Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
- 22. 5. 2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.
„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.
„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.
Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.
Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.
Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.
První let Gripen E v roce 2017
„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).
„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.
Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.
Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB
V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.
Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.
V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.
Propagační video o nových schopnostech Gripen E.
„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“
Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).
Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.
Zdroj: FlightGlobal, FlightGlobal
Související články
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen
Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...
- 27.04.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
- 04.09.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...
- 11.04.2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
Jirosi ty o tom letadle evidentně nevíš VŮBEC NIC, jen vaříš z vody, kalíš ji a pak vytváříš chaos. Příšerný. K tomu to Koltovo diplomatický navazování na každou pitomost co tu ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi ty o tom letadle evidentně nevíš VŮBEC NIC, jen vaříš z vody, kalíš ji a pak vytváříš chaos. Příšerný. K tomu to Koltovo diplomatický navazování na každou pitomost co tu zazní....
Tak si někde alespoň přečti dva články, než začneš psát.
U F-16 ti starý drak nevadí a mnohem novější drak Gripenu (natož Gripenu EF) je pro tebe automaticky blbě. Že Amíci vyvíjejí po dekády novou verzi CH-53 - vzlet 1964! a přezbrojí na ni do 2030 (když to pošlape) je samozřejmě super, Venomy jsou best, ale Gripen je prostě jenom od Švédů, takže z garáže,vlastně z Ikei (jako Visby, Gotland a všechny ty další projekty, u kterých peníze nekončí v kapsách oligarchů jako v USA...)
zkus si vyhledat - Flygsystem 2020 a uvidíš, že o něčem se uvažuje...oni ale vědí, proč ještě neopustili stávající, jsou chytřejší než ty, věř mi
Kolik bude stát F-35 je ve hvězdách, kolik bude stát provoz v reálu po deseti letech taky. Může to být vychytanější a levnější, ale taky to může být poruchovější a dražší. Takže jenom "wishfull odhady" na základě PR článků.
Nový Gripen jde s filozofií staršího, není důvod aby tento trend obracel, jak se neustále někteří snaží sugerovat.Skrýt celý příspěvekCharlie: "Navíc ve Švédy máme skvělou spolupráci při údržbě, spoustu toho děláme sami." A já si celou dobu myslel, že za údržbu se předplácí Švédům(tzv. operativní leasing). ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: "Navíc ve Švédy máme skvělou spolupráci při údržbě, spoustu toho děláme sami."
A já si celou dobu myslel, že za údržbu se předplácí Švédům(tzv. operativní leasing). Tedy udržení letadel ve vzduchu je plně v kompetenci Švédské strany. A nebavíme se o fyzické práci, ale o dílech bez nichž to prostě nepoletí. Nebo se některý český výrobce zapojil do výroby komponent pro Gripen?Skrýt celý příspěvek@Charlie, A sel byste do toho ikdyby v tom case F-35 stala treba 80mil E a Gripen E/F 120mil E? Jasne ze zazemi to zase trosku posune smerem ke Svedum (a nasledny servis to treba ...Zobrazit celý příspěvek
@Charlie,
A sel byste do toho ikdyby v tom case F-35 stala treba 80mil E a Gripen E/F 120mil E? Jasne ze zazemi to zase trosku posune smerem ke Svedum (a nasledny servis to treba klidne otoci), ale furt to muze a nejspis i bude vychazet (a ted jen hrube nastrelim) treba na 1,5mld E za letku F-35 a 2mld E za letku Gripenu E/F. Zakladni ekonomicka poucka, cena dnesnich penez je vyssi nez penez budoucich, pak veli jasne => nakup toho levnejsiho, coz dost mozna bude F-35. A uprimne, sebehloubs modernizovany Gripen E/F si furt ponese stigma 4. generace (a je jedno jake cisilko napiseme za tu "desetinou carku", klidne pisme 4,9gen), kde F-35 bude top produkt, dalece rozsirenejsi u spojencu a vyrabenej spojencem.
@KOLT
Libi se mi vas "diplomaticky slovnik" :D
Ad Gripen ala "skoro 5th gen". Gripen bude umet supercruise, gripen ma male RCS (ostatne, to je dnes dobrym zvykem i u dalsich 4.gen kousku), ale co z toho ma v bojove konfiguraci (a nejen gripen, ale EF, F-16, Rafale...)? 5th gen to nebude dokud je bude svazovat (a parametry budou platit jen na papire v hole konfiguraci) odpor vzduchu vne nesenych zbrani, narust RCS s kazdou podvesenou zbrani atd.
Aby to umelo nest neco interne, to uz se nebavime o velkem zasahu, to se bavime o komplet novem letadle. A jak pisete, to uz Svedsko samo neutahne => cas hledat v evrope spojence, byla by skoda kdyby koncept gripenu inkarnaci E/F umrel.Skrýt celý příspěvekKOLT: "– drak, který jediný je skutečně švédský, by bylo potřeba posunout asi nejvíce z celého éra" Přesně na tohle sem myslel. Vždy dochází k výměně komponent do draku, ne k ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: "– drak, který jediný je skutečně švédský, by bylo potřeba posunout asi nejvíce z celého éra"
Přesně na tohle sem myslel. Vždy dochází k výměně komponent do draku, ne k výměně draku a zachování komponent. Tedy Gripen zaostává tam kde se nejhůře mění.
"Nicméně je to mnohem lepší než začínat na zelené louce."
Už skoro všichni pochopil, že bez "stealh" se dalšího posunu nedosáhne.
Tady se nejedná o 20(30). let starý stroj, který je možno někam posunout a tím ho vylepšit. Tady se bavíme o novém letadlu! Které se ještě ani nevyrábí!
"Motor, který zvládne s letadlem supercruise"
Z jakou výzbrojí a jak daleko?Skrýt celý příspěvekJiriR: integrace amerických AA střel na sovětský pozemní PVO není bez problému a vyžádalo by si několik let vývoje. a ani nedokážete napsat správně jméno vámi oblíbené ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR: integrace amerických AA střel na sovětský pozemní PVO není bez problému a vyžádalo by si několik let vývoje. a ani nedokážete napsat správně jméno vámi oblíbené střely.
Ad Gripen-E vs F-35. Tady je dobré si uvědomit, že cena letadla je jen součást celkové ceny. Pro naše letectvo je řekl bych cena za provoz extrémně důležitá, jednorázový výdaj se totiž tlačí parlamentem lépe než průběžné uvolňování velkých prostředků na provoz a údržbu a F-35 v tomhle bude extrémně drahá. Navíc ve Švédy máme skvělou spolupráci při údržbě, spoustu toho děláme sami.
Navíc - naše letectvo bude s érama vždycky víc lítat než válčit, v dnešní době je fakt vytížený a piloti mají krásný nálety, stíhačky jsou extrémně spolehlivý... ovšem co by bylo kdyby letová hodina stála trojnásobek toho co teď nechci moc spekulovat, ale nejspíš bychom nemohli dělat tolik air policingů jako teď a i výcvik by šel do kopru (a nedej bože kdyby třetina letadel byla uzemněná v hangáru kvůli dílům).
Klidně bych dolítával ty "naše" C/D a druhou letku postavil na E s tím, že až začnou vypadávat staší éra s koncem životnosti, tak je postupně vyřazovat a nahrazovat Ečkama (třebas i s tím, že místo E začnem pořizovat něco novějšího, přeci jen to bude za nějakých 20+ let).Skrýt celý příspěvekJirosi, ono je to asi trochu složitější. Gripen klidně může mít avioniku a sensor fusion na úrovni 5. generace. Kdybych si měl vsadit, vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby byla ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, ono je to asi trochu složitější. Gripen klidně může mít avioniku a sensor fusion na úrovni 5. generace. Kdybych si měl vsadit, vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby byla minimálně na úrovni některých vznikajících letounů 5. generace, konkrétní raději nebudu :-) Motor, který zvládne s letadlem supercruise, také má. Z 5G charakteristik tedy chybí pouze stealth, což ale momentálně na úrovni amerických strojů nemá nikdo. A Gripen má relativně malou RCS, s nějakým tím vývojem by se dala dostat asi i na úroveň... no, nebudu zmiňovat ;-) Čili vyvinout z něj letoun 5. generace by nebylo až tak nemožné. Má to ale několik háčků:
– motor je americký (to by ještě bylo řešitelné, neb Volvo by asi dokázalo vytahnout solidní výkon i z původní jednotky (která je tedy také americká, ale co už ;-) ));
– avionika pochází různě z celého světa, Thales, BAE.... čili také vlastně není švédská
– drak, který jediný je skutečně švédský, by bylo potřeba posunout asi nejvíce z celého éra
Takže ano, bez velké investice by se proměna Gripenu v 5. gen neobešla. Nicméně je to mnohem lepší než začínat na zelené louce. Kdyby se Švédi dali do holportu (když už ne s Airbusem) s Brity (stejně používají hromadu věcí od BAE, navíc UK má zkušenosti se stealth konstrukcemi) a Japonci (AESA, elektronika obecně, rakety, vlastní letecký vývoj včetně studie 5. gen), mohlo by to být na poli jednomotorových letadel ještě zajímavé :-)
Když si vezmu, že vývoj letadla 5. generace nebyla žádná procházka růžovým sadem ani pro vojensko-průmyslovou základnu USA ve spolupráci se spojenci, nevidím pro samotné Švédy šanci udržet se nejen na špičce, ale ani blízko ní. Je to škoda, ale je to tak :-(Skrýt celý příspěvekClanek- To máte samozřejmě pravdu, taky jsem se nedávno takto logicky dotázal, ale odpovědi jsem se nedočkal- myslím si že je to „takovým teď modním“ předsunutím odpalovače cca 20 ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek- To máte samozřejmě pravdu, taky jsem se nedávno takto logicky dotázal, ale odpovědi jsem se nedočkal- myslím si že je to „takovým teď modním“ předsunutím odpalovače cca 20 Km před radar s delším dosahem a tím pádem vyšším dálkovým dosahem systému a ono se to lépe počítá jako čtverec…….Skrýt celý příspěvek
"odhadovaný dosah AIM 120 odpáleného ze země je 25 Km (čtverec 2500 km2)" Nebylo by vhonejsi, kdyz uz, to pocitat jako obsah kruhu? Pokud ma neco dolet 25km, tak to 35km (do ...Zobrazit celý příspěvek
"odhadovaný dosah AIM 120 odpáleného ze země je 25 Km (čtverec 2500 km2)"
Nebylo by vhonejsi, kdyz uz, to pocitat jako obsah kruhu? Pokud ma neco dolet 25km, tak to 35km (do rohu toho ctverce o stranach 50km) doleti jen stezi.Skrýt celý příspěvekFajn článek a příspěvky- já vnímám letectvo, AA výzbroj a radary komplexně, jako jednu věc, proto… - Navýšení Gripenů C/D o 10 ks na 24 je maximum, nikoliv optimum- s každou ...Zobrazit celý příspěvek
Fajn článek a příspěvky- já vnímám letectvo, AA výzbroj a radary komplexně, jako jednu věc, proto…
- Navýšení Gripenů C/D o 10 ks na 24 je maximum, nikoliv optimum- s každou generací ( i s + verz.) se počet snižuje, proto myslím, že ideální by bylo navýšit počet o 4 ks ver. C s MS20 a u všech se pokusit získat Raven a IR čidlo v přídi.
- Současné rakety Aim 120 C5 (24 ks pořízeno) spolu s AIM 9M (cca 100 ks) přesunout na odpalovací zařízení 2K12 (kombinace (AIM120 a AIM9)- odpalovačů je 16 Ks, odhadovaný dosah AIM 120 odpáleného ze země je 25 Km (čtverec 2500 km2) x 16 odpalovačů – 40 000 km2- tj. větší polovina země (70 000 Km2) pod PVO. Dva radary 2K12 nechat modernizovat v Retia (prototyp byl odzkoušen- když už chcete mít chlapi prachy doma..) a další 2-3 radary pro navádění PVO využít z izraelské dodávky multi funcion radarů. K tomu všemu především přikoupit 2 baterie systému Barak v rámci tendru na PVO Medium Range, s částečně protiraketovými schopnostmi.
- AA výzbroj pro Gripen a Alca- pro L 159 bez větších debat- jeden balík britských raket asrram (benefitem je dosah 50 km a kurz libry 29,3 Kč) a Brimstone (stačí verze I), pro Gripen 38 ks Meteor a Asraam- (už dnes cvičí letky jak „utahat“ na konci dráhy AIM 120c5- proto Meteor). Integraci ASRRAM by mohl částečně evropský výrobce a v případě L159 i Vodochody (už kdysi nabízel Rafael pro L159 plnou integraci za své). Mírně to jde ale proti současným plánům na modernizaci L159 s pomocí izraelské techniky (další články o MLU L 159, včetně software prodloužení dosahu radaru na www.czechairforce.com... )
- Raketa Mica (IR).. je sice fajn- režimy spolupráce při odpalu a dosah 60 km, ale je abnormálně drahá…Skrýt celý příspěvekProstě Švédové si uvědomily, co mají... A pokud máte i ty nejdokonalejší parní vlaky ve chvíli kdy se všechny tratě elektrifikují. Tak prodáte celý vývoj v podstatě komukoliv, ...Zobrazit celý příspěvek
Prostě Švédové si uvědomily, co mají... A pokud máte i ty nejdokonalejší parní vlaky ve chvíli kdy se všechny tratě elektrifikují. Tak prodáte celý vývoj v podstatě komukoliv, protože zítra bude bezcenný.
A to je případ většiny technologii Gripenu E/F. Na jeho základě žádný 5.-6?. Gen nevznikne. Tedy nevznikne bez masivní investice…
Rasto12: „Pamätám si keď vyšiel Gripen - "Švédsky úlet". Bol tu Eurofighter, Rafale a Švédi boli len do počtu. No a dnes ....“
Gripen C/D má ukončenou výrobu. Jak Rafale, tak Eurofighter se stále vyrábí. Švédové představily nový stroj, který je jen vylepšení starého. Ale když vezmeš, že starý konkuroval jen cenou. Tak čím bude konkurovat tenhle?
Když tu máme v podstatě jen to samé o 20.let starší, ale dražší?Skrýt celý příspěvekPR článok. Nevadí. Jas je super voľba. Aj pre SR. Má to Maďarsko , Česko. To čo má ČR však už skončilo .Žiadny prenájom. USA nám ponúka fakt špičkové F-16, ale ostal by som pri ...Zobrazit celý příspěvek
PR článok. Nevadí. Jas je super voľba. Aj pre SR. Má to Maďarsko , Česko. To čo má ČR však už skončilo .Žiadny prenájom. USA nám ponúka fakt špičkové F-16, ale ostal by som pri Európe. Švédi ponúkajú dobrý stroj a v cene sú aj nejaké zbrane. Slušný bonus. Pamätám si keď vyšiel Gripen - "Švédsky úlet". Bol tu Eurofighter, Rafale a Švédi boli len do počtu. No a dnes ....Skrýt celý příspěvek
Jihoafrické JAS-39C/D byly nejdříve, cca od roku 2009 (kontrakt 2008), dočasně vyzbrojeny jen střelami IRIS-T. Od roku 2015 běží výroba domácích střel (s brazilskou účastí, ...Zobrazit celý příspěvek
Jihoafrické JAS-39C/D byly nejdříve, cca od roku 2009 (kontrakt 2008), dočasně vyzbrojeny jen střelami IRIS-T.
Od roku 2015 běží výroba domácích střel (s brazilskou účastí, které je ale prakticky zmražena kvůli brazilské finanční krizi) A-Darter, které jsou stejné kategorie (IR SRAAM) jako IRIS-T.Skrýt celý příspěvekPokud pronájem stávajících končí 2027, tak sekce akvizic či vyzbrojování nebo jak se o teď jmenuje vypíše zadání pro tendr v létě 2027 :-) A pak nastane folklórní záležitost a sice ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud pronájem stávajících končí 2027, tak sekce akvizic či vyzbrojování nebo jak se o teď jmenuje vypíše zadání pro tendr v létě 2027 :-) A pak nastane folklórní záležitost a sice jednací řízení bez uveřejnění z důvodu časové tísně. V časové tísni se Bartákovalo o 106....Skrýt celý příspěvek
@ balm Nevím, co bereš za matroš, ale nejdříve si počkej až JAS-39E/F vyvinou a skutečně integrují nějaké zbraně. Žádný uživatel JAS-39A-D dnes nepoužívá izraelské střely Python ...Zobrazit celý příspěvek
@ balm
Nevím, co bereš za matroš, ale nejdříve si počkej až JAS-39E/F vyvinou a skutečně integrují nějaké zbraně. Žádný uživatel JAS-39A-D dnes nepoužívá izraelské střely Python a není důvod, proč by to švédské a brazilské JAS-39E/F měly změnit.
Švédsko je partnerem programu IRIS-T a jistě mu zůstane věrno i nadále. Brazílie je zase partnerem jihoafricko-brazilského programu A-Darter a jihoafrický Denel Dynamics měl v roce 2016 uzavřít kontrakt na jejich integraci do brazilských JAS-39E/F. Jednu dobu se dokonce hovořilo o brazilském zájmu ušetřit v době těžké hospodářské krize Brazílie a koupit IRIS-T.
V každém případě ani jeden z obou stávajících zákazníků verze E/F nebude investovat do integrace izraelských střel. Naopak střel IRIS-T se možná dočkáme i u nás, protože počátkem příštího desetiletí si AČR musí pořídit nějakou náhradu za stávající AIM-9M, kterým bude končit životnost.Skrýt celý příspěvekProblem to bude hlavne pro staty jako CR. Kazdy vetsi stat (kazda vetsi objednavka) si u Gripenu muze "prijit na sve", dostat komplet balicek vcetne prenosu technologii, vlastni ...Zobrazit celý příspěvek
Problem to bude hlavne pro staty jako CR. Kazdy vetsi stat (kazda vetsi objednavka) si u Gripenu muze "prijit na sve", dostat komplet balicek vcetne prenosu technologii, vlastni linky atd. Nakonec bych se ani nedivil, kdyby se Gripenu E/F nakonec vyrobilo vic kusu mimo SWE nez ve SWE samotnem. Z tohohle pohledu, pohledu co vsechno se da koupit ( jednim slovem vyjadreno: vsechno) a co za sve penize clovek dostane, je to pro staty jako Indie jednoznacne nejlepsi moznost, nejen jako nahrada jednadvacitek.
Ale co CR, jake podminky budou nabizene ji a dalsim statum co budou potavat jednu, no, kdyz dobre tak casem mozna dve letky? Tam uz to ruzove moc nevidim. Vyrabet to budou Svedi, v malych seriich a predevsim draze. S nakupem vojenskeho materialu si clovek "kupuje i dobre vztahy a spojence" a to mame na jedne strane male neutralni SWE, na druhe strane velke spojence z NATO z USA (F-35) nebo Evropy (EF, Rafale, 6th gen). Nemyslim ze tu nekdo pochybuje o kvalitach Gripenu E/F, ale v nasem "malem stredoevropskem kontextu" (vyjma Polsko) se z levneho gripenu muze stat letadlo sakra drahe, drahe na porizeni i "drahe na spojence". To pak levny provoz nezachrani.Skrýt celý příspěvekGripen E/F je určitě dobré éro. Problém bude mít v tom, že bude soupeřit proti F-35, která je holt o něco dál, přitom budou obě letadla stát zhruba stejně. Čili Švédi budou muset ...Zobrazit celý příspěvek
Gripen E/F je určitě dobré éro. Problém bude mít v tom, že bude soupeřit proti F-35, která je holt o něco dál, přitom budou obě letadla stát zhruba stejně. Čili Švédi budou muset nabízet něco navíc – pochopitelně provozní cenu (jenže v přepočtu na jeden stroj, nikoliv na údernou sílu, tam to může být úplně jinak), pravděpodobně přenos technologií (Brazílie už využila, mohla by třeba Indie, pro ty by to IMHO bylo dobré letadlo jako náhrada Mig-21), možná výhoda víceméně absence politického tlaku (státy z Latinské Ameriky si F-35 koupí leda pokud jsou hodně proami). Jen se trochu bojím, jestli časem švédské feministky a pacifisté všech myslitelných pohlaví nebudou dělat problémy větší než USA ;-) O nejmenované zatímještěminoritě raději nemluvě.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...