Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo
- 14. 4. 2015
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější informace o modernizačním programu tohoto výkonného bojového letadla přinesl zástupce ruského ministra obrany Jurij Borisov.
„Po skončení modernizace MiGů-31 očekáváme, že letectvo bude mít více než 130 upravených vynikajících letounů s klíčovými technickými parametry připravenými k použití," řekl před několika dny Borisov. Modernizací na standard MiG-31BM projde ročně 12 až 13 letounů MiG-31 z inventáře ruského letectva. Modernizace prodlouží celkovou životnost letounů až na 50 let.
Podle Borisova Letecký výrobní podnik Sokol v Nižnij Novgorodu, kde probíhá modernizace, se rovněž přizpůsobuje nedostatku některých klíčových zahraničních technologií. Připomeňme, že západní země uvalily na Rusko embargo mimo jiné na dovoz zboží, které lze použít pro vojenský průmysl.
Stíhač MiG-31 není určen k blízkému boji ale k stíhání letadel protivníka ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. Protivníkem jsou především americké bombardéry B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress.
MiG-31 díky vynikající stoupavosti 208 m/s a vysoké rychlosti Mach 2,83 dosáhne při útoku velmi rychle velké výšky a vysoké rychlosti. Na cíle pak MiG-31 působí střelami s doletem až 300 km. Po odpálení raket letoun provede náklon a návrat na základnu.
Jedná se o jediný letoun svého druhu, určený výhradně pro potřeby Ruska. MiG-31 dokáže velmi efektně pokrýt obrovská území Ruska a zachycovat narušitele po celém obvodu hranice.
Podle stránky Russia Aviation však modernizované stroje MiG-31BM dokáží útočit i na pozemní cíle. Díky modernizované avionice údajně několikanásobně vzrostla bojová efektivita letadla.
Hlavní změnou je použití nového radaru (průměr 1,4 m) Zaslon-M od společnosti KRET s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Jedná se nejvýkonnější letecký radar svého druhu na světě. Radar dokáže sledovat až 10 cílů a na 6 navádět protiletecké řízené střely.
Podle dostupných informací radar detekuje cíle až na vzdálenost 320 km a navádí rakety na vzdálenost 280 km. Lze tak použít ruské střely vzduch-vzduch Vympel R-37 (max 4 ks) s dostřelem až 300 km.
MiG-31/BM je určen především k ničení letadel protivníka a střel s plochou dráhou letu ve všech metrologických podmínkách, ve dne i v noci. Díky své velké rychlosti a výkonným zbraním je MiG-31/BM rovněž schopen ničit nízko letící satelity.
Avšak jako každý stroj, i tento má své slabiny. Díky značné rychlosti (aerodynamický ohřev) a výkonným motorům lze MiG-31BM odhalit pomoci pasivních infračervených senzorů i při vypnutém vlastním radaru.
Zdroj: Russian Aviation
Související články
Konec MiGů-31 v ruském letectvu
Ruská armáda začíná hledat náhradu za své těžké přepadové stíhačky MiG-31 "Foxhound". Podle velitele ...
- 15.04.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT
Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...
- 23.08.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Rusové vyvíjejí nástupce MiGu-29
Ruský obranný průmysl začíná pracovat na nové lehké stíhačce 5. generace, nástupci stíhaček MiG-29. ...
- 11.12.2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač
Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má ...
- 09.03.2014
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
logik: samozrejme ze s vyvojom urcite lietadla zastaravaju a tie nove prevysuju tie stare v mnohych vlastnostiach. ide o to ze v tom co robi a robila M31 prilis nezastarala a ...Zobrazit celý příspěvek
logik: samozrejme ze s vyvojom urcite lietadla zastaravaju a tie nove prevysuju tie stare v mnohych vlastnostiach.
ide o to ze v tom co robi a robila M31 prilis nezastarala a drahej a vykonnej Su35 je skoda na ulohy pre M31.
treba si uvedomit ze Su35 je stale hlavne lietadlo na vybojovanie vzdusnej prevahy co ma RF k dispozicii a ich pocet nie je nijak zavratny.
vo svojej dobe t.j. 80-te roky patrilo M31 k spicke, dnes to uz sice neplati ale stale staci (aj vdaka modernizacii) na to aby efektivne robila "zachytny dialkovy stihac" na co bol projektovany.
Co sa tyka M31M neviem kam az mala modernizacia ist ale radar mal byt udajne ten isty (ako v BM).
Este k teme doletu: dolet Su35 a M31 sa lisi minimalne.Skrýt celý příspěvekLogik: myslím si, že se na způsob nasazení MiGu 31 díváte z trochu špatného úhlu pohledu. Účelem není podnikat dlouhé patroly nad hranicemi, ale účelem je rychle nastoupat do ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: myslím si, že se na způsob nasazení MiGu 31 díváte z trochu špatného úhlu pohledu. Účelem není podnikat dlouhé patroly nad hranicemi, ale účelem je rychle nastoupat do maximální letové hladiny, rychle dostihnout pronikající bombardér/řízené střely, odpálit rakety a vrátit se na základnu.
Su-35 je jistě vynikající stíhač, mnohem modernější, v současné době svými schopnostmi převyšuje schopnosti staréhoMiGu (dosah a kapacita radaru, stoupavost, dolet), ale Migy máme, zatímco Su-35 ne. Další věc je, že MiG-31 má dvoučlennou posádku, což umožňuje rozdělit zátěž a není to při takovýchto misích úplně nesmyslný koncept (F-14 fungovala stejně). Mig-31 má navíc skvělou schopnost spolupráce s pozemními prvnky PVOS, stejně jako vzdušnými a dokáže koordinovat další Migy-31 nebo až 4 stíhače "nižších" schopností. Pilot v Su-35, přes všechny jeho technologické "vychytávky", by tohle už nemusel stíhat.
U Su-35 se jeho náskok projevil díky téměř 20 letům soustavných modernizací - nové motory s vynikajícím tahem a vektorováním, nový moderní radar, pokročilá konstrukce draku (spousta kompozitů, titanu). V současné době by Su-35 dokázal plnit úkoly MiGu 31 obstojně dobře (bohužel nejspíš nemá integrovány střely R-33/37), ale podívejte se na to jinak - zatímco MiG-31 skvěle plní roli záchytného stíhače, v roli stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády neexceluje, takže můžeme uvolnit stíhače Su-35 (kterých máme málo) pro tuto roli a jako interceptory používat MiGy 31 (kterých máme habaděj).
Věřím tomu, že opodstatnění pro specializovaný interceptor s velkou stoupavostí a vysokou maximální rychlostí v dálavách širé Rusi stále trvá, a nabude na důležitosti, pokud Američané budou pokračovat ve vývoji hypersonických střel a letounů - stejně jako Valkýra vynutila vývoj MiGu 25 (a Lancery donutily Rusy tohle letadlo modernizovat), tak nový hypersonický letoun/střela mohou donutit Rusy znovu zapracovat na novém interceptoru. A pokud uvážíme rozměry a výkony současného MiGu, co pak narvou do něčeho nového (Irbis-E je proti Zaslonu relativně malý, uvažte co by vzniklo za monstrum s těmihle rozměry a novou technologií).Skrýt celý příspěvekK debatě MiG-31 vs Su-35: Cruise speed MiGu31 je jak maximálka Sučka (tj na přídavným spalování!). Při plném podvěšení se to dle mého názoru ještě umocní- MiG má docela konformě ...Zobrazit celý příspěvek
K debatě MiG-31 vs Su-35:
Cruise speed MiGu31 je jak maximálka Sučka (tj na přídavným spalování!). Při plném podvěšení se to dle mého názoru ještě umocní- MiG má docela konformě podvěšené střely dlouhého doletu, u SU je to na pylonech, navíc vztlakové těleso trupu vhodné pro dogfight má větší odpor...
MiG je podstatně rychlejší - bez přídavného spalování o 1100 Km/hod(!)...a to je sakra hodně, když musíte něco stihnout.
Sdílení dat ve smečce (i během navádění raket) a všesměrovost radaru je MiGova specialita...celá integrace do PVO je na vysoké úrovni a menší dolet se dá kompenzovat pomocí leteckého tankování.
300Km dolet střel MiGu 31 je taky někde jinde, než cca 120Km upgradovaných R-27...a to nemluvím o možnosti potrápit satelity. Rusové nejsou pitomci.Skrýt celý příspěvekTodomach: Zase prekrucujeme, hlavne ale, ze si muzeme kopnout do RF, ze? Uz je to smesne. Ale chapu, Cerny Otec v Bilem Dome nastavil tenhle kurz, tak se bude plnit. "Ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach: Zase prekrucujeme, hlavne ale, ze si muzeme kopnout do RF, ze? Uz je to smesne. Ale chapu, Cerny Otec v Bilem Dome nastavil tenhle kurz, tak se bude plnit.
"Ještě nedávno nebylo dne, aby o něm ruské zdroje nepřipojily nějakou zmínku."
Informacni embargo trva uz peknych par mesicu, k roku moc neschazi. Nedavno prej...
"celkem má být k dispozici v průběhu roku 2015 k testování 5 letadel."
6 letadel bylo jeste nez utli prisun informaci. Z toho jeden kus delal pozemni zkousky. Jeden byl poskozen ohnem a nasledne opraven. V te dobe byla rozestavena dalsi letadla.
"masová modernizace starých Migů" taky muze naznacovat, ze RF uz proste zapadu neveri a ocekava pruser v nejblizsi dobe, tak vylepsi, co se jeste da stihnout.
"hodně nových technologií a vychytávek prostě nakoupí mimo Rusko"
Rusko se naopak snazi o uplny podil domacich vyrobcu a technologii na nejnovejsich projektech. UZ na T-50 by nemela byt jedna cizi soucastka.
Charlie: M31 by se mel opravdu znacne zapojovat do cele site PVO. Vcetne vychytavek jako, ze leti 10 letadel v rade, roztahnou se treba na 1000 km a bud jedno ozaruje, dalsi strili, pripadne se diky takovemu roztazeni podari indentifikovat (pro jedno letadlo) nejasny signal, protoze na nej radarove paprsky dopadaji z ruznych uhlu.Skrýt celý příspěvekpet.rok: jasně, že modernizace M31 vyjde levněji. Proto to také dělají. Jen jsem tím dokazoval, že stroj koncepce M31 je sice výjimečný stroj, ale na úkoly, které jsou dnes ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: jasně, že modernizace M31 vyjde levněji. Proto to také dělají. Jen jsem tím dokazoval, že stroj koncepce M31 je sice výjimečný stroj, ale na úkoly, které jsou dnes potřeba, jsou jiné vhodnější stroje.
M31 sice udělí raketám o 10% delší dostřel - ale to zas takovej benefit není, aby to vyvážilo krátký dolet (a tedy nutnost hustší sítě letišť), drahého provozu, jednoúčelovosti letadla, což si vynucuje provoz dalších letadel jiných typů atd....
Proto podle mne dělá teď rusko spíše levnější "udržovací" modernizaci (proto 31BM a ne 31M)" a v dlouhodobé perspektivě nepočítá s letadly této koncepce (M41), ale půjde stejně jako západ cestou unifikace na T50.
Což je zas odpověď na to, proč jiné státy nevyvýjí podobná letadla, jak se ptal Leviathan - prostě jiné typy zastanou dostatečně funkci interceptorů, přičemž nabídnou v ostatních ohledech daleko více.Skrýt celý příspěvekSvět nejrychlejších letadel v provozu, dnes ruský Mig 31Foxhoud, Video s velmi obsáhlým popisem vlastností. https://www.youtube.com/watch?...
Svět nejrychlejších letadel v provozu, dnes ruský Mig 31Foxhoud, Video s velmi obsáhlým popisem vlastností. https://www.youtube.com/watch?...
logik: okrem uz povedaneho asi zavazilo ze modernizovat existujuce stroje (aspon cast) radarom vyjde lacnejsie ako obstaranie kompletnych Su-35.
logik: okrem uz povedaneho asi zavazilo ze modernizovat existujuce stroje (aspon cast) radarom vyjde lacnejsie ako obstaranie kompletnych Su-35.
logik: rychlost nosica a vyska odpalu ma zmysel na zvysenie doletu vo vseobecnosti. velmi hrubym odhadom to moze byt 10-15% doletu pri odpale z Su35 a M31 na maximalnych ...Zobrazit celý příspěvek
logik: rychlost nosica a vyska odpalu ma zmysel na zvysenie doletu vo vseobecnosti.
velmi hrubym odhadom to moze byt 10-15% doletu pri odpale z Su35 a M31 na maximalnych hodnotach.Skrýt celý příspěvekMyslím, že se tu zbytečně řeší stealth. To letadlo je neviditelné až až, pod fotografií kde je napsáno "dvojice migů 31 v letu" jsem třeba já napočítal tři letadla. To jedno navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že se tu zbytečně řeší stealth. To letadlo je neviditelné až až, pod fotografií kde je napsáno "dvojice migů 31 v letu" jsem třeba já napočítal tři letadla. To jedno navíc je možná utajeně modernizováno na další levelSkrýt celý příspěvek
Charlie: Ta kinetická energie raketě navíc má ovšem smysl především u souboje stíhačů, kteří se snaží střely vymanévrovat. Ovšem M31 není určena k souboji stíhačů, ale k útoku na ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: Ta kinetická energie raketě navíc má ovšem smysl především u souboje stíhačů, kteří se snaží střely vymanévrovat. Ovšem M31 není určena k souboji stíhačů, ale k útoku na bombardéry a na velké obludy to tolik potřeba není.
Boj proti křižujícím střelám - v tom máš pravdu, že na to je letadlo typu M31 asi nejlepší. Ale právě s vzrůstající schopností těchto střel a pomalému nástupu hypersonických střel na tuto úlohu už nestačí ani M31.
V zachytávání pomalejch útočících bombardérů pak je lepší SU35, protože Ti jich stačí na vykrytí stejně dlouhé hranice méně, anžto mají větší dolet i lepší radar.Skrýt celý příspěvekCharlie: M31 nebylo rozšíření M25 proti novým typům - B1 je současník M31 (takže M31 nereagovala na vznik B1, vývoj šel současně) - a navíc kdo umí sestřelit Valkýrii, tak sestřelí ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: M31 nebylo rozšíření M25 proti novým typům - B1 je současník M31 (takže M31 nereagovala na vznik B1, vývoj šel současně) - a navíc kdo umí sestřelit Valkýrii, tak sestřelí B1 levou zadní.... B2 je pak letadlo úplně jiný generace než M31, v 70tejch letech Rusové nějaký stealth vůbec neřešili.
M31 byl defakto nutnej upgrade M25, protože ta kromě svý obrovský rychlosti (na tehdejší úroveň technologií dosti ohromující) byla zoufalá, jak co se týče doletu, tak co se týče spolehlivosti a výdrže. M25 byla poměrně rychlá improvizace na zadání "něco proti Mach 3 bombardéru" a defakto až M31 bylo to, co Rusové chtěli postavit když konstruovali M25.
PS: To, že se jim to s M25 nepovedlo ale je nijak nehaní, naopak je div, že se jim 25 s danou úrovní technologií podařilo dotáhnoutSkrýt celý příspěvekLogik: +600km/h a 2km navíc u operačního dostupu jsou OBROVSKÉ rozdíly už jenom proto, že se jedná o ukrutnou porci energie navíc, kterou udělujete raketě odpalované z ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: +600km/h a 2km navíc u operačního dostupu jsou OBROVSKÉ rozdíly už jenom proto, že se jedná o ukrutnou porci energie navíc, kterou udělujete raketě odpalované z letounu.
Pokud jde o křižující střely a jejich ničení pozemní PVO - tyhle záchytné stíhače vznikly právě proto,ž epozemní PVO nemůže pokrýt celou délku hranic a ty díry musítě něčím vykrýt. Navíc PVO nemůže působit dálů od hranic než je její dostřel, stíhačka si klidně může vyletět na výlet dál.
M31 není nejnej, ale je nejlepší v tom co má umět - zachytávat útočící bombardéry a SPDL na přístupech k bráněnému území.Skrýt celý příspěvekshania: L band sluzi na detekciu stealth strojov, rozlisovacie schopnosti su druhorade (nie je mozne mat obe vlastnosti). L band sa odrazi na vsetkych vystupkoch a hranach to ...Zobrazit celý příspěvek
shania: L band sluzi na detekciu stealth strojov, rozlisovacie schopnosti su druhorade (nie je mozne mat obe vlastnosti). L band sa odrazi na vsetkych vystupkoch a hranach to zatial nevedia potlacit.Skrýt celý příspěvek
Shania: máte samozřejmě pravdu, pointa ale je, že ty bombardéry většinou moc nemanévrují, výjimkou je pávě Lancer a ten má maximálku Mach 1,25 ve větších výškách a Mach 0,92 při ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: máte samozřejmě pravdu, pointa ale je, že ty bombardéry většinou moc nemanévrují, výjimkou je pávě Lancer a ten má maximálku Mach 1,25 ve větších výškách a Mach 0,92 při nízkém letu.
Ono celé tohle porovnávání čísel je notně ošemetné, protože se udávají cifry pro nějaké parametry odpalu a nějaké letové obálky cíle při nějakých podmínkách. I tak ale platí, ž eje lepší mít pod křídlem něco co má dolet 300+ než 200+, protože ta záloha 100km se může vždycky hodit (třeba proto, že cíl víc manévruje nebo zkusí uniknout).
Pokud vím, tak MiG-31 může spolupracovat s pozemními radary, jinámi MiGy 31 nebo "ruskými AWACSy" A-50, které jí mohou předávat data o cílech a MiG jimi pak krmí rakety. Dále pak může 31 krmit daty jiná letadla s méně výkonnými radiolokátory (Su-27, MiG-29). Je to prostě komplexní systém, stavěný na míru PVOS, jehož je MiG-31 součástí. nedivil bych se, dkyby jedna MiG-31 odpálila raketu a jiná ji krmila updaty po dobu letu.
Mimochodem, Zaslon má parametry (podle Wiki) 200km dosah na cíl s RCS 19m2 a 35km na cíl s RCS 3m2. Takže bych to viděl tak, že B-52 může sestřelovat nějakých 200km od hranic, zatímco na B-2 si musí počkat, až doletí až k němu. Stejně tak na křižující rakety budou platit jiné parametry odpalu než na pomalu letící bombardér ve velké výšce.
Pokud jde o ty křižující střely, které tu někdo zmiňoval - nosily je i B-52, nesly jadernou hlavici a měly sloužit k prorážení děr do PVO SSSR - B-52 jí odpálila dál od hranic, raketa zničila nějaký radar nebo palebnou baterii nebo letiště PVOS, touhle dírou pak prolétla B-52. Modernější střely s větším dosahem znamenají, že PVO musí zachytávat bombardéry dál od hranic, ale neznamenají absolutní ochranu bombardérů (ledaže by je shazovaly už nad Amerikou). Stejně tak křižující střely jsou poměrně pomalé, tudíž musí spoléhat na krytí terénem, obtížnou zjistitelnost (malé rozměry, stealth) a počet. Proto jsou také jedním z primárních cílů MiGů 31.Skrýt celý příspěvekNa bránění sibiře by byl daleko lepší SU35. M31 maj pro bránění tak rozlehlé oblasti jednu klíčovou nevýhodu - poměrně malej dolet. Ono také kdyby SSSR nepadlo, tak bylo v plánu ...Zobrazit celý příspěvek
Na bránění sibiře by byl daleko lepší SU35. M31 maj pro bránění tak rozlehlé oblasti jednu klíčovou nevýhodu - poměrně malej dolet. Ono také kdyby SSSR nepadlo, tak bylo v plánu nahrazování M31za Su30.
Na chytání pomalejch bombardérů (ani ta B1 není extra rychlá) je těch 600kmh-1navíc už jedno a zbytek výhod (dolet, náklady na hodinu letu, multifunkčnost) je na straně Sučka - vysoká rychlost se hodí na lovení řízených střel a průzkumnejch letadel, a to se dneska dělá protiraketama.
O tom, že M31 není "nejnej" stíhač, ale spíš relikt minulých taktik, leč takových kvalit, že má smysl ho modernizovat, mluví i to, že projekt M41 jako jeho následník je prakticky u ledu (co o něm vím je oficiálně zrušen, ale doložit to teď neumím, v každém případě se o něm vůbec nemluví) a M31 má prodlouženou životnost jen o deset let - což ukazuje na to, že se zřejmě počítá s nahrazením tohoto stroje T50 a k modernizaci se sáhlo pro zdržení projektu PAK FA.
O tom, že unikátní schopnosti M31 nejsou klíčovým prvkem ruské PVO, hovoří i to, že jsou letadla modernizována do verze BM, která má co jsem našel trochu horší radar, než zastavený program modernizace 31M. Naopak je u BM posílena multifunkčnost letounu, což ukazuje, že čistý záchytný stíhač je v dnešní době přežitek - či že si to alespoň armádní velení v Rusku myslí.Skrýt celý příspěvekcharlie: suhlas AESA samozrejme patri buducnost. ale citoval by som "ale zatím je cena AESA radarů tak vysoká, že se stále pokračuje ve vývoji PESA typů, které se nasazují v méně ...Zobrazit celý příspěvek
charlie: suhlas AESA samozrejme patri buducnost.
ale citoval by som "ale zatím je cena AESA radarů tak vysoká, že se stále pokračuje ve vývoji PESA typů, které se nasazují v méně náročných aplikacích."
to v podstate vystihuje hlavnu myslienku.
co sa tyka dosahu tam samozrejme zalezi na celkovom vyziarenom vykone na danej frekvencii.Skrýt celý příspěvekTodomatch - Program nového Migu-41 opravdu existuje a pracuje se na něm. Otázkou je, jak daleko jsou, ale zřejmě ne moc, pokud vezmu v potaz, že oficiálně ten projekt začal před ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch - Program nového Migu-41 opravdu existuje a pracuje se na něm. Otázkou je, jak daleko jsou, ale zřejmě ne moc, pokud vezmu v potaz, že oficiálně ten projekt začal před rokem. Na druhou stranou - jak jste správně zmínil - by mělo být mnoho věcí, které se budou testovat na těchto modernizovaných Mig-31, což by v určitém případě mohlo urychlit vývoj.
Co se týče PAK-Fa, tak tam na to tlačí hodně Indové. Rozhodující podle mého bude, jak dopadnu ty nové motory, zda budou fungovat bez problémů. Pak bych to viděl s PAK-FA hodně pozitivně, ale také si myslím, že rok 2016 je i tak brzy, spíš si myslím, že reálný by byl asi rok 2018-2020.
http://nextbigfuture.com/2015/... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...