CV90: Evoluce na bitevním poli
- 27. 2. 2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z kontinuálního vývoje jednoho z nejmodernějších, nejvšestrannějších, nejspolehlivějších a v boji osvědčených vozidel na světě - bojových vozidel pěchoty CV90!
Kombinace bojové síly, mobility a ochrany je základním kamenem platformy CV90, bojového vozidla pěchoty (BVP), které se vyvíjelo více než dvě desetiletí. Vysoce komplexní model CV90 vychází z dědictví jeho prověřených předků a ve své kategorii nemá na světě konkurenci.
Podstatou CV90 je vize neustálého budoucího vylepšování. Z původních požadavků stanovených v polovině devadesátých let Švédskou správou materiálu pro obranu na nejnovější verzi CV90 dodanou Norské armádě přišel čas na přivítání nového člena úspěšné rodiny - již pátou generaci, CV90 MkIV!
„Naše společnost se neustále zaměřuje na způsoby, jak zavést nové technologie do modelu CV90 s cílem zvýšit jeho výkon, udržet vynikající bojeschopnost a udržet CV90 mezi špičkou vozidel určených pro pozemní operace," řekl Dan Lindell, manažer programu CV90 v BAE Systems Hägglunds.
CV90 MkIV se zrodil z výzkumného a vývojového programu, kde jsme zužitkovali zpětnou vazbu od sedmi národů, které platformu CV90 v současnosti používají. Díky modernizaci na podvozku a v motorové části má CV90 MkIV nový motor a modernizovaný výkonový převod, přičemž uživatelům poskytuje další dvě tuny užitečného zatížení, které je možné využít bez vlivu na pohyblivost vozu.
Kromě toho je model CV90 MkIV vybaven nejnovější čtvrtou generací elektronické architektury postavenou dle standardu NATO. Ta nejenže umožňuje účinnější datovou fúzi snímačů, ale také předurčuje vozidlo k podpoře budoucího technologického růstu a schopností, jako je rozšířená realita, koncepce strojového učení, umělá inteligence a autonomní podpora posádky.
"Klíčovým faktorem pro neustálý růst schopností CV90 je využití vyspělých konstrukcí, které minimalizují vývojové riziko, a použití nových technologií, které na bojišti udržují náskok před potenciálním protivníkem," uvedl Lindell. "Jsme přesvědčeni, že MkIV to splňuje ve všech ohledech."
Existuje více než 1200 vozidel CV90 v 15 různých variantách, které působí v sedmi zemích - včetně čtyř zemí NATO. Všechna byla postavena na osvědčených technologiích společnosti Hägglunds BAE Systems se sídlem ve Švédsku.
CV90 byly nasazeny národními silami, OSN a NATO v misích po celém světě, od Afghánistánu po Libérii. Do dnešního dne má za sebou model CV90 více než 4,5 milionu výzkumných a vývojových hodin a společnost BAE Systems je připravena dále rozvíjet i budoucí generace úspěšného modelu.
CV90 MkIV
Vzhledem k tomu, že Česká republika bude v nejbližší době nahrazovat flotilu BVP pěchoty BVP2, společnost BAE Systems se rozhodla v budoucím výběrovém řízení nabídnout české armádě k ochraně země a udržování národních obranných schopností novou generaci CV90 MkIV.
Během posledních dvou let se společnost BAE Systems zaměřila také na posílení vztahů s českými průmyslovými partnery. Od podpisu dohody o spolupráci v květnu 2016 s výrobcem obranného vybavení a systémovým integrátorem VOP, se partnerská síť stále rozrůstá a nyní zahrnuje i další spolupracovníky, výrobce kabeláže a elektroniky Ray Service a výrobce optických systémů Meopta.
Pokud jde o průmyslovou spolupráci s lokálními firmami, má BAE Systems mnoho zkušeností a prokazatelných výsledků a tento přístup je i nadále jedním z nejdůležitějších faktorů našich úspěšných vztahů se zákazníky. V posledních 10 letech jsme poskytli výhody místnímu průmyslu v celkové výši 6 miliard liber / 201 miliard Kč. Na platformě CV90 prokázaly tyto vzájemně prospěšné vztahy: Norsko, Finsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Dánsko.
Bojem prověřené a nejmodernější řešení založené na spolupráci s českým průmyslem, CV90 MkIV splní bezpečnostní a obranné požadavky České republiky - a nyní úspěšně do budoucnosti!
Redakčně upraveno
Související články
Britský Warrior 2 s 40mm automatickým kanónem CT40
Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin ...
- 28.01.2018
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley
Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...
- 06.02.2018
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
- 09.02.2018
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky
Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...
- 14.02.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
To Dušan: nějak jste nepochopil smysl toho, co jsem Vám v bodu 1 chtěl sdělit, takže "polopatě": moje odpověď se týkala toho, že ten "předvýběr" Lynxu jste si zde v diskuzi ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan:
nějak jste nepochopil smysl toho, co jsem Vám v bodu 1 chtěl sdělit, takže "polopatě": moje odpověď se týkala toho, že ten "předvýběr" Lynxu jste si zde v diskuzi vymyslel Vy a pak od něj následně stavíte další teorie... Já jsem Vám jen sdělil to, že nejsem původcem teorie o "předvýběru" Lynxu, ale že Lynx splňuje současné požadavky AČR lépe, než Puma. Nevím, kde se tady podle Vás schovávám za slovíčka;
ad 2) Nezlobte se na mě ale tvrzení: "se opakovaně v tisku psalo" není pro mě relevantní argument. V tisku si napíše kdekdo co chce a přibarví si to, jak potřebuje. Schválně jsem se Vás ptal na "oficiální dokument" - protože AČR to zatím oficiálně nikde nenapsala.
ad 3) v příspěvku 09:18 jste napsal doslova: "Věřím tomu, že kdyby se testů ve Vyškově zúčastnila ještě více futuristická vozidla ve formě studií, napři singapurská NGAV nebo NGAFV tak si AČR "předvybere" právě je" - tak se prosím nesnažte tvrdit, že někdo nepochopil Vaše slova a následně pak měnit jejich význam..., protože následně při vysvětlování v 14:30 jste napsal: "KDYBY se těch testů účastnili studie ze Singapuru, tak by se jistě našli tací, co by po nich volali, protože budou mít v sobě nějaké novinky, které by se určitě líbily". Jak mi jistě dáte za pravdu, tato dvě vaše tvrzení spolu úplně nekorelují.
ad 4) pokud budeme chtít hledat problémy, vždy je najdeme, ale totéž se může stát vždy, když bude výroba čehokoliv nového u nás. Tyto problémy nebudou v případě, že si vše koupíme (pak ale všechny penízky odtečou z ČR a opravitelnost bude asi tam, kde je teď opravitelnost Samson-1). No, a jen tak mimochodem, tento problém se dá vcelku jednoduše ošetřit ve smlouvě.
ad 8) AJAX ještě není zaveden, stále probíhá vývoj (to je prostý fakt, ale s největší pravděpodobností bude - jako průzkumné vozidlo...).
ad 9) Souhrnný pohled: jde o rozdílný přístup k takticko-technickým požadavkům u obou těchto programů, k jejich tvorbě a k jejich relevantnosti. Nicméně vyžaduje to dlouhodobé znalosti na jisté úrovni, takže, jak jste mě ostatně požádal v ad1), nebudu k tomu psát vůbec nic.Skrýt celý příspěvekPavolR: Jak nemám "alternativní české cesty" příliš rád, jsem k nim poměrně hodně skeptický, protože mi přijdou rizikové - tak todle bych bral. Líbí se mi na tom, že to zároveň ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: Jak nemám "alternativní české cesty" příliš rád, jsem k nim poměrně hodně skeptický, protože mi přijdou rizikové - tak todle bych bral.
Líbí se mi na tom, že to zároveň ekonomicky pomůže Ukrajině, což ji i stabilizuje - a to by měl být jeden z našich zahraničněpolitických cílů, a Slovenska dvojnásob.
A představa, že si takové tanky necháme dvacet, třicet let, a pak je prodáme zpět Ukrajině, která je domodernizuje, a my si koupíme zatím nová - ale už zaběhaná a odladěná a levnější Lea3, tak to by byl úplně ideální scénář.
Jen bych opravdu byl opatrný na tu cenu, ono to může bejt 8mega na papíře a 16 v reálu. Podobných zkušeností už bylo - a celé mi to přijde trochu "pohádkový scénář".
==
Jinak obecně, ať u BVP, tak u tanků, bych preferoval koupě byť třeba dražší techniky, která má ale co nejdelší budoucnost.
Zaprve: teď je tu vůle něco kupovat a je hospodářská konjunktura. Koneckonců - jestli bude stát nákup dvacet, nebo pětadvacet miliard - v rozpočtu státu se to nakonec ztratí. A takovej prodej jde politicky dobře prodat.
To, co bude daleko obtížnější, bude nacházet peníze na běžnou údržbu, provoz a modernizace. Na tom se nedají nahnat politické body - a jak ukazuje stav naší techniky, je to věc, na které se šetří. Takže radši něco, do čeho teď nalejeme miliardy a pak bude levnější provoz, než nějaká dočasná řešení na deset let - kdoví, jaká bude situace za deset let a jestli bude vůle lít peníze do armády.Skrýt celý příspěvekZjištěné ceny ukrajinských zbraní v r. 2009 ( systémová cena/ks): T-84 Oplot-M: 4,6 milionů USD T-84-120 Yatagan: 4,5 milionů dolarů T-84U: 3,8 milionů dolarů ...Zobrazit celý příspěvek
Zjištěné ceny ukrajinských zbraní v r. 2009 ( systémová cena/ks):
T-84 Oplot-M: 4,6 milionů USD
T-84-120 Yatagan: 4,5 milionů dolarů
T-84U: 3,8 milionů dolarů
T-64BM "Bulat": $ 866,000 jako upgrade T-64
T-55AGM: přibližně 1,5 až 2 miliony dolarů jako upgrade T-55/62 / Type 59
BTR-4: 1,7 milionů dolarů
BTR-3U: 1,3 milionů dolarů
BTR-94: 1,4 milionů dolarů
Pro porovnání:
T-90S MBT: 3,9 milionu dolarů
modernizacovaný tank T-72M4CZ 8 milionů dolarů.Skrýt celý příspěvekMALI: Cena NATOizovaného T-84-120 Jatagan s ukrajinským kanónom a francúzskou elektronikou sa zvykne odhadovať 4,5M USD a ak aj zarátame infláciu, sotva bude stáť "holý" tank viac ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
Cena NATOizovaného T-84-120 Jatagan s ukrajinským kanónom a francúzskou elektronikou sa zvykne odhadovať 4,5M USD a ak aj zarátame infláciu, sotva bude stáť "holý" tank viac než 5,5M USD, čo vo výsledku dáva s Vami uvádzanými dodatočnými nákladmi celkovo okolo 8M USD, teda asi 6,5M eur/ks pri počte pár desiatok kusov.
Keby sa do toho išli aspoň Česko a Slovensko a vyrobili sa tanky pre aspoň tri prápory + zo 30 ks špeciálov a podvozok sa ďalej použil ako platfoma pre PVO (ala Marksman) alebo húfnice (ala Diana, či Himalaya), prípadne ťažké BVP (čo by asi Česi nevyužili ale slovensko možno hej), tak by sa už spustenie výroby dalo ospravedlniť + perspektíva výroby pre krajiny povedzme Cyprus...
Ale to je iba teoretizovanie, čo som chcel celým povedať je to, že by to vo výsledku nemuselo byť nevyhnutne drahšie riešenie ako vozidlo palebnej podpory na báze BVP.
KOLT:
Lenže na ten ASCOD má licenciu CSG, nie tak náhodou? :-)
Vytasím sa zasa so svojou tureckou konšpiráciou: Povedzme, že sa tento rok postaví prototyp Wolfdogu, začne sa propagovať štýlom "pre Česko české BVP" a do toho príde správa, že ho zaradilo do výzbroje Turecko (na to sa technicky nemusí kúpiť ani kus, alebo maximálne tak jeden), čím ešte dostane nálepku "českého výrobku s úspechom v zahraničí". Ktorý politik by si trúfol kúpiť niečo iné? :-D (a čerešničkou na torte by mohol byť kanón CZ30)Skrýt celý příspěvekTo MALI: Koukám, že došlo k nepochopení tak asi znovu a po lopatě: ad.1) Oni ti uchazeči z Německa jsou dva, PSM a RLS, no a když napíšete že je zde kromě PSM ještě jeden ...Zobrazit celý příspěvek
To MALI: Koukám, že došlo k nepochopení tak asi znovu a po lopatě:
ad.1) Oni ti uchazeči z Německa jsou dva, PSM a RLS, no a když napíšete že je zde kromě PSM ještě jeden uchazeč který splňuje lépe požadavky AČR tak to pak asi půjde o LYNX. Pokud o tom nechcete nebo nemůžete mluvit, ale jen se touto formou schováváte za slovíčka, tak sem pak raději nepiště vůbec nic,
Ad. 2) V boji ověřené je nesmysl, to je jasné, ale to že má již být zavedené se opakovaně v tisku psalo, a to nejen v programu BVP, a konečně to dává i logiku,
Ad3) Já jsem nepsal o tom, že se testů ve Vyškově účastnily studie, prosím čtěte pozorněji, já jsem psal, že KDYBY se těch testů účastnili studie ze Singapuru, tak by se jistě našli tací, co by po nich volali, protože budou mít v sobě nějaké novinky, které by se určitě líbily. Problém se ale pak ukáže v praxi při zavádění a u jednotek a protože to bude základ PoS, tak to může být problém
Ad4) Ano, výrobní linka doufám bude ve VOP CZ, ale bohužel pokud ještě nikde na ten LYNX ve světě výrobní linka není, tak se bude docela těžko budovat ve VOP, tedy rozhodně hůř než když máte někde ve světě odladěnou výrobní linku, kterou pak budete zrcadlit i ve VOP. Jinými slovy mám obavy, že když RLS nemá na LYNX výrobní linku a vybuduje jí v ČR, že se to tady kousne a žádné sériové BVP ve 2020-2021 nebude. Pro RLS pak nebude vůbec těžké tenhle problém hodit na nás, na vině bude VOP, ne RLS. A ten detail, že by RLS mělo za to zodpovídat se přesune do druhé řady. Právě tady bude největší riziko.
Ad5) Tohle samozřejmě nemohu komentovat,
Ad6) AJAX je složitý systém, ale pracují na něm poměrně dlouho. Vím, že to není BVP, já měl spíš na paměti BVP ASCOD 2 který může z programu AJAX brát různé odzkoušené komponenty,
Ad 7) Direct Support Vehicle - vozidlo přímé palebné podpory. Pokud označujete KF-41 LYNX jako střední tank, tak bych řekl, že tomu LYNXU opravdu hodně fandíte,
Ad8) Plný souhlas s tím, že nám ho bohužel (snad zatím nikdo nenabídl), já to dával jako příklad toho, že AJAXe/ASCOD 2 mají alespoň zavedený Britové, LYNX nikdo. A AČR rozhodně není v kondici, kdyby měla sloužit jako pokusný polygon nějaké velké, byť zavedené zbrojovky.
Ad 9) Asi jste nepochopil, stejně jako Petres pointu. Já jsem jedině za ten UH-1, protože je z těch nabízených pro AČR nejlepší. Problém ale byl třeba v tom, že si AČR nadefinovala, že má mít odmrazování rotorových listů a další věci, který ten Venom nemá. A na takových věcech se to pak kouslo...to vše znamená, že jsme u těch vrtulníku mohli být s nákupem být dále. Kozy a hvězdy nechte Rákosníčkovi.
Když to shrnu, LYNX je bezesporu fajn, ale jen v případě, pokud si ho někdo koupí společně s námi nebo, když by AČR posunula termín začátku pořízení nového BVP na rok 2023 nebo později. Pak se dá věřit, že to bude skutečně doladěné a odzkoušené vozidlo a RLS bude mít připraveno vše na sériovou výrobu.
A nebo je KF-31 již skutečně odladěné a odzkoušené, ale jen díky tomu, že podstatná část komponentů je z předchozího BVP MARDER čemuž bych se u RLS nedivil (i když nebudete souhlasit). RLS jak sám určitě víte mnohem lépe na tom modernizovaném Marderu neustále pracovalo. Pak už bude problém jen s tou primární sériovou výrobou, tam bude skutečně jádro problému.Skrýt celý příspěvekMarcus: Takže důvodem potíží Kovosvitu, bylo to že se někdo v Rusku nudil a tak jim zrušil úvěr? To se tak dělá přece běžně, že se firmám ruší úvěry.
Marcus: Takže důvodem potíží Kovosvitu, bylo to že se někdo v Rusku nudil a tak jim zrušil úvěr? To se tak dělá přece běžně, že se firmám ruší úvěry.
Ale zpět k IFV: Padlo tu že Lynx v testech na Armádních průmyslových dnech uspěl. Jak dopadly ostatní zúčastněná vozidla? Jsou nějaké přesnější informace nebo jen úniky?
DikyAle zpět k IFV: Padlo tu že Lynx v testech na Armádních průmyslových dnech uspěl. Jak dopadly ostatní zúčastněná vozidla? Jsou nějaké přesnější informace nebo jen úniky?
DikyT-84 je krásný projekt, ale asi ne moc úspěšný. Dosáhli s ním Ukrajinci něčeho? A vázat se na nestabilní Ukrajinu? Naprostý souhlas s tím co napsal MALI, bohemizace nedává ...Zobrazit celý příspěvek
T-84 je krásný projekt, ale asi ne moc úspěšný. Dosáhli s ním Ukrajinci něčeho?
A vázat se na nestabilní Ukrajinu?
Naprostý souhlas s tím co napsal MALI, bohemizace nedává smysl.Skrýt celý příspěvekTo PavolR, 03.03.2018, čas: 22:28: takže pořizovací ceny T-84 máme, když se na to podíváme dále, tak se musíme podívat na to, co by stála jeho westernizace a následná bohemizace. ...Zobrazit celý příspěvek
To PavolR, 03.03.2018, čas: 22:28:
takže pořizovací ceny T-84 máme, když se na to podíváme dále, tak se musíme podívat na to, co by stála jeho westernizace a následná bohemizace. A tam je podle mého názoru kámen úrazu - vyplatilo by se to totiž realizovat jen za předpokladu rozsáhlejší sériové výroby. To znamená tak tři, čtyři menší armády a to by se muselo domluvit dřív, než by se začalo s vývojem (a v tom vidím první problém - jenom to může trvat klidně tři až čtyři roky s nejasným výsledkem) - na toto téma již jsem psal dříve.
Pokud by se snad povedlo dát dohromady požadavky na cca 100+ tanků, bylo by zajímavé jít do vývoje s tím, že když by se povedl, pak se možná ještě někdo přidá (řekl bych že pravděpodobně asi ano, záleželo by na ceně).
Odhaduji, že bez rozpuštěného vývoje by ten tank (v holé westernizované verzi) mohl stát těch 8 M USD (podle toho, co by se tam ještě modernizovalo), k tomu pro nás "bohemizace" (tj. komunikační prostředky, BMS, APS, atd...) v ceně odhadem tak 0,5M USD. No, pak ale musíte rozpustit vývoj westernizace T-84 (záleží na rozsahu vývoje, počtech kusů sériové výroby) - počítejte tak 1M USD na kus (hrubý odhad) - takže výsledná cena tanku už bude 9,5 M USD. No, a pak musíte do pořizovací ceny připočítat cenu výrobní technologie (tam je ale problém s rozumným odhadem - protože se dostáváme k jádru problému: kde by se to dělalo? Na základě toho se tyto ceny budou dost lišit, dále tam platí stejné podmínky, jako pro vývoj) - počítejte pro zjednodušení opět s částkou 1M USD /ks. Z výše uvedeného mi vychází, že by jeden takový tank nebyl levnější, než 10,5M USD, tj. cca 8,5M Euro (což je vcelku běžná cena, která by se však snižovala s počtem vyrobených kusů).
Jako problém však vidím to, že někdo bude muset zaplatit ten vývoj, zkoušky a pak následně i přípravu sériové výroby (odhaduji 100M USD na vývoj, totéž na přípravu sériové výroby) - a KDO? Já osobně tady bohužel nikoho nevidím.Skrýt celý příspěvekDušan nezlobte se, ale uvádáte tu pár argumentačních faulů. "Pokud si AČR "předvybrala" BVP LYNX jako nejperspektivnějšího kandidáta na nové BVP, tak jsme opět bohužel "v ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan
nezlobte se, ale uvádáte tu pár argumentačních faulů.
"Pokud si AČR "předvybrala" BVP LYNX jako nejperspektivnějšího kandidáta na nové BVP, tak jsme opět bohužel "v Čechách" protože vybíráme něco, co neexistuje, nebo existuje pouze na úrovní technologických demonstrátorů. Věřím tomu, že kdyby se testů ve Vyškově zúčastnila ještě více futuristická vozidla ve formě studií, napři singapurská NGAV nebo NGAFV tak si AČR "předvybere" právě je. "
Lynx na Průmyslových dnech nebyl sice sériový kus, ale netroufl bych se ho nazvat technologickým demonstrátorem, tím méně futuristickým vozidlem ve formě studie. A vzhledem k tomu, že podle všeho (mám silný dojem hraničící s jistotou, že MALI ví o čem mluví) v těchto testech USPĚL, bych se nebránil tomu, aby se vážně jednalo o zavedení do výzbroje AČR (plno argumentů pro tu padlo v minulých diskuzích, nebudu je opakovat). Pokud vím, nebylo dosud vypsáno výběrové řízení, ani nejsou známa finální kritéria tohoto výběru. (zde bude doufám ponaučení výběr vrtulníku)
další
"Promiňte, ale mě ten výběr toho BVP pak připadá úplně stejně jako s těmi vrtulníky, prostě se vybere něco, co je sotva na papíře nebo to ani neexistuje ..."
To, že výběr vrtulníků je zpackaný je bez diskuze. Důvodem, ale nejsou sami zájemci o dodávku svých strojů naší armádě.
Chcete skutečně vážně tvrdit, že UH-1Y Venom je něco, co je sotva na papíře? Myslím si, že je to bojem prověřený, spolehlivý stroj. To, že se stal favoritem výběru, aniž splňoval původní zadání, není chyba onoho stroje, ale toho, kdo to zadání (PTŘS apod.) a jeho následné vyhodnocení zpracovával.
Nedá mi to a ještě o jednom se musím v souvislosti s UH-1Y zmínit (a to nejsem zrovna bezvýhradným zastáncem Venomu). Skutečně nechápu lidí, kteří by neměli problém s AH-Z Viper ve výzbroji AČR, protože je dostatečně moderní. Ale jeho příbuzný typ, se kterým sdílí 84% dílů (a ty rozdílné nejsou elektronika, ale díly draku, což vychází z rozdílného určení stroje) je pro ně zastaralý stroj z doby války ve Vietnamu (přitom s původním Hueyem má pouze shodnou siluetu). Tolik asi o odbornosti některých zdejším diskutujících, prostě zaměňují pojmy s dojmy.Skrýt celý příspěvekTo KOLT: CV90Mk4 zatím není ani ve stadiu prototypu - je to jen "narychlo udělaná vizualizace", pravděpodobně z důvodů, které jste uvedl. Podle mého názoru optimální by bylo chtít ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT:
CV90Mk4 zatím není ani ve stadiu prototypu - je to jen "narychlo udělaná vizualizace", pravděpodobně z důvodů, které jste uvedl. Podle mého názoru optimální by bylo chtít s ním letos v létě udělat stejné praktické zkoušky, jako s Mk3 loni v létě (totéž s Lynx KF41 - ten byl v tomto stadiu co je Mk4 už loni v létě).
Dokonce ani na IDET 2017 nabízená verze ASCOD takto neexistuje (s věžovým kompletem Samson-2) a s "veletržní" vnitřní výbavou.
Stejně jako Vy bych se nebál toho, že by BAE, nebo Rheinmetall nebyli schopni vyvinout dobré vozidlo - je to přesně o tom, co jste napsal - o ochotě jít do přijatelného rizika. Bez rizika si totiž můžeme tak akorát nechat ty původní BVP-2, protože tam už všechno relativně známe (a přibližně i víme, kdy a za jakých podmínek se nám rozpadnou).Skrýt celý příspěvekTo Dušan, 09:18: 1. To, že si AČR "předvybrala" Lynx jste napsal Vy (čili vaše některé další logické konstrukce se odvíjejí jen od vašeho tvrzení), Já jsem psal jen to, že "že z ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan, 09:18:
1. To, že si AČR "předvybrala" Lynx jste napsal Vy (čili vaše některé další logické konstrukce se odvíjejí jen od vašeho tvrzení), Já jsem psal jen to, že "že z Německa je ještě jeden uchazeč, který zde sice nemá takové PR, jako PSM, ale jehož vozidlo lépe odpovídá požadavkům AČR" (což je mimochodem pravdou). A to je poněkud dost zásadní rozdíl. Nikdo si totiž nic nepředvybral.
2.Vy znáte nějaký oficiální dokument, ve kterém, se píše "že to nové BVP má již být někde zavedené ve výzbroji jiné armády" - já jsem nic takového neviděl - jsou to jen slova - dohady. Stejně tak by někdo mohl tvrdit, že "pouze v boji prověřené".
3. Nevím, jak by se testů ve Vyškově (a na VVP Libavá) mohly zúčastnit studie - Vy jste snad u těch zkoušek byl?
4. Ta výrobní linka na Lynx by právě měla být u nás - ve VOP CZ.
5. Tovární zkoušky KF31 již proběhly ještě před testy AČR ve Vyškově (i s protokoly), nechci předjímat (Vy také nevíte, kdo je za nickem MALI), ale Vám je asi neukáží (pokud ano, dopředu se Vám omlouvám).
6. Testování Ajaxe? Chtěl jste snad napsat vývoj AJAXe? Evoluce CV90 - nezlobte se na mne, ale trochu hlouběji se zamyslete nad tím, co zde srovnáváte. A mimochodem, Vy víte, jak dlouho v Rh vyvíjeli Lynx?
7. Co u Vás přesně znamená zkratka DSV (v seznamu oficiálních zkratek jsem ji totiž nenašel)? Mohu vás ujistit, že za to, co si pod tím pravděpodobně představujete Lynx ve zkouškách žádné body nezískal.
8. Proč vylučovat ASCOD/AJAX - už Vám odpověděl KOLT - nikdo jej nevylučuje, ale nemůžeme s ním počítat, protože nám jej jednoduše nenabídli. Dále: AJAX je řešen jako průzkumné vozidlo, ne BVP. Pokud vím, tak bude mít další rok zpoždění a jako BVP budou Britové mít modernizovaný Warrior.
9. Pokud srovnáváte program BVP s programem LUH - tak "bez komentáře" - napadá mě totiž něco o koze a hvězdách.Skrýt celý příspěvekPavolR, no právě :-) Striktně řečeno jediné vozidlo, které je zavedené víceméně ve versi, kterou nám výrobce nabízí, je právě ten ASCOD, což je dané tím, že je to stará verse... ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR, no právě :-) Striktně řečeno jediné vozidlo, které je zavedené víceméně ve versi, kterou nám výrobce nabízí, je právě ten ASCOD, což je dané tím, že je to stará verse... Nicméně přiznám se, že bych se neschopnosti BAE, PMS či Rheinmetallu vyrobit slušné moderní BVP vůbec nebál. Puma jezdí, jen bychom měli modernizovanou variantu, kterou si stejně objednává BW. CV90 jezdí, jen bychom měli modernizovanou variantu, kterou s vysokou pravděpodobností objedná někdo ze stávajících uživatelů. Největší risk je s Lynxem, protože ten teoreticky nejezdí. Nicméně někteří (nebudu jmenovat ;-) ) ho považují jen za evoluci Marderu, čili vlastně také jezdí ;-) Navíc Rheinmetall "umí". A také by nám to případně mohlo přinést největší pozitiva stran technologií a výroby i pro další případné zákazníky. Čili je otázka, do jaké míry chceme riskovat. A také je možné, že než si vybereme, Austrálie už je bude mít objednané ;-)Skrýt celý příspěvek
KOLT:
No len aby sa všetci favoriti, ponúkajúci svoje najlepšie (no zatiaľ nevyrábané) prototypy, takto navzájom nevyšachovali a tender nakoniec nevyhral niekto úplne iný. :-)KOLT:
No len aby sa všetci favoriti, ponúkajúci svoje najlepšie (no zatiaľ nevyrábané) prototypy, takto navzájom nevyšachovali a tender nakoniec nevyhral niekto úplne iný. :-)Dušan, důvod proč ne Ajax je jednoduchý – nikdo nám ho nenabídl. Nabízen byl v podstatě původní ASCOD, což není zrovna hitparáda. I cena nebyla zrovna malá... Koneckonců i BAE nám ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan, důvod proč ne Ajax je jednoduchý – nikdo nám ho nenabídl. Nabízen byl v podstatě původní ASCOD, což není zrovna hitparáda. I cena nebyla zrovna malá... Koneckonců i BAE nám nabízelo CV90 Mk.III.... asi teprve když pochopili, o kolik jsou pozadu za Němci, nabídli Mk.IV, které ovšem je zhruba v takové fázi jako Lynx, spíš ještě více prototypní. A Puma je nabízena v modernizované verzi, která také ještě nejezdí...Skrýt celý příspěvek
To MALI 21:53: Pokud si AČR "předvybrala" BVP LYNX jako nejperspektivnějšího kandidáta na nové BVP, tak jsme opět bohužel "v Čechách" protože vybíráme něco, co neexistuje, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
To MALI 21:53: Pokud si AČR "předvybrala" BVP LYNX jako nejperspektivnějšího kandidáta na nové BVP, tak jsme opět bohužel "v Čechách" protože vybíráme něco, co neexistuje, nebo existuje pouze na úrovní technologických demonstrátorů. Věřím tomu, že kdyby se testů ve Vyškově zúčastnila ještě více futuristická vozidla ve formě studií, napři singapurská NGAV nebo NGAFV tak si AČR "předvybere" právě je.
Co mě vede ke skepsi je to, že BVP LYNX nemá nikdo zaveden ve výzbroji a nové BVP má být základ našeho pozemního vojska. Je pak obrovským rizikem prostě jako základ našich pozemních sil zakoupit něco, co ještě nikdo nemá nebo dokonce neexistuje (KF-41). Něco jiného je, když koupíte 20 kusů "horké novinky" MRAP do zahraniční mise, ale postavit na "neznámé" základy PoS je tvrdý hazard.
Pokud mají být první kusy nového BVP dodány v roce v roce 2020, věříte tomu, že RLS bude mít v této době výrobní linku? Věří někdo tomu, že budou tato vozidla již řádně otestovaná? Pokud tvrdí v RLS, že vozidlo bude mít ukončeny tovární zkoušky, tak to bych se tedy rád podíval do jejich protokolů. Podívejme se na to, jak dlouho trvalo testování PUMY, jak dlouho trvá testování AJAXe nebo dokonce jak dlouho trvala evoluce CV-90. Nevejdete se ani v jednom případě do pěti let. A kdo pak asi tohle zaplatí?
A jestli BVP LYNX pomohlo i to, že byl "předvybrán" pouze díky tomu, že RLS přislíbil možnost realizace DSV na platformě tohoto BVP, tak pak ještě o to hůř, protože od konceptu DSV se odvrátilo mnoho armád, dokonce i Švédové, kteří dlouhá léta provozovali DSV IKV 91 a pak jej bez náhrady zrušili (i když se Bae tvrdě snažilo ve Švédsku prosadit ještě CV-90-120) a koupili Leo-2.
Pokud někdo nechce CV-90, dobrá, jsou zde jasná proti, ale proč vylučovat třeba ASCOD/AJAX, který už Britové dopracovávají a to riziko pro AČR bude mnohonásobně (rozuměno jak mnohamiliardově tak časově) nižší, než vzít vozidlo v takto rané fázi vývoje?
Promiňte, ale mě ten výběr toho BVP pak připadá úplně stejně jako s těmi vrtulníky, prostě se vybere něco, co je sotva na papíře nebo to ani neexistuje a pak jde celý výběr v reálu samozřejmě "do kopru". Těch vrtulníků je navíc "jen" 12, BVP je 210+ kusů. S takovou to BVP zase nebude, protože si tady v české kotlině dokážeme strašně komplikovat život nerealistickými požadavky.
A ještě poznámku na závěr: nebylo náhodou v požadavcích AČR, že to nové BVP má již být někde zavedené ve výzbroji jiné armády?Skrýt celý příspěvekMALI: Thaiský kontrakt na 35 T-84 vyšiel zhruba na 4M USD/ks zatiaľ čo povedzme Nizozemský kontrakt na 184 CV9035 Mk.III na 5M USD/ks. Puma tiež lacnejšia nie je. Pri prerábke ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
Thaiský kontrakt na 35 T-84 vyšiel zhruba na 4M USD/ks zatiaľ čo povedzme Nizozemský kontrakt na 184 CV9035 Mk.III na 5M USD/ks. Puma tiež lacnejšia nie je.
Pri prerábke na 120mm predpokladám, že by bolo treba v oboch prípadoch dokúpiť +- to isté, teda kanón, SRP, nejaká elektronika, kúpa veže/úprava pôvodnej + zacvakať čo ešte treba do dovývoja a vzájomnej integrácie všetkých systémov. Netrúfam si odhadnúť, čo to všetko stojí, ale čudoval by som sa, keby menej než 3-4 milióny EUR/ks.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...