Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo

Foto: Dvojice MiGů-31 v letu; ilustrační foto; větší foto / MO Ruské federace, Max Scriabin
Trojice MiGů-31 v letu; ilustrační foto; větší foto / MO Ruské federace, Max Scriabin

Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější informace o modernizačním programu tohoto výkonného bojového letadla přinesl zástupce ruského ministra obrany Jurij Borisov.

„Po skončení modernizace MiGů-31 očekáváme, že letectvo bude mít více než 130 upravených vynikajících letounů s klíčovými technickými parametry připravenými k použití," řekl před několika dny Borisov. Modernizací na standard MiG-31BM projde ročně 12 až 13 letounů MiG-31 z inventáře ruského letectva. Modernizace prodlouží celkovou životnost letounů až na 50 let.

Podle Borisova Letecký výrobní podnik Sokol v Nižnij Novgorodu, kde probíhá modernizace, se rovněž přizpůsobuje nedostatku některých klíčových zahraničních technologií. Připomeňme, že západní země uvalily na Rusko embargo mimo jiné na dovoz zboží, které lze použít pro vojenský průmysl.

Stíhač MiG-31 není určen k blízkému boji ale k stíhání letadel protivníka ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. Protivníkem jsou především americké bombardéry B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress.

MiG-31 díky vynikající stoupavosti 208 m/s a vysoké rychlosti Mach 2,83 dosáhne při útoku velmi rychle velké výšky a vysoké rychlosti. Na cíle pak MiG-31 působí střelami s doletem až 300 km. Po odpálení raket letoun provede náklon a návrat na základnu.

Jedná se o jediný letoun svého druhu, určený výhradně pro potřeby Ruska. MiG-31 dokáže velmi efektně pokrýt obrovská území Ruska a zachycovat narušitele po celém obvodu hranice.

Podle stránky Russia Aviation však modernizované stroje MiG-31BM dokáží útočit i na pozemní cíle. Díky modernizované avionice údajně několikanásobně vzrostla bojová efektivita letadla.

Hlavní změnou je použití nového radaru (průměr 1,4 m) Zaslon-M od společnosti KRET s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Jedná se nejvýkonnější letecký radar svého druhu na světě. Radar dokáže sledovat až 10 cílů a na 6 navádět protiletecké řízené střely.

Podle dostupných informací radar detekuje cíle až na vzdálenost 320 km a navádí rakety na vzdálenost 280 km. Lze tak použít ruské střely vzduch-vzduch Vympel R-37 (max 4 ks) s dostřelem až 300 km.

MiG-31/BM je určen především k ničení letadel protivníka a střel s plochou dráhou letu ve všech metrologických podmínkách, ve dne i v noci. Díky své velké rychlosti a výkonným zbraním je MiG-31/BM rovněž schopen ničit nízko letící satelity.

Avšak jako každý stroj, i tento má své slabiny. Díky značné rychlosti (aerodynamický ohřev) a výkonným motorům lze MiG-31BM odhalit pomoci pasivních infračervených senzorů i při vypnutém vlastním radaru.

Zdroj: Russian Aviation

Nahlásit chybu v článku


Související články

Konec MiGů-31 v ruském letectvu

Ruská armáda začíná hledat náhradu za své těžké přepadové stíhačky MiG-31 "Foxhound". Podle velitele ...

Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT

Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...

Rusové vyvíjejí nástupce MiGu-29

Ruský obranný průmysl začíná pracovat na nové lehké stíhačce 5. generace, nástupci stíhaček MiG-29. ...

MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač

Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    11:58 15.04.2015

    juggy: A kde je tedy problém, když je článek neutrální? A co je špatného na mojí poznámce o AESA a PESA? PESA radar z principu dokáže pracovat na jedné nebo několika ...Zobrazit celý příspěvek

    juggy: A kde je tedy problém, když je článek neutrální?

    A co je špatného na mojí poznámce o AESA a PESA? PESA radar z principu dokáže pracovat na jedné nebo několika frekvencích, zatímco AESA může pokrývat celé spektrum ve kterém je schopno pracovat. AESA je tedy z principu hůře detekovatelný i zarušitelný. Takže to prostě pokročilejší konstrukce je.

    Samozřejmě, špičkovej PESA radar může být lepší než průměrnej AESA, ale není to IMHO prostě perspektivní směr vývoje a na to se leviathan ptal.Skrýt celý příspěvek

  • Juggy
    11:40 15.04.2015

    logik: článok je neutrálna , ale poznámka o porovnaní AESA s PESA mohla byť tiež neutrálna.

    logik: článok je neutrálna , ale poznámka o porovnaní AESA s PESA mohla byť tiež neutrálna.

  • logik
    11:18 15.04.2015

    leviatan: Ten radar je nejvýkonnější svého druhu, ale AESA radary jsou asi dál. Navíc takto rychlý stíhač má své nevýhody - snažší detekovatelnost (ať už zmíněnou infra stopou, ...Zobrazit celý příspěvek

    leviatan: Ten radar je nejvýkonnější svého druhu, ale AESA radary jsou asi dál. Navíc takto rychlý stíhač má své nevýhody - snažší detekovatelnost (ať už zmíněnou infra stopou, nebo horšími stealth vlastnostmi). Takže e dosti možné, že přes svůj výkonný radar o něm bude protivník vědět daleko dřív, což je v AA boji největší výhoda. Proto myslím budují západní státy letadla s jinou filosofií - samozřejmě až praxe by ukázala, kdo má pravdu...

    Jugy: A co je na tom tónu špatného? Vždyť je to psáno úplně neutrálním jazykem, výhodám stroje je věnovanej celej článek a jediné nevýhodě dvě věty....Skrýt celý příspěvek

  • Juggy
    11:10 15.04.2015

    Hynek : nie vždy sa rád dozviem nové informácie , skôr ten ton. Ako som písal , sú si vedomí slabých stránok a určite by zaviedli niečo lepšie. Modernizácia znamená, že sa snažia ...Zobrazit celý příspěvek

    Hynek : nie vždy sa rád dozviem nové informácie , skôr ten ton. Ako som písal , sú si vedomí slabých stránok a určite by zaviedli niečo lepšie. Modernizácia znamená, že sa snažia za prijateľnú cenu nestratiť schopnosti záchytných stíhačov a nemajú nič lepšie čo by vedeli zafinancovať. Ak by niekto spravil článok alebo tu do príspevku dal čo všetko je na tom lietadle zlé bude ma to veľmi zaujímať ako aj o iných kusoch techniky.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    10:56 15.04.2015

    Preco nic podobne nevyvinula ina krajina? Ja som laik - ale mne to pripada, ako styl stihacieho boja buducnosti - vysoka rychlost, velka vzdialenost, vysoka stupavost, elektronicky ...Zobrazit celý příspěvek

    Preco nic podobne nevyvinula ina krajina? Ja som laik - ale mne to pripada, ako styl stihacieho boja buducnosti - vysoka rychlost, velka vzdialenost, vysoka stupavost, elektronicky boj?Skrýt celý příspěvek

  • Hynek
    10:35 15.04.2015

    Juggy: A Vám vadí, že v článku o vojenské technice na objektivním portále byly zmíněny krom předností i slabiny?

    Juggy: A Vám vadí, že v článku o vojenské technice na objektivním portále byly zmíněny krom předností i slabiny?

  • Juggy
    10:31 15.04.2015

    Je to záchytný stíhač, jeho úlohou je dopraviť rakety čo najrýchlejšie na kontaktnú vzdialenosť neplánovali ho robiť stealth. U strojov určených primárne pre obranu nepotrebujú až ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to záchytný stíhač, jeho úlohou je dopraviť rakety čo najrýchlejšie na kontaktnú vzdialenosť neplánovali ho robiť stealth. U strojov určených primárne pre obranu nepotrebujú až tak stealth na prekonávanie protivzdušnej obrany ako B2 ,F22 ,F35. A pri danom výkone radaru asi skôr ho zistia na základe emisií radaru ako pomocou IR. Hladať niečo zlé na všetko nie je problém a umenie. Určite sú si vedomí slabých stránok svojich strojov.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:28 15.04.2015

    jj284b: baví vás tyhle bláboly? Nebo jen trollíte? Schválně si zjistěte, jakej typ antény používá třebas AEGIS nebo E-8. Největší rozdíl mezi PESA a AESA je ve zdroji radarového ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: baví vás tyhle bláboly? Nebo jen trollíte? Schválně si zjistěte, jakej typ antény používá třebas AEGIS nebo E-8.

    Největší rozdíl mezi PESA a AESA je ve zdroji radarového signálu - PESA má jeden výkonný zdroj (magnetron nebo elektronku s postupnou vlnou), jehož výkon (vyzářená radarová "vlna") se rozděluje pomocí polovodičových modulů do jednotlivých antén. Moderní PESA antény jsou někdy konstruovány tak, že mají vysílací elektronku jako zdroj signálu, ale k příjmu už slouží pole polovodičových přijímacích modulů namísto jediného přijímače jako u nejstarších radarů.

    AESA má zdroje signálu integrovány do jednotlivých modulů (sloužících zároveň i k příjmu), jeho největší výhodou (oproti PESA, který má jeden zdroj signálu) je, že každý takový element může vysílat na jiné frekvenci a radar tak dokáže tvořit několik na sobě nezávislých vlnových svazků.

    Zaslon-M je unikátní díky své konstrukci, která kombinuje dva radary v jednom - L a X pásma. Zejména to pásmo L (decimetrové vlny) je důležité, protože teoreticky může pomoci v zachytávání STEALTH letounů. Mimo jiné to je první PESA radar vůbec použitý na stíhačce.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    08:42 15.04.2015

    ten PESA radar je cosi ako keby niekto nasadil najvacsi Infacerveny reflektor na tank, voci superovi co pouziva termalne zobrazovanie... PESA je skratka zastaraly typ radaru a na ...Zobrazit celý příspěvek

    ten PESA radar je cosi ako keby niekto nasadil najvacsi Infacerveny reflektor na tank, voci superovi co pouziva termalne zobrazovanie... PESA je skratka zastaraly typ radaru a na AESA absolutne nema narok.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 7