Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
- 22. 5. 2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.
„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.
„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.
Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.
Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.
Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.
Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.
První let Gripen E v roce 2017
„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).
„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.
Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.
Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB
V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.
Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.
V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.
Propagační video o nových schopnostech Gripen E.
„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“
Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).
Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.
Zdroj: FlightGlobal, FlightGlobal
Související články
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen
Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...
- 27.04.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
- 04.09.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...
- 11.04.2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
Ale tak hlavně on byl EF navzdory Frantíkům integrační úspěch...jen se podívejte, kolik států se dalo dohromady. Ukázalo se, že to jde. Nebylo to dokonalý, ale ono se nic nestane ...Zobrazit celý příspěvek
Ale tak hlavně on byl EF navzdory Frantíkům integrační úspěch...jen se podívejte, kolik států se dalo dohromady. Ukázalo se, že to jde. Nebylo to dokonalý, ale ono se nic nestane samo a jednoduše. To samý Airbus a kde je teďka (tam zas Frantíci představovali stmelující prvek, pokud to chápu správně).
Přijde mi to takový buranský, celý to shazovat a vlastně pokaždý dokazovat, jak to "oni udělali blbě ve srovnání s Američany" (a co my?). Já se nikdy netajil tím, že EF mi vedle Gripenu a Rafale přijde zvenčí takový nejvíc konzervativní, asi tím bachratým průřezem ala F-4, to ale neznamená, že není technologickým skokem (po Tornadu a Lightingu). Má ale svoje kouzlo a v luftu bude na AA možná i nejsilnější z celý trojky. Sakra nebezpečný letadlo.
A ta deklarovaná protiraketová schopnost IRIS-T určitě není vycucaná z prstu a trochu mi to připomíná film "Stealth" :)
Vizi dvoumotoráku a jednomotoráku se sdílenými technologiemi jsem tu vehementně razil, to ale přece neznamená, že vše ostatní je k ničemu. Třeba je efektivnější investovat hlavně do dronů, doprovodných rojů a robotických technologií, které budou spolupracovat se stávajícími upgradovanými letouny s lidskou posádkou...
--------------------------------
Takže kdyby se někteří politici místo vysmívaní Battle groups taky o něco trochu snažili (což mi ale příjde, že mnozí už chápou oč tu běží, možná i díky Friedmanovi)...tomu by ale mělo jít na druhou stranu naproti nejužší prdelní vedení EU tím, že se začne nechat pořádně volit a taky se podle toho bude ke kontinentu chovat. Opět se tak nestane samo a bez nátlaku (proto vidím dobro v riziku nesystémových stran).Skrýt celý příspěvekskelet: Jasně, že na F35 mít nebudou. Ale to neznamená, že mezi nima furt nebudou podstatný rozdíly. T34 i T72 je dneska starej křáp, ale pořád bych měl radši v armádě T72. než ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: Jasně, že na F35 mít nebudou. Ale to neznamená, že mezi nima furt nebudou podstatný rozdíly. T34 i T72 je dneska starej křáp, ale pořád bych měl radši v armádě T72. než T34, jakkoli to býval dobrý tank.
A ne, že bych si nemyslel, že F35 je podstatně výkonnější než F16, ale zas bych až tak 4+ generaci do sběru neposílal. 5. generace je na světě tak málo, že i 4+ generace má slušnou bojovou hodnotu. Ale budu s Tebou souhlasit, když budeš tvrdit, že v poměru cena/výkon už ji nebude mít moc smyslu kupovat.
shania: Asi jsem to nenaspal pochopitelně. Já jsem porovnával F16 s C/Dčkem a tam jsem tvrdil, že bude F16 podstatně lepší - protože se do ní budou lít peníze. To, že ty peníze jsou a budou nalité nejen do hardwaru, ale i a především do softwaru - jasně, souhlas.
E/F na tom bude asi podstatně líp než C/D a myslím, že pokud to švédi dobře dotáhnou, tak to bude asi stroj schopnostmi srovnatelný s F16V. U něj bych se spíše obával o to, kolik bude stát.Skrýt celý příspěvekJirosi a víte o čem to je jen se koukněte na diskuzi všichni se mohou posrat z toho jak je Typhoon drahý a náročný na provoz a co ten F22 ten je prostě supr dupr ať to stojí co to ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi a víte o čem to je jen se koukněte na diskuzi všichni se mohou posrat z toho jak je Typhoon drahý a náročný na provoz a co ten F22 ten je prostě supr dupr ať to stojí co to stojí
Kdyby Evropa dávala na obranu to co USA do pěti let budou hrát amíci druhé housleSkrýt celý příspěvekJara: A taky s těmi letadly jako USA běžně nelétají. Prostě stejně jako u F22 je USA před všemi. Ne už o tolik, ale stále jasně ukazuje směr. Ostatní se jen vezou. Jinak, ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: A taky s těmi letadly jako USA běžně nelétají. Prostě stejně jako u F22 je USA před všemi. Ne už o tolik, ale stále jasně ukazuje směr. Ostatní se jen vezou.
Jinak, realita "fůze dat" je celkem dobře vidět na tom jak si německá delegace nechala představit F35. Aby zjistila požadavky na vlastní stroje.Skrýt celý příspěvekShania Ono tou “fúzi” dat se nezabývají jen Amíci ty o tom jen nejvíce mluví a to z prostého důvodu a tím je ten tlak vlády na program F35 já tady nechci nějak to letadlo shazovat ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
Ono tou “fúzi” dat se nezabývají jen Amíci ty o tom jen nejvíce mluví a to z prostého důvodu a tím je ten tlak vlády na program F35 já tady nechci nějak to letadlo shazovat ale tadle masáž kolem programu F35 je opravdu obrovská ..... furt se jede jenom best, best of...... ono s tím senzorickým vybavením,skripty pro zpracování dat a radarem je hodně daleko i to Rafale jen o tom frantici pořád neremcají a nepořádají stovky prezentaci s nadpisem We are the bestSkrýt celý příspěvekJirosi: vzhledem k sílí snaze o integraci i na poli bezpečnostním EU nebude jen ekonomickým spolkem. Takže proto jsem napsal "EU", neb většina členů NATO je zároveň i členy EU. V ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: vzhledem k sílí snaze o integraci i na poli bezpečnostním EU nebude jen ekonomickým spolkem. Takže proto jsem napsal "EU", neb většina členů NATO je zároveň i členy EU. V tomto pohledu je neutralita Rakouska a Švédska pomalu a jistě dosti na vodě.Skrýt celý příspěvek
Pravě ta roztříštěnost Evropy je krásně vidět na tom EF/Rafale. Místo aby vznikl jeden těžký a lehký stíhač se sdílenými komponenty, tak tu mámě klasicky Evropu. V případě ...Zobrazit celý příspěvek
Pravě ta roztříštěnost Evropy je krásně vidět na tom EF/Rafale. Místo aby vznikl jeden těžký a lehký stíhač se sdílenými komponenty, tak tu mámě klasicky Evropu.
V případě napadeni EU?
Jako čím, by tohle napadení mělo probíhat? Levným dovozem s Číny... EU je ekonomický spolek. Vojenský spolek je NATO a tam Švédové nejsou.Skrýt celý příspěvekRafale i Typhoon, v posledních verzích jsou velice zajímavé stroje, které se pořád vyrábějí a hlavně prodávají (viz zmíněné objednávky). U obou mašin se počítá s modernizačními ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale i Typhoon, v posledních verzích jsou velice zajímavé stroje, které se pořád vyrábějí a hlavně prodávají (viz zmíněné objednávky). U obou mašin se počítá s modernizačními balíčky, než bude k dispozici jejich nástupce. Chybu vidím v tom, že většinou porovnáváme Typhoon první série a Rafale pozdější série, co už má AESA atd. Reálně se si oba stroje, v posledních verzích, začínají být podobné - pokud jde o schopnosti.
balm:
chceš říct, že italové, britové a ostatní z Evropy, neumí dělat stíhačky, když zůstali v projektu Typhoon s němci ?Skrýt celý příspěveklogik: radar F-16 bude na tom podobně a nebo jen lehce líp, než co má Grypen E a to hlavně díky velikosti anteny, nemyslím si, že ten gap tam bude nějak obrovsky. Nemůžeš vzit ...Zobrazit celý příspěvek
logik: radar F-16 bude na tom podobně a nebo jen lehce líp, než co má Grypen E a to hlavně díky velikosti anteny, nemyslím si, že ten gap tam bude nějak obrovsky.
Nemůžeš vzit senzory z F-35 a považovat je za stejně schopné, největší výhodu nad konkurencí nezajišťuje samotný senzor, ale zpracování dat z těch senzoru... které je prováděno mimo ně a to je co způsobovalo největší problémy, tam kde je nejvíc kodu a knihovny hrozeb.
To že jiné stroje mají taky fuzi dat, ještě neznamená, že se prováděna na stejné urovní.Skrýt celý příspěveklogik: Véčko může být nadupané jakkoliv, ale prostě už to bude v roce 2027 morálně zastaralý stroj, který kdyby se nakoupil nový, tak bude v AČR strašit dalších 30let. Gripen C/D ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Véčko může být nadupané jakkoliv, ale prostě už to bude v roce 2027 morálně zastaralý stroj, který kdyby se nakoupil nový, tak bude v AČR strašit dalších 30let.
Gripen C/D nekoupíš v té době nový, protože se v té době nebude vyrábět. Takže si maximálně odkoupíme ty co už sídlí v Čáslavi. A ty zde budou strašit deset, patnáct let maximálně. V tom je ten podstatný rozdíl. V délce strašení těchto obstarožních strojů (pohled 2027).
A pokud Švédi nebudou idioti, tak nám dají Gripeny "C/D" za dobrou cenu, protože se na jejich místo budou tlačit Amíci s jetýma F-16C/D, F/A-18E/F, novýma F-16V a F-35, a z Evropy se zde budou tlačit s ojetinama Frantíci a členové Tajfun klubu.
Nicméně jak tradice velí, tak budou všichni v šoku, že Gripenům končí smlouva v roce 2027 a "naše" C/D se koupí v časové nouzi za cenu japonských F-3 :))Skrýt celý příspěvekbalm: Tak Rafale a tím pádem politické fiasko Eurofighteru, byl spíš hřebíček do rakve té Evropské spolupráci, co nutné potřebujeme. Mimochodem Rafael nemá delší dosah než EF, ...Zobrazit celý příspěvek
balm: Tak Rafale a tím pádem politické fiasko Eurofighteru, byl spíš hřebíček do rakve té Evropské spolupráci, co nutné potřebujeme.
Mimochodem Rafael nemá delší dosah než EF, budou tak nějak na stejno, EF nese interně víc paliva 5t vs 4,7t. To proč má Rafale delší dosah jsou obrovské 2000l EFT pro AG mise (celkem 11,4t paliva).
EF má jen 1000l (celkem 8,2t paliva) vs Rafale 1250l pro AA mise (F-35A (8,4t) nese stejné množství paliva interně jako EF i s EFT). Pokud by byli požadavky, tak asi nic nebrání aby Typhoon nesl obdobně velké EFT, jediný problém je, že např aby unesl storm shadow, musel by vypustit dvě přídavné nádrže. Tento problém Rafale nemá.Skrýt celý příspěvekskelet: To bych o F16 právě rozhodně netvrdil. Jasně, na F35 mít nebude, ale furt bude mít radar se schopnostma skoro toho z F35 a integrovanou podobnou výzbroj. Oproti tomu do ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: To bych o F16 právě rozhodně netvrdil. Jasně, na F35 mít nebude, ale furt bude mít radar se schopnostma skoro toho z F35 a integrovanou podobnou výzbroj.
Oproti tomu do C/D už nikdo moc investovat nebude, radar mu už navždy zůstane klasickej dopplerovskej, avionika se už moc hejbat nebude atd.....
Jasně, obě dvě letadla mají "zastaralé" draky, které neumožňují ani vnitřní zbraňové šachty, ani stealth - ale to je pořád jen jedna z X technologií, které dělají 5. generaci 5. generací.
Luky:
tady s Tebou plně souhlasím. Jen bych dodal, že navíc EFT velmi uškodil odchod Francie - holt když se plánovanej rozpočet smrskne skoro na polovinu, tak to je na programu vidět.
Takhle má bohužel Evropa místo jednoho špikovýho dvě sice furt dobrý letadla, ale vyráběný v menším počtu a tedy drahý - a navíc bez potřebnejch financí na jejich modernizaci a další vývoj...Skrýt celý příspěvekjara: je to dle koncepce z roku 1993 nebo tak nějak. Tehdy se předpokládala akvizice 36 nadzvukových bojových letounů a 72 podzvukových bojových letounů. Za Zemana se počet ...Zobrazit celý příspěvek
jara: je to dle koncepce z roku 1993 nebo tak nějak. Tehdy se předpokládala akvizice 36 nadzvukových bojových letounů a 72 podzvukových bojových letounů. Za Zemana se počet poptávaných nadzvukových letounů smrskl na 24, za Špidly na 14.
logik: v roce 2027, o kterém se já bavím, bude C/D a V stejný morálně zastaralý krám. Proto mezi ně dávám a budu dávat rovnítko. Rozhodně se mi nelíbí představa, že se v roce 2040 bude po českém nebi prohánět letadlo, které vzlétlo v roce 1973... a to může mít jakékoliv sexy křivky.
Celé to tóčo okolo "V" mi přijde jako kecy okolo oktávky v plné palbě, na hlínách, v metle a ftdíčku.Skrýt celý příspěvekAle EFT se stále vyrábí a státy ho objednávají a nevím, kde bereš jistotu, že IRIS-T letectva a výrobce nezkouší...navíc se vyvýjejí nové verze, ta střela pokračuje a má velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Ale EFT se stále vyrábí a státy ho objednávají a nevím, kde bereš jistotu, že IRIS-T letectva a výrobce nezkouší...navíc se vyvýjejí nové verze, ta střela pokračuje a má velmi slušné parametry.
http://www.diehl.com/fileadmin...
Mě přijde, že jsi si vytknul před závorku hlášku "němci letectví neumí" a teď si na to nabalíš příběh. Což nechci přehlížet jenom proto, že chválíš Gripena (já v tom totiž žádný iracionální emoce nemám, to se zase snaží podsouvat ostatní).Skrýt celý příspěvek@Luky Nevím na co reaguješ, ale unikají Ti dva zásadní body. Nikde Gripen nekritizuji, naopak Gripen chválím jako skvělé letadlo pro skromné státy s velmi nízkou cenou za ...Zobrazit celý příspěvek
@Luky
Nevím na co reaguješ, ale unikají Ti dva zásadní body. Nikde Gripen nekritizuji, naopak Gripen chválím jako skvělé letadlo pro skromné státy s velmi nízkou cenou za letovou hodinu. Naopak jsem z parametrů a testů (toho co už bylo zveřejněno/uniklo) dost natěšený na Next Generation (E/F). Za druhé, kdyby jsi četl reakci a nyní budu citovat "Saab jde jinou cestou, ten podporuje všechno, včetně výborných MICA, Meteor od MBDA a také bomby rodiny Spice". Jak vidíš, MDBA Meteor opět nekritizuji, naopak bych si strašně rád dopřál pohledu na naše pronajaté Gripeny ve formaci někde nad Islandem/Pobaltím (Air Policing) s křídly ověšenými Python 5 + Meteor. Protože v současnosti jde asi o nejlepší možné střely na trhu. Nejlépe vlastní letky Gripenů, s HMDS od BAE, protože EODAS vyvíjí a testují celkem dlouho právě pro verzi E/F. Levný, účinný a účelný letoun s naprosto smrtící municí. Nepodsouvej něco, co jsem nenapsal. Nekritizuji spolupráci z principu (6. generaci letounů stejně žádný stát sám nezvládne, možná Čína a USA. Ostatní ne.), kritizuji vždy konkrétní věc a chválím např.: Francii za odtržení od vývoje Eurofighter Typhoon. Vyrobili si vlastní univerzální letoun s delším doletem, nosností a bojovou hodnotou. Typhoon už nikdo nechce, ale Rafale se prodává a prodávat bude. Na Rafale je mnoho součástí výsledek úspěšné spolupráce např.: Spectra Thales - MBDA a co? Prostě plní svůj účel a neslouží k tomu, aby si pár politiku protáhlo hlasivky a rozdávalo své pokrytecké úsměvy s výkřiky o spolupráci a pracovních místech. Dělají to všichni a někdy se povede špičkový výsledek, někdy prostě zmetek. Barak-8 nedělal jen Izrael, ale spolupracoval s Indií. Indie zase spolupracuje s Ruskem, Rusko nabízí Indii Italské děla a střelecké radary s municí od BAE, na svých lodí z Ruska se používá Rafale z Francie, které plánují navěsit střely od MBDA (MICA už mají) i Rafael. Pragmatik bere zbrojní systémy, které mu poskytnou maximální výhody a užitek. Přeloženo na debatu okolo IRS-T: IRS-T je loterie, Python 5, AIM-9X jistota. Nic jiného v tom nehledej.
Že jsem skeptický ke schopnostem IRS-T? Ano jsem, protože Python 5 je mnohem výkonnější střela s podobnou cenou, co více, své kvality a schopnosti opakovaně prokázala v bojovém nasazení. Zkoušky jsou sice drahé, ale proč by měla skromná armáda platit prakticky stejnou cenu za neprověřenou střelu s horšími parametry, když může mít za ověřenou kvalitu. IRS-T prokázala opakovaně trefit velký nemanévrující cíl. Python 5 zkoušeli tak, že nechali letět malý dron s minimální IR signaturou nad pouští v nízké letové hladině (některé zdroje uvádí 300 stop, další 500 stop - tak či onak je to výkon) z letounu ve výšce 15 000 stop. Druhým testem bylo odpálení bez uzamčení cíle, tedy přibližně do prostoru cíle a střela si měla najít cíl autonomně. Cíl byl opět zasažen, bohužel dohledat detailní informace o druhém pokusu je téměř nemožné. Podobné parametry zkoušek provádělo USAF i NAVY, sestřelovali drony nad pouštní střelnicí. Proč asi takové zkoušky dělají, pravděpodobně proto, aby dokázali zastavit výbušninou/drogami naládované drony, přelétávající hranice, nebo blížící se ke strategickým cílům. S IRS-T žádné takto extrémně náročné zkoušky nikdo nedělal. Já nemám nic proti spolupráci, ale nesmí se spolupracovat jen proto, aby si politici podávali ruce před zraky objektivů s následným nátlakem na velmi nákladné nákupy něčeho, co nikdo neověřil a zejména proto, že jde o výsledek spolupráce.Skrýt celý příspěveklogik: Súhlasím s analýzou Gripen vs. F16V. F16 je v boji overený stroj, logistická a technická podpora v rámci Európy s lepším zázemím, plus širšie portfólio zbraňových systémov a ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Súhlasím s analýzou Gripen vs. F16V. F16 je v boji overený stroj, logistická a technická podpora v rámci Európy s lepším zázemím, plus širšie portfólio zbraňových systémov a integrované niektoré prvky z 5.generácie (radar atď.).Skrýt celý příspěvek
nesher: +1. Gripen by byl dobrý, kdyby se ho podařilo nějak zapojit do evropských projektů letounů. Jinak budeme mimo a v případě konfliktu na tom budeme hůř, než s nějakým ...Zobrazit celý příspěvek
nesher: +1. Gripen by byl dobrý, kdyby se ho podařilo nějak zapojit do evropských projektů letounů. Jinak budeme mimo a v případě konfliktu na tom budeme hůř, než s nějakým letounem z NATO (ať už se evropa dokope k vlastnímu letounu, nebo bude používat Fka...).
skelet: Obavy jsou asi opodstatněné, ale osobně bych nedával rovnítko mezi C/D a F16V. IMHO schopnosti letounů budou +-: C/D < F16V +-= E/F < F35
Ovšem s tím, že u F16 je daleko větší jistota dalších modernizací a rozvoje letounu (za jiné než naše peníze, samozřejmě pokud si něco u SAABu zaplatíme, tak to dostaneme, ale pro našich pár letadel to bude drahý).
Na straně gripenů asi budou provozní náklady (byť u E/F kdo ví....), ale cena modernizací to může krásně zabít.
Pak bych připomenul ještě jeden faktor: F16 i teď nově F35 létá ve skutečných konfliktech. Gripen nikoli. To se na vyspělosti zbraně zpravidla projeví....Skrýt celý příspěvekLuky: Keďže im po nehode v Čáslavi odstal iba jeden dvojmiestny, dlho to odkladať nemohli, náhradu obstarali ešte v ...Zobrazit celý příspěvek
Luky:
Keďže im po nehode v Čáslavi odstal iba jeden dvojmiestny, dlho to odkladať nemohli, náhradu obstarali ešte v 2016:
http://hvg.hu/itthon/20160216_... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...