Čekají ruský zbrojní průmysl těžké časy?
- 16. 6. 2017
- 127 komentářů
- Michael Myklín
Spojené státy americké jsou sice každoročně největším exportérem zbraní na světě, ale Ruská federace tradičně obsazuje druhou příčku. Jde nejen o lukrativní zdroj příjmů, ale prodej zbraní představuje i způsob udržování a rozšiřování politického a ekonomického vlivu (nejen) Moskvy ve světě. Kdo patří mezi nejzajímavější ruské zákazníky a jaké lze v ruských obchodech se zbraněmi sledovat trendy?
Zákazníci v Asii a na Blízkém východě
Podle výzkumu Stockholmského mezinárodního ústavu pro výzkum míru (SIPRI) vyvezlo Rusko mezi lety 2012-2016 zbraně do 50 států a ovládalo 23 % celosvětového trhu se zbraněmi, v porovnání s americkými 33 %. Od roku 2013 se obrat stabilně pohybuje kolem 15 miliard dolarů ročně (přesně tolik činila hodnota kontraktů za rok 2016).
Ve zmíněném období patřily mezi největší ruské zákazníky Indie, Vietnam a Čína.
Zatímco v minulosti Čína představovala životně důležitého zákazníka bez dostatečného know how a zázemí k produkci vlastních systémů, dnes již “žák překonává svého učitele”. Čínské ozbrojené síly sice stále provozují řadu ruských produktů (např. Su-30MKK), ale Pekingu jde v současnosti primárně o technologický transfer, zpětné inženýrství a následnou domácí výrobu.
I s tímto vědomím Rusko Číně prodalo 24 letounů Su-35S za dvě miliardy dolarů, ze kterých jsou pro Peking zajímavé (kvůli zpětnému inženýrství) především motory Saturn 117S a výkonný radar Irbis-E. Ze stejného důvodu Čína koupí také až šest baterií systému protivzdušné obrany (PVO) S-400 Triumf .
Stálým zákazníkem je Indie, která v roce 2016 s Ruskem podepsala smlouvy v celkové hodnotě 4,5 miliardy dolarů na pět baterií systém PVO S-400 . Mezi další významné nákupy patří nákup 60 víceúčelových vrtulníků Ka-226T s dalšími 140 licenčně vyrobenými v Indii nebo dohoda o pronájmu již druhé jaderné ponorky Projektu 971 Ščuka (v kódu NATO třída Akula) za 1,5-2 miliardy dolarů na 10 let.
Perspektivním odběratelem v budoucnu bude i Egypt. Tento dříve častý americký zákazník v posledních několika letech objednal například 46 bojových vrtulníků Ka-52, ale také systém PVO S-300VM. Spekuluje se i o možném nákupu až 500 tanků T-90MS.
Obchodní důsledky politiky a politické důsledky obchodu
Zajímavou kapitolu představují státy, které v minulosti patřily mezi tradiční americké zákazníky, ale teď se obrací i na ruské zbrojaře.
Důvodem takovýchto změn bývá zpravidla ochlazení vztahů s Washingtonem. Do této kategorie patří například Filipíny, kde k odcizení došlo po zvolení nynějšího prezidenta Rodriga Duterteho nebo Egypt, kde nastala podobná situace poté, co k moci nastoupil prezident as-Sísí. Stejným případem je i Turecko, člen NATO, jehož zájem o ruské zbraňové systémy (jmenovitě S-400) “děsí” další členy Aliance.
S přihlédnutím k čilému americkému prodeji zbraní Saudské Arábii, která je obviňovaná z podpory terorismu, je zjevné, že kvůli svému morálnímu dvojímu metru Washington přichází o potenciální miliardy dolarů ve prospěch Moskvy.
Nejde navíc jen o ušlý zisk, ale také o politický kapitál, který se k prodejům zbraňových systémů váže. Ozbrojené složky si většinou nekupují jen samotný produkt, ale i další služby (výcvik, dodávky munice či náhradních dílů), které umožňují vytvoření vazeb a kontaktů na různých úrovních armádního-politického-průmyslového byrokratického aparátu.
Trendy: sofistikovanější technologie a agresivnější marketing
Ruské zbraně byly v minulosti oblíbené zejména díky své jednoduchosti a nižším cenám, v porovnání se západními protějšky. I když i dnes je cenovka produktů ruských zbrojařských společností zpravidla nižší než u těch ze Západu, lze sledovat přechod k více high-tech nákladnějším zbraňovým systémům. Zde však kromě růstu cen nastává i problém dostupnosti komponentů. Ta byla významně narušena západními sankcemi.
Oblíbené jsou zejména systémy PVO S-400, modernizované ponorky třídy Varšavjanka (známé spíše pod kódem NATO jako třída Kilo) a zákazníky si nachází i stíhací bombardér Su-34 (resp. exportní verze Su-32) a víceúčelový stíhací letoun Su-35S.
Vzhledem k tomu, že i největší ruský zákazník Indie nakonec získá dostatečné know how k výrobě většiny sofistikovanějších systémů, bude muset Rusko bojovat o více menších národních trhů.
Mimo soustředěné snahy získávat nové zákazníky v režimech, které se nepohodly s Washingtonem Rusku poslouží i ukázky v reálných podmínkách, konkrétně v Sýrii. Zde se osvědčily především bojové vrtulníky Ka-52 nebo střely s plochou dráhou letu 3M-54 Klub (Kalibr).
Kromě miliard dolarů a politického vlivu je ve hře i zachování schopností ruského zbrojního průmyslu, který si díky exportu zachovává dostatečné výrobní kapacity, udržuje ceny pro ruské ozbrojené síly na přijatelné úrovni a dotuje své vývojové a výzkumné projekty.
Zdroj: Chatham House, SIPRI, Defense One
Související články
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
- 10.05.2017
- 74 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020
Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...
- 17.05.2017
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
- 07.06.2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů
Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro ...
- 12.06.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Logick:"To, že továrna je vlastněná zahraničním inverstorem, nic nemění na tom, že je vyvýjejí i vyrábějí češi a hlavně zisk Škodovky jde do Čech." Zisk jde majiteli, pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Logick:"To, že továrna je vlastněná zahraničním inverstorem, nic nemění na tom, že je vyvýjejí i vyrábějí češi a hlavně zisk Škodovky jde do Čech."
Zisk jde majiteli, pokud vyplácí 1/3 mzdy jako v Německu. Tak těm Českým zaměstnancům jde méně zisku něž Němcům. 1/2 škodovek se nevyrábí ani v Čechách !
Ps: Já to těm Němcům nemam za zlé přece jen jsi ji koupily pro to aby jim přinášela zisk.Skrýt celý příspěvekcernakus, tesil a ostatní divné existence: ano, samozřejmě můžete kupovat ruské výrobky. Užijte si jízdu v Lada 40xx , máte volbu si ten křáp koupit. Ale proč by jste to ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus, tesil a ostatní divné existence:
ano, samozřejmě můžete kupovat ruské výrobky. Užijte si jízdu v Lada 40xx , máte volbu si ten křáp koupit.
Ale proč by jste to nutili ostatním?Skrýt celý příspěvekLarry: Tady máme článek o tom, jak rusáci berou práci českým dělníkům, kradou know-how a nedodržují ...Zobrazit celý příspěvek
Larry:
Tady máme článek o tom, jak rusáci berou práci českým dělníkům, kradou know-how a nedodržují smlouvy:
https://zpravy.aktualne.cz/eko... Skrýt celý příspěveklogik: snůška keců ¨ kec 1: Poslední, v MB vyvinuté auto, byla Škoda favorit. To, že na společnou platformu VW namatlá nějakej slovenskej polumětel jinak promačkaný plechy ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
snůška keců
¨
kec 1: Poslední, v MB vyvinuté auto, byla Škoda favorit. To, že na společnou platformu VW namatlá nějakej slovenskej polumětel jinak promačkaný plechy zvané kastle není vývoj auta. To by pak ten vývoj vlastně dělal každej druhej tuner. Mimochdem, Lada byla do příchodu Renaultu opravdový autonomní výrobce automobilů. Teď se zní stává druhá Dacia...
kec 2: zisk Škodovky jde do Čech? To jako fakt? Jsem nevěděl, že VW je samaritán. A nebo VW není samaritán, jen ty jsi tak trochu ...
kec 3: Lada vyrábí modely z 80tých let. Vyrábí pouze jediné auto, které má základ v autě z 70tých let. A to Lada 4x4 AKA Niva. A každej, který o offroadech ví více než ty (což bude imho i trávník, před tvým domem), ti řekne, že Lada niva je bezkonkurenční offroad i dnes, po 40 letech!
kec 4: Superhit Lada Granta - Granta je prodejní hit, protože stojí 9 průměrných ruských platů. Za 11 ji máš s 84kW s ATMOSFÉRICKOU 1,6kou a pětistupňovým automatem. Škoda se tam Fábii ani nesnaží prodávat, protože by neměla šanci. Protože těch 440 tisíc rublů je pod 180 tisíc korun. Za ty prachy nedostaneš fábku ani v základu.
kec 5: nesplňuje normy. Prvně ty nesplňuje žádný motor na fosilní paliva bez kokotin typu Hybrid, Start/Stop, Turbo, chcanky v motoru a podobné zelené vyfikundace. Za druhé Euro 6 splňuje, ale homologace jsou drahé, vývozní cla vysoká a euro 7 klepe na dveře a tam už to bez těch blbostí viz výše nepůjde. Lada nemá na to prorazit na přesyceném a ochranářském trhu EU. Soustředí se hlavně na trhy SNS, kde potřebuje nabrat ztracené podíly.
Takže je ruská realita a pak tvoje absolutní neznalost té reality, která ti však nebrání sebevědomě pindat o něčem, o čem nemáš ani ahnung.
PS: Takový Xray bych si v plné palbě za necelých 300 tisíc korun sakra nechal líbit. Zejména na ty naše tankodromy (odolnost podvozků Lad je pověstná).Skrýt celý příspěvekJirosi: blbost, jsou. V MB se škodovky vyrábějí i vyvýjejí. Stejně jako v Rusku se vyrábějí (a jednou za deset let i vyvýjejí :-)) Lady. To, že továrna je vlastněná zahraničním ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: blbost, jsou. V MB se škodovky vyrábějí i vyvýjejí. Stejně jako v Rusku se vyrábějí (a jednou za deset let i vyvýjejí :-)) Lady. To, že továrna je vlastněná zahraničním inverstorem, nic nemění na tom, že je vyvýjejí i vyrábějí češi a hlavně zisk Škodovky jde do Čech.
Rozdíl oproti AvtoVazu je ovšem ten, že česká škodovka se za pomoci zahraničního investora dokázala zmodernizovat a vyrábět auta na západní úrovni. AvtoVaz vyrábí furt +- modely z osmdesátých let a prodává je jako lowend do zemí třetího světa.Superhit Avtovazu Lada Granta má v top výbavě celých 64kW, na přání čtyřrychlostní automat.
Teda v rusku prodávaná sport verze (v EU nehomologovaná, anžto nesplňuje normy) má silnejší 84kW motor, se kterým dá 0-100km dokonce pod deset sekund. Prostě sporťák.
Dělám si z Lady trochu legraci, ale nechci ji tim schazovat. Jen ukazuji, jaká je Ruská realita. Todle jsou auta, která se tam prodávají a je to jeden z dobrých ukazatelů toho, že Rusko má i na střední Evropu dosti dohánět.Skrýt celý příspěvekTesil: "Naše škodovky by taky měly problémy bez záštity VW"
Žádné naše škodovky už asi 20 let nejsou. Vlastník je společnost VW (německa?).Tesil: "Naše škodovky by taky měly problémy bez záštity VW"
Žádné naše škodovky už asi 20 let nejsou. Vlastník je společnost VW (německa?).Tesil, pod jakou značkou se vyráběj je šumák. Důležitý je: kolik lidí si tu Nivu koupilo?
A proč počet zaměstnanců AvtoVazu spadl na jednu třetinu oproti roku 2004?Tesil, pod jakou značkou se vyráběj je šumák. Důležitý je: kolik lidí si tu Nivu koupilo?
A proč počet zaměstnanců AvtoVazu spadl na jednu třetinu oproti roku 2004?Tak třeba Lada Niva se vyrábí pod značkou Chevrolet.Tím se snad nějaká úroveň dá zaručit.
Naše škodovky by taky měly problémy bez záštity VW.Tak třeba Lada Niva se vyrábí pod značkou Chevrolet.Tím se snad nějaká úroveň dá zaručit.
Naše škodovky by taky měly problémy bez záštity VW.Tesil: "Kluci na šachtě nafasovali Nissany a Fordy.Po dešti je tahají z bláta Lady.Tak nevím." A přesně o tom to je ! Prostě jsi koupi západní auta a pak to tahají starými ...Zobrazit celý příspěvek
Tesil: "Kluci na šachtě nafasovali Nissany a Fordy.Po dešti je tahají z bláta Lady.Tak nevím."
A přesně o tom to je ! Prostě jsi koupi západní auta a pak to tahají starými Ruskými. V byznysu není podstatné jak dobrou věc vyrábíš ale jestli jsi ji někdo koupí.Skrýt celý příspěvekStandaBlabol Předpokládám,že do Evropy počítáš Rumunsko,Albánii atd. ČR jako montovna automobilů při prvních problémech tohoto odvětví nebude mít k těmto zemím daleko. shal No ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol
Předpokládám,že do Evropy počítáš Rumunsko,Albánii atd.
ČR jako montovna automobilů při prvních problémech tohoto odvětví nebude mít k těmto zemím daleko.
shal
No jo máš pravdu,ti blbci ve vedení jim objednali Ford Ka.Skrýt celý příspěvekLarry: Prosím tě nesnaž se tady tvrdit, že by kvůli sankcím nějak masivně krachovaly české nebo evropské firmy Vliv sankcí na Evropu a na nás taky je naprosto zanedbatelný. Týká ...Zobrazit celý příspěvek
Larry: Prosím tě nesnaž se tady tvrdit, že by kvůli sankcím nějak masivně krachovaly české nebo evropské firmy Vliv sankcí na Evropu a na nás taky je naprosto zanedbatelný. Týká se pouze vývozu zbraní, bankovního sektoru a některých části leteckého průmyslu. Netýká se civilního sektoru. To že Rusové nenakupují je dáno tím, že na to prostě nemají.Skrýt celý příspěvek
Tesil: Podle toho jaké Nissany, jaké Fordy a jaké Lady. Pochybuju, že by cokoliv od Lady muselo tahat z bahna Ford F150 nebo Nissan Titan. A pokud někdo jezdí v metrových závějích ...Zobrazit celý příspěvek
Tesil: Podle toho jaké Nissany, jaké Fordy a jaké Lady. Pochybuju, že by cokoliv od Lady muselo tahat z bahna Ford F150 nebo Nissan Titan. A pokud někdo jezdí v metrových závějích bahna v nějakém příměstském vozítku, tak to je jenom jeho blbost.
Třeba taková Lada Niva se do offroadu určitě hodí více než Ford Focus.Skrýt celý příspěvekPřesně tak Tesile, ruské zboží je zárukou kvality. A proto je svět plný ruských aut, letadel, elektroniky, spotřebního zboží a průmyslových výrobků. A ruská životní úroveň je na ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak Tesile, ruské zboží je zárukou kvality. A proto je svět plný ruských aut, letadel, elektroniky, spotřebního zboží a průmyslových výrobků. A ruská životní úroveň je na hony před Evropou. Žádný zaostalý stát, co by se snad živil vývozem surovin a zbraní.Skrýt celý příspěvek
Larry: " musí být pořádně udělané...., To zvyšuje cenu...."
Nevšiml jsem si, že by třeba Lada byla "poctivě pořádně udělaná" a proto byla příliš drahá a neprodávala se....Larry: " musí být pořádně udělané...., To zvyšuje cenu...."
Nevšiml jsem si, že by třeba Lada byla "poctivě pořádně udělaná" a proto byla příliš drahá a neprodávala se....Larry Ak sa niekde "nasáčkovali Číňania" .. tak to asi veľmi špičkové technológie neboli : ) je vôbec otázkou čo sa na to sťahovali nejaké sankcie ... a či nie tie ruské. Lebo ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
Ak sa niekde "nasáčkovali Číňania" .. tak to asi veľmi špičkové technológie neboli : ) je vôbec otázkou čo sa na to sťahovali nejaké sankcie ... a či nie tie ruské. Lebo i u nás kadejakí "experti" vyťahujú príklady strát slovenských firiem pre sankcie ... ale drvivá väčšina nemá zo sankciami nič .. akurát Rusi skrátka na to už nemajú, resp. sú to ich sankcie, nie tie zo západu.
Sankcie, nesankcie ... ruskí oligarchovia svoje BMW a Mercedesy za Lady nevymenia ... a o to ide, vyrábať niečo kde reálna konkurencia neexistuje ... resp. je dlhodobo pozadu ... a také sú hlavne na západe.Skrýt celý příspěvekLarry: Vy zase bavíte mně. Víte že před napadením SSSR Nacistickým Německem byli taky největší kamarádi ? Můj názor je : že Čína podepíše a naslibuje cokoliv jen aby se dostala ...Zobrazit celý příspěvek
Larry: Vy zase bavíte mně. Víte že před napadením SSSR Nacistickým Německem byli taky největší kamarádi ?
Můj názor je : že Čína podepíše a naslibuje cokoliv jen aby se dostala k nejpokročilejším technologiím. Slibem neurazíš a jak se ukázalo stále je pro ně levnější to okopírovat než to zaplatit celý vývoj od 0.Skrýt celý příspěvekTo Jirosi: vy mě ale bavíte ...Zobrazit celý příspěvek
To Jirosi:
vy mě ale bavíte :-)))
https://www.uscc.gov/sites/def...
Pokud umíte trochu alespoň anglicky, stačí vám překlad názvu.
jo mimochodem, tohle není blábol z ruského "Sputniku"
:-))))))))
Mimochodem, na sputnik se čas od času podívám, má naprosto vynikající "Infografika" a "tento týden v obrázcích" velice hezká reportážní a street photography. Něco podobného na českých webech lze jen stěží hledat. (viz vyjímka Honza Šibík) Podobnou uměleckou úroveň měl kdysi Československý "Svět v obrazech, Květy nebo magazín Fotografie"Skrýt celý příspěvekJe mě líto, že jsou čtenáři, kteří nevidí dál než na kostku másla naproti v supermarketu. staré české přísloví říká "jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá..." a to platí i v ...Zobrazit celý příspěvek
Je mě líto, že jsou čtenáři, kteří nevidí dál než na kostku másla naproti v supermarketu.
staré české přísloví říká "jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá..." a to platí i v politice a sankcích vůči Rusku.
Třeba Kovosvit Sezimovo Ústí (770 zaměstnanců, hi-tech kovoobráběcích a CNC strojů) nakonec musel koupit CSG aby přežili.
http://www.tyden.cz/rubriky/by...
V nedávné minulosti tady jeden ze slovenských čtenářů, napsal, že díky embargu nevyvezli do RF technologie za xxxxx tisíc EUR. A už se jim to ani nepovede "nasáčkovali" se tam Číňani.
Další firmy třeba Explosia, to málo co dodává do Ruska musí re-exportovat přes Indii. naprosto běžný postup, jak obejít sankce.
Příkladů by se dalo najít řadu dalších.
Samozřejmě velkorysá EU nařídí sankce a nedodržení bude postihovat, ale ušlý zisk a škody firmám v EU už jaxi neproplatí.
xxxxxxxxxxxxx
Jednoho jednání jsem se účastnil s jistou technickou skupinou jisté firmy. Abychom pochopili jejich myšlení, bylo nám vysvětleno například, že pokud budu do RF chtít dovážet auta, tak NE!
Ale pokud se rozhodnu postavit továrnu -automobilku v Rusku, nebude problém pokud budu respektovat jejich zákony, technické normy a zaměstnávat jejich obyvatelstvo. Bylo mne vysvětleno, že technické výrobky musí odpovídat specifikaci norem GOST a DIN (ruské tech normy GOST a klasické německé tech normy DIN od sebe navzájem "opisují") a normy ENxxx neakceptují. A to je pro průmysl EU obrovský problém. Holdt některé technické výrobky nejsou "spotřebák" a musí být pořádně udělané. To zvyšuje cenu.....atd.....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...