Možný zlom v syrské občanské válce?

Foto: Syrská samohybná houfnice při operaci v regionu Qalamoun v květnu letošního roku; ilustrační foto / Volné dílo
Syrská samohybná houfnice při operaci v regionu Qalamoun v květnu letošního roku; ilustrační foto / Volné dílo

V relativně nepřehledné situaci syrské občanské války došlo v březnu 2015 k možná zásadní události, která by mohla významně změnit její dosavadní průběh. Onou událostí bylo zformovaní koalice islamistických skupin v severní Sýrii, které se spojily 24. března pod názvem Jaysh al-Fateh (do ang. překládáno jako Army of Conquest). Tato koalice vznikla spojením radikálních i umírněných islamistických opozičních skupin, avšak bez účasti skupiny Islámský stát (IS).

Koalice Jaysh al-Fateh, která údajně disponuje 12 000 - 15 000 bojovníky, je vedena skupinou an-Nusra, jenž je oficiálním zastoupením Al-Qaidy v Sýrii. Nejvýznamnější skupinou koalice je už zmiňovaná fronta an-Nusra, v jejímž čele stojí Abu Muhammad al-Julani. Dalšími členy uskupení Jaysh al-Fateh jsou skupiny Jund al-Aqsa, Ahrar al-Sham, Liwa al-Haqq, Jaysh al-Sunna, Ajnad al-Sham a Faylaq al-Sham.

Jaysh al-Fateh také spolupracuje s dalšími opozičními frakcemi jako Islámská armáda (ve městě Jisr al-Shughur bojovali společně proti vládním jednotkám a v severním Aleppu bojují proti IS). Jednotlivé skupiny koalice dostávají značnou podporu ze zahraničí, například Faylaq al-Sham ze Saudské Arábie a Ahrar al-Sham z Turecka.

Podmínky pro vznik

V syrské občanské válce působí velké množství skupin, které bojují jak mezi sebou, tak proti režimu prezidenta Asada. Snaha spojit více skupin a sjednotit opozici existuje už od počátku války, ale prozatím se to však nepodařilo. Zejména mezi islamistickými skupinami, které nespolupracují s prozápadní opozicí, došlo k zásadnímu rozkolu, když se proti sobě postavili dva největší rivalové IS a an-Nusra. Obě tyto skupiny zastávají odlišnou politiku a postupy.

Zásadním faktem pro vznik koalice je politika fronty an-Nusra. Na rozdíl od IS, který požaduje, aby se k němu další skupiny přidaly a plně se mu podřídily a tím se i de facto zapojily do jeho řad, má zcela odlišný přístup. Nesnaží se primárně další islamistické skupiny pohltit, ale jde formou spolupráce. Podle vyjádření jejích vůdce al-Julaniho, an-Nusra uznává ostatní islamistické skupiny, i když nezastávají striktně její pohled na svět, a je připravená s nimi spolupracovat v boji proti Asadovi i IS.

Tento postoj vychází z nařízení, které vydal vůdce Al-Qaidy dr. Zawahiri, který už v lednu 2014 vyzval jednotlivé džihádistické skupiny ke spolupráci. Ideovou podporu získala koalice také od syrského šejka Abdallaha Muhammada al Muhaysiniho, který je významným a vlivným džihádistickým ideologem dlouhodobě spolupracujícím s an-Nusrou.

K dobrému fungování koalice přispívá také úspěšná spolupráce mezi skupinami a jejich společná kooperace v plánování i provádění bojových akcí. Zejména díky zdrojům, kterým An-Nustra disponuje, má koalice přístup ke zbraním a munici, které by se k menším skupinám bojujícím samostatně hůře dostávaly. IS dokonce obvinil Turecko, Saudská Arábii a Katar, že koalici Jaysh al-Fateh zásobuje zbraněmi.

Objevily se indicie, že samotný vznik koalice je důsledkem dohody zahraničních sponzorů jednotlivých skupin, kteří tak reagovali na větší zapojení Íránu do konfliktu v Iráku. Katar, Turecko a Saudská Arábie, tři nejvýznamnější zahraniční hráči v Sýrii se údajně zalekli íránské rozpínavosti a spojili své síly s cílem vytvořit jednotnou koalici, která by oslabila damašskou vládu a tím i íránské pozice.

To může dokládat i prohlášení jednoho z členů koalice, skupiny Faylaq al-Sham, kterou v květnu veřejně podpořila Saudská Arábie v její kampani proti šíitským rebelům v Jemenu, a také blízké vztahy tureckých tajných služeb se skupinou Ahrar al-Sham, kterou Turecko skrytě vyzbrojuje. Objevily se však také prohlášení bojovníků z an-Nusry a dalších skupin, že tyto spekulace jsou neopodstatněné a vznik koalice je důsledkem společné snahy spolupracovat na porážce Asada a ne vlivem zahraničních hráčů.

Dalším důležitým faktorem pro úspěch koalice je podle některých zdrojů porážka částí skupin podporovaných USA, konkrétně Harakat Hazm a Syrské revoluční fronty, v listopadu 2014. An-Nusra a její spojenci tak mohli uvolnit síly vázané na boj s těmito skupinami pro ofenzívu proti Asadovi. Likvidace těchto skupin také přinesla an-Nusře další benefit a to v podobě zbraní, které ukořistila. Jedná se zejména o zbraně západní provenience, mezi kterými jsou i střely TOW. Jejich používání bojovníky an-Nusry je doloženo např. v bojích o Idlib v březnu 2015.

Boje o Idlib

Informace o plánování ofenzívy koalice Jaysh al-Fateh v severosyrské provincii Idlib se objevovaly v prvních měsících roku 2015. Konkrétnějších podob začaly nabývat v druhé polovině března 2015, kdy bylo jasné, že hlavním cílem bude dobytí (v rétorice povstalců osvobození) města Idlibu a následně celé stejnojmenné provincie.

Křest ohněm zažila koalice 24. března, v den svého vyhlášení, kdy začal útok na město Idlíb nasazením sebevražedných útočníků. Koalici se tak dočasně podařilo ovládnout některé vládní budovy ve městě. An-Nusra také zveřejnila videa z bojů v Idlibu, kde je zachyceno hojné používání střel TOW proti vládním postavením a obrněné technice.

O tři dny později se podařilo rebelům ovládnout velkou část checkpoitů v okolí města a vládním silám hrozilo obklíčení v centru Idlibu. Díky kombinaci mohutných sebevražedných útoků a likvidaci vládních tanků protitankovými střelami donutili povstalci vládní vojska k částečnému ústupu. Už následujícího dne se objevily videa a fotky slavících bojovníků Jaysh al-Fateh z centra Idlibu.

Další útok byl vedený na vojenskou základnu Al-Qarmeed, kde se odpálil sebevražedný útočník z an-Nusra, který k útoku použil obrněné vozidlo naplněné výbušninami.

Postup islamistů neustal ani po obsazení města. Rebelové ukořistili velké množství zbraní, za zmínku stojí zejména tanky T-55, a pokračovali v ofenzivě proti vládním vojskům. Na konci dubna padlo město Jisr Al Shughur, klíčový opěrný bod asadových vojsk v provincii. V polovině května zaútočili bojovníci z Jaysh al-Fateh na vojenskou základnu Al-Mastoumah. Úspěch opět slavila kombinace sebevražedných útoků, ukořistěných těžkých zbraní a rychlého postupu pozemních sil. Základna padla a do rukou islamistů se dostaly další zbraně a munice.

Na konci května oznámila Jaysh al-Fateh, že její bojovníci dobyli město Ariha, jenž bylo jednou z posledních pozic, která vládní vojska v provincii Idlib držela. Dobytím Idlibu bylo těžkou ranou pro damašský režim, jak z politického, tak vojenského hlediska. Porážka v Idlibu také přerušila zásobovací trasy pro vládní vojska v Aleppu, což může mít zásadní význam v budoucích bojích o tuto část Sýrie.

Budoucnost

Při bojích v Idlibu se ukázalo, že spolupráce v rámci koalice Jaysh al-Fateh funguje poměrně dobře a přináší ovoce. Rychlost s jakou koalice dobyla město Idlib (několik dní) i celou provincii (v řádu několika týdnů) jasně ukázala, že je toto spojenectví velmi efektivní. Úspěchy koalici jen posílily a ukázaly na slabiny Asadova režimu. Tím, že povstalci postupně získávají čím dál tím více zbraní, a to i těžších, začínají měnit tvář války v Sýrii.

Z guerillového boje se v podání zejména koalice Jaysh al-Fateh začíná stávat regulérní střet dvou konvenčních armád. Úspěch u Idlibu islamisty povzbudil a ukázal, že pokud se jednotlivé skupiny spojí, mohou nejenom čelit, ale i porazit vládní vojska disponující těžkou technikou a letectvem.

Dá se předpokládat, že islamisté povzbuzení úspěchem budou v tažení severní Sýrií pokračovat. Možnými cíli jsou většinově sunnitské provincie jako Aleppo, kde je podpora damašského režimu menší a úspěch je jistější než expanze s cílem získat silně bráněný Damašek nebo alavitské oblasti, které jsou centry asadova režimu.

O budoucnosti této, zatím úspěšné koalice, také rozhodne další vývoj v soupeření mezi Íránem a Saudskou Arábii. Čím více se bude islamistům z Jaysh al-Fateh dařit proti asadovu režimu, tím více je pravděpodobné, že Írán navýší svou podporu Damašku a jeho spojencům. Stejná situace bude nejspíše následovat ve vztahu Jaysh al-Fateh a IS. Dá se tedy očekávat, že boje mezi IS a koalicí islamistů vedenou an-Nusra budou nejenom pokračovat, ale ještě se rozšíří.

An-Nusra si díky této koalici značně polepšila a je otázkou času než se oba džihádističtí rivalové naplno střetnou. V současné situaci to však vypadá, že IS je plně zaměstnán boji v Iráku a výraznější ofenzívu v Sýrii nechystá, ale to může být pouze zdání, neboť už se nejednou ukázalo, že i když je IS zapleten do těžkých bojů v jedné části fronty, neváhá provádět ofenzivní akci jinde.

Otázkou také zůstává, nakolik je současná koalice soudržná. I když je to spojenectví názorově podobných subjektů, není jisté, nakolik bude do budoucna silné a jaké vnitřní tlaky se mohou objevit. V současné době, kdy je koalice povzbuzena úspěchy, vypadá spojenectví silně. Další otázkou je, zda přetrvá dlouhodobě nebo bude Jaysh al-Fateh pouze krátkodobou epizodou v Syrské občanské válce.

Pozn. autora: Arabské názvy a jména nechávám v anglickém přepisu, jelikož čerpám primárně z anglických psaných zdrojů. O české přepisy se nesnažím, jednak proto, že neexistuje nějaký zcela ustálený český přepis arabštiny (což odpovídá mnohdy „šíleným" přepisům v českých médiích), a také proto, že pro čtenáře bude dle mého názoru jednodušší, pokud si budou chtít vyhledat nějaké informace o konkrétních osobách, skupinách atd. hledat podle anglických přepisů, neboť zdroje v angličtině jsou daleko obsáhlejší než ty česky psané.

 Zdroj: JamesTown, Long War Journal, Jihad Intel

Nahlásit chybu v článku


Související články

IS – Islámský stát

Když se podíváme na situaci na Blízkém východě, není možné mluvit skoro o ničem jiném než o ...

Klíč k úspěchu Islámského státu – část. 1

Článek IS - Islámský stát, který byl minulý týden zveřejněný zde na Armádních novinách, ve ...

Klíč k úspěchu Islámského státu – část. 2

Dnes navážeme na první část článku o tom, jak funguje Islámský stát (IS) na bezpečnostním a ...

Kdo je islámský stát, co sleduje a čím je nebezpečný?

V každodenním zpravodajství se dozvíme, kde probíhají boje v Sýrii a Iráku, a co na to říkají Turci, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    13:13 26.06.2015

    fenri: 1) Jasně, všichni ti lidi, co tam demonstrovali když věděli, že po nich Asad bude střílet, to byli samí islamisté a lidé, co chtěli podíl na zdrojích. Takovéto tvrzení by ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    1) Jasně, všichni ti lidi, co tam demonstrovali když věděli, že po nich Asad bude střílet, to byli samí islamisté a lidé, co chtěli podíl na zdrojích. Takovéto tvrzení by si zasloužilo extra silný důkaz a ne jen tak plácnutí.
    Používáš klasickou techniku obhajoby všech diktátorů: všichni, kdo se mi postaví jsou fašisté (rusko teď), islamisté (arabský svět), západní imperialisté (komunistický blok)...
    Totéž jsi zkoušel i v debatě v sýrii a nakonec Tvůj jediný argument, proč tomu tak je, byl, že Haftár byl před třiceti lety kadáffista.

    2) Není islám jako islám. V konzervativním výkladu bys měl možná i pravdu, ale stejnětak netvrdí každý křesťan, že Bůh stvořil svět za sedm dní a tak je existence dinosaurů blbost. Takže to je černobílé vidění světa.
    Důkaz, že se mýlíš je existence států jako např. Indonésie, Malaisie, Bosna....
    Islám jako takový je samozřejmě oproti křesťanské kultuře daleko méně "democratic friendly", islámské státy to mají těžší, ale nikoli nemožné.

    3) V době, kdy Rusko zablokovalo akci, tam teprve islamismus vzrůstal a kdy tam existovala opozice proti Islámskému státu. Vzhledem k tomu, že islámské státy podporovaly radikální islamistickou opozici, byly dvě možnosti - buďto nedělat nic a nechat islamisty dovést situaci do současného stavu, anebo pomoci té neislamistické opozici.
    Jo, samozřejmě, také tu byla možnost pomoci asadovi v házení chemických zbraní, to je pravda...

    Na zbytek příliš nereaguji, protože můj klíčový argument -
    že když slabší Libijská armáda podle Vás snadno poráží Libyjské islamisty, a Ti zároveň podle Vás vyzbrojují Syrské islamisty které nezvládá porážet daleko silnější Asadova armáda, tak je asi něco blbě - jste dosud nenašel protiargument. Přitom způsobů, jak interpretovat situaci v souladu se všemi fakty je daleko více a ne jen ten jeden Váš, např:

    - Syrští islamisté mohou být daleko silnější než Ti Libyjští. A tedy ač měli od začátku od nich podporu - tak v okamžiku, kdy měli dostatek prostředků a zároveň možnost expadnovat do Libye, tak se proud zdrojů obrátil.
    To je to vidět i na stáří článků, kterým jste dokládal svůj názor i na tom, že v těch novějších se už mluví o opačném směru, kterýžto fakt furt ignorujete.

    - nebo to, že to s tím slavným vítězstvím Kaddáfího nebylo tak žhavé, jak tvrdíte - napadlo Vás třeba, že islamisté v Libyi čekali, až se Kadáffí vyčerpá v boji s neislamistickou opozicí? protože když se dva perou...

    - dále pak ignorujete fakt, že zbraně, které šly z Libye do Sýrie jsou přinejmenším z nemalé části jako podpora pro Syrskou národní radu, tedy pro složky opozice, která jaksi islamistická není.
    http://www.smh.com.au/world/li...

    Vy prostě z X možných scénářů si vybíráte jen ten, který se hodí do Vašeho vidění světa a je Vám úplně jedno, že je vnitřně sporný.

    A jak bombardování lidí bojujících proti islamismu oslabí islamisty? Tuto otázku myslíte vážně? To fakt nechápete, že pokud nějaká síla bojuje na dvou frontách, tak ji mohu pomoci tím, že ji jedné fronty zbavím? Že nejlepší pro nějakou třetí sílu (islamisty) je, když se zbylí dva perou? Že se přesně to stalo v Sýrii, kde si islamisté počkali, až Asad zlikviduje neislamistickou opozici a sám se tím oslabí?

    PS: A tím, že nedostatek argumentů budete suplovat urážkami, tím nijak svému názoru nepomůžete, naopak.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    11:45 26.06.2015

    k debatě o vhodnosti různých "ismů", včetně islamismu a demokratismu: Proklamace různých syrských bojových skupin, za který z "ismů" zrovna bojují, je důležité znát z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    k debatě o vhodnosti různých "ismů", včetně islamismu a demokratismu:

    Proklamace různých syrských bojových skupin, za který z "ismů" zrovna bojují, je důležité znát z toho důvodu, že jsou vodítkem pro zjištění, u kterých zahraničních donátorů se tyto skupiny snaží získat (resp. již získávají) podporu.

    Ovšem většinou pro nic víc. Záměna jednoho "ismu" za jiný, je čistě účelovou věcí. Mění je jako košile. Když si ještě většina povstalců myslela, že podpora přijde z USA, byli kovanými demokraty. Nyní značná část z nich hlásá ideu wahhábismu. Proč asi.

    Stejně tak to platilo a platí u různých palestinských bojůvek, naprosté většiny afrických diktátorů atp. Třeba angolský Savimbi vystřídal těch ideologických košil nepočítaně - když si myslel, že nejvíce ho podpoří Čína, byl maoistou, když vsadil na USA, byl demokratem. Ve skutečnosti to byl typický kmenový náčelník, kterého zajímalo jen posílení moci jeho kmene Ovimbundu a samozřejmě i jeho osobní.

    Kdyby se stala největším podporovatelem části syrských povstalců Česká republika, tak do týdne začnou bojovat pod praporem Pravdy a Lásky.

    My v Česku nejsme moc schopni chápat, na základě jakých sociálních vazeb společnost v Sýrii skutečně funguje. Klíčové jsou rozsáhlé rodinné struktury, klany, kmeny. To my nevidíme. A ještě jednu drobnost podotknu - tyto vazby jsou přeshraniční.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:42 26.06.2015

    Dělal jsem kdysi při škole brigádu ve stacionáři pro lidi s lehkými duševními poruchami.

    Dělal jsem kdysi při škole brigádu ve stacionáři pro lidi s lehkými duševními poruchami.

  • Pandur.cz
    08:38 26.06.2015

    Fenri:
    Obdivuji vaši trpělivost :)

    Fenri:
    Obdivuji vaši trpělivost :)

  • fenri
    07:45 26.06.2015

    Překlep v předposledním odstavci - "...jak bombardování armády, bojující proti islamistům oslabí islamisty"
    Omlouvám se, škoda, že tu nelze editovat své příspěvky.

    Překlep v předposledním odstavci - "...jak bombardování armády, bojující proti islamistům oslabí islamisty"
    Omlouvám se, škoda, že tu nelze editovat své příspěvky.

  • fenri
    07:41 26.06.2015

    To Logik: 1.) V Syrii byla situace obyčejných lidí zdaleka nad úrovní drtivé většiny okolních muslimských zemí. Válku začala směs islamistů, ne-alavitů a lidí, kteří také chtěli ...Zobrazit celý příspěvek

    To Logik:
    1.) V Syrii byla situace obyčejných lidí zdaleka nad úrovní drtivé většiny okolních muslimských zemí. Válku začala směs islamistů, ne-alavitů a lidí, kteří také chtěli svůj podíl na moci a zdrojích. Bláboly o tom, že šlo o sluníčkové demokraty.
    2.) V muslímských zemích je nesmysl ohánět se lidskými právy. Islám je s nimi v přímém rozporu.
    3.) Ano, Rusko zablokovalo možnost bombardovat Syrská města a armádu, které je jednou z nejvýznačnějších složek boje proti islamistům v regionu. Takové to mohlo být pěkné humanitární bombardování a dneska už mohli mít islamisté komplet Syrii v rukách. Škoda, zlé Rusko.
    ---
    Myslím, že zatím víte velké prd, o to víc ho propagujete a různě překrucujete.
    Zatím jsou konkrétní stopy o dodávkách či pokusech dodat chemické zbraně do Syrie (tuším) z Kataru a z Libye (jednoznačně). Silně pochybuji, že v situaci, kdy Asad zrovna docela vítězil, Obama pohrozí, že pokud budou použity chemiské zbraně, tak zaútočí, tak zrovna náhodou Asad je fakt použije, navíc na vojensky zcela zbytečnou operaci. Asad nebyl ten, komu se použití chemických zbraní hodilo. Přesně naopak.
    Logiku, mnohokrát jste tu prokázal, že nerozumíte zbraním ani válkám, či dějinám. Necítím potřebu vám prokazovat vyzbrojování islamistů v Syrii zbraněmi z Libye. OSN to bere jako reality, NATO to bere jako realitu, najdete na to desítky odkazů z velmi různé škály zdrojů a máto i jasnou logiku. Pokud to neuznává jeden jouda v české kotlině je tak nějak docela jedno. Stejně tak argument, že by Kaddáfí nemohl porazit libyjské rebely (ach ta realita, ta vás zlobí - on je totiž do náletů porážel poměrně výrazně), protože se Asadovi nedaří porazit Syrské (Libyjské, Irácké, jemenské, Čečenské, Afghánské, Evropské....) islamisty je naprosto nesmyslný a nemá jinou podporu, než vaše kolovrátkové opakování tohoto argumentu. Nikdo netvrdí, že primární zdroj síly syrských islamistů je Libye. Jen je FAKTEM, který konstatuje i OSN, že syrští islamisté jsou dotování zbraněmi (vč. chemických!) a lidským materiálem z Libye a nikoliv naopak. A tuplem ne v roce 2012/2013, kdy podle vašich tvrzení měli syrští islamisté zvrátit doposud sluníčkový a demokratický vývoj ve skvěle vybombardované Libyi fundamentalistickým směrem.
    Mohl byste vysvětlit zdejšímu osazenstvu, jak bombardování techniky a lidí, bojujících mj. proti islamistům posílí moc islamistů?
    To je hodně originální vojenská teorie. Podle ní by mohl být urychlen konec II. světové války tím, že by Američané bombardovali Velkou Británii. Musím uznat "Logiku" že jste neotřelý stratég :-DSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:19 26.06.2015

    hmm.. podle toho rafinovanýho odkazu na wiki co jste sem dali to vypadá, že v Syrii už ten vyjímečný stav není...no asi se smog proměnil v inverzi..nebo obráceně...se inverze ...Zobrazit celý příspěvek

    hmm.. podle toho rafinovanýho odkazu na wiki co jste sem dali to vypadá, že v Syrii už ten vyjímečný stav není...no asi se smog proměnil v inverzi..nebo obráceně...se inverze proměnila v averzi nebo teda ve smog a pak a tak...a stejně je architekt nejdůležitější a nejchytřejší, i když jinak má fenri pravduSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:55 25.06.2015

    Superme: Ten druhý odstavec je snůška nesmyslů, že by jeden nevěřil, že je může vyskoškolský student vyprodukovat.... GAVL: "...takže pozor na všechny bojovníky za svobodu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Superme: Ten druhý odstavec je snůška nesmyslů, že by jeden nevěřil, že je může vyskoškolský student vyprodukovat....

    GAVL: "...takže pozor na všechny bojovníky za svobodu a blaho lidu, nikdy nevíte kam to povede pokud to sám neplatíte..." A někdy ani když to sám platíte ;-) Jinak trefa na hlavičku, stačí se podívat, kam nás vedou bojovníci za naše blaho v Evropě.

    Luky: Válečný a výjimečný stav jsou dvě rozdílné věci. Sice se často vyskytují pohromadě, ale mají se k sobě asi jako smog a inverze ;-)

    Petr M: A ono už se ví, jak to s těmi chemickými zbraněmi bylo? Já sice od začátku podezřívám povstalce, u nichž jsou důvody zcela zřejmé, ale umím si představit i spoustu důvodů, proč by je, zvláště v takhle omezeném množství, použil Assad.

    Vrata, fenri: Víceméně souhlas. Demokracie není pro každého! Stačí se podívat, co jsme s ní za 25 let zvládli udělat my. A to jsme měli mnohem lepší startovní pozici než kdokoliv v islámském světě.

    Mmchd, co se tady člověk nedozví, Turci jsou Arabové a Arméni jsou náboženská skupina... Lidi, aspoň si to po sobě přečtěte, než zmáčknete to zelené tlačítko! Protože jestli to někdo myslel vážně, tak je veškerá debata marná (asi jako když jsem napsal, že StG-44 má rotační závorník ;-) ).Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    22:29 25.06.2015

    1. Jaká práva podle vás Asad lidem sebral??? To by mě opravdu zajímalo. Pokud vím, takové práva s svobody, jako tam, neměli lidi snad v žádném muslimském státu. V klidu a spokojeně ...Zobrazit celý příspěvek

    1. Jaká práva podle vás Asad lidem sebral??? To by mě opravdu zajímalo. Pokud vím, takové práva s svobody, jako tam, neměli lidi snad v žádném muslimském státu. V klidu a spokojeně tam žili pohromadě sunité šijité, židé, křestané, arméni.

    2. A kdy po nich začal střílet, pokud vím, v první vlně nepokojů začali střílet na bezpečnostní složky a na lidi právě teroristé najatí nejspíš Saudy, Katarem, aby vyprovokovali ozbrojené povstání, v druhé fázi se proti vládě postavili podplacení velitelé syrské armády (FSA).

    Turci zadrželi na hranicích několikrát teroristy z Al nurky s kanystry sarinu, Co se týče chemických zbraní používali je právě radikální islamisté, teroristé, svedli to na vládu, aby USA měli záminku pro útok. To jim naštěstí překazila Čína a Rusko s se svým návrhem o odevzdání chem. zbraní, jinak by teroristé ovládali celé území Sýrie.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:40 25.06.2015

    GAVL - souhlas, proto to vedlo v sýrii tam kam to vedlo. A proto tvrdím, že když už je v nějaké zemi občanská válka, tak je třeba pomoci demokratickým silám tam, protože těm ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL - souhlas, proto to vedlo v sýrii tam kam to vedlo. A proto tvrdím, že když už je v nějaké zemi občanská válka, tak je třeba pomoci demokratickým silám tam, protože těm nedemokratickým zcela jistě někdo pomůže.

    ----

    Fenri:
    Nejsou tam šťastni. Ale za to může západ až ve čtvrté řadě, primárně za to mohou (dle míry zavinění)
    a) islamisté, kteří využili občanské války pro získání moci
    b) Asad, který těm lidem sebral lidská práva a když se o ně přihlásili, začal po nich střílet
    c) Rusko, které zablokovalo možnou pomoc těmto lidem jak proti Asadovi, tak potažmo proti těm islamistům
    d) a konečně západ za to, že neměl odvahu těm lidem i tak pomoci

    ----

    Zatím co vím tak v sýrii používal chemické zbraně především asad (respektive jeho genrálové, jestli za to mohl přímo asad se asi neví). Nicméně to je jedno - pořád se točíte na jednom izolovaném faktu, který nijak nepopírám (celou dobu tvrdím, že v době, kdy byla větší šance na získání vlivu v Sýrii, tak šli islamisté z L - stejně jako z x dalších zemí do S), popírám Vaše globální tvrzení, že syrští islamisté by bez těch libyjských byli podstatně oslabeni.

    Agrument, který jste dosud nevyvrátil zní, že pokud by byli Syrští povstalci vyzbrojení Libyjskými, pak by buďto Kadáffí neměl šanci ty Libyjské porazit (což popíráte), nebo že by je daleko silnější Asad musel snadno porazit (což se nestalo).

    Z toho je jasně vidět, že primární zdroj sáky syrských islamistů je jinde, a tedy že (by) se tito islamisté - nebýt zásahu NATO v Libyi - se snažili uchytit už tehdy tam, takže by Kadáffí měl naprosto stejné problémy, jako má teď Asad v Sýrii.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    20:37 25.06.2015

    Pro odlehčení diskuze. Dneska sem narazil na prima fór, lehce na tohle téma. http://www.kurzy.cz/kreslene-v... jestli je to moc mimo tak prosim ať to admin ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro odlehčení diskuze. Dneska sem narazil na prima fór, lehce na tohle téma.
    http://www.kurzy.cz/kreslene-v...
    jestli je to moc mimo tak prosim ať to admin smaže.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    20:13 25.06.2015

    Tam už se vystřílelo minuse a vseho mozneho..prijde mi ze se tam pul sveta zbavuje starych skladovych zasob, Vetsina z tech zbraní nebo rpg se snad uz ani nevyrabi. Za chvili se ...Zobrazit celý příspěvek

    Tam už se vystřílelo minuse a vseho mozneho..prijde mi ze se tam pul sveta zbavuje starych skladovych zasob, Vetsina z tech zbraní nebo rpg se snad uz ani nevyrabi. Za chvili se nebudou mit v africe cim zabijet a prekupnici co prodávat.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:04 25.06.2015

    To Logik, ano v Syrii byl po mnoho let výjimečný stav, zatímco dnes jsou tam lidé šťastní a spokojení. Prostě ne pro všechny země se hodí svoboda podle vašeho gusta. Co s tím ...Zobrazit celý příspěvek

    To Logik, ano v Syrii byl po mnoho let výjimečný stav, zatímco dnes jsou tam lidé šťastní a spokojení. Prostě ne pro všechny země se hodí svoboda podle vašeho gusta. Co s tím udlěáte?
    K těm zbraním z Libye:
    http://www.natoaktual.cz/na_me...
    http://www.aawsat.net/2015/02/...
    http://www.tyden.cz/rubriky/za...
    máte ještě něco?Skrýt celý příspěvek

  • SpiritWar
    19:33 25.06.2015

    ten blizky vychod je uplna katastrofa... boje v syrii mozu kludne trvat dalsich 5 rokov ci uz z assadom alebo bez, dalsi skrachovani stat tento svet nepotrebuje, syria moze byt ...Zobrazit celý příspěvek

    ten blizky vychod je uplna katastrofa... boje v syrii mozu kludne trvat dalsich 5 rokov ci uz z assadom alebo bez, dalsi skrachovani stat tento svet nepotrebuje, syria moze byt dalsim afganistanom...
    to ze zapad nepomohol syrskemu ludu zosadit assada (tak ako pomohol zosadit kadafiho) na zaciatku povstania sa ukazuje ako obrovska strategicka chyba ktora stala 10 000tisice ludi zivot a privodila svetu nemale problemy^^

    assadov koniec je tak ci tak neodvratny vravel som to uz na zaciatku povstania, ale nepredpokladal som ze vydrzi tak dlho, za to ze dokaze viest este regulernu vojnu vdaci rusku a iranu, a tyto dvaja spojenci podla mna odradili americanov aby intervenovali uz skor, hold keby prezidentske volby vyhral ten Macain mohli sme mat ovela mensie problemy ako mame teraz...Skrýt celý příspěvek

  • jobr23
    19:31 25.06.2015

    Když tady někteří odsuzují, případně chválí režim Asada, je nutné říci kterého? Hafíze, nebo jeho pokračovatele syna Bašára. Poměrně chronologicky dobře a stručně je to vysvětleno ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tady někteří odsuzují, případně chválí režim Asada, je nutné říci kterého? Hafíze, nebo jeho pokračovatele syna Bašára. Poměrně chronologicky dobře a stručně je to vysvětleno na https://cs.wikipedia.org/wiki/... I když i to může u někoho vyvolávat diskuzi, protože nevraživost mezi politickými stranami se dá popsat různě. I když, co si vlastně budeme říkat. Hlavní příčinou rozkolu politických stran hraje náklonnost těch vládních k Rusku. A řekl bych, že se hlavně čeká na výsledek tažení IS. Článek to konec konců popisuje dobře.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    19:18 25.06.2015

    logik "poddaní", pokud dobře chápu koho tímto označením myslíte, nikdy nedokážou vytvořit odpor proti vládnoucí třídě, který by nebyl velmi rychle potlačen Che Guevara , Castro ...Zobrazit celý příspěvek

    logik
    "poddaní", pokud dobře chápu koho tímto označením myslíte, nikdy nedokážou vytvořit odpor proti vládnoucí třídě, který by nebyl velmi rychle potlačen

    Che Guevara , Castro a jiní přišli na Kubu bojovat za svobodu Kubánců a nepředpokládám, že by výsledek byl ideálem demokracie a svobody pro odpůrce Assada

    takže pozor na všechny bojovníky za svobodu a blaho lidu, nikdy nevíte kam to povede pokud to sám neplatíteSkrýt celý příspěvek

  • jarpe
    18:27 25.06.2015

    Logik: Je zajímavé, jak pořád o mluvíte o černobílém vidění světa a přitom vaše názory jsou jenom černobílé.

    Logik: Je zajímavé, jak pořád o mluvíte o černobílém vidění světa a přitom vaše názory jsou jenom černobílé.

  • logik
    17:55 25.06.2015

    superme: A kdo ten klid a mír rozboural? Kupodivu - Asadovi "poddaní", kterým se ten klid a mír ve výjjimečného stavu (kdy např. mohli úřady kohokoli zatknout a libovolnou dobu ...Zobrazit celý příspěvek

    superme: A kdo ten klid a mír rozboural? Kupodivu - Asadovi "poddaní", kterým se ten klid a mír ve výjjimečného stavu (kdy např. mohli úřady kohokoli zatknout a libovolnou dobu zadržovat a byl zákaz jakýchkoli shromáždění).

    Jinak nesdílím Vaše černobílé vidění světa, že člověk musí podporovat buďto diktátora, nebo islamisty, ale to Vám vysvětlím asi těžko.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    17:32 25.06.2015

    Upřímně nechápu lidi, kteří si myslí, že pro Sýrii je lepší řešení než Assad. Byl tam klid, mír, byla to překrásná země s přátelskými lidmi. Vždycky jsem se tam chtěl ...Zobrazit celý příspěvek

    Upřímně nechápu lidi, kteří si myslí, že pro Sýrii je lepší řešení než Assad. Byl tam klid, mír, byla to překrásná země s přátelskými lidmi. Vždycky jsem se tam chtěl kouknout.

    Jen lidé jako zdejší "demokraté" (čti Todo a logik) podporují ty, kteří si přejí na území Sýrii největší diktaturu v historii lidstva- tedy Šaríu. Co naplat, islamisty podporují USA a ti dělají vše správně, naopak Assada podporuje Rusko, které zase dělá vše špatně.

    Bylo by dobré pro celý svět, kdyby jak Rusko, tak ale i jiné země (Čína, Indie atd.) podpořily Assada jak materiálně (zbraně, potraviny, lékařské vybavení atd.), finančně tak také ještě více na mezinárodní scéně.

    Doufám, že Assad jednoho krásného dne osvobodí Sýrii!Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:03 25.06.2015

    Turek je Turek, Arab je Arab a Latté taky nejni Espresso..

    Jinak Jižní Korea je myslím ve válečným stavu se Severní (nebo tak něco) a taky tam lidi neběhají na nákup zákopem.

    Turek je Turek, Arab je Arab a Latté taky nejni Espresso..

    Jinak Jižní Korea je myslím ve válečným stavu se Severní (nebo tak něco) a taky tam lidi neběhají na nákup zákopem.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6