Rusko daruje Srbsku stíhačky a tanky
- 23. 12. 2016
- 138 komentářů
- Jan Grohmann
Srbsko získá od Ruska darem stíhačky MiG-29 a tanky T-72. Výměnou se pak ruské firmy budou podílet na repasování sovětské/ruské techniky ve výzbroji srbské armády. Podle srbských vládních představitelů je nákup zbraní reakcí na posilování chorvatské armády.
V současné době nejvýkonnějšími letadly srbského letectva jsou čtyři stíhačky MiG-29. Jde o pozůstatek z původně 16 MiGů-29, kterými Srbsko operovalo před leteckými údery NATO v roce 1999. Srbové mají rovněž ve výzbroji oficiálně 20 stíhaček MiG-21 a 17 útočných nadzvukových letounů J-22 Orao.
Velkou neznámou je technický stav srbských letadel a tedy i jejich operační použitelnost. Vzhledem k nutnosti servisu a oprav je nepravděpodobné, že se MiGy-29 podílejí na ochraně srbského vzdušného prostoru.
Srbské letectvo ale brzy získá další migy z Ruska. Během setkání srbské a ruské vládní delegace v Moskvě byla oznámená dohoda o dodávce šesti stíhaček MiG-29 z přebytků ruské armády.
„Toto rozhodnutí bylo skutečně učiněno, dodávka šesti MiGů-29 se odehraje v březnu nebo dubnu příštího roku poté, co bude dokončena technická část, jelikož letouny budou předány ze zásob Ministerstva obrany v rámci vojensko-technické spolupráce. Srbsko je náš strategický partner," řekl Anatolij Punčuk, zástupce ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce
„Pokud bychom kupovali tyto letouny za tržní cenu, tak bychom potřebovali 600 milionů eur," oznámil srbský premiér Aleksandar Vučić po ukončení jednání s ruským ministrem obrany Sergejem Šojgu. Zatím není jasné, zda MiGy-29 projdou modernizací v Rusku nebo v Srbsku.
Srbsko minimálně od roku 2014 usilovalo o získání šesti nových stíhaček MiG-29M2, což je jedna z exportních variant MiGu-35. MiG-29M2 se vyznačují vyšším podílem kompozitních materiálů, moderní avionikou či vektorováním tahu motorů. Srbsko však z důvodu velké finanční náročnosti od nákupu odstoupilo.
Srbské letectvo
Navíc Srbsko získá 30 tanků T-72 a stejný počet kolových obrněných vozidel BRDM-2. „Rovněž jsme dostali jako dárek 30 tanků T-72S a 30 BRDM-2 s kulometem ráže 14,5 mm," řekl Vučić.
Srbsko rovněž vede s Ruskem jednání o případném nákupu nebo darování kompletů protivzdušné obrany (PVO) Buk-M2 (střední dosah) a 2K22 Tunguska (krátký dosah). Dohoda o případné dodávce ruských kompletů PVO do Srbska má být podepsána v roce 2017 nebo 2018. Problém je pro Srbsko cena - tržní hodnota poptávaných ruských kompletů PVO je 500 milionů dolarů.
Zajímavý je politický rozměr nákupu. Podle ministra zahraničí Ivica Dačiće je snaha posílit srbské ozbrojené síly reakcí na vyzbrojováni Chorvatska.
„Když se Chorvatsko vyzbrojuje od NATO, říkají, že to není útočné a není to namířené proti nikomu. Ale já se ptám, proti komu to může Chorvatsko použít, když ne proti Srbsku? Chce snad střílet na Vídeň, Budapešť nebo Řím? Sporné však je, když Rusko daruje vojenskou techniku Srbsku, protože potom říkají, že se připravujeme na válku. Ale oni se prý připravují na mír. Ušetřete mě těch pohádek,“ prohlásil Dačić.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím
Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...
- 21.10.2016
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
Jaká je budoucnost ruských vojenských výdajů?
Pro ruského prezidenta jsou výdaje do ruské armády absolutní prioritou. Nicméně od roku 2014 ruskou ...
- 01.12.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?
Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...
- 11.12.2016
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí
Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...
- 19.12.2016
- 35 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
To semtam: Pokusím se, co nejpomaleji :-) USAF a evropské země v programu EPAF (European Participating Forces, v programu jsou dnes i neevropské země) přistupují k průběžným ...Zobrazit celý příspěvek
To semtam:
Pokusím se, co nejpomaleji :-)
USAF a evropské země v programu EPAF (European Participating Forces, v programu jsou dnes i neevropské země) přistupují k průběžným modernizacím letounů F-16 jinak než je tomu například v Srbsku či v Rusku, kde mají už jednou vyrobené letouny MiG-29 praktické ve stejní konfiguraci v jaké opustily výrobní závod před 25 lety.
Letouny F-16 USAF, včetně Block 50/52 (poslední z nich obdrželo USAF v roce 2005) a letectva EPAF letouny F-16A/B Block 15 byly a jsou průběžně modernizovány v rámci provázaných modernizačních programů. Tedy F-16 zemí EPAF a některé F-16 USAF sice pocházejí z 90. let, tak od té doby prošly rozsáhlými modernizacemi.
Zatímco u draků se jedná spíše o zesílení a opravy, tak vývojové starší evropské letouny dostaly i modernizované motory.
Hlavní změna se ale týká avioniky – v rámci těchto programů bylo výměno nebo modernizována prakticky všechno, hlavně u letounů F-16 EPAF. Ale i novější letouny F-16 USAF dostávají řadu nového společného hardware (nové počítače, displeje,…).
Samostatnou kapitolou je pak nový software, který zabezpečuje integraci nových senzorů, komunikačních prostředků, výzbroje. Avionický software a klíčový hardware je pak společný i s nověji vyrobenými letouny jako jsou polské Block 52+. Ostatně pokročilost většiny F-16 je dána tím, co financuje USAF a země EPAF v rámci modernizačních programů.
Všechny nové vychytávky pak Lockheed Martin nabízí i pro nové letouny. Ty mají ale výhodu v novějších dracích, které jsou upraveny i pro další nové schopnosti, které starší letouny nemají, jako jsou konformní palivové nádrže.
Proto nemám cenu argumentovat tím, že dnešní F-16 jsou zastaralé jenom proto, že pocházejí někdy z 90. let. Rok výroby u nich není rozhodující pro další srovnání s konkurencí nebo protivníkem. Klíčové je naopak vědět v jaké modernizačním a softwarovém se aktuální flotila letounů nachází.
Například software tzv. Tape M5 byl zaveden okolo roku 2008 a dílčí korekční update M5.2 je ještě mladší. Rumuni mají v letounech customizovanou verzi Tape M5.2R, která bude ještě o něco novější.Skrýt celý příspěveksemtam: na ktorú verziu SMT sa mám pozrieť - 9.17, 9.17A alebo 9.18? Verziu 9.19 zámerne nespomínam, lebo táto nevznikla konverziou starších typov, ale ide o úplne nové ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: na ktorú verziu SMT sa mám pozrieť - 9.17, 9.17A alebo 9.18? Verziu 9.19 zámerne nespomínam, lebo táto nevznikla konverziou starších typov, ale ide o úplne nové stroje.
Treba si uvedomiť, že verzie 9.17 a 9.17A sa nikdy nedostali ďalej ako po fázu prototypov, lebo už koncom 90. rokov nepredstavovali pre ruské letectvo dostačujúcu modernizáciu. Na 9.17A nadväzovala mierne vylepšená verzia 9.18 pre Eritreu a Jemen. Poslednou modernizáciou MiG-29 je verzia UPG. Jeho najvýznamnejším upgradom je dopplerovský radar Žuk-ME, ktorý už dokáže sledovať 10 cieľov a na 4 z nich navádzať rakety. Navyše má módy vzduch-zem. V tomto smere ale vôbec nezaostáva AN/APG-66(V)2, ktorý navyše dokáže navádzať rakety na 6 cieľov súčasne. Zmenou prešiel aj kokpit MiG-29UPG, ktorý získal HOTAS, multifunkčné displeje, HUD a francúzsky prilbový zameriavač TopSight od firmy Thales. Týmto vybavením ale rumunské F-16AM/BM disponujú tiež. Mimoriadne dôležitým prvkom modernizácie verzie UPG je nepochybne výzbroj pre BVR boj, protizemné a protilodné strely. Treba ale dodať, že rakety R-77E sa nestretli v Indii s pozitívnym ohlasom a indické médiá ich pomerne slušne skritizovali. Ako už uviedol Starlight nižšie, rumunské F-16AM/BM majú integrovanú celú škálu výzbroje typu vzduch-vzduch a vzduch-zem.
Čiže toto všetko sú argumenty, prečo si myslím, že suma 180 - 230 mil. eur je prehnaná. Hoci aj za modernizáciu 10 MiGov-29, z ktorých 3 majú kvôli absencii rádiolokátora oveľa nižšiu bojovú spôsobilosť.
Ak už si chcú Srbi vytvoriť status ruského trójskeho koňa v Európe a budovať letectvo na základe ruskej techniky, mohli si vydupať minimálne nové SMT (9.19).Skrýt celý příspěvekLen k tej "lacnej" prevádzke MiG-ov 29. Stačí sa pozrieť na Slovensko. Dostali sme "zadarmo" 14 ks MiG-ov (v rámci deblokácia - okolo bolo xy-škandálov). Následne sa zistilo, že ...Zobrazit celý příspěvek
Len k tej "lacnej" prevádzke MiG-ov 29.
Stačí sa pozrieť na Slovensko. Dostali sme "zadarmo" 14 ks MiG-ov (v rámci deblokácia - okolo bolo xy-škandálov).
Následne sa zistilo, že nemáme ani na prevádzku ... a tak sa postupne vyčerpávali letové hodiny ... a potom sa počet strojov zredukoval a dalo sa cca 12 ks dohromady.
Ale je verejným tajomstvom, že počet letuschopných strojov je tak na polovici- maximálne ...
Inak povedané, dlhé roky reálne nemáme takmer nič - ledva máme hotovostné stroje a sem tam nie sú stroje ani na plánované vystúpenia.
A argument o prechode na novú západnú techniku neberiem .. raz tam prejdeme, takže to je jednorázová záležitosť, ktorej sa nevyhneme tak či tak.Skrýt celý příspěvekStarlight Ano, stroje F-16AM/BM de-facto odpovídají verzi block 50/52. Jenže tato verze sérií C/D pochází z počátku 90. let. Proto vznikla opět pokročilejší verze C/D 50 plus, ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Ano, stroje F-16AM/BM de-facto odpovídají verzi block 50/52. Jenže tato verze sérií C/D pochází z počátku 90. let. Proto vznikla opět pokročilejší verze C/D 50 plus, Tuto verzi vlastní třeba polské letectvo. Asi těžko by v roce 2006 kupovali stroje z konce studené války.
Ak rumunské F-16 nazývaš zastarané, v čom podľa Teba môžu staré MiGy po modernizácii predčiť Block 15OCU?
V této verzi prakticky ve všem, zkuste se podívat na verzi SMT či indickou UPG.Skrýt celý příspěveksemtam: Ak rumunské F-16 nazývaš zastarané, v čom podľa Teba môžu staré MiGy po modernizácii predčiť Block 15OCU? Povedz konkrétne, kde Ty vidíš ten modernizačný potenciál. Lebo ja ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: Ak rumunské F-16 nazývaš zastarané, v čom podľa Teba môžu staré MiGy po modernizácii predčiť Block 15OCU? Povedz konkrétne, kde Ty vidíš ten modernizačný potenciál. Lebo ja ho tam jednoducho nevidím. Preto nemusím na nič čakať. Uvedom si, že keby tam naozaj bol, všetkých cca 180 ruských MiGov-29 sa viac oplatí za zlomok ceny zmodernizovať ako ich vyraďovať.
Mimochodom, tie zastarané F-16 už dokázali, že vedia zostreliť MiG-29 z oblohy, zatiaľ čo opak sa ešte nekonal. :-)Skrýt celý příspěvekOhledně rumunských F-16. Prosím čtěte si příspěvky ostatních. A prosím čtěte si odkazy, které tam jsou. Takto se zbytečně vysilujte nereálnými spekulacemi. Sokrates to sem už ...Zobrazit celý příspěvek
Ohledně rumunských F-16. Prosím čtěte si příspěvky ostatních. A prosím čtěte si odkazy, které tam jsou. Takto se zbytečně vysilujte nereálnými spekulacemi.
Sokrates to sem už dnes dával. Rumunsko t žádné F-16 Block15 OCU provozovat nebude. Koupili si F-16AM/BM (neboli letouny po Mid-Life Update – MLU) v jedné z nejmodernějších hardwarových a softwarových verzí označované jako Tape M5.2R (ano jiní uživatelé už mají verzi M6.x a probíhá další vývoj).
Jednoduše řečeno tyto letouny mají schopnosti jako poslední Blocky 40/50 USAF (ostatně software je stejný) a jejich možnosti by jim záviděly nejen srbské MiGy-29, ale i JAS-39C/D českého letectva (a toho švédského taky). Například souboje mezi F-16AM s motory F100-PW-220E a švédskými JAS-39 ukázaly převahu F-16 v manévrovém vzdušném boji díky většímu poměru tahu k hmotnosti. Vliv moderní avioniky je ještě výraznější – F-16AM s přilbovým zaměřovačem a PLŘS AIM-9X nebo IRIS-T v dog-fightu doslova deklasuje JAS-39C/D.
Rumuni budou mít 9 jednomístných F-16AM a 3 dvoumístné F-16BM. K tomu kupují:
13 Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems (EGPS/INS) with GPS Security Devices, Airborne (= super přesné palubní navigační systémy s laserovou inercí kombinovanou s přesnou vojenskou GPS)
3 AN/ALQ-131 Electronic Countermeasure Pods (radiolokační rušící kontejner)
30 AIM-120C Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)
5 AIM-120C Captive Air Training Missiles (CATMs) (cvičný AMRAAM)
60 AIM-9M Sidewinder Missiles
4 AIM-9M CATMs (cvičný Sidewinder)
48 LAU-129 Launchers (vypouštěcí zařízení pro PLŘS)
10 GBU-12 Enhanced Guided Bomb Units (naváděná puma s kombinovaným inrecuálnám/GPS/laserovým naváděním)
18 AGM-65H/KB Maverick Missiles
4 AGM-65 CATMs (cvičný Maverick)
15 Multifunctional Information Distribution System/Low Volume Terminals (palubní terminál NATO datlinku LINK-16)
2 Multifunctional Information Distribution System Ground Support Systems (pozemní terminál NATO datlinku LINK-16)
„….Also included are spare and repair parts, support equipment, tanker support, ferry services, repair and return services, software development/integration, test and equipment, supply support, personnel training and training equipment, publications and technical data, U.S. Government and contractor technical services, and other related elements of logistics and program support.
Romania won’t have any existing stocks of these items from its upgraded, NATO-compatible Lancer fleet, either, but they may be able to transfer some of their existing RAFAEL Python 3 missiles and LITENING pods. …. implementation won’t require any additional US government or contractor representatives in Romania….„
V publikovaných dokumentech to není, ale při slavnostním ceremoniálu měli rumuští piloti přilbové zaměřovače JHMCS (dodávají se v modulem/brýlemi pro noční vidění).
Block 5.2 toho umí ještě více, jen to Rumuni nekoupili – řízené střely AIM-9X nebo IRIS-T, nejnovější střelecké kontejnery Litening (starší verze Rumuni mají) a Sniper, INS/GPS naváděné pumy GBU-30/31/32 JDAM, naváděné klouzavé pumy AGM-154 JSOW, řízené střely AGM-88 HARM.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že 7 Mi-35 chce MO prodat za odhadní cenu 25 mil./kus (tedy cca milion dolarů), tak to dělá celkem nějakých 175 milionů Kč. pokud se za tu cenu dá něco sehnat, pro ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že 7 Mi-35 chce MO prodat za odhadní cenu 25 mil./kus (tedy cca milion dolarů), tak to dělá celkem nějakých 175 milionů Kč. pokud se za tu cenu dá něco sehnat, pro těch zbylých 10 Mi-35 bude to v pohodě. Případně za tu cenu nakoupit něco navíc, než jen nejnutnější modernizace, která se stejně musí zaplatit. Tedy co se vydělá na prodeji Mi-35, by se mohlo dát jako bonus na modernizaci těch zbylých desíti strojů. Jiných investic by se to tedy nijak nedotklo.Skrýt celý příspěvek
KOLT Očividně jste mne nepochopil, u sofistikovaných a nákladných prostředků, je jejich doplňování zdlouhavá a nákladná činnost, jak na personál, tak na techniku. Pokud by ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Očividně jste mne nepochopil, u sofistikovaných a nákladných prostředků, je jejich doplňování zdlouhavá a nákladná činnost, jak na personál, tak na techniku.
Pokud by se ČR dostala do konfliktu takové intenzity, že by potřebovala doplňovat ztráty bitevních vrtulníků, tak již je pozdě. Protože ztráty ostatních druhů vojsk by byli pravděpodobně daleko palčivější.
Bitevní vrtulníky mají v boji svoji důležitou úlohu, jenže pro tak malou armádu jako je AČR by bylo výhodnější současné stroje nejlíp v plném počtu modernizovat. Nákladnost zavádění nového typu by byla neúměrná k ostatním potřebám obrany ČR.
Bojové ztráty vrtulníků by ČR nedokázala nahrazovat, protože pro nákladnost a potřeby ostatních zbraní by investování do bojových vrtulníků nebylo efektivní, krom nákupu zastaralých typů, jenže ty by zase nebyli efektivní proti nepříteli, jaký by nám ty moderní sundal. Tudíž doplňování vrtulníků v tak velkém konfliktu je nelogické, neekonomické.Skrýt celý příspěvekOtázkou je, co všechno bude součástí modernizace Rumunských Migů. Dokud toto nevíme, jen mlátíme prázdnou slámu. Obecně mají Falcony větší modernizační potenciál. Což ale ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, co všechno bude součástí modernizace Rumunských Migů. Dokud toto nevíme, jen mlátíme prázdnou slámu. Obecně mají Falcony větší modernizační potenciál. Což ale neznamená, že bych Srby nechápal.Skrýt celý příspěvek
pro Rase: Nesouhlasím, modernizoval bych je právě maximálně jako Mi-171. Prostě tak, aby byly k něčemu, především ale aby posloužily k výcviku a uchování schopností pilotů ...Zobrazit celý příspěvek
pro Rase: Nesouhlasím, modernizoval bych je právě maximálně jako Mi-171. Prostě tak, aby byly k něčemu, především ale aby posloužily k výcviku a uchování schopností pilotů bitevních vrtulníků. A co nejdříve bych koupil moderní stroje. Hind má prostě svá nejlepší léta za sebou, vrtulník podobné koncepce již dnes nikdo moc nepoptává (pokud má možnost koupit plnohodnotný bitevní vrtulník), nikdo jej nevyvíjí. Asi k tomu budou dobré důvody (pár bych jich vymyslel i já :-) ).Skrýt celý příspěvek
Sokrates Vučič dal sdělení, ale jak to bývá pro masy. Z jeho zdělení není jasné, zda projde modernizací všech 10 Migů, či jen 6. Dost se píše o 6-ti, ale nikde není počet ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates
Vučič dal sdělení, ale jak to bývá pro masy. Z jeho zdělení není jasné, zda projde modernizací všech 10 Migů, či jen 6. Dost se píše o 6-ti, ale nikde není počet oficiálně uveden. Mluví jen o modernizaci Migů a v projevu si ještě hraje s výzbrojí.
Proto říkám, že na konečný výsledek si musíme ještě počkat. Protože jasně neuvádí počet strojů k modernizaci a hlavně neuvádí rozsah modernizace. K tomu ještě uvádí cenu tržní aby zmínil zda se jedná o nové stroje či použité. Suma jakou uvádí tak spíš mluví o strojích z novovýroby. K tomu ještě do toho zatáhnul výzbroj.
Cena je srovnatelná s rumunským kontrakte, jenže Rumunsko dostalo staré stroje technologicky přelom 80. a 90. let. Srbsko vzhledem k ceně modernizace pravděpodobně dostane stroje odpovídající současné době a je dosti možné, že i s výzbrojí. Rumunsko pokud se nemýlím, tak musí ještě výzbroj dokoupit.
Zatím to vypadá, že Rumunsko koupilo za stejné peníze 12 zastaralých strojů před modernizací bez výzbroje. A Srbsko za shodnou sumu modernizuje 10 strojů na současnou úroveň a asi i s výzbrojí.
Opět, neznáme bližší informace ohledně modernizace srbských Migů, proto všechna dnešní srovnání jsou jen dojmy.Skrýt celý příspěvekpro semtam: Jinak řečeno jste si odpověděl, proč není moc vhodné provozovat takovéto stroje – nejen, že by mohl být problém s doplňováním techniky, ale ještě bychom museli řešit ...Zobrazit celý příspěvek
pro semtam: Jinak řečeno jste si odpověděl, proč není moc vhodné provozovat takovéto stroje – nejen, že by mohl být problém s doplňováním techniky, ale ještě bychom museli řešit její případnou konverzi na náš standard. Takže dobré je to jen jako nouzovka k dolétání již vlastněných strojů. A jakmile to bude jen trochu možné, tak pryč od toho. Proto bych stávající Mi-24 raději moc nemodernizoval, spíš jen generálkoval + nějaké nejnutnější úpravy, nejlépe vycházející z modernizací Mi-171 prováděných u nás. Celé bych to směřoval především k zachování schopností pilotů bitevních vrtulníků, dokud se nezmůžeme na nějaké moderní stroje. Navíc si tím ušetříme peníze při nákupu menších vrtulníků, protože nebudeme muset tolik tlačit na jejich výzbroj.Skrýt celý příspěvek
semtam: Mno píšou že mají být "modernizovány", ale co konkrétně to znamená netuším. Zda půjde jen něco ve stylu Mi-17 na Mi-171š, nebo rovnou o pořádný balíček jako Superhind ...Zobrazit celý příspěvek
semtam:
Mno píšou že mají být "modernizovány", ale co konkrétně to znamená netuším. Zda půjde jen něco ve stylu Mi-17 na Mi-171š, nebo rovnou o pořádný balíček jako Superhind mk.V, to netuším, ale rozhodně by to bylo zajimavé. Samotných 10 strojů je tak malý počet, že to opravdu může být to nejlepší co je na trhu a cena by nebyla tak vysoká (cca v rámci pár miliard). Pokud by se to dobře vymyslelo, tak by to zvládl namontovat i LOM. Myslím že ty stroje by si zasloužily co nejlepší balíček a pořád by to bylo mnohem levnější než pořizovat 10 nových bitevníků.
Ve stavu v jakém ty Mi-35 máme teď, jsou k ničemu.Skrýt celý příspěveksemtam: Nemám pocit, že by som niečo účelovo vytrhol z kontextu. Navyše som predložil niekoľko celých článkov, v ktorých sa uvádza to, čo píšeš. Ja ich nemôžem na fóre celé ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: Nemám pocit, že by som niečo účelovo vytrhol z kontextu. Navyše som predložil niekoľko celých článkov, v ktorých sa uvádza to, čo píšeš. Ja ich nemôžem na fóre celé predkladať, preto boli poskytnuté linky.
Ja s Tebou plne súhlasím, že F-16 Block 15OCU nezodpovedá požiadavkám súčasnosti, ale plne sa vyrovná, resp. predčí, akýkoľvek MiG-29 po modernizácii. Preto je to porovnanie nanajvýš aktuálne jednak z technologického hľadiska, ale aj z hľadiska obstarávacej ceny. Až na to, že Rumunsko dostane za tú cenu o dva stroje viac.Skrýt celý příspěvekRase Díky za info. Škoda, že se nerozhodlo stroje modernizovat, takto je po roce 2021 existence bitevních vrtulníků stále ohrožena a vzhledem k plánům požízení nových prostředků ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Díky za info. Škoda, že se nerozhodlo stroje modernizovat, takto je po roce 2021 existence bitevních vrtulníků stále ohrožena a vzhledem k plánům požízení nových prostředků PVO a nových BVP to vypadá, že tato složka bude asi ukončena. Ale kdo ví, požadavky a plány se u nás neustále mění.Skrýt celý příspěvekSokrates Pokud už něco překládáš, tak v kontextu. Vučič řekl: Srbsko dostane darem 6 Migů-29. Bude provedena modernizace ve 3 fázích, za kterou Srbsko zaplatí 180 až 230 ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates
Pokud už něco překládáš, tak v kontextu.
Vučič řekl: Srbsko dostane darem 6 Migů-29. Bude provedena modernizace ve 3 fázích, za kterou Srbsko zaplatí 180 až 230 milionů. Je to pro nás výhodnější než nákup za tržní cenu, který by stál 600 miliónů s výzbrojí jakou požadujeme.
Dále říká: Že jsou dvě možnosti modernizace Migu-29 a to v Srbsku nebo v Rusku. A poté uvádí přibližné datumy, kdy by měli Migy-29 být Srbsku dodány podle místa modernizace.
Tady to máš v originále
http://www.tanjug.rs/full-view...
Tu verzi F-16 jakou popisuješ, tak se jedná stále o verzi neodpovídající naší době. Proto uvádím F-16 z přelomu 80. a 90. let. I ČR je odmítla jako zastaralé.Skrýt celý příspěveksemtam: Ja som nebol pri tom, keď Vučič túto informáciu poskytoval, ale médiá hovoria jasne o modernizácii. Citujem z článkov: "Их модернизация обойдется в 180-230 миллионов" ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: Ja som nebol pri tom, keď Vučič túto informáciu poskytoval, ale médiá hovoria jasne o modernizácii.
Citujem z článkov: "Их модернизация обойдется в 180-230 миллионов" alebo "Serbia will have to spend from €180 mln to €230 mln for the planes’ modernization". V preklade: modernizácia lietadiel bude Srbsko stáť 180-230 mil. eur. To cenové rozpätie je úplne štandardné pri akejkoľvek takejto zákazke, kde sa ráta s tým, že zákazník môže svoje požiadavky aj po podpise zmluvy ešte navýšiť. Čiže predpokladám, že 180 mil. bude len za modernizáciu a zvyšok za výzbroj podľa uváženia alebo dodatočný upgrade.
Porovnanie s F-16 prišlo do reči, keď sa asdf pýtal, koľko by stál prechod na tento typ stroja. Ale aj bez toho si myslím, že je to celkom dobrý príklad. Portugalské F-16 Block 15OCU majú porovnateľné bojové schopnosti ako Mig-29 a nie je vôbec pravda, že by nešlo o významnú modernizáciu. Je to na svoju dobu kvalitný upgrade, ktorý disponuje na rozdiel od starších typov spoľahlivejším motorom F100-PW-220, integráciou striel AGM-65 a AIM-120 AMRAAM, širokouhlým HUD, výmetnicou klamných cieľov AN/ALE-40 a systémom elektronických protiopatrení AN/ALQ-131. O tom, že u F-16 na rozdiel od Mig-29 je HOTAS a fly-by-wire štandardom asi netreba hovoriť. Vrámci modernizácie Srbi možno dohodli "prekopanie" kokpitu podľa konceptu HOTAS, ale na fly-by-wire môžu zabudnúť.Skrýt celý příspěvekJura99 Lepší kup v čem? V tom, že koupili stroje technologicky na úrovni 80. let či brzkých 90? Pokud je budou chtít dále provozovat, tak budou muset zaplatit za modernizaci. ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Lepší kup v čem? V tom, že koupili stroje technologicky na úrovni 80. let či brzkých 90? Pokud je budou chtít dále provozovat, tak budou muset zaplatit za modernizaci.
Srbové získali Migy za hubičku, tudíž se ani neopovažuji říkat, že udělali líp, protože nemuseli do nich vrazit ani dinár. Zaplatí jen za modernizaci a výzbroj. A modernizace se zpravidla týká i prodloužení životnosti draku. Tím pádem bude mít Srbsko Migy na vyšší úrovni, než Rumunsko Falcony. Pokud Rumunsko bude chtít mít F-16 modernizované, bude muset vynaložit částku tomu odpovídající.
Gripen je na provoz bezkonkurenčně nejlevnější. V provozu F-16 vs Mig-29 zas tak velký rozdíl není. Zdroje uvádějící nákladnost provozu bojových letounů se často v nákladech rozcházejí. Někde vychází levnější MIG-29 a někde F-16. Asi záleží hodně na provozovateli.
Klasický argument, že žravost Migu je vyšší než F-16 a tím pádem je jeho provoz nákladnější je diletantské. Spotřeba paliva je jen malý díl položky na provoz letadla. Letadlo není osobní automobil.Skrýt celý příspěvekRusové udělali dobrý kšeft, zbaví se zastaralých úloženek a Srbové ještě zaplatí jejich modernizaci v ruských podnicích. Srovnání s rumunskými F-16AM/BM je jasné, Rumuni se ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové udělali dobrý kšeft, zbaví se zastaralých úloženek a Srbové ještě zaplatí jejich modernizaci v ruských podnicích. Srovnání s rumunskými F-16AM/BM je jasné, Rumuni se rozhodli lépe. Dostali (nejspíš) novější stroje s vyšší životností, a nižšími provozními náklady. Drak F-16 má životnost 8tis. hodin, zatímco Mig-29 jen 4tis (starší verze 2,5tis). Za pozornost stojí, že slovenský Mig-29A předaný do muzea Kbely, má nalétáno pouhých 270hod., tomu se říká hospodaření s penězi daňových poplatníků. Pro chudší malé státy velikosti Srbska je luxusem provozovat dvoumotorové a přitom zastaralé stroje. Jinak provoz Mig-29 opravdu není zadarmo, např. Slováci platí v rámci abonentní smlouvy při přepočtu na 1ks asi 2/3 ceny pronájmu Gripenu. Přitom Mig-29A je proti Gripenu zastaralý muzeální stroj a každé euro vložené do jeho provozu je marně utracené.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...