Boj o bitevní letoun A-10 Thunderbolt II pokračuje
- 5. 11. 2014
- 134 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje do roku 2019 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Ušetřené finanční a lidské zdroje se přesunou především k programu letadla F-35A Lightning II. Záměr amerického letectva však naráží na tvrdou kritiku Kongresu, vojáků i odborné veřejnosti.
Hlavní problém: Peníze
U.S. Air Force provozuje 345 bitevních letounů A-10 Thunderbolt II. Přímo pod letectvo spadá 191 strojů. Velitelství záložních vzdušných sil AFRC (Air Force Reserve Command), jedno z hlavních velitelství MAJCOM (Major Commands) amerického letectva, provozuje 48 letadel. Zbývajících 106 bitevních letounů A-10 je v podřízenosti letectva Národní gardy ANG (Air National Guard).
Ještě v roce 2007 si americké letectvo plánovalo ponechat bitevní letouny A-10 Thunderbolt II, známé mezi vojáky spíše jako „Warthog“ (prase bradavičnaté), až do roku 2027. V té době měly bitevní úkoly a úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) přebírat letadla F-35 a také bezpilotní bojové letouny jako MQ-9 Reaper.
U.S. Air Force však oznámilo plán na vyřazení všech strojů A-10 Thunderbolt II již do konce roku 2019. Hlavním důvodem jsou rozpočtové omezení.
Vyřazení všech A-10 přinese jen mezi lety 2015 až 2019 úspory 4,2 miliardy dolarů (dříve uváděno 3,7 miliardy dolarů), které lze použít na (podle letectva) perspektivnější F-35A Lightning II. Připomeňme, že roční rozpočet U.S. Air Force je přibližně 110 miliard dolarů.
Americké letectvo vysvětluje vyřazení A-10 Thunderbolt II ...
Tento záměr spustil ostrou debatu o roli a budoucnosti A-10 Thunderbolt II na moderním bojišti. Podle U.S. Air Force A-10 nemá především šanci obstát proti vyspělému protivníkovi se silnou protivzdušnou obranou. N aopak zastánci vyzdvihují velkou odolnost a palebnou sílu letadla A-10.
Hlavním argumentem amerického letectva je neúprosná statistika. Od roku 2001 zajišťovaly blízkou palebnou podporu z 80 % víceúčelové letouny (F-16, F-15) nebo bombardéry (B-1, B-52). Právě víceúčelové letouny jako je F-16 nebo F-15 mohou podle letectva převzít úkoly A-10.
Oproti mnohem rychlejším víceúčelovým letounům je A-10 navíc mnohem náchylnější pro ti systém ům protivzdušné obrany, jako jsou přenositeln é protiletadlové střely typu Stinger nebo Igla.
„Opravdu rád bych pokračoval s celým inventářem, protože venku jsou taktické problémy, které jsou perfektní pro A-10. Já mám však jiné cesty pro řešení taktických problémů. Nemusí být tak elegantní jako A-10, ale stále splní svůj úkol a jsou navíc použitelné i pro ji né úrovně konfliktu, kde jsou A-10 naprosto k ničemu,“ říká generál Michael Hostage, velitel Velitelství vzdušného boje ACC (Air Combat Command), jedno ho z velitelství MAJCOM.
Samozřejmě je zde i otázka ceny. Podle amerického letectva, pokud nedojde k vyřazení bitevních A-10, je nutno škrtat někde jinde. Stejné prostředky lze získat vyřazením celé flotily bombardérů B-1 Lancer nebo 350 stíhaček F-16.
Podle amerického letectva lze naopak peníze ušetřené vyřazením A-10 použít nejen na program F-35, ale také na nákup přesně naváděné munice pro bojové letouny F-16 a F-15, včetně lepšího výcviku.
Roli hraje rovněž personální otázka. Provoz celé flotily A-10 Thunderbolt II vyžaduje poměrně zančné logistické zázemí a početný pozemní personál. Podle generálporučíka Christophera Bogdana, hlavního manažera programu F-35 v Pentagonu, potřebuje letectvo přesunou t lidské kapacity k zajištění provozu stíhaček F-35A Lightninig II.
„Musíme mít do roku 2016 k dispozici okolo 1100 lidí k obsluze a zajištění provozu těchto letadel (F-35 – pozn. r edakce),“ vysvětluje pohled amerického letectva Bogdan. „Co jsme se naučili je, že nejlepší kombinace těchto 1100 lidí jsou nově trénování a zkušení údržbáři z jiných platforem, jako je A-10. Jestliže nevyřadíme A-10, n ebudeme mít dostatek zkušeného pozemního personálu.“
Na celkově 11 závěsnících unese A-10 výzbroj až do hmotnosti 7260 kg. / U.S. Air Force
… americká armáda a Kongres oponuje
Samozřejmě oponenti s argumenty nelení. Podle „emotivního názoru“ odpůrců, americké letectvo stažením letadel A-10 ohrožuje životy amerických a spojeneckých vojáků na zemi, kteří jsou závislí na perfektní blízké letecké podpoře.
„ Je ošklivý a je hlučný,“ říká generál John Campbell, zástupce náčelníka štábu americké armády (U.S. Army), který vyzdvihuje psychologický efekt letadla pro vojáky na zemi. „Když se ale přiblíží a uslyšíte nezaměnitelné „BVRRR“, prostě poznáte rozdíl.“
Podle Russell a Carpenter a , bývalého hlavního seržanta amerického letectva, on a stovky dalších vojáků vděčí za život A-10. Při invazi do Iráku se 3000 amerických vojáků přesouvalo po polních cestách do centra Iráku. Při přesunu se jednotlivé části voje dostal y pod palubu protivníka.
Carpenter přivolal na pomoc, podle jeho vlastních slov, jediné letadlo, které dokázalo letět tak nízko a pomalu, aby rozeznalo protivníky od vlastních vojáků: A-10. „Zabili by stovky našich chlapců, kdyby nebylo palebné síly a sedmihlavňového rotačního kanonu A-10 ,“ řekl Carpenter, který je nyní v důchodu.
Stejně tak příznívc i zachování letadel A-10 kritizují myšlenku používání letadel F-35 pro blízkou pozemní podporu. „Opravdu si myslíš, že půjdeš s letadlem za 200 milionů dolarů (F-35 – pozn. redakce) blízko k zemi, kde je extrémně zranitelné?“ ptá se podplukovník William Smith, pilot A-10 sloužící v Iráku a Afghánistánu.
A-10 je silně pancéřován a schopen snášet značné poškození. Na snímku palbou poškozený A-10 se dokázal vrátit zpět na základnu. / U.S. Air Force
Příznívci vyzdvihují jedinečné schopnosti A-10, především nízkou rychlost a nízkou letovou hladinu, kdy je stroj schopny kopírovat terén. Předností je také silné pancéřování, odolnost a v porovnání s víceúčelovými letadly, především F-35, nízké nároky na logistické zázemí a nízké finanční náklady na jednu letovou hodinu.
V Kongresu proti vyřazení nejaktivněji vystupuje Kelly Ayotte, republikánská senátorka z New Hampshire. Manžel senátorky je bývalý pilot A-10. Mohu být také za snahou senátorky tlaky velmi silné lobby průmyslu?
Výrobce letounu Fairchild Republic sice již od roku 2003 neexistuje, ale například Boeing se měl podílet na modernizaci letounů A-10 v hodnotě 500 milionů dolarů ( rozdíl úspor 3,7 a 4,2 miliardy dolarů).
V současné době se Kongresu podařilo zdržet vyřazení letounů A-10 minimálně o jeden rok. Výbor pro ozbrojené síly ( House Armed Services Committee ) zablokoval v armádní rozpočtu na rok 2015 vyřazení letounů A-10, dokud se neprovede kompletní studie o schopnosti jiných platforem zastoupi t roli A-10 v blízké pozemní podpoře.
Ve hře je několik možností, kromě zachování/ vyřazení letounů A-10, lze všechny stroje převést do podřízenosti letectva Národní gardy a ušetřit část finančních prostředků . O bitevníky A-10 Thunderbolt II projevila zájem také americká armáda, která schopnosti bitevních letounů potřebuje nejvíce.
Od sovětských tanků po teroristy
A-10 Thunderbolt II poprvé vzlet v roce 1972. Letoun vznikl především za účelem ničení sovětských tanků a blízké pozemní podpory.
Hlavní výzbroj tvoří 30mm rychlopalný rotační kanón GAU-8/A Avenger s maximální kadencí 4200 ran za minutu. Zásobník letadla pojme 1350 střel ráže 30 × 173 mm . S třely s ochuzeným uranem jsou schopny probít svrchní pancíř moderních tanků. A-10 je de facto především nosičem této ničivé zbraně.
Raketovou výzbroj zastupují neřízené rakety všeho druhu, protitankové AGM-65 Maverick, „hloupé" bomby, laserem naváděné bomby rodiny Paveway či GPS naváděné bomby JDAM (Joint Direct Attack Munition).
A-10 se zúčastnila řady ozbrojených konfliktů. K prvnímu bojovému použití došlo ve válce v Perském záliv u v roce 1991. Později se letadla zapojila do bombardování Srbska, operací v Iráku, Afghánistánu a Libyi. V současné době letadla dokonce podnikají nálety proti cílům Islámského státu v Iráku, a možná také v Sýrii.
Zdroj: DoD BUZZ, DoD BUZZ, BombergBusinessweek, Foxtrot Aplha
Související články
F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii
Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...
- 23.09.2014
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Force 2025: Blízká budoucnost U.S. Army
Americká armáda (U.S. Army) zahájila v tomto roce práci na koncepci Force 2025. Koncepce řeší podobu ...
- 15.10.2014
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenský raketoplán X-37B zpět na Zemi
V pátek dosedl na leteckou základnu amerického letectva (U.S. Air Force) Vandenberg (Vandenberg Air ...
- 19.10.2014
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Program stíhačky F-35 Lightning II pokračuje
Americké ministerstvo obrany u amerického výrobce Lockheed Martin objednalo další várku stíhaček ...
- 31.10.2014
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
pjek: Turecko je nepustí (jednak kvůli Kurdům, druhak kvůli obavě, že by jim tam začali přes propustnou hranici proudit militanti). Se Sýrií většina z koalice neudržuje zrovna ...Zobrazit celý příspěvek
pjek: Turecko je nepustí (jednak kvůli Kurdům, druhak kvůli obavě, že by jim tam začali přes propustnou hranici proudit militanti). Se Sýrií většina z koalice neudržuje zrovna přátelské kontakty (co by asi řekli doma Obamovi, kdyby se dohodl s Asadem na používání Syrských letišť :-) Ostatní Arabové dokonce přímo a nepříliš skrytě podporovali opozici). A v Iráku má IS rozlehlé území, takže nejbližší letiště je třeba od Kobani pěkných pár kilometrů.
Jediné, co smrdí, je Obamova připosranost. USA se na vzniku tohoto problému nemalou měrou podílely, měly by tedy razantněji pracovat na jeho řešení.Skrýt celý příspěvekNěkdo dle správně poznamenal, že jedním z důvodů náhrady A-10 může být "pomalost" reakce na požadavky vzdušné podpory. Právě vzdálená supercruise podpora je ale vysoce citlivá na ...Zobrazit celý příspěvek
Někdo dle správně poznamenal, že jedním z důvodů náhrady A-10 může být "pomalost" reakce na požadavky vzdušné podpory. Právě vzdálená supercruise podpora je ale vysoce citlivá na správnost identifikace cíle ve zpravidla omezeném až téměř bodovém území. Pokud někdo chce vážně úspěšně bojovat proti zločinným militantům, mel by mít podporu tamní vlády včetně sítě letišť k blízké, nikoli vzdálené podpoře. Ono tu na těch operacích něco smrdí...Skrýt celý příspěvek
Taky držím kňourům palce. RiMr71: Není to o pár výstřelech. Na druhou stranu je tam i patrné, že většina výstřelů se vejde do vteřiny, takže cena jedné dávky nebude až tak ...Zobrazit celý příspěvek
Taky držím kňourům palce.
RiMr71: Není to o pár výstřelech. Na druhou stranu je tam i patrné, že většina výstřelů se vejde do vteřiny, takže cena jedné dávky nebude až tak závratná. Je jasné, že pokud je nabito s velkým podílem průbojné (=drahé) munice a pálí se na moderní MBT (=dávka je delší, aby byla co největší pravděpodobnost zásahu), není ani dávka z Avengeru zrovna levná záležitost. Na druhou stranu na ničení "technicals" a lehkých obrněnců (tzn. i starší BVP) není potřeba to s průraznou municí přehánět a stačí krátká dávka. Pak cenová kalkulace (i s ohledem na cenu letové hodniny a množství nesené munice) jasně hraje ve prospěch A-10. Nehledě na to, že pilot stíhačky prostě těžko bude mít přehled o situaci dole na zemi srovnatelný s pilotem pomalého nízkoletícího bitevníku. Minimálně do té doby, než se mu bude na hledí přilby přesně zobrazovat pozice všech spojeneckých vojáků. K čemuž asi jednou dojde, ale v nejbližších letech to nebude, takže ještě minimálně nějaký čas budou A-10 (a jiné bitevníky) mít z hlediska pěchoty oproti stíhačkám pár podstatných výhod. Vůbec se nedivím US Army, že se o ně zajímá.Skrýt celý příspěvekserža/RiMr71: nebo to je jasne planovana akce, pri ktere chcou A10ky potopit a ukazat tak, ze opravdu skoncit musi. drzim pilotum a A10kam palce at koncit nemusi a poradne zavari ...Zobrazit celý příspěvek
serža/RiMr71:
nebo to je jasne planovana akce, pri ktere chcou A10ky potopit a ukazat tak, ze opravdu skoncit musi. drzim pilotum a A10kam palce at koncit nemusi a poradne zavari tem smejdum.Skrýt celý příspěvekwhooooooo.... Muslimákům bude veselo.... :) Tak teď se ukáže, jak je to s tou přesycenou a moderní PVO u IS, jak zde bylo mnohými odhadováno (nebo přímo zvrzeno). To jsem teda ...Zobrazit celý příspěvek
whooooooo....
Muslimákům bude veselo.... :)
Tak teď se ukáže, jak je to s tou přesycenou a moderní PVO u IS, jak zde bylo mnohými odhadováno (nebo přímo zvrzeno).
To jsem teda zvědavý, jak si tam povedou... a držím palce.Skrýt celý příspěvekno...asi to s tím zbavováním se A-10 tak žhavé ...Zobrazit celý příspěvek
no...asi to s tím zbavováním se A-10 tak žhavé :-)
http://zpravy.idnes.cz/a-10-th... Skrýt celý příspěvekPane Todomatch, problémem vás amofilů, je že Rusko vidíte hrozně černě a USA strašně bíle, nevím kde jste přišel na to, že PAK-FA je obkreslená F-22, stačí vidět obrázky těch dvou ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Todomatch, problémem vás amofilů, je že Rusko vidíte hrozně černě a USA strašně bíle, nevím kde jste přišel na to, že PAK-FA je obkreslená F-22, stačí vidět obrázky těch dvou a s výjimkou toho že mají křídla se liší snad ve všem.
Co se týče stavu T-50ky, radar je prý integrovaný a motory čekají první testy, (tomu já osobně moc nevěřím, protože motor je nejsložitější část letounu a motory s 3D vektorováním tahu- potěž pán bůh), údajně už je napsaný celý zdrojový kód, takže by podle vyjádření RF mohli být do pěti let plně schopni bojové služby (tím by zřejmě předběhly F-35, která kvůli nedopsanému zdrojovému kódu nesmí do boje a nebude smět tak 5-7 let-ale znáte to do 10 let doženeme západ a do 20 let budou západní Berlíňané utíkat na východ (tuším že to řekl Chruščov)).
Pane RiM71, opět použijte svůj google a zjistěte si, že tento rok má být první let Japonské stíhačky 5. generace, čína prý chce jít do výroby se svýma J-31, Indie má získat PAK-FA do tří let a turecko ho chce mít do roku 2020 (tomu ale já osobně opět moc nevěřím), také se hovoří o tajemné britské NGBF (informace je však nutné brát s rezervou, jsou jen velmi stručné a pochází z Wikileaks a i tam se o nich zmiňují jen velmi málo, hodně spekulací se objevilo o tom, že britové plánují bezlicenční výrobu upravené F-22, se souhlasem USA, kde britské bude vše, až na motory).Skrýt celý příspěvekJeště k A-10 - jako u každé palevbé podpory je riziko, že to bude blíž než by jeden čekal... https://www.youtube.com/watch?... A pro srovnání podpora/útok JDAMy, ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k A-10 - jako u každé palevbé podpory je riziko, že to bude blíž než by jeden čekal...
https://www.youtube.com/watch?...
A pro srovnání podpora/útok JDAMy, pravděpodobně z B-1B (ta mi přijde jako "konečné řešení" pro danou osadu...)
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekDeortc: Trošku nechápu co je divného, na tom, že vývoj tak technicky složitého systému, jako je letoun páté generace, provázejí problémy? :) Ty údajné výhrady indů k T-50, je ...Zobrazit celý příspěvek
Deortc: Trošku nechápu co je divného, na tom, že vývoj tak technicky složitého systému, jako je letoun páté generace, provázejí problémy? :)
Ty údajné výhrady indů k T-50, je potřeba chápat tak, že existuje velice silný tlak na zvrácení plánovaného nákupu Suchojů, zejména od američanů, kteří by chtěli prodloužit výrobu SuperHornetů, proto se čas od času objevují podobné články....
Ostatně, když si ve vašem posledním odkazu kliknete na link pod článkem, najdete tam úplně jinak vyznívající pojednání ohledně Suchoje T-50 :)
https://medium.com/war-is-bori...
Jinak ke stavu rozpracovanosti T-50. Radiolokátor je údajně hotový, ale musí se samozřejmě integrovat, což byl třeba u F-22 velký problém....
S motory je to horší, reálně se dokonce uvažuje, že by první sériové řady létaly stále na AL-41F1A ze Su-35, ale to bývá celkem běžná věc i u jiných letadel.Skrýt celý příspěvekJa bych se jeste vratil ke zde nakousnute udajne predrazenosti inteligentni munice, tedy bomb a raket. Inteligentni kit na bombu stoji cca 10x tolik, co samotna bomba a bodovy cil ...Zobrazit celý příspěvek
Ja bych se jeste vratil ke zde nakousnute udajne predrazenosti inteligentni munice, tedy bomb a raket. Inteligentni kit na bombu stoji cca 10x tolik, co samotna bomba a bodovy cil likviduje v podstate jedina bomba. Podobne relace zrejme plati i pro rakety. Pri pouziti nerizene munice je ji nutno pouzit nasobne vice vcetne nasobneho pouziti letadel (plus colateral damage), takze likvidace bodoveho cile timto zpusobem muze byt drazsi nez inteligentni munici. Jedinou dalsi alternativou pak jsou palubni kanony a'la WWII, ale ani to u A-10 nemusi byt lacinejsi nez inteligentni munice vzhledem ke kadenci kanonu a cene naboje.Skrýt celý příspěvek
Tady myslím nezazněl jeden podstatný fakt, který dává tušit proč se chce USAF jinak vynikajícího A-10 zbavit.... Asymetrické konflikty, zejména nasazení v Afghánistánu, kde se ...Zobrazit celý příspěvek
Tady myslím nezazněl jeden podstatný fakt, který dává tušit proč se chce USAF jinak vynikajícího A-10 zbavit.... Asymetrické konflikty, zejména nasazení v Afghánistánu, kde se velice těžko zajišťovalo pokrytí leteckou podporou, ukázalo velkou potřebu, poněkud nenápadného parametru "time of arrival" u útočných letadel.. Jinak řečeno Warthogy a Harriery nedopadly příliš dobře v hodnocení schopnosti pružně reagovat na urgentní leteckou podporu. Naopak, nečekanou hvězdou se stal bombardér B-1B se střeleckým kontejnerem Sniper, který byl svým "nadzvukem" schopen velice rychle reagovat na potřebu leteckých úderů, stovky kilometrů daleko od zóny CAP.
Zřejmě proto se USAF zhlédla ve schopnosti supercruise i u F-35, která v kombinaci s plánovanou integrací střel Brimstone (další hvězdou z kampaně nad Libyí), může v určité míře nahradit palebnou sílu A-10.Skrýt celý příspěvekTak ono je to s high technologií trochu zapeklitý. Už i F-22 měl být nasazen nad Libyí, ale z nějakých důvodů to nebylo možné, tak zaskočili staré známé F-15, pokud se nepletu. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono je to s high technologií trochu zapeklitý. Už i F-22 měl být nasazen nad Libyí, ale z nějakých důvodů to nebylo možné, tak zaskočili staré známé F-15, pokud se nepletu. Samozřejmě hlavní ekšn sehráli Rafale. Vývoj samotné F-35 o dlouhých letech není dokončen a jak i zaznělo, britští piloti používají i přilby z Typhoonu. Protahování času těchto projektů není nic zvláštního, spíš docela běžná praxe.
Todomath
Nevím v čem bychom neměli Lukymu věřit, v jeho příspěvcích jsem si nevšiml ničeho lživého. Pokud už používáte pojem my.Skrýt celý příspěvek...ale to není možné... PetrL přece jasně psal, že že "brzy" tady budou "spousty" ér podobných jako F-35. Sice to pak potichoučku zúžil na jihokorejský stroj (který má taky k ...Zobrazit celý příspěvek
...ale to není možné... PetrL přece jasně psal, že že "brzy" tady budou "spousty" ér podobných jako F-35. Sice to pak potichoučku zúžil na jihokorejský stroj (který má taky k "brzy" sakra daleko), ale i tak...
Ještě k těm zdrojům - cena chytré munice, JDAM sad a železných bomb je na webu běžně dostupná (nejen na wiki).
K té kadenci - to si PetrL vybral aspoň něco s čím se dalo polemizovat a ještě blbě.
K obsahu zásobníku A-10 a jeho ceně, to považuji za hlavní v té diskuzi, jak "levné" je používání A-10.
Opakuji, A-10 se mi líbí a určitě je a bude několik bojišť, kde bude její užití optimální. Ale amíci se zkrátka chtějí přezbrojit pro bojiště, kde bude nepřítel disponovat pokročilou PL výzbrojí. A na to sundání A-10 z modernějších zbraní zase tolik třeba nebude...
Bezpilotní A-10, která bude "točit rundu" v deseti km a na požádání bigošů v úzkých se snese dolů a pokropí co bude třeba, počkat, to už tu vlastně máme... :)
O snaze USA v maximální možné míře se vyhnout vlastním ztrátám a nějakým videům s klečícími piloty s musulmanem s nožem za zády, svědčí i nasazení F-22 nad Sýrií. To mě třeba přijde až předimenzované. Ale - mají je, tak proč ne.Skrýt celý příspěvekPozn. k tomu ruskému T-50. Na internetu jsem se dočetl, že prý to éro stále zápasí s řadou velmi vážných konstrukčních problémů, stále zdaleka nedosahuje parametrů slibovaných na ...Zobrazit celý příspěvek
Pozn. k tomu ruskému T-50.
Na internetu jsem se dočetl, že prý to éro stále zápasí s řadou velmi vážných konstrukčních problémů, stále zdaleka nedosahuje parametrů slibovaných na papíře a dosud ještě nemá ani motor, ani radar- pro testovací lety prý Rusové používají egregáty určené pro starší Suchoje. Vývoj prý polyká další kvanta financí a reálné výsledky (nikoliv to, co je prezentováno dosud pouze na papíře) jsou tristní.
Nějaké linky jsou např. zde:
http://www.businessinsider.com...
https://www.strategypage.com/h...
https://medium.com/war-is-bori...
Netušíte někdo jak je to skutečně v reálu? Nemyslím papírové parametry. Na papír se dá napsat naprosto cokoliv. Mám na mysli skutečný reálný stav vývoje toho éra.
Pokud jsou ty výše uvedené linky pravdivém, tak by to znamenalo, že Rusuvé mají ve vývoji letadla této generace desítky let zpoždění za Amíkama.Skrýt celý příspěvekMožná bychom se mohli zamyslet nad dalším "bezvýznamným detailem" z onoho inkriminovaného příspěvku. Zaujalo mě tvrzení od PetrL, že: "Co se týče T-50 a F-22, i když je to ...Zobrazit celý příspěvek
Možná bychom se mohli zamyslet nad dalším "bezvýznamným detailem" z onoho inkriminovaného příspěvku. Zaujalo mě tvrzení od PetrL, že:
"Co se týče T-50 a F-22, i když je to smutné, tak první nákres F-22 téměř v dnešní podobě je z roku 1982, první nákres T-50 už z nového tisíciletí, takže je jeho konstrukce o 20 let mladší, zřejmě bude T-50 stejné, možná i lepší než F-22, jen se teď amíci bojí, aby ho neprodali číně, to by byl průšvih."
Mě to totiž nepřijde smutné, ale spíš veselé. No řeknětě, to musí být přece vtip, že ruští konstruktéři v novém tisiciletí nakreslili dvacet let staré americké letadlo. Myslím, že budou-li mít čas a prostředky, nakreslí jednou i F-35. Pokud jde o PAK-DA, tak tipuju, že ten má teď stopku. Američani žádný nový bombardér nevytáhli, tak není co kreslit. Nebo že by na Raptorskij navázal i nějaký ten Spiritskij?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...