Program stíhačky F-35 Lightning II pokračuje
- 31. 10. 2014
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Americké ministerstvo obrany u amerického výrobce Lockheed Martin objednalo další várku stíhaček F-35 Lightning II. V rámci osmé počáteční výrobní série LRIP 8 (Low-Rate Initial Production 8) Lockheed Martin dodá americkým i zahraničním ozbrojeným silám 43 stíhaček F-35 všech třech verzí.
LRIP: Příprava na sériovou výrobu
Dodávky stíhaček F-35 Lightning II sedmé série začnou v roce 2016. Průměrná jednotková cena je u všech třech variant (F-35A/B/C) o 3,6 % menší, než v případě předchozí výrobní série (LRIP 7). V rámci uzavřené smlouvy je řešena také dodávka pozemního zabezpečí, výstroje, vybavení, školících pomůcek, atd.
Uzavřená smlouva a úspora 3,6 % se týká pouze draku letadla. Nákup proudových motorů F 135 je řešen s firmou Pratt & Whitney samostatně. Ač je sleva na první pohled malá, ve skutečnosti úspora dosahuje několik milionů dolarů za jedno letadlo.
Americké letectvo (U.S. Air Force) v LRIP 8 získá 19 F-35A Lightning II, námořní pěchota (U.S. Marine Corps) 6 F-35B Lightning II a námořnictvo (U.S. Navy) 4 F-35C Lightning II. Na své si přijdou také Izrael (4 F-35A), Japonsko (4 F-35A), Norsko (2 F-35A), Itálie (2 F-35A) a Spojené království (F-35B).
Produkce typu „LRIP" patří stále do vývojové fáze letounu, kdy zákazník testuje, zda letadla odpovídají dohodnutým technickým parametrům a výrobce se připravuje na masovou výrobu.
Chystá se celkově 11 výrobních sérií LRIP a teprve poté přijde na řadu sériová výroba FRP (Full Rate Production). V rámci prvních sedmi sérií bylo uživatelům dodáno již 166 letadel F-35.
F-35B americké námořní pěchoty se připravuje ke startu. Větší obrázek. / U.S. Marine Corps
Hrátky s cenou
Ostře sledovaným hlediskem programu F-35 je cena. Vždyť jen Spojené státy vynaloží za koupi 2443 letadel F-35 (včetně vývoje a pozemního zabezpečení) 323 miliard dolarů.
Cenovým etalonem programu je nepočetnější verze stíhačky F-35, stroj s klasickým vzletem F-35A. Ve výrobní sérii LRIP 6 přišel drak letounu (bez motoru) na 103 milionů dolarů, v LRIP 7 pak na 98 milionů dolarů.
K poklesu cen dochází také u verze s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B a námořní F-35C. V LRIP 6 přišel F-35B na 109 milionů, v LRIP 7 na 104 milionů dolarů. Námořní F-35C na 120 milionů a následně na 116 milionů dolarů.
O ceně motorů pro LRIP 8 Pentagon stále s firmou Pratt & Whitney jedná. U LRIP 7 Pentagon nakoupil 30 motorů a náhradních dílů za 519,9 milionů dolarů – tedy prostým dělením přišel jeden motor na cca 17 milionů dolarů.
Pratt & Whitney přislíbil postupné snížení ceny motorů F 135 na úroveň pohonné jednotky F 119 stíhačky F-22A Raptor. Cena jednoho motoru F 119 (2010) byla 10,5 milionů dolarů.
Samostatnou kapitolou je pozemní zabezpečení a údržba letounů F-35. Větší obrázek. / U.S. Air Force
Sériová výroba a pokles ceny
Plná sériová výroba FRP stíhaček F-35 je plánována na rok 2018. V roce 2012 se Pentagon s výrobci draků a motorů dohodl na ceně pro sériovou výrobu. Sériový F-35A i s motorem přijde na 83,4 milionů dolarů, F-35B na 108,1 milionů dolarů a F-35C na 93,3 milionů dolarů. V současné době se plánuje dokonce snížení ceny F-35A pod 80 milionů dolarů.
„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká generálporučík Chris Bogdan, výkoný ředitel programu F-35 v Pentagonu
Stejně tak americké ministerstvo zjišťuje možnosti, jak v budoucnu snížit náklady za údržbu a provoz stíhaček F-35. Americká vláda počítá se snížením nákladů na provoz a údržbu o 30 %. Snížení o 9 % se již podařilo.
K poklesu ceny má dopomoci dohoda v ceně 170 milionů dolarů uzavřená mezi hlavními výrobci draku a elektroniky - Lockheed Martin, Northrop Grumman a BAE Systems. Výrobci se zavázali investovat do zefektivnění technologie výroby stíhačky F-35. Díky pokročilejším materiálům a úpravám konstrukce dojde také k poklesu hmotnosti letounu a k zjednodušení údržby.
Překryt kabiny F-35 je nefalšována věda. Rám překrytu bude vyráběn na 3D tiskárně. Na obrázku se testují optické vlastnosti překrytu. Větší obrázek. / Lockheed Martin
Počítá se například se širším využitím trojrozměrného tisku, nebo-li aditivní výroby. Nově je například rám překrytu kabiny F-35, místo kování a frézování, kompletně vyroben na trojrozměrné tiskárně. Během celého programu tak jen tato změna, při počátečních investicích 345 000 dolarů, ušetří 31,5 milionu dolarů.
Přepracována bude také technologie výroby směrových kormidel, tentokrát díky efektivnějšímu kování a frézování. Při nákladech 350 000 dolarů se počítá s celkovou úsporou 200 milionů dolarů. Úprav je však celá řada. Lepší technologie nanášení ochraného nátěru ušetří 21 milionů dolarů, výměna titanu za hliník v žebrování směrových kormidel ušetří 121 milionů dolarů.
Samozřejmě cena není konečná. Vždyť Ozbrojený síly Spojených států a dalších 11 zemí (v současné době) plánují odebrat více než 3200 stíhaček F-35, především ve verzi s klasickým vzletem a přistáním. Výroba je naplánována minimálně do roku 2035.
„Dnešní dohoda (LRIP 8 – pozn. redakce) dokazuje probíhající vyspívání programu,“ řekl generálporučík Chris Bogdan. „Jakmile bude výroba letadel série LRIP 8 dokončena, více než 200 letadel bude v provozu u osmi národů. Jsme rádi, že vláda a Lockheed Martin dokončili spravedlivou a rozumnou smlouvu na letadla série LRIP 8.“
Zdroj: Defense-Update, IHS Janes, Aviation Week,
Související články
Helma stíhačky F-35 pro vrtulníky budoucnosti
Piloti stíhaček F-35 Lightning II mají k dispozici pokrokovou virtuální přilbu HMDS (Helmet-Mounted ...
- 12.05.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní pěchota piluje taktiku nasazení F-35B Lightning II
Jedna stránka věci je získat nejmodernější vojenskou techniku, druhou stránkou je ji dokázat plně ...
- 28.05.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Vážná nehoda stíhačky F-35A Lightning II
Před časem jsme vás informovali o požáru nejnovější ruské stíhačky Suchoj T-50. Tentokrát zachvátil ...
- 25.06.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?
Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly ...
- 17.07.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
K tomu vývoji v USA (a nejde o NASA) - mě fascinuje vývoj tohoto: https://www.youtube.com/watch?... Sleduju to od začátku a jdou dál a dál, i když relativně nedávno ...Zobrazit celý příspěvek
K tomu vývoji v USA (a nejde o NASA) - mě fascinuje vývoj tohoto:
https://www.youtube.com/watch?...
Sleduju to od začátku a jdou dál a dál, i když relativně nedávno jim to taky bouchlo - ale jde o tak revoluční záležitost, že to určitě nebyla první šupa.
Obdivuju každý technický pokrok, bez ohledu na zemi původu. ALe rozlišuju a vítám, když jde navíc o zemi demokratickou, která dává (a prodává) plody svého vývoje celému světu, než o zemi s diktaturou, nebo agresivní kolos na hliněných nohou se zvláštním mixem pocitu vyjímečnosti a komplexu méněcennosti.
Někde mecenáš financuje lety do vesmíru a vývoj Lučního koníka, nebo se snaží protlačit elektromobily, jiný mecenáš si zase koupí anglický fotbalový klub.
Prospěšnost lidskému vývoji je v obou případech poněkud odlišná, že. A jaká náhoda, že i země původu...Skrýt celý příspěvekNo ten motor nebyl 40 let stary model , on to byl opravdu 40 stary kus , ktery v 90tych letech za babku koupili a predelali elektorniku atd , protoze uz se davno nevyrabi :D Duvod ...Zobrazit celý příspěvek
No ten motor nebyl 40 let stary model , on to byl opravdu 40 stary kus , ktery v 90tych letech za babku koupili a predelali elektorniku atd , protoze uz se davno nevyrabi :D Duvod je jednoduchy, byl o dva rady levnejsi . Na kosmu z toho byl kdysi hezkej flame :D . Osobne stejne vice fandim Muskovi ...
btw: http://www.kosmo.cz/modules.ph... Skrýt celý příspěvekAno, to opravdu mohly. Není moc jasné, co všechno s tím motorem v rámci repase vlastně dělali. Nicméně to vypadá na selhání turbočerpadla, tedy jedné ze základních částí motoru a ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, to opravdu mohly. Není moc jasné, co všechno s tím motorem v rámci repase vlastně dělali. Nicméně to vypadá na selhání turbočerpadla, tedy jedné ze základních částí motoru a na tu skoro určitě nešahali (mimo číštění, atd.). Není to taky poprvé, co tento motor selhal - jiný takový vybuchl letos na jaře při statickém testu.
Ale to jsou stejně jenom předběžné odhady. Co se vlastně stalo, ukáže až vyšetřování.Skrýt celý příspěvekArcoos. Mas pravdu, zle som to interpretoval, ked som napisal ze to bolo od Nasa aj ked som to tak nemyslel. Ile ako som uz napisal, problem s tym motorom mohol nastat v dosledku ...Zobrazit celý příspěvek
Arcoos. Mas pravdu, zle som to interpretoval, ked som napisal ze to bolo od Nasa aj ked som to tak nemyslel. Ile ako som uz napisal, problem s tym motorom mohol nastat v dosledku dodatocnych uprav a zasahov na mieru inej rakety, ako na aku boli povodne vyvyjane.Skrýt celý příspěvek
Na rovinu: Nevyjadřujte se k problematikám, o kterých skoro nic nevíte. Tak vznikají jenom další "zaručené" tlachy. Za prvé: Tak raketa nebyla NASA. Byl to nosič soukromé ...Zobrazit celý příspěvek
Na rovinu: Nevyjadřujte se k problematikám, o kterých skoro nic nevíte. Tak vznikají jenom další "zaručené" tlachy.
Za prvé: Tak raketa nebyla NASA. Byl to nosič soukromé společnosti Orbital Space Corp. Ta zvolila ruské motory prostě proto, že jí to připadalo výhodnější než vývoj vlastních motorů. Nejde totiž o nic jiného než zkoupené a repasované motory uložené 40 let v ruských skladech po zrušeném měsíčním programu N-1. Jestli tato volba byla výhodná, můžeme posoudit...
Za druhé: USA a americké firmy nejenom že vyvinuly několik desítek typů vlastních motorů, ale neustále další vyvíjí. Ukázkovým příkladem je konkurent výše zmiňované firmy OSC, totiž společnost SpaceX, která vyvinula zcela soukromě motory vlastní.Skrýt celý příspěvekBrin. Ale aj Lockhead Martin je aukromna spolocnost. Ak sa nemylim. Adanedhel no vidis a nieje to znak toho, ze konstrukcia tych motorov bola nadcasova. Ale je pravda, ze napriek ...Zobrazit celý příspěvek
Brin. Ale aj Lockhead Martin je aukromna spolocnost. Ak sa nemylim. Adanedhel no vidis a nieje to znak toho, ze konstrukcia tych motorov bola nadcasova. Ale je pravda, ze napriek tomu vyvin aj s modernizaciou ustrnul. Ale je treba dodat,ze kus viny ma v tom aj rozpad Zssr. Lebo si je treba uvedomit, ze fabrika v ktorej sa tie motory konstruovali a aj konstruuju ostala na Ukrajine. A aj ten motor, ktory bol dodany do tej americkej rakety bol vlastne dodany z Ukrajiny a nie z Ruska ako to vyzera na prvy pohlad. A mozno aj prave vdaka tomu je velmi stazena neaka rozsiahlejsia investicia do tejto oblasti.Skrýt celý příspěvek
Je pravda, že USA momentálně odebírají motory od Rusů. Ale také vyvíjejí nové a moderní, kdežto rusové ždímají skoro 50 let starou techniku na 110 až 120%, jak říkal jeden odborník ...Zobrazit celý příspěvek
Je pravda, že USA momentálně odebírají motory od Rusů. Ale také vyvíjejí nové a moderní, kdežto rusové ždímají skoro 50 let starou techniku na 110 až 120%, jak říkal jeden odborník v rádiu. JE obdivuhodné, že takto starý produkt dělá co dělá, ale uvědomte si, že bez dolarů z USA, které platí ruské vládě za rakety a technický personál, by nějaký ruský program už úplně odumřel. A když to vezmete z druhé strany , není to úžasné, že soukromá firma zvládla technologii potřebnou k letům do Vesmíru ?Skrýt celý příspěvek
No neviem. Ale ani ja moc nemusim tieto zabomysie vojny, ktore sa vedu medzi zastancami Usa ci rusov. Skratka kazdy je v niecom lepsi. Ale urcite by som hned nesudil kto je lepsi v ...Zobrazit celý příspěvek
No neviem. Ale ani ja moc nemusim tieto zabomysie vojny, ktore sa vedu medzi zastancami Usa ci rusov. Skratka kazdy je v niecom lepsi. Ale urcite by som hned nesudil kto je lepsi v tych ci inych technologiach. Napr. tento tyzden bola po velmi dlhom case vypustena raketa od Nasa, ktora vsak zlyhala. Ironiou osudu je, ze to pravdepodobne zavinil motor, ktory bol vsak rusky. Ak by som chcel, tak mozem pohanit Usa,ze zrejme nieje az taky vyspely stat, kedze si niesu schopny vyvynut vlastny obycajny raketovy motor, ale spoliehaju sa na 40 rocny model motora,a navyse ktoreho zlyhanie zrejme sposobila dodatocna uprava od domacich konstrukterov rakety. Ale nevidim dovod to robit. Nemam problem pochvalit kus dobre odvedenej prace nech uz pomadza z Angoly, USA ci Ruska.Skrýt celý příspěvek
Ano, nedávno jsem četl že to je letadlo nebezpečné a nezralé, které se nikdy nebude vyrábět a voila, hned se tady dočítáme, že jich už vyrobili 166. Takže, opět a velikými písmeny ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, nedávno jsem četl že to je letadlo nebezpečné a nezralé, které se nikdy nebude vyrábět a voila, hned se tady dočítáme, že jich už vyrobili 166. Takže, opět a velikými písmeny VELIKÁ GRATULACE PRO USA A CELÝ VÝVOJOVOVÝ PROGRAM F - 35.Skrýt celý příspěvek
A jé - tady nějaký antiami nemá rád když se amíkům daří (mínus u nevinného příspěvku níže). I já se připojuji ke gratulaci. Je příjemné vidět, o jaký kus je v pokročilých ...Zobrazit celý příspěvek
A jé - tady nějaký antiami nemá rád když se amíkům daří (mínus u nevinného příspěvku níže).
I já se připojuji ke gratulaci. Je příjemné vidět, o jaký kus je v pokročilých technologiích USA před Rusy a Čínou.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...