Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
- 22. 5. 2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.
„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.
„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.
Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.
Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.
Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.
První let Gripen E v roce 2017
„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).
„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.
Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.
Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB
V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.
Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.
V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.
Propagační video o nových schopnostech Gripen E.
„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“
Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).
Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.
Zdroj: FlightGlobal, FlightGlobal
Související články
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen
Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...
- 27.04.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
- 04.09.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...
- 11.04.2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
To je dobře Pavol, už to nestíhám sledovat jako dřív. Měl jsem původně za to, že jsou ty náhrady za úplatu nějak nastaveny (+ pojištění), ale měl jsem pocit, že byli dost dlouho ...Zobrazit celý příspěvek
To je dobře Pavol, už to nestíhám sledovat jako dřív. Měl jsem původně za to, že jsou ty náhrady za úplatu nějak nastaveny (+ pojištění), ale měl jsem pocit, že byli dost dlouho bez toho jednoho a že to moc neřeší....Skrýt celý příspěvek
Luky:
Maďari majú počty Gripenov kompletné - tie, čo sa im podarilo za posledné tri roky zamortizovať (tri nehody), sa už buď vo Švédsku opravili, alebo boli nahradené.Luky:
Maďari majú počty Gripenov kompletné - tie, čo sa im podarilo za posledné tri roky zamortizovať (tri nehody), sa už buď vo Švédsku opravili, alebo boli nahradené.Nikdo asi nemůže mít nic po technické stránce proti F35 je to urciťe schopný bitevnik o tom žádná, ale mě prostě vadí jedna důležitá věc, je to vládou USA tvrdě prosazený program k ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdo asi nemůže mít nic po technické stránce proti F35 je to urciťe schopný bitevnik o tom žádná, ale mě prostě vadí jedna důležitá věc, je to vládou USA tvrdě prosazený program k likvidaci evropské konkurence.... já opravdu doufám že Francie a Německo F35 nenakoupi ono nic proti USA to si jen hájí svoje zájmy jako každá velmoc.... ale proč dotovat zbrojní průmysl USA a prohlubovat závislost Evropy na USA? Oni zájmy Evropy jsou jiné než USA a přílišná závislost na nich nám jen uškodí......Skrýt celý příspěvek
...my máme jen 12 Gripenů? jsem si vždycky myslel, že 14, o jeden víc, než Maďaři, kteří si ho v Čáslavi rozmlátili. Ale dvě letky + něco do skladu by bylo fajn, o tom ...Zobrazit celý příspěvek
...my máme jen 12 Gripenů? jsem si vždycky myslel, že 14, o jeden víc, než Maďaři, kteří si ho v Čáslavi rozmlátili. Ale dvě letky + něco do skladu by bylo fajn, o tom žádná.
@balm
I Gripen CD se svojí otevřenou, modulární architekturou, umožňoval snadnou integraci izraelské výzbroje (na požádání) a byl prezentován s touto možností....je na čase si připustit, že je to moderní letadlo konce devadesátek.
Co se týče Iris-T, je to velmi dobrá střela. Python 5 je výkonový extrém v offboresight a výdrži motoru, ale i s IRIS-T jde pálit na zadní polosféru - stačí sečíst gimbal limit střely (při užití HMS) s úhlem náběhu střely (i letadla) a ono se to tam dostane. Není důvod tyto zbraně zavrhovat. Další příklad evropské "neschopnosti" je Meteor, že.
Kolte ty mi něco povídej o bábovičkách, je tu banda hobistů, která žije z legend o emerických zbraních. Stejně mě furt dostává, že "Gripen není pro válku a Švédsko je neutrální". Znáte nějakou jinou zemi, která má tak protirusky nastavenou armádu?
Dost vás žije z toho, co se veřejně přetřásá. Najednou je hrozně v kurzu mluvit o štěpení Evropy. Přitom Evropa až na pár naprosto pitomě (dle mě uměle) vyvovalaných problémů nemá důvod se hádat.
Kdyže to Kalifornie udělá referendum o vystoupení z unie? Co si myslí rozhněvaní bílí muži na jihu a spousta černochů po celých státech? Kolikrát denně je tam střelba na ulici a demonstarce? Kdy jim dojde na MO hajzlpapír?
Mluvíte furt o politických benefitech, ale chcete nakupovat startegické zakázky s až nebezpečně prosíťovanou elektronikou (bez zdrojáků) v zámoří u země, která na nás uvaluje cla a chce vést obchodní válku? Navíc každý euro poslaný za oceán pohřbívá zdejší průmysl...fištróni.Skrýt celý příspěvekKolt: a já píši něco o pořízení zastaralých letounů? ;) Ono i u těch moderních je prakticky nezbytné mít dvě letky letounů. Jinak každé uzemnění, či ztráta letounu, znamená velké ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: a já píši něco o pořízení zastaralých letounů? ;) Ono i u těch moderních je prakticky nezbytné mít dvě letky letounů. Jinak každé uzemnění, či ztráta letounu, znamená velké zakolísání v bojové síle letectva.
Co bude za šest se můžeme dohadovat. Byť bych byl nerad, aby AČR nakoupily Gripeny C/D nebo F-16V, tak to tak nejspíše dopadne a cestou F-35 nebo Gripenu NG se nevydáme. O Rafale nebo Typhoonech ani nemluvě.
Nesher: vše je složitější. O tom jak by se zachovalo Švédsko můžeme polemizovat. Nejspíše by jim peníze nesmrděly, stejně jako jim nesmrděly německé marky. Ale kdo ví.Skrýt celý příspěvekV prvom rade treba myslieť na to, aby bolo lietadlo, ktoré budeme mať vo výzbroji, schopné riadiť drony a spolupracovať s nimi. Ďalšia vec je čo najväčšia kompatibilita so ...Zobrazit celý příspěvek
V prvom rade treba myslieť na to, aby bolo lietadlo, ktoré budeme mať vo výzbroji, schopné riadiť drony a spolupracovať s nimi. Ďalšia vec je čo najväčšia kompatibilita so spojencami. Obzvlášť preto, že sotva budeme mať niekedy skutočne početné letectvo a aj vycvičených pilotov budeme mať iba obmedzené množstvo. Lietadlo nespĺňajúce tieto požiadavky bude fakt použiteľné maximálne tak na hliadkovanie, air policing a prelety počas leteckých dní, bez ohľadu na to aký má/nemá radar, aké má/nemá implementované zbrane, aké má prevádzkové náklady ...
Dronmi možno v prípade potreby "zahusťovať priestor" a podnikať výpady proti potencionálnemu protivníkovy. Kompatibilita s čo najväčším počtom spojencov zasa dáva priestor na rýchlu obmenu zostrelených strojov, lebo v prípade konfliktu nebudeme potrebovať dodávky súčiastok (do čo by boli asi tak montované), ale kompletných lietadiel. Čo by bol ľubovoľný počet súčiastok platný povedzme počas bitky o Britániu?Skrýt celý příspěvekJá bych z Gripenu E/F nebyl moc nadšený. Koukal jsem se, co všechno se bude vyrábět v Brazílii a je toho kupa (viz obrázek níže). Zbytek je takový mezinárodní slepenec kolem ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych z Gripenu E/F nebyl moc nadšený. Koukal jsem se, co všechno se bude vyrábět v Brazílii a je toho kupa (viz obrázek níže). Zbytek je takový mezinárodní slepenec kolem amerického motoru a švédského draku (?) Jak to vlastně mají švédi vymyšlené, budou brazilci ty díly dodávat i pro švédy, nebo si brazilské komponenty nahradí sami / externě ?
https://i.pinimg.com/originals...
Pokud jde o indický tendr, tak tam to klidně může vyhrát americká F-16V. Osobně mi ty obchodní souboje mezi Gripeny a F-16 přijdou docela zajímavé a nejspíš se budou oba stroje střetávat ještě dost dlouho. Gripen potenciál má, ale zatím se tak nějak neprodávají - krom úspěchu v Brazílii to tak nějak stojí a pronájmy (ČR a maďarsko) jsou akorát tak záplata.
Přijde mi, že SAAB to nemá se svou budoucností zrovna záře - u vlastní vlády taky ještě nic podepsané, menší tendry se protahují a ty velké taky nejsou zrovna jisté. Klidně se může ještě všechno pokazit, nebo to dopadne dobře a Gripeny budou lítat ještě dlouho a s úspěchem. Zatím je moc otazníkůSkrýt celý příspěvekSkelet Nesher: to by byla celkem dobrá otázka co by udělal stát EU po napadení zbytku EU? Asi by měli Švédové dobrou schízu. Nicméně záleží z které strany by k tomu napadení ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Nesher: to by byla celkem dobrá otázka co by udělal stát EU po napadení zbytku EU? Asi by měli Švédové dobrou schízu. Nicméně záleží z které strany by k tomu napadení došlo. Jestli by přišlo z Východu, tak by byly Gripeny relativně rychle spotřebovány, takže problém s náhradními díly by byl vyřešen (stejně tak by byly rychle spotřebovány i F-16).
Pokud by to přišlo z Jihu, tak by naše Gripeny strážily severní nebo východní hranici, takže by záleželo jak moc náhradních dílů do té krize zakoupíme ;)
Ono je složitější, AČR předpokládá, že v případě operace na ochranu teritoria dle čl. 5 NATO mimo území ČR nasadí nejen jedno BÚU až na půl roku, ale i další prostředky, které budou BÚU podporovat, a to včetně Gripenů (naopak L 159 jsou dle platné doktríny určeny jen k použití při napadení ČR). A protože jsem přesvědčen, že Švédsko by se zachovalo (už kvůli tlaku veřejnosti) jako vždy, tj. neutrálně, tak by nasazení Gripenů v bojové operaci nebylo možné. Bez podpory švédského servisního teamu nejsme schopni zrealizovat ani air policing v Pobaltí. A znovu opakuji, netýká se to jen Gripenů a Švédska, prostě nákup zbraňových systémů od neutrálních případně nezúčastněných zemích (mezi námi může být risk i Izrael) je prostě rizikové. A než to někdo pochopí zle, nemám nic proti Gripenům, jen nastoluji otázku, kterou tady ve svatém boji ze levné a "evropské" (v některých případech motivované i usfobií) nikdo nechce vzít v potaz. Prostě si musíme položit otázku zda budujeme armádu pro skutečnou válku nebo jen pro operace typu Mali či Afghánistán. Protože pokud pro válku, musíme mít schopnost tu armádu použít, což znamená mimo jiné mít i servisní podporu.Skrýt celý příspěvekbalm: jinými slovy, Gripen E/F bude mít integrované zbraně, co si provozovatelé zaplatí, jako každý jiný stroj.
Saab nebude integrovat nic jen proto, že je šance na export.balm: jinými slovy, Gripen E/F bude mít integrované zbraně, co si provozovatelé zaplatí, jako každý jiný stroj.
Saab nebude integrovat nic jen proto, že je šance na export.Největší nevýhodu Gripenu vidím v neutralitě Švédska,to že je o něj takový zájem je dáno hlavně tím,že je bude vyrábět Brazílie a možná i Indie ,takže si ty náhradní díly, které ...Zobrazit celý příspěvek
Největší nevýhodu Gripenu vidím v neutralitě Švédska,to že je o něj takový zájem je dáno hlavně tím,že je bude vyrábět Brazílie a možná i Indie ,takže si ty náhradní díly, které od Švédska nedostanete objednáte u jiného státu který si je vyrábí na svém území.
Stačilo prostě někde obchodně prorazit ledy.Skrýt celý příspěvekskelet, ano a ne. Máte v principu pravdu, že jedna letka je málo. Jenže dvě letky zastaralých strojů jsou vám na nic ve chvíli, kdy proti vám stojí technologicky vyspělý protivník. ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, ano a ne. Máte v principu pravdu, že jedna letka je málo. Jenže dvě letky zastaralých strojů jsou vám na nic ve chvíli, kdy proti vám stojí technologicky vyspělý protivník. Na rovinu, 4 F-35 by s vysokou pravděpodobností smázly naše letectvo z oblohy, možná bychom si ani nevystřelili... (Luky se do mě samozřejmě pustí, neb mu šlapu po bábovičkách ;-) ). Čili je otázka, zda bude mít smysl na přelomu 20. a 30. let kupovat letadla, která sice splní svůj úkol v době míru a v asymetrických konfliktech, nicméně v případě války s vyspělým protivníkem půjdou pravděpodobně brzy k zemi. Koneckonců, on ten poměr nemusí být 12:24 (nevěřím, že by Gripen E/F stál polovinu na pořízení i provoz). Může být klidně 18:24, 12:18, 12:12...
Kolem roku 2024, kdy budeme muset nutně rozhodnout o pokračování supersoniců (pronájem je do 27, plus dva roky opce) už podle mě budou známé jak náklady na provoz F-35 v podmínkách srovnatelnějších s AČR než je USAF, tak cena (a možná i náklady na provoz) Gripenů verse E/F. Čili máme čas sledovat situaci.Skrýt celý příspěvektryskac: možná mi něco uniklo, ale žádné "priam neuveritelné" tempo modernizace OSSR neexistuje. Modernizace Svatav je více než sporná, BOV 8x8 za údajných 5mil/ks průšvihová, ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac: možná mi něco uniklo, ale žádné "priam neuveritelné" tempo modernizace OSSR neexistuje. Modernizace Svatav je více než sporná, BOV 8x8 za údajných 5mil/ks průšvihová, radary zrušené a zbytek není ve hvězdách o nic méně, než některé české nákupy. Chybí např. obměna základní pěchotní výzbroje (pušky, pistole, granáty, PT střely), což by přitom mělo jít zvládnout rychle. Spartany jsou objednané dlouho a jsou bez DASS, vrtulníky až na chybějící výzbroj ok. Abonentná smlouva na Mig29 stojí ročně údajně stejně jako pronájem Gripenů (50mil. €). Celé to dělá dojem, že účelem není bojeschopná armáda, ale něco úplně jiného. Jediné co snad bude v pořádku, je aktuální nákup Zuzany 2, u kterého ale kupodivu není známo co to bude zač (podvozek, dizajn, střelecký počítač...), když prototyp Z2 je už letitý (20let) a stavět teď totéž si nedovedu představit.Skrýt celý příspěvek
@Starlight "Nevím, co bereš za matroš ........" Čti znovu a lépe. Až dokončíš čtení, uvědomíš si, že jsem o Jas 39 A - D nenapsal ani slovo, tak se mi nesnaž něco podsouvat. ...Zobrazit celý příspěvek
@Starlight
"Nevím, co bereš za matroš ........"
Čti znovu a lépe. Až dokončíš čtení, uvědomíš si, že jsem o Jas 39 A - D nenapsal ani slovo, tak se mi nesnaž něco podsouvat. Potom se přesuneme k oficiální prezentaci Saab při představení Jas 39 Next Generation - NG (E/F), ve které představitelé Saab jednoznačně potvrdili podporu a kompatibilitu pro střely Python 4 a Python 5. Mimochodem i v článku vložený obrázek stojí za shlédnutí. Proč se k tomuto kroku Saab uchýlil, protože potencionální zákazníci už mají střely Python ve výzbroji a když chtějí prodat, musí se dívat i tímto směrem. Což ostatně píšu, ale protože jsi se neobtěžoval se čtením, nemá cenu ztrácet čas. Dojde-li na nákup 100ks Jas 39 Gripen NG Indií, bude mít více letadel, než Brazílie a Švédsko dohromady. Stálý zájem je, což ostatně na konci ledna 2018 potvrdil i velvyslanec Švédska Klas Molin v Indii.
Odpálkování "braním matroše" prostě nevyšlo.
@flanker.jirka
"Balm: JAR používá na gripenech Iris-T."
Logicky, protože starší verze Gripen se příliš dobrou podporou zbraňových systému a začleňování do změn nechlubí. Nové verze Gripen NG mít ještě dlouho nebudou, pokud vůbec někdy budou nakupovat NG. Jestli si dobře pamatuji, tak JAR odstoupila, nebo neprodloužila kontrakt. Podepsán byl myslím jen dodatečný krátkodobý plán servisní podpory a chyběli (chybí) peníze. Něco se psalo i o uskladnění, pak to zase tahali ze skladů.Skrýt celý příspěvekJara: rozhodně nepíšu to samé co ty. Na nákladech na provoz sakra záleží, protože jinak to dopadne jako v Rakousku nebo Německu, kde se každý škrt podepíše na údržbě flotily. čím ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: rozhodně nepíšu to samé co ty. Na nákladech na provoz sakra záleží, protože jinak to dopadne jako v Rakousku nebo Německu, kde se každý škrt podepíše na údržbě flotily. čím nižší máš náklady, tím méně je pak budeš muset omezovat. Proč myslíš, že vznikla F-16, když měli Amíci F-15? Bo náklady ..
Naše zahraničně politické ambice zcela odpovídají síle naší ekonomiky. Nic víc, nic méně.
Clanek: jedna letka stíhaček je o ničem, i kdyby to byly F-22. Proč? Protože když si mechanik kýchne v kokpitu, tak než ten kýchanec umyje, tak se sníží bojová síla letectva leckdy až o 50%. Dvě letky bojových letounů jsou absolutní minimum (pro příklad nemusíme chodit daleko, protože naše Gripeny to tak tak stíhají).Skrýt celý příspěvektoto je relativne odborny server, urcite s najvacsim dosahom medzi verejnostou ako v CR a aj SR a vedu sa tu nekonecne diskusie ci jedno delo striela 5x/min alebo 8x/min a pritom ...Zobrazit celý příspěvek
toto je relativne odborny server, urcite s najvacsim dosahom medzi verejnostou ako v CR a aj SR a vedu sa tu nekonecne diskusie ci jedno delo striela 5x/min alebo 8x/min a pritom to ani nie je najpodstatnejsie. Nikto tu nediskutuje ci Scanie, Volva maju lepsie motory ako Tatra, alebo ci Kamazy toho viacej prejde v tazkych podmienkach, ono je to nakoniec aj tak jedno. CR/SR si vzdy kupi Tatru, Slovensko si vzdy kupi Zuzanu, ked sa bude vyrabat AMV, neskor urcite pribudne NEMO, alebo jeho vylepseny variant. Taka reinkarnacia PRAM-S na podvozku AMV sa priam nuka a myslim ze skor ci neskor sa niecoho podobneho opat dockame. Samozrejme diskutovat mozme, nikoho to v podstate nic nestoji, ale na miestach kde sa rozhoduje sa urcite tymito diskusiami neriadia...Skrýt celý příspěvek
samozrejme, vzdy nastavaju uvahu o zahranicno-politickom smerovani danej krajiny. Slovensko si stanovilo svoju prioritu angazovania sa na zapadnom Balkane, kde ma tradicne dobre ...Zobrazit celý příspěvek
samozrejme, vzdy nastavaju uvahu o zahranicno-politickom smerovani danej krajiny. Slovensko si stanovilo svoju prioritu angazovania sa na zapadnom Balkane, kde ma tradicne dobre vztahy, ci uz ide o Srbsko, alebo aj dalsie krajiny (napr pomoc pri deleni Juhoslavie na Srbsko/Ciernu Horu). Potom ale nerozumiem celkom Ceskej zahranicnej politike, kde Zeman kope za Rusko a Cinu casto az neuveritelnym sposobom (vyjadrenia o novicoku, emisar Tvrdik a podobne) a na druhej strane ma dobre vztahy s neutralnymi krajinami, vid Svedsko a snazi sa, aspon pro forma angazovat aj v Pobalti a na Islande. Aj ked vyclenenie 5ks JAS 39 pre Island resp. Pobaltie je na hraniciach (ak nie za hranicami) sil v danej dobe. Mozno keby ste si stanovili ciele, co vlastne chcete, mozno by ste boli dalej, ale ja zatial pozorujem len nekonecne diskusie a kolecka vypisanych, ci zrusenych marketingovych prieskumov, tendrov a podobne. Tym nechcem zhadzovat vasu lahku pechotu, kde Pandur, RBS 70 a aj minomety na Tatra 815-7, sice nie su najoptimalnejsie, ale stale dobre riesenie. CASA je urcite dobre takticke lietadlo, L159 si svoju reputaciu vybudovalo v Iraku, vrtulniky su tiez na celkom slusnej urovni, ale to je asi tak vsetko, co je nech sa na mna Cesi nehnevaju, na 10milionovu krajinu s perfektne fungujucou ekonomikou (v sucasnosti) malo. Radary - odlozene na neurcito, BVP odlozene na dalsie neurcite obdobie, PVO - nula (na SK aspon ta stara S300), tanky - rovnako ako SR 0:0...
SR zmeskalo vlak a teraz sa snazi za kazdu cenu dohnat tempom priam neuveritelnym, aj za cenu protezovania vybranych skupin.Skrýt celý příspěvek@Jara Tocite se v bludnem kruhu "prosazovani sve politiky", to je ale hra velkych kluku do ktere CR, o SR ani nema cenu se bavit, nikdo nikdy nepusti. Pravem, nemaj v takove hre ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Tocite se v bludnem kruhu "prosazovani sve politiky", to je ale hra velkych kluku do ktere CR, o SR ani nema cenu se bavit, nikdo nikdy nepusti. Pravem, nemaj v takove hre co delat, leda komparz. Mit na to ma mozna Polsko (a i to si vic mysli ze na to ma, nez ve skutecnosti, zatim, ma).
To ale nemeni nic na tom ze i tech smutnych 12 kousku nadzvuku neplni svuj ucel a nema smysl budovat v rozumne (cti ne jen airpolicing) kvalite. Znate to, troska k trosce... jsme prece soucasti aliance. A v tomhle kontextu bych i uvazoval. CR vazne nepotrebuje 150 EF aby neco znamenala, CR neco znamena protoze je soucasti NATO. Staci aby plnila sve zavazky vuci NATO, mela armadu na urovni toho k cemu se zavazala (2% HDP) a ikdyz to vyda jen na jednu letku F-35 tak klidne do toho jit (samozrejme je ted v ACR milion jinych, prioritnejsich veci, ktere je potreba resit, ale berme to vyhledove). Bude to prispevek k alianci, kvalitativne na urovni NATO a zavedeny v NATO, tak jak by se na ekonomiku co preskocila Recko, Portugalsko a co se pomalu dotahuje na Spanelsko a Italii slusi a patri.
Celkove se to tu zene z extremu do extremu. Bud nakoupit vseho kvantum (a uzbrojit se), anebo vlastne gripen s cvicnou munici je vlastne hyper-cool-chytre reseni, protoze levny provoz. Nechapu to. Hezka stredni cesta (2 letky lowcostu, nebo jedna letka spickovych stroju) nemuze delat CR problem, svou sluzbu zastane (i v pripade konfliktu s Ruskem).
"stredni cesta" je i onen zvazovany nakup F-16V na Slovensko. Lepsi nez gripen C/D a zaroven tak max na co Slovensko, snad, dosahne. U CR by to meli byt letky dve (sam preferuju aliancni reseni, coz gripen neni, ale to sem po Xte tahat nebudu), klidne budovane postupne, a ACR bude na svem taky. Primerene, vyvazene.
@flanker.jirka
V nejake nedavne debate podobny dotaz zaznel a shania prisel s odpovedi (a linkem), ze by to melo byt vicemene hned (horizont 3-5 let) jestli si dobre pamatuju.Skrýt celý příspěvekJen chci říci že ČR ani SR nemá nějaké výrazné zahraničně politické/ekonomické ambice ( možná jednou ano ale teď tomu tak není ) proto ani jedna ze zemi vlastně nemá letectvo ...Zobrazit celý příspěvek
Jen chci říci že ČR ani SR nemá nějaké výrazné zahraničně politické/ekonomické ambice ( možná jednou ano ale teď tomu tak není ) proto ani jedna ze zemi vlastně nemá letectvo protože tyhle ambice, které teď nejsou nemusí hlídat/ prosazovat máme jen pár stíhačů PVO které žádnou opravdovou sílu nepředstavují ..... a v tomhle prosazování vlivu ( do čeho patří i odstrašení případných útočníků ) oba spoléháme na NATO ( mě se to třeba moc nezamlouvá ale je to tak ) oplátkou plníme nějáké ty závazky, ale pokud vím není to nic velkého .....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...