne pripadajú ...Zobrazit celý příspěvek

    http://military-informant.com/...

    Takže v Chorvátsku to berú vážne.
    Akurát mne pripadajú úsmevné tieto zbrojárske preteky dvoch maličkých štátikov ...Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    23:42 26.12.2016

    Larry O tom "legendárnom" tuku na báze veľrybieho som počul. Ale doba ide ďalej a pochybujem, že sa ešte dnes používa v Rusku, resp. už je v novej technike určite nahradený. Viem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry
    O tom "legendárnom" tuku na báze veľrybieho som počul. Ale doba ide ďalej a pochybujem, že sa ešte dnes používa v Rusku, resp. už je v novej technike určite nahradený. Viem, že sa používal i u obrnenej technike, napr. na ozubení hnacích kolies T-34 a nahradili sme ho zmesou tuku a oleja - čo poradil starý tankový mechanika a tank jazdil bez problémov.
    Samozrejme niektoré tuky je ťažké nahradiť, ale dnes si neviem predstaviť niečo "nenahraditeľné".
    Podobne sa dodnes rozplývajú starí údržbári o azbeste ako najlepšom materiále na tesnenia .. a predsa sa už nepoužíva a fungujeme : )Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    22:50 26.12.2016

    To semtam: 1) Elbit (respektive jeho divize Elbit System Electro-Optics, ELOP Ltd.) tam byl už od počátku exportních verzí řady Su-30MK, konkrétně verze Su-30MKI pro Indii. ...Zobrazit celý příspěvek

    To semtam:

    1)
    Elbit (respektive jeho divize Elbit System Electro-Optics, ELOP Ltd.) tam byl už od počátku exportních verzí řady Su-30MK, konkrétně verze Su-30MKI pro Indii.

    Speciálně jde o HUD Typ 967. Pro malajskou verzi SU-30MKM, kde byl Thales hlavní dodavatel západní avioniky, už HUD přejmenovali jako THALES typ HUD 3022, čímž zastřeli původ. Právě citlivost některých zákazníků na izraelské produkty může být tím hlavním důvodem.

    Takže z pohledů Rusů, kteří ujišťovali Alžířany, že tam nejsou součástky izraelského původu, to mohla být i pravda. Pro ně byli dodavatelé a výrobci Francouzi.

    2)

    Díky za reakci ohledně cen. Právě proto to funguje. Zákazník má pocit, že všechno je v pořádku a netrápí ho, kolik ho to skutečně stálo. Navíc ještě bude ostatní přesvědčovat, jak je to výhodné.

    Je třeba se ale nenechat zmást malými čísly ceny za vojenskou techniku. Rusko nám dlužilo 3,6 mld. dolarů. Ve vojenské technice splatilo dle PDF článku 240 mil USD.

    Přes problematickou firmu Falcon Capital s ruským vlastníkem v pozadí splatilo 750 mil USD, k tomu 200 miliónu za dlouhodobé dodávky jaderného paliva. K tomu ještě dodávky nějakých speciálních přístrojů a šílený obchod se soukromou společností České loděnice, http://ekonomika.idnes.cz/rusk... . Celkem prý za dalších 200 miliónů USD během mnoha let (i když tomu nevěřím).

    Dohromady to dělá v nejlepším případě 1,39 mld. USD. Takže Ruská federace nejen ušetřila 2,21 mld. USD, ale má od našich vymahačů dluhů navždy pokoj. Tedy nemůžeme to na ně v budoucnu použít jako formu ekonomického nátlaku.

    Navíc většina peněz šla přes do domácích podniků a surovin, zaměstnali své lidi. Všichni odvedou daně v Rusku. Tomu se říká „nechci slevu zadarmo“. Dala by se ironicky navrhnout, že nám mohly ty vrtulníky i darovat zadarmo. Takže je vlastně jedno, kolik ten vrtulník účetně stál.

    Nicméně Rusové to nějak vyúčtovaly a je tam stále rozdíl v ceně typů Mi-24V a Mi-35 – 7 vrtulníků Mi-24V bylo po 7,1 mil USD a 10 ks Mi-35 bylo po 8,88 mil USD. Držím se oficiálního označení těchto vrtulníků v dokumentaci a naší armádní evidenci (a tím do toho nezanáším chaos). Vrtulníky jsou mírně odlišné – ale čím jsou odlišné natolik, aby byl rozdíl 1,78 mil USD za kus?Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    20:19 26.12.2016

    Re. Ruské originální díly. Tak samozřejmě každý výrobce vyžaduje použití "originálních dílů a příslušenství" v době záruky a nemusí to být jen letecký průmysl. Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek

    Re. Ruské originální díly.
    Tak samozřejmě každý výrobce vyžaduje použití "originálních dílů a příslušenství" v době záruky a nemusí to být jen letecký průmysl. Stačí se podívat na automobilový...

    Pod politickým tlakem přišli někteří velitelé počátkem 90tých let s "novátorskou myšlenkou" náhrady ruských olejů a smazek (typicky "ciatim"), tedy maziv v motorech pro MiG 21. Ačkoliv proběhly laboratorní zkoušky a srovnání s oleji Shell, tak se motory právě se Shelly "běžně" na zkušebním polygonu zadíraly.
    Ještě v 80tých letech mě tvrdil,jeden ruský odborník, že právě origo maziva jako ciatim obsahují velrybí tuk a v tom je "tajemství úspěchu". Vydrželi široký rozsah teplot s vysokým bodem skápnutí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7