BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1
- 10. 9. 2018
- 167 komentářů
- Tisková zpráva
Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 v Ostravě. PUMA je jedním z účastníků výběrového řízení na nové BVP pro Armádu České republiky (AČR). Aktuálně se jedná o nejmodernější bojový a sériově vyráběný systém v kategorii BVP na světě.
Česká armáda se připravuje na nákup moderních BVP, která by měla nahradit 50 let stará bojová vozidla pěchoty BVP-2. Pokud se ministerstvo obrany rozhodne do výzbroje českých mechanizovaných jednotek zařadit BVP PUMA S1, bude mít česká armáda nejvýkonnější a nejodolnější zbraňový systém současnosti s potenciálem vývoje na dalších 40 let. Kromě přístupu k nejmodernějším technologiím, mohou navíc české firmy získat zakázky přesahující 35 mld. Kč.
„Firmy z konsorcia PSM již dnes mají v ČR výrobní podniky, které zásobují evropský trh komponenty především v automobilním průmyslu. V rámci projektu BVP PUMA chceme kvalitu českého průmyslu využít pro dodávky zbrojních systémů v rámci celé Evropy i na třetích trzích,“ říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ve společnosti PSM.
BVP PUMA se již v roce 2017 úspěšně účastnila testů AČR ve Vyškově. V témže roce představilo konsorcium PSM českým podnikům program průmyslové spolupráce. Hlavní ambicí je zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO, kdy spolupráce není limitována jen projektem PUMA. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce navíc otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších bezpečnostních technologií do ČR.
BVP PUMA je komplexní systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Jde o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky, který vytváří mohutnou bojovou sílu.
Nejnovější verze Puma S1 pojme dvě protitankové řízené střely; větší foto / PSM
Samozřejmě jde i o propojení člověk/zbraň – tedy kompletní management situace ne bojišti. Situační poznatky vojáky jsou doplněny informacemi z SAS BVP PUMA (Situational Awareness System) a přenášena na vyšší velitelské stupně stejně jako poznatky z dalších systémů (např. UAV) se cestou BVP PUMA dostanou až k vojákovi ze sesednutého družstva vozidla.
Primární výzbroj BVP PUMA je umístěna v bezosádkové, dálkově ovládané, balisticky silně chráněné a plně otočné věži PUMA. Tvoří ji především plně stabilizovaný 30 mm automatický kanón MK30-2/ABM (certifikován je i kanon ráže 35 mm), odpalovací zařízení kompletu MELLS s protitankovými řízenými střelami SPIKE-LR a dále s 5,56 nebo 7,62 mm spřaženým kulometem. Pro vozidlo je dále od roku 2020 plánována samostatná zbraňová stanice 40 mm automatického granátometu pro ochranu vozidla především proti napadení ze zadní části, která bude obsluhována nezávisle na věži vozidla z prostoru roje.
Zkratka ABM u kanonu znamená Air-Burst-Ammunition. Jedná se o schopnost ničit cíle střepinami nebo integrovanými wolframovými prvky programovatelnou municí v přesně určeném místě a čase vzhledem k pohybu cíle i vypáleného granátu. Umístění senzoru úsťové rychlosti až za ústím hlavně zajišťuje bezkonkurenční přesnosti střelby díky tomuto jedinečnému umístnění senzoru úsťové rychlosti.
Podvozek BVP PUMA má široké váhové rozpětí od 31,5 do 43 tun, které dává velké možnosti pro doplňkové vybavení a tzv. mission-kits, stejně jako pro modernizační projekty v budoucnu. Balistická a proti-minová ochrana je řešena dvoustupňově. Základní je určena do misí s nižším rizikem ohrožení a pro výcvik, přičemž v této konfiguraci „A" (Air Transportable) je možné BVP PUMA přepravovat letecky.
Power-pack BVP Puma; větší foto / PSM
Pro bojové operace v prostředí s těžkými a protipancéřovými zbraněmi je určen druhý stupeň ochrany „C" (Combat) zahrnující boční ochranné segmenty. Díky této unikátní konstrukci a nejmodernější balistické ochraně mají vojáci a posádka mnohem větší šance na přežití v případě zásahu vozidla. Vozidlo jako takové bylo konstruováno pro budoucí konflikty, tedy proti moderním protitankovým zbraním, k bojovým operacím v „urban areas" a též pro mírové mise v rámci aktivit OSN.
BVP PUMA se vyznačuje i mimořádnou mobilitou srovnatelnou s tanky nejnovější generace. Je to dáno především konstrukcí podvozku s hydropneumatickým odpružením. To zajišťuje jednoznačně nejvyšší balistickou ochranu vozidla proti protitankovým minám nebo IED, tedy zejména ochranu života vojáků/vojákyň AČR v misích všeho typu. Podvozek je díky tomu stabilním univerzálním základem pro širokou paletu modifikací obrněných vozidel do budoucna. Pohonná soustava zaručuje BVP PUMA velmi dobrý poměr výkonu k hmotnosti činící 25 kW/t, jenž nemá konkurenci.
Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp byl představen v roce 2005. Po deseti letech velmi intenzivního testování jej roku 2015 zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. BVP PUMA je zcela nová bojová platforma s výhledem životnosti minimálně na dalších 40 let. Hlavní předností je bojová síla a ochrana osádky.
Konsorcium PSM je společný podnik dvou největších německý zbrojovek: KMW a Rheinmetall.
Související články
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
- 09.02.2018
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA
Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel ...
- 01.05.2018
- 20 komentářů
- Komerční sdělení
Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA
V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...
- 12.06.2018
- 131 komentářů
- Redakce AN
ROZHOVOR: Nákup BVP PUMA a modernizace českého průmyslu
Armáda České republiky připravuje nákup minimálně 210 pásových bojových vozidel, většinu ve verzi ...
- 02.07.2018
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Většina států naší velikosti vždycky padla do 14 dnů. Zákopové, poziční války jsou minulostí. Takže by žádný čas na exhumaci uloženek stejně nebyl. Nemluvě o výcviku ;-)
Většina států naší velikosti vždycky padla do 14 dnů. Zákopové, poziční války jsou minulostí. Takže by žádný čas na exhumaci uloženek stejně nebyl. Nemluvě o výcviku ;-)
Arthur: "Len potom neviem prečo sa nesústredite aj na BOV 8x8 s tým istým kanonom za 4 mil EUR..." Protože, pak by se ta sekce mohla jmenovat "černá kronika". Ohledně uložení ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: "Len potom neviem prečo sa nesústredite aj na BOV 8x8 s tým istým kanonom za 4 mil EUR..."
Protože, pak by se ta sekce mohla jmenovat "černá kronika".
Ohledně uložení BVP, at je cena jakákoliv, budou to jen vyhození peníze.
Pokud uvažujete o domodernizaci před nasazením, není výhodnější rozjet na plno výrobu nových "BPV". Přece jen v tomhle stavu už by se stejně jednalo o nájezd na válečnou výrobu. Výcvik stejně zabere čas.
A představa mobilizace pro službu v BVP 1/2, je přímo tragická.Skrýt celý příspěvekKazd.: Na patrolování na hranicích proti kozomrdům nepotřebujete staré bvp. Ale moderní termovizí. atd vybavené vrtulníky, lehce pancéřované Toyoty s lehkým kulometem, drony, ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd.: Na patrolování na hranicích proti kozomrdům nepotřebujete staré bvp. Ale moderní termovizí. atd vybavené vrtulníky, lehce pancéřované Toyoty s lehkým kulometem, drony, kamery. Fakt nevím jak by jste je v pasáku naháněl. Na Leopoldov bude taiy vhodnější Pandur nebo Titus. Je to jako nechavat si po 2s.v. koně, nebo Spitfire dalších 30 letSkrýt celý příspěvek
Pla-men : já si dovedu představit dobu, kdy bude drát na naší hranici jako je teď v Maďarsku. Trvalé defilé BVP za tím plotem bude mít dostatečný význam. Na to nepotřebujete ...Zobrazit celý příspěvek
Pla-men : já si dovedu představit dobu, kdy bude drát na naší hranici jako je teď v Maďarsku.
Trvalé defilé BVP za tím plotem bude mít dostatečný význam.
Na to nepotřebujete žádnou zkušenou posádku na úrovní původní posádky AČR.
V podstatě kdyby se v roce 2014 u afrických břehů motalo pár starých člunů s kulometem, žádná migrační vlna by nevznikla....není to o nákladech a technice, je to o odvaze vystřelit aspoň do vzduchu.
Taková vzpoura v Leopoldově je krásnou ukázkou.Skrýt celý příspěvekKolt: Pokud se případný konflikt s Ruskem dostane do fáze který popisujete, bylo by rozumnější nafasovat Atombordel než staré bvp. Souhlasím s Rase , ze je to vyhazování peněz.. ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: Pokud se případný konflikt s Ruskem dostane do fáze který popisujete, bylo by rozumnější nafasovat Atombordel než staré bvp. Souhlasím s Rase , ze je to vyhazování peněz.. Rase: cv 90120 vypada fakt zajímavě, jsem zvědav i na živo. Možná by to byla alternativa než budou leo3 :-)Skrýt celý příspěvek
KOLT: Presne tak, preto som aj Jura99 písal, že to čo písali v ATM 8/2018 o 2A42 vs MK30 s programovatelnou municí atď. je predsa nasimulovať s potencionálnym protivníkom a ako ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Presne tak, preto som aj Jura99 písal, že to čo písali v ATM 8/2018 o 2A42 vs MK30 s programovatelnou municí atď. je predsa nasimulovať s potencionálnym protivníkom a ako vieme RF disponuje v podstate stovkami resp. tisíckami obdobou našej techniky BMP-1,2,(3) rôzne BTR, BMD a aj ich vysoké počty moderniznizuje na spôsob BMP-2 Berezhok a pod.
Kurganec v až stovkách kusov je ešte hudba budúcnosti ak vôbec...
Inými slovami napr. naše BVP-M predsa nebudú bojovať (aj by vôbec bojovali viď. 1938, 1968 ...) s ASCOD-mi.CV-90-tkami, LYNX-ami, PUMA-mi.Skrýt celý příspěvekDobře zakonzervované to fakt vydrží dlouho. Ono se to dělá i tak, že se některé spoje prostě nedotahnou a guma se natře patřičnými ochrannými prostředky (třeba na bázi glycerinu). ...Zobrazit celý příspěvek
Dobře zakonzervované to fakt vydrží dlouho. Ono se to dělá i tak, že se některé spoje prostě nedotahnou a guma se natře patřičnými ochrannými prostředky (třeba na bázi glycerinu). Jednou za několik let se může zopakovat. K rozhýbání pak stačí ji ošetřit a spoj utahnout. Prodejné to stejně skoro není, zakonzervování a uskladnění moc stát nebude a v případě průseru to může sehrát zásadní úlohu. Šance na to je sice malá, ale investice je také malá. Prostě taková forma pojištění :-)Skrýt celý příspěvek
Však BOV si to za ten kanón tady docela schytalo :-) Jakkoliv jinak je to moc pěkná kára dalece překonávající naše Pandury! Pla-men, protože pokud bude potřeba vytahnout ze ...Zobrazit celý příspěvek
Však BOV si to za ten kanón tady docela schytalo :-) Jakkoliv jinak je to moc pěkná kára dalece překonávající naše Pandury!
Pla-men, protože pokud bude potřeba vytahnout ze skladů BVP-2, bude to ve chvíli, kdy bude celá naše moderní armáda v troskách. V tu chvíli i protivník může disponovat pouze druhou jakostí (nehledě na to, že v případě Ruska jsou BVP-2, byť modernizovaná, stále ještě většinově ta první jakost). Čili jejich bojový potenciál v tu chvíli nebude tak tragický, jak kdyby se měly dneska postavit Kurgaňcům nebo třeba Pumám (ať mě zjebou obě strany :-) ).
Ve chvíli, kdy by došlo k takovému konfliktu, tak by bylo záhodno je z toho skladu vyndat zavčasu (tedy ještě dříve, než budou ty moderní BVP na šrot), rozhýbat (*zakonzervovaná* technika typu BVP-2 vydrží klidně desetiletí, když bude v rozumných podmínkách, holt se vymění některá těsnění ap., ale i ta guma, pokud je zakonzervovaná, vydrží hodně), případně lehce modernizovat (spojovací technika, kamufláž, NV, termo – v tomhle pořadí). V tomhle souhlsím s kazdem.Skrýt celý příspěvekno o tom co popisuje kazd už mluvili nějací lidé z MO, nějaký ten rok zpátky v souvislosti s nákupem nových mašin. V podstatě by BVP-2 prošly údržbou a uložily se. Opravy by asi ...Zobrazit celý příspěvek
no o tom co popisuje kazd už mluvili nějací lidé z MO, nějaký ten rok zpátky v souvislosti s nákupem nových mašin. V podstatě by BVP-2 prošly údržbou a uložily se. Opravy by asi začaly souběžně s tím, jak by byly nahrazovány novými vozidly - tedy speciální verze až na závěr. Osobně v tom smysl moc nevidím, jelikož stejně budou ležet bez využití a nové těsnění stejně časem steří. Dneska jsou ty sroje prodejné tak akorát za cenu šrotu (jako T-72M, T-55 a BMP-1), tak bude asi lepší si je nechat doma :-DSkrýt celý příspěvek
Představa, že někde bude stát technika 20 let a pak ji za krátkou dobu zprovoznite není moc reálná. A to nemluvím o tom , že už nebudou lidi kteří by ji uměli obsluhovat. Proti ...Zobrazit celý příspěvek
Představa, že někde bude stát technika 20 let a pak ji za krátkou dobu zprovoznite není moc reálná. A to nemluvím o tom , že už nebudou lidi kteří by ji uměli obsluhovat. Proti vyspělému protivníkovi by stejně byla nepoužitelnáSkrýt celý příspěvek
Artur: nesouhlasil jsem primárně s vaším nápadem modernizovat BVP-1/2 pro AČR, protože to není v žádném ohledu dobrý nápad. Parametry BOV 8x8 jsou spíš slovenská starost, sice je ...Zobrazit celý příspěvek
Artur: nesouhlasil jsem primárně s vaším nápadem modernizovat BVP-1/2 pro AČR, protože to není v žádném ohledu dobrý nápad. Parametry BOV 8x8 jsou spíš slovenská starost, sice je kritizuju, ale jenom jsem si vysloužil titul protislovenského štváče :-).Skrýt celý příspěvek
Jura99: Samozrejme, že to tu drvivá väčšina v ATM 8/2018 čítala - samozrejme treba brať všetko s rezervou a rôznych situaciach. Len potom neviem prečo sa nesústredite aj na BOV ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
Samozrejme, že to tu drvivá väčšina v ATM 8/2018 čítala - samozrejme treba brať všetko s rezervou a rôznych situaciach. Len potom neviem prečo sa nesústredite aj na BOV 8x8 s tým istým kanonom za 4 mil EUR...Skrýt celý příspěvekBVP zašít někam pod střechu aby na to nepršelo. VOP pak může využívat BVP jako vatu na ucpání období kdy má málo zakázek a postupně je kozervovat+ repasovat to nejhorší, nikoli ...Zobrazit celý příspěvek
BVP zašít někam pod střechu aby na to nepršelo.
VOP pak může využívat BVP jako vatu na ucpání období kdy má málo zakázek a postupně je kozervovat+ repasovat to nejhorší, nikoli modernizovat. Vícenáklady v podstatě nula v porovnání s dotacema co se VOP a VVU dávají, když nemají co dělat.
Kvalitně zakonzervované můžou stát pod střechou klidně dalších 20 let,prakticky bez jakýchkoli nákladů pro stát a s možností oživení během pár týdnů. Proti čmoudům na hranici budou vyhovovat vždy.
Hlavně neprodávat CSG za cenu šrotu.Skrýt celý příspěvekMaximální rozumná modernizace BVP v případě AČR (Slovensko je na tom trochu jinak) je udělat lehčí generálku, zakonzervovat a hodit to do skladu. Vysílačky, elektroniku ap. tam má ...Zobrazit celý příspěvek
Maximální rozumná modernizace BVP v případě AČR (Slovensko je na tom trochu jinak) je udělat lehčí generálku, zakonzervovat a hodit to do skladu. Vysílačky, elektroniku ap. tam má smysl dávat teprve, až bychom se chystali to ze skladu zase vytahnout, jinak stejně zastarají dřív, než je použijeme. Takže maximálně udělat jedno dvě vozidla na otestování, abychom věděli, s čím pak počítat (to by Strnadovci měli v pohodě zmáknout). Pro naši armádu jinak nemají absolutně žádné opodstatnění.
fotr, za jak dlouho lze zístak FOC je otázka. Ale dva roky leda v případě hodně intenzivního tréninku, na kterém se nebudou šetřit peníze ani přesčasové hodiny ;-) Ono to není jen o vlastním vycvičení bojovníků, ale i kompletního zázemí.
Pokud se nestane nějaká hodně blbá událost, tak v těch 210 ks docela věřím, ve využití opce už méně až vůbec :-/
ČR by téměř jistě nebyla zónou nejtěžších bojů, to by si odneslo Polsko nebo někdo jiný na severu. A v případě bojů z Balkánu Rakousko či Maďarsko. Každopádně bychom nebojovali sami ale se spojenci. A pro ně bychom museli být platný partner, jinak by se na nás, oprávněně, vyprdli. Ale to je na jinou debatu.Skrýt celý příspěvekArthur: trváte na BVP-1/2, ale výhoda z nich žádná není, dokonce ani finanční. Zdánlivě nižší cena za modernizaci (cca 1,5mil.€) po přepočtu na životnost (10-15let) nevychází ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: trváte na BVP-1/2, ale výhoda z nich žádná není, dokonce ani finanční. Zdánlivě nižší cena za modernizaci (cca 1,5mil.€) po přepočtu na životnost (10-15let) nevychází výrazně lépe než cena nového stroje. A co za tu cenu modernizace získáme? Stísněné vnitřní prostory, velmi nízkou balistickou odolnost, nulovou protiminovou ochranu a málo výkonné dělo (2A42) bez programovatelné munice. Nepočítám ani věci jako aktivní ochrana a další "vymoženosti". V ATM 8/2018 srovnávají 2A42 s MK30 s programovatelnou municí. Vychází jim 3ks BVP-2 na jeden BVP s MK30 pro dosažení stejného účinku v cíli. Pak si tedy spočítejte, kolik peněz ta modernizace BVP-1/2 ve skutečnosti stojí, aby bylo dosaženo stejného cíle jako při nákupu nového stroje a kolik vojáků potřebujete navíc, než by postačilo pro novou techniku.Skrýt celý příspěvek
tak na Dnech NATO bude k vidění i CV90120 (v novém maskování) viz odkaz dole a Ascod ve verzi vozidlo palebné podpory. Zdá se že výrobci už začínají cílit i na plánovanou náhradu ...Zobrazit celý příspěvek
tak na Dnech NATO bude k vidění i CV90120 (v novém maskování) viz odkaz dole a Ascod ve verzi vozidlo palebné podpory. Zdá se že výrobci už začínají cílit i na plánovanou náhradu tanků. Už jen čekám, že si Rheinmetall vypůjčí od Argentinců TAM 2IP (TAM je postavený na podvozku Marderu), případně Marder se 105 mm co nabízeli Indonésii. Tady dost ztrácí Puma, jelikož PSM nemá ani jedno vozidlo pro podobné ukázky - tu Pumu mají jen vypůjčenou od Bundeswehru. Jak ale tvrdí výrobce, co jde dát na Lynx, jde i na Pumu, tak uvidíme.
ps. ještě na IDET 2017 se lidi od PSM dušovali že vozidlo palebné podpory na Pumě nebude a koukali na mě jak na blbce (že by se pod takovou věž nevlezl výsadek... (ten by tam přeci ani nebyl). No pokud chtějí udržet krok s konkurencí, tak PSM / Rheinmetall by měli zamakat
http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvekto: Arthur musím souhlasit, i s tím jak je Rase trpělivý, já toho o dnešní obrněné technice moc nevím, končím u BRDM 2RCH a T64, DD, moje zařazení bylo chemik, průzkumka a mám i ...Zobrazit celý příspěvek
to: Arthur
musím souhlasit, i s tím jak je Rase trpělivý, já toho o dnešní obrněné technice moc nevím, končím u BRDM 2RCH a T64, DD, moje zařazení bylo chemik, průzkumka a mám i kvalifikaci jako výsadkář a tak si cením toho že mě někdo předá svoje znalosti.
to: Jirosi
ano, pokud by se opravdu nakoupilo 210 ks ale moc tomu nevěřím, však víme jak u nás takové plány nakonec dopadnou a jak je ořežou, bohužel.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...