BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1
- 10. 9. 2018
- 167 komentářů
- Tisková zpráva
Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 v Ostravě. PUMA je jedním z účastníků výběrového řízení na nové BVP pro Armádu České republiky (AČR). Aktuálně se jedná o nejmodernější bojový a sériově vyráběný systém v kategorii BVP na světě.
Česká armáda se připravuje na nákup moderních BVP, která by měla nahradit 50 let stará bojová vozidla pěchoty BVP-2. Pokud se ministerstvo obrany rozhodne do výzbroje českých mechanizovaných jednotek zařadit BVP PUMA S1, bude mít česká armáda nejvýkonnější a nejodolnější zbraňový systém současnosti s potenciálem vývoje na dalších 40 let. Kromě přístupu k nejmodernějším technologiím, mohou navíc české firmy získat zakázky přesahující 35 mld. Kč.
„Firmy z konsorcia PSM již dnes mají v ČR výrobní podniky, které zásobují evropský trh komponenty především v automobilním průmyslu. V rámci projektu BVP PUMA chceme kvalitu českého průmyslu využít pro dodávky zbrojních systémů v rámci celé Evropy i na třetích trzích,“ říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ve společnosti PSM.
BVP PUMA se již v roce 2017 úspěšně účastnila testů AČR ve Vyškově. V témže roce představilo konsorcium PSM českým podnikům program průmyslové spolupráce. Hlavní ambicí je zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO, kdy spolupráce není limitována jen projektem PUMA. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce navíc otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších bezpečnostních technologií do ČR.
BVP PUMA je komplexní systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Jde o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky, který vytváří mohutnou bojovou sílu.
Nejnovější verze Puma S1 pojme dvě protitankové řízené střely; větší foto / PSM
Samozřejmě jde i o propojení člověk/zbraň – tedy kompletní management situace ne bojišti. Situační poznatky vojáky jsou doplněny informacemi z SAS BVP PUMA (Situational Awareness System) a přenášena na vyšší velitelské stupně stejně jako poznatky z dalších systémů (např. UAV) se cestou BVP PUMA dostanou až k vojákovi ze sesednutého družstva vozidla.
Primární výzbroj BVP PUMA je umístěna v bezosádkové, dálkově ovládané, balisticky silně chráněné a plně otočné věži PUMA. Tvoří ji především plně stabilizovaný 30 mm automatický kanón MK30-2/ABM (certifikován je i kanon ráže 35 mm), odpalovací zařízení kompletu MELLS s protitankovými řízenými střelami SPIKE-LR a dále s 5,56 nebo 7,62 mm spřaženým kulometem. Pro vozidlo je dále od roku 2020 plánována samostatná zbraňová stanice 40 mm automatického granátometu pro ochranu vozidla především proti napadení ze zadní části, která bude obsluhována nezávisle na věži vozidla z prostoru roje.
Zkratka ABM u kanonu znamená Air-Burst-Ammunition. Jedná se o schopnost ničit cíle střepinami nebo integrovanými wolframovými prvky programovatelnou municí v přesně určeném místě a čase vzhledem k pohybu cíle i vypáleného granátu. Umístění senzoru úsťové rychlosti až za ústím hlavně zajišťuje bezkonkurenční přesnosti střelby díky tomuto jedinečnému umístnění senzoru úsťové rychlosti.
Podvozek BVP PUMA má široké váhové rozpětí od 31,5 do 43 tun, které dává velké možnosti pro doplňkové vybavení a tzv. mission-kits, stejně jako pro modernizační projekty v budoucnu. Balistická a proti-minová ochrana je řešena dvoustupňově. Základní je určena do misí s nižším rizikem ohrožení a pro výcvik, přičemž v této konfiguraci „A" (Air Transportable) je možné BVP PUMA přepravovat letecky.
Power-pack BVP Puma; větší foto / PSM
Pro bojové operace v prostředí s těžkými a protipancéřovými zbraněmi je určen druhý stupeň ochrany „C" (Combat) zahrnující boční ochranné segmenty. Díky této unikátní konstrukci a nejmodernější balistické ochraně mají vojáci a posádka mnohem větší šance na přežití v případě zásahu vozidla. Vozidlo jako takové bylo konstruováno pro budoucí konflikty, tedy proti moderním protitankovým zbraním, k bojovým operacím v „urban areas" a též pro mírové mise v rámci aktivit OSN.
BVP PUMA se vyznačuje i mimořádnou mobilitou srovnatelnou s tanky nejnovější generace. Je to dáno především konstrukcí podvozku s hydropneumatickým odpružením. To zajišťuje jednoznačně nejvyšší balistickou ochranu vozidla proti protitankovým minám nebo IED, tedy zejména ochranu života vojáků/vojákyň AČR v misích všeho typu. Podvozek je díky tomu stabilním univerzálním základem pro širokou paletu modifikací obrněných vozidel do budoucna. Pohonná soustava zaručuje BVP PUMA velmi dobrý poměr výkonu k hmotnosti činící 25 kW/t, jenž nemá konkurenci.
Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp byl představen v roce 2005. Po deseti letech velmi intenzivního testování jej roku 2015 zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. BVP PUMA je zcela nová bojová platforma s výhledem životnosti minimálně na dalších 40 let. Hlavní předností je bojová síla a ochrana osádky.
Konsorcium PSM je společný podnik dvou největších německý zbrojovek: KMW a Rheinmetall.
Související články
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
- 09.02.2018
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA
Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel ...
- 01.05.2018
- 20 komentářů
- Komerční sdělení
Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA
V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...
- 12.06.2018
- 131 komentářů
- Redakce AN
ROZHOVOR: Nákup BVP PUMA a modernizace českého průmyslu
Armáda České republiky připravuje nákup minimálně 210 pásových bojových vozidel, většinu ve verzi ...
- 02.07.2018
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
to: Luky,Jirosi Tak já bych staré pardály také nepodceňoval, poslední cvičení které jsem zažil dokázalo že záložáci (průměr 40let) po týdnu fungovali lépe než záklaďáci na konci ...Zobrazit celý příspěvek
to: Luky,Jirosi
Tak já bych staré pardály také nepodceňoval, poslední cvičení které jsem zažil dokázalo že záložáci (průměr 40let) po týdnu fungovali lépe než záklaďáci na konci druhého roku (pochopitelně nelze srovnávat s dnešní profi armádou). Kdyby k něčemu došlo, mají podle mě starší ročníky s rodinou a dětma hodně velkou motivaci a i když už neuběhnem stovku za ,,deset", věřím že by jsme ještě kus práce odvedli. Však by proti nám nestáli také jen samí supermani. Konec konců, lidi z aktivních záloh zrovna letos ukázali že jim to jde docela dobře, s trochou nadsázky si dovolím tvrdit že jen z lidí (stará parta) co se scházíme na střelnici by se jedna funkční rota ,,veteránů" složila jako nic. Samozřejmě pokud by na něco takového byl vůbec čas, dnes jde vše strašně rychle.Skrýt celý příspěvekno myslel jsem například použití jako mobilní "pevnůstku" s 30mm...v konfliktech se celkem běžně používali i nepojízdné věžičky zničených BVP a BRDM jako stacionární palposty. Kde ...Zobrazit celý příspěvek
no myslel jsem například použití jako mobilní "pevnůstku" s 30mm...v konfliktech se celkem běžně používali i nepojízdné věžičky zničených BVP a BRDM jako stacionární palposty.
Kde to najdeš, takovou levnou 30mm nebo 12,7..a když máš na to i sklady s municí.Skrýt celý příspěvekKdyž říkáš všechny, tak kolik to je? Ostraha hranice, čekpointů nebo objektů, o které psal Kazd fakt není o složitém manévrování mechanizovaných čet. Určitě se všichni ...Zobrazit celý příspěvek
Když říkáš všechny, tak kolik to je?
Ostraha hranice, čekpointů nebo objektů, o které psal Kazd fakt není o složitém manévrování mechanizovaných čet.
Určitě se všichni nepřeškolují, jak myslíš, že dlouho lidi v armádě průměrně vydrží..Skrýt celý příspěvekLuky: Ti se snad přeškolují na nové BVP. Jedna posádka jeden stroj. Těžko dva. "Když nebudeš potřebovat nějaké manévry ve formacích, budou schopni za chvíli do akce." O tom, ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Ti se snad přeškolují na nové BVP. Jedna posádka jeden stroj. Těžko dva.
"Když nebudeš potřebovat nějaké manévry ve formacích, budou schopni za chvíli do akce."
O tom, ale snad bojové nasazení je. Ne, o tom to nastartovat a vyjet z garáže.
"A hlavně, pro kolik strojů by asi potřebovali posádky?"
Pokud se bavíš o mobilizaci, tak snad všechny ...Skrýt celý příspěvekNevím, kde to bylo, ale někdo vzpomínal, kolikrát ho nechali vystřelit z Pádla. Pár ran aby nevošoupal...šetřilo se vždycky. Řídit Bevko1,2 není tak složitý a vystřelit jakbysmet. ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, kde to bylo, ale někdo vzpomínal, kolikrát ho nechali vystřelit z Pádla. Pár ran aby nevošoupal...šetřilo se vždycky.
Řídit Bevko1,2 není tak složitý a vystřelit jakbysmet. Když nebudeš potřebovat nějaké manévry ve formacích, budou schopni za chvíli do akce. Řemeslně jsou starší ročníky jinde než mladí mechanici, kteří tak možná píchnou diagnostiku a vymění blok.
A hlavně, pro kolik strojů by asi potřebovali posádky?Skrýt celý příspěvekVálka v Sýrii je především občanská. Nějak si nedovedu představit, že bych v nejbližších 20 letech bojoval proti bráchovi v Praglu. Uložení ,údržba a ostraha taky dost stojí. Bvp ...Zobrazit celý příspěvek
Válka v Sýrii je především občanská. Nějak si nedovedu představit, že bych v nejbližších 20 letech bojoval proti bráchovi v Praglu. Uložení ,údržba a ostraha taky dost stojí. Bvp 2 byly určitě dobré stroje a ještě nějaký čas než dojde k přezbrojení budou sloužit..Ale čas se nezastaví.Skrýt celý příspěvek
Luky: Nikdo tu nehodnotil jejich psychickou nebo fyzickou přípravu. To na co sem narážel, že někdo kdo je v 18-20.letech zdraví a tedy schopný služby, nemusí být stále schopen o ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Nikdo tu nehodnotil jejich psychickou nebo fyzickou přípravu.
To na co sem narážel, že někdo kdo je v 18-20.letech zdraví a tedy schopný služby, nemusí být stále schopen o 2-3. dekády později.
Hodnotil sem to jak jsou schopni ovládat techniku, kterou 25. let a více neviděli v provozu. Záměrně sem uvedl, že od roku 93 se chodilo jen na 12 měsíců. Tedy schopnosti, které ti pánové dnes mají nebudou zrovna valné. Je škoda, že zrovna k tomu jste se vůbec nevyjádřil.Skrýt celý příspěvekJirosi Lepší než drátem do voka. Vojna byla tuším někdy do roku 2004, řekněme, že do roku 2000 se někdo něco ještě naučil (ale možná i potom). Já ty roky vyloženě plácnul, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Lepší než drátem do voka.
Vojna byla tuším někdy do roku 2004, řekněme, že do roku 2000 se někdo něco ještě naučil (ale možná i potom).
Já ty roky vyloženě plácnul, ale 2000 (18 let + 18 = 36 let). Do cca 50+ něco málo jsou lidi klidně použitelný. Jsem za ok s profi armádou a namakaný mladý beru. Nadruhou stranu zralí chlapi mají jinak vyklidněnou náturu, zkušenosti, děti a tohle všechno pomáhá zvládat traumata. Je celkem dokázaný, že ženáči se po válečných letech byli schopni mnohem lépe zařadit do života. Na stavbách všude řemeslníci 50+ let. U nás na vokrese studuje 5 kluků instalatéra a z toho čtyři dělají reparát (před pár lety byli dva na zedníka). Je mi 41, jasně že nemám na fotbale takovou akceleraci jako mladý kluci (ale sejde se jich z 1300 lidí spádový oblasti pár), po první půlhodině bych se vyblil, ale po hodině a půl tréninku si ještě zaběhám a udělám 50 kliků a angličáky. To běžný fotbalový pupkáči nedělají, ale zápas odběhaj. Takových znám spousta...a pak taky mladý, co nepřejdou kladinu nebo nedají kotoul....
Na hranici bys potřeboval spíš zkušenosti, než namotivovaný dravce.Skrýt celý příspěvekLuky: Od roku 90-93 18. měsíců, 93+ 12. měsiců. Tedy posledním co v tom strávili trochu více času už bude 43+. Doba od výcviku je 25. let. A bavíme se o dalších 10-15. letech s ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Od roku 90-93 18. měsíců, 93+ 12. měsiců.
Tedy posledním co v tom strávili trochu více času už bude 43+. Doba od výcviku je 25. let. A bavíme se o dalších 10-15. letech s tím, že za celou dobu nedošlo k oživení těchto schopností. Přitom kolik z nich je stále schopno služby?
Kolik si reálně pomatujete z maturitních otázek....Skrýt celý příspěvekPozor Jirosi, každý zdroj, jak materiální tak lidský se musí počítat, nelze plýtvat. Např při propočtu, že máš tolik a tolik ročníků, které cvičili na BVP-2, k tomu máš určitý ...Zobrazit celý příspěvek
Pozor Jirosi, každý zdroj, jak materiální tak lidský se musí počítat, nelze plýtvat.
Např při propočtu, že máš tolik a tolik ročníků, které cvičili na BVP-2, k tomu máš určitý počet BVP-2 a nějakou munici - a může ti vyjít, že např. ještě dvanáct let jsi schopen velice levně reaktivovat nějaké prapory. Nová bevka zatím nemáme, nikdo na nich zatím neumí. Za patnáct let třeba už mohou mít jen cenu šrotu...Skrýt celý příspěvekKolt: Jenže v nich nepojedou profesionální vojáci. Ale branci z mobilizace.
Tedy kombinace zastaralé techniky a málo vycvičené osádky... jak to asi dopadne.Kolt: Jenže v nich nepojedou profesionální vojáci. Ale branci z mobilizace.
Tedy kombinace zastaralé techniky a málo vycvičené osádky... jak to asi dopadne.Tak kvůli jejich odvezení do šrotu bych rozhodně nebrečel. Ale nebyl bych tak skeptický ohledně jejich schopností zúčastnit se bojů proti druhosledovým jednotkám. Jiná otázka je, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak kvůli jejich odvezení do šrotu bych rozhodně nebrečel. Ale nebyl bych tak skeptický ohledně jejich schopností zúčastnit se bojů proti druhosledovým jednotkám. Jiná otázka je, jestli nejsou natolik opotřebovaná, že nemá smysl je jakkoliv opravovat.Skrýt celý příspěvek
Ve výsledku ti na ně nepřítel stejně spáchá útok v první vlně, protože v místě nemáš dost posádek pro jejich rozptyl. Bude efektivita takového úderu drtivá.
Ve výsledku ti na ně nepřítel stejně spáchá útok v první vlně, protože v místě nemáš dost posádek pro jejich rozptyl. Bude efektivita takového úderu drtivá.
Pla-men: dokud nezačnete počítat, je to všechno jako hra na PC Jednoduchá matematika ...prodat BVP za cenu šrotu 4Kč za kg - za jedno dostanete tak 45 000 Kč ( mzdové náklady ...Zobrazit celý příspěvek
Pla-men:
dokud nezačnete počítat, je to všechno jako hra na PC
Jednoduchá matematika ...prodat BVP za cenu šrotu 4Kč za kg - za jedno dostanete tak 45 000 Kč ( mzdové náklady jednoho úředníka MO za jeden měsíc), nebo je dát někam do haly...
I slovenská hranice je vybavena čím píšete jen díky dotaci EU. Slováci by to nikdy nezplatili. Navíc v situaci kdy už na druhé straně plotu stojí dav, demoluje plot a háže po vás vším možným - jako to bylo na jižní hranici je vám termovize k ničemu. Tu oni nevidí a neodstrašíte je.Skrýt celý příspěvekTaky si myslím, že by na nové BVP mělo přejít co nejvíc mechanizovaných jednotek, šetřit se u některých strojů může na drahých senzorech a věži. Nesouhlasím ale s nutným scénářem ...Zobrazit celý příspěvek
Taky si myslím, že by na nové BVP mělo přejít co nejvíc mechanizovaných jednotek, šetřit se u některých strojů může na drahých senzorech a věži.
Nesouhlasím ale s nutným scénářem "válka na 14 dní". V Sýrii se válčí 8 let a i když si myslím, že ani vzdáleně podobný scénář tu nesmíme dopustit, v tom konfliktu je vidět, že v delší válce se vytáhne všechno.
Pokud budeme mít koule dotahnout nějakou domácí technologii na UGV, která by se použila na uloženky T-72, šlo by třeba i lecos portovat na další techniku, případně ji využít klasicky. Příjem ze šrotu je minimální....i když CSG by vydělala na repasi a prodeji asi slušně. Nadruhou stranu, pokud někdo propočítá, kolik by garážovné stálo a BVP-2 by nemělo potenciální využití....asi bych pro ně neplakal (i když jejich výhoda je, že jsou ještě ročníky, co na nich sloužily)Skrýt celý příspěvekTak onu lehkou údržbu si zasloužily BVP-2 už dávno (Němci taky teď integrují střely Spike na Mardery, byť zavádějí Pumy). Docela dlouho se budou nové BVP vyrábět a tak by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Tak onu lehkou údržbu si zasloužily BVP-2 už dávno (Němci taky teď integrují střely Spike na Mardery, byť zavádějí Pumy). Docela dlouho se budou nové BVP vyrábět a tak by bylo logické, ta BVP-2 postupně vyřazovat (stejně jim končí životnost v roce 2021) a než je v případě potřeby tahat ze skladu, tak bych radši pokračoval ve výrobě nových mašin - třeba ve stejném počtu pro další těžkou brigádu (pokud budou lidi a peníze), alespoň by výroba mohla běžet plynule dál. celkově si myslím, že nových strojů by mělo být dostatek, aby nebylo potřeba ty staré krumply ukládat. V případě mobilizace budu radši běhat pěšky než jezdit v téhle rakvi. Když plácnu čísla, tak bych chtěl, aby v roce 2030 nebyly staré BVP-2 vůbec potřeba a AČR s nima nijak nepočítala. To že dneska ještě nějak živoří, ještě neznamená že budou použitelné za 10 let a vícSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...