Odyssea končí: Polská „korveta“ Slazak konečně na moři

Slazak ve vodách Baltského moře; větší foto / Jan Szurgot, facebook.com

Po 17 letech od položení kýlu poprvé vyplula do Gdaňského zálivu nejmodernější bojová loď polského námořnictva korveta Slazak. Stavba lodě se stala nechvalně známou kvůli chronickému nedostatku financí, které vedly k mnohaletým odkladům dokončení lodě.

Korveta Slazak třídy Gawron (Projekt 621) z konce 90. let měla být první lodí své třídy. Počítalo se se stavbou sedmi víceúčelových korvet třídy Gawron, které měly tvořit jádro polského námořnictva. Smlouva v hodnotě 638 milionů polských zlotých (3,8 miliardy Kč v dnešních cenách) na stavbu první prototypové korvety Slazak byla podepsána v 27. listopadu 2001. Všechny lodě měly být podle původních představ dodány do konce roku 2012.

Kýl korvety Slazak byl položen v roce 2001 v loděnicích Stocznia Marynarki Wojenne (SMW) v Gdyni. Korvety třídy Garwon vycházely z německých víceúčelových korvet MEKO A-100. Výše uvedené náklady obsahovaly tedy i licenční poplatek ve výši 60,8 milionů polských zlotých.

V té době však byl polský státní rozpočet v krizi a postupně se oklešťovalo vybavení lodě (např. automatizované systémy řízení a velení, prostředky radioelektronického boje, zbraně, atd.). Rozpočet polského ministerstva obrany, resp. prostředky vyhrazené na modernizační projekty, tak mohly pokrýt pouze tři čtvrtiny nákladů na stavbu korvety Slazak.

V důsledku finanční krize již v roce 2003 ministerstvo obrany rozhodlo o stavbě jediné lodě, s pořízením některých klíčových systémů lodě se navíc počítalo později. Například s instalací pohonné plynové turbíny se počítalo až v roce 2007 a se zbraněmi v letech 2009 až 2010.

Díky tomu se cena lodě snížila na 405 milionů polských zlotých, což bylo v souladu s přidělenými prostředky. Podle podepsaného dodatku (6. června 2003) k původní smlouvě se očekávalo dokončení lodě (bez pohonné jednotky a zbraní) 31. prosince 2007.

Do roku 2004 loděnice dokončily trup z 15 %. Práce však postupovaly pomalu, protože SMW chyběly vhodné technologie k výrobě trupu podle německého vzoru. Potřebnou technologii pro svařování tenkých plechů loděnice získaly až v roce 2005.

V roce 2006 bylo dokončeno pět z deseti trupových bloků a ve stejném roce se smlouvou stvrdila dodávka plynové turbíny Avio SpA LM-2500 ve výši 7,5 milionu euro (195 milionů Kč).

V roce 2007 loděnice dokončila všech deset trupových bloků a pokračovalo se v instalaci klíčových mechanických uzlů. V roce 2008 začalo svařování jednotlivých trupových bloků a začala stavba nástavby lodě.

Na konci roku 2008 polské ministerstvo obrany vybralo firmu Thales Nederland jako dodavatele systémů řízení a velení lodě a firmu Enamor jako dodavatele komunikačních, navigačních a hydrolokačních prostředků. V té době se cena korvety Slazak vyšplhala již na 800 milionů polských zlotých (4,8 miliardy Kč).


Slazak se vydává na svou první plavbu do Gdaňského zálivu...

Na jaře 2009 byla instalována plynová turbína a v září téhož roku proběhlo první technické spuštění trupu (bez nástavby) na vodu kvůli kontrole těsnosti. Po týdnu se trup opět vrátil do suchého doku. V roce 2009 se ale projekt dostal do vážné krize, protože polské ministerstvo obrany omezilo financování projektu a odstoupilo od smluv se společnostmi Thales Nederland a Enamor. Navíc 22. prosince soud oznámil úpadek SMW, což zpomalilo celý program výstavby.

Nicméně v pracích se stále pokračovalo ‒ v březnu 2011 došlo k dokončení trupu a z 80 % nástavby. Loď získala také veškeré vybavení, tedy kromě prostředků řízení boje a zbraní.

Stavbu korvety Slazak však nakonec formálně přerušila 24. února 2012 polská vláda na žádost ministra obrany. Podle polské vlády byla loď jednoduše příliš velká a v pořizovacích i provozních nákladech příliš drahá.

Ve stejném roce se však rozhodlo, že téměř dokončený trup korvety se stane základem pro výstavbu hlídkové lodě Slazak. Výtlak a rozměry zůstaly na úrovni korvety, ale polské námořnictvo rezignovalo z instalace moderních zbraňových systémů.

V roce 2013 došlo k podepsání další přílohy s termínem předání hlídkové lodě Slazak v listopadu 2016. Byly také obnoveny rozhovory s firmami Thales Nederland a Enamor kvůli dodávkám (okleštěných) prostředků velení, řízení, komunikace, atd.


... a po pár dnech se vrací zpět.

Dne 6. prosince 2014 bylo provedeno druhé dočasné technické spuštění lodě na vodu. Slavnostní (již třetí) spuštění na vodu proběhlo 2. července 2015 v Gdyni. Avšak již 28. října 2015 loď opět zamířila do suchého doku kvůli instalaci dalšího vybavení a kvůli údržbě trupu.

Loď byla finálně spuštěna na vodu 23. listopadu 2015. Podle tehdejších oficiálních informací se počítalo s předávkou námořnictvu v listopadu 2016. Práce postupovaly ale pomalu a instalace věže OTO Melara Super Rapid s automatickým kanónem ráže 76 mm proběhla teprve 15. června 2016.

V té době navíc loděnice SMW převzala Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Administrativní náležitosti spojené se změnou vlastníka opět odložily dokončení lodě.

Teprve 29. června 2018 byla uzavřena dohoda mezi polským ministerstvem obrany a PGZ, resp. nově vzniklou společností Vojenské loděnice PGZ (PGZ Stoczni Wojenna), ohledně dokončení lodě a provedení potřebných námořních zkoušek. Konečné náklady na stavbu lodě se vyšplhaly na 1,171 miliardy polských zlotých (7 miliardy Kč). S převedením plavidla k polskému námořnictvu se počítá do konce března 2019.

Jak ve svém článku uvádí Defence24, program Slazak je ukázkovým příkladem, jak se nemají stavět lodě. Při jmenovaných nákladech mohlo polské námořnictvo získat nejmodernější korvetu s vertikálními šachtami pro protilodní i protileteckou výzbroj dlouhého dosahu.

Místo toho má polské námořnictvo hlídkovou loď vybavenou pouze kanónem ráže 76 mm, dvěma dálkově řízenými moduly OTO Melara Marlin-WS s kanóny ráže 30 mm a čtveřící kontejnerů pro protivzdušné střely velmi krátkého dosahu Grom.  

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k výrobě polských kamikaze dronů Warmate. Ukrajinci budou drony montovat z polských dílů a nasadí je ...

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Jedním z hlavních témat bylo zřízení trvalé americké vojenské základny v Polsku. Varšava je ...

Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo ...

Dodávky střel JASSM a JASSM-ER pro polské stíhačky F-16

V prosinci 2014 Varšava objednala první dávku amerických střel s plochou dráhou letu AGM-158A JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). V prosinci 2016 došlo k druhé objednávce pokročilejších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • PavolR
    16:52 01.12.2018

    Iráncom sa akurát podarilo spustiť na vodu podstatne silnejšie vyzbrojenú korvetu (v článku honosne nazývanú torpédoborcom):
    https://svet.sme.sk/c/20974759/iran-spustil-na-vodu-novy-torpedoborec-vlastnej-vyroby.html

  • Tecka
    17:13 22.11.2018

    @danny
    But you also need to remember about the "state mental open-air museum" that has been going on for years, that is the armaments industry and its pathology .... this is our paragraph 22;) Regards!

  • danny
    10:37 22.11.2018

    Tecka: I visited Poland after fifteen years ago and I was in shock. When I compare it, it is the same shock as if a person addicted to newspaper information arrives in China. From the perspective of economic development and infrastructure building, you can be rightly proud.

    Cernakus: "přepadení" Lidic je pěkně pikantní historka. Jednu dobu jsem si ty zásahy, které námořní právo klasifikuje jako pirátství sbíral a že jich není vůbec málo. Teď čekám, co se bude dít kolem sankcí a jejich vynucování. Myslím, že počty "pašeráků" a "pirátů" docela povyskočí.

  • gangut
    09:53 22.11.2018

    Zdá sa, že niektori zamrzli za socíku (aj keď ho podľa rečí nezažili) nie len v prípade článkov o Rusku.
    České lodstvo je nezmysel. Obchodné lode vlastnia súkromné firmy a je na nich, kde si loď kvoli daniam a technickým predpisom zaregistrujú.
    Ak chce Čertík alebo Jirosi, možu kúpiť loď a plaviť sa pod českou vlajkou.
    Stále to ale nebude české lodstvo ale čertíkovo alebo jirošovo.
    Za socíku samozrejme lodstvo zarábalo konvertibilnú menu prepravou tovarov pre cudzie firmy a šetrilo prepravou pre československé.

  • Kernnunos
    07:17 22.11.2018

    czernakus

    Pro vaši informaci Česká republika popřípadě Československá republika má již od roku 1929 v rámci válečných reparací pronajat kus Hamburku na 99 let.

    http://www.rvccr.cz/pristavy-a-sluzby/pristavni-uzemi-cr-v-hamburku

  • Horatio
    01:20 22.11.2018

    czernakus

    Ten pronájem přístavu a volného průjezdu zboží do něj bychom si vynutili jak? Stojí to na naprosto stejné vodě, jako že Němci umožní nebo neumožní průjezd našeho zboží do země třetí skrze Reich.


    Nemáte pravdu, Němci nám nemohou zabránit v dopravě na Labi, není to na jejich libovůli. Snad jedině užitím síly Viz Labská akta.
    Přístav je samostatná kapitola, obecně vzato, každý přístav usiluje o stažení zboží, proč není snad nutné vysvětlovat. Pronájem přístavu jsou ale sny o dobách minulých, nedává to v současných podmínkách ekonomický smysl.

    Vlastnic

  • Czertik
    22:51 21.11.2018

    cernakus
    pronajem pristavu - mezistatni dohoda (tak jak to maji jine staty). prujezd zbozi - to uz byva k tomu prilepene :)

    A co se tyka tvojeho linku - skutene vis o jakekoliv ceske lodi co by se plavila pod cizi vlajkou ?

    A co se tyka paseractvi, tak treba u toho izraele zadne nebylo, izrael to vse oficialne koupil, trik byl to tam dostat.
    Paseractvi je, kdyz ddavas nekam contraband a prijimaci stat to oficialne nekupuje.
    A mezinarodni vojenska pomoc vietnamu , skutecne taky neni paseractvi (dodavky munice sme nepopiraly, ale ani nevyhlasovaly).

    A ten pripad ohlede lodi lidice by me zajimal :)

  • kubo4747
    22:28 21.11.2018

    Typicky Poľské. Všetko by chceli, hrajú sa na veľmoc a nevedia vyrobiť ani kvalitnú stoličku.
    Mali radšej postaviť plachetnicu. Alebo radšej nie.

  • baraka1974
    20:00 21.11.2018

    Cernakus:

    Dik za podrobne info!

  • cernakus
    19:50 21.11.2018

    czertik:

    to si asi prdel děláš ne? Ten pronájem přístavu a volného průjezdu zboží do něj bychom si vynutili jak? Stojí to na naprosto stejné vodě, jako že Němci umožní nebo neumožní průjezd našeho zboží do země třetí skrze Reich.

    Nezávislost politická a obchodní mi fakt nescvakává.

    Ad link, nepochopil jsi, na co jsem poukazoval. Že největší importéři a tedy uživatelé lodí žádné lodě prakticky nevlastní. Všechno je to oficiálně mimo. Nevidím tedy podpůrný argument, proč bychom to měli dělat jinak než USA a držet vlastní loďstvo pod vlastní vlajkou.

    Ad pašování - mno ČSSR byla jeden z největších pašeráků studené války. Samozřejmě záleží jak definuješ pašeráctví. Ale na našem pašování zbraní vznikl Izrael, pomohli jsme významně Vietnamu, osvobodilo se několik afrických států a náš dosah byl až do latinské Ameriky.
    Jeden takový příklad za všechny byla aféra lodi Lidice. I když tam si to frantíci trochu pokakali, že nepočkali, až vpluje s falešnými seznamy nákladu do jejich (alžírských) výsostných vod a dopustili se de facto pirátství (námořní právo je úžasně srandovní slátanina :-)

  • Czertik
    19:40 21.11.2018

    tecka
    V tomhle ja skutecne zavidim polakum, jak se neboji investovat do svoji budoucnosti - at uz sou infrastukturni projekty, armada ci jine.
    A stydim se za cesko, ze investice do infra jen a jen zmensuje , na nejmensi v historii, aby se pak premier mohl v televizi chlubit, ze to ma nejmensi schodek rozpoctu od 1994.

  • cernakus
    19:38 21.11.2018

    baraka1974:

    Polsky je to havran. Poláci pojmenovávají svoje plavidla po ptácích.

    Klingonský generál a pozdější kancléř byl Gowron. Byť se to četlo spíše jak ten polský havran. Takže mi to taky hned indukovalo fenomenální kreaci Roberta O'Reillyho při vynášení nejslavnější Gowronovy věty "This we do not forgive... or forget." :-D

  • Czertik
    19:37 21.11.2018

    cernakus
    No mozna to nevis, ale s vlastnim lodtvem prichazeji i jine veci, jako treba pronajem casti pristavu pro sebe apod ( a mit smlouvou zaruceny prujezd zbozi do pristavu) A pokud nechapes rozdil mit nezavislost nebo byt zavisly...tak se zeptej honk kongcanu na tom, jak se jim podnikalo a zilo pod britanii a ted pod cinou.
    Maly priklad z doby pod sametaku - holt byla takova nepsana dohoda, ze cesti zbrojari vyvazeli svoje vyrobky pres nemecko, az pak jednoho dne kdy nemci prohrali soutez vuci cechum, tak se proste sprajcly a tovar do rajchu nepustily.
    A protoze zbrojari nemel uz cas vyjednavat dopravu s polaky ci jinym statem, tak si museli objednat leteckou dopravu, na ktere prodelali i trenky. Ale byly by na tom hur, kdyby je nedodaly.
    A co se stalo nemcum ? Vubec nic, nezaplatili ani korunku. Kdyby cesko melo smlouvu o pronajmu ristavu a svoje vlastni lodstvo, tak by ty komplikace nastat nemohly a kdyby se skopcaci sprajcly, tak by diky smluvam veskere pokuty/vicenkalady musel nakonec zaplatit nemecky stat.

    A ten link co si dal absolutne NIC nedokazuje, skutecne neplet si registaci lode s vlastnikem lode.
    Mozna to nevis, ale i ty muzes klidne provozovat svuj vlastni vuz se szp ciziho statu, ale proc to nedelas je myslim jasne. A ted si vezmi ze registovat auto v cizine by bylo uplne stejne lehke jako doma, a v cizine navic by si mel levnejsi pojistku.
    Jak myslis ze by to dopadlo ?

    pavel1
    muzes napsad JEDINY pripad toho kdy cs(s)r pasovala lodemi jakekoliv zbrane do jakehokoliv statu ?
    Skutecne neplet si legalne uzavreny obchod (byt nezaplaceny) s pasovanim.

  • Czertik
    19:02 21.11.2018

    gagnut
    Skutecne si myslis, ze cesko za komaru melo to lodstvo jen kvili ziskavani konvertibni meny ? Ses si skutecne jist, ze kdyby cesko "najalo" na prevoz vychodonemecke/sovetske/jusoslavke..atd lodstvo, tak by tvrdou menu od zakaznika nedostaly ?

  • baraka1974
    18:44 21.11.2018

    Ja si myslím, že toto mohla byť správna cesta pre PLN. Dajme tomu po určitom samozrejmom skresaní akvizícia cca 4 až 5 lodí v základnej konfigurácii ako táto plus k tomu modulárne sady výzbroje - však je to MEKO. Tak modul pre protiponorkový boj, podmorské drony pre pokročilé odmínovanie a najma modul na mínovanie - moderné míny sú extrémne efektívne proti lodiam aj ponorkám. Ak by boli ambície/najma penize veľké tak na 2 ks moderný radar a modul s PL strelami stredného dosahu. A bez pilotný vrtuľník. Týmto spolu s modernými mínolovkami by dokázali efektívne pokryť prístupy k svojmu pobrežiu. Plus ak by bola moderná zásobovacia lod tak v kombinácii s ňou aj v roli oceánskeho hliadkového plavidla niekde pri africkom rohu.
    Len aspoň mne to pripadá , že v Poľsku nielen v námorníctve pri daných financiách panuje určité megalomanstvo. V danej dobe potrebovali a aj stále potrebujú veľké peniaze na udržanie tých dvoch fregát O.H. Perry na vode v službe tak tento projekt politicky a aj zo strany námorníctva nezvládli - pripadá mi to ako sedieť na dvoch stoličkách naraz.
    Lode ako ORP General Tadeusz Koscuszko sú im na Balte nanič - v prípade veľkého konfliktu mizivá životnosť a zase pre oceán predsa len už trocha staré. Len stoja veľké peniaze. Chýba jasná doktrína pre námorníctvo.
    Podľa mňa radšej moderné príbrežné námorníctvo a ak by boli peniaze navyše tak k tomu dve moderné konvenčné ponorky. Francúzi y DCN stále ponúka projekty aj malých jednotiek so slušnými bojovými schopnosťami - možno by dali aj vysnívanú ponorku so SCALP-om a potom vo vzdušnej verzii by im to odviezla aj F16ka.

    A niečo na odľahčenie - nikde som doteraz nepostrehol info podľa koho alebo čoho sa táto trieda volá Gawron. Tak otázka pre priateľov najma z Poľska - snáď nie po tom Klingonskom kancelárovi z TNG?

  • Tecka
    18:38 21.11.2018

    @danny
    This view of things is nothing new but it has no impact on reality. According to estimates of the development of EU member states for the next decade, Poland will remain the fastest (still) growing infrastructure building market in Europe. With this difference, the capital will be significantly larger by the more developed internal market, according to estimates it is about 140 billion euros, more or less until 2030. This should compensate for the differences in the development of various economic sectors. That would be enough for statistics, and there is no question here of any propaganda of success.. :/

  • PavolR
    18:08 21.11.2018

    cernakus:
    Nemuseli by primárne voziť náš tovar, hlavne nech tvoria profit.

    Áno konkurencia je drsná a veľkú časť majú pod palcom Číňania, ktorí urobili z veľkých gréckych lodeníc "hladové doliny", každopádne vidím jednu štrbinku, ktorú by bolo možné využiť a postupne rozširovať - ekológia prepravy.
    Aj relatívne lacno je možné upraviť lode, aby sa plavili s menšou spotrebou paliva, nehovoriac o stavbe konštrukcií už priamo na to vymyslených. Potom už stačí iba podporiť ekologických nadšencov po celom svete, aby šírili kampaň za nákup primárne ekologicky prepravených výrobkov (viem, že už teraz také aktivity existujú) a dúfať, že to konkurencia podcení a nezareaguje dosť pružne, čím stratí časť svojho trhu.

  • Pavel1
    17:35 21.11.2018

    "Skutecne se zamysly, proc sveho casu za komaru melo cesko docela velke obchodni lodstvo, …."
    … aby komouši mohli pašovat zbraně soudružským režimům (rozuměj řezníkům) v Africe, za které pak nedostali zaplaceno.

  • Gibon
    13:24 21.11.2018

    Hodnotit celu krajinu na zaklade jedneho nepodareneho vijenskeho projektu. To je take zavistlive...

    Osobne tiez nevidim moc dovody na budovanie vojenskeho lodstva pre Balt, ale minimalne lodenice ziskali nove technologie pre civilnu vyrobu. Dopyt po velkych obchodnych lodiach stale rastie..

    Polsko je velka krajina s velkym poctom obyvatelov. Mozno si teraz beru do úst velke susto a niektore plany by asi mali posunut na neskor. No ak im bude ekonomika nadalej slapat ako doteraz, kde zvladaju zarok znizit zadlzenost o takmer 4% HDP a este aj mat silnu modernizaciu krajiny, nemam o nich strach. Za cas kedy ČR nedokazala zrekonstruovat jeden tankodrom, vraj dialnicu, Poliaci postavili 1000km dialnic.

  • Tecka
    13:12 21.11.2018

    The last time, there were bilateral talks on the river corridor from the Czech Republic via Poland to the Baltic Sea and the resumption of Czech trade through the port of Szczecin. The Czech side is very concerned ...

  • cernakus
    13:08 21.11.2018

    PavolR:

    Ok, to chápu, že je výhodné pro tu firmu. Proto taky nějvětší dopravci bývali (nevím jak je to teď), registrovaní v bezpečných státech (daňových rájích) a lodě pluly pod vlajkami naprosto zkorumpovaných prdelí, které si nedělaly hlavu naprosto s ničím.

    Nicméně, obchodní loďstvo ČR byla jiná "firma". Plulo to pod naší vlajkou, byly to naše lodě a primárně vozily "naše" zboží (ať od nás nebo k nám). Každdou chvíli nám kdejakej mezinárodní žid hrozil, že nám to zabaví, jen proto, že jsme se nenechali dostatečně podojit a "svoje" zboží jsme vozili přes sousedy s takovou přirážkou, že využít jejich služeb bylo levnější.

    Prostě revolucí, kdy už nám nehlídal záda SSSR, ze kterého byli posraní až ve Washingtonu a ztrátou spřátelených cest k pobřeží (DDR, PLR...), ztratilo naše obchodní loďstvo své benefity, o kterých píšeš. Ostatně, není to jen náš případ:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_merchant_navy_capacity_by_country

    přitom se podívej, kde jsou největší importéři jako jsou USA, VB, J...

    On navíc námořní přepravní byznys není žádné terno. Konkurence je veliká, protože kvůli snadnosti následné přepravy je všechno kontejnerované a díky tomu nemůžeš nabídnout žádnou přidanou hodnotu. To je rozdíl oproti letecké přepravě, kde prostě majitelé velkokapacitních letadel jako je Ruslan nebo Mrija rejžují, protože tak velké věci jako oni, jen tak někdo nepřepraví.

  • danny
    12:52 21.11.2018

    Tecka: Problém je, že většina Čechů má Polsko pořád za zemi na úrovni 90.tých let.

  • PavolR
    12:46 21.11.2018

    cernakus:
    Tak, ako je to výhodné pre akúkoľvek dopravnú firmu, ktorej zarábajú lode na mori, ale sídlo má dajme tomu vo Švajčiarsku, alebo niekde inde, pričom lode má oficiálne ponahlasované kedetade. S dobromyseľnosťou susedov to nemá nič spoločné.

  • cernakus
    12:28 21.11.2018

    czertik:

    přiznám se, že zde mám značný vědomostní deficit a proto mám stejnou otázku jako gangut. Jaké jsou ty jiné, ryze praktické důvody? Dtto pro to obchodní loďstvo u landlocked státu. Jako jo, je škoda, že už nemáme obchodní loďstvo, ale v čem je to tak výhodné pro stát, který je jeho využitím odkázán na dobromyslnost sousedů?

  • Tecka
    12:22 21.11.2018

    It is a more complex mechanism, this year more than 100 million tons of cargo will be handled in Polish ports, and there is no indication that this will be lost in the future. For over 25 years, we have had steady economic growth and this year it will probably be more than 5 percent growth. For this we have an absorbent internal market, which is constantly developing and needs materials for investments, we already have over 3700 km of motorways and express roads, and ultimately will be over 7,000. However, we have to remember from what ceiling we started ... I think that we are only halfway through the reconstruction of the country. The topic is vast because the scale of changes is really big, I do not want to write about everything because thats it does not make sense. The famous corvette is mainly a victim of neglect of current policy and lack of preparation of the state shipyard to absorb new technology, if it went to a private shipyard and it would be properly financed, this ship would have been sailing for a long time.

  • gangut
    12:21 21.11.2018

    Czertik
    A aké sú tie "zcela praktické duvody"?
    Že by tiež prinášala konvertibilnú menu ako obchodné lodstvo za komárú?

  • Czertik
    12:12 21.11.2018

    cernakus
    to ze si polaci stavi vetsi morske lode neni jen o ukazovani svalu a ukazovani "kdo ho ma vetsiho". Ma to i jine, ryze prakticke duvody. To ze je nevidis, je tva vec.

    Skutecne se zamysly, proc sveho casu za komaru melo cesko docela velke obchodni lodstvo, nejen na suchozemce, ale i ve svetovem srovnani. A proc je ted velka skoda ze uz ho nema.

  • danny
    11:17 21.11.2018

    Lukas: Máš pravdu. Ale Slazak je projekt z r. 2001. Teď už měl dávno plnit svoje úkoly a možná se mělo uvažovat o modernizaci. Ta částka nebyla nikdy tak tragická, aby to polský rozpočet neunesl. Znovu říkám, problém je jen v neschopném politickém managementu.

  • Lukas
    11:03 21.11.2018

    First we need 24 fighters - like F-16
    Second - two "fire units" NASAMS and reconnaissance UAV for coastal defence unit
    Third - new SAR and ASW helicopter...

  • Miroslav
    10:26 21.11.2018

    3,8 mld. korún, teda asi 150 miliónov eur. To je až tak veľa a hlavne pre Poľsko? Niečo mi na tom nesedí

  • danny
    10:12 21.11.2018

    Tecka: Thanks for switching to English.-)

    Problém celého projektu není v ambici, výběru jednotky, neschopnosti polského průmyslu nebo čemkoli jiném. Součásti šance na získání zajímavé kocábky byl i transfer technologií a získání zkušeností s integrací řady nových systémů.
    Co však bylo katastrofálně připraveno, tak finanční řízení projektu. Nekompetentní zásahy do rozpočtu už zabily nejeden slibný projekt.

  • PavolR
    09:46 21.11.2018

    Mohli by ju prenajímať povedzme Netflixu na nejaký seriál v štýle Posledná loď , tak ako my Tatrapany do filmu Spectral. ;-) Vrátila by sa časť nákladov a skromná výbava by nevadila - trikovými efektmi by z toho urobili doslova hladinový Seaquest.

  • cernakus
    09:21 21.11.2018

    I když to vypadá všelijak, je bylo rozhodnutí Polska ohledně této třídy korvet rozumné. Polsko, na to, že je prakticky agrární země (nevím, proč se vylučuje z toho zpracování potravin, biochemický průmysl a EU dotace do oboru, celkem toto odvětví tvoří 26% HDP a soupeří tak s průmyslem o druhou příčku po službách a je jedničkou Polského exportu), má velmi rozvinutý zbrojní průmysl. Ale vše má své limity. Není v silách čtyřicetimiliónového Polska zajistit dostatek financí a zdrojů na vlastní nebo jen kooperační výrobu všech možných typů zbraní.

    Ta korveta stála 350 mil. USD a to ještě neměla instalované to nejdražší - raketové systémy středního dosahu s patřičnými senzory a řídícím systémem. Pokud by ji opravdu dotáhli do konce, její ceny by se ještě přinejmenším zdvojnásobila.

    Jenže - co by vlastně znamenala? Ano, polsko by se stalo čtvrtým nejsilnějším námořnictvem na Baltu po Ruském (Saryč, Stěreguščij), Německém (F123-125, K130) a Dánském (Knud, Absalon, Iver) v Baltickém moři. Jenže, v Baltu je pravým vládcem kontinentální letectvo. Proto třebas Švédi a ni Finové žádné velké lodě neprovozují. K čemu taky.

    A pokud by ta korveta proplula Dánskými úžinami, dostala by se do prostoru velkých hráčů, kde by neznamenala nic. Navíc to je zadní dvorek spojenců a navíc reálně chlebodárců, takže na ně ukazovat ramena není dobrý nápad.

    A Rusák se z korvety na Baltu ani nezachvěje a nás, jako potenciální oběti Polské agrese, to už vůbec nezajímá.

    Pokud tedy Polsko rezignuje na hraní si na námořní velmoc a lidské i finanční zdroje z této oblasti přesune do pozemních a leteckých sil, tak udělá (pro ně) jen dobře.

  • lorgarius
    08:53 21.11.2018

    tak to casto vyzera, ked sa hrame na podporu domaceho priemyslu za kazdu cenu - ako je to u nas v strednej europe zvykom. na druhej strane si myslim, ze Meko vobec nie je zly zaklad a keby sa k tomu zodpovedny postavili trocha inak, mohli prist so zaujimavym vyrobkom.

  • Jura99
    08:34 21.11.2018

    Jara: pokud je výsledkem domácího točení peněz podobný zmetek jako tato korveta nebo zmíněná Vydra, pak to točení peněz pěkně zhořkne. Nejde jen o peníze, jsou to válečné stroje, pokud jsou na úrovni minulého století, tak to odskáčou jejich osádky a stát to zaplatí neúspěchem v boji.

  • Tecka
    07:51 21.11.2018

    Withdrawing from the idea of ​​buying frigates from kangaroos is the stupidest decision of recent years. As for the future and dreams ... there is no other way out, only the frigate can in the next decade

  • Lukas
    07:30 21.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Dreamer...

    Adelaide-class frigate was last chance for Polish Navy...

  • Tecka
    07:20 21.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Prosim: Let's hope that this is the last of a series of planned corvettes. The situation has changed dramatically for the last fifteen years. We have interests in the North Sea, gas and oil deposits, and in the near future there will be a gas pipeline from Norway through Denmark to Poland and we need to protect during the potential crisis approach on the Atlantic and North Sea waterways. for port gas. Of course, there are commitments to NATO and, in general, defense of the country, i.e. ... Without a frigate will not go away anymore. The only plus of the current unit is a complex command center at the advanced level of the corvette, probably in the near future will receive adequate anti-aircraft defense

  • Sholva
    22:40 20.11.2018

    Necky těhle rozměrů s takovouhle výzbrojí jsou opravdu jen necky. S tímhle na Balt to je sebevražda...

  • Proxy
    22:40 20.11.2018

    Jednou se mě kamarád Američan zeptal, jestli nelamentujeme absenci mořského pobřeží. Rozebrat by se to dalo mnoha způsoby, ale možná díky tomu máme také jednodušší život x)

  • Gibon
    22:26 20.11.2018

    Lukas: nechcel by si radsej pisat po anglicky? Nemyslim to zle, ale ja tu Polstinu fakt nedavam. A myslim si, ze nie som jediny...

  • Flader
    22:26 20.11.2018

    Lukas, pochopil som správne. Táto loď je prvo a zároveň poslednou z týchto siedmych. Stavba ďalších v tejto "zjednodušenej" variante už nebude?

  • Lukas
    21:57 20.11.2018

    Ojej
    Może zamiast tekstów o "ziemniakach i maśle" jakieś poważne refleksje...

    Problemem programu Gawron / Ślązak jest to ze tak naprawdę nigdy nie było spójnej wizji Marynarki Wojennej...

    PL mimo iż prawie zawsze miał dostęp do morza to nie jest państwem morskim...

    I z marynarką wojenną zawsze był problem
    Przed II wojną wydaliśmy dużo pieniędzy na okręty - 5 okrętów podwodnych i 3 niszczyciele które miał sens tylko w przypadku wojny z ZSRR - miały brokować zatokę fińską.

    A były zupełnie nieprzydatne do wojny z Niemcami...

    A każdy kosztował tyle co sprzęt dla brygady zmotoryzowanej (Kiedyś liczyłem - za 1 okręt można było kupić cały sprzęt dla przezbrojenia brygady kawalerii w brygadę zmotoryzowaną jak na przykład 10 BK generała Maczka )

    Teraz problem jest jeszcze trudniejszy - ponieważ bałtyk to mały zamkniety akwen
    Bazy rosyjskie są zbyt blisko naszych...
    Polska linia brzegowa jest prosta - nie ma wysp, nie ma fiordów...

    I teraz ścierają się trzy koncepcje
    - marynarka jest niepotrzebna - kilka małych okrętów rakietowych nic więcej...
    - marynarka jest potrzebna - ale do prowadzenia działań poza Bałtykiem (operacje antypirackie, wsparcie sojusznicze )
    - marynarka jest potrzebna - ale potrzebuje dużych okrętów silnie uzbrojonych w broń przeciwlotniczą by móc bronic się przed atakiem na Bałtyku...


    I tu jest clou...
    Gdy podejmowano decyzje o zakupie licencji na MEKO A100 chciano wybudować serie (nawet 7 sztuk) korwet wielozadaniowych...

    To one miały w pełni przezbroić Marynarkę wojenną która miała realizować zadania na Bałtyku oraz morzu północnym i być "polskim wkładem w sojusznicze bezpieczeństwo)

    Problem polega na tym że szybko okazało się że "będzie drożej"

    potem zmieniały się rządu a z nimi koncepcje...
    Wszak byliśmy w Iraku, w Afganistanie (tyle pieniędzy w błoto) i nikt nie myślał o marynarce wojennej - tylko o dronach MRAPach, Rosomakach itp...

    Budowa okrętu stała przez kilka lat... Ale to ze okręt nie był budowany nie oznacza że "nie kosztował"

    Za każdy miesiąc w stoczni MON musi płacić i tak mijały lata, okręt stoi niedokończony, mimo iż co miesiąc nowe rachunki...

    Więc podjęto decyzji - skończmy go w najprostszej formie...
    I tak zrobił..

    Tyle że to nie jest modyfikacja skody favorit - 10 lat stania w stoczni, konieczne modyfikacji to czas i kolejne pieniądze...
    Stąd tak horrendalne koszty

  • StandaBlabol
    21:54 20.11.2018

    to Jara,

    kdo říká bez návratnosti? To si můžeš zajistit pomocí offsetů nebo nastavením objemu subdodávek od místních výrobců.

    A když už chceš nechat stavět domácí firmy, můžeš začít něčím, co zvládnou. A ne hned napoprvé hitech korvetu.

    Nehledě na to, že při stavu blízkém plné zaměstnanosti, kterému se Polsko blíží stejně jako my, je mnohem lepší investovat zdroje do oborů ve kterých je země špička. A to ostatní nakoupit.

  • PavolR
    21:09 20.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jara:
    Lenže koľko tých peňazí vôbec ostalo v Poľsku? Však mimo plechov prakticky všetko nakúpili zo zahraničia. A kto vie, odkiaľ bola oceľ na tie plechy.

  • Jara
    20:48 20.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    StandaBlabol
    Samozřejmě všechno nemusí být “národní”, ale zrovna u stavby lodí???? Poslat obrovské sumy pryč ze země bez jakékoliv návratnosti? To si asi nemůže dovolit nikdo.....představte si ten koloběh peněz kolem stavby lodi a myslete co to udělá s ekonomikou, pak vás krapet větší náklady a zádrhele zas tolik nepálí, když točite peníze doma

  • Jara
    20:34 20.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    No hlavně že chtějí útočné ponorky s tomahawky, a proklamují ambice námořnictva stát se opravdovým námořnictvem, jen čekám kdy oznámí nákup letadlové lodě:)))

  • StandaBlabol
    20:34 20.11.2018

    Faraonamumu,

    tohle je dost ubohé, zemědělství tvoří něco přes 3% polského HDP.

    Jinak ta korveta je pěkný příklad toho, že bezhlavá podpora domácího průmyslu může snadno vést k tomu, že se nakupují sice domácí, ale drahé a ne moc dobré zbraně. Slovenská Vydra je něco podobného a i u nás by se našli podobné příklady.

  • faraonamumu
    20:25 20.11.2018

    Velká pýcha, velký pád, tak bych charakterizoval nejen polské námořnictvo ale i celé Polsko. Hrají si na regionální mocnost, ale ve skutečnosti je to montovna. Vždyť Polské HDP tvoří především zemědělské plodiny- vejce, máslo a brambory...

  • Lukas
    20:14 20.11.2018

    Historia zakupu licencji na MEKO A100 i budowy pierwszej (z 7 planowanych -he heh ) korwet wielozadaniowych to...

    To w zasadzie miniatura całej historii modernizacji wojska ostatnich 20lat...

Stránka 1 z 2