BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1

BVP Puma; větší foto / PSM

Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 v Ostravě. PUMA je jedním z účastníků výběrového řízení na nové BVP pro Armádu České republiky (AČR). Aktuálně se jedná o nejmodernější bojový a sériově vyráběný systém v kategorii BVP na světě.

Česká armáda se připravuje na nákup moderních BVP, která by měla nahradit 50 let stará bojová vozidla pěchoty BVP-2. Pokud se ministerstvo obrany rozhodne do výzbroje českých mechanizovaných jednotek zařadit BVP PUMA S1, bude mít česká armáda nejvýkonnější a nejodolnější zbraňový systém současnosti s potenciálem vývoje na dalších 40 let. Kromě přístupu k nejmodernějším technologiím, mohou navíc české firmy získat zakázky přesahující 35 mld. Kč.

„Firmy z konsorcia PSM již dnes mají v ČR výrobní podniky, které zásobují evropský trh komponenty především v automobilním průmyslu. V rámci projektu BVP PUMA chceme kvalitu českého průmyslu využít pro dodávky zbrojních systémů v rámci celé Evropy i na třetích trzích, říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ve společnosti PSM.

BVP PUMA se již v roce 2017 úspěšně účastnila testů AČR ve Vyškově. V témže roce představilo konsorcium PSM českým podnikům program průmyslové spolupráce. Hlavní ambicí je zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO, kdy spolupráce není limitována jen projektem PUMA. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce navíc otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších bezpečnostních technologií do ČR.

BVP PUMA je komplexní systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Jde o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky, který vytváří mohutnou bojovou sílu.

Nejnovější verze Puma S1 pojme dvě protitankové řízené střely; větší foto / PSM

Samozřejmě jde i o propojení člověk/zbraň – tedy kompletní management situace ne bojišti. Situační poznatky vojáky jsou doplněny informacemi z SAS BVP PUMA (Situational Awareness System) a přenášena na vyšší velitelské stupně stejně jako poznatky z dalších systémů (např. UAV) se cestou BVP PUMA dostanou až k vojákovi ze sesednutého družstva vozidla.

Primární výzbroj BVP PUMA je umístěna v bezosádkové, dálkově ovládané, balisticky silně chráněné a plně otočné věži PUMA. Tvoří ji především plně stabilizovaný 30 mm automatický kanón MK30-2/ABM (certifikován je i kanon ráže 35 mm), odpalovací zařízení kompletu MELLS s protitankovými řízenými střelami SPIKE-LR a dále s 5,56 nebo 7,62 mm spřaženým kulometem. Pro vozidlo je dále od roku 2020 plánována samostatná zbraňová stanice 40 mm automatického granátometu pro ochranu vozidla především proti napadení ze zadní části, která bude obsluhována nezávisle na věži vozidla z prostoru roje.

Zkratka ABM u kanonu znamená Air-Burst-Ammunition. Jedná se o schopnost ničit cíle střepinami nebo integrovanými wolframovými prvky programovatelnou municí v přesně určeném místě a čase vzhledem k pohybu cíle i vypáleného granátu. Umístění senzoru úsťové rychlosti až za ústím hlavně zajišťuje bezkonkurenční přesnosti střelby díky tomuto jedinečnému umístnění senzoru úsťové rychlosti.

Podvozek BVP PUMA má široké váhové rozpětí od 31,5 do 43 tun, které dává velké možnosti pro doplňkové vybavení a tzv. mission-kits, stejně jako pro modernizační projekty v budoucnu. Balistická a proti-minová ochrana je řešena dvoustupňově. Základní je určena do misí s nižším rizikem ohrožení a pro výcvik, přičemž v této konfiguraci „A" (Air Transportable) je možné BVP PUMA přepravovat letecky.


Power-pack BVP Puma; větší foto / PSM

Pro bojové operace v prostředí s těžkými a protipancéřovými zbraněmi je určen druhý stupeň ochrany „C" (Combat) zahrnující boční ochranné segmenty. Díky této unikátní konstrukci a nejmodernější balistické ochraně mají vojáci a posádka mnohem větší šance na přežití v případě zásahu vozidla. Vozidlo jako takové bylo konstruováno pro budoucí konflikty, tedy proti moderním protitankovým zbraním, k bojovým operacím v „urban areas" a též pro mírové mise v rámci aktivit OSN.

BVP PUMA se vyznačuje i mimořádnou mobilitou srovnatelnou s tanky nejnovější generace. Je to dáno především konstrukcí podvozku s hydropneumatickým odpružením. To zajišťuje jednoznačně nejvyšší balistickou ochranu vozidla proti protitankovým minám nebo IED, tedy zejména ochranu života vojáků/vojákyň AČR v misích všeho typu. Podvozek je díky tomu stabilním univerzálním základem pro širokou paletu modifikací obrněných vozidel do budoucna. Pohonná soustava zaručuje BVP PUMA velmi dobrý poměr výkonu k hmotnosti činící 25 kW/t, jenž nemá konkurenci.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp byl představen v roce 2005. Po deseti letech velmi intenzivního testování jej roku 2015 zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. BVP PUMA je zcela nová bojová platforma s výhledem životnosti minimálně na dalších 40 let. Hlavní předností je bojová síla a ochrana osádky.

Konsorcium PSM je společný podnik dvou největších německý zbrojovek: KMW a Rheinmetall.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v Mnichově prohlédla výrobu bojových vozidel pěchoty (BVP) Puma a dozvěděla se o projektu některé zajímavé ...

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel (PTŘS) Spike LR1 na bojovém vozidle pěchoty PUMA (BVP). Výrobcem těchto nejmodernějších BVP zcela nové ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP PUMA", který popisuje některé modernizační prvky, které jsou již ze strany výrobce tohoto vozidla, ...

ROZHOVOR: Nákup BVP PUMA a modernizace českého průmyslu

Armáda České republiky připravuje nákup minimálně 210 pásových bojových vozidel, většinu ve verzi „bojové vozidlo pěchoty“ (BVP). Jedním z adeptů je německé BVP PUMA od firmy PSM. Armádní noviny ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • moryk
    10:12 16.10.2018

    bredy:
    "zajimavy" a "objektivni" clanek, PL opet potvrdily svoji povest... :-)

  • Talvi
    21:29 04.10.2018

    Nedávno se tu řešila zajímavá věc- nosnost mostů u nás. Už nevím přesně kde, plácnu to sem. Vypadá to, že se blýská na lepší časy. https://www.novinky.cz/domaci/485091-armada-vyztuzi-mosty-kvuli-tankum-nato.html

  • Rase
    10:19 18.09.2018

    Trener:
    no němci jej koncipovali pro masovou výrobu - tedy aby byl levný. vyrobili jich opravdu velký počet a tak se po konci studené války dostaly úplně všude a za pár šupů. Krom motoru je velice dobrý kanón a optika (a podobně). Později i docela slušná balistická odolnost. Oproti Abramsu je hodně důležité, že korba je hodně velká a prostorná. V budoucnu se tak do ní může přesunout hodně věcí (i osádka) což třeba u Abramsu nejde. Věž a uložení munice na Leopardu má docela zastaralý koncept (leč funkčí) - v budoucnu se má objevit zcela nová bezosádková věž (s laufem 130 mm), tak výhoda Leopardu je v tom, že korba vše potřebné pojme. pro představu, tak u Abramsu by to nebylo možné (leda že by všechno ovládal jeden člověk - dnes na místě řidiče). Leclerc by byl na tom o něco lépe, ale ne o moc. To je asi i důvod, proč KNDS postavilo slepenec Leopardu a Leclercu. Dalším krokem by mohlo být překopání právě trupu Leopardu pro usazení 2 členů osádky (max 3). Ten Leopard je právě překvapivě nadčasová konstrukce - jak se zdá

  • Trener
    19:21 17.09.2018

    Nevím, jaká je taktika nasazení BVP v boji, ale ta nám nabízená BVP (asi krom Pumy) mně připadají pěkně vysoké a já bych se bál v tom být, že mně "ustřelí hlavu". BVP 1,2 je asi zas extrém z opačný strany, takže ideál asi něco mezi tím. Jak tady píšete tank Ambrams je relativně nízký, na rozdíl od Leo 2. Oba typy vznikly ve stejné době, tak mně M1 připadá víc propracovanější z hlediska předního šikmého pancéřování věže a asi i korby. Čím to, že Leo 2 byl v Evropě úspěšnější? Kvůli pohonu, nebo i něčím dalším?

  • Rase
    13:22 17.09.2018

    juhelak:
    :-D to jo, Golem je fakt trefný :-D
    pokud jde o politiky, tak sice se měnil ministr, ale náměstek Koštoval je pořád ve funkci, tak času měl dost - byl ve funkci už za Stropnického. Teď už jen aby se ministr Metnar domluvil s premiérem Babišem, kdy začít řešit samotný nákup - nebo dál mlžit. Vzhledem k tomu, že nákup musí schválit poslanecká sněmovna, a projednávání zatím není ohlášeno (jak zmínil poslanec za ODS), tak čekám že se bude řešit nejdřív v prosinci 2018.

  • juhelak
    13:07 17.09.2018

    Rase: pokud by byl vítez jisty tak verim ze si ho vybrali vojáci..Politici ještě nemeli moc casu si vybrat..pokud by to šlo od vojáků tak pak nemame moc oduvodneni nasledny vyber kritizovat :)

  • juhelak
    13:06 17.09.2018

    hm ono by to asi i šlo..z hlediska unifikace..ale k lynxu nebo pumě bych radši viděl klidně staršího leoparda

    U těch bvp/tanků by muselo byt nějaká opravdu dobra AO minimálně zpředu. aby to nepustilo tankovou munici ani kumulované hlavice..protože tohle trefit na dalku je mnohem snazší a nejaké sklouznuti po korbe na rozdíl od tanku taky moc nezafunguje..
    takze pokud stredni tank na podvozku bvp tak level 6 z předu a AO.

    Jinak mnohdy ty bvp nevypadaji uplne krasne..ale v nasem maskovanim, 3D sítěmi a nejakym oblozenim pytli z pískem taky nabere trochu koule..pro lynkxe by se pak hodilo oznaceni CZ Golem. :)

  • Rase
    12:48 17.09.2018

    Ludra:
    osobně začínám brát jako favority tendru Pumu a CV90 s osádkovou věží. Tedy pokud jde o technickou stránku vozidel. Politický a ekonomický aspekt (provoz, návratnost a získané technologie atd.) by možná upřednostnily jiná vozidla a bude hodně důležitý. Beztak už je ale vítěz jasný a už se jen dopilovává dokumentace (zdůvodnění).

  • Ludra
    11:42 17.09.2018

    Lynx i ASCOD působí na živo jako jedno velké pozlátko, byť jde o stroje "s nedokončeným vývojem". Má očekávání byla zřejmě přespříliš vysoká a výsledným dojmem je celkové zklamání :(

  • Rase
    10:41 17.09.2018

    juhelak:
    přišlo mi vtipné, jak se pořád mluví o tom, že MBT jsou moc velké a budoucnost je ve vozidlech palebné podpory. Když si člověk k nim stoupne a pak jde k Abramsu, tak právě Abrams je oproti nim prcek (!) U Leopardu to ještě tak nebije do očí, jelikož je starší a má vyšší strop korby, ale právě Abrams má krásně nízký spodek a vlastně i poměrně nízkou věž. Celkově na mě udělal Abrams dojem - čekal jsem velkou krávu.

    ps. Leopard letos zase parádně tůroval motor - hodně sranda pro lidi co stáli za ním :-D

  • juhelak
    10:27 17.09.2018

    kdyz vidím ty bvp s tankovym kanonem. krom provozní ceny nevim o nejake vyhode.. takovy lehky tank na podvozku lynx..ten by tam byl jak obří terč ..ty siluety bvp jsou pro tank opravdu nevhodne. to by museli ten podvozek nejak prekopat.

  • Arthur
    10:01 17.09.2018

    Jirosi:

    Tak asi takto by to opäť s tou obranou dopadlo: Jura99 Datum: 17.09.2018 Čas: 08:33

  • Panmates
    09:43 17.09.2018

    Rase
    Ta prezentace byla výborná pokud by Rheinmetall nabízel rodinné kombíky,Ale on prodává zbraně.Ta snaha udělat dojem na návštěvníky dnů Nato mě přišla trochu divná oni si jeho zboží nekoupí ani neovlivní nákup pro AČR.

  • Rase
    09:26 17.09.2018

    Panmates:
    pro mě byl Lynx velkým zklamáním, taky jsem čekal že bude jezdit ona těžká verze KF41 - u kterého mělo smysl sledovat, jak zvládá terén. Místo toho jen vytáhli krátkou verzi navíc jen s lehkou věží - tedy v terénu by si vedl úplně stejně starý Marder... navíc na Lynx se muselo dost dlouho čekat, než se rozjel - nevím zda měl poruchu a nešel nahodit, nebo se osádka někde zdržela, moc dobrý úvod to ale nebyl...
    Nutno přiznat, že vzhled Lynxe byl opravdu impozantní, skvěle vybrané místo atd. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že je to celé jen taková "Potěmkinova vesnice" - snad to tak v reálu není a je to kvalitní stroj (nevím). Rheinmetall se očividně umí prezentovat a reklamu nepodcenili, to ale zvládá i BAE s CV90 (na Idetu měli prezentaci nejlepší), tentokrát jaksi nic

  • Jura99
    08:33 17.09.2018

    Arthur: to jsou tlachy vhodné na smuteční řeč nad hromadným hrobem. Účelem státu není obětovat své občany ve válce za každou cenu, ale hledat a najít cestu jak své občany zachovat při životě a nad nepřítelem vyhrát vojensky či nevojensky. Máš pocit, že tehdejší nepřítel, Němci vyhráli ? Prohráli co mohli, vítězné bitvy zvládli obvykle díky nečekanému přepadaní bez vyhlášení války, jakmile se napadený otřepal z první rány, dostávali těžce na frak. Není umění bojovat ztracenou válku, umění je správně odhadnout budoucnost a zařídit se podle toho, což se Benešovi v roce 1938 velmi přesně povedlo a zbytku světa tragicky nepovedlo (dokonce vč. samotného Hitlera). Tím z mé strany končím OT.

  • Panmates
    08:15 17.09.2018

    Moc nerozumím veliké reklamě kterou se Rheinmetall snažil zviditelnit Lynx,
    Letecká přeprava Ruslanem ,dva stroje na dnech Nato .Paradoxně ten který dovezli
    letecký byl jen vystaven.Rheinmetall do musel investovat hodně financí,na koho ta reklamní akce byla zacílena.To samé si myslím o prezentaci ASCODU. Mám zato že AČR si už vybrala a čeká se jen na schválení.

  • royal
    22:14 16.09.2018

    Rase: souhlas, puma byla fakt zastrčená, objevil jsem ji jen náhodou a titus s danou mě mile překvapil svou velikostí. Jinak ten lynx je fakt kráva, ale je hezka a budí respekt, zarímco s pumy mám dojem poŕádného vozidla do terénu a na boj, lynx je ideal tak do mesta a na prehlidku, v terenu si ho kvuli jeho velikosti moc predstavit neumim, ale rozhodne bych byl rad, kdyby tendr na bvp vyhrala puma nebo lynx, ascod se 120mm kanonem byl jak hora a to byl jen ve vip casti a cv 90 se 120, ktery tam udajne mel byt, jsem nenasel.

  • Arthur
    22:07 16.09.2018

    Jura99:

    Nie je podstatné rozoberať taktiku pozičnej vojny vs Blitzkrieg a ktorá sa logicky ako prevratná v tej dobe presadila čo vôbec neznižuje fakt samotných obrancov a ich neúspešnej snahy brániť sa. Vôbec to nie je podstatné pre tretiu stranu, ktorá sa nebránila a vždy v histórii 20st. keď bolo treba zabrať (až na SNP, ... Antropoid) zlyhali... Proste historické fakty.


    Jirosi:

    Súhlasím!

  • Rase
    21:06 16.09.2018

    Panmates:
    když si člověk vezme, jak ta Puma byla neskutečně zastrčená, tak je úžasné, že k ní vůbec došli... :)
    Drtivá většina lidí viděla jen Lynx, jak říkají "tank", který byl hned u vstupu, a z toho byli hotoví. To že to je stodola široká "jako je dlouhý LT-38" (přeháním schválně), tak nějak nevadí :-D U Pumy bylo super, že si šlo sednout za knipl (Lynx byl zapáskovaný). Hodně škoda, že nebylo CV90 (ani verze tank), teda alespoň jsem je neviděl ve veřejné části. Nechci jen rýpat, ale ta Pumu je pořád nejvíc "vojácká". Po všech těch vozidlech mi přišel neskutečně super Titus (nakonec není tak vysoký a gigantický).

  • Jura99
    20:27 16.09.2018

    Arthur: slysim poprve, ze by se FR hrdisky branila, naopak byla prikladem, kdy se silnejsi necha porazit slabsim, protoze nema vuli se branit. PL bylo zase prikladem nezdraveho sebevedomi, jejich armada byla slabsi nez nase o rok drive, presto machrovali ze Nemce roznesou. Neroznesli a navic krute zaplatili, na pocet obyvatel meli nejvetsi ztraty. To ma byt vzor nebo duvod k hrdosti ?

  • Scotty
    17:01 16.09.2018

    Panmates
    Rozhodně vybral dobře :-)

  • Jirosi
    13:06 16.09.2018

    Arthur: Je to jen na nás(vás) zda chceš pokračovat v tradici nebránění, nebo v tradici hrdého národa.

  • Arthur
    12:43 16.09.2018

    oprava Arthur Datum: 16.09.2018 Čas: 12:26:

    nie konjukciu, ale správne znie koreláciu.

  • Arthur
    12:26 16.09.2018

    Jura99:

    Nechcem sa pustat do tychto debat len upozornim na konjukciu a nie kauzalitu tj. Poliaci a Francuzi sa hrdinsky branili a boli porazani protivnikom v pripade Polska pritivnikmi ci uz kvantitou alebo kvalitou ci ich kombinaciou s technikou ruku v ruke s taktikou Blitzkrieg, takze ak to subsumujem na dany priklad, oni kedze sa branili v pripade lepsej techniky a kvality generality maju v buducnosti sancu takze ich vydavky na armadu su logicke. My to vzdy bez ,,vystrelu,, obkecame okolnostami a pod. preco sa nebranit...

  • Jura99
    10:05 16.09.2018

    Arthur: něco ve smyslu, že nemá smysl příliš investovat do obrany, protože nám v letech 38 a 68 stejně k ničemu nebyla? Asi není na světě stát, který by rezignoval na svou obranu, že stejně nemá smysl. ČSR měla smůlu v tom, že se v roce 38 i 68 stala terčem nejmocnějších nepřátel té doby, to by neustál nikdo (což se také ukázalo, během WWII padla FR a nebýt La Manche padla by i VB a nebýt dodávek a posílání vlastních lidí v houfech na smrt padl by i SSSR). Že by třeba dnešní Francie zrušila armádu, kvůli minulým porážkám ve WWII, Indočíně, Alžíru atd. ? Nebo Polsko ? Vždyť také v obraně neuspěli a navíc ztratili pětinu obyvatel.
    S těmi UAZ a LR samozřejmě souhlas, ale podobně nelze omlouvat, že nevadí když vaše BVP prostřelí velkorážný kulomet, samozřejmě to vadí, tím spíš že se jejich modernizací nic neušetřilo, pokud je tedy nehodláte provozovat dalších 20-30let.

  • Rase
    23:37 15.09.2018

    Ta lehká věž je obecně docela zajímavá, co jsem koukal, tak KMW má v nabídce i věž IWS-35. Na BVP by asi vypadala slabě, ale zase si říkám, že jde v klidu osadit na Pandur. Vlastně na Lynxu a Ascodu (tedy krabicovitých mašinách) dost vynikne právě lehká věž. Bonusem by mohl být přechod na ráži 35 mm (bylo by to super, byť asi není reálné). Němci těch lehkých věží nabízejí docela dost a v kombinaci s PTŘS by byly hodně zajímavé.

  • Rase
    18:53 15.09.2018

    Tak sem sedel v Pume, mam 188 cm a v pohode - pokud ACR nehodla zavest Pickelhaubny misto prileb, nebo si budou vojaci pod zadkem vozit cihly. Lynx KF31 s lehkou vezi je hodne zajimavy, ASCOD-tank je fakt masivni monstrum i oproti MBT, ale pekne. U lynxe se furt nemuzu zbavit divneho pocitu :)

  • KOLT
    18:03 15.09.2018

    skelet, a já píšu něco jiného :-O ???

  • skelet
    17:29 15.09.2018

    Kolt: nevšiml jsem si, že bychom měli statisícovou armádu jako Rusko. My jsme spíše v pozici Izraele. Tedy v pozici každé družstvo se počítá.
    BVP-1/2 je pro nás prostě passé. Pokud chceme najít něco levného pro přepravu výsadku, tak je zde G5 nebo ukecat Izrael pro přestavbu T-72 a lá Achzarit.

  • Arthur
    16:30 15.09.2018

    KOLT & jura99

    Vy to vidíte zo svojho pohľadu a OS SR (Pozemné sily) zrejme zo svojho. Ja to beriem ako fakt, z ktorým treba pracovať pričom vynaložené prostriedky pri predikcii potencionálneho nepriateľa (ale aj v spojení s historickými skúsenosťami (faktami) "bránenia" vlasti 1938, 1968) sú z môjho pohľadu z hľadiska hodnoty za peniaze efektívne a hospodárne a to, že Vy máte iný názor o tom je predsa diskusia.

    Ja napr. by som neposadil živí lidi, obvykle něčí otcové či synové do terénnych automobilov ako sú UAZ 469 či Land Rover Defender 110SW, bez adekvátnych prvkov pasívnej a aktívnej bezpečnosti 21. st. - vtedy si spomeňte kto si kam sadá a kde je vyššia pravdepodobnosť zranení atď. ... (pozor teraz nemyslím tých pár kusov špeciálnych verzii z nich odvodených).

    P.S. akurát sledujem Dni NATO a aj ukážky pozemných síl pre verejnosť (deti) tak ešte k téme prikládám (berte to teda s rezervou aj jedno aj druhé) ukážku na Tankovýh dňoch Laugarício 2018 tj. útoku troch BVP-M a T-72M1, ktorú som dnes našiel na nete.

    link: https://www.youtube.com/watch?v=6D1OJ3G5W-w

  • KOLT
    10:17 15.09.2018

    Arthur, jak vy tak my jsme tam poslali nepříliš úžasnou techniku, to prostě neokecáte, sestimsmiř. A s tím, že BVP-1/2 prostě dneska nejsou vozidla do první linie, to dobře popsal Jura99. Možná bychom s třemi mechanizovanými brigádami s BVP-2 dokázali to samé co s jednou s Pumami. Ale a) stálo by to mnohem víc, b) kde bychom na to asi sebrali lidi? Pochopte už konečně, že limit dnes nejsou peníze, ale počet lidí. Pokud bychom vyhlásili všeobecnou mobilizaci, bude to obráceně, ale to je jiná story.

  • Jirosi
    07:51 15.09.2018

    Dokud se bavíme o nákupu 1 vs 1, tak pak musíme pořizovat to lepší. Až budeme nakupovat 1x(moderní bvp) vs 3x(5x) BVP 2, pak má smysl uvažovat BVP2.
    Jenže kolik jich CR/SK nakupovala/nakoupila... minimální počet 1:1.

  • Jura99
    15:54 14.09.2018

    Arthur: takto nějak by to řekl politik, ale zůstaňme u technických parametrů. Pochopte, že si do toho sednou živí lidi, obvykle něčí otcové či synové a mohou jít do ostré akce. Komu stálo za to ušetřit či spíš ani neušetřit a posadit lidi do vozidla, které má (pokud se nepletu) Stanag 4569 level 3, když třeba Puma má level 6 ? Bavíme se o odolnosti proti zásahu střelou do 7.62×51mm u vašeho BVP-M vs. odolnosti proti zásahu granátem 30mm u Pumy. To už je sakra velký rozdíl a jde o ničím neodůvodnitelné vystavování lidí riziku zbytečného zranění či smrti. Už se to tu píše po X-té a bohužel to stále nechápete, ale modernizace BVP-M a jejich nasazení v prvním sledu jsou vyhozené peníze a hazard se životy. Byl to hloupý nápad vrážet do BVP-1/2 peníze a tvrdit, že zastanou totéž co moderní vozidla.

  • Arthur
    14:12 14.09.2018

    KOLT:

    To čo sme poslali obe krajiny do Pobaltia je proste fakt...
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=245756865979463&id=109742319580919

    https://defence-blog.com/army/nato-battle-groups-reaching-across-baltic-borders.html

    A netreba Našu (ČR / SR) prítomnosť v Pobaltia dehonestivat, pretože Oni sú aj za tento príspevok vdacni a pri počtoch spojeneckých vojsk, ktoré sú tam dislokovane nejde ani tak či tam je 12ks BVP-2 a 2ks BVP-M alebo prípadne v budúcnosti nebodaj 14ks BOV 8x8 Patria AMV SK alebo 14ks IFV Puma alebo 14ks konskej kavalerie atď., ale v úplne niečom inom...

  • KOLT
    09:39 14.09.2018

    Arthur, tím použtím BVP-M v Pobaltí bych se raději moc nechlubil, to je něco jako jako ty naše minomety na tatrovkách...

    skelet, nic proti, ale takové Rusko s nimi také počítá...

  • Arthur
    22:46 13.09.2018

    skelet:

    Tak min OS SR používa BVP-M a BPsV nielen v SR, ale dva BVP-M sú aj v Pobaltí - Lotyšsku v rámci tzv. posilnenej predsunutej prítomnosti (eFP) NATO.

    http://www.armadninoviny.cz/slovenska-armada-prevzala-modernizovana-bojova-vozidla-pechoty.html?hledat=BPsV
    https://www.youtube.com/watch?v=W4JMmqrfa_g
    https://www.youtube.com/watch?v=FvoDSij6mLM

    Takže áno, sú na konci čtvrtiny 21.století sú modernizované BPsV "Svatava" a BVP-M najmodernejšou súčasťou jednej z armád (ozbrojených síl) NATO. Proste to je fakt :-)

    P.S. apropo v pondelok je spoločné zasadnutie vlád SR a ČR v Košiciach po ktorých chce MO SR predstaviť ďalšie zámery. (že by niečo s AČR)
    https://www.ta3.com/clanok/1135335/armadu-posilnia-zuzany-2-za-175-milionov-vyrobi-ich-statna-firma.html

  • Luky
    19:06 13.09.2018

    My diskutujeme, zda to může mít vyšší cenu, než je cena šrotu a skladovnýho. Výsadek do toho výhledově moc ani necpem...

    Nadruhou stranu, když uvážíme dobu, za kterou se podaří zavést nová Bevka, možná to stejně vyjde na nějakou repasi... jaku u Mi-24 (které už taky nikdo nechtěl).

  • skelet
    18:55 13.09.2018

    Vy jako fakt diskutujete nad možnostmi použití BVP-1/2 na konci čtvrtiny 21.století?
    To je schopno nasazení leda v rámci občanské války nebo na potlačování vzpour v imigračních táborech. A to ještě s otazníkem.
    Smysl to má leda jen jako raketový stíhač tanků, nosič protiletadlových střel, minometu ráže 81mm, nosič speciálních nástaveb. Ale šmarja, hlavně do toho necpěte výsadek.

  • fotr
    18:48 13.09.2018

    to: Luky,Jirosi
    Tak já bych staré pardály také nepodceňoval, poslední cvičení které jsem zažil dokázalo že záložáci (průměr 40let) po týdnu fungovali lépe než záklaďáci na konci druhého roku (pochopitelně nelze srovnávat s dnešní profi armádou). Kdyby k něčemu došlo, mají podle mě starší ročníky s rodinou a dětma hodně velkou motivaci a i když už neuběhnem stovku za ,,deset", věřím že by jsme ještě kus práce odvedli. Však by proti nám nestáli také jen samí supermani. Konec konců, lidi z aktivních záloh zrovna letos ukázali že jim to jde docela dobře, s trochou nadsázky si dovolím tvrdit že jen z lidí (stará parta) co se scházíme na střelnici by se jedna funkční rota ,,veteránů" složila jako nic. Samozřejmě pokud by na něco takového byl vůbec čas, dnes jde vše strašně rychle.

  • Luky
    18:24 13.09.2018

    no myslel jsem například použití jako mobilní "pevnůstku" s 30mm...v konfliktech se celkem běžně používali i nepojízdné věžičky zničených BVP a BRDM jako stacionární palposty.
    Kde to najdeš, takovou levnou 30mm nebo 12,7..a když máš na to i sklady s municí.

  • Jirosi
    18:14 13.09.2018

    Luky: Jestli myslíš nasazení jako bylo u Svobodné Evropy, tak na to ti stačí betonové bloky. Na to nepotřebuješ vozidlo s posádkou.

  • Luky
    17:36 13.09.2018

    Když říkáš všechny, tak kolik to je?

    Ostraha hranice, čekpointů nebo objektů, o které psal Kazd fakt není o složitém manévrování mechanizovaných čet.

    Určitě se všichni nepřeškolují, jak myslíš, že dlouho lidi v armádě průměrně vydrží..

  • Jirosi
    17:31 13.09.2018

    Luky: Ti se snad přeškolují na nové BVP. Jedna posádka jeden stroj. Těžko dva.

    "Když nebudeš potřebovat nějaké manévry ve formacích, budou schopni za chvíli do akce."

    O tom, ale snad bojové nasazení je. Ne, o tom to nastartovat a vyjet z garáže.

    "A hlavně, pro kolik strojů by asi potřebovali posádky?"

    Pokud se bavíš o mobilizaci, tak snad všechny ...

  • Luky
    16:38 13.09.2018

    ...a hlavně taky budeš mít 15 let relativně mladých profi posádek z těch aktivních strojů.

  • Luky
    16:09 13.09.2018

    Nevím, kde to bylo, ale někdo vzpomínal, kolikrát ho nechali vystřelit z Pádla. Pár ran aby nevošoupal...šetřilo se vždycky.
    Řídit Bevko1,2 není tak složitý a vystřelit jakbysmet. Když nebudeš potřebovat nějaké manévry ve formacích, budou schopni za chvíli do akce. Řemeslně jsou starší ročníky jinde než mladí mechanici, kteří tak možná píchnou diagnostiku a vymění blok.
    A hlavně, pro kolik strojů by asi potřebovali posádky?

  • Pla-men
    16:07 13.09.2018

    Válka v Sýrii je především občanská. Nějak si nedovedu představit, že bych v nejbližších 20 letech bojoval proti bráchovi v Praglu. Uložení ,údržba a ostraha taky dost stojí. Bvp 2 byly určitě dobré stroje a ještě nějaký čas než dojde k přezbrojení budou sloužit..Ale čas se nezastaví.

  • Jirosi
    15:57 13.09.2018

    Luky: Nikdo tu nehodnotil jejich psychickou nebo fyzickou přípravu.
    To na co sem narážel, že někdo kdo je v 18-20.letech zdraví a tedy schopný služby, nemusí být stále schopen o 2-3. dekády později.

    Hodnotil sem to jak jsou schopni ovládat techniku, kterou 25. let a více neviděli v provozu. Záměrně sem uvedl, že od roku 93 se chodilo jen na 12 měsíců. Tedy schopnosti, které ti pánové dnes mají nebudou zrovna valné. Je škoda, že zrovna k tomu jste se vůbec nevyjádřil.

  • Luky
    15:41 13.09.2018

    Jirosi
    Lepší než drátem do voka.
    Vojna byla tuším někdy do roku 2004, řekněme, že do roku 2000 se někdo něco ještě naučil (ale možná i potom).
    Já ty roky vyloženě plácnul, ale 2000 (18 let + 18 = 36 let). Do cca 50+ něco málo jsou lidi klidně použitelný. Jsem za ok s profi armádou a namakaný mladý beru. Nadruhou stranu zralí chlapi mají jinak vyklidněnou náturu, zkušenosti, děti a tohle všechno pomáhá zvládat traumata. Je celkem dokázaný, že ženáči se po válečných letech byli schopni mnohem lépe zařadit do života. Na stavbách všude řemeslníci 50+ let. U nás na vokrese studuje 5 kluků instalatéra a z toho čtyři dělají reparát (před pár lety byli dva na zedníka). Je mi 41, jasně že nemám na fotbale takovou akceleraci jako mladý kluci (ale sejde se jich z 1300 lidí spádový oblasti pár), po první půlhodině bych se vyblil, ale po hodině a půl tréninku si ještě zaběhám a udělám 50 kliků a angličáky. To běžný fotbalový pupkáči nedělají, ale zápas odběhaj. Takových znám spousta...a pak taky mladý, co nepřejdou kladinu nebo nedají kotoul....
    Na hranici bys potřeboval spíš zkušenosti, než namotivovaný dravce.

Stránka 1 z 4