Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. / Suchoj
Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. Klikni pro větší obrázek. / Suchoj

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se vznítil jeden z motorů. Podle firmy Suchoj nemá nehoda žádný vliv na probíhající testování a časový harmonogram zavedení T-50 do výzbroje.

"Po přistání letadla byl pozorován dým nad pravým přívodem vzduchu, poté na stejném místě vypukl požár," uvedla firma Suchoj v tiskovém prohlášení s tím, že požár byl brzy uhašen . K incidentu došlo na Žukovském letišti nedaleko Moskvy, kde se prototypy T-50 podrobují letov ým zkoušk ám .

 

" Letoun bude opraven . Nikdo nebyl zraněn. S polečnost Suchoj ustanovila komisi, aby prošetřila příčiny nehody. N ehoda ale nezmění plán testů programu T-50," uvedla společnost v anglicky psaném prohlášení.

 

Avšak jak si všiml magazín IHS Janes, firma Suchoj vydala dvě protichůdná prohlášení. V anglicky psané tiskové zprávě uvedla, že letoun „bude opraven“. V ruské verzi však firma Suchoj pátý prototyp odepsala jako „neopravitelný“.

 

Zveřejněná fotka navíc ukazuje značné poškození. Zdá se, že byl zasažen ovládací mechanismus pravého předního stabilizátoru, „páteř“ letounu a sací otvor. Oheň očividně zasáhl i spodní část letounu. Pravděpodobnější se tak jeví ruská verze tiskové zprávy, která prototyp odepisuje.

 

Jedná se o první známou nehodu nejmodernější ruské stíhačky Suchoj T-50. Nehoda postihla pátý, poslední vyrobený prototyp (trupové číslo '055'). Dlužno však připomenout, že nehody prototypů jsou na celém světě poměrně běžné.

 

V současné době Rusové k testům využívají všech pět prototypů. Čtveřice strojů v rámci firemního testování létá na Žukovském letišti. Jeden letoun (trupové číslo '052') se nachází v Achtubinsku, kde se podrobuje státním zkouškám. Navíc dva trupy stíhačky T-50 se používají k pozemním testům.

 

Podle dosavadních plánů testovací fáze skočí v roce 2015. Se sériovou výrobou se počítá v roce 2016.

 

V ruském letectvu Suchoj T-50 nahradí a doplní stárnoucí letouny Suchoj Su-27. Na rozdíl od amerického oponenta F-22A Raptor je ruský stroj intenzivně nabízen také pro export.



Zdroj: RIA Novosti, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských ...

Závěrečné testy ruské stíhačky T-50

Ruské letectvo ve třetím čtvrtletí tohoto roku získá první letadlo 5. generace T-50. Stíhačka ...

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

Ruské projekty bojových bezpilotních letadel

Ruský vojenský průmysl pracuje na nové generaci bojových bezpilotních letadel. Vývoj bojových dronů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Muž, co zírá na kozy
    22:53 11.06.2014

    Aha, pardon. Vyslovil jsem uznání pilotovi a ono se to událo až po přistání.... :D

    Aha, pardon. Vyslovil jsem uznání pilotovi a ono se to událo až po přistání.... :D

  • Nikdo
    18:22 11.06.2014

    Wladis: a ty by si zase mohl zapracovat na smyslu pro humor

    Wladis: a ty by si zase mohl zapracovat na smyslu pro humor

  • Muž, co zírá na kozy
    18:17 11.06.2014

    Škoda, tenhle prototyp létal zrovna s takovou pohlednou kamufláží ve žraločích barvách.
    Jinak velké uznání pilotovi :)

    Škoda, tenhle prototyp létal zrovna s takovou pohlednou kamufláží ve žraločích barvách.
    Jinak velké uznání pilotovi :)

  • Wladis
    18:15 11.06.2014

    karloscz, chlape, drogy su zle, mal by si stym prestat.

    karloscz, chlape, drogy su zle, mal by si stym prestat.

  • karloscz
    16:15 11.06.2014

    jo, jen už asi vycestoval s celou rodinou až do pátého kolene na "neurčitě dlouhý pracovní pobyt" za polární kruh. Holt někdo musí být odpovědný, že.

    jo, jen už asi vycestoval s celou rodinou až do pátého kolene na "neurčitě dlouhý pracovní pobyt" za polární kruh. Holt někdo musí být odpovědný, že.

  • krystofmraz
    14:47 11.06.2014

    Hlavně že pilotovi se nejspíš nic nestalo :-D

    Hlavně že pilotovi se nejspíš nic nestalo :-D

Načítám diskuzi...