Čekají ruský zbrojní průmysl těžké časy?
- 16. 6. 2017
- 127 komentářů
- Michael Myklín
Spojené státy americké jsou sice každoročně největším exportérem zbraní na světě, ale Ruská federace tradičně obsazuje druhou příčku. Jde nejen o lukrativní zdroj příjmů, ale prodej zbraní představuje i způsob udržování a rozšiřování politického a ekonomického vlivu (nejen) Moskvy ve světě. Kdo patří mezi nejzajímavější ruské zákazníky a jaké lze v ruských obchodech se zbraněmi sledovat trendy?
Zákazníci v Asii a na Blízkém východě
Podle výzkumu Stockholmského mezinárodního ústavu pro výzkum míru (SIPRI) vyvezlo Rusko mezi lety 2012-2016 zbraně do 50 států a ovládalo 23 % celosvětového trhu se zbraněmi, v porovnání s americkými 33 %. Od roku 2013 se obrat stabilně pohybuje kolem 15 miliard dolarů ročně (přesně tolik činila hodnota kontraktů za rok 2016).
Ve zmíněném období patřily mezi největší ruské zákazníky Indie, Vietnam a Čína.
Zatímco v minulosti Čína představovala životně důležitého zákazníka bez dostatečného know how a zázemí k produkci vlastních systémů, dnes již “žák překonává svého učitele”. Čínské ozbrojené síly sice stále provozují řadu ruských produktů (např. Su-30MKK), ale Pekingu jde v současnosti primárně o technologický transfer, zpětné inženýrství a následnou domácí výrobu.
I s tímto vědomím Rusko Číně prodalo 24 letounů Su-35S za dvě miliardy dolarů, ze kterých jsou pro Peking zajímavé (kvůli zpětnému inženýrství) především motory Saturn 117S a výkonný radar Irbis-E. Ze stejného důvodu Čína koupí také až šest baterií systému protivzdušné obrany (PVO) S-400 Triumf .
Stálým zákazníkem je Indie, která v roce 2016 s Ruskem podepsala smlouvy v celkové hodnotě 4,5 miliardy dolarů na pět baterií systém PVO S-400 . Mezi další významné nákupy patří nákup 60 víceúčelových vrtulníků Ka-226T s dalšími 140 licenčně vyrobenými v Indii nebo dohoda o pronájmu již druhé jaderné ponorky Projektu 971 Ščuka (v kódu NATO třída Akula) za 1,5-2 miliardy dolarů na 10 let.
Perspektivním odběratelem v budoucnu bude i Egypt. Tento dříve častý americký zákazník v posledních několika letech objednal například 46 bojových vrtulníků Ka-52, ale také systém PVO S-300VM. Spekuluje se i o možném nákupu až 500 tanků T-90MS.
Obchodní důsledky politiky a politické důsledky obchodu
Zajímavou kapitolu představují státy, které v minulosti patřily mezi tradiční americké zákazníky, ale teď se obrací i na ruské zbrojaře.
Důvodem takovýchto změn bývá zpravidla ochlazení vztahů s Washingtonem. Do této kategorie patří například Filipíny, kde k odcizení došlo po zvolení nynějšího prezidenta Rodriga Duterteho nebo Egypt, kde nastala podobná situace poté, co k moci nastoupil prezident as-Sísí. Stejným případem je i Turecko, člen NATO, jehož zájem o ruské zbraňové systémy (jmenovitě S-400) “děsí” další členy Aliance.
S přihlédnutím k čilému americkému prodeji zbraní Saudské Arábii, která je obviňovaná z podpory terorismu, je zjevné, že kvůli svému morálnímu dvojímu metru Washington přichází o potenciální miliardy dolarů ve prospěch Moskvy.
Nejde navíc jen o ušlý zisk, ale také o politický kapitál, který se k prodejům zbraňových systémů váže. Ozbrojené složky si většinou nekupují jen samotný produkt, ale i další služby (výcvik, dodávky munice či náhradních dílů), které umožňují vytvoření vazeb a kontaktů na různých úrovních armádního-politického-průmyslového byrokratického aparátu.
Trendy: sofistikovanější technologie a agresivnější marketing
Ruské zbraně byly v minulosti oblíbené zejména díky své jednoduchosti a nižším cenám, v porovnání se západními protějšky. I když i dnes je cenovka produktů ruských zbrojařských společností zpravidla nižší než u těch ze Západu, lze sledovat přechod k více high-tech nákladnějším zbraňovým systémům. Zde však kromě růstu cen nastává i problém dostupnosti komponentů. Ta byla významně narušena západními sankcemi.
Oblíbené jsou zejména systémy PVO S-400, modernizované ponorky třídy Varšavjanka (známé spíše pod kódem NATO jako třída Kilo) a zákazníky si nachází i stíhací bombardér Su-34 (resp. exportní verze Su-32) a víceúčelový stíhací letoun Su-35S.
Vzhledem k tomu, že i největší ruský zákazník Indie nakonec získá dostatečné know how k výrobě většiny sofistikovanějších systémů, bude muset Rusko bojovat o více menších národních trhů.
Mimo soustředěné snahy získávat nové zákazníky v režimech, které se nepohodly s Washingtonem Rusku poslouží i ukázky v reálných podmínkách, konkrétně v Sýrii. Zde se osvědčily především bojové vrtulníky Ka-52 nebo střely s plochou dráhou letu 3M-54 Klub (Kalibr).
Kromě miliard dolarů a politického vlivu je ve hře i zachování schopností ruského zbrojního průmyslu, který si díky exportu zachovává dostatečné výrobní kapacity, udržuje ceny pro ruské ozbrojené síly na přijatelné úrovni a dotuje své vývojové a výzkumné projekty.
Zdroj: Chatham House, SIPRI, Defense One
Související články
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
- 10.05.2017
- 74 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020
Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...
- 17.05.2017
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
- 07.06.2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů
Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro ...
- 12.06.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
raziel87:
Z každej debaty nie, každopádne, čím viac offtopic, tým viac kliknutí ;-p ... a čím viac kliknutí, tým viac AN. :-D Takže čo bude asi nasledovať?raziel87:
Z každej debaty nie, každopádne, čím viac offtopic, tým viac kliknutí ;-p ... a čím viac kliknutí, tým viac AN. :-D Takže čo bude asi nasledovať?raziel87: Ano, některé jídlo je v západní evropě lepší než v ČR. A? To si fakt přesvědčenej, že Rusko je na tom líp? Nebo alespoň stejně jako ČR? ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: Ano, některé jídlo je v západní evropě lepší než v ČR. A? To si fakt přesvědčenej, že Rusko je na tom líp? Nebo alespoň stejně jako ČR?
https://themoscowtimes.com/art...
cituji:
“Sixty percent of the products tested by Roscontrol are poor quality, unsafe or falsified,”
Thirty-six of 46 brands of cheese and butter tested last year by Roscontrol were falsified — that is, they violated sanitary norms, overused additives and preservatives, or were dishonest about their ingredients. “This product cannot be called cheese,”
atd....
To srovnáváš s ČR?Skrýt celý příspěvekraziel, cernakus: Ano, je to tak. V ČR má škodovka vývoj. Samozřejmě nevyvíjí veškeré komponenty, ale zas některé komponenty vyvíjí i pro jiné značky koncernu. Znám (ne přímo ...Zobrazit celý příspěvek
raziel, cernakus: Ano, je to tak. V ČR má škodovka vývoj. Samozřejmě nevyvíjí veškeré komponenty, ale zas některé komponenty vyvíjí i pro jiné značky koncernu. Znám (ne přímo osobně) lidi, co tam vývoj dělaj, tak nekecejte. A nejde jen o kastle - převodovky, motory....
cernakus:
https://www.dacia.cz/vozy/mode...
Logan je v ČR za 169 tisíc.... V ČR, kde jsou ceny výše. A to je to větší auto (+10cm, +100kg užitečnější zatížení). Takže Lada není ani žádnej cenovej trhák. A to ji porovnávám s českou cenou, tedy kde Logan musí navíc právě platit ty drahý homologace a plnit normy, které ta Ruská nemusí.
Takže např. základní ruská verze Granty nemá ani airbagy.... Spotřeba ve městě 9L je také na velikosti auta dobrý vtip, 14kola atd.
(Sport verze je teda na tom s výbavou o něco líp, ale pořád to je srovnatelný s podobně drahou dacií
To, na co jsem ale poukazoval, že tomu jsou schopni dát název Sport autu, co má zrychlení skoro 10s a 84kW. To je prostě absurdní, nezávisle na tom, kolik to auto stojí. Dokážeš si představit, že by někdo dělal z Logana sporťáka a montoval na něj spojler z výroby? A že by to v ČR zákazníci kupovali?
To totiž právě ukazuje skoro nejlépe, o kolik je jinde Evropa a Rusko. V Evropě měl sporťák 84kw tak před kolika? Patnácti lety? Spíše třiceti, RS Ford Sieara v roce 86 mělo koní dvojnásobek.... Jo, stála více - ale to, že v Rusku je topmodel automobilky todle, prostě mluví za vše. Jo, v ČR jsou značky, které parametrově (technikou ano) nesahají o příliš více, třeba ta Dacia. Ale nehrajou si na top sport modely - protože v ČR by to bylo směšný. V rusku to projde.
jirosi: Jenže jaksi ten zisk majiteli se daní v ČR. Nebo řešíš, jaké národnosti je člověk, který ve výsledku drží akcie Škoda Auto?
olivav:
" směrnice EU o tom, že my máme jiné potřeby chtě"
Co kdyby sis přestal vymýšlet? Jakou konkrétní směrnici máš na mysli?Skrýt celý příspěvekNo zrovna Lidl vyšiel v laboratórnych testoch ako reťazec kde sú potraviny identické. Len pri tovaroch kde majú lokálnych dodávateľov boli rozdiely. Takže skôr placebo ...Zobrazit celý příspěvek
No zrovna Lidl vyšiel v laboratórnych testoch ako reťazec kde sú potraviny identické. Len pri tovaroch kde majú lokálnych dodávateľov boli rozdiely. Takže skôr placebo efekt.
Posypovu soľ nemá zmysel riešiť. To je porušenie zákona nie štandard.Skrýt celý příspěvekjen ty Olomoučáky moc neumí.... německé syrečky jsou mdlé chuti. Že se vždycky stane z každý debaty offtopic. Posledně se 300 stran řešila koncepce nasazení 60 let starého letadla, ...Zobrazit celý příspěvek
jen ty Olomoučáky moc neumí.... německé syrečky jsou mdlé chuti. Že se vždycky stane z každý debaty offtopic. Posledně se 300 stran řešila koncepce nasazení 60 let starého letadla, dnes budeme objevovat nesmrtelnost brouka u kvality potravin napříč zeměmi EU ;)Skrýt celý příspěvek
2 Slavo já se nechci bavit v diskuzi o ruském zbrojním průmyslu o žrádle, ale už jste stejně zabředli do polskejch klobás, posypový soli atd. . 20 let mám možnost nakupovat ...Zobrazit celý příspěvek
2 Slavo
já se nechci bavit v diskuzi o ruském zbrojním průmyslu o žrádle, ale už jste stejně zabředli do polskejch klobás, posypový soli atd.
.
20 let mám možnost nakupovat jídlo ve Zwiezelu, pač máme na Šumavě penzion.
Po 20 letech se z toho stal standard....jestli mám jet 20 km do Sušice, nebo 35 do Zwiezelu je jedno. Kvalita potravin diametrálně odlišná - mnohdy ještě levnější než v ČR. Slováci jezdí raději pro žrádlo do Rakouska, tak si to přeber "máme možnost nakupovat KVALITNÍ potraviny" ! .... ?. Ano máme, bohužel v omezené míře. Kvalita potravin pro německý Lidl je jiná než pro Český - denně mám možnost srovnávat......a to je Lidl jeden z těch lepších v ČR. Bavím se o supermarketech - ne o francouzský sýrárně ve Vodičkový uliciSkrýt celý příspěvekBežný občan prístup ku kvalitným potravinám v Európe má. Keď uprednostní nový telefón či krabičku cigariet je to jeho problém. A realita je, že bežným rusom to embargo uškodilo ...Zobrazit celý příspěvek
Bežný občan prístup ku kvalitným potravinám v Európe má. Keď uprednostní nový telefón či krabičku cigariet je to jeho problém.
A realita je, že bežným rusom to embargo uškodilo keď zas poklesla kvalita ich života.
Inak to s tou exotikou je pekný argument. Keby som to chcel hnať ad absurdum tak poviem, že koncentrák bol zdraviu prospešný lebo tam nebola obezita. Takže bežný rus má byť vlastne podľa teba rád, že preňho nie sú dosiahnuteľné dovozove potraviny. Keby to nebolo na plač, tak sa smejem čo dokážeš obhajovať.Skrýt celý příspěvekSlavoslav, infekce rusofobii je zákeřná infekční nemoc. Jinak o dostupnosti kvalitních potravin běžnému občanu EU ze střední Evropy jsi odpověděl sám. Nevím co oslavuji, ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav,
infekce rusofobii je zákeřná infekční nemoc. Jinak o dostupnosti kvalitních potravin běžnému občanu EU ze střední Evropy jsi odpověděl sám.
Nevím co oslavuji, takže si laskavě vyndej hlavu z ....
Takže nevím v čem bych měl opěvovat EU? A Rusko neopěvuji jen konstatuji, že jim paradoxně mohou snakce v jistém ohledu pomoci k větší samostatnosti.
Ještě jinak to že se k nám dováží potravinu, které jsme tu nikdy neměli není výhra. Ono mít lokální potraviny je pro lidský organismus lepší než exotiku, která není až tak prospěšná.
Vše má dvě strany - např nůž nakrájí a namaže chleba, ale za jiných okolností může být vražednou zbraní a přeber si to jak chceš.Skrýt celý příspěvekOlivav No ja si ilúzie o kvalite potravín v eú nerobím. Keď idú ľudia po cene dostanú adekvátnu kvalitu a tam sa niet čo čudovať. Ale čo to má spoločné s tým linkom? ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav
No ja si ilúzie o kvalite potravín v eú nerobím. Keď idú ľudia po cene dostanú adekvátnu kvalitu a tam sa niet čo čudovať.
Ale čo to má spoločné s tým linkom? Ospevuješ tu ako sankcie dvíhajú Rusko a pritom je realita taká, že vďaka ruskom zavedeným sankciám má bežný rus menej a menej kvalitných potravín za ktoré platí viac ako predtým.Skrýt celý příspěvekSlavoslav, no za to u nás potraviny šly raketově vzhůru. Pár profláklých případů - směrnice EU o tom, že my máme jiné potřeby chtě a tak nám lze dovážet "stajné značky s jiným ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav,
no za to u nás potraviny šly raketově vzhůru. Pár profláklých případů - směrnice EU o tom, že my máme jiné potřeby chtě a tak nám lze dovážet "stajné značky s jiným obsahem" https://zpravy.aktualne.cz/fin...
Poláci solili technickou solí rohlíky a dělali klobásy z krav dobrých leda do kafilerky. jeden náš vědec v USA vyvíjel párky ze soji a pod mikroskopem zkoumal potraviny - hezý článek - https://blisty.cz/art/62906.ht... bonus
Kostelecké uzeniny by mohly mluvit, že kvalita jde hore.
No a o dostupnosti jídla by mohly mluvit děti co nemohou na obědy, protože na to rodiče (často matky samoživitelky( nemají. Takže o nějakých moralizování a kecech jak jsme top bych pomlčel asi se málo zajímáte o to co se děje kolem vás. Už nemohu najít článek o potravinách dnes a dříve byl to jeden z mála kde to alespoň vypadalo vyváženě. Něco lepší dříve něco lepší dne - dnes spíše ty technologie a výběr a dříve "selský rozum". Asi byste se divil na co všechno můžete dnes u nás narazit a čím se dobarvují výrobky a zvašuje jejich atraktivita. Opravdu bych nebyl tak 100% přesvědčen o tom co tvrdíte a slyšel jsem to od lidí co o tom ví více než obyčejný občan.
Dále to rozvíjet nehodlám. Když budete chtít tak si jen namátkově najděte barvivo sudan a rajčata a pak se vám možná otevřou dlaší obzory on ten internet řetězí odkazy někdy docela slušně.Skrýt celý příspěvek2 KOLT ach jo.....nic takového netvrdím ani nemyslím. Přece nebudu srovnávat Nivu s Dodgem RAM, Hiluxem, F150 atd. Jsou to co do koncepce, nosnosti, obsahu motoru úplně jiná ...Zobrazit celý příspěvek
2 KOLT
ach jo.....nic takového netvrdím ani nemyslím. Přece nebudu srovnávat Nivu s Dodgem RAM, Hiluxem, F150 atd. Jsou to co do koncepce, nosnosti, obsahu motoru úplně jiná auta - ano, krásná a slintám, když je vidím. Niva má ani ne 1200kg - trochu zvláštní poměřování pindíků nemyslíte ;) navíc jsem přeci napsal, že je to "Civilní off-road" byla to metafora. 850 za šunt určitě Volvisté neberou :-) druhou generaci V70 také ne, vždyť ty forďácký pětivály najezděj v některých případech i 1 000 000kmSkrýt celý příspěvekraziel, pravověrní volvisté považují za šunt už i 850ku, V70 druhé generace je pro ně Ford ;-) A pokud řešíte Ladu, tak jestli máte dojem, že se kvalitami off-roudu byť jen ...Zobrazit celý příspěvek
raziel, pravověrní volvisté považují za šunt už i 850ku, V70 druhé generace je pro ně Ford ;-) A pokud řešíte Ladu, tak jestli máte dojem, že se kvalitami off-roudu byť jen vzdáleně vyrovná Toyotě LR či Hilux.... no, vaše věc. Já bych si radši koupil Suzuki Jimny, pokud bych chtěl něco nízkonákladového a nepříliš velkého.Skrýt celý příspěvek
2 Larry jo, je to smutný - Volvo se vší pravděpodobností v budoucnu přijde o punc "kvality" a "bezpečnosti". Na netu je už několik článků o tom, že začínají šulit slitiny a ten ...Zobrazit celý příspěvek
2 Larry
jo, je to smutný - Volvo se vší pravděpodobností v budoucnu přijde o punc "kvality" a "bezpečnosti". Na netu je už několik článků o tom, že začínají šulit slitiny a ten trend bude pravděpodobně pokračovat. Vykradou know-how a výrobní postupy, které implementují do svých domácích značek - není důvod aby byl Číňan patriotem vůči Volvu a snažil se zachovat jeho původní renomé :(Skrýt celý příspěvekRaziel Tak skoč na nejakú lesnú správu a porovnaj tam stojace Nivy vs západné autá a opýtaj sa na skúsenosti. Ja som to spravil keď som vyberal auto a Nivu už nechcem ani vidieť ...Zobrazit celý příspěvek
Raziel
Tak skoč na nejakú lesnú správu a porovnaj tam stojace Nivy vs západné autá a opýtaj sa na skúsenosti. Ja som to spravil keď som vyberal auto a Nivu už nechcem ani vidieť po skúsenostiach známych. Tragické auto ktoré ťa niekde nenechá len preto, že sa ani z dvora nepohnes. Ono keď každé fórum kde ju chvália rieši aká je fasa, lebo ju spravíš na kolene a náhradné diely sú za facku tak to nie je známka kvality.Skrýt celý příspěvek2 stirling pokud si motorista, určitě si na to auto od ostatních slyšel spíše ty pozitivní vyjádření. Jestli bych si ho koupil? Ne......ale mám rád držáky, tak sem před lety ...Zobrazit celý příspěvek
2 stirling
pokud si motorista, určitě si na to auto od ostatních slyšel spíše ty pozitivní vyjádření. Jestli bych si ho koupil? Ne......ale mám rád držáky, tak sem před lety sáhl po podobně "blbuvzdorné" "konkurenci" které se nevyserou po 200 000Km - Volvo V 70 II T5 v benzinu+LPG a nedám na něj dopustit. Jezdím za 1,20kč/1 km. Až umře, zkusím sehnat Volvo V 70 II R......to byly ještě auta, které nebyly vyráběné jako "spotřební"....vždyť si chlapi vemte, co s těma autama dělají dnes :( koupíš nový auto a do 5 let ti umře. Než nového Hyundaye za 400 000, radějí ty dvě bazarové V70 do roku 2007 v perfektním stavu. Lada Niva tě (nás) taky přežije......a vo tom to jeSkrýt celý příspěvekTo Kruan: ďěkuji za ...Zobrazit celý příspěvek
To Kruan:
ďěkuji za link:
https://zpravy.aktualne.cz/eko...
++++++++++++++++++++++++++++++
Víte kdo je vlastníkem Aircraft Industries??? Tedy výrobce letadel ex. LET Kunovice?? Víte proč to Rusové koupili?? Aby se dostali k technologiím a know-how.
Podnikal jste někdy nebo byl zaměstnancem zahraniční firmy ???
Podnikatelé jednatelé si mohou dělat ve svých firmách co chtějí v rámci zákonů , zde vzhledem k zaměstnancům ZP. Za firmu si zodpovídají. To je všude na světě stejné a jestli jste nepostřehl tak od r.1990 vládne v Rusku tvrdý kapitalismus.
Takže se ,že klidně stát, že jednoho dne zůstanou v Kunovicích jen prázdné haly a na dálném východě RF nová továrna.
Která politcká strana tohle způsobila popřemýšlejte než vhodíte lístek do bedny na podzim.
Bavit se s vámi o Ladě nebo jiných výrobcích z Ruska je naprosto zbytečné.
Víte kde pracují někteří bývalí konstruktéři od Volva a Saabu?? víte kdo chtěl koupit německý Opel nakonec to za minutu 12 nedopadlo po zásahu spolkové vlády??
Prodejci Lady jsou i v ČR. Jeden takový je u Pardubic, zajišťuje i servis. Před pár lety jsem si objednal testovací jízdu. Nebylo to špatné.
Teď si objednám testovací jízdu s Ladou Vesta. A víte proč???
Doma máme druhé auto Dacia Logan MCV staré 3 měsíce a rád bych si to porovnal.Skrýt celý příspěvekLen tak namatkovo o pozitívnom vplyve ruskej potravinovej sebestačnosti na kvalitu života bežného ...Zobrazit celý příspěvek
Len tak namatkovo o pozitívnom vplyve ruskej potravinovej sebestačnosti na kvalitu života bežného rusa
http://zpravy.idnes.cz/rusko-e...
A kľudne sa utešujte, že Rusi sú zvyknutý a západ by už zhynul no pochopte, že i keď to vydávate za životný štýl kto z vás by to reálne menil?
Btw k tej Lade. To je tiež taký ruský štandard. Keď poriadne priblížite pôvodné fotky čo uvoľnila sama Lada tak je tam hrdza na podbehu už na propagačných fotkách.Skrýt celý příspěvekPánové, RF musí dohánět střední Evropu? V čem? Možná tak v konzumu pro širší vrstvy. Ruští boháči ti si žijí na vyšší noze než kde kdo a i teď si kupují na západě. Zkuste si ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové,
RF musí dohánět střední Evropu? V čem? Možná tak v konzumu pro širší vrstvy. Ruští boháči ti si žijí na vyšší noze než kde kdo a i teď si kupují na západě. Zkuste si najít, jestli Audi dováží více či měně SUV do RF.
No a běžný lid ten tam měl má a asi bude mít konzumní Saharu. To ovšem neznamená, že to jsou pouze vývozci zbraní a surovin. Proč by museli dovážet na západ? Jak u tu zaznělo dovážejí jinde. Vlastní státní správě dodávají vlastní výrobky. Je to sice divné, ale ta naše střední Evropa by si o tom mohla jen nechat zdát.
Aź pošleme prvního kosmonauta vlastní raketou, postavím vlastní letadla (L-ka nejsou šunty takže mě neberte za slovo), která budou chránit náš vzdušný prosor, budeme mít vlastní dopravní letadla, mikroprocesory atd... tak pak můeme kafrat. Zatím z těch vašich řečí vyplynulo jen to, že máme Škodovky díky VW a zbytek více méně dovážíme od jinud nebo jsme montovna. Měli jsme kupu super podniků - Meopta, Galena, Poldi (yslím divizi bioimplantátů), atd. Teď buď nemáme nebo to není naše a v rámci omezení konkurenece výrobkům vlastníka se výroby utlumila, přetransformovala, nebo časem úplně zrušila. To jsme fakt borci oproti RF no a naoknec i to naše zemědělství, které bylo dříve na úrovni, že by nás uživilo, tak dnes ani prd pánové.
https://meduza.io/en/feature/2...
https://www.theregister.co.uk/...
Můžeme si z nich dělat prču, ale jejich technologická základna ze které mohou čerpat je daleko před námi. Neumí a nemají vše, ale zase o RF psát jako, že nemají ani na nás to je dosti silné kafe.
Nemám více co dodat.Skrýt celý příspěvekŘeči na foru jsou jedna věc, ale svoje peníze za to auto nikdo dát nechce, takže to přesně vystihuje kvalitu. Mimochodem ta "legenda" off-road ve skutečnosti nemá ani rám takže je ...Zobrazit celý příspěvek
Řeči na foru jsou jedna věc, ale svoje peníze za to auto nikdo dát nechce, takže to přesně vystihuje kvalitu. Mimochodem ta "legenda" off-road ve skutečnosti nemá ani rám takže je to vlastně SUV.:) Jinak legenda je to hlavně ve východním bloku, protože prostě nebylo nic jiného.Skrýt celý příspěvek
Kruan však chlapi přece nikde nepíšou, že si ho chtějí koupit. Pouze poznamenali, že se jedná o jednu z ikon off-road, civilních aut. Ať už na východ koukáš sebevíc skrz prsty, ...Zobrazit celý příspěvek
Kruan
však chlapi přece nikde nepíšou, že si ho chtějí koupit. Pouze poznamenali, že se jedná o jednu z ikon off-road, civilních aut. Ať už na východ koukáš sebevíc skrz prsty, tohle popřít nemůžeš.
Logik
jo, kdyby to bylo tak jak píšeš, klidně bych si tu škodovku koupil, ale bohužel není. Nijak nepopírám zaměstnávání českých lidí, podíl českých subdodavatelů a designerů, ale jak naznačuje cernakus - je to i logickéSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...