Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje

Gripen E za letu; větší foto / SAAB

Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.

„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.

 

 

„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.

 

Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.

 

Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.

 

Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.

 

Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.

 

Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.

 

První let Gripen E v roce 2017

 

„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).

 

„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.

 

Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.

 

Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB

 

V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.

 

Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.

 

V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.

 

Propagační video o nových schopnostech Gripen E.

 

„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“

 

Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).

 

Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.

Zdroj: FlightGlobalFlightGlobal

Nahlásit chybu v článku


Související články

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...

Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...

Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen

Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...

České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pet.rok
    21:51 24.05.2018

    Shania: fuzia dat a situacne povedomie su paradoxne oblasti v ktorej mozu konkurenti "dohonit" F-35 najskor, ak sa im podari prislusne senzory (napr. DAS) vhodne zakomponovat do ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    fuzia dat a situacne povedomie su paradoxne oblasti v ktorej mozu konkurenti "dohonit" F-35 najskor, ak sa im podari prislusne senzory (napr. DAS) vhodne zakomponovat do draku, co sa v podstate technicky da dosiahnut v ramci modernizacie.

    stealth, dlhy dolet a interne nesenie vyzbroje bez noveho draku a motorov (teda realne vyvoja noveho lietadla) nedosiahnu a to je prave vyvoj ktory trva velmi dlho a preto ma F-35 casovo taky naskok.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:22 24.05.2018

    Už na začátku jsem ti řekl, ať si nejdřív přečteš o Gripenu alespoň dva články (nebo sloupek na wikipedii), než začneš všechny poučovat jeho "hodnocením". Z hlavy mě napadají ...Zobrazit celý příspěvek

    Už na začátku jsem ti řekl, ať si nejdřív přečteš o Gripenu alespoň dva články (nebo sloupek na wikipedii), než začneš všechny poučovat jeho "hodnocením".
    Z hlavy mě napadají hned tři evropské země, které se podílejí na komponentech do Gripenu. Že má mnoho zahraničních systémů byl mimochodem i tvůj objev na začátku. Opět ale nechápu o co ti jde, protože i u Francouzů, kteří si "sámoší" se stále jedná o evropský průmysl, který když se prodává a objednává, tak logicky reinvestuje do sebe a tím se vyvíjí...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:08 24.05.2018

    Luky: Klidně uveď moje tvrzení na pravou míru. Rád si poslechnu kde se mimo Švédsko, Francii vyrábí komponenty pro Gripen, Rafale.

    Luky: Klidně uveď moje tvrzení na pravou míru. Rád si poslechnu kde se mimo Švédsko, Francii vyrábí komponenty pro Gripen, Rafale.

  • Luky
    21:00 24.05.2018

    klasika - Jirosi vytvoří (vyjde mu, na začátku neví) neexistující předmět sporu a o něj se bude přít a přecházet k dalším - celek ale vůbec nedává smysl a není jasné o co mu ...Zobrazit celý příspěvek

    klasika - Jirosi vytvoří (vyjde mu, na začátku neví) neexistující předmět sporu a o něj se bude přít a přecházet k dalším - celek ale vůbec nedává smysl a není jasné o co mu jde.
    Chce snad aby Evropa přestala používat Americké typy aby jich tu bylo míň (od ex sovětských se ustupuje)? Nechce, jinde se přeci snaží "dokázat", že jsou vhodnější.

    Nebo co je třeba tohle: "Ale jediný evropský průmysl je EF, to ostatní je podpora národního průmyslu! " Z každého podobného uzlového bodu se lze dostat na náhodné místo bez jakýchkoli souvislostí. Je to k breku.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:55 24.05.2018

    Jirosi: nehodlám dál řešit tvé honění za ocasem. Promiň.

    Jirosi: nehodlám dál řešit tvé honění za ocasem. Promiň.

  • Jirosi
    20:51 24.05.2018

    Klidně je doplň pro USA i Evropu... A pak si to spočítej.

    Klidně je doplň pro USA i Evropu... A pak si to spočítej.

  • skelet
    20:48 24.05.2018

    Jirosi: fňuk.. a co? Je to stále stejné. Neshodly se na vývoji jednoho typu, protože měly rozdílné požadavky. Tak se vyvinuly tři typy. Tečka. Řešíš kraviny. mimochodem USA ti ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: fňuk.. a co? Je to stále stejné. Neshodly se na vývoji jednoho typu, protože měly rozdílné požadavky. Tak se vyvinuly tři typy. Tečka. Řešíš kraviny.

    mimochodem USA ti nějaké typy chybí, že ;)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:43 24.05.2018

    Skelet: Jenže tu se neřeší roztříštěnost NAVY/AIR, ale roztříštěnost AIR. USA: F22, F35(F16), F15, a dál? EU: EF, Rafale, F35, F18, F16, Gripen, Mig 29, Mig 21,.. mám ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: Jenže tu se neřeší roztříštěnost NAVY/AIR, ale roztříštěnost AIR.

    USA: F22, F35(F16), F15, a dál?
    EU: EF, Rafale, F35, F18, F16, Gripen, Mig 29, Mig 21,.. mám pokračovat?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:39 24.05.2018

    Jirosi: no vidíš jak to ukazuje roztříštěnost v USA. Kolikl by se ušetřilo vývojem jediné konstrukce, viď? :D

    Jirosi: no vidíš jak to ukazuje roztříštěnost v USA. Kolikl by se ušetřilo vývojem jediné konstrukce, viď? :D

  • Jirosi
    20:31 24.05.2018

    Skelet: Máš špatný příměr, jen jediná USA NAVY CV bere víc letadel, než většina státu evropy.

    Skelet: Máš špatný příměr, jen jediná USA NAVY CV bere víc letadel, než většina státu evropy.

  • skelet
    20:22 24.05.2018

    Jirosi: realita je stejná = rozdílné požadavky. A to jak u Francie, Švédska a EF uskupení, tak u USAF a US Navy. Prostě jen heldáš hůl, kterou bys zmlátil psa ;)

    Jirosi: realita je stejná = rozdílné požadavky. A to jak u Francie, Švédska a EF uskupení, tak u USAF a US Navy. Prostě jen heldáš hůl, kterou bys zmlátil psa ;)

  • Luky
    20:21 24.05.2018

    @Rase taky si myslím, že požadavky EF byly jinde...oproti tomu ve Švédsku měli bohaté zkušenosti Viggenem, který přišel po lehkém Drakenu - a po zralé úvaze se rozhodli pro ...Zobrazit celý příspěvek

    @Rase
    taky si myslím, že požadavky EF byly jinde...oproti tomu ve Švédsku měli bohaté zkušenosti Viggenem, který přišel po lehkém Drakenu - a po zralé úvaze se rozhodli pro návrat k lehké mašině, která také měla vzdorovat Suchojům

    Za mě je skvělé, že tu vznikly stroje s rozdílnou filozofií.
    Kdyby do budoucna sdílely motory a další evropské komponenty i výzbroj, bylo by to ideální. Jak ekonomicky, tak bezpečnostně a logisticky.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:12 24.05.2018

    Jara: "jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl" Ale jediný evropský průmysl je EF, to ostatní je podpora národního průmyslu! skelet: Jenže USA to platí z Federalu, v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: "jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl"

    Ale jediný evropský průmysl je EF, to ostatní je podpora národního průmyslu!

    skelet: Jenže USA to platí z Federalu, v Evropě se to platí z národních rozpočtů. Nemám problém, když se pro námořní složky Evropy koupí Rafale, a pro pozemní EF.... ale realita je jinde.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:04 24.05.2018

    Luky: myslím že koncem studené války, nebyl ve Francii, Německu nebo Británii zájem provozovat lehký jednomotorák jako je Gripen. Přeci jen nový stroj mě čelit sovětským Suchojům, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:
    myslím že koncem studené války, nebyl ve Francii, Německu nebo Británii zájem provozovat lehký jednomotorák jako je Gripen. Přeci jen nový stroj mě čelit sovětským Suchojům, tedy velkým přemotorovaným mašinám se skvělou manévrovatelností. Právě s tím vznikal Typhoon (aby se jim minimálně vyrovnal). Nikoho tehdy nenapadlo, že v budoucnu bude zájem o lehoučký jednomotorák k ostraze vzdušného prostoru :DSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:38 24.05.2018

    Vcelku nemám zásadní problém když se nakoupí něco z USA ale případ F35 je o tom jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl mužem je samozřejmě nakoupit všichni a vysrat se ...Zobrazit celý příspěvek

    Vcelku nemám zásadní problém když se nakoupí něco z USA ale případ F35 je o tom jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl mužem je samozřejmě nakoupit všichni a vysrat se úplně na vývoj, tím se ale postavíme do pozice amerických
    “ děvek “ musíme si uvědomit jak velkou ekonomickou silou disponuje Evropa vůči její síle vojenské a srovnejte to z USA tady prostě není něco v pořádku.....Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:30 24.05.2018

    Jirosi: dyť ani letecké složky USa se nedokázaly shodnout na vývoji jednoho letounu. Podařilo se jim to až s programem F-35. Phantomy, Corsairy se tak nějak vyskytly. Tvrdit o ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: dyť ani letecké složky USa se nedokázaly shodnout na vývoji jednoho letounu. Podařilo se jim to až s programem F-35. Phantomy, Corsairy se tak nějak vyskytly. Tvrdit o programech Typhoon, Rafale a Gripen něco o roztříštěnosti je směšné.

    logik: logiku logikuSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:22 24.05.2018

    Shania Víš to si úplně netrofnu říci jak moc daleko je Rafi F4 a F35 a myslím že tady to nedokáže nikdo.....podstatný je ten humbuk kolem F35 je to cílené politické protlačování ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania
    Víš to si úplně netrofnu říci jak moc daleko je Rafi F4 a F35 a myslím že tady to nedokáže nikdo.....podstatný je ten humbuk kolem F35 je to cílené politické protlačování tohoto letadla pod záminkou kopě toho nejlpšího si položte vlastní letecký průmysl,to letadlo nás má přinutit být závislí na USA vzpomináte na norské potíže s přenosem citlivých údajů ???Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:02 24.05.2018

    Ale dyk i Gripen je plod mezinárodní spolupráce...a jako vždy, nejvíc vydělá integrátor, ale taky nese rizika...to je život. To letadlo je ale skvělý..... a sám píšeš, že už místo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale dyk i Gripen je plod mezinárodní spolupráce...a jako vždy, nejvíc vydělá integrátor, ale taky nese rizika...to je život. To letadlo je ale skvělý..... a sám píšeš, že už místo EF + Rafale měli TENKRÁT dělat oba typy - lehčí a těžší. Podle mě ale v osumdesátkách ještě nebyla modulárnost a miniaturizace natolik pokročilá i rozšířená a byl vlastně zázrak, že se vůbec spojili alespoň takhle (do té doby si každý dělal sám nebo bral od Amíků, resp. už Tornádo bylo dost průlom).Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:53 24.05.2018

    Luky: Jenže jedna věc je chtít spolupráci. Být se v prsou nad jejími plody. A pak si koupit gripen místo EF. Ano, je dražší. Ale to je přesně ta oběť, kterou mohou přinášet i ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Jenže jedna věc je chtít spolupráci. Být se v prsou nad jejími plody. A pak si koupit gripen místo EF.
    Ano, je dražší. Ale to je přesně ta oběť, kterou mohou přinášet i malé státy.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:53 24.05.2018

    Jara: už jste to tu psal předtím, je prostě důvod, proč F-35 přináší fundamentální změny v operačním nasazení, které žádný z předchozích stojů nepřinesl a to ani F-22. Tohle neni ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: už jste to tu psal předtím, je prostě důvod, proč F-35 přináší fundamentální změny v operačním nasazení, které žádný z předchozích stojů nepřinesl a to ani F-22. Tohle neni PR LM, ale vychází to prostě zkušenosti provozovatelů a ty jsou zatím velmi krátké a dnes nikdo neví co všechno se bude dát dělat.


    Ano Rafale je na tom z konkurence nejspíš nejdál, ale ani ve verzi F4R, se bude teprve dotahovat na to kde je F-35 dnes... A to už bude F-35 mířit k bloku 5...

    Takže věř tomu, že je obrovský rozdil v tom jak kvalitní informace a jaké množství dokáže F-35 vygenerovat a předat, aniž by pilot vůbec hnul prstem, než v jakémkoliv jiném stroji aktuálně ve službě...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9