KOMENTÁŘ: 22 let do rozpadu Ruské federace?

Jak dlouho se může Rusko ještě spoléhat na ropu? ilustrační foto / Public domain

Rusko již druhý rok v řadě trápí nízké ceny ropy, které mezi lety 2014 a 2015 spadly z více než sto dolarů za barel na dnešních 53 dolarů. Tento dvojnásobný propad cen ruské hospodářství tvrdě zasáhl, ale i přes to produkce stále stoupá. Jak dlouho je však takový stav udržitelný?

Je těžké určit přesný moment v historii, kdy se ropa změnila z obyčejné černé tekutiny na černé zlato, které pohánělo, a stále pohání, ekonomiky i válečné mašinérie. Jedním ze zlomových momentů je rozhodnutí tehdejšího prvního lorda britské admirality, Winstona Churchilla, o přechodu z uhlí na ropu jako paliva pro britské válečné lodě. Toto rozhodnutí nejenže odstartovalo aktivní britský zájem o Blízký a Střední východ, ale také ostatním mocnostem ukázalo výhody ropy nad uhlím. Století ropy tak mohlo začít.

Pokud pomineme politické pozadí, Sovětský svaz měl v tomto novém světě velmi příznivou startovní pozici díky rozsáhlým ropným zásobám na svém území, které také bohatě využíval. Ruská federace jako nástupnický stát SSSR v trendu závislosti na ropě pokračuje.

Ruská závislost

Ruská ekonomika je na vývozu ropy a zemního plynu silně závislá a jejich prodej představuje dvě třetiny objemu ruského exportu. Propad cen ropy a západní sankce na ruské ekonomice zanechávají hluboké stopy, ale místnímu petro-průmyslu se nadále daří udržovat produkci nad 10 miliony barelů za den (rekordem je 11,2 milionů barelů denně za prosinec 2016).

Rusko má sice osmé největší zásoby ropy na světě (odhadem 80 miliard barelů ropy, k porovnání, Saudská Arábie 296,5 miliard barelů), ale vysoká produkce vzbuzuje otázku, jak dlouho bude trvat, než ropa dojde?

Zpráva OPEC z roku 2010 odhaduje životnost ruských zásob ropy při současném tempu těžby na 22 let. Tento údaj se může zdát nízký, ale podobně to vidí i ruský ministr přírodních zdrojů Sergej Donskoj, který životnost zásob odhaduje na 28 let. Doba se však může výrazně zvýšit s objevením dalších nalezišť nebo s lepšími těžebními technologiemi, které umožní přístup k nyní hůře dosažitelným zdrojům.

Jednou z ruských možností je nepochybně Arktida, jejíž část si Rusko nárokuje, a kde se odhadem nachází 22 % neobjevených světových zásob ropy . Tenčící se zásoby ropy a ruská závislost na ropě jsou pravděpodobně hlavním důvodem vojenské angažovanosti v Arktidě. Rusko nemá jinou možnost - získat arktickou ropu a plyn je pro Rusko doslova otázkou bytí a nebytí.  

Ukradená ropa

Je však ruská ropa skutečně ruská? Filozof Maksim Goryunov z Lomonosovovy univerzity takové tvrzení rozporuje. Ruská ropa totiž pochází primárně z teritorií, které historicky náleží národům Chantů, Mansijců či Tatarů.

Ti se však výměnou za těžbu na svém tradičním území nedočkali žádných kompenzací jako obyvatelé států v Perském zálivu, ale místo toho se stali svědky nevratných škod na životním prostředí a ekonomické diskriminace.

Guryonov tvrdí, že ropa pocházející z těchto teritorií je stejně ruská, jako byl slavný anglický čaj z Indie, Číny a Cejlonu.  

Není překvapením, že se Chantové a Mansijci proti takovým podmínkám bouří. V minulosti byli ochotni chopit se i zbraní. Výsledkem bylo v roce 1933 Kazymské povstání (vedené Chanty) namířené proti sovětské nadvládě. Povstání bylo přirozeně rozdrceno a na členy národa Chantů se snesla tvrdá odveta.

Ruské ropné společnosti sice slíbily původní obyvatelstvo odškodnit, ale své sliby nenaplnily. Goryunov své argumenty uzavírá poukázáním na situaci, ve které jsou ruské imperiální zájmy vykoupeny koloniálním vykořisťováním domorodých národů.

Rozpad ruské federace jako nejkrajnější scénář

Cílem předchozích řádků není vykreslit Rusy jako nelítostné kolonizátory, jako spíše ilustrovat komplikované vztahy mezi jednotlivými národy a etniky v Ruské federaci.

V zemi žije přes 185 etnických skupin čítající tisíce až miliony příslušníků a mezi 96 územními celky se nachází 22 republik, které jsou založeny právě na etnickém základě (např. Čečna, Dagestán, Karélie, Kalmycko, Tatarstán).

Do druhé světové války nebyla povstání etnik ničím výjimečným a sovětská vláda na ně reagovala nemilosrdně. Mnoho etnik bylo vysídleno a posléze ztratilo svou národní identitu. Některé národy svou identitu zase pomalu získávají a na rozdíl od etnických Rusů mají na své straně přinejmenším demografickou statistiku porodnosti.

Jedním z lidí, kteří předpovídají rozpad Ruské federace je geopolitický odborník George Friedman. Ten ve své knize „Příštích sto let“ předpokládá kolaps Ruska během 20. let 21. století, po kterém bude následovat vyhlášení nezávislosti některých regionů a anexe cizími mocnostmi.

Kritická je především pozice Ruska na hranicích s Čínou, kde proti proti miliardě Číňanů stoji několik milion obyvatel Sibiře. A vojenské řešení není zdaleka jediné, které mohou Číňané použít při podmanění ruského Dálného východu.

I když své fantazii dává Friedman v knize místy volný průchod, není jediným, kdo kolaps Ruské federace považuje za reálnou možnost. Historik Mikhail Iampolski současné Rusko přirovnává k chanátu, ve kterém lokální vládci vládnou s požehnáním chána z Kremlu. Pouze mu místo hmotného tributu dodávají politické hlasy a on jim za to dopřává podíl z prodeje ropy a možnost nezávislé vlády v jejich vlastním malém království.

Takový vztah je přísně závislý na dvou faktorech: centrálním vladaři a přístupu k financím. Vzhledem k tomu, že přístup k finančním prostředkům se v Rusku odvíjí od schopnosti dobývat přírodní suroviny (a zejména ropu), nepříliš vzdálená budoucnost nevypadá dobře. 

Ale přesto je stav přírodních zdrojů stabilní veličinou v porovnání s pozicí Vladimíra Putina. Ten svou moc sice primárně udržuje penězi a přerozdělením moci na nižších úrovních, ale vzhledem k tradičně predátorskému charakteru ruské politiky jeho pozice není tak pevná, jak by se mohla zdát. I přes svou relativně absolutní moc musí uspokojovat různé mocenské frakce (ať už jde o ropné společností, armádu nebo zpravodajské služby) a držet jejich ambice na uzdě. 

Zdroje: Sputnik, Window on Eurasia,Foreign Affairs

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Ruský protivzdušný systém S-500 Prometheus v roce 2020

Podle Dmitrije Rogozina, ruského vicepremiéra zodpovědného za zbrojní průmysl, běží vývoj nového ...

Ruská šachová partie v Arktidě

Ruská federace patří v oblasti Arktidy mezi nejaktivnější aktéry a dlouhodobě se snaží posilovat své ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    12:20 16.02.2017

    danny: opět mícháš blbiny. MBčko jezdilo za podobnou (či spíše mírně vyšší spotřebu), ale s váhou i výkonem motoru polovičním oproti dnešní nižší střední. Pokud bys jezdil s MB ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: opět mícháš blbiny. MBčko jezdilo za podobnou (či spíše mírně vyšší spotřebu), ale s váhou i výkonem motoru polovičním oproti dnešní nižší střední.

    Pokud bys jezdil s MB 130 po dálnici, tak bys spotřebu neměl těch 7l, a to i přes poloviční váhu, absenci klimošky atd.... A naopak....Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:14 16.02.2017

    no jo danny, ale to se bavíš o stejné technologii a auta jsou těžší pro svoji vyšší bezpečnost...spíš se vyvíjely podvozky a přenos sil, motory jsou tlumené zákony a předpisy...ale ...Zobrazit celý příspěvek

    no jo danny, ale to se bavíš o stejné technologii a auta jsou těžší pro svoji vyšší bezpečnost...spíš se vyvíjely podvozky a přenos sil, motory jsou tlumené zákony a předpisy...ale to všichni znají

    Není takový problém dát do stávajících aut elektromotory, když by byla dostupná energie. že se stejně budou vyrábět nová, protože se na odstavných plochách hromadí auta z nadvýroby, která se nikdy neprodají je na jinou debatu (o úchylném konzumu a drancování).
    Podle mě zatím nebyl důvod šlapat na pedál vývoje, protože by leckdo přišel o kšeft.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    12:06 16.02.2017

    Jo, a o tom, jak budeme do práce létat a jak už za chvilku bude k dispozici Tokamak jsem četl již v archivních ABC a Téčku ze šedesátých let. Vývoj horečně běží, ale krásně to ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo, a o tom, jak budeme do práce létat a jak už za chvilku bude k dispozici Tokamak jsem četl již v archivních ABC a Téčku ze šedesátých let. Vývoj horečně běží, ale krásně to demonstruje automobilový průmysl. Už 20 let můžeme číst, jak spotřeba nové generace motorů díky revolučnímu vstřikování, turbu, proměnnému časování ventilů, EGR, a nevím čemu ještě klesla tu o 15, tu o 20% a díky vysokopevnostním prvkům snížit hmotnost proti minulé generaci. Výsledek? Se Škoda 1000 MB se dalo jezdit za 6 - 8 litrů stejně, jako s libovolným vozem nižší střední dnes. Bez klímy, navigace, masážních sedaček, metráků tlumících hmot, HUD atd... a překvapivě, to nové auto pořád váží o 50% víc.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:01 16.02.2017

    danny: To o čem mluvíš je spekulace a nikoli spoření na důchod.
    Na spekulacích jde hodně vydělat - ale také hodně prodělat.

    danny: To o čem mluvíš je spekulace a nikoli spoření na důchod.
    Na spekulacích jde hodně vydělat - ale také hodně prodělat.

  • logik
    12:00 16.02.2017

    přesněji, než jedna desetina jednoho bloku temelína.

    přesněji, než jedna desetina jednoho bloku temelína.

  • danny
    11:58 16.02.2017

    Spořit si na důchod v rublech pomocí investičních instrumentů s 3 - 5 letým investičním horizontem? Proč ne? Jen za poslední dva roky nebyl problém na ruských akciích, nebo dokonce ...Zobrazit celý příspěvek

    Spořit si na důchod v rublech pomocí investičních instrumentů s 3 - 5 letým investičním horizontem? Proč ne? Jen za poslední dva roky nebyl problém na ruských akciích, nebo dokonce obyčejném nákupu valut vydělat stejně slušně. Stejně jako se velmi vyplácí investovat do vybraných aktiv v oblasti ropného průmyslu. I přes pohyb ceny ropy o jednotky dolarů konkrétní tituly rostly o desítky procent...
    Jinak, článek je zajímavým mentálním cvičením, které pracuje v teoretické rovině z kontextu vytrženými daty. A bohužel, v případě uvažování o případném rozpadu regionální velmoci v důsledku vyčerpání zásob strategické suroviny na úroveň bodu zlomu je, s dovolením, nesmysl. Pokud by Rusko vypadlo jako podstatný hráč z řad dodavatelů, pokles nabídky zahýbe s cenami a zvýší strategickou sílu těch, kteří budou mít suroviny ještě dostatek. Takže se karty zamíchají, a následná hra už určitě nepoběží podle dnes známých pravidel.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:57 16.02.2017

    Luky: kdyby to bylo tak jednoduché, jak píšeš, tak už tu tokomaky stojej. Zatím je to finančně evidentně nezajímavé. Na ten ITER ani nepřidělávaj okruh vyrábějící elektřinu. Což ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: kdyby to bylo tak jednoduché, jak píšeš, tak už tu tokomaky stojej. Zatím je to finančně evidentně nezajímavé.

    Na ten ITER ani nepřidělávaj okruh vyrábějící elektřinu. Což jednoznačně ukazuje, že potenciální výdělky z výroby elektřiny jsou v tomto projektu natolik zanedbatelné, že se to nevyplatí.... Celej projekt stojí desetkrát víc než temelín - a to tam schází veškeré technologie na výrobu elektřiny, které u Temelína dělají nemajou část nákladů. A to výslednej tepelnej výkon je jen o málo větší, než jedna desetina Temelína...

    ITER je rozhodně skok v tokomacích, ale cesta ke komerčně využitelnému reaktoru je daleká.

    PS: K tomu (což už nesouvisí s Ruskem) je třeba dodat, že vzhledem k tomu, že dnes skoro polovinu ceny za energie dělají rozvodné sítě. Takže ani pokud bychom uměli postavit "Tokomak zadarmo", tak stejně elektřina extra nezlevní.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    11:42 16.02.2017

    Tie zavazky ktore rusko ma nie su len voci vonkajsim veritelom. Je to aj o financovani statnej spravy. Socialnom ci zdravotnom zabezpeceni atd kde napr zdravotnictvo je aj o dovoze ...Zobrazit celý příspěvek

    Tie zavazky ktore rusko ma nie su len voci vonkajsim veritelom. Je to aj o financovani statnej spravy. Socialnom ci zdravotnom zabezpeceni atd kde napr zdravotnictvo je aj o dovoze strojov a liekov zo zahranicia. Ako vravim naposledy v 98 a tiez nemali velky statny dlh ak sa nemylim.

    A vyska dlhu tiez nieje rozhodujuca. Rozhodujuca je ochota veritelov ti pozicat zavysla na viere v tvoju schopnost splacat.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:42 16.02.2017

    palo satko: Rusko má nízké zadlužení a mělo hromadu devizových rezerv. Pocaď máš pravdu. Ovšem schopnost Ruska mít vyrovnaný rozpočet v případě déletrvajícího výpadku příjmů z ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko: Rusko má nízké zadlužení a mělo hromadu devizových rezerv. Pocaď máš pravdu.
    Ovšem schopnost Ruska mít vyrovnaný rozpočet v případě déletrvajícího výpadku příjmů z ropy při alespoň částečném zachování životní úrovně rusů je rozhodně menší než v případě ČR.

    Vidět to bylo právě v posledních letech, kdy pokles ceny ropy vedl k výraznému růstu deficitu ruského rozpočtu. Ten zamázli z rezerv (což mohou dělat možná ještě pár let, ale pak rezervy dojdou), ale i tak to vedlo k prudké inflaci a zhoršení životní úrovně Rusů. (Což dokumentuje i vzrůstající obliba nedemokratických vůdců, což bývá běžná odezva většinové společnosti na existenční nejistotu).

    A ohledně bankrotu - primární není výše dluhu na obyvatele, ale bonita dané země a její věrohodnost. Stačí ti mít jeden dolar dluh - a pokud ho nejsi schopen zaplatit a nikdo Ti nepůjčí, musíš zbankrotovat. A naopak - můžeš mít dluh vyšší než HDP, dokud Ti trh věří a půjčí Ti, seš v pohodě.

    Problém Ruska je, že díky předešlým bankrotům, díky jeho zahraniční politice i díky špatné kondici jeho ekonomiky mu nikdo půjčovat nechce, a když už chce, tak si to nechá zaplatit. A pokud Rusko přestane být schopno platit své dluhy ropou, tak zatím není reálné, že by mu trh věřil, že bude schopno generovat příjmy jinde.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:37 16.02.2017

    logik jo, ale jaderná fůze je extrémně výkonná a zajímavá tím, co do toho cpeš a co ti z toho leze... limitem ziskovosti byla velikost komory, to jde řešit, jen si vem rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

    logik
    jo, ale jaderná fůze je extrémně výkonná a zajímavá tím, co do toho cpeš a co ti z toho leze... limitem ziskovosti byla velikost komory, to jde řešit, jen si vem rozdíl nákladu na výrobu prototypu F-35 a série :)

    https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:30 16.02.2017

    Tak zrovna otázka spoření na důchod je extrémně těžká. Jsem sice OSVČ, ale sociální platím slušnou. Teoreticky by se mi mělo lecos nastřádat, ale každou chvíli se strašilo, že do ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak zrovna otázka spoření na důchod je extrémně těžká.
    Jsem sice OSVČ, ale sociální platím slušnou. Teoreticky by se mi mělo lecos nastřádat, ale každou chvíli se strašilo, že do důchodu až kolem sedumdesátky nebo rovnou do penálu. Občas se mluví, že strop 65. Pak by to smysl mělo, ale co když do té doby bude střední stav tak zchudlý, že zavedou minimální mzdu pro všechny (paušál důchodci a pracující) a z odvedeného se nic počítat nebude. Takže střádat bokem - dolar no nevím ehm, euro no taky nevím, koruna fajn, ale když něco klekne, nám se to nevyhne, rubl a juan mi přijdou stejně nejisté i takové nevlastenecké, takže stříbro a pozemky (zlato je spekulantův milášek)....no ale třeba přijdou změny, na pozemky se uvalí daň jako kráva nebo znárodní....mít po baráku stříbro je fajn, ale komu by se do toho chtělo (to mi připomíná lidi, co mají plný sklepy zapalovačů, chlastu a bůhví čeho pro případ kolapsu)...

    Tak si vyberte. Nejlepší je myslím žít přítomností, doufat v rozumný pokrok, vychovat co nejvíc dětí.
    Jinak všechno může být úplně jinak.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:29 16.02.2017

    Luky: ziskové jaderné reakce máme u spousty pokročilejších technologií, než jsou dnešní komerční reaktory (např. tuším množivé reaktory schopné zpracovávat i jaderný odpad atd. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: ziskové jaderné reakce máme u spousty pokročilejších technologií, než jsou dnešní komerční reaktory (např. tuším množivé reaktory schopné zpracovávat i jaderný odpad atd. atd.). Přesto nejsou komerčně užívané, protože je postavit je tak drahé, že se to nikomu nevyplatí.

    To, že u fúze jsme teprv ve fázi možná se nám povede z toho získat více energie, než do toho dáme, tak svědčí nikoli o tom, že jsme kousek od dokončení, ale naopak o tom, že ke komerčnímu využití je ještě hodně dlouhá cesta.

    Samozřejmě, pokud by byla energetická krize, pak se takové reaktory třeba stavět začnou - ale to by znamenalo výrazné zdražení energie a výrazný celosvětový pokles životní úrovně.... což by ve výsledku stejně pravděpodobně vedlo ke kolapsu civilizace nebo válce.
    A to teď mluvím o technologiích, které byly ve stejném rozpracování jako jaderná fúze řádově před desítkami let. Jaderná fúze je přitom řádově složitější problém a z dosavadního postupu ve vývoji této technologie se dá čekat, že i následný vývoj půjde pomaleji.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:19 16.02.2017

    Bankrot Ruska? Tu sa použiva slovo bankrot dost prečudesne. Bankrot je neschopnost vyrovnat svoje zaväzky väčšinou finančne. Ma Rusko nejake vyznamne vonkajšie zadlženie? Existuju ...Zobrazit celý příspěvek

    Bankrot Ruska?
    Tu sa použiva slovo bankrot dost prečudesne. Bankrot je neschopnost vyrovnat svoje zaväzky väčšinou finančne. Ma Rusko nejake vyznamne vonkajšie zadlženie? Existuju udaje tak ich pozrime. Rusko malo preratane na obyvatela 3,634 USD dlhu. Česko malo 8,260 USDdlh na obyvatela (oba udaje 2014, USA 55500 USD, Slovensko 10900 USD). T.j. Česko ma dvakrat väčši. Zbankrotuje Česko dvakrat rychlejšie a skor než Rusko?
    V pripade nejakej krizi može Rusko splatit svoj dlh?Môže znižit import a zvyšiť export? Ved to urobilo. Znižilo dlh zo 733 miliard v july 2014 na 519 miliar v january 2017. Rusko zaviedlo sankcie na dovoz a použilo rezervy. Može to urobit Česko? Nemože. Česko nemože zakazat ani dovoz pochybneho masla, nieto regulovat dovoz do Česka sankciami alebo licenciami.
    Takže opatrne s bankrotom. Rusko ma daleko viac možnosti riešit svoje finančne problemy než Česko, alebo Slovensko a nemusi to robiť tlačením penazi.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:15 16.02.2017

    Wenet01 - nejde o to, kdy ropa dojde, ale o to, kdy bude těžba tak drahá, že se ji nevyplatí těžit - to je ropný zlom, nikoliv to, že ji vytěžíme do poslední kapky. Můžete mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01 - nejde o to, kdy ropa dojde, ale o to, kdy bude těžba tak drahá, že se ji nevyplatí těžit - to je ropný zlom, nikoliv to, že ji vytěžíme do poslední kapky.

    Můžete mít zásob kolik chcete, ale pokud je budete těžit za cenu 100 dolarů za barel, tak končíte.

    Nějaká data - tady https://knoema.com/vyronoe/cos...

    Rusko nyní vytěží jeden barel za 20 dolarů. Zajímavý je údaj o nákladech těžby v Arktidě - 120 dolarů za jeden vytěžený barel. Těžko ale říct, jak reálná ty data jsou.

    Nicméně je jasné, že těžba na moři není snadná a levná, nota bene, pokud vím, Rusko nevlastní technologie pro těžbu ropy z mořského dna.

    Jinak řečeno, na důchod v rublech bych asi nespořil. Vlastně o tom vypoví hodně - kdo by střádal svou penzi v rublech?Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:10 16.02.2017

    Olivav: Noo, hospodárska sila Ruska je pre podmienky globálneho súperenia zanedbateľná a právo veta v BR OSN má aj Čína. Nukleárny arzenál aj vojsko by Rusku tak, či tak ostali, ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav:
    Noo, hospodárska sila Ruska je pre podmienky globálneho súperenia zanedbateľná a právo veta v BR OSN má aj Čína. Nukleárny arzenál aj vojsko by Rusku tak, či tak ostali, rovnako tak plynové a ropné potrubia a s tým spojené páky smerom k Európe. Rovnako tak podplatení politici by naďalej dostávali svoje peniaze. A samozrejme územie a vplyv v niektorých štátoch, obzvlášť v pre Čínu zaujímavej Strednej Ázii.
    S Čínou je ochotný jednať absolútne každý, na dôvažok má Čína Rusko viazané v Shanghajskom spolku a BRICSe, z ktorých by bolo blázon vystúpiť. To by muselo byť Rusko fakt doslova a do písmena podmanené (a jeho prezidentkou povedzme Ivanka Trumpová :D ), aby v ňom bolo možné urobiť až taký obrat, lebo ktokoľvek by sa kedykoľvek a za akýchkoľvek okolností dostal k moci, pochádzal by z niektorej frakcie súčasných mocenských štruktúr.
    Dnešné Rusko mimo to tiež nemožno nazvať práve povoľným a ešte k tomu robí neraz z pohľadu Číny "problémy".Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:07 16.02.2017

    o situaci v rusku dosti vypovídá i toto: http://zpravy.idnes.cz/rusko-p... Vypovídá to IMHO ...Zobrazit celý příspěvek

    o situaci v rusku dosti vypovídá i toto:
    http://zpravy.idnes.cz/rusko-p...

    Vypovídá to IMHO především o zhoršení životní situace v Rusku.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    10:59 16.02.2017

    Olivav Tak RF krachla naposledy pomerne nedavno v 98 mom. A pri terajsich cenach ropy k tomu smeruju zas. Tot nedavno tu bol link kde bolo hodnotenie stavu priemyslu a v ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav

    Tak RF krachla naposledy pomerne nedavno v 98 mom. A pri terajsich cenach ropy k tomu smeruju zas. Tot nedavno tu bol link kde bolo hodnotenie stavu priemyslu a v podstate idu na dedicstve z minulosti ked bola ropa draha a miera opotrebenia zdrojov je cez 50% takmer vo vsetkych odvetviach kedze nemaju prachy na obnovu techniky a inovacie v priemysle.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    10:29 16.02.2017

    Grohman: Nová naleziště hledají všichni, pochybuji, že někdo ví (včetně Rusů) kdy dojde ropa Rusku...s hledáním nových příležitostí to nesouvisí o to se snaží všichni

    Grohman: Nová naleziště hledají všichni, pochybuji, že někdo ví (včetně Rusů) kdy dojde ropa Rusku...s hledáním nových příležitostí to nesouvisí o to se snaží všichni

  • Olivav
    10:01 16.02.2017

    PavolR, ano myslím bankrot. Navíc ten by teď už asi nerozdýchali bez zásadních otřesů. Čína by se slabým Ruskem nemohla čelit globální dominanci USA a je otázka jak by to v ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR,

    ano myslím bankrot. Navíc ten by teď už asi nerozdýchali bez zásadních otřesů.

    Čína by se slabým Ruskem nemohla čelit globální dominanci USA a je otázka jak by to v Rusku bylo po bankrotu. Kdo by tam byl a jestli by byl ochotný s Čínou jednat a dát ji co chce.

    Bankrot jim, ale nehrozí na to jsou zatím dost v pohodě.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:26 16.02.2017

    Olivav: Čo si presne predstavujete pod pojmom "pád Ruska"? Lebo liberal shark hovoril o bankrote a ten sám o sebe pádom nazvať nemožno - aj po bankrote v 1998 funguje Rusko ďalej. ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav:
    Čo si presne predstavujete pod pojmom "pád Ruska"? Lebo liberal shark hovoril o bankrote a ten sám o sebe pádom nazvať nemožno - aj po bankrote v 1998 funguje Rusko ďalej. Bankrot Ruska by znamenal hlavne obmedzenejší priestor pre samostatnú ruskú geopolitiku a zahraničné hospodárske projekty, čo by znamenalo viac možností pre Čínu, ale neohrozil by v zásade nič z toho, čo Čína od Ruska môže potrebovať. Čína nemá dôvod na odvracanie potenciálneho ruského bankrotu, bola by to pre ňu skôr príležitosť.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7