CV90: Evoluce na bitevním poli

CV90 MkIV; větší foto / BAE Systems 

Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z kontinuálního vývoje jednoho z nejmodernějších, nejvšestrannějších, nejspolehlivějších a v boji osvědčených vozidel na světě - bojových vozidel pěchoty CV90!

Kombinace bojové síly, mobility a ochrany je základním kamenem platformy CV90, bojového vozidla pěchoty (BVP), které se vyvíjelo více než dvě desetiletí. Vysoce komplexní model CV90 vychází z dědictví jeho prověřených předků a ve své kategorii nemá na světě konkurenci.

 

 

Podstatou CV90 je vize neustálého budoucího vylepšování. Z původních požadavků stanovených v polovině devadesátých let Švédskou správou materiálu pro obranu na nejnovější verzi CV90 dodanou Norské armádě přišel čas na přivítání nového člena úspěšné rodiny - již pátou generaci, CV90 MkIV!

 

„Naše společnost se neustále zaměřuje na způsoby, jak zavést nové technologie do modelu CV90 s cílem zvýšit jeho výkon, udržet vynikající bojeschopnost a udržet CV90 mezi špičkou vozidel určených pro pozemní operace," řekl Dan Lindell, manažer programu CV90 v BAE Systems Hägglunds.

 

CV90 MkIV se zrodil z výzkumného a vývojového programu, kde jsme zužitkovali zpětnou vazbu od sedmi národů, které platformu CV90 v současnosti používají. Díky modernizaci na podvozku a v motorové části má CV90 MkIV nový motor a modernizovaný výkonový převod, přičemž uživatelům poskytuje další dvě tuny užitečného zatížení, které je možné využít bez vlivu na pohyblivost vozu.
 

Kromě toho je model CV90 MkIV vybaven nejnovější čtvrtou generací elektronické architektury postavenou dle standardu NATO. Ta nejenže umožňuje účinnější datovou fúzi snímačů, ale také předurčuje vozidlo k podpoře budoucího technologického růstu a schopností, jako je rozšířená realita, koncepce strojového učení, umělá inteligence a autonomní podpora posádky.

 

"Klíčovým faktorem pro neustálý růst schopností CV90 je využití vyspělých konstrukcí, které minimalizují vývojové riziko, a použití nových technologií, které na bojišti udržují náskok před potenciálním protivníkem," uvedl Lindell. "Jsme přesvědčeni, že MkIV to splňuje ve všech ohledech."

 

Existuje více než 1200 vozidel CV90 v 15 různých variantách, které působí v sedmi zemích - včetně čtyř zemí NATO. Všechna byla postavena na osvědčených technologiích společnosti Hägglunds BAE Systems se sídlem ve Švédsku.

 

CV90 byly nasazeny národními silami, OSN a NATO v misích po celém světě, od Afghánistánu po Libérii. Do dnešního dne má za sebou model CV90 více než 4,5 milionu výzkumných a vývojových hodin a společnost BAE Systems je připravena dále rozvíjet i budoucí generace úspěšného modelu.

 

CV90 MkIV

 

Vzhledem k tomu, že Česká republika bude v nejbližší době nahrazovat flotilu BVP pěchoty BVP2, společnost BAE Systems se rozhodla v budoucím výběrovém řízení nabídnout české armádě k ochraně země a udržování národních obranných schopností novou generaci CV90 MkIV.

 

Během posledních dvou let se společnost BAE Systems zaměřila také na posílení vztahů s českými průmyslovými partnery. Od podpisu dohody o spolupráci v květnu 2016 s výrobcem obranného vybavení a systémovým integrátorem VOP, se partnerská síť stále rozrůstá a nyní zahrnuje i další spolupracovníky, výrobce kabeláže a elektroniky Ray Service a výrobce optických systémů Meopta.
 

Pokud jde o průmyslovou spolupráci s lokálními firmami, má BAE Systems mnoho zkušeností a prokazatelných výsledků a tento přístup je i nadále jedním z nejdůležitějších faktorů našich úspěšných vztahů se zákazníky. V posledních 10 letech jsme poskytli výhody místnímu průmyslu v celkové výši 6 miliard liber / 201 miliard Kč. Na platformě CV90 prokázaly tyto vzájemně prospěšné vztahy: Norsko, Finsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Dánsko.

 

Bojem prověřené a nejmodernější řešení založené na spolupráci s českým průmyslem, CV90 MkIV splní bezpečnostní a obranné požadavky České republiky - a nyní úspěšně do budoucnosti!

 

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Britský Warrior 2 s 40mm automatickým kanónem CT40

Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin ...

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky

Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • MALI
    21:53 03.03.2018

    To skelet: tak ještě si vzpomeňte na skutečnost, že z Německa je ještě jeden uchazeč, který zde sice nemá takové PR, jako PSM, ale jehož vozidlo lépe odpovídá požadavkům AČR (ať ...Zobrazit celý příspěvek

    To skelet:
    tak ještě si vzpomeňte na skutečnost, že z Německa je ještě jeden uchazeč, který zde sice nemá takové PR, jako PSM, ale jehož vozidlo lépe odpovídá požadavkům AČR (ať už se to zde na AN diskutujícím lidem líbí, nebo ne).Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:48 03.03.2018

    Mali: předpokládám to, jelikož jsme takový zlobivý soused a budeme si chtít svého souseda trošku udobřit. Ale nehodlám se o tom do krve přít, jak to tady dělají mnozí.

    Mali: předpokládám to, jelikož jsme takový zlobivý soused a budeme si chtít svého souseda trošku udobřit. Ale nehodlám se o tom do krve přít, jak to tady dělají mnozí.

  • MALI
    21:45 03.03.2018

    To PavolR:
    Vy znáte cenu T-84 a jeho "prerábky"? Pokud ano, můžete ji zde prosím uvést?

    To PavolR:
    Vy znáte cenu T-84 a jeho "prerábky"? Pokud ano, můžete ji zde prosím uvést?

  • PavolR
    21:14 03.03.2018

    semtam: Nuž ale keď si vezmete o koľko sú také CV90 alebo Puma už v základe drahšie, než T-84, tak vybavenie potrebného počtu podvozkov BVP vežou so 120/130mm kanónom vyjde sotva ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    Nuž ale keď si vezmete o koľko sú také CV90 alebo Puma už v základe drahšie, než T-84, tak vybavenie potrebného počtu podvozkov BVP vežou so 120/130mm kanónom vyjde sotva lacnejšie, než prerábka T-84 vrátane vybudovania zázemia. Obe varianty by boli zrejme lacnejšie ako kúpa fungl nového Lea2/3 alebo Leclercu, ale iba jedno z toho by bol skutočný tank. ;-)
    Ale samozrejme všetky tieto špekulácie sú iba +- varením z vody.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    20:55 03.03.2018

    To skelet 20:24:
    ... a kde prosím berete tu vaši absolutní jistotu, že to u nás vyhraje Puma? Například Já osobně si to nemyslím. Alespoň ne podle současné situace.

    To skelet 20:24:
    ... a kde prosím berete tu vaši absolutní jistotu, že to u nás vyhraje Puma? Například Já osobně si to nemyslím. Alespoň ne podle současné situace.

  • Márten
    20:44 03.03.2018

    Hodně se muví o ceně zázemí pro tanky a myslím, že to je další výhoda Ch1. Pokud se Jordánci budou zbavovat všech tanků, tak se i zázemí může pořídit výhodně od nich. Pak už jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Hodně se muví o ceně zázemí pro tanky a myslím, že to je další výhoda Ch1. Pokud se Jordánci budou zbavovat všech tanků, tak se i zázemí může pořídit výhodně od nich.
    Pak už jen namontovat německý kanón a SŘP, což by díky stejné balistice jako u Leo usnadnilo integraci do Ch1...Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    20:44 03.03.2018

    Hodně se muví o ceně zázemí pro tanky a myslím, že to je další výhoda Ch1. Pokud se Jordánci budou zbavovat všech tanků, tak se i zázemí může pořídit výhodně od nich. Pak už jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Hodně se muví o ceně zázemí pro tanky a myslím, že to je další výhoda Ch1. Pokud se Jordánci budou zbavovat všech tanků, tak se i zázemí může pořídit výhodně od nich.
    Pak už jen namontovat německý kanón a SŘP, což by díky stejné balistice jako u Leo usnadnilo integraci do Ch1...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:43 03.03.2018

    KOLT Do roku 2025 je plánována "životnost" T-72M4 a nyní v již tak nabitém programu vyzbrojování, by se asi volné finance nenašli. Za pár let bude náhrada tanků aktuální a tak ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Do roku 2025 je plánována "životnost" T-72M4 a nyní v již tak nabitém programu vyzbrojování, by se asi volné finance nenašli. Za pár let bude náhrada tanků aktuální a tak jedině si počkat, mnohé věci se mohou změnit. Armáda s tanky si nejspíš jen prozkoumávala současné možnosti, za pár let bude možná Merkava nabízena a nebo ne.

    PavolR

    Moje "vize" s T-84 125mm spočívala hlavně v nízké ceně, která by mohla být po "bohemizaci" (dobrý pojem :) cca o téměř polovinu levnější než konkurence. Hlavní nevýhoda je ta na kterou upozorňujete a to nestandartní ráže NATO. S novou věží a 120mm kanonem si netroufám odhadnout na kolik by to vyšlo, je tu mnoho proměnných. Munici vyrábíme sami a také další státy NATO v ráži 125mm s jejími specifiky. Pokud by byla poptávka po výkonnější munici, tak nepochybuji, že by jí některá z firem mohla vyvinout. Stejně jsou orientovány hlavně na mimoevropské země a širší portfolio je jenom výhoda.

    Samozřejme, že AČR či OSSR má směřovat k ráži 120mm či výhledově 130mm (to je již hodně vzdálená budoucnost a pokud vůbec), ale ceny nových tanků jsou pro nás pomalu astronomické, další řešení je, jak již tu zaznělo BVP s 120mm (105mm) kanonem.
    Tyto otázky jsou poměrně složité a je třeba dělat analýzy, který krok je pro nás nejvhodnější, budu doufat, že MO plus GŠ to nebudou brát na lehkou váhu a vyberou správný směr náhrady T-72.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:24 03.03.2018

    Kolt a asi proto jsem napsal, že by se případně měli co nejvíce kompatibilizovat s jinými rozšířenými MBT na Západě. Takže mi nepodsouvej něco co jsem nepsal :D A jelikož Leoše na ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt a asi proto jsem napsal, že by se případně měli co nejvíce kompatibilizovat s jinými rozšířenými MBT na Západě. Takže mi nepodsouvej něco co jsem nepsal :D
    A jelikož Leoše na skladě nejsou (/krom lízaček na pořadí s kterých máme prd, Leclercy a Challengery 2 jsou stejná exotika jako T-72M4Cz, tak zbývá jen Abrams a novovýroba.
    A střední tank nebude, protože to vyhraje Puma a M8 si nikdo nekoupí, protože to bude taky exotika. Hmm.. vlastně co není u MBT exotika? Tož tak a babo raď :)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:08 03.03.2018

    MALI, velice děkuji za obsáhlou odpověď! Ohledně srovnání Merkava vs střední tank na podvozku BVP nejsme absolutně v rozporu, druhé řešení je finančně i logisticky o poznání ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI, velice děkuji za obsáhlou odpověď!
    Ohledně srovnání Merkava vs střední tank na podvozku BVP nejsme absolutně v rozporu, druhé řešení je finančně i logisticky o poznání levnější. A sám s ním nemám problém, raději toto, než vymýšlet nějaké vlastní opičárny jako bohemizace/modernizace Ch1 (pánové prominou ;-) technicky ap. nic proti tomu, tank to asi není špatný, ale prostě se bojím, že abychom nedopadli jak s Téčky...).
    Jestli by nám Amíci pomohli s cenou Merkav je otázka, možná ano, možná ne. A spíš by to záleželo na tom, jak by tlačili Izraelci než na tom, jak bychom se snažili my. A jestli je pravda, že samotné IMI nám odpovědělo, že Merkavu ne-e, je docela dobře možné, že se ptali i jejich politických špiček a zamítnutí přišlo odtamtud, co my víme (i když bych se divil, spíš mám dojem, že se chtějí zbavit Saber...). Nicméně v tom případě bychom na nějakou "tlačenku", aby nám bylo pomoženo skrz americko-izraelské fondy, mohli rozhodně zapomenout. Mmchd, modernizaci Mi-171 nám z velké části skutečně zaplatili a hodně techniky dodali vlastní, aniž bychom za ní platili. Mám ale podezření, že to bude mít také návaznost na naše působení v Astánu, protože jsme tam vrtulníky měli a oni dost stáli o to, abychom tam zůstali alespoň jako instruktoři techniků a pilotů. Navíc jsme tam i prodali přebytečné Mi-24, ne? Čili ta pomoc také nebyla kvůli našim hezkým očím :-)

    Nicméně jak jsem psal, já nemám problém s cenou Merkav, i kdyby se pohybovala přes 10 M€, protože levněji nové tanky neseženeme. Proč, jsem psal obšírněji před chvílí, nebudu se opakovat. A ano, s ohledem na to, co vše AČR nutně potřebuje a kolik je na to peněz, s vámi souhlasím, že raději BVP s tankovým kanónem. (To CV90 jsem myslel s věží od Ruagu, ale to jsem se spletl, má to být Cocerill XC-8, takže Belgie).

    Stran těch náhradních dílů, servisu atd. je to tedy, obávám se, spíše v naší neschopnosti (nebo něčem ještě horším...). Pokud bychom dokázali nastavit smlouvu správně, nebál bych se toho. Koneckonců, pokud nastavíme smlouvu na nová BVP stejně blbě jako na Pandury, zapláčeme i u nich, clo neclo, Němci nebo kdokoliv jiný nás stejně odrbe... A na druhou stranu, pokud při tom naopak získáme patřičné zkušenosti, dokážeme se i o MBT s dodavatelem bavit na jiné úrovni.

    Ale celé je to putna, já bych také radši na BVP věž od Rheinmetallu s vysokotlakým TK :-) Zatímco MO se tím chce zabývat až někdy po roce 2025 :-(Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:56 03.03.2018

    Tak on ten Leopard je z celé té generace nejstarší. Jedinou výhodu kterou u něj vidím, že se v podstatě jedná o standardní euro-tank. Bylo jich vyrobeno hodně kusů a je velice ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on ten Leopard je z celé té generace nejstarší. Jedinou výhodu kterou u něj vidím, že se v podstatě jedná o standardní euro-tank. Bylo jich vyrobeno hodně kusů a je velice rozšířený. Navíc se s ním ještě dlouho počítá, tak v případě 2A7EU (2A7V) bych se nebál o náhradní díly minimálně do roku 2040 (!) což zmiňoval i výrobce.
    Osobně nevěřím že MO pořídí fungl nové MBT, počítám tedy jen nějaké modernizované MBT. Osobně bych vybíral z něčeho ojetého ale modernizovaného (on ten cenový rozdíl oproti novému je poměrně velký), nebo toho polotanku v podobě BVP upraveného do podoby tanku. Musíme počítat s tím, že i ten bude hodně drahý, ale bude lehčí a přívětivější pro zázemí.

    Nechávat vyrábět fungl nový MBT mi teď nepřijde jako dobrý nápad. Jsou předražené a cena neodpovídá konstrukci (leopard). To radši počkat na novou generaci tanků. Nepředpokládám, že by totiž byly enormě dražší - konstruktéři totiž i u něj musí počítat s tím, že se musí vyrobit stovky kusů, aby se pokryly náklady na vývoj a rozjetí výroby. Řekněme že za 20 mil euro / kus by je nikdo nekoupil :-DSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:45 03.03.2018

    skelet, pokud bychom koupili ojeté Leo 2, M1, Leclerky či asi i Ch2 a modernizovali je na stejný standard jako jejich hlavní uživatelé, máme poměrně slušnou šanci, že bude dost ND ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet, pokud bychom koupili ojeté Leo 2, M1, Leclerky či asi i Ch2 a modernizovali je na stejný standard jako jejich hlavní uživatelé, máme poměrně slušnou šanci, že bude dost ND i za deset let. A navíc se pak pravděpodobně budeme moct podílet (ve smyslu si také koupit :-) ) na jejich další modernizaci. Pokud koupíme nějakou "exotiku", kterou už nikdo jiný solventní neprovozuje, můžeme být za chvíli tam, kde s T-72M4CZ. Jasně, když koupíme Ch1, nerveme tam používaný motor/powerpack a jako věž použijeme něco existujícího, přičemž kanón a pajšl bude shodný třeba s Leo 2, asi také nenastane takový průšvih jako v případě Téček. Ale já bych prostě šel raději konvenčnější cestou. To si fakt rovnou můžeme bohemizovat ten Oplot ;-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:39 03.03.2018

    Rase, ohledně Merkavy souhlasím s vaším hodnocením – nejsou nějak zásadně lepší než M1 nebo Ch2 nebo možná i Leclerc; oproti Leo 2 si troufám tvrdit, že mají náskok už znatelný, ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, ohledně Merkavy souhlasím s vaším hodnocením – nejsou nějak zásadně lepší než M1 nebo Ch2 nebo možná i Leclerc; oproti Leo 2 si troufám tvrdit, že mají náskok už znatelný, protože jsou konstrukcí podstatně modernější (a protože Leo 2 je z těch "hlavních" tanků NATO dle mého konstrukčně nejslabší, ale co já vím, jsem jenom laik, třeba se úplně pletu). Hlavní výhody toho tanku vidím v tom, že jeho uživatel
    a) je stále vyrábí – tedy můžeme koupit nové tanky teď a pravděpodobně i kupříkladu dokoupit za 10 let;
    b) je provozuje a provozovat ještě dlouho hodlá – tedy bych se nebál, že za deset let budeme bez ND a nezbude nám než kanibalizovat;
    c) investuje do jejich modernizace – tedy nebudeme muset za 15 let vymýšlet nějakou vlastní modernizaci na koleni či platit horentní sumy Rheinmetallu či tak někomu;
    d) má bohatou a nedávnou zkušenost z tankových bojů v symetrickém i asymentrickém konfliktu – tedy ty tanky nejsou dělané jen podle teoretických zkušeností (kupříkladu ten 60mm minomet tam nemají pro parádu);
    e) obecně poměrně kašle na politiku toho, komu prodává, pokud není vysloveně nepřátelská proti němu – což u ČR moc nehrozí, naopak s ním máme dobré vztahy.

    Nehledám v tom nějakou nadřazenost Merkavy ostatním tankům. Ale nové krom Asie asi jinde sehnat nejdou a staré ke koupi v rozumném stavu jsou v dostatečném množství asi jen Abramsy, jejichž nevýhody výstižně popsal MALI. A ano, jsem raději pro nové tanky, protože si myslím, že rozdíl v ceně nebude zas takový – půlku ceny kontraktu bude tvořit vybudování zázemí, zacvičení, nakoupení prostředků na opravy, munice atd. Takže jestli za modernizaci jednoho kusu dáme 7 M€ nebo za nový tank 12 M€ mi nepřijde takový rozdíl. Dokonce i rozdíl 5 x 15 by mi nepřišel dramatický...
    Já totiž tak nějak moc nevěřím, že tady za 10-15 let bude ke koupit Eurotank v rozumné cenové kategorii a s dobrou dostupností (ponechme teď stranou moji nechuť vázat se na dvojici Německo-Francie ;-) ). Takže bych počítal s tím, že kupujeme tanky na celou dobu jejich životnosti, tedy na nějakých 40 let. Než koupit ojetiny, zaplatit hromadu peněz za jejich modernizaci a za vybudování zázemí, přičemž bychom si to za dvacet let mohli zopáknout, to rozhodně raději jít cestou vozidel palebné podpory (středních tanků) na podvozku BVP a ušetřené peníze investovat do průzkumných prostředků, houfnic, raketometů, PVO nebo do hromady jiných věcí, které naše Armáda nezbytně potřebuje.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:32 03.03.2018

    Flader: kdo ví co s těmi tanky Jordánci chtějí dělat, možná je rozdají do muzejí, možná je sešrotují, možná je nechají někde v pouštním skladě zavát pískem. Možná je přestaví na ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    kdo ví co s těmi tanky Jordánci chtějí dělat, možná je rozdají do muzejí, možná je sešrotují, možná je nechají někde v pouštním skladě zavát pískem. Možná je přestaví na těžká APC jako zkoušeli s Centuriony (vypadá to docela dobře). Ten nápad s použitím pro AČR je jen takový nápad, jak je využít ještě jako MBT.

    Pokud jde o Ch2 u Britské armády, tak ani nemají v plánu všechny modernizovat a velká část zůstane v původním stavu jako záloha. ono donedávna je chtěli nahradit novým tankem - na podvozku Ajaxe, tak taky je moc neřešili. Bohužel očividně ty uložené tanky prodat nechtějí. Omán asi taky né .))

    Pokud jde o Merkavy, tak staré Mk I a II mají být přestavěny na těžké APC a podpůrná vozidla - nosiče specializovaných nástaveb. Tedy věže půjdou pryč u všech. Tedy ani ty nám jako ojeté izraelci nenabídnou - byť přestavět by šly stejně dobře jako M60 na Sabru. Merkavu IV mám rád, ale osobně si myslím, že je kolem ní poměrně velká aura nezranitelnosti. Bez aktivní ochrany a s obyčejnou osádkou, by nejspíš hořely dost podobně jako Abramsy a Leopardy (v Sýrii, Iráku atd.).Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    17:29 03.03.2018

    Ale prečo tie vyradené Ch1 nechcú naspäť Briti? Veď sami majú málo Ch2 ako už bolo prezentované.

    Ale prečo tie vyradené Ch1 nechcú naspäť Briti? Veď sami majú málo Ch2 ako už bolo prezentované.

  • Rase
    17:21 03.03.2018

    PavolR: Tech Ch1 meli jordanci od britu skoro 400, v podstate vsechny musi projit modernizaci, a nejspis vetsina je zprovoznitelna - asi .) Totiz bych se ani nedivil, kdyby jim ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    Tech Ch1 meli jordanci od britu skoro 400, v podstate vsechny musi projit modernizaci, a nejspis vetsina je zprovoznitelna - asi .) Totiz bych se ani nedivil, kdyby jim letos fungovalo jen par desitek, jelikoz ocividne kaslali na udrzbu. To my ostatne taky...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:55 03.03.2018

    A já nikdy neřekl, že to vím :D
    Jeidné co se ví, že tanky z druhé ruky nejsou. Krom Abramsu ;)

    A já nikdy neřekl, že to vím :D
    Jeidné co se ví, že tanky z druhé ruky nejsou. Krom Abramsu ;)

  • PavolR
    16:41 03.03.2018

    skelet: A ja sa zasa pýtam, či ich majú reálne na predaj toľko prevádzkyschopných, o koľkých tankoch hovoríte, lebo namiesto nich zavádzajú 141 B1 Centauro. ;-)

    skelet: A ja sa zasa pýtam, či ich majú reálne na predaj toľko prevádzkyschopných, o koľkých tankoch hovoríte, lebo namiesto nich zavádzajú 141 B1 Centauro. ;-)

  • skelet
    16:02 03.03.2018

    PavolIR: já nemluvím o nákupu třiceti kusů :))

    PavolIR: já nemluvím o nákupu třiceti kusů :))

  • PavolR
    14:45 03.03.2018

    skelet: To je síce pravda, ale veľa záleží aj od toho, do akej miery je nejaký tank unikát. Keď sa rozhodovalo o modernizácii T-72 na T-72M4CZ mali tie stroje iba niekoľko rokov, ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:
    To je síce pravda, ale veľa záleží aj od toho, do akej miery je nejaký tank unikát. Keď sa rozhodovalo o modernizácii T-72 na T-72M4CZ mali tie stroje iba niekoľko rokov, ich výroba skončila iba krátko pred tým, krajina mala vybudované zázemie a záležalo vlastne iba od toho, koľko kusov sa modernizuje, koľko nakúpi súčiastok atď.
    CH1 je trocha iný príklad, lebo hovoríme os stroji, ktorého ani nevieme, koľko má Jordánsko prevádzkyschopných a ktorý potom už žiadna iná krajina mať nebude. Už nikdy nebude možnosť doplniť stavy. A pre taký tank by sa malo vybudovať kompletné zázemie?
    To už potom radšej Leclerc, ktorého výroba sa ešte v prípade záujmu stále môže obnoviť.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8