FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Foto: Základem rusko-indického víceúčelového stíhače se stane Suchoj T-50. / Suchoj
Základem rusko-indického víceúčelového stíhače se stane Suchoj T-50. / Suchoj

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ambiciozního programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Základem stroje se stane vyvíjený ruský letoun Suchoj T-50. Rusko-indický stroj vzniká ve spolupráci firem Suchoj a Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Spolupráce Ruska a Indie na vývoji víceúčelového bojového letadla 5. generace se datuje k roku 2007. Obě země se dohodly, že základem nového letounu se stane vyvíjená ruská víceúčelová stíhačka Suchoj T-50 vznikající v rámci programu PAK FA (Perspektivnij Aviacionnij Komplex Frontovoj Aviacii).

Letoun FGFA je určen především pro potřeby indických vzdušných sil. Indické letectvo projevovalo zájem z počátku o 250 strojů, nyní se mluví o 130 a až 145 strojích.

Obě firmy rovněž počítají s vývozem letadla vznikajícího v programu FGFA do třetích zemí. Ve světě je údajně prostor pro prodej 500 až 600 letadel kategorie FGFA.

V současné době se Indie a Rusko dohodo na konečné podobě letadla FGFA. Informace o dohodě před pár dny přinesla ruská tisková agentura Sputnik International.

„V tuto chvíli jsme my a naší indičtí kolegové dokončili podobu exportní verzi (T-50 – pozn. redakce), známou v Indii jako FGFA. Už máme všechny dokumenty a ujasnili jsme si rozsah další fáze vývoje konstrukce a velikost budoucí výroby,“ řekl Alexandr Maršankin v rozhovoru pro ruské rádio Russian News Service.

FGFA se od T-50 liší především možností použití indických nebo cizích zbraňových systémů, tzn. např. "západní" výroby. V konstrukci FGFA se například více uplatní kompozitní materiály indické výroby. Podíl změn v konstrukci FGFA oproti T-50 má dosáhnout až 30 %.

Hlavní koncepční změnou je však důraz na dvojmístné uspořádaní letounu FGFA. Původní Suchoj T-50 je přitom jednomístný.

„V obtížných podmínkách moderní války je obtížné současně manévrovat a zaútočit na protivníka. V současné době indická strana doporučila, aby indická verze stíhačky 5. generace byla dvojmístná,“ řekl v rozhovoru Maršankin.

Program FGFA má dva roky zpoždění. S prvním letem prototypu FGFA se počítalo v roce 2014, nyní se mluví o roku 2016 nebo 2017. Indické letectvo přitom první letoun FGFA očekává již v roce 2017.

Zdroj: Sputnik Internetional, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...

Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní

Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Todomatch
    12:48 15.01.2015

    to Charlie: První půlka příspěvku trochu ironie, druhá půlka hodně vážně. Chci jen říct - jak naznačuje opakovaně i RiMr71 – že nám něco zásadního uniká. Je opravdu naivní ...Zobrazit celý příspěvek

    to Charlie:

    První půlka příspěvku trochu ironie, druhá půlka hodně vážně. Chci jen říct - jak naznačuje opakovaně i RiMr71 – že nám něco zásadního uniká. Je opravdu naivní myslet si, že pokud doslova kdekoho i tady na fóru nachází slabiny F-35, že by totéž nevěděli stratégové a konstruktéři toho stroje. To zvláště v případě USA považuji za téměř nemožné. Pokud jde o americké stíhačky asi to celé směřuje k F-22 a F-35 a ostatní až se olítá, tak dolítá. Za tím ovšem lze tušit nějakou kulišárnu a mě napadají hned dvě. Za prvé - buď si opravdu Spojené státy v případě F-35 a F-22 tak absolutně věří, že už ani na jinou kartu nesázejí a že nám se to nezdá znamená jediné, zjevně nevíme vše a netušíme jak je jejich koncept vymyšlen a jak funguje a vypadá to, že obě letadla samotná jsou jen završující prvek nějakého nového komplexního konceptu pojetí boje, ze kterého je nám známo všeho všudy 10%. F-117 a B-2 překvapily - no překvapily, naprosto šokovaly! - tvarem a vlastnostmi stealth. F-22 a F-35 se tváří konvenčněji pokud jde o vzhled, ale něco ta musí být, protože US Air Force nedělá kroky zpět. No a ta druhá možnost je - a té by nahrával omezený počet F-22 - že už Američané sázejí na úplně jiné prostředky pro případný budoucí konflikt a o těch nám nepoví ani ň. Namátkou si připomeňme tajný raketoplán X-37B.

    Tzn. že USA již nyní mají F-22, který je zatím nedostižný a hodně let ještě bude a to i když odladí T-50, protože i poté mu pořád bude dlouhou minimálně rovnocenným soupeřem, k tomu přibude hafo F-35 a dronů všech velikostí a účelů a to celé nakonec doplní stoj B-3 o kterém se také tu a tam mluví a nakonec PSG. To bude asi letectvo USA pro nejbližších pár desítek let. A mezi tím ve vesmíru ...Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:04 15.01.2015

    Todomach: počítám že váš příspěvek byl myšlen jako ironie, jinak by mi k vám neseděl, zejména ta část se Su-35 jako potravou pro F-18 a F15. Co se týče F-15, tam bych to viděl ...Zobrazit celý příspěvek

    Todomach: počítám že váš příspěvek byl myšlen jako ironie, jinak by mi k vám neseděl, zejména ta část se Su-35 jako potravou pro F-18 a F15. Co se týče F-15, tam bych to viděl spíše na plichtu (variantu SE vůbec neuvažuji, ta je jen na kreslících prknech), ale F-18?

    Jen rozdíl v dosahu radarů - radar APG-79 má dosah nějakých 160km (cca 2x více než původní APG-73, lepší údaj se mi nepovedlo dohledat), zatímco Fazotron N 011 nebo Irbis-E mají udávaný dosah až 400km (Irbis-E na cíl s RCS 3m2, Super Hornet má necelou polovinu, takže ho zjistí na kratší vzdálenost, pokud Hornet poletí v tichém módu). Nosnost mají oba stroje zhruba stejnou, ale Su-35 má větší dostup a dolet (u F-18 to dorovnává možnost tankování za letu). Celkově F-18 tahá za kratší konec provazu, hlavně kvůli radaru, jako vždy ale bude - a v tom s vámi souhlasím - záležet na úrovni pilotů, jako ostatně v každém konfliktu.

    Vyřazení F-14 byla zásadní chyba a těžký záchytný stíhač dnes US NAVY citelně chybí, zejména v situaci, dky čína razantně navyšuje svoje schopnosti úderu pomocí protilodních ŘS s dlouhým doletem nesených stále lepšími nosiči.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:45 15.01.2015

    ILoveDaring: "F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)" V čem všem lepší? Je to zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek

    ILoveDaring: "F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)"

    V čem všem lepší? Je to zajímavé - F-35 je stále ve vývoji v průběhu zkušebních sérií, spousta věcí je utajená nebo ještě nezavedená včetně systémů jejichž F-35 má být pouze součástí - T-50 je (oproti F-35) ještě v mnohem rannější fázi, pkud je F-35 dítko školou povinné, tak T-50 se učí mluvit...
    Tak v čem je lepší? Kdy? Kde? V jaké situaci? Nebo prostě "ve všech"? Třeba jo, ale jak to můžete věděět?

    Zdá se, že máte nejen informace běžným smrtelníkům utajené, ale i stroj času...Skrýt celý příspěvek

  • Moogwi
    08:41 15.01.2015

    Todomatch: máte pravdu, že F35 v ruském letectvu ekvivalent opravdu nemá ... takhle předražené letadlo, které je naprosto průměrné ve všem, co dělá, by snad vyrobit ani nedokázali ...Zobrazit celý příspěvek

    Todomatch: máte pravdu, že F35 v ruském letectvu ekvivalent opravdu nemá ... takhle předražené letadlo, které je naprosto průměrné ve všem, co dělá, by snad vyrobit ani nedokázali :DSkrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    00:02 15.01.2015

    to ILoveDaring: F-35 nemá v ruském letectvu ekvivalent. Je to jednomotorový stroj kategorie stealth, který vytvořil kategorii tak nějak samu pro sebe. Takový koncept nikdo jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    to ILoveDaring:

    F-35 nemá v ruském letectvu ekvivalent. Je to jednomotorový stroj kategorie stealth, který vytvořil kategorii tak nějak samu pro sebe. Takový koncept nikdo jiný zatím nerozvíjí. Su-35 bude spíš potrava bohatá na bílkoviny pro F-18 Super Hornet nebo F-15 Silent Eagle, při troše štěstí a bezvědomí amerických pilotů i jejich lovec. T-50 má být protějškem F-22. Na parametry co uvádí ruská strana bych vůbec nesázel, T-50 pokud jde o stealth technologii se nemůže F-35 natož F-22 ani přiblížit. Už jsme to tu x-krát probírali - viditelné lopatky ve vstupních otvorech vzduchu, nijak nezakryté z trupu trčící oplechované motory (snad třetina délky letounu!!!), zcela odkryté trysky. Trapácké kecy o plazmě vůbec neberu vážně. T-50 je spíš steel než stealth letadlo. Tedy zatím. Tak nějak doufám, že s těmi motory něco udělají, vždyť to je totální výsměch, na to se nemůžou vydržet dlouho dívat ani oni sami! A pokud jde o Evropu, ta si koupí F-35 až budou levný. Briti je kupují už teď. Nebo si udělají nějakej Silent Typhoon, či Silencieux Rafale.Skrýt celý příspěvek

  • ILoveDaring
    14:46 14.01.2015

    Oni Indové jsou dost naštvaný, i proti slibům dostanou výrazně horší verzi než rusové, ta ruská bude snad mít i šestej radar a větší pumovnici (Pojme až 20 PLŘS, ta indická jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Oni Indové jsou dost naštvaný, i proti slibům dostanou výrazně horší verzi než rusové, ta ruská bude snad mít i šestej radar a větší pumovnici (Pojme až 20 PLŘS, ta indická jen 14)

    F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)

    Ale je otázka jak proti tomu bude funkční J-20 a F-22, ale co bude dělat evropa nevím, žádnou stíhačku 5. generace pro air-to-air boj nemá a ani mít nechceš, radši dáme peníze přistěhovalcům.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    12:05 14.01.2015

    Todomach: F-35 je stavena jako stealh letadlo, takze na nejake online spojeni se zakladnou behem utoku zapomente. Behem priblizeni k cili, behem utoku a behem odletu nad ...Zobrazit celý příspěvek

    Todomach: F-35 je stavena jako stealh letadlo, takze na nejake online spojeni se zakladnou behem utoku zapomente. Behem priblizeni k cili, behem utoku a behem odletu nad vlastni/bezpecne uzemi, je zivotne dulezite potlacit veskere demaskujici vysilani. To vysilani se totiz da zarusit/zamerit/hacknout. Tak, jak to popisujete, se to da pouzit proti IS, ale tam takhle predrazenou stealth hracku neni potreba posilat. Proti armade se schopnou PVO by to nejspis byla sebevrazda.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.benus
    08:19 14.01.2015

    Lukuyi a Nikdo: ja osobne si myslim, ze do takych 20 rokov bude snaha opierat sa o dvojicu nosnych typov, nemyslim si, ze by sa nasli prostriedky a chut na vyvoj dalsich 2-4 typov ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukuyi a Nikdo: ja osobne si myslim, ze do takych 20 rokov bude snaha opierat sa o dvojicu nosnych typov, nemyslim si, ze by sa nasli prostriedky a chut na vyvoj dalsich 2-4 typov tak ako v minulosti. Na druhej strane je stale ziva diskusia o tom, ci lietadla ako F-35 budu schopne zabezpecit blizku letecku podporu, tak uvidime..., vela bude zalezat aj od toho, kam sa az vyvinu UAVSkrýt celý příspěvek

  • Nikdo
    08:04 14.01.2015

    Lukyi Su27 a F15 jsou stíhačky pro vybojování vzdušné nadvlády .Přepadový stíhač je Mig 31.

    Lukyi Su27 a F15 jsou stíhačky pro vybojování vzdušné nadvlády .Přepadový stíhač je Mig 31.

  • Lukyi
    01:06 14.01.2015

    Mě by zajímalo,jestli příjdou i s frontovou stíhačkou 5. generace.....Náhrada za Mig29...T-50 je přepadový stíhač alá Su27/F15

    Mě by zajímalo,jestli příjdou i s frontovou stíhačkou 5. generace.....Náhrada za Mig29...T-50 je přepadový stíhač alá Su27/F15

  • tomas.benus
    12:42 13.01.2015

    pokiaľ ide o ten exportný potenciál je veľmi ťažké odhadnúť, aké čísla sú ozaj reálne. Samozrejme sa nájdu krajiny, ktoré budú chcieť stíhačky 5. generácie, a k F-35 sa z ...Zobrazit celý příspěvek

    pokiaľ ide o ten exportný potenciál je veľmi ťažké odhadnúť, aké čísla sú ozaj reálne. Samozrejme sa nájdu krajiny, ktoré budú chcieť stíhačky 5. generácie, a k F-35 sa z pochopiteľných dôvodov nedostanú, ale konkurencia nebude malá - na trh sa budú tlačiť Číňania (ktorí majú hneď 2 stealth modely rozrobené), a Rusi sa netaja exportnými ambíciami pre PAK FA (aj keď samozrejme vo vypitvanej verzii). Ešte k tomu treba dodať, že FGFA určite nebude môcť byť exportovaný bez súhlasu Ruska, a bude sa zrejme byť o rovnakých zákazníkov ako spomínané ruské/čínske stroje. Chápem, že India chcela povzniesť svoj letecký priemysel opäť o niečo vyššie, otázne je, či by nezískala viac keby postupovala rovnako ako pri Su-27/-30, a do ruských PAKFA nabúchala čo najviac domácich produktov..., to len na zamyslenie, každopádne by som bol opatrný pri smelých exportných plánoch...Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    12:26 13.01.2015

    U té F-35 bych se nedivil, kdyby roli druhého v kokpitu tj. operátora hrál pozemní personál podobně jako u dronů, tj. pilot dělá svou práci a někdo na zemi kouká v daném letadle na ...Zobrazit celý příspěvek

    U té F-35 bych se nedivil, kdyby roli druhého v kokpitu tj. operátora hrál pozemní personál podobně jako u dronů, tj. pilot dělá svou práci a někdo na zemi kouká v daném letadle na vše ostatním a bombarduje přičemž cíle vidí na třech monitorech přes půl zdi. . Proto by měla dvoumístná verze Izraele logiku, protože jim by takový servis Američané nemohli poskytovat - být připojení k jejich letadlu a rozhodovat co jo a co ne, to by Izraelci určitě nechtěli. Někde tam tuším "ten high-tech bonus" F-35, který pořád mnozí marně hledají. Něco takového tam tuti musí být.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    11:45 13.01.2015

    Muž...: pokud vím, tak Izrael používá dvoumístné verze u letounů, které používá jako úderné - tj. ty které plní bombardovací mise. V tom případě je operátor poměrně zásadní, ...Zobrazit celý příspěvek

    Muž...: pokud vím, tak Izrael používá dvoumístné verze u letounů, které používá jako úderné - tj. ty které plní bombardovací mise. V tom případě je operátor poměrně zásadní, protože může nezávisle na pilotovi zpracovávat požadavky na podporu, sledovat záběry z kontejnerů nebo poslané návodčími ze země, vyhledávat cíle... je to velká zátěž. Stejnou koncepci (byť z trochu jiných důvodů) kdysi zvolilo US NAVY pro svoje F-14 (oproti primárně jednomístným F-15), kdy pilot se soustředil na ovládání stroje a letovou část, zatímco operátor obsluhoval radar a vyhledával cíle.

    IAF má ve výzbroji i klasické jednomístné F-15, které využívá jako čistokrevné stíhače, a také úderné F-15.Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    11:12 13.01.2015

    Zajímavé je, že stejnou strategii pilot+operátor razí nadále i izraelci a navzdory údajným superschopnostem systémů jednomístné F-35 prosazují vlastní dvoumístnou verzi navazující ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé je, že stejnou strategii pilot+operátor razí nadále i izraelci a navzdory údajným superschopnostem systémů jednomístné F-35 prosazují vlastní dvoumístnou verzi navazující na zkušenosti získané s F-16I Sufa. Asi na tom něco bude...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4