FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy
- 13. 1. 2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ambiciozního programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Základem stroje se stane vyvíjený ruský letoun Suchoj T-50. Rusko-indický stroj vzniká ve spolupráci firem Suchoj a Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
Spolupráce Ruska a Indie na vývoji víceúčelového bojového letadla 5. generace se datuje k roku 2007. Obě země se dohodly, že základem nového letounu se stane vyvíjená ruská víceúčelová stíhačka Suchoj T-50 vznikající v rámci programu PAK FA (Perspektivnij Aviacionnij Komplex Frontovoj Aviacii).
Letoun FGFA je určen především pro potřeby indických vzdušných sil. Indické letectvo projevovalo zájem z počátku o 250 strojů, nyní se mluví o 130 a až 145 strojích.
Obě firmy rovněž počítají s vývozem letadla vznikajícího v programu FGFA do třetích zemí. Ve světě je údajně prostor pro prodej 500 až 600 letadel kategorie FGFA.
V současné době se Indie a Rusko dohodo na konečné podobě letadla FGFA. Informace o dohodě před pár dny přinesla ruská tisková agentura Sputnik International.
„V tuto chvíli jsme my a naší indičtí kolegové dokončili podobu exportní verzi (T-50 – pozn. redakce), známou v Indii jako FGFA. Už máme všechny dokumenty a ujasnili jsme si rozsah další fáze vývoje konstrukce a velikost budoucí výroby,“ řekl Alexandr Maršankin v rozhovoru pro ruské rádio Russian News Service.
FGFA se od T-50 liší především možností použití indických nebo cizích zbraňových systémů, tzn. např. "západní" výroby. V konstrukci FGFA se například více uplatní kompozitní materiály indické výroby. Podíl změn v konstrukci FGFA oproti T-50 má dosáhnout až 30 %.
Hlavní koncepční změnou je však důraz na dvojmístné uspořádaní letounu FGFA. Původní Suchoj T-50 je přitom jednomístný.
„V obtížných podmínkách moderní války je obtížné současně manévrovat a zaútočit na protivníka. V současné době indická strana doporučila, aby indická verze stíhačky 5. generace byla dvojmístná,“ řekl v rozhovoru Maršankin.
Program FGFA má dva roky zpoždění. S prvním letem prototypu FGFA se počítalo v roce 2014, nyní se mluví o roku 2016 nebo 2017. Indické letectvo přitom první letoun FGFA očekává již v roce 2017.
Zdroj: Sputnik Internetional, IHS Janes
Související články
Suchoj T-50 pro Brazílii?
Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...
- 16.10.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50
Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...
- 11.06.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní
Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...
- 27.06.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Kauza Rafale: Indie varuje Francii
V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...
- 01.01.2015
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
to Charlie: První půlka příspěvku trochu ironie, druhá půlka hodně vážně. Chci jen říct - jak naznačuje opakovaně i RiMr71 – že nám něco zásadního uniká. Je opravdu naivní ...Zobrazit celý příspěvek
to Charlie:
První půlka příspěvku trochu ironie, druhá půlka hodně vážně. Chci jen říct - jak naznačuje opakovaně i RiMr71 – že nám něco zásadního uniká. Je opravdu naivní myslet si, že pokud doslova kdekoho i tady na fóru nachází slabiny F-35, že by totéž nevěděli stratégové a konstruktéři toho stroje. To zvláště v případě USA považuji za téměř nemožné. Pokud jde o americké stíhačky asi to celé směřuje k F-22 a F-35 a ostatní až se olítá, tak dolítá. Za tím ovšem lze tušit nějakou kulišárnu a mě napadají hned dvě. Za prvé - buď si opravdu Spojené státy v případě F-35 a F-22 tak absolutně věří, že už ani na jinou kartu nesázejí a že nám se to nezdá znamená jediné, zjevně nevíme vše a netušíme jak je jejich koncept vymyšlen a jak funguje a vypadá to, že obě letadla samotná jsou jen završující prvek nějakého nového komplexního konceptu pojetí boje, ze kterého je nám známo všeho všudy 10%. F-117 a B-2 překvapily - no překvapily, naprosto šokovaly! - tvarem a vlastnostmi stealth. F-22 a F-35 se tváří konvenčněji pokud jde o vzhled, ale něco ta musí být, protože US Air Force nedělá kroky zpět. No a ta druhá možnost je - a té by nahrával omezený počet F-22 - že už Američané sázejí na úplně jiné prostředky pro případný budoucí konflikt a o těch nám nepoví ani ň. Namátkou si připomeňme tajný raketoplán X-37B.
Tzn. že USA již nyní mají F-22, který je zatím nedostižný a hodně let ještě bude a to i když odladí T-50, protože i poté mu pořád bude dlouhou minimálně rovnocenným soupeřem, k tomu přibude hafo F-35 a dronů všech velikostí a účelů a to celé nakonec doplní stoj B-3 o kterém se také tu a tam mluví a nakonec PSG. To bude asi letectvo USA pro nejbližších pár desítek let. A mezi tím ve vesmíru ...Skrýt celý příspěvekTodomach: počítám že váš příspěvek byl myšlen jako ironie, jinak by mi k vám neseděl, zejména ta část se Su-35 jako potravou pro F-18 a F15. Co se týče F-15, tam bych to viděl ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach: počítám že váš příspěvek byl myšlen jako ironie, jinak by mi k vám neseděl, zejména ta část se Su-35 jako potravou pro F-18 a F15. Co se týče F-15, tam bych to viděl spíše na plichtu (variantu SE vůbec neuvažuji, ta je jen na kreslících prknech), ale F-18?
Jen rozdíl v dosahu radarů - radar APG-79 má dosah nějakých 160km (cca 2x více než původní APG-73, lepší údaj se mi nepovedlo dohledat), zatímco Fazotron N 011 nebo Irbis-E mají udávaný dosah až 400km (Irbis-E na cíl s RCS 3m2, Super Hornet má necelou polovinu, takže ho zjistí na kratší vzdálenost, pokud Hornet poletí v tichém módu). Nosnost mají oba stroje zhruba stejnou, ale Su-35 má větší dostup a dolet (u F-18 to dorovnává možnost tankování za letu). Celkově F-18 tahá za kratší konec provazu, hlavně kvůli radaru, jako vždy ale bude - a v tom s vámi souhlasím - záležet na úrovni pilotů, jako ostatně v každém konfliktu.
Vyřazení F-14 byla zásadní chyba a těžký záchytný stíhač dnes US NAVY citelně chybí, zejména v situaci, dky čína razantně navyšuje svoje schopnosti úderu pomocí protilodních ŘS s dlouhým doletem nesených stále lepšími nosiči.Skrýt celý příspěvekILoveDaring: "F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)" V čem všem lepší? Je to zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek
ILoveDaring: "F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)"
V čem všem lepší? Je to zajímavé - F-35 je stále ve vývoji v průběhu zkušebních sérií, spousta věcí je utajená nebo ještě nezavedená včetně systémů jejichž F-35 má být pouze součástí - T-50 je (oproti F-35) ještě v mnohem rannější fázi, pkud je F-35 dítko školou povinné, tak T-50 se učí mluvit...
Tak v čem je lepší? Kdy? Kde? V jaké situaci? Nebo prostě "ve všech"? Třeba jo, ale jak to můžete věděět?
Zdá se, že máte nejen informace běžným smrtelníkům utajené, ale i stroj času...Skrýt celý příspěvekTodomatch: máte pravdu, že F35 v ruském letectvu ekvivalent opravdu nemá ... takhle předražené letadlo, které je naprosto průměrné ve všem, co dělá, by snad vyrobit ani nedokázali ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch: máte pravdu, že F35 v ruském letectvu ekvivalent opravdu nemá ... takhle předražené letadlo, které je naprosto průměrné ve všem, co dělá, by snad vyrobit ani nedokázali :DSkrýt celý příspěvek
to ILoveDaring: F-35 nemá v ruském letectvu ekvivalent. Je to jednomotorový stroj kategorie stealth, který vytvořil kategorii tak nějak samu pro sebe. Takový koncept nikdo jiný ...Zobrazit celý příspěvek
to ILoveDaring:
F-35 nemá v ruském letectvu ekvivalent. Je to jednomotorový stroj kategorie stealth, který vytvořil kategorii tak nějak samu pro sebe. Takový koncept nikdo jiný zatím nerozvíjí. Su-35 bude spíš potrava bohatá na bílkoviny pro F-18 Super Hornet nebo F-15 Silent Eagle, při troše štěstí a bezvědomí amerických pilotů i jejich lovec. T-50 má být protějškem F-22. Na parametry co uvádí ruská strana bych vůbec nesázel, T-50 pokud jde o stealth technologii se nemůže F-35 natož F-22 ani přiblížit. Už jsme to tu x-krát probírali - viditelné lopatky ve vstupních otvorech vzduchu, nijak nezakryté z trupu trčící oplechované motory (snad třetina délky letounu!!!), zcela odkryté trysky. Trapácké kecy o plazmě vůbec neberu vážně. T-50 je spíš steel než stealth letadlo. Tedy zatím. Tak nějak doufám, že s těmi motory něco udělají, vždyť to je totální výsměch, na to se nemůžou vydržet dlouho dívat ani oni sami! A pokud jde o Evropu, ta si koupí F-35 až budou levný. Briti je kupují už teď. Nebo si udělají nějakej Silent Typhoon, či Silencieux Rafale.Skrýt celý příspěvekOni Indové jsou dost naštvaný, i proti slibům dostanou výrazně horší verzi než rusové, ta ruská bude snad mít i šestej radar a větší pumovnici (Pojme až 20 PLŘS, ta indická jen ...Zobrazit celý příspěvek
Oni Indové jsou dost naštvaný, i proti slibům dostanou výrazně horší verzi než rusové, ta ruská bude snad mít i šestej radar a větší pumovnici (Pojme až 20 PLŘS, ta indická jen 14)
F-35 bych srovnával spíš s Su-35 proti T-50 nemá v Air-to-Air boji šanci (mají i stejnou odraznou plochu a T-50 je ve všem lepší)
Ale je otázka jak proti tomu bude funkční J-20 a F-22, ale co bude dělat evropa nevím, žádnou stíhačku 5. generace pro air-to-air boj nemá a ani mít nechceš, radši dáme peníze přistěhovalcům.Skrýt celý příspěvekTodomach: F-35 je stavena jako stealh letadlo, takze na nejake online spojeni se zakladnou behem utoku zapomente. Behem priblizeni k cili, behem utoku a behem odletu nad ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach: F-35 je stavena jako stealh letadlo, takze na nejake online spojeni se zakladnou behem utoku zapomente. Behem priblizeni k cili, behem utoku a behem odletu nad vlastni/bezpecne uzemi, je zivotne dulezite potlacit veskere demaskujici vysilani. To vysilani se totiz da zarusit/zamerit/hacknout. Tak, jak to popisujete, se to da pouzit proti IS, ale tam takhle predrazenou stealth hracku neni potreba posilat. Proti armade se schopnou PVO by to nejspis byla sebevrazda.Skrýt celý příspěvek
Lukuyi a Nikdo: ja osobne si myslim, ze do takych 20 rokov bude snaha opierat sa o dvojicu nosnych typov, nemyslim si, ze by sa nasli prostriedky a chut na vyvoj dalsich 2-4 typov ...Zobrazit celý příspěvek
Lukuyi a Nikdo: ja osobne si myslim, ze do takych 20 rokov bude snaha opierat sa o dvojicu nosnych typov, nemyslim si, ze by sa nasli prostriedky a chut na vyvoj dalsich 2-4 typov tak ako v minulosti. Na druhej strane je stale ziva diskusia o tom, ci lietadla ako F-35 budu schopne zabezpecit blizku letecku podporu, tak uvidime..., vela bude zalezat aj od toho, kam sa az vyvinu UAVSkrýt celý příspěvek
pokiaľ ide o ten exportný potenciál je veľmi ťažké odhadnúť, aké čísla sú ozaj reálne. Samozrejme sa nájdu krajiny, ktoré budú chcieť stíhačky 5. generácie, a k F-35 sa z ...Zobrazit celý příspěvek
pokiaľ ide o ten exportný potenciál je veľmi ťažké odhadnúť, aké čísla sú ozaj reálne. Samozrejme sa nájdu krajiny, ktoré budú chcieť stíhačky 5. generácie, a k F-35 sa z pochopiteľných dôvodov nedostanú, ale konkurencia nebude malá - na trh sa budú tlačiť Číňania (ktorí majú hneď 2 stealth modely rozrobené), a Rusi sa netaja exportnými ambíciami pre PAK FA (aj keď samozrejme vo vypitvanej verzii). Ešte k tomu treba dodať, že FGFA určite nebude môcť byť exportovaný bez súhlasu Ruska, a bude sa zrejme byť o rovnakých zákazníkov ako spomínané ruské/čínske stroje. Chápem, že India chcela povzniesť svoj letecký priemysel opäť o niečo vyššie, otázne je, či by nezískala viac keby postupovala rovnako ako pri Su-27/-30, a do ruských PAKFA nabúchala čo najviac domácich produktov..., to len na zamyslenie, každopádne by som bol opatrný pri smelých exportných plánoch...Skrýt celý příspěvek
U té F-35 bych se nedivil, kdyby roli druhého v kokpitu tj. operátora hrál pozemní personál podobně jako u dronů, tj. pilot dělá svou práci a někdo na zemi kouká v daném letadle na ...Zobrazit celý příspěvek
U té F-35 bych se nedivil, kdyby roli druhého v kokpitu tj. operátora hrál pozemní personál podobně jako u dronů, tj. pilot dělá svou práci a někdo na zemi kouká v daném letadle na vše ostatním a bombarduje přičemž cíle vidí na třech monitorech přes půl zdi. . Proto by měla dvoumístná verze Izraele logiku, protože jim by takový servis Američané nemohli poskytovat - být připojení k jejich letadlu a rozhodovat co jo a co ne, to by Izraelci určitě nechtěli. Někde tam tuším "ten high-tech bonus" F-35, který pořád mnozí marně hledají. Něco takového tam tuti musí být.Skrýt celý příspěvek
Muž...: pokud vím, tak Izrael používá dvoumístné verze u letounů, které používá jako úderné - tj. ty které plní bombardovací mise. V tom případě je operátor poměrně zásadní, ...Zobrazit celý příspěvek
Muž...: pokud vím, tak Izrael používá dvoumístné verze u letounů, které používá jako úderné - tj. ty které plní bombardovací mise. V tom případě je operátor poměrně zásadní, protože může nezávisle na pilotovi zpracovávat požadavky na podporu, sledovat záběry z kontejnerů nebo poslané návodčími ze země, vyhledávat cíle... je to velká zátěž. Stejnou koncepci (byť z trochu jiných důvodů) kdysi zvolilo US NAVY pro svoje F-14 (oproti primárně jednomístným F-15), kdy pilot se soustředil na ovládání stroje a letovou část, zatímco operátor obsluhoval radar a vyhledával cíle.
IAF má ve výzbroji i klasické jednomístné F-15, které využívá jako čistokrevné stíhače, a také úderné F-15.Skrýt celý příspěvekZajímavé je, že stejnou strategii pilot+operátor razí nadále i izraelci a navzdory údajným superschopnostem systémů jednomístné F-35 prosazují vlastní dvoumístnou verzi navazující ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavé je, že stejnou strategii pilot+operátor razí nadále i izraelci a navzdory údajným superschopnostem systémů jednomístné F-35 prosazují vlastní dvoumístnou verzi navazující na zkušenosti získané s F-16I Sufa. Asi na tom něco bude...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...