Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
- 22. 5. 2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.
„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.
„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.
Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.
Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.
Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.
První let Gripen E v roce 2017
„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).
„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.
Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.
Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB
V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.
Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.
V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.
Propagační video o nových schopnostech Gripen E.
„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“
Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).
Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.
Zdroj: FlightGlobal, FlightGlobal
Související články
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen
Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...
- 27.04.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
- 04.09.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...
- 11.04.2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
Dokážete někdo odhadnout čas na to, když si například zitra objednáme F 35, kdy se na nás dostane řada ve výrobě a kdy z toho bude byť jen 12 letadel v operační způsobilosti?
Dokážete někdo odhadnout čas na to, když si například zitra objednáme F 35, kdy se na nás dostane řada ve výrobě a kdy z toho bude byť jen 12 letadel v operační způsobilosti?
PavolIR Tobruk to bych do tohohle netahal...... A naše nebo vaše kontingenty v Afgoši nebo jinde nejsou zrovna významné v rámci NATO a těžko to srovnávat s provedením ...Zobrazit celý příspěvek
PavolIR
Tobruk to bych do tohohle netahal......
A naše nebo vaše kontingenty v Afgoši nebo jinde nejsou zrovna významné v rámci NATO a těžko to srovnávat s provedením bombardování Sýrie to asi uznáteSkrýt celý příspěvekSkelet Jinak jste defacto napsal to samé co já .... akorát já tvrdím že ve velkém a silném letectvu je toho spousta k financování a tak náklady na údržbu tak nevyčnívají ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Jinak jste defacto napsal to samé co já .... akorát já tvrdím že ve velkém a silném letectvu je toho spousta k financování a tak náklady na údržbu tak nevyčnívají ...
Jinak naše gripeny útočit v Sýrii ??? A jaký by to měl mít politicky nebo ekonomicky cíl?Skrýt celý příspěveka poslední věc: Cesta ČR je cestou otrávené Kraba. Nejde o to nepřítele zastrašit, ale jde o to mít dostatečně velkou palebnou sílu, aby mu případný útok nestál za to.
a poslední věc: Cesta ČR je cestou otrávené Kraba. Nejde o to nepřítele zastrašit, ale jde o to mít dostatečně velkou palebnou sílu, aby mu případný útok nestál za to.
Jara: ty by ses měl živit jako lobbysta. Málem jsem se začal stydět, že jsem něco takového napsal :D Pravdou je, že nemáš pravdu. Každý stát řeší náklady na provoz, protože nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: ty by ses měl živit jako lobbysta. Málem jsem se začal stydět, že jsem něco takového napsal :D
Pravdou je, že nemáš pravdu. Každý stát řeší náklady na provoz, protože nikdo nemá neomezený rozpočet. Náš stát vytváří relativně malé HDP, z které ho vyčleňuje na své ozbrojené opět relatně malý díl svého HDP. Tedy musí své prostředky vynakládat maximálně efektivně. Suma sumárum dokud se nestaneme Hong Kongem nebo Singapurem, tak si F-15 nebudeme moc dovolit, i když si ji budeme moci dovolit koupit. A tak nám plně dostačuje Gripen, který má solidní výkony i palebnou sílu. A navzdory propagandě to není žádný outsider.
F-16C/D a Gripen C/D jsou na stjené brdo, stejně tak jako jsou na jedno brdo F-16V a Gripen E/F. Oba dva bude převyšovat F-35, ale zde je to otázkou nákladů na provoz. Budeme mít rozpočet dostatečně velký na to, abychom je utáhly?
Jinak si klidně dokážu představit, že naše Gripeny jednou poletí na cíle a odpálí své AGM-154 nebo Taurusy. Teda pokud je nědko nakoupí ;)Skrýt celý příspěvekTryskáč V počtu 12 nebo 14 kusů stejne kupujete stihač PVO tedy obraný a musíte spoléhat na NATO stejně jako my, ať jsou Rusové na Ukrajině nebo ne.... nebo si myslíte že je těch ...Zobrazit celý příspěvek
Tryskáč
V počtu 12 nebo 14 kusů stejne kupujete stihač PVO tedy obraný a musíte spoléhat na NATO stejně jako my, ať jsou Rusové na Ukrajině nebo ne.... nebo si myslíte že je těch našich 12 gripenu a vašich nypotetických 14 Viperu odstraší?? To snad ne jestli chceme nebo chcete mít odstrašující letectvo měly by ČR plus SR mít aspoň 150 stíhačů Rafale nebo Typhoon ( příklady ) plus systémy elektronického boje AWACS a schopnosti bombardovat třeba i krizujicimi střelami. Jinak těžko nikoho vystrašíte a ty vaše Zuzany a modulary to musí být Rusové opravdu předposraní strachy to jo:))Skrýt celý příspěvekto Jara: to sice nie, nikto z SR nepoleti lietadlom do Syrie, Lybie ani inam mimo kontinent (to by mohli L159, ak by vedeli tankovat za letu a boli by dost rychle aby dobehli ...Zobrazit celý příspěvek
to Jara: to sice nie, nikto z SR nepoleti lietadlom do Syrie, Lybie ani inam mimo kontinent (to by mohli L159, ak by vedeli tankovat za letu a boli by dost rychle aby dobehli KC135), ale predstavte si situaciu: Rusko sa vojensky ci politicky presadi na Ukrajine a zacnu najprv drobne sarvatky UK SU27, ci MIG29... Vtedy sa tie F16 mozu hodit a ani tie Zuzany2, ci Modulary by neboli na zahodenie. Len tak pre istotu, pre vedomie palebnej sily, ktora by bola k dispozicii. Lebo DANA toho dnes uz moc nezmoze...Skrýt celý příspěvek
Slovákům budou schopnosti Viperu taky k hovnu stejně max ponese dva sidewindery, nebo si někdo umí představit že má například Slovensko zájmy v Sýrii a proto se zúčastňují ...Zobrazit celý příspěvek
Slovákům budou schopnosti Viperu taky k hovnu stejně max ponese dva sidewindery, nebo si někdo umí představit že má například Slovensko zájmy v Sýrii a proto se zúčastňují spojeneckého bombardování střelami jasm?? No a v takové situaci je i ČR .... tedy jestli chceme mít vliv v rámci EU, NATO budujme silné letectva jinak nám stačí stihač pro potřeby PVO tedy obrany a to Gripen C určitě zvládne a nakonec po upgradu už umí i ty pozemní cíle ....Skrýt celý příspěvek
Skelet Ne není představte si,třeba letectva Francie, USA, prostě potřebují výkonné stroje drahé na provoz, protože tato letectva pomáhají prosazovat jejich zájmy ....,, chceme ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Ne není představte si,třeba letectva Francie, USA, prostě potřebují výkonné stroje drahé na provoz, protože tato letectva pomáhají prosazovat jejich zájmy ....,, chceme budovat silné letectvo? Chce ČR prosazovat nějakou svojí zahraniční politiku? Jestli ne, pak nám stačí lehčí stroje které bývají samozřejmě levnější na provoz.
Na co by nám bylo F 35?aby neslo dva sidewindry a nahánělo zatoulané dopraváky?? Jestli chce ČR nějak zvednout ve světě svůj vojensko politický vliv proč ne, ale to by znamenalo do obrany nasypat ohromné investice ve kterých by se pár drobných za dražší servis lehce ztratilo......Skrýt celý příspěvekcena za provoz není podstatná :D Nesher: to by byla celkem dobrá otázka co by udělal stát EU po napadení zbytku EU? Asi by měli Švédové dobrou schízu. Nicméně záleží z které ...Zobrazit celý příspěvek
cena za provoz není podstatná :D
Nesher: to by byla celkem dobrá otázka co by udělal stát EU po napadení zbytku EU? Asi by měli Švédové dobrou schízu. Nicméně záleží z které strany by k tomu napadení došlo. Jestli by přišlo z Východu, tak by byly Gripeny relativně rychle spotřebovány, takže problém s náhradními díly by byl vyřešen (stejně tak by byly rychle spotřebovány i F-16).
POkud by to přišlo z Jihu, tak by naše Gripeny strážily severní nebo východní hranici, takže by záleželo jak moc náhradních dílů do té krize zakoupíme ;)Skrýt celý příspěvekTak cena za provoz podle mého není až tak podstatná.... podstatné je říci si jaké budou ambice našich vzdušných sil v příštích řekneme cca 30ti letech, chceme vybudovat větší ...Zobrazit celý příspěvek
Tak cena za provoz podle mého není až tak podstatná.... podstatné je říci si jaké budou ambice našich vzdušných sil v příštích řekneme cca 30ti letech, chceme vybudovat větší vzdušné síly které budou výraznější posilou NATO? To by však asi znamenalo více stíhačů než 12 nebo 24 dále by to chtělo vybudovat i schopnosti vzdušného průzkumu/ velení dále schopnost přesného bombardování pumami i střelami s plochou drahou letu a schopnost el. Boje a úderu na PVO .... ano to by jsme museli hodně investovat a v takových investicích by se mírně vyšší náklady na provoz ztratily.
Pokud chceme jen hlídat vzdušný prostor ČR, je Gripen asi dobrá volba....k čemu F35 nebo těžký přepadový/stíhací Rafale například ??Skrýt celý příspěvekVážně. nerad ruším vaši debatu jestli Losna nebo Mažňák, ale napadlo někoho z vás se zamyslet co by se stalo pokud by vypukl nějaký větší konflikt? Myslím, že se asi shodneme, že ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně. nerad ruším vaši debatu jestli Losna nebo Mažňák, ale napadlo někoho z vás se zamyslet co by se stalo pokud by vypukl nějaký větší konflikt? Myslím, že se asi shodneme, že na tom, že by se Švédsko uzavřela do své tradiční neutrální ulity, odvolalo servisní team z Čáslavy a smlouva nesmlouva nedodalo ani šroubek natož náhradní díly není úplně malá. Pak bychom si mohli ty jinak naprosto vyhovující Gripeny leda tak vystavit a není to problém jenom letadel, stejný problém by nastal i u Arthurů, RBS 70, nebo CV 90 (pokud by vyhrál tendr) a není to problém jen švédských systémů, ale všeho co kupujeme z neutrálních zemích.Skrýt celý příspěvek
Luky:
"jo a F-35 je tak supr dupr ýbr stíhač, že se uvažuje o hybridu s drakem F-22"
Tohle spíš vypadá na modernizaci F-22 než novou konstrukci.Luky:
"jo a F-35 je tak supr dupr ýbr stíhač, že se uvažuje o hybridu s drakem F-22"
Tohle spíš vypadá na modernizaci F-22 než novou konstrukci.Zbytečné třenice.. podstatné budou skutečné náklady na provoz. Ty jsou u "C/D" nízké, jaké budou u "E/F" se ukáže. Stejně tak se ukáže jaké budou náklady na provoz u F-35, které se ...Zobrazit celý příspěvek
Zbytečné třenice.. podstatné budou skutečné náklady na provoz. Ty jsou u "C/D" nízké, jaké budou u "E/F" se ukáže. Stejně tak se ukáže jaké budou náklady na provoz u F-35, které se teď pohybují od "za babku" po "děsivé".Skrýt celý příspěvek
Clanek: nemyslim si ze varim z vody ked tvrdim ze Gripen E/F bude stat menej ako F-35. Jednoducho ak bude stat viac tak ho nikto nekupi (mozno okrem statov kde US nevyvazaju alebo ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
nemyslim si ze varim z vody ked tvrdim ze Gripen E/F bude stat menej ako F-35. Jednoducho ak bude stat viac tak ho nikto nekupi (mozno okrem statov kde US nevyvazaju alebo naopak z US nechcu doviezt). Preto ak bude chciet Saab predavat musi cenu nastavit na konkurencieschopnu hladinu. Ak nebude chciet predavat tak sa nema cenu bavit o Gripene E/F ako moznej alternative ci uz pre CZ alebo SK.
realny prinos masovosti produkcie nevznika ked sa vyraba 100ks oproti 10ks navyse Gripen E/F bude vychadzat z C/D cize naklady na vybudovanie linky mozu byt zlomkom komplet novej linky na F-35.
jednoducho Saab ma kde setrit aby mohol ponuknut konkurencieschopnu cenu.Skrýt celý příspěvek@pet.rok "v korupcnom prostredi s deformovanymi cenami upravenymi pomocou roznych "poziadaviek" je to samozrejme vsetko mozne, ale to zas nema zmysel rozoberat." Proc do toho ...Zobrazit celý příspěvek
@pet.rok
"v korupcnom prostredi s deformovanymi cenami upravenymi pomocou roznych "poziadaviek" je to samozrejme vsetko mozne, ale to zas nema zmysel rozoberat."
Proc do toho tahat korupci? To je o masovosti produkce. Svedove planuji vytezit svou linku s dodavkami gripenu E/F, ktere ted maji podepsane (cca 25 brazilie + 60 svedsko), na pristich 10 let. To znaci tempo produkce kolem 10 kusu za rok (znovu, netocme se kolem te desitky, jde o rad). F-35 se bude delat o rad (a nejake drobne navrch) vic. Uspory z rozsahu jsou to co casto (ne vzdy!) umoznuji vyrabet vstupama drazsi stroj levneji nez vstupama levnejsi konkurenci.
@pet.rok
"podstatne je ze realne a zrovnatelne obstaranie F-35 nebude nikdy lacnejsie (mimo US) nez Gripen. LM nebude dumpovat cenu za kazdu cenu lebo by isiel sam proti sebe a Saab zase nebude moct navysovat cenu Gripenu nad urcitu uroven lebo by sa stal nepredajnym.
takze predpokladam, ze sa cena obstarania+prevadzky ustali niekde na pomere 100 : 75 co zhruba zodpoveda aj sucastnej ponuke F-35 vs. F-16 block 70"
No a tady prave jen varite z vody. F-35 se uz dela, cena ji klesa (treba ne tolik jak by americani a spojenci chteli, ale klesa), problem je a bude zazemi (okamzity naklad) a cena letove hodiny (budouci naklad). Gripen E/F je ale v tomhle jedna velka neznama a teprve se ukaze nakolik prijde. Nicnerikajici cena, ktera vyjde z Brazilske zakazky je 150mil USD/kus, ale to je i s knowhow a fabrikou navic a nevime kolik zbrani, ale taky vetsi pocet kusu a posledni kusy delane u sebe. Bude cena jedne letky se zazemim, tedy takova typicka objednavka treba pro Slovensko, stat min nebo vic nez tech 150mil/kus? Duvody by se nasli pro oboje, jak to vazne bude ukaze az cas. => "realne a zrovnatelne obstaranie F-35 nebude nikdy lacnejsie (mimo US) nez Gripen" je jen vykrik do tmy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...