Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
- 22. 5. 2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.
„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.
„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.
Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.
Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.
Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.
První let Gripen E v roce 2017
„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).
„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.
Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.
Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB
V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.
Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.
V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.
Propagační video o nových schopnostech Gripen E.
„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“
Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).
Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.
Zdroj: FlightGlobal, FlightGlobal
Související články
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen
Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...
- 27.04.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
- 04.09.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...
- 11.04.2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
@Jara Základem je zvětšená konstrukce s vyšší nosností (14000 > 16500Kg) a doletem (3000kg > 3400Kg paliva ve vnitřní nádržích). Vyšší výkon poskytuje i motor a prodloužili ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Základem je zvětšená konstrukce s vyšší nosností (14000 > 16500Kg) a doletem (3000kg > 3400Kg paliva ve vnitřní nádržích). Vyšší výkon poskytuje i motor a prodloužili servisní interval zatížení trupu - bojová zátěž. Rozšíření a úpravy křídlových a trupových závěsníků (unese více raket s trojicí přídavných nádrží), dále vylepšený datalink, nový radar a avionika. Nový Gripen NG (JAS 39E) disponuje avionikou pro automatické zpracování, identifikaci a sledování cílů (Data Fusion), nově též pasivní elektrooptický systém (IR) s plnou integrací HMDS. V mnoha ohledech se elektronika a avionika dostala na takovou úroveň, že může pro chudší státy zastoupit F-35 Lightning, protože EODAS budou Gripen NG umět. Testovali to celkem úspěšně.
Konečně bude umět odpalovat skutečné řízené střely 4½ a 5. generace např.: Rafael Python 5. Neodpustím si poznámku k odpovědi z podceňování Made in EU. Euroněmecko se zmohlo na politické prohlášení, rozvahám o spolupráci, nových pracovních místech a světlo světla spatřila soubojová střela IRS-T - nákladná atrapa moderní soubojové střely. Pro obraznost snese maximálně 60G vs 100G, 240° vs 360`, 120 x 120px vs 340 x 340px, IR vs IR+UV-Optic senzor. Python 5, AIM9X trefí malý dron nad rozpálenou pouští, IRS-T zkoušeli maximálně na cvičný cíl a na agitacích o semknuté spolupráci. Jas 39 NG (E) podporuje Python 5 a zájem o tyhle střely je enormní. JAR má svou licenční kopii Darter, Indie nakupuje horem dolem (včetně vynikajících střel MICA). Francie udělal dobře, že se trhla od Němců a vyrobila si Rafale, protože ve všech ohledech překonává Eurofighter. Saab jde jinou cestou, ten podporuje všechno, včetně výborných MICA, Meteor od MBDA a také bomby rodiny Spice. Mimochodem, Indické verze Rafale jsou ve fázi začlenění střel Python 5 - modernizují avioniku. Němci umí špičkové tanky a obrněnce, ale s leteckou technikou žádná sláva.
Zvýšení počtu hodin (servisní normy) draku letounu a snížená cena za letovou hodinu jsou silným lákadlem. Vzhledem k tomu, že v nové verzi nemá přesáhnout $8000 (Eurofighter Typhoon +/- $23000/hod), bude zatraceně silnou konkurencí. Výsledná cena za letoun, provoz, servis ... to zní hodně dobře pro každého zákazníka. Nedivím se, že se mluví o Éčku jako levné variantě F-35, samozřejmě na úroveň F-35 nemůže pomýšlet, ale dokáže plnit stejné úkoly za méně peněz (v asymetrickém konfliktu). Navíc nepotřebujete letadlo za 100 - 200 milionů s cenou 35 000 (USD) na likvidaci různých islámských milic (teroristů). I proto je dobře, že naše Aero L-159 je stále ve hře (v boji už bylo), unese hlavní typy levných bomb a výlet nestojí šílené peníze. Třeba jednou bude Aero ve výzbroji USAF (program OA-X - 350ks lehkých bitevníků, velký zájem projevila Argentina). To bych si moc přál, protože jsou to dobrá letadla s ohledem jejich účel. Nejsou to stíhačky, ale dopravit bomby na místo dokáží spolehlivě a levně.
https://youtu.be/nWG2PkwKiaQ?t... Skrýt celý příspěvek@Jara Gripen E rozvíjí to dobré z C,D...největší devízou je asi to, že je považovaný za nejvíc "sensor packed" stíhačku 4. gen (vzpomenete si na "sensor fusion" kvůli kterému se ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Gripen E rozvíjí to dobré z C,D...největší devízou je asi to, že je považovaný za nejvíc "sensor packed" stíhačku 4. gen (vzpomenete si na "sensor fusion" kvůli kterému se F-35 odpouští kde co....doufám, že se na tom nezasekneme :)
tady z jednoho populárního článku:
"Gripen E has a new electronic architecture (Net Centric Warfare - NCW). Judged ten times faster than its competitors. The new central system PPLI (Participant Precise Location and Identification) and connects all the slopes internal and external sensors (RAVEN, IRST, EW39, ATFLIR pod) and then offer the best responses to threats. This is right now best thing in Gripen as per me and after F 35 it is the only fighter to be able of that."
"Active lure new generation Gripen aircraft will be the first to have the new generation of active missile decoy "BriteCloud". Once dropped, the "BriteCloud" threaten research priority using standalone digital memory technology (DRFM). The radar pulses are received in the onboard computer of the "BriteCloud" then copied using the frequency of repetitions and then simulate a "false target." This false target, so convincing that the threat system can not detect the deception. The "BriteCloud" will seduce even the most modern threats, away from the firing platform."
Můžeme si sem samozřejmě kopírovat, co které letadlo umí...ale o to mi nejde, prostě mi na tom nepřijde nic podřadného nebo druhořadého.
Jinak silnější motor, nosnost a dolet se samozřejmě taky hodí.Skrýt celý příspěvek@Rase Odkudp Gripenu C/D v tom case (pokud se nepletu je to 2027 + 2r opce) by za me byla chyba. Za 1) by to znamenalo an dalsich minimalne 10, spis 20 let zachovani status quo ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
Odkudp Gripenu C/D v tom case (pokud se nepletu je to 2027 + 2r opce) by za me byla chyba. Za 1) by to znamenalo an dalsich minimalne 10, spis 20 let zachovani status quo (predstava ze se 2027 odkoupi letadla (a zase se kolem toho v mediich zase nakeca) a v 2035 se jdou nakupovat nova, drazsi, v CR absolutne nehrozi) a za 2) nevidim k tomu jediny duvod.
Ctvrta dekada 21. stoleti pomalu na spadnuti, F-35 v provozu jiz 15 let, vyroba vychytana, cena nizsi (schvalne nepisu nizka)... do toho Gripen E/F, snad i neco evropskeho idealne jednomotoroveho (dvoumotoraky leda ze by sli sehnat za puldarma).... celkove bude z ceho v tom case jiz levneho a osvedceneho vybirat a zustat v takove priznive situacu s gripenem C/D mi nedava nejmensi smysl. Zase by to bylo jen to nejlevnejsi reseni, ale ne dobre.Skrýt celý příspěvekNákup bude hodně politikum, taky bude záležet na aktuální ekonomické situaci. Kdyby se Evropa dohodla a posunula Gripen ještě dál do 5. generace, v návaznosti na vývoj nového ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup bude hodně politikum, taky bude záležet na aktuální ekonomické situaci. Kdyby se Evropa dohodla a posunula Gripen ještě dál do 5. generace, v návaznosti na vývoj nového dvoumotorového letadla u Airbusu, měla by šanci mít jak levný víceúčelový jednomotorák tak dražší, více na air superiority zaměřený dvoumotrový stroj. To by bylo hodně fajn a vážně bych tomu fandil. Klidně bych pak vydržel ještě nějaký ten pátek s Gripen C/D do příchodu EuroGripenu :-) Pokud ale poběží vývoj pouze dvoumotorového stroje, využil bych opce na další dva roky pronájmu (tzn. 2029) a objednával F-35. Cena stroje bude podobná jako u Gripenu E/F (a spíš levnější), schopnosti jsou o notný kus dál, díly dostupné u většiny spojenců, provoz sice dražší, ale na stejnou "sílu" by nám stačilo méně strojů, takže ve výsledku to zas takový rozdíl není. Rád bych evropský stroj, ale pokud bude Evropa tak moc zaostávat za USA...Skrýt celý příspěvek
Mám podobné informace flankere.jirko....a k tomu jsem před časem někde ještě četl, že "podřadný" AESA radar Gripenu má mít ještě větší výchylku než CAPTOR-E...tak by se mi líbilo, ...Zobrazit celý příspěvek
Mám podobné informace flankere.jirko....a k tomu jsem před časem někde ještě četl, že "podřadný" AESA radar Gripenu má mít ještě větší výchylku než CAPTOR-E...tak by se mi líbilo, kdyby o tom třeba někdo napsal článek, namísto těch zažraných narážek o podřadnosti a pak a tak.Skrýt celý příspěvek
jara: Eurofighter Typhoon Tranche 3A už má AESA radar. Rafal je v tomhle ale dál - ty je mají od roku 2012, byť prvních sto má taky jen radar RBE2 od Thalesu. Mě osobně ten Gripen ...Zobrazit celý příspěvek
jara:
Eurofighter Typhoon Tranche 3A už má AESA radar. Rafal je v tomhle ale dál - ty je mají od roku 2012, byť prvních sto má taky jen radar RBE2 od Thalesu. Mě osobně ten Gripen E/F opravdu nepřijde moc zajímavý - obávám se, že by mohl být i dražší než F-35, až budeme hledat náhradu za Gripen C/D. Nejspíš si stávající stroje odkoupíme a získáme tak nějaký čas do zavedení nového stroje, ale osobně bych se už na švédy vykašlal. Zvlášť když budoucí stíhačku už si nebudeme moci pronajmou (nebude co) a budeme muset investovat do nákupu fungl nové. Pro představu o časovém harmonogramu, tak předpokládám, že Gripen C/D budeme mít pronajatý do roku 2027, pak odkup, nákup nástupce a odhadem tak v roce 2035 by mohly být první stroje u jednotek. Jen hážu čísla, ale pro představu myslím dobré. V té době už by měl být F-35 dost zavedeným jednomotorovým strojem za zajímavou cenu.
Chtěl bych Rafal, nebo nový evropský stroj, ale F-35 mi za těch podmínek vychází nejlíp (odhad budoucnosti je vždycky zábavný).Skrýt celý příspěvekLuky: radary AESA pro Typhoon a Gripen jsou z větší části podobné, využívají defacto stejnou anténu - mechanicky mimo osu s rotací, aby dokázali zvěšit zorné pole okolo sebe. Tak ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: radary AESA pro Typhoon a Gripen jsou z větší části podobné, využívají defacto stejnou anténu - mechanicky mimo osu s rotací, aby dokázali zvěšit zorné pole okolo sebe. Tak že technicky to bude podobné. Odklon od kolmice na trup letadla má i výhodu ve snížení odrazu radarů ozařujících letoun mimo, než zpět k radaru, tak že menší efektivní RCS.
http://www.gripenblogs.com/Lis...
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Antény AESA pro F 16 jsou k vidění pouze pevné, tak že oproti pevné anténě se skenováním v cca 120° má rotace antény na Typhoonu a Gripenu zajistit zorné pole cca 200° k tomu připočtěte i lepší možnost sledování i ve vertikální rovině.
Za mně bych šel do nového Gripenu.Skrýt celý příspěvekTakze Brazilie udela pomerne kralovskou objednavku, 15 poslednich kousku si postavi sama a furt je to vyjde na 150mil+ USD za kus? Jsem docela zvedavy za co je budou nakonec ...Zobrazit celý příspěvek
Takze Brazilie udela pomerne kralovskou objednavku, 15 poslednich kousku si postavi sama a furt je to vyjde na 150mil+ USD za kus? Jsem docela zvedavy za co je budou nakonec nakupovat Svedove, resp. za co je budou nabizet dalsim mensim statum (treba i CR za par let) kdyz v tom balicku nebude i prenos technologii, nova fabrika atd.Skrýt celý příspěvek
lemkin: do roku 2027 bych už moc posloupnost nedával. Během toho tendru zde bude velký tlak, aby nám byly prodány "naše" Gripeny. A zpoza oceánu zde bude velký tlak na udání ...Zobrazit celý příspěvek
lemkin: do roku 2027 bych už moc posloupnost nedával. Během toho tendru zde bude velký tlak, aby nám byly prodány "naše" Gripeny. A zpoza oceánu zde bude velký tlak na udání "jetých" F-16 z výzbroje USAF. A to nemluvě o tom, že F-35 taky bude na jiných číslech, než dnes.
a z druhé strany zde bude tlak na Europe first, tedy Rafale a Typhoony.Skrýt celý příspěvekNemáte někdo odkaz na nějaký dobrý článek "Raven ES-05 vs AAN/APG-83"? Docela rád bych si nějaký přečetl. A také srovnání s AESA Rafalu a EFT. Už mě moc nebaví ty poznámky o ...Zobrazit celý příspěvek
Nemáte někdo odkaz na nějaký dobrý článek "Raven ES-05 vs AAN/APG-83"?
Docela rád bych si nějaký přečetl.
A také srovnání s AESA Rafalu a EFT. Už mě moc nebaví ty poznámky o podřadných systémech Gripenu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...