CV90: Evoluce na bitevním poli
- 27. 2. 2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z kontinuálního vývoje jednoho z nejmodernějších, nejvšestrannějších, nejspolehlivějších a v boji osvědčených vozidel na světě - bojových vozidel pěchoty CV90!
Kombinace bojové síly, mobility a ochrany je základním kamenem platformy CV90, bojového vozidla pěchoty (BVP), které se vyvíjelo více než dvě desetiletí. Vysoce komplexní model CV90 vychází z dědictví jeho prověřených předků a ve své kategorii nemá na světě konkurenci.
Podstatou CV90 je vize neustálého budoucího vylepšování. Z původních požadavků stanovených v polovině devadesátých let Švédskou správou materiálu pro obranu na nejnovější verzi CV90 dodanou Norské armádě přišel čas na přivítání nového člena úspěšné rodiny - již pátou generaci, CV90 MkIV!
„Naše společnost se neustále zaměřuje na způsoby, jak zavést nové technologie do modelu CV90 s cílem zvýšit jeho výkon, udržet vynikající bojeschopnost a udržet CV90 mezi špičkou vozidel určených pro pozemní operace," řekl Dan Lindell, manažer programu CV90 v BAE Systems Hägglunds.
CV90 MkIV se zrodil z výzkumného a vývojového programu, kde jsme zužitkovali zpětnou vazbu od sedmi národů, které platformu CV90 v současnosti používají. Díky modernizaci na podvozku a v motorové části má CV90 MkIV nový motor a modernizovaný výkonový převod, přičemž uživatelům poskytuje další dvě tuny užitečného zatížení, které je možné využít bez vlivu na pohyblivost vozu.
Kromě toho je model CV90 MkIV vybaven nejnovější čtvrtou generací elektronické architektury postavenou dle standardu NATO. Ta nejenže umožňuje účinnější datovou fúzi snímačů, ale také předurčuje vozidlo k podpoře budoucího technologického růstu a schopností, jako je rozšířená realita, koncepce strojového učení, umělá inteligence a autonomní podpora posádky.
"Klíčovým faktorem pro neustálý růst schopností CV90 je využití vyspělých konstrukcí, které minimalizují vývojové riziko, a použití nových technologií, které na bojišti udržují náskok před potenciálním protivníkem," uvedl Lindell. "Jsme přesvědčeni, že MkIV to splňuje ve všech ohledech."
Existuje více než 1200 vozidel CV90 v 15 různých variantách, které působí v sedmi zemích - včetně čtyř zemí NATO. Všechna byla postavena na osvědčených technologiích společnosti Hägglunds BAE Systems se sídlem ve Švédsku.
CV90 byly nasazeny národními silami, OSN a NATO v misích po celém světě, od Afghánistánu po Libérii. Do dnešního dne má za sebou model CV90 více než 4,5 milionu výzkumných a vývojových hodin a společnost BAE Systems je připravena dále rozvíjet i budoucí generace úspěšného modelu.
CV90 MkIV
Vzhledem k tomu, že Česká republika bude v nejbližší době nahrazovat flotilu BVP pěchoty BVP2, společnost BAE Systems se rozhodla v budoucím výběrovém řízení nabídnout české armádě k ochraně země a udržování národních obranných schopností novou generaci CV90 MkIV.
Během posledních dvou let se společnost BAE Systems zaměřila také na posílení vztahů s českými průmyslovými partnery. Od podpisu dohody o spolupráci v květnu 2016 s výrobcem obranného vybavení a systémovým integrátorem VOP, se partnerská síť stále rozrůstá a nyní zahrnuje i další spolupracovníky, výrobce kabeláže a elektroniky Ray Service a výrobce optických systémů Meopta.
Pokud jde o průmyslovou spolupráci s lokálními firmami, má BAE Systems mnoho zkušeností a prokazatelných výsledků a tento přístup je i nadále jedním z nejdůležitějších faktorů našich úspěšných vztahů se zákazníky. V posledních 10 letech jsme poskytli výhody místnímu průmyslu v celkové výši 6 miliard liber / 201 miliard Kč. Na platformě CV90 prokázaly tyto vzájemně prospěšné vztahy: Norsko, Finsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Dánsko.
Bojem prověřené a nejmodernější řešení založené na spolupráci s českým průmyslem, CV90 MkIV splní bezpečnostní a obranné požadavky České republiky - a nyní úspěšně do budoucnosti!
Redakčně upraveno
Související články
Britský Warrior 2 s 40mm automatickým kanónem CT40
Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin ...
- 28.01.2018
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley
Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...
- 06.02.2018
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
- 09.02.2018
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky
Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...
- 14.02.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
To KOLT 09:59: k Merkavě IV: dejme tomu, že když zástupci IMI nabízeli do ČR Sabru2, tak se jich na těch jednáních někdo zeptal zda bychom nemohli dostat Merkavu IV, protože ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT 09:59:
k Merkavě IV:
dejme tomu, že když zástupci IMI nabízeli do ČR Sabru2, tak se jich na těch jednáních někdo zeptal zda bychom nemohli dostat Merkavu IV, protože Sabru nechceme, po určité době (nevím z jaké úrovně) přišla odpověď, že ne. Nebyl to tedy dotaz MO-MO a už vůbec ne vláda-vláda (což je ale skoro to samé). Nicméně si nemyslím, že by v AČR byla Merkava favoritem na MBT.
Pokud srovnávám ceny speciální techniky z Evropy (z Německa toho pravda, zatím moc nebereme) a ceny z Izraele, tak se dá říct, že ta izraelská vychází a o něco dráž (minimálně je dražší o clo, které ze států EU neplatíme, největší cenový problém jsou však překupníci). Pak je tam dost velký problém časové zpoždění (z EU to jde násobně rychleji, než z Izraele).
Hypotetické střední tanky na podvozcích BVP by měly maximálně stejné ND pro podvozek, u jejich věžových kompletů by bylo možné v případě Rheinmetallu i BAE unifikovat s BVP i celý SŘP (výkonové servozesilovače a tabulky střelby do toho samozřejmě nepočítám), věž na CV90 je BAE/Hägglunds - tam švýcarského nic není.
V té americké podpoře prodeje izraelských tanků do ČR se ale neshodneme, se současným prezidentem USA to zcela určitě nepůjde (ale to vlastně takto i píšete). Souhlasím s Vámi, že podpora našich jednotek v Afgh. je zájmem především Američanů (konflikt zde rozhodně není státním zájmem ČR), takže to bych pomoc v Afgh. souhlasně s Vámi vůbec nepočítal - spíš naopak. U modernizace Mi asi máte pravdu - zase tak moc do toho nevidím, nicméně, jak zde psal tomas.kotnour (zdravím), o těch spojařích, ženistech atd. - tak to je taková menší (ale hodně drahá) bouda, protože například za radiostanice od Harrisu dáváme do USA každoročně "majlant", přesto, že bychom mohli mít od Rohde-Schwarz obdobné, které by se navíc mohli vyrábět u nás a to přesto, že jsou nám z hlediska utajení (mimo zahraniční mise) v podstatě k ničenu, obdobně je to s roboty pro ženisty, nebo s průzkumnými UAV od AeroVironmentu.
Ohledně dovozu ND - přesně, jak píšete - musí se nakoupit dostatečný počet ND už s pořízením nové techniky (stejně to ale platí i při modernizaci) a pak je to třeba podchytit smluvně. Bohužel, tohle se u MO ČR moc neděje - nekřiklavější případ byly T-72M4CZ, nicméně s Pandury to není o moc lepší. Ale u těch Pandurů je vysoká i cena ND (které na rozdíl od ND pro T-72 aspoň existují), ale také chybí oprávnění k opravám RCWS. V podstatě je to ale také špatně uzavřená smlouva (a to už ta původní - na pořízení - proto asi také GD vyhrálo na Patrií s cenou).Skrýt celý příspěvekKolt: jenže to děláš prakticky u všech tanků. Od Abrams po Lea. Tedy pokud nechceš nový tank ;) A T-72M4Cz byla dobrá modernizace, která se osvědčila. To že to následně ministři ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: jenže to děláš prakticky u všech tanků. Od Abrams po Lea. Tedy pokud nechceš nový tank ;) A T-72M4Cz byla dobrá modernizace, která se osvědčila. To že to následně ministři obrany vorali je druhá věc.Skrýt celý příspěvek
skelet, Rase – takže vyměníme pohonnou jednotku a pohonnou jednotku včetně transmise, převodovky atd. ..... co mi to jen připomíná.... aha, mají, respektive už téměř nemají, to v ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, Rase – takže vyměníme pohonnou jednotku a pohonnou jednotku včetně transmise, převodovky atd. ..... co mi to jen připomíná.... aha, mají, respektive už téměř nemají, to v Přáslavicích ;-)Skrýt celý příspěvek
Jirosi, bojové prozkoušení Ch1 nezpochybňuji, u něj zpochybňuji modernost, což u Leo2 také. Samozřejmě hodně se dá udělat modernizací, nicméně základní konstrukce je daná. A u Leo2 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, bojové prozkoušení Ch1 nezpochybňuji, u něj zpochybňuji modernost, což u Leo2 také. Samozřejmě hodně se dá udělat modernizací, nicméně základní konstrukce je daná. A u Leo2 se mi, přiznávám, moc nelíbí. V tomhle jsou Leclerc, Ch2 i Ambrams (jakožto hlavní tanky NATO) všechny o krok dál. Merkava také. Bojové nasazení Leo2 pak moc velké není, protože a) nasazení v Astánu fakt není to, čím si prošly Merkava, M1 či Ch2; 2) z pohledu Leo2 skutečně "ostré" nasazení v Sýrii provádí Turecko a moc úspěšné přitom není, nicméně otázkou je, zda za to může tank, absence jeho modernizace, chybná taktika, ještě něco dalšího, nebo prostě kombinace více faktorů (a v tom případě, který je nejdůležitější). Já prostě to nadšení do Leo2 postrádám...Skrýt celý příspěvek
Rase: "Beru tak, že Ch1 a Ch2 si jsou dost podobné, tak co jde integrovat na jeden, šlo by i na druhý (i váží stejně)" A to je ten problém jako u T72 vs T72M4cz. Ano, vypadají ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: "Beru tak, že Ch1 a Ch2 si jsou dost podobné, tak co jde integrovat na jeden, šlo by i na druhý (i váží stejně)"
A to je ten problém jako u T72 vs T72M4cz. Ano, vypadají stejně, ale stejné opravdu nejsou.
Kolt:"což se třeba o Leo 2 nebo Ch 1 říci nedá, se vší úctou k nim."
CH1 byl v první válce v zálivu. Ale otázkou je jak sním byli posádky spokojeny, když v roce 91 byli uvolněny peníze na nákup Ch2.
L2 nasazují bojově Kanadaní a nepřipada mi, že by na ně zrovna nadávali.Skrýt celý příspěvekMALI, chápu to správně, že se někdo z MO oficiálně ptal IMI a bylo nám řečeno, že si můžem trhnout nohou? Hm, to mě tedy zklamali :-/ Otázkou nicméně je, co by se dělo, pokud ...Zobrazit celý příspěvek
MALI, chápu to správně, že se někdo z MO oficiálně ptal IMI a bylo nám řečeno, že si můžem trhnout nohou? Hm, to mě tedy zklamali :-/ Otázkou nicméně je, co by se dělo, pokud bychom na to šli přes vyjednávání na vládní úrovni, zvlášť, kdybychom to spojili třeba s pořízením PVO (radary už s tím nespojíme).
O ceně ND si nedělám iluze, ale bude z Německa menší? A od nikoho jiného prakticky tankovou techniku stejně nepořídíme (myslím tím nejen stroje, ale hlavně jejich pajšl), protože prakticky není od koho. I ty BVP ala střední tank by byly osazené německou technikou (pokud by to náhodou nebylo CV90, tam by mohl být dost švýcarské, což je z pohledu ceny skutečně "výhra" :-) ). Dál už vyrábí moderní tanky jen Amíci, a tam je to, jak jste psal; Korejci, ale tam je polovina techniky stejně německá; Japonci, kde bude cena ND pravděpodobně ještě vyšší než z USA...
Stran podpory prodeje Merkav z USA – ne, nebyl to vtip. Jednak už to Amíci jednou chystali, jednak, jak píše t.k, nešlo by jen o podporu ČR, nýbrž i Izraele, a tam jsou podstatně větší fondy i ochota z nich čerpat. Hodně by záleželo na tom, kdo bude sedět v Bílém domě, na Pražském hradě a ve Strakovce... Mmchd, Amíci nám pomohli poměrně dostkrát. Když pominu, že většina velké techniky, kterou v Astánu používáme, je jejich (na tom mají vlastní zájem), tak modernizaci Mi-171 nám z velké části zaplatili.
Pokud mluvíme o dovážení ND – pokud nedokážeme výrobu přenést k nám, budeme dovážet ND na jakýkoliv tank. A troufnu si tvrdit, že v případě novovýroby máme větší šanci na přenos technologií než v případě modernizace. Kupříkladu v případě pronájmu Leo 2, který se tu nedávno řešil, bychom z technologií nezískali vůbec nic... Je vůbec otázkou, kdo by se s námi byl ochotný podělit. Amíci ani náhodou, Izraelci asi také moc ne, o Japoncích dost pochybuji a Korejci mají klíčové kusy stejně z Německa :-) Takže nic moc.
Dovolím si k tomu o dotaz – je nedostatek ND k Samsonům chyba firmy Rafael (nedodržování dodacích lhůt), špatně napsané smlouvy (opomenutí takové věci jako dodací lhůty vůbec zohlednit, jejich špatné nastavení, nedostatečné sankce za nedodržení...) nebo plánování AČR?
Já nějak zásadně pro Merkavu nehořím, nicméně a) modernizace starých tanků kolikrát nevyjde o tolik levněji než pořízení nových (stejně budeme potřebovat vybudovat kompletní zázemí, což je stejně drahé u nových i starých tanků a tvoří klidně polovinu ceny z celého projektu); b) nových se tolik nevyrábí. A z nich mi Merkava přijde nejperspektivnější, protože Izrael moc neřeší při prodeji politiku, sám je bude ještě dlouho používat, je to skutečně moderní a prozkoušený tank, což se třeba o Leo 2 nebo Ch 1 říci nedá, se vší úctou k nim.Skrýt celý příspěvekMali: dík za rozbor. AspoŃ víme, že náš společný nápad s Rasem není zas taková kosočtvercovina. :)) Mimochodem všeho co se týká železa bych se nebál. Motor CV-12 byl vyvinut ve ...Zobrazit celý příspěvek
Mali: dík za rozbor. AspoŃ víme, že náš společný nápad s Rasem není zas taková kosočtvercovina. :)) Mimochodem všeho co se týká železa bych se nebál. Motor CV-12 byl vyvinut ve výkonovém rozpětí 746 až 1120kW, přičemž ta nejslabší verze pohání naše T-72M4Cz.. A Perkins v tomhle oboru dále jede, když se s Catepillarem ucházel o dodávky motorů pro turecký tank Altay.
Pochopitelně daleko horší je to stran hlavního kanónu a elektroniky. Zde by bylo nejlepší se "přifařit" k nějakému rozjetému programu - Chall2, Leo2A7 nebo M1. Tak aby jsme nemuseli mít za deset let strach, že nějaký ministr "opomene" nakoupit náhradní díly, a ty už nebudou na trhu.
V každém případě mi tato cesta přijde jako lepší, než pronájem Leošů, z kterých budeme mít de facto jen dobrý pocit. Tímto bychom jedním tahem pera nahradily všechny T-72, ještě by zbyly podvozky pro mostní, vyprošťovací, odminovací a jiné speciální podvozky, k tomu by zbyly podvozky pro českou modifikaci polské Loary a ještě by zbylo dost podvozků pro kanibalizaci.Skrýt celý příspěveksemtam: Kupovať čokoľvek so 125mm kanónom je absolútna hovadina. Munícia k nemu nie je ani zďaleka taká perspektívna, ako munícia do 120mm kanónov a na dôvažok najmodernejšiu ...Zobrazit celý příspěvek
semtam:
Kupovať čokoľvek so 125mm kanónom je absolútna hovadina. Munícia k nemu nie je ani zďaleka taká perspektívna, ako munícia do 120mm kanónov a na dôvažok najmodernejšiu muníciu k nemu vyrábajú krajiny, ktoré jemne povedane "nemožno nazvať našimi spojencami". Prenechajme tento kaliber Afrike a Ázii.
Že v Charkove vežu so 120mm kanónom nevyrábajú je iba ďalší argument, prečo preniesť výrobu tejto modifikácie licenčne ku nám, lebo toľko T-84, koľko doteraz vyrobili Ukrajinci, by sme zvládli raz dva a s dobre nastavenou licenciou aj násobne viac + možnosť využitia podvozku na iné platformi - húfnice, pvo, alebo aj bvp.
Toho, že bude westernizovaný tank drahší, by som sa nebál, aj keby sa cena navýšila na 7-8 miliónov eur, stále by to bolo výhodné.Skrýt celý příspěvekMALI: díky za rozbor, při modernizaci bych se minimálně inspiroval Britskou modernizací Ch2. Tam se rozhoduje mezi balíčkem od BAE a Rheinmetallu. Beru tak, že Ch1 a Ch2 si jsou ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
díky za rozbor, při modernizaci bych se minimálně inspiroval Britskou modernizací Ch2. Tam se rozhoduje mezi balíčkem od BAE a Rheinmetallu. Beru tak, že Ch1 a Ch2 si jsou dost podobné, tak co jde integrovat na jeden, šlo by i na druhý (i váží stejně). Osobně bych upřednostnil Rh, kvůli novém hladkostěnnému kanónu - integrovat očividně jde. Právě věž je věc kterou bych radši neměnil a zůstal rozhodně u výměny elektroniky a elektroinstalace. V ideálním případě i nový kanón a pokud je slabý, tak vyměnit i pohon. Pořád si myslím, že by to bylo výhodné. Věž Falcon mám moc rád, ale tady ji nevidím jako cestu. obávám se že vývoj skončil u funkční makety a spoustu věcí by bylo nutno integrovat. Tedy dovývoj, kterému bych se vyhnul. Pokud je ale použitelná a za dobrou cenu, tak by to bylo super.
KOLT:
jelikož se dá sehnat jen nová a to už pak musíme porovnávat s ostatními nově vyrobenými tanky, jejichž výčet zmiňovat nechci - prostě všechny. Jejich cena je ale enormní. Stačí se kouknout kolik stojí fungl nový Leo 2... (řekněme 15 mil euro) to opravdu není cesta pro AČR (to bysme byli rádi pokud dáme peníze na 15-30 kusů).
semtam:
nj. M60 si nechávají kvůli ráži 105 mm a Ch1 nahradí kolovými tanky Centauro, s kanónem 105 mm. Tedy jordánsko odlehčuje armádu, očividně pro snažší nahánění technicalů a nepočítají s konvenčním konfliktem MBT vs MBT.Skrýt celý příspěvekMALI Vzhledem k tomu, že viníkem myšlenky jak píšete bohemizace T-84 jsem tu já, tak jen krátce k němu. Moje myšlenka byla prostá, nakoupit "holý" T-84 v Charkově a vybavit ho ...Zobrazit celý příspěvek
MALI
Vzhledem k tomu, že viníkem myšlenky jak píšete bohemizace T-84 jsem tu já, tak jen krátce k němu. Moje myšlenka byla prostá, nakoupit "holý" T-84 v Charkově a vybavit ho doma. Dost by to připomínalo modernizaci T-72M4. Samozřejmě tím nemyslím ty nešťastné rozhodnutí jak byla posléze modernizace zasažena.
Někteří se této myšlenky chytli a vyprodukovali westernizovaný T-84. Myšleno 120mm, vlastně takový Yatagan 2. Tato cesta sice nabízí ráži NATO, ale bude znatelně dražší, protože Yatagan se nikdy sériově nevyráběl a prakticky se ani nenabízí. Charkov nemá na věž linku ani zkušenosti (zjednodušeně).
Souhlasím s vaším pohledem ohledně CH1, ne nadarmo si Jordánsko zachovalo M60. To už by bylo výhodnější koupit Sabru z Izraele, než výřad z Jordánska. Obojí je hloupost.Skrýt celý příspěvek@MALI
Tak chemici dostávají, ženisti dostávají, myslím i spojaři a taky modernizace 171. Něco by se asi nastřádalo. Každopádně fond na podporu IDF bude drobet větší. :-)@MALI
Tak chemici dostávají, ženisti dostávají, myslím i spojaři a taky modernizace 171. Něco by se asi nastřádalo. Každopádně fond na podporu IDF bude drobet větší. :-)To KOLT: Chápu vaše nadšení pro Merkavu, ale: Merkavu IV nám IMI nenabízí (a neříkejte, že se jich na to nikdo neptal), starší Merkavy nemají smysl. Cena Merkavy: jak jste sám ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT:
Chápu vaše nadšení pro Merkavu, ale: Merkavu IV nám IMI nenabízí (a neříkejte, že se jich na to nikdo neptal), starší Merkavy nemají smysl. Cena Merkavy: jak jste sám připustil, je vysoká, že by nám v tom Amíci pomohli - to měl být vtip? Pokud ano, moc se nepovedl. Nějak si totiž nemohu vzpomenout ani na jeden případ kdy nám takto pomohli, Vy snad ano? Když mluvíte o dostupnosti (a ceně) náhradních dílů z Izraele, podívejte se na zbraňové stanice Pandurů...Nene, kdepak, když, tak pěkně převést celou technologii k nám (ano, všechno neuděláme, některé ND z Izraele - třeba SŘP bychom si museli nakoupit do zásoby), kanón by třeba mohl být přímo z Německa atd. Dále: pokud vím, tak novovýroba L2XX se neplánuje (jediná cesta k L2 je repase a následný pronájem), ale pěkně si všichni počkáme na L3, nebo se aktuálně něco změnilo?
K M1: podle mého názoru v M1 reálně diesel není (nabídka ještě neznamená existenci), ale možná se pletu. I tak by nám USA poskytly starší verze, které by bylo nutno modernizovat (samozřejmě že v USA, za americké ceny), otázkou zůstává, zda by nám pro modernizaci poskytly ty nejnovější technologie (z vlastní zkušenosti se k tomuto stavím skepticky) a pak bychom všechny ND stejně vozili přes oceán - a to za dvojnásobné ceny - děkuji, Abramsy NE!Skrýt celý příspěvekTo Rase; 2.3.,08:45: omlouvám se za opožděnou odpověď (byl jsem off-line), jak se říká: "pozdě ale přece". Už k tomu bylo sice napsáno dost, ale ptal jste se, takže můj osobní ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase; 2.3.,08:45:
omlouvám se za opožděnou odpověď (byl jsem off-line), jak se říká: "pozdě ale přece".
Už k tomu bylo sice napsáno dost, ale ptal jste se, takže můj osobní názor: Váš nápad s využitím Ch1 je neotřelý, má něco do sebe, ale na druhou stranu, také není bez několika "ale".
Klady:
1. ty podvozky budou v podstatě za cenu šrotu (ale v Jordánsku) - tj. "za odvoz";
2. k mání bude relativně dostatečný počet podvozků (buďme rádi, že by byly vůbec nějaké).
Zápory:
1. ty jordánské Ch1 podle mých informací neměly 100% pancéřování (byly takové zjednodušené),
2. Ch1 měl špatnou dynamiku - musel by tam dojít úplně nový (silnější) motor, nová převodovka i nová transmise;
3. pro ty Ch1 by musela být osazena nová věž (možná by to mohla být věž Falcon, otázkou je, jak je dobrá třeba z hlediska SŘP, jak by to u ní bylo se standardy NATO atd. - aby se nemusela celá překopávat - tohle netuším, protože ji detailněji neznám)
4. v souhrnu by šlo o to, vyvinout na základě podvozku Ch1 nový tank (možná s věží Falcon, nebo tam dát úplně jinou věž).
Závěr:
Z ekonomického hlediska by byla tato varianta lepší, než pronájem L2A7EU (ale z toho důvodu, že by ty L2 po celou dobu i po skončení leasingu zůstávaly Řecku a jiným vlastníkům a my k tomu museli mít nezbytnou logistiku, nebo je pak koupit za nikoli zbytkovou cenu - ale tady to nebylo úplně jasné a teď tady o to nejde);
Z ekonomického hlediska by to bylo také výhodnější, než nákup L2A4 ze Španělska a jejich následná modernizace na verzi L2A7, otázkou je, zda by to bylo lepší i z technického hlediska;
Z ekonomického hlediska by to zase bylo horší, než Sabra 2, kterou však nikdo soudný pro AČR z technického hlediska nechce;
Ve srovnání se zde někdy vzpomínanými "úlety" reinkarnace T-72, nebo o něco reálnější westernizace/bohemizace OPLOTu to není špatný nápad.
Z technického hlediska by byl výsledek tak dobrý, jak by se povedla výše uvedená modernizace, což by záviselo na tom, kdo by ji dělal. A v tom je podle mého "kámen úrazu".
1. V ČR bohužel nemáme nikoho, kdo by to v rozumném čase a za rozumné peníze zvládl (myslím si, že tohle mohu s klidným svědomím při mé znalosti poměrů u nás tvrdit). Když se nad tím rychle zamyslím, tak připadají v úvahu:
2. KADDB - ti jsou hodně ambiciózní, kdyby to dostali jako zahraniční zakázku, asi by se tomu poctivě věnovali (myslím, že by to pro ně byla otázka renomé), ale nejsem si vůbec jistý, že na to mají (myslím tím komplexní pohony podvozku, SŘP a elektroniku věže, moderní kanón, pokročilé pancéřování a Hard-Kill systémy...).
3. IMI - ti by to zcela určitě uměli, výsledku modernizace bych se u nich vůbec nebál, ale z ceny vývoje bychom asi moc nadšení nebyli, dále je otázkou možnost transferu technologií do ČR - VOP CZ (když nabízeli Sabru 2, tak se - pokud si dobře vzpomínám, na transfer pokročilých technologií moc netvářili - mluvili jen o dodávkách.
4. někdo jiný - v Evropě by to mohlo být KMW, ale ti se budou snažit nacpat nám nějaké L2Ax - ať už repasované (pokud vůbec nějaké budou), nebo ten pronájem - takže KMW bych vypustil. Dále by to mohl být Rheinmetall, ale tam nevím, zda by to všechno komplexně zvládli - hlavně podvozek. Možná ještě Nexter, ale tam by se to spíš učili, jako kdysi Officine-Galilleo na T-72.
Takže nejlépe mi vychází modernizace u IMI. V tomto případě bychom však museli umět rozpustit cenu vývoje do větších počtů; a to nevím, jak by se nám podařilo. Aby nakonec nevznikl další T-72M4CZ. Jednotný tank V4 je dobrá myšlenka, ale obávám se, že politicky nereálná. Poláci si půjdou svojí cestou L2xxPL, Slováci teď tanky nemají aktuálně v plánu (když, tak jen pár kusů a Maďaři, ti na tom jsou ještě hůř, než Slováci (myslím tím z hlediska nákupu výzbroje), na druhou stranu jižněji od států V4: Rumunsko - ano, tam možná, Bulharsko - no, nevím tady bych už jen hádal. Možná ještě Pobaltské státy - ti mají Rusko za zády, takže u nich platí "Si vis pacem, para bellum". Obávám se ale, že cesta modernizace jordánských Ch1 nebude pro AČR přitažlivá. Až kdyby nebylo zbytí.
Jako podstatně přitažlivější "tankovou" cestu pro AČR stále vidím cestu jednotné pásové platformy středního tanku na bázi BVP pro nynější 73.tpr./7.mb (hned od roku 2025) a následných nových "plnokrevných" tanků pro budoucí tankový pluk (po roce 2035).Skrýt celý příspěvekRase, nevím, proč bychom z toho měli Merkavy vynechávat. Že je stále vyrábí sami pro sebe, je snad dobře, ne? Cena je otázkou, to bez debaty. Ale třeba by nám s tím Amíci i pomohli ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, nevím, proč bychom z toho měli Merkavy vynechávat. Že je stále vyrábí sami pro sebe, je snad dobře, ne? Cena je otázkou, to bez debaty. Ale třeba by nám s tím Amíci i pomohli ;-) Každopádně je to tank, na který i za dvacet let seženeme náhradní díly, což se o Challengeru 1, byť modernizovaném, říci s jistotou nedá. Mně prostě přijde přitažené za vlasy zavádět teď tank, který by byl stejně exotický jak ta Merkava, ale který se už nikde nepoužívá.... To už radši novovýrobu Leo 2.
Mmchd, nevím, jak je na tom M1 s dieselem (někdo ho Amíkům do nich i nabízel), nicméně existuje také možnost dát do něj moderní turbínu, která je o poznání úspornější. I tuto variantu v USA zvažovali, a taková turbína i existuje... U Abramsů mám ale podezření, že bychom je dostali bez pancíře z DU, což je "drobet" znevýhodňuje.Skrýt celý příspěvekJirosi: Spíš to myslím tak, že cena modernizace by vyšla nanejvýš stejně jako zaplatí BW nebo EDA, za modernizaci fest oježděného Leopardu 2A4 na 2A7EU. Oproti němu má ale výhodu ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Spíš to myslím tak, že cena modernizace by vyšla nanejvýš stejně jako zaplatí BW nebo EDA, za modernizaci fest oježděného Leopardu 2A4 na 2A7EU. Oproti němu má ale výhodu v tom, že je k mání mnohem víc kusů. kdyby bylo V4 co k čemu, tak by těch Challengerů bylo dost pro ČR, SK, Maďarsko, Bulharsko, Pobaltí a možná i Rumunsko. Zkrátka státy o kterých se mluví ohledně pronájmu leopardů. Ty se mohly nechat polákům. on ať ten Challenger 1 je jaký je, tak pořád je novější než leopard 2 (!), novější než Abrams, T-72 a mnohem novější než M60 (který nám nabízejí izraelci). Já bych ho tedy neodepisoval jako nějaký křáp. Ono se to zdá, jelikož britové přešli na dvojku, ale ta je nejmladším tankem zavedeným v NATO (zavedený až po leclercu).Skrýt celý příspěvekRase: Ono to sice zni pěkně, ale přece jen ten tank už nikdo jiný neprovozuje. Ano, je to tank západní konstrukce. První s pokročilým pancéřováním, ale s tím přichází velké "ALE". ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Ono to sice zni pěkně, ale přece jen ten tank už nikdo jiný neprovozuje. Ano, je to tank západní konstrukce. První s pokročilým pancéřováním, ale s tím přichází velké "ALE". UK je vyřadila už před 17. lety ! Přitom na jejich základu si postavily vylepšenou verzi. Tedy tento tank má spoustu nedostatků. Pokud ho začneme "germanizova", tak se velice rychle dostaneme na cenu L2.
Ve své době to byli velice pokročilé tanky, ale jak ukázala válka v zálivu a jejich rychlé nahrazení jejich nástupcem určitě poněkud nedodělané.Skrýt celý příspěvekOno celé to stojí a padá na ceně, za jakou by se daly od jordánců získat. Dál s nimi už nepočítají, tak buď je dají někam na sklad, nebo sešrotují, což mi přijde jako škoda. Za ...Zobrazit celý příspěvek
Ono celé to stojí a padá na ceně, za jakou by se daly od jordánců získat. Dál s nimi už nepočítají, tak buď je dají někam na sklad, nebo sešrotují, což mi přijde jako škoda. Za cenu železa nebo za odvoz, by to bylo zajímavé. Původně jich měli 392 (!) a neznámý počet modernizovali na typ Al-Hussein. Dnes jich moc provozuschopných není, očividně kašlali na údržbu jako AČR u T-72M4CZ.
Osobně vidím výhodu v tom, že nemá nabíjecí automat, tak výměna kanónu není takový problém jako u T-72Skrýt celý příspěvekTak tech M4CZ moc nemáme..to už ted možná jezdí víc tech oživených T-72. to musí být pro posádku pěkná cesta do pravěku to přesednuti. Ale aspoň už máme použitelných 50+ tanků, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tech M4CZ moc nemáme..to už ted možná jezdí víc tech oživených T-72. to musí být pro posádku pěkná cesta do pravěku to přesednuti. Ale aspoň už máme použitelných 50+ tanků, takže se můžou cvičit i zalohy a další posádky.Skrýt celý příspěvek
No jak v čem.. v pancéřování T-72 zcela deklasuje, měrným výkonem ne (ale motor má stejný nebo obdobný jako M4Cz), Chall1 je stále držitelem dálkového rekordu ve zničení ...Zobrazit celý příspěvek
No jak v čem.. v pancéřování T-72 zcela deklasuje, měrným výkonem ne (ale motor má stejný nebo obdobný jako M4Cz), Chall1 je stále držitelem dálkového rekordu ve zničení nepřátelského tanku (cca 5km), elektronikou se určitě nechytá (Ale to ani patnáct let stará M4Cz na moderní tanky). No a T-72M deklasuje i nemodernizovaný Chall1.
Sumasumárum pokud by se použilo maximálně komponent z projektů Leo2A7, Chall2upg nebo M1A2, tak by rozdílné bylo maximálně železo. A tam je to už putna. Problém dělá elektronika, a to jen tehdy pokud to nějaký ouřada nebo ministr nezapomene nakoupit.Skrýt celý příspěvekRase: Podľa mňa ten Challenger 1 nemá dostatočný výkon na to, aby bolo jeho zavedenie výraznejším posunom vpred oproti T-72M4CZ. Nehovoriac, že by AČR mala tank, aký už nikto iný ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Podľa mňa ten Challenger 1 nemá dostatočný výkon na to, aby bolo jeho zavedenie výraznejším posunom vpred oproti T-72M4CZ. Nehovoriac, že by AČR mala tank, aký už nikto iný na svete. :-) Od Sabry lepšia, to áno, ale to je asi tak všetko ...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...