Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT
- 23. 8. 2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ministerstvo obrany odložilo nákup stíhaček až na rok 2016. Místo nových "migů" tak ruské letectvo získá šestnáct stíhaček MiG-29SMT.
Ruské ministerstvo obrany chtělo již v červnu letošního roku podepsat s firmou Mikojan-Gurevič (MiG) smlouvu na nákup stíhaček MiG-35 v celkové hodnotě 37 miliard rublů (21,5 miliardy Kč). Avšak v červenci výkonný ředitel společnosti MiG Sergej Korotkov pro tiskovou agenturu RIA Novosti uvedl, že smlouva nebyla ještě podepsána.
Před pár dny pak zástupce ministra obrany Jurij Borisov potvrdil odklad nákupu stíhaček MiG-35 (Fulcrum-F) na rok 2016. Podle něj to však není kvůli nedostatku peněz, ale pro výrobní/technické problémy firmy MiG. „Ministerstvo obrany nemá nic společného s tím, že průmysl ještě není připraven,“ říká Borisov.
Hlavní předností MiGů-35 je instalace radaru FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar typu AESA, tedy radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Bohužel, ruské letectvo si na tyto pokročilé technologie musí ještě nějakou dobu počkat.
Ruské letectvo proto pro překlenutí období nakoupí šestnáct stíhaček MiG-29SMT (Fulcrum-S) za odhadovanou cenu 14 miliard rublů (9,3 miliard Kč). Pro firmu MiG to je alespoň částečná finanční náplast v době, kdy firma prohrává doma i na světových trzích konkurenční souboj s firmou Suchoj.
V současné době MiG pouze pracuje na novém palubním stroji MiG-29K (Fulcrum-D) pro ruské a indické letadlové lodě. Rusové si zatím objednali 24 palubních letounů, Indové 45. Zdrojem příjmů pro firmu MiG jsou tak hlavně servisní, případně modernizační práce na sloužících „migech“.
MiG-29SMT je frontový stíhač určený k vybojování vzdušné převahy na linii bojiště. K dalším jeho úkolům patří přepadové stíhání v rámci protivzdušné obrany, útoky na pozemní a námořní cíle přesně řízenou municí a útoky na radiolokátory protivníka.
Nejvýznamnější konstrukční změnou oproti starším verzím MiGů-29 je instalace přídavné palivové nádrže (o 1880 l) a instalace výkonnějších motorů RD-33. MiG-29SMT lehce poznáme podle výrazného hřbetu za palubní kabinou, kde je nová palivová nádrž ukrytá.
Kormě toho MiG-29SMT dostal také samozřejmě nemodernější aviatické vybavení – skleněný kokpit, nový radiolokátor N019MP, navigační systém nebo digitální elektro-impulsní systém řízení (FBW). Letoun může také nést nejmodernější ruské zbraňové systémy.
Zdroj: Janes
Související články
Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31
Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...
- 05.03.2012
- 6 komentářů
- Michal Polák
Konkurence Gripenu: Su-30 a MiG-35
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...
- 05.12.2012
- 14 komentářů
- Michal Polák
Modernizovaný MiG-29 pro indické letectvo
Ruský výrobce MiG oznámil v polovině prosince minulého roku započetí dodávek modernizovaných ...
- 24.02.2013
- 1 komentářů
- Michal Polák
Konec MiGů-31 v ruském letectvu
Ruská armáda začíná hledat náhradu za své těžké přepadové stíhačky MiG-31 "Foxhound". Podle velitele ...
- 15.04.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
A opět narážíme na "výrobně/technické problémy". To zase firma MiG naslibovala modré z nebe - MiG-35 zřejmě v reálu ještě neexistuje. V tamních končinách se jedná spíše o pravidlo ...Zobrazit celý příspěvek
A opět narážíme na "výrobně/technické problémy". To zase firma MiG naslibovala modré z nebe - MiG-35 zřejmě v reálu ještě neexistuje. V tamních končinách se jedná spíše o pravidlo než o výjimku.Skrýt celý příspěvek
Přiznám se - jedno je mi nejasné, resp. narazil jsem na rozporuplné informace. Má jít o nákup zcela nových strojů - a nebo má jít o modernizaci, resp. přestavbu již provozovaných ...Zobrazit celý příspěvek
Přiznám se - jedno je mi nejasné, resp. narazil jsem na rozporuplné informace. Má jít o nákup zcela nových strojů - a nebo má jít o modernizaci, resp. přestavbu již provozovaných letounů? To by ostatně podle mne bylo racionálnější , byť spíše z pohledu ruského letectva než z pohledu MiG. Pro první případ mi cena připadá poněkud nízká -a pro druhý spíše vysokáSkrýt celý příspěvek
Konečně se taky dostalo na Migy po letech preferování Suchojů.I když 37 letadel taky není žádné terno.Docela nechápu,že Rusové,které trápí nedostatek financí na armádu dávají ...Zobrazit celý příspěvek
Konečně se taky dostalo na Migy po letech preferování Suchojů.I když 37 letadel taky není žádné terno.Docela nechápu,že Rusové,které trápí nedostatek financí na armádu dávají přednost drahým a provozně náročným strojům Su-27/30/35 a levnější Migy-29 nechávají postupně vyřazovat bez náhrady.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...