Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo
- 14. 4. 2015
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější informace o modernizačním programu tohoto výkonného bojového letadla přinesl zástupce ruského ministra obrany Jurij Borisov.
„Po skončení modernizace MiGů-31 očekáváme, že letectvo bude mít více než 130 upravených vynikajících letounů s klíčovými technickými parametry připravenými k použití," řekl před několika dny Borisov. Modernizací na standard MiG-31BM projde ročně 12 až 13 letounů MiG-31 z inventáře ruského letectva. Modernizace prodlouží celkovou životnost letounů až na 50 let.
Podle Borisova Letecký výrobní podnik Sokol v Nižnij Novgorodu, kde probíhá modernizace, se rovněž přizpůsobuje nedostatku některých klíčových zahraničních technologií. Připomeňme, že západní země uvalily na Rusko embargo mimo jiné na dovoz zboží, které lze použít pro vojenský průmysl.
Stíhač MiG-31 není určen k blízkému boji ale k stíhání letadel protivníka ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. Protivníkem jsou především americké bombardéry B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress.
MiG-31 díky vynikající stoupavosti 208 m/s a vysoké rychlosti Mach 2,83 dosáhne při útoku velmi rychle velké výšky a vysoké rychlosti. Na cíle pak MiG-31 působí střelami s doletem až 300 km. Po odpálení raket letoun provede náklon a návrat na základnu.
Jedná se o jediný letoun svého druhu, určený výhradně pro potřeby Ruska. MiG-31 dokáže velmi efektně pokrýt obrovská území Ruska a zachycovat narušitele po celém obvodu hranice.
Podle stránky Russia Aviation však modernizované stroje MiG-31BM dokáží útočit i na pozemní cíle. Díky modernizované avionice údajně několikanásobně vzrostla bojová efektivita letadla.
Hlavní změnou je použití nového radaru (průměr 1,4 m) Zaslon-M od společnosti KRET s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Jedná se nejvýkonnější letecký radar svého druhu na světě. Radar dokáže sledovat až 10 cílů a na 6 navádět protiletecké řízené střely.
Podle dostupných informací radar detekuje cíle až na vzdálenost 320 km a navádí rakety na vzdálenost 280 km. Lze tak použít ruské střely vzduch-vzduch Vympel R-37 (max 4 ks) s dostřelem až 300 km.
MiG-31/BM je určen především k ničení letadel protivníka a střel s plochou dráhou letu ve všech metrologických podmínkách, ve dne i v noci. Díky své velké rychlosti a výkonným zbraním je MiG-31/BM rovněž schopen ničit nízko letící satelity.
Avšak jako každý stroj, i tento má své slabiny. Díky značné rychlosti (aerodynamický ohřev) a výkonným motorům lze MiG-31BM odhalit pomoci pasivních infračervených senzorů i při vypnutém vlastním radaru.
Zdroj: Russian Aviation
Související články
Konec MiGů-31 v ruském letectvu
Ruská armáda začíná hledat náhradu za své těžké přepadové stíhačky MiG-31 "Foxhound". Podle velitele ...
- 15.04.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT
Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...
- 23.08.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Rusové vyvíjejí nástupce MiGu-29
Ruský obranný průmysl začíná pracovat na nové lehké stíhačce 5. generace, nástupci stíhaček MiG-29. ...
- 11.12.2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač
Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má ...
- 09.03.2014
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
logik: odporucam pozriet tie hodnoty este raz podrobnejsie M31 - combat radius 720 km pri rychlosti 2.35M 1450 km pri rychlosti 0.8M Su35 - combat radius 1600 km bez udania ...Zobrazit celý příspěvek
logik: odporucam pozriet tie hodnoty este raz podrobnejsie
M31 - combat radius 720 km pri rychlosti 2.35M
1450 km pri rychlosti 0.8M
Su35 - combat radius 1600 km bez udania rychlosti (predpokladam rychlost takisto okolo 0.8M) pretoze ferry range je 3600 km.
dolet je teda za rovnakych podmienoch zrovnatelny
co sa tyka R172: je sice na svete (bola prezentovana na vystave) ale chcelo by to relevantne informacie o zavedeni do vyzbrojeSkrýt celý příspěvekUž jsme to asi vyvařili, tak jen hodně stručně: flanker: Velikost antén(y) nemá s principem A/PESA co dělat, tak nevím, proč by se měla brát do úvahy. Nic nebrání udělat AESA ...Zobrazit celý příspěvek
Už jsme to asi vyvařili, tak jen hodně stručně:
flanker: Velikost antén(y) nemá s principem A/PESA co dělat, tak nevím, proč by se měla brát do úvahy. Nic nebrání udělat AESA radar s anténou stejné velikosti.
pet.rok: neboj se, porovnávám stejná čísla. Mi31 má combat radius 720km, u Sučka se udává combat radius 1600km. Motory Migu jsou prostě ve vyšších rychlostech žravější.
ad R172 - na světě jsou, Su35 je používat uměj. Takže je to prostě reálná kombinace kterou je možno pro PVO použít místo MiGu. Samozřejmě dražší - ale to je celou dobu to co tvrdim, že důvod modernizace Migů je ekonomickej a ne to, že jsou na daný účel nejlepší
flanker + pet.rok: co jsem našel, tak mig 31BM by měl mít radar Zaslon-AM, tedy radar se starou 1.1m anténou, ale vylepšenou elektronikou, což mu dává skoro výkony Zaslonu M (ten má určitě anténu 1.4m) a k tomu AG schopnosti. Ale je pravda, že zdroje pro to nemám takové, že bych za to dal ruku do ohně - např.:
http://www.russiadefence.net/t...
http://toad-design.com/migalle...
http://harpgamer.com/harpforum...
http://ruslet.webnode.cz/techn...
Ale je to podle mne i logická varianta, protože výměna elektroniky je levná, zatímco zvětšení antény znamená přepracování celé přídě letounu. A právě to, že modernizace na standard Mig31M byla moc drahá byl důvod vzniku Mig31BM.Skrýt celý příspěvekVýborný přehled vzdušném boji, jak v minulosti, tak pohled do budoucnosti. TRENDS IN AIR-TO-AIR COMBAT IMPLICATIONS FOR FUTURE AIR ...Zobrazit celý příspěvek
Výborný přehled vzdušném boji, jak v minulosti, tak pohled do budoucnosti.
TRENDS IN AIR-TO-AIR COMBAT IMPLICATIONS FOR FUTURE AIR SUPERIORITY
https://www.scribd.com/documen...
Download vyžaduje přihlášení na té službě, ale je zdrama a lze to provést i přes facebook.Skrýt celý příspěvekTak u MiGu 35 jsem nikde o L radaru v náběžné hraně nenašel, myslím si že tam žádné antény nejosu. Všechny informace co mám hovoří o kombinaci X a L pásem v anténě Zaslonu. Co ...Zobrazit celý příspěvek
Tak u MiGu 35 jsem nikde o L radaru v náběžné hraně nenašel, myslím si že tam žádné antény nejosu. Všechny informace co mám hovoří o kombinaci X a L pásem v anténě Zaslonu.
Co se týče rozměrů, starší Zaslon by měl mít v průměru 1,1m, nový Zaslon-M pak 1,4m.Skrýt celý příspěvekTady je pro zájemce další vtipné vlákno o dalších fanatických odpůrcích programu JSF jako je Eric ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je pro zájemce další vtipné vlákno o dalších fanatických odpůrcích programu JSF jako je Eric Palmer.
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekpet.rok: nechtěl jsme to sem psat, ale kdyz uz to m164 vytahl, tak oni se prave zdiskreditovali na kritice F35 a v odpobrných kruzích jsou pro smích. Takových webů je ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: nechtěl jsme to sem psat, ale kdyz uz to m164 vytahl, tak oni se prave zdiskreditovali na kritice F35 a v odpobrných kruzích jsou pro smích. Takových webů je víc...
Výborný web pro fanoušky letectví je F-16 net, kde přispívá celá řada bývalých pilotů a lidí se zkušenostmi. Tam se dá velmi rychle pochopit, že ledalo není jen o tabulkových výkonech ale o spoustě jiných vlastností, které člověk bez zkušeností těžko může posoudit.Skrýt celý příspěvekOno to je trochu komplikovanejšie. Viete, prečo kritizovali akvizíciu F35? Pretože presadzovali, aby Austrália nakúpila F22A. F22 neuveriteľne vychvaľujú a hovoria o nutnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to je trochu komplikovanejšie. Viete, prečo kritizovali akvizíciu F35? Pretože presadzovali, aby Austrália nakúpila F22A. F22 neuveriteľne vychvaľujú a hovoria o nutnosti lietadla 5.gen. Veľkú časť svojej kritiky na úkor F35 zakladajú opäť na ich legendárnom 3d modeli, kde prišli objavom "prevratných radarových riešení" proti stealth lietadlám, vrátane radaru v krídlách.
Lenže sú takí odborníci, že zabúdajú, že USA F22 nepredáva. Tu si tiež vyslúžili výsmech od dôstojníkov. Neboli si schopní zistiť ani takúto informáciu, ktorá je známa hádam úplne každému na tomto portáli, no to im nebráni sa označovať za erudovaných odborníkov v praxi. Ďalším paradoxom v ich pôsobení je skutočnosť, že svojich kritikov zvykli označovať za lobbistov korporácií, pričom F22 i F35 sú obe od Lockheedu.
Tiež by som poznamenal, že mnohé ich návrhy riešení zahŕňali zapojenie svojich vlastných "garážových spoločností" ako sprostredkovateľov akvizícií.
Naozaj sa nejedná o žiadnych odborníkov. Stačí si vyhľadať výsledky ich činnosti.Skrýt celý příspěvekm164: nie ze by som ich chcel branit (natolko nepoznam ich pracu) ale ten "pohlad" z druhej strany zase zavana corporate lobby pretoze pani z ausairpower silne kritizuju najvacsi ...Zobrazit celý příspěvek
m164: nie ze by som ich chcel branit (natolko nepoznam ich pracu) ale ten "pohlad" z druhej strany zase zavana corporate lobby pretoze pani z ausairpower silne kritizuju najvacsi zbrojny biznis v dejinach ludstva F35.Skrýt celý příspěvek
Na portál "ausairpower" by som chcel dopredu upozorniť, že sa autori opakovane zdiskreditovali a už ich v Austrálii niekto neberie vážne. Jeden z nich pracuje v IT, no tvári sa ako ...Zobrazit celý příspěvek
Na portál "ausairpower" by som chcel dopredu upozorniť, že sa autori opakovane zdiskreditovali a už ich v Austrálii niekto neberie vážne. Jeden z nich pracuje v IT, no tvári sa ako odborník na vojenské letectvo a keď predniesol svoje správy vláde, bol vysmiaty, no to mu nebránilo naďalej zasielať množstvo svojich analýz a vyjadrení ku všetkému, čo sa vláda pripravovala urobiť a neustále navrhoval nové "riešenia", ktoré boli absurdné a nedomyslené už na prvý pohľad, a to nie len z technického hľadiska, ale aj z taktického a strategického. Svoje analýzy často zakladal na primitívnych 3d modeloch, ktoré nezahŕňali ani zlomok potrebných údajov na výpočet čohokoľvek. Celé jeho chápanie stealth technológie je založené práve na jeho počítačových modeloch, ktoré boli skutočnými odborníkmi z letectva odmietnuté ako nezmysly. Čo sa týka ich členstva v rôzne zaujímavo znejúcich organizáciách, opäť by som chcel upozorniť, že viacero z nich založili práve oni a nejedná sa o žiadnu reálnu odbornú organizáciu, ale len o tzv. "shelf company".
Na začiatku svojho pôsobenia prišli so zaujímavými správami a preto im miestne médiá venovali dosť priestoru, čím sa preslávil a z toho žijú dodnes.
Portál ausairpower je dokonca tak nechválne preslávený, že sa dostal i na wikipédiu. Len toľko k citovaniu akéhokoľvek údaju z ich portálu. Každému aspoň čiastočne odbornému webu, ktorý sa venuje aeronautike, sú úplne na smiech.
Ak si dobre pamätám, jeho riešenie s použitím radaru na hrane krídla bol jeden z jeho najväčších technických prešľapov, nakoľko navrhoval, aby sa využila hrana krídla a aby radar získal priestorové informácie, lietadlo sa má neustále točiť okolo svojej osi.
Niektorí autorov dokonca označujú za podvodníkov a volajú po ich súdení za ohrozenie národnej bezpečnosti.
Zo zaujímavosti som si ich znovu vyhľadal na nete, aby som sa uistil, že sa jedná o nich a aby som sa uistil, že som si ich nezmýlil s niekým iným. Hneď medzi prvými linkmi som našiel toto vlákno, kde sa rozoberá viacero ich "prešľapov" z minulosti. Zaujímavé čítanie pre pobavenie.
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Pokud má L band v náběhové hraně sloužit pro vyhledávání Stealth letadel, tak ty detekční vzdálenosti nejsou nic ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
Pokud má L band v náběhové hraně sloužit pro vyhledávání Stealth letadel, tak ty detekční vzdálenosti nejsou nic moc.
http://www.ausairpower.net/XIM...
Na tyhle vzdálenosti už můžou zkusit Xband nebo IRST, přes tyhle systémy se aspoň můžou pokusit navést střely na cíl.Skrýt celý příspěvekRusové vědí proč si tyto stroje drží v hotovosti, při použit letadel včasné výstrahy A 50 a pozemních radiotechnickýh jednotek, mohou mít mašiny na zemi a v případě nutnosti je ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové vědí proč si tyto stroje drží v hotovosti, při použit letadel včasné výstrahy A 50 a pozemních radiotechnickýh jednotek, mohou mít mašiny na zemi a v případě nutnosti je zvednout.
Když tu někdo chce srovnávat radary PESA a AESA, tak by měl brát na vědomí i rozdíl mezi ostatními letadly, radar Migu 31 má anténu s větší aperturou (plocha) oproti standardním letadlům, některé zdroje uvádí průměr antény 1,1 m, jiné 1,4 m, což je oproti 60 cm u evropských letounů nebo F 16 až pětkrát větší anténa v obdobném frekvenčním pásmu, díky tomu má anténa vyšší zisk. Stačí se podívat na úváděné schopnosti radaru Irbis u Su 35 s PESA technologií, anténa s průměrem 90 cm detekuje cíle o odrazné ploše 0,01 m na 90 km.
http://www.airforce-technology...
A použítí radarů v L pásmu lze najít také u více projektů, konkrétně SU 35 má antény v náběžných hranách křídel http://www.ausairpower.net/APA...
(o takovém použití se zvažovalo i v případě EF Typhoon)Skrýt celý příspěvekPro J.D. - MiG-31 Bělorusko nemá, mělo jen jejich předchůdce MiG-25, které ale již před lety vyřadilo.Kromě Ruska MiGy-31 provozuje již jen Kazachstán - cca 20 ks.
Pro J.D. - MiG-31 Bělorusko nemá, mělo jen jejich předchůdce MiG-25, které ale již před lety vyřadilo.Kromě Ruska MiGy-31 provozuje již jen Kazachstán - cca 20 ks.
logik: este k M31M a radaru. udajne sa pripravovala modernizacia povodneho radaru Zaslon, ktora vsak bola kompromitovana unikom/predajom technickej dokumentacie na zapad a dnesny ...Zobrazit celý příspěvek
logik: este k M31M a radaru. udajne sa pripravovala modernizacia povodneho radaru Zaslon, ktora vsak bola kompromitovana unikom/predajom technickej dokumentacie na zapad a dnesny Zaslon M vznikol ako rychla uprava. Je otazka co je z toho pravda. Kazdopadne Zaslon M je uz na svete peknych par rokov (ukonceny vyvoj 1998) a zavadzanie do vyzbroje az od 2008.Skrýt celý příspěvek
logik: o raketach KS172 sa toho moc nevie ani ci su zavedene do vyzbroje (v ruskej verzii nie je datum zavedenia) a ani je v zozname zbrani (v ruskej verzii) u R37 je rozsah ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
o raketach KS172 sa toho moc nevie ani ci su zavedene do vyzbroje (v ruskej verzii nie je datum zavedenia) a ani je v zozname zbrani (v ruskej verzii)
u R37 je rozsah doletu 150-400km pricom dolna hodnotaj je udajne priamy let plnou rychlostou a horny udaj je v optimalnom uspornom (asi vyckavacom) rezime.
kazdopadne by som tieto udaje bral aj tu s rezervou.
co sa tyka letu bez forsaze a s forsazou: hlavny rozdiel je v spotrebe paliva kde rezim s forsazou ma zhruba 3 nasobnu spotrebu pri vykone zhruba 1.5 nasobnom. Co to spravi s doletom je jasne.Skrýt celý příspěveklogik: tie udaje o dolete ktore uvadzate su spravne ciselne ale nie su zrovnatelne. tzv. bojovy dolet 720km je cesta tam a spat kym udaj u Su35 je preletova vzdialenost. ...Zobrazit celý příspěvek
logik: tie udaje o dolete ktore uvadzate su spravne ciselne ale nie su zrovnatelne.
tzv. bojovy dolet 720km je cesta tam a spat kym udaj u Su35 je preletova vzdialenost. Nehovoriac o tom ze to je pri rychlosti M2.35 co je maximalka Su35 a to rozhodne nepreleti zmienovanych 3600km v maximalnej rychlosti ale takmer urcite v cestovnej (M0.8-0.9).
Na podzvukovej rychlosti maju obe lietadla skoro porovnatelny dolet (Su35 je mierne lepsie)
tymto udajom zodpoveda aj zasoba paliva:
Su-35 - 11.5t
M31 - 17.3t
ak vychadzame z toho ze motory Su35 budu v nizsich rychlostiach uspornejsie a cele lietadlo lahsie.Skrýt celý příspěvekLuky: - Když chci něco stihnout, zapnu forsáž. Argumentace rychlostí bez forsáže je v tomto případě jaksi mimo. - Radar SU35 je také dělanej jako miniawacs, v tom nemá Mi31 ...Zobrazit celý příspěvek
Luky:
- Když chci něco stihnout, zapnu forsáž. Argumentace rychlostí bez forsáže je v tomto případě jaksi mimo.
- Radar SU35 je také dělanej jako miniawacs, v tom nemá Mi31 výhodu. Radar SU35 má navíc větší dosah
- řešit hlídkování hranic s tankery - to bych chtěl vidět. Ten tanker tam také nevydrží furt....
- su35 má rakety KS172, u nichž je udáván dolet až 400km, opět tedy je na tom lépe než mig
- su35 má radar i pro zadní polosféru, všesměrovost radaru je tedy opět lepší u SU35
Charlie:
- Dobře vím, jak se má nasazovat Mi31. Ale pokud má Mi31 kratší dolet, znamená to např. nutnost udržovat více letišť. Ale Mi31 nemá jen funkci udeř a uteč, ale zároveň má sloužit jako "miniawacs" pro ostatní stíhače, a tam je omezený dolet a "výdrž ve vzduchu" problém. Stejně jako omezený dolet znamená nutnost více stanovišť PVO.
- i od su35 existuje varianta se zbraňovým operátorem
- Lancery nedonutili rusy modernizovat Mi31. Projekt Mi31 začal současně s Lancerem a ne jako reakce na něj. Mi31 vznikl díky nutnosti udělat něco s motory Mi25.
- Hypersonické střely a letouny pak si vyžádaj úplně jinou metodu obrany než interceptorem. Protože ten než se dostane nahoru, tak bude raketa už dole a i kdyby se dostal nahoru včas, tak už raketu nedohoní, a když dohoní (vstřícným kursem), tak nesestřelí.
Proti nim se bude třeba bránit předpokládám nějakou formou laserových zbraní. Ale kdoví, třeba někdo protirakety vymyslí...
pet.rok:
- dolet su35 je udáván 3600 až 4500, dolet mi31 3300km - a to v podzvukovém režimu. Ovšem v bojovém režimu - a o ten nám jde - je dolet migu 720km, zatímco Sučka 1600km - více než dvojnásobek....
- co jsem četl, tak zatímco Mi31M mají komplet novej radar, tak 31BM maj starej radar upravenej komponentama z novýho, takže má mít "nearly" schopnosti Zaslonu M, takže se udává jako Zaslon M. Má být ale přecijenom o něco horší.
Charlie+pet.rok:
- samozřejmě, že pokud Mi31 je schopný plnit úkoly, tak rusko nemusí kupovat Su35. Také nic takového netvrdím. Jen říkám, že je Su35 pro roli jakou hraje Mi31 lepší a tedy modernizace Mi31 je dělaná ne proto, že je Mi31 nejlepší na danou práci, ale protože je to čistě nejlepší poměr cena/výkon do zavedení T50. A že evidetnně i zastavení projektu Mi41 i levnější varianta modernizace Mi31 mluví o tom, že čistý interceptor je něco, co Rusko evidentně tak nepotřebuje a jen teď lepí díry do definitivního řešení, kterým bude evidentně T50.Skrýt celý příspěvekLuky: na satelity sem úplně zapomněl, díky za doplnění, stejně jako s těmi rychlostmi. Ještě k té kinetické energii střel - ta má smysl při závěrečných manévrech, ale také k ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: na satelity sem úplně zapomněl, díky za doplnění, stejně jako s těmi rychlostmi.
Ještě k té kinetické energii střel - ta má smysl při závěrečných manévrech, ale také k navýšení maximálního doletu - což může výt užitečné třeba v případě, že se cíl rozhodně "zdrhnout" a změní kurz tak, aby vaší raketě uletěl.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...