FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy
- 13. 1. 2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ambiciozního programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Základem stroje se stane vyvíjený ruský letoun Suchoj T-50. Rusko-indický stroj vzniká ve spolupráci firem Suchoj a Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
Spolupráce Ruska a Indie na vývoji víceúčelového bojového letadla 5. generace se datuje k roku 2007. Obě země se dohodly, že základem nového letounu se stane vyvíjená ruská víceúčelová stíhačka Suchoj T-50 vznikající v rámci programu PAK FA (Perspektivnij Aviacionnij Komplex Frontovoj Aviacii).
Letoun FGFA je určen především pro potřeby indických vzdušných sil. Indické letectvo projevovalo zájem z počátku o 250 strojů, nyní se mluví o 130 a až 145 strojích.
Obě firmy rovněž počítají s vývozem letadla vznikajícího v programu FGFA do třetích zemí. Ve světě je údajně prostor pro prodej 500 až 600 letadel kategorie FGFA.
V současné době se Indie a Rusko dohodo na konečné podobě letadla FGFA. Informace o dohodě před pár dny přinesla ruská tisková agentura Sputnik International.
„V tuto chvíli jsme my a naší indičtí kolegové dokončili podobu exportní verzi (T-50 – pozn. redakce), známou v Indii jako FGFA. Už máme všechny dokumenty a ujasnili jsme si rozsah další fáze vývoje konstrukce a velikost budoucí výroby,“ řekl Alexandr Maršankin v rozhovoru pro ruské rádio Russian News Service.
FGFA se od T-50 liší především možností použití indických nebo cizích zbraňových systémů, tzn. např. "západní" výroby. V konstrukci FGFA se například více uplatní kompozitní materiály indické výroby. Podíl změn v konstrukci FGFA oproti T-50 má dosáhnout až 30 %.
Hlavní koncepční změnou je však důraz na dvojmístné uspořádaní letounu FGFA. Původní Suchoj T-50 je přitom jednomístný.
„V obtížných podmínkách moderní války je obtížné současně manévrovat a zaútočit na protivníka. V současné době indická strana doporučila, aby indická verze stíhačky 5. generace byla dvojmístná,“ řekl v rozhovoru Maršankin.
Program FGFA má dva roky zpoždění. S prvním letem prototypu FGFA se počítalo v roce 2014, nyní se mluví o roku 2016 nebo 2017. Indické letectvo přitom první letoun FGFA očekává již v roce 2017.
Zdroj: Sputnik Internetional, IHS Janes
Související články
Suchoj T-50 pro Brazílii?
Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...
- 16.10.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50
Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...
- 11.06.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní
Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...
- 27.06.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Kauza Rafale: Indie varuje Francii
V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...
- 01.01.2015
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
to Todomatch: Zostrel F-117 bol skor vyuzitim lajdactva NATO ( F-117 lietali po tych istych trasach, presne ako svajciarske hodinky ). Srbi si na F-117 doslova pockali, vedeli kedy ...Zobrazit celý příspěvek
to Todomatch: Zostrel F-117 bol skor vyuzitim lajdactva NATO ( F-117 lietali po tych istych trasach, presne ako svajciarske hodinky ). Srbi si na F-117 doslova pockali, vedeli kedy a kde a dokazali to obstaroznym raketovym systemom ( ak ma pamat neklame S-75 ).
K F-35, ak nie je urcene na boj s ako tak vyspelym protivnikom potom je to pekelne draha hracka. Nahrada A-10 pri CAS? Ehm, uz teraz lutujem US blatoslapov. F-35 uz z principu nemoze nahradit A-10, ktora dokaze operovat nad bojiskom dlhe minuty, samostatne si vyhladavat ciele a kropit ich kanonmi. F-35 vypusti z 4km navadzanu bombu za 100 000 dolarov a znici pickup za 4 000 a tym CAS konci. Netvrdim, ze casom sa z F-35 nemoze po modernizaciach stat legenda, ale v sucasnosti ten stroj neponuka ziadnu pridavnu hodnotu ( okrem diskutabilneho stealth ) voci zavedenym typom.Skrýt celý příspěvekto Echo: Odpověď se částečně skrývá právě v onom jugoslávském sestřelu F-117. Proč nesestřelili F-117 víc? Tipuji, že onen incident byl souhrou mnoha nepravděpodobných událostí a ...Zobrazit celý příspěvek
to Echo: Odpověď se částečně skrývá právě v onom jugoslávském sestřelu F-117. Proč nesestřelili F-117 víc? Tipuji, že onen incident byl souhrou mnoha nepravděpodobných událostí a proto byl neopakovatelný. K první části tj. o boji s vyspělým protivníkem. Tím je dne s kdo? Pouze Rusko a Čína a s nimi USA rozhodně vést válku nechtějí a pokud ano jistě ne s pomocí F-35. Vzhledem k tomu jaké spektrum letadel F-35 nahrazuje: u US Air Force F-16 a A-10 u US Navy F/A-18 u americké námořní pěchoty F/A-18 a AV-8B u vzdušných a námořních sil Velké Británie Sea Harrier a Harrier GR7 u armád Dánska, Norska, Nizozemí a Turecka F-16 u Kanady F/A-18 u Austrálie F/A-18 a F-111 a nakonec u Itálie F-16,Harrier, Tornádo a AMX pak je jasné, že ani tato letadla by přes vyspělou PVO neprošla snadno a odhaduji, že zcela určitě hůř než F-35.Skrýt celý příspěvek
to Todomatch: "Tato technologie snižující radarový odraz má letounu umožnit nepozorovaný průnik skrz PVO" ... tu nastava trosku problem pri boji s vyspelym protivnikom. Cela ...Zobrazit celý příspěvek
to Todomatch: "Tato technologie snižující radarový odraz má letounu umožnit nepozorovaný průnik skrz PVO" ... tu nastava trosku problem pri boji s vyspelym protivnikom. Cela stealth filozofia je zalozena na znizenej detekcii v radarovom pasme X. Lenze ak ma protivnik radary pracujuce v inom pasme (napr. L, S, ... ) tak vyhoda neviditelnosti sa straca. Fyzikalne nie je mozne spravit stealth aby bol rovnako ucinny vo viacerych pasmach. V pasme X bude sice neviditelny ale v pasme L bude svietit na stovky km. Ine pasma nie su velmi vhodne na radarove navadzanie rakiet (mala presnost), ale na detekciu bohato postacuju. Potom uz len staci do danej oblasti poslat zachytne stihace, alebo napr raketu, ktora si uz svoj ciel na kratku vzdialenost najde. Dalsim problemom su pasivne radary, stealth stroj nemoze poriadne nic vysielat (datalink, vlastny radar). To znamena, ze je sice "neviditelny" ale aj hluchy a slepy.
Nech sa na technologiu stealth pozeram z akehokolvek pohladu tak voci trosku vyspelejsiemu protivnikovy je k nicomu dokonca by som povedal, ze je az kontraproduktivna vdaka pocitu bezstarosti a bezpecia ( vid zostrel F-117 v Juhoslavii). Podla mojho nazoru prave kvoli tomu je stealth pri T-50 az na vedlajsom mieste.Skrýt celý příspěvekMyslim, ze v pripade F-35 sa zabuda na este jeden dolezity argument. A tym su prevadzkove naklady a naroky. Pokial bude americka servisna skupina vdaka nizkym narokom schopna do ...Zobrazit celý příspěvek
Myslim, ze v pripade F-35 sa zabuda na este jeden dolezity argument. A tym su prevadzkove naklady a naroky. Pokial bude americka servisna skupina vdaka nizkym narokom schopna do vzdusneho suboja poslat 2 F-35, zatial co protivnik len jednu Su-35/PAK DA je vyhoda na americkej strane. A zatial to vyzera, ze prevadzkove naroky budu naozaj nizke.Skrýt celý příspěvek
to Charlie: Uvedené odkazy si prohlédnu, stejně ale myslím, že chodíme v kruhu. F-35 má nějaké určení a tím není primárně vybojování vzdušné nadvlády a přesto je jí právě tohle ...Zobrazit celý příspěvek
to Charlie: Uvedené odkazy si prohlédnu, stejně ale myslím, že chodíme v kruhu. F-35 má nějaké určení a tím není primárně vybojování vzdušné nadvlády a přesto je jí právě tohle neustále vytýkáno. F-35 je součást nové strategie boje, kde je kladen důraz na schopnost mít lepší přehled o situaci na bojišti než nepřítel. Vědět toho víc a vědět to dřív. Tato schopnost se považuje za důležitější a účinnější než síla, rychlost, dostup, dolet apod. K tomu jsou také nezbytné stealth vlastnosti. U stealth schopností opět panuje zkreslená představa o tom, k čemu vlastně slouží. Tato technologie snižující radarový odraz má letounu umožnit nepozorovaný průnik skrz PVO následovaný cíleným úderem chytrou municí na cíl a odlet. I v případě boje s jiným letadlem má technologie stealth přinést výhodu v tom, že o takovém letounu sebesilnější soupeř do poslední chvíle neví. Následuje moment překvapení, úder a opět nepozorovaný únik. Přesně tam končí limity a hlavně účel stealth technologie. Ve chvíli kdy letoun odpaluje raketu, hází bombu, nebo dokonce střílí po protivníkovi už je stealth k ničemu. K nějakému dog-fightu není stealth určen.
Je to stejný přístup jako u výsadku nějakého komanda. Komando se nepozorovaně proplíží přes stráže, dostane se k příslušnému objektu, kterým může být i silně chráněná budova a tam provede diverzní akci. Samotní aktéři akce mohou být slaběji vyzbrojeni než stráže, neboť využívají moment překvapení.
Článek je o PAK-FA a o té Američané soudí, že přestože disponuje pro ruské letouny typickými vlastnostmi jako je výkon, rychlost, manévrovatelnost apod. postrádá to podstatné pro tento styl boje a sice právě stealth vlastnosti a možnost vyspělého elektronického boje. Přestože výkony T-50 západní analytici uznávají tak v oblasti elektronických schopností, komunikačních možností a stealth možností řadí tento Suchoj na úroveň F-18 a F-15 tedy spíš k letadlům 4. generace. Ruští konstruktéři z nějakého důvodu vsadili na jiné vlastnosti letounu, než jsou ty elektronické. Má se za to že důvody jsou dva, možná tři - jednak s řešením stealth nemají jejich konstruktéři takové zkušenosti tzn. nenalezli ještě plnohodnotné ucelené funkční řešení vhodné pro sériovou výrobu a poloviční nemá smysl, za druhé ruská elektronika přece jen stále za tou západní zaostává a nyní je chvíle, kdy trpí díky sankcím v této oblasti velkou škodu, protože si nemohou rychle koupit to, co se jim hodí a vyvíjet každičkou potřebnou elektronickou součástku a zajišťovat ji výrobu je nákladná a dlouhá cesta. A za třetí s ohledem na finanční situaci a nutnost obnovit letecký park musí přijmout dostupné řešení a neodkládat T-50 na později. Pro třetí argument - časový a finanční tlak - hovoří i fakt, že T-50 šel do vzduchu přestože nestihli připravit slíbené motory. Prototyp se tak testoval s jinými motory než v letounu budou. I tak se ihned v počátku řešily problémy se strukturální pevností draku a celého letounu, neboť se ukázala nedostatečná. To je zcela normální, tím prošly snad všechny letouny. Dokonce i o Su-27 a Su-35 píší sami Rusové, že na počátku se ukázal koncept nesmírně problematický a některé nedostatky se zdály fatální. Nicméně koncept přepracovali a to prý zásadně a dosáhli veleúspěšného stroje, jehož konstrukci rozvíjejí již desítky let. U T-50 to tedy neznamená nic nenormálního. Problém s motorem však přetrvává, neboť ani druhý použitý motor není stále ten finální a již uvádějí, že ten zabudují až v roce 2020. Prostě nároky na takový motor jsou tak šílené a jeho vývoj nelze nijak uspěchat. Proto testují T-50 s tím co mají. Není to ale ideální, protože celkové vyladění letounu - jeho softwarové nastavení - se musí udělat přesně na výkony a parametry toho s čím se bude létat. Putin proklamoval nasazení T-50 do minulého roku, ale tak složitý stroj nelze dokončit pomocí politického tlaku, to je i nebezpečné. A proto ruské letecké síly uvažují, že přece jen objednají velkou sérii Su-35, který měl být původně výhradně exportním strojem, ale který už má hodně z pokročilých technologií PAK-FA a je sto plnohodnotně plnit úkoly dnešní doby. Sami Rusové jej označují jako 4++ generaci. T-50 tak bude mocí být dopracováno do posledního detailu.
A ještě zmínka o údajné ruské super technologii "plazma-stealth", Nejenže takovou technologií T-50 nedisponuje, taková technologie vůbec neexistuje a nikdo, kromě "bláznivých fanoušků záhad, tajemství a spiknutí" o ní nepíše.
K britské Navy a vzdušné převaze a obraně lodí. Letadly na otevřeném moři může být chráněna maximálně letadlová loď, která je veze. Křižník, torpédoborec a další se primárně spoléhají na svoji raketovou a palebnou ochranu před nepřátelskými letouny a raketami. Ochrana lodi někde v oceánu nemůže být provedena kroužícími stíhačkami a nad nimi kroužícími tankovacími letadly. Lodě operují na otevřeném moři celé měsíce a jak by je tedy mohly stíhačky chránit.Skrýt celý příspěvekTodomatch: jenže i přes jeho zatvrzelost má ten pán pravdu v jednom - v případě vývoje něčeho tak složitého jako je stíhačka je dobré si dávat "jednoduché cíle", protože ono se to ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch: jenže i přes jeho zatvrzelost má ten pán pravdu v jednom - v případě vývoje něčeho tak složitého jako je stíhačka je dobré si dávat "jednoduché cíle", protože ono se to "samo" dost zkomplikuje. U F-35 ty cíle byly všechno možné, jen né jednoduché.
Ale právě sem narazil na velice zajímavý článek, který střízlivě hodnotí celou situaci kolem F-35: http://nationalinterest.org/co...
V principu tam říkají, že ať už bude F-35 sebehorší a sebedražší, nemůže být dropnuta, protože je do ní příliš mnoho nainvestováno a je na ní závislých příliš mnoho subjektů (počínaje americkou triádou, přes Brity až po další malé uživatele). Na ten letoun se posledních 10 let všechno soustředí a na západě není jiná alternativa, ze které by se dalo vybírat. Jediná další alternativa je zůstat u čtvrté generace stíhačů a doufat, že naši hlavní protivníci nevyrobí tolik letounů páté generace, aby nás to ohrozilo.
Další zajímavý článek je o Su-35: http://nationalinterest.org/fe...
Spíše než schopnosti toho letounu je v tom článku ale zajímavé to, co o něm říkají američtí piloti: v principu jde o to, že Su-35 dorovnává a překonává současnou generaci letounů a jediný, kdo tahá za delší konec provazu, je Raptor. F-35 (která vlastně nikdy skutečnou stíhačkou být neměla) je na tom v případě vzdušného boje dost špatně právě kvůli limitům daným konstrukcí - nízká maximální rychlost, malý dostup a podmotorovanost.
POslední článek, který linknu, je zajímavý další věcí - sami piloti říkají, že F-35 možná není super, jak výrobce tvrdí, ale budou s ní muset vystačit.
http://nationalinterest.org/fe...
A zajímavý je rovněž záměr nahradit F-22 právě Lightningem (že to je kravina je asi každému jasné), stejně jako námitka "představitele průmyslu", že rospočet nedovolí letectvu a námořnictvu opatřit si každý svůj letoun, ale budou muset vystačit se společným typem, přitom právě tohle je zdroj problémů s F-35 a za cenu vývoje už by se dnes nejspíš nechal vyvinout lepší stíhač pro USAF/NAVY a ještě by zbylo dost na VTOL letoun pro Marínu.
Poslední zajímavost, na kteoru jsem tam narazil, je informace o rezignaci NAVY na schopnost vybojování vzdušné nadvlády (čehož se vzdalo, když vyřadilo bez náhrady Kocoury) - nikdo ale už neřeší, jak má NAVY ochránit svoje lodě před útokem letounů vyzbrojených protilodními ŘS dlouhého dosahu (Oniksy, Brahmosy, ze starších Moskity), které zavedla do výzbroje i Čína.Skrýt celý příspěvekJeště doplním že Pierre Sprey se o F-15 (což je podle mnohých snad nejlepší americká stíhačka) vyjádřil tak pohrdavě, že ji nazval "krůtou plněnou zbytečnými věcmi". Narazil jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě doplním že Pierre Sprey se o F-15 (což je podle mnohých snad nejlepší americká stíhačka) vyjádřil tak pohrdavě, že ji nazval "krůtou plněnou zbytečnými věcmi". Narazil jsem na články, kde mu právě toto pohrdání ef patnáctkou definitivně u fanoušků letectví zlomilo vaz. Mnozí jej mají za člověka, který stále žije v roce 1970 a prostě si nechce přiznat, že jeho koncept a pohled na moderní letadla už je přežitý. Myslím, že to zcela objasňuje i jeho kritický pohled na F-35.Skrýt celý příspěvek
Žádný názor nepadá z nebe a vše má souvislosti. Pierre Sprey je letecký odborník, jehož názory formovaly nejen koncept F-16 ale i konstrukci A-10 a tam vidím kámen úrazu. Oba ...Zobrazit celý příspěvek
Žádný názor nepadá z nebe a vše má souvislosti. Pierre Sprey je letecký odborník, jehož názory formovaly nejen koncept F-16 ale i konstrukci A-10 a tam vidím kámen úrazu. Oba koncepty mají původ v 60. letech minulého století a P. Sprey odmítá přijmout, že se koncept letadel za 50 let zcela proměnil. I ve svých pozdějších názorech vždy odmítal, aby bojový letoun měl nějaké špičkové elektronické vybavení, brojil proti sofistikovaným radarům, proti elektronickému boji, proti stealth, proti high-tech raketám. Prosazoval - zjednodušeně - strohý letoun s kanónem, který dobře létá. jenom pro zajímavost, stejně kritizoval i kritikem ikonickou F-15!!! Považoval ji za přetechnizovanou a složitou. Chtěl jednoduché letouny a F-16 a A-10 takové jsou. F-35 je pro tohoto muže zcela nepřijatelná, protože zcela popírá to, co platilo v době jeho mládí a aktivního konstruktérství. Navíc všechny ty grafy od Lockheedu ukazující, že hodina provozu F-35 je o 20% levnější než u F-16 ho musí pěkně vytáčet. Dnes je tento pán hudebním producentem a má vydavatelství s jazzovou hudbou. Asi nikoho nepřekvapí že muž jenž stál u formování strojů F-16 a A-10, které jsou písní jeho mládí nenávidí superstroj jež právě tyto stroje nahradí. Víte jak vozkové nenáviděli parní stroj a kolik sedlářů, koňáků a kovářů a majitelů zájezdních hostinců se stájemi mu nemohlo přijít na jméno? A co teprve nenávist konstruktérů parních lokomotiv k dieselovému motoru. Firmy které zasvětili život konstrukcím od Stephensona se dieselovým lokomotivám střídavě smály a střídavě je pomlouvaly. Mnohé z nich se zuby nehty držely svého řešen tak dlouho, až dieselové lokomotivy ty jejich parní zcela vytlačily a oni zkrachovali. Technický pokrok nelze zastavit a nezastaví ho ani skvělý konstruktér Sprey.Skrýt celý příspěvek
Názor konštruktéra F-16 na Raptor nie je nejak oslnivý
http://www.blisty.cz/art/76143...Názor konštruktéra F-16 na Raptor nie je nejak oslnivý
http://www.blisty.cz/art/76143...Ono ty protilodní ŘS a F-35 je kapitola sama pro sebe. Jednak je nutno specifikovat, kam půjde raketa umístit, jestli do pumovnice, nebo na podvěs, a také o jaké verzi se ...Zobrazit celý příspěvek
Ono ty protilodní ŘS a F-35 je kapitola sama pro sebe.
Jednak je nutno specifikovat, kam půjde raketa umístit, jestli do pumovnice, nebo na podvěs, a také o jaké verzi se mluví.
Nepochybuji o tom, že na F-35 půjdou podvěsit všechny jen trochu modernější protilodní ŘS, protože bez nich by ten letoun ztratil takovou část požadovaných schopností, že by jeho nákup neobhájili. Samozřejmě, ty největší kusy budou muset na závěsníky, protože do pumovnice se prostě nevejdou. Proto se budou zbrojovky snažit nabídnout jednotlivým uživatgelům nové varianty, které se do ní vejdou (je otázka, za jakou cenu - finanční i výkonnostní).Skrýt celý příspěvekJSM půjde odpalovat jen z dvou vnitřních pumovnic A/C a LRASM z vnějšího závěsníku pod trupem, ale u verze B v obou případech vadí dvě pomocné trysky (zmenší se kvůli nim vnitřní ...Zobrazit celý příspěvek
JSM půjde odpalovat jen z dvou vnitřních pumovnic A/C a LRASM z vnějšího závěsníku pod trupem, ale u verze B v obou případech vadí dvě pomocné trysky (zmenší se kvůli nim vnitřní pumovnice a posunou se víc k sobě, takže zmizí závěsník pod trupem).Skrýt celý příspěvek
F-15SE už je jeden prototyp, zbraně blíž trupu asi zlepšují manévrovatelnost, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o srovnání manévrovatelnosti T-50 a F-35, tak jsem to ...Zobrazit celý příspěvek
F-15SE už je jeden prototyp, zbraně blíž trupu asi zlepšují manévrovatelnost, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o srovnání manévrovatelnosti T-50 a F-35, tak jsem to neudával.
závěsníky a AMRAAMy mají hrozně malý A. odpor, takže to moc nehraje roli.Skrýt celý příspěvekILoveDaring: No, ne že by to několikrát neudělal, ale mám dojem, že jsou tady v tomto směru jiní přeborníci. Ačkoliv jejich aktivita poslední dobou opadla (že by vyschly platby ;-) ...Zobrazit celý příspěvek
ILoveDaring: No, ne že by to několikrát neudělal, ale mám dojem, že jsou tady v tomto směru jiní přeborníci. Ačkoliv jejich aktivita poslední dobou opadla (že by vyschly platby ;-) ) Todomatchovi bych spíš vytýkal to, co tu už někdo psal – u T-50 nevěří, že bude disponovat něčím extra (té plasmě teda nevěřím taky :-) ), zatímco u F-35 to předpokládá. Ale fakt navrhuju vrátit se k odborným argumentům. Prospěje nám to všem.
Nevím, co píšou v ATM, ale za moc spolehlivý zdroj je nepovažuji. Každopádně Kongsberg Defence & Aerospace tvrdí, že jejich JSM z F-35 odpalovat půjde. Stejně tak LRASM. A vcelku nemám důvod pochybovat, že i další. Mám totiž podezření, že Todomatch to vystihl dobře, že příchod F-35 je pro spoustu zbrojních firem dobrá příležitost, jak si namastit kapsu penězi za novou super-hi-tech výzbroj (která bude pochopitelně za podobnou lidovku, jako samotné éro...).Skrýt celý příspěvekILoveDaring: Za Rusofila Vás snad nikdo nepovažuje :-) Ale zpět k regulérní diskusi nad věcnými argumenty. 1) F-15 Silent Eagle je toliko na papírech a v pár prototypech, nikde ...Zobrazit celý příspěvek
ILoveDaring: Za Rusofila Vás snad nikdo nepovažuje :-) Ale zpět k regulérní diskusi nad věcnými argumenty.
1) F-15 Silent Eagle je toliko na papírech a v pár prototypech, nikde "naostro" nelétá. Takže hovořit o tom, že F-15 má vnitřní pumovnice je bez upřesnění minimálně zavádějící.
2) ..."Vnitřní pumovnice nezlepšují Aerodinamiku, jen stealth, třeba F-15 s vnitřními pumovnicemi, má větší odpor vzduchu, než kdyby měla ty čtyři AMRAAMy v závěsnících."..."s čtyřmi AMRAAMy ve vnitřních pumovnicích (bylo o něm několik článků na AN), mimojiné se tím hodně zvýšila aerodynamika letounu, o víc než kdyby měli 4 AMRAAMy v podvěsu"...
Co jste myslel tím "zvýšila aerodynamika"? Ta se může zlepšit či zhoršit. Zvýšit či snížit se může kupř. aerodynamický odpor, čily ten jste měl na mysli? Především je si ale potřeba ujasnit, proti čemu se aerodynamické vlastnosti mají změnit. Možná má F-15 SE horší aerodynamiku než starší verse F-15. Ale hodně pochybuji, že by F-15 SE se čtyřmi ne zrovna malými raketami zavěšenými pod křídly měl lepší a-d vlastnosti než to samé éro s těmi samými raketami ve vnitřních pumovnicích. Nehledě na to, že ve vnitřních pumovnicích jsou blíže k ose letounu, což výrazně přispívá k manévrovatelnosti.Skrýt celý příspěvekTen problém, s žádnou velkou protilodní střelou u F-35B je popsán v podlením ATM, je tam rozsáhlý článek o výzbroji F-35B, ale možná amíci, nebo angličani nějakou tajnou ...Zobrazit celý příspěvek
Ten problém, s žádnou velkou protilodní střelou u F-35B je popsán v podlením ATM, je tam rozsáhlý článek o výzbroji F-35B, ale možná amíci, nebo angličani nějakou tajnou střelu.
Jinak KOLTe, Todomach každou diskusi zvrhne v Ukrajinu, nebo Rusko, proto jsem na něj alergickej.Skrýt celý příspěvekV nějakém minulém článku mě nazvali Amofilem, no a teď jdem Rusofil, no co se dá dělat., asi si budu muset změnit nick na ILoveDaring&PetrKirov 1. Nepište o něčem o čem nevíte ...Zobrazit celý příspěvek
V nějakém minulém článku mě nazvali Amofilem, no a teď jdem Rusofil, no co se dá dělat., asi si budu muset změnit nick na ILoveDaring&PetrKirov
1. Nepište o něčem o čem nevíte vůbec nic, existuje verze F-15 Silent Eagle s čtyřmi AMRAAMy ve vnitřních pumovnicích (bylo o něm několik článků na AN), mimojiné se tím hodně zvýšila aerodynamika letounu, o víc než kdyby měli 4 AMRAAMy v podvěsu
2. Mé pění ód na ruské stroje je krásně vidět u článku na téma T-72, tam jsem s vámi dokonce souhlasil. Můj odpor k JSF nepramení z toho, že je z USA, ale z toho že je to podle mě průměr za astronomickou cenu, napište článek o Raptoru a budu ho opěvovat ještě rok.Skrýt celý příspěvekSice si také myslím, že to Todomatch občas přehání, ale v jednom mu musím dát za pravdu – ti, kdo ho posílají kamsi, jsou často ti, kdo tady šíří naprosté bludy ohledně techniky ...Zobrazit celý příspěvek
Sice si také myslím, že to Todomatch občas přehání, ale v jednom mu musím dát za pravdu – ti, kdo ho posílají kamsi, jsou často ti, kdo tady šíří naprosté bludy ohledně techniky (ať už západní či ruské). Ve výsledku se tedy nedivím, že si Todomatch a mnozí další často rýpnou, protože udržet se, stojí i mě velké úsilí. Takže všichni se trochu zkulturníme a bude zase dobře. Hlavně ať se něco nového dozvím! Mír, pís, mupy mup ;-)Skrýt celý příspěvek
Ok, myslím si sice, že pro své "výmysly" o nejnovějších amerických stíhačkách doplněných nepodloženými "ódami" na ruské stroje by na Novinky patřili právě ti, co tam posílají ...Zobrazit celý příspěvek
Ok, myslím si sice, že pro své "výmysly" o nejnovějších amerických stíhačkách doplněných nepodloženými "ódami" na ruské stroje by na Novinky patřili právě ti, co tam posílají druhé, ale budu odpovídat korektně.
to ILoveDaring:
• F-15 nemá vnitřní pumovnice a i kdyby měla je tvrzení, že takové řešení nezlepšuje aerodynamiku a že takový letoun má větší odpor, než kdyby měl čtyři rakety pod křídly naprostý nesmysl. To prostě není možné, je to jako říct že auto s kočárkem složeným v kufru má horší odpor než auto s kočárkem na střešním nosiči.
• Srovnávat opakovaně F-35 s T-50 je irelevantní. Jedná se o jiné kategorie letadel. Jedno je dvoumotorové a druhé jednomotorové. Obě mají zcela jiné zaměření. T-50 je pokusem napodobit 10 let starý Raptor.
• Tvrzení, že F-35 B neunese žádnou protilodní střelu a že se pro něj žádná ani nevyvíjí je na hranici snesitelnosti. Lidi přemýšlejte trochu - opravdu si myslíte že si britská navy pořídí letadla pro letadlové lodě, pro které není a nebude protilodní střela a i kdyby nějaká byla, tak ji neunese? Speciálně pro tento účel byla představena raketa Spear 3, kterou nejenže F-35 B unese, on jich unese rovnou 8 ks a všechny (všech osm) se mu vejde do pumovnic a k nim tam strčí ještě po dvou protiletadlových řízených střelách dalekého dosahu Meteor. Navíc mohou být rakety přece i u F-35 podvěšeny také pod křídly (když je to dokonce aerodynamicky lepší ...) a tam se možnosti dále rozšiřují. Třeba ve vašem příspěvku zmíněná norská protilodní střela JSM od firmy Kongsberg Defence & Aerospace je speciálně upravená právě pro F-35 je to střela se stealth designem a u verze F-35 B ji bude možno odpalovat z pevných závěsníků, Norové si právě od projektu F-35 hodně slibují. Další plánovaná protilodní střela pro F-35 je americká LRASM přímo od firmy Lockheed. Ještě zmíním Storm Shadow - stealth střela opět od evropského konsorcia MBDA jako Spear 3 a jistě bychom našli další.
Právě s modelem F-35 všech variant si spojují velké zbrojovky západního světa naděje na prodej nových, sofistikovaných a pěkně mastných raket a pum. Nevyvinout protilodní střelu pro kterýkoliv z modelů F-35 by byla čirá pošetilost.
Aspoň tolik pro upřesnění, některých vašich tvrzení.Skrýt celý příspěvekJá bych řekl, že shazování úrovní konstruktérů na obou stranách je nedůstojné a snižuje to úroveň diskuze někam k novinkám. Přes všechnu zrůdnost sovětského systému a papalášů ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych řekl, že shazování úrovní konstruktérů na obou stranách je nedůstojné a snižuje to úroveň diskuze někam k novinkám.
Přes všechnu zrůdnost sovětského systému a papalášů je Rusko/SSSR rodištěm mnoha významných vědců a kulurních velikánů (všichni vzpomeneme Tabulku prvků nebo třebas Vojnu a mír) a k jeho pýchám se leteští konstruktéři právem řadí. V SSSR vznikla řada revolučních konstrukcí, které posunuly hranice letectví a bylo by od nás nízké upírat konstruktérům schopnost vyvinout vynikající letadla, navíc často za nepředstavitelných podmínek (práce pod dozorem KNVD v gulagu, nebo na Sibiři v provizorních podmínkách).
MiG-25 a 31 je neuvěřitelná konstrukce, ždímající možnosti tehdejší techniky až na hranu, stejně jako na americké straně SR-71 a XB-70. Su-37 a MiG-29 jsou špičkové stíhače 4. generace, k jejich smůle došlo k rozpadu SSSR a ve vzniklém marasmu je nikdo zásadně nemodernizoval tak, jak se to dělo s americkými F-15 nebo F-16 (mimochodem, podobně zanedbávané je na americké straně A-10 a C-5 Galaxy také nedostalo donedávna žádnou zásadní omlazovací kúru). Nové verze Su-27 vznikaly zhusta jako odpověď na požadavky zahraničních zákazníků a jednu dobu mělo VVSR dokonce nejstarší letouny ze všech uživatelů rodiny Su-27. Až v poslední době dochází k zavádění moderních verzí (zejména zavedení úderných Su-34 notně pozvedlo možnosti ruského letectva provádět úderné mise).
Dlužno dodat, že oproti dnešní době ještě nedávno disponovalo USAF i NAVY širším spektrem letounů a jejich vyřazování (a defacto nenahrazování) začalo až s koncem studené války. Skončily třebas F-111 (které nakonec nebyly vůbec F, ale spíš A), Corsairy, Tomcaty, Intrudery...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...