CV90: Evoluce na bitevním poli

CV90 MkIV; větší foto / BAE Systems 

Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z kontinuálního vývoje jednoho z nejmodernějších, nejvšestrannějších, nejspolehlivějších a v boji osvědčených vozidel na světě - bojových vozidel pěchoty CV90!

Kombinace bojové síly, mobility a ochrany je základním kamenem platformy CV90, bojového vozidla pěchoty (BVP), které se vyvíjelo více než dvě desetiletí. Vysoce komplexní model CV90 vychází z dědictví jeho prověřených předků a ve své kategorii nemá na světě konkurenci.

 

 

Podstatou CV90 je vize neustálého budoucího vylepšování. Z původních požadavků stanovených v polovině devadesátých let Švédskou správou materiálu pro obranu na nejnovější verzi CV90 dodanou Norské armádě přišel čas na přivítání nového člena úspěšné rodiny - již pátou generaci, CV90 MkIV!

 

„Naše společnost se neustále zaměřuje na způsoby, jak zavést nové technologie do modelu CV90 s cílem zvýšit jeho výkon, udržet vynikající bojeschopnost a udržet CV90 mezi špičkou vozidel určených pro pozemní operace," řekl Dan Lindell, manažer programu CV90 v BAE Systems Hägglunds.

 

CV90 MkIV se zrodil z výzkumného a vývojového programu, kde jsme zužitkovali zpětnou vazbu od sedmi národů, které platformu CV90 v současnosti používají. Díky modernizaci na podvozku a v motorové části má CV90 MkIV nový motor a modernizovaný výkonový převod, přičemž uživatelům poskytuje další dvě tuny užitečného zatížení, které je možné využít bez vlivu na pohyblivost vozu.
 

Kromě toho je model CV90 MkIV vybaven nejnovější čtvrtou generací elektronické architektury postavenou dle standardu NATO. Ta nejenže umožňuje účinnější datovou fúzi snímačů, ale také předurčuje vozidlo k podpoře budoucího technologického růstu a schopností, jako je rozšířená realita, koncepce strojového učení, umělá inteligence a autonomní podpora posádky.

 

"Klíčovým faktorem pro neustálý růst schopností CV90 je využití vyspělých konstrukcí, které minimalizují vývojové riziko, a použití nových technologií, které na bojišti udržují náskok před potenciálním protivníkem," uvedl Lindell. "Jsme přesvědčeni, že MkIV to splňuje ve všech ohledech."

 

Existuje více než 1200 vozidel CV90 v 15 různých variantách, které působí v sedmi zemích - včetně čtyř zemí NATO. Všechna byla postavena na osvědčených technologiích společnosti Hägglunds BAE Systems se sídlem ve Švédsku.

 

CV90 byly nasazeny národními silami, OSN a NATO v misích po celém světě, od Afghánistánu po Libérii. Do dnešního dne má za sebou model CV90 více než 4,5 milionu výzkumných a vývojových hodin a společnost BAE Systems je připravena dále rozvíjet i budoucí generace úspěšného modelu.

 

CV90 MkIV

 

Vzhledem k tomu, že Česká republika bude v nejbližší době nahrazovat flotilu BVP pěchoty BVP2, společnost BAE Systems se rozhodla v budoucím výběrovém řízení nabídnout české armádě k ochraně země a udržování národních obranných schopností novou generaci CV90 MkIV.

 

Během posledních dvou let se společnost BAE Systems zaměřila také na posílení vztahů s českými průmyslovými partnery. Od podpisu dohody o spolupráci v květnu 2016 s výrobcem obranného vybavení a systémovým integrátorem VOP, se partnerská síť stále rozrůstá a nyní zahrnuje i další spolupracovníky, výrobce kabeláže a elektroniky Ray Service a výrobce optických systémů Meopta.
 

Pokud jde o průmyslovou spolupráci s lokálními firmami, má BAE Systems mnoho zkušeností a prokazatelných výsledků a tento přístup je i nadále jedním z nejdůležitějších faktorů našich úspěšných vztahů se zákazníky. V posledních 10 letech jsme poskytli výhody místnímu průmyslu v celkové výši 6 miliard liber / 201 miliard Kč. Na platformě CV90 prokázaly tyto vzájemně prospěšné vztahy: Norsko, Finsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Dánsko.

 

Bojem prověřené a nejmodernější řešení založené na spolupráci s českým průmyslem, CV90 MkIV splní bezpečnostní a obranné požadavky České republiky - a nyní úspěšně do budoucnosti!

 

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Britský Warrior 2 s 40mm automatickým kanónem CT40

Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin ...

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky

Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    09:24 01.03.2018

    MALI: nj. tak nějak jsem čekal že ještě letos vyberou vozidlo, ona ta smlouva taky nebude sepsaná hned, různá jednání a než ji podepíšou bude to taky trvat hodně mesíců. První ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    nj. tak nějak jsem čekal že ještě letos vyberou vozidlo, ona ta smlouva taky nebude sepsaná hned, různá jednání a než ji podepíšou bude to taky trvat hodně mesíců. První peníze mají být vyčleněné na rok 2019, tak toho času moc není. Nebo rok 2019 bude hodně perný. Třeba si plánovači máknou - mno uvidímeSkrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:14 28.02.2018

    kto vie co sa v Brne objavi:
    http://www.incheba.sk/vystavy/...

    kto vie co sa v Brne objavi:
    http://www.incheba.sk/vystavy/...

  • Aldus
    21:17 28.02.2018

    Přesně tak, 2019 smlouva, 2020-25 dodávky. A dle Šlechtové to má 2 roky skluz, tak jsem zvědav, co bude a kdy

    Přesně tak, 2019 smlouva, 2020-25 dodávky. A dle Šlechtové to má 2 roky skluz, tak jsem zvědav, co bude a kdy

  • MALI
    20:26 28.02.2018

    Kdybychom chtěli v reálném boji prověřené vozidlo, tak jak napsal správně Rase to bude jen M2 Bradley, nebo BVP-2, které ovšem chceme nahradit. Chtít jen v boji prověřené věci je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdybychom chtěli v reálném boji prověřené vozidlo, tak jak napsal správně Rase to bude jen M2 Bradley, nebo BVP-2, které ovšem chceme nahradit. Chtít jen v boji prověřené věci je podle mého názoru naprostá pitomost (mimochodem, kdyby chtěli všichni vojáci jen v boji prověřené zbraně, tak tady budeme běhat s luky a šípy) - někdo holt musí být první, jde jenom o to, jestli to bude s rozmyslem, nebo bezhlavě (a to platí i obráceně).

    Článek je opravdu PR jak řemen. Ale proč ne, pokud je CV90 MkIV tak dobré, tak ať jej tedy BAE přiveze do ČR (například po IDEB 2018), ať si jej mohou vojáci v praxi osahat, zkusit jejich digitální bojovou podporu, nové pozorovací systémy, projet se s ním po normované dráze ve Vyškově s těmi jejich aktivními tlumiči a silnějším motorem a vůbec s ním udělat stejné zkoušky, jako loni. Když jej podle oficiálního vyhlášení BAE nabízejí AČR, tak ať se předvedou v praxi - jestli vůbec CV90 MkIV existuje.... (totéž by mělo platit pro Lynx KF41 od Rheinmetall, nebo PSM slibovanou modernizovanou Pumu). Podle slibů by se totiž nakupovat nemělo.

    K ASCOD 42: - ten je tak totálně zmodernizovaný původní ASCOD, že v podstatě jde o zcela nové vozidlo; není to tedy totéž, co MkIV od BAE. CV90 MkIV je proti němu jenom takový "facelift" CV90 MkIII. U ASCOD 42 je ale problém v tom, že zatím stále, kromě vývojových vzorků, reálně není (ale CV90 MkIV vlastně asi ještě nikdo z odborné veřejnosti neviděl, osobně si jej dovedu představit dřív, než ten ASCOD 42, ale možná se pletu...)

    To Rase:
    letos se to určitě nestihne, plán je přece v roce 2019 smlouva, po r. 2020 dodávky (a budeme rádi, když se to stihne).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:33 28.02.2018

    Aldus: tam Marder se minimálně do Afgánistánu taky už podíval, pokud chceme slovíčkařit, že Marder není Lynx, tak koncept je stejný. To samé CV90. Tahle mašina taky má být ...Zobrazit celý příspěvek

    Aldus:
    tam Marder se minimálně do Afgánistánu taky už podíval, pokud chceme slovíčkařit, že Marder není Lynx, tak koncept je stejný. To samé CV90. Tahle mašina taky má být "výrazně" přepracovaná, oproti verzím co byly na misi. Pokud chceme vozidlo ošlehané bojem, tak mě napadá snad jen Bradley nebo BMP-1/2, ale ty už máme. Celkově mi ten požadavek na ověřené vozidlo přijde jako přežitek. když si vyměníme věž, vylepšíme podvozek (což mají všechna vozidla) tak ty zkušenosti z nasazení můžeme zmuchlat a vyhodit do koše...

    ps. u Pumy se mi líbí drobnosti jako třeba že konstruktéři mysleli na ochranu stropu vozidla před dělostřelbou, repráček pro komunikaci s okolím vozidla atd. Za mě bude ale hlavní poměr cena / výkon. Tedy za je cena adekvátní schopnostem. Pokud pak bude CV90 významně levnější (ve stejné konfiguraci) než Puma, tak nevidím problém. Hlavně aby se nový stroj koupil co nejdřív (letos se to asi už nestihne)Skrýt celý příspěvek

  • Aldus
    18:40 28.02.2018

    Škoda, že se do článku nevešlo v čem že je ta pátá generace lepší než předchozí a jak se jí podařilo stáhnout technologický náskok, který Puma údajně má před zbytkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Škoda, že se do článku nevešlo v čem že je ta pátá generace lepší než předchozí a jak se jí podařilo stáhnout technologický náskok, který Puma údajně má před zbytkem pelotonu.
    Jinak si nemyslím, že by CV-90 měla být za zenitem, těch starších produktů, co slouží dodnes je víc a nemusí být za zenitem, pokud se průběžně modernizují (třeba F16).
    Dle Šlechtové vybíráme jen věci bojem prověřené a nikoliv na papíře a CV-90 se podívala minimálně do Afgánistánu, což je velké plus. Tohle by naopak mělo diskvalifikovat Lynx, rozumím-li správně.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:37 28.02.2018

    palo satko: Válka není jen o tom porazit nepřítele na bojišti. Porazit nepřítele na bojišti zajišťuje tato technika, společně s tím, aby se co nejvíce chlapců vrátilo v celku ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko: Válka není jen o tom porazit nepřítele na bojišti. Porazit nepřítele na bojišti zajišťuje tato technika, společně s tím, aby se co nejvíce chlapců vrátilo v celku domů.

    Ale o vítězství ve válce rozhoduje také politika, a odhodlání.

    Jako ve Vietnamu: Je jedno kolik se zaviješ severních Vietnamců na jihu. Dokud nedojdeš na sever, přijdou další.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    18:32 28.02.2018

    Jirosi,
    mam silny pocit, že tu vojnu v Afganistane sme nevyhrali. Je to dobre alebo zle vysvedčenie pre tie kočare?

    Jirosi,
    mam silny pocit, že tu vojnu v Afganistane sme nevyhrali. Je to dobre alebo zle vysvedčenie pre tie kočare?

  • Jirosi
    18:07 28.02.2018

    alexa123: "Tyhle stroje prodělali několik ofenziv! Proti větru, dešti a sněhu". Konvenční války se dnes nekonají. Ale i operace co se dnes vedou prověří bojovou praktičkost ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa123: "Tyhle stroje prodělali několik ofenziv! Proti větru, dešti a sněhu".

    Konvenční války se dnes nekonají. Ale i operace co se dnes vedou prověří bojovou praktičkost vozidel.

    Norské, Dánské, Švédské byli nasazeny v Afghanistánu.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    18:07 28.02.2018

    Alexa123: V boji o přízeň investorů... :D Ale když je má tolik států, pochybuju že by se jich pár do Afghánistánu a ostatních vojenských pískovišť politických parchantů nedostalo.

    Alexa123: V boji o přízeň investorů... :D Ale když je má tolik států, pochybuju že by se jich pár do Afghánistánu a ostatních vojenských pískovišť politických parchantů nedostalo.

  • alexa123
    17:37 28.02.2018

    ... bojem prověřené ...

    V akom konkrétnom boji boli preverené?

    ... bojem prověřené ...

    V akom konkrétnom boji boli preverené?

  • IS-3
    17:26 28.02.2018

    Článek má nádech zoufalého: "Haló, ale já jsem tu přece taky! Koukejte!"

    Článek má nádech zoufalého: "Haló, ale já jsem tu přece taky! Koukejte!"

  • palo satko
    15:56 28.02.2018

    Nedala by sa nejako farebne odlišit informacia od inzercie?

    Nedala by sa nejako farebne odlišit informacia od inzercie?

  • skelet
    15:31 28.02.2018

    Ascod je stejně starý jako CV90, takže onen Ajax může být hloubkou modernizace půdovní konstrukce na stejné nebo podobné úrovni jako CV90 Mk.IV.

    Ascod je stejně starý jako CV90, takže onen Ajax může být hloubkou modernizace půdovní konstrukce na stejné nebo podobné úrovni jako CV90 Mk.IV.

  • Dušan
    15:23 28.02.2018

    Ať už Bae Systems označí CV-90 Mk IV jako "pátou" nebo "desátou" generaci tohoto vozidla je jedno, protože je to Bae kdo si ty generace určuje a napíší tam co se jim hodí. Pravdou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ať už Bae Systems označí CV-90 Mk IV jako "pátou" nebo "desátou" generaci tohoto vozidla je jedno, protože je to Bae kdo si ty generace určuje a napíší tam co se jim hodí. Pravdou je, že to vozidlo je už zkrátka za zenitem a AČR kupuje nová BVP s potenciálem provozu na dalších 40 nebo 50 let. V té době bude konstrukci CV-90 už 70-80 let. Navíc jak to za 10-15 let bude s náhradními díly když už tomu CV-90 potáhne na 50 let?
    Bez ohledu na to, že budou tato BVP pro AČR nově vyrobená a vybavená bezpochyby nejmodernější elektronikou, tak budou morálně zastaralá.
    Uživatelů má CV-90 mnoho, ale právě jen díky tomu věku. Tato poslední verze CV-90 je tedy vhodná pro stávající uživatele, které mají ve výzbroji toto vozidlo již 20 nebo 30 let a potřebují stávající BVP CV-90 modernizovat, ale pro AČR která má svou flotilu BVP nahradit od základu je to CV-90 nevhodné.

    Velmi by mě zajímalo, zda když Bae vytáhlo tuto novinku (která asi ještě ani neexistuje, když není ani pořádná fotka) nám GDELS nabídne do tendru ASCOD 2. Takový AJAX-CZ by byl velmi zajímavý! Právě ASCOD 2 bych viděl jako rovnocennou protiváhu sofistikovaných BVP PUMA nebo LYNX a další srovnání ve Vyškově jako dost vyrovnané.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    14:04 28.02.2018

    Rase:
    Ono to síce môže (hádam aj zámerne) vyznieť ako 6 miliard libier za 10 rokov v ČR, ale mne to skôr príde myslené ako vo všetkých tých krajinách dovedna.

    Rase:
    Ono to síce môže (hádam aj zámerne) vyznieť ako 6 miliard libier za 10 rokov v ČR, ale mne to skôr príde myslené ako vo všetkých tých krajinách dovedna.

  • Rase
    12:06 28.02.2018

    Jj. pokud by se rozhodovalo mezi CV90 a Pumou, tak s tím taky nemám problém. Obě to jsou kvalitní mašiny a umím si je dost dobře představit u AČR

    Jj. pokud by se rozhodovalo mezi CV90 a Pumou, tak s tím taky nemám problém. Obě to jsou kvalitní mašiny a umím si je dost dobře představit u AČR

  • TF_HU
    11:29 28.02.2018

    Tak za mě, Puma nebo CV90 je ok. Jako voják bych s tím neměl problém. Kvalita bude něco stát, ale my jistě pro své vojáky chceme to nej.

    Tak za mě, Puma nebo CV90 je ok. Jako voják bych s tím neměl problém. Kvalita bude něco stát, ale my jistě pro své vojáky chceme to nej.

  • Rase
    11:08 28.02.2018

    marfolodej: tak u toho vrtání na CV90 taky moc nebude možné. Přeci jen podvozky se vozí ze švédska. Na domáci dodělání nástavby asi ukecáme každého. BAE Systems myslím nabízí jen ...Zobrazit celý příspěvek

    marfolodej:
    tak u toho vrtání na CV90 taky moc nebude možné. Přeci jen podvozky se vozí ze švédska. Na domáci dodělání nástavby asi ukecáme každého. BAE Systems myslím nabízí jen možnost svařit si věž a to nejspíš jen to původní osádkovou. V případě bezosádkové věže MCT-30 od noské společnosti Kongsberg, je otázkou co nám všechno dovolí norové. Tedy ze švédska se přiveze svařená korba, my si ji tady osadíme díly, rozhýbáme a předáme vojákům. Víc bych nečekal ani v tomto případě.

    pokud jde o článek, tak moc nechápu tu část o 201 mld za 10 let, co poskytli našemu průmyslu na výhodách ? Docela by mě zajímalo co do toho započítávají (zakázky pro IKEA ? :-D ). 20 mld za rok, to je takový ranec, že to je asi nějaký překlep. Nemělo to být v milionech ?Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    10:33 28.02.2018

    takový článek nečlánek... takže víme že máme moderní Ajax, CV-90 Mk.IV a Pumu + něco z Asie (na to ani nemyslím) Taaaak, milí dodavatele a teď nám řekněte, co chcete za 250 ...Zobrazit celý příspěvek

    takový článek nečlánek...
    takže víme že máme moderní Ajax, CV-90 Mk.IV a Pumu + něco z Asie (na to ani nemyslím)
    Taaaak, milí dodavatele a teď nám řekněte, co chcete za 250 kousků, včetně výcviku a náhradních dílů a jaký služby a kooperaci za to nebídnete?
    Pro CV mám teda slabost, navíc je fakt prověřenej, více než ty ostatní, ale co bude za 20-30 let?
    Ale dal bych zásadní podmínku, chceme mít možnost si vrtat do čehokoliv na tom vozidle, včetně SW.
    Čím víc o tom čtu, tak se mi Puma jeví jako nejlepší volba. jenom se mi nechce věřit, že by nás nechali, abychom se mohli vrtat v celým voze! A to se mi zase nelíbí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 8