Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    20:19 18.01.2015

    LUKY: CO TO MELETE, JÁ JSEM NIKDE NENAPSAL, ŽE JE PROVOZUSCHOPNÝCH JEN PĚT KUSŮ...JE VIDĚT JAK CHÁPETE PSANÝ TEXT A REÁLNÝ STAV. JÁ JSEM JEN MAXIMOVI POPISOVAL NĚJAKÝ PŘÍKLAD ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY: CO TO MELETE, JÁ JSEM NIKDE NENAPSAL, ŽE JE PROVOZUSCHOPNÝCH JEN PĚT KUSŮ...JE VIDĚT JAK CHÁPETE PSANÝ TEXT A REÁLNÝ STAV. JÁ JSEM JEN MAXIMOVI POPISOVAL NĚJAKÝ PŘÍKLAD TVV...nemluvil jsem o žádné provozuschopnosti, to jste se opět někde sekl..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:16 18.01.2015

    Však nic komentovat nemusíte. Já tu pro dnešek stejně končím. Jen si myslím, že je blbost provozovat od něčeho pár kusů, když tu pořád dokola píšete, že z 21strojů je pět ...Zobrazit celý příspěvek

    Však nic komentovat nemusíte. Já tu pro dnešek stejně končím. Jen si myslím, že je blbost provozovat od něčeho pár kusů, když tu pořád dokola píšete, že z 21strojů je pět letuschopných a podobné hovadiny. Přitom se furt píšou články o našich špičkových mechanicích, kteří jsou se stroji jedno tělo a duše....a toto know-how vyvážíme do světa.
    A sami si sem budeme tahat zas nějaký staronový monofunkční šrot v minipočtech a bez výzbroje, takže bude létatelný jeden kus s maketou výzbroje pro CIAF. A nepište mi, že to vidím zvenčí....mě stačí, když na mě v Lešanech Pandur zamrká tou prázdnou krabičkou na PTŘS a to jsem si ji prohlíd i zevnitř.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:11 18.01.2015

    no LOM je sice servisouvat může, ale náhradní díly si z rukávu prostě nevycucá. Jinak poměrně dost výzbroje jsme dostali od amíku zadarmo v rámci pomoci spřáteleným armádám stejně ...Zobrazit celý příspěvek

    no LOM je sice servisouvat může, ale náhradní díly si z rukávu prostě nevycucá.
    Jinak poměrně dost výzbroje jsme dostali od amíku zadarmo v rámci pomoci spřáteleným armádám stejně jako nové miniguny pro 171.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    20:10 18.01.2015

    SKELET: otázka nákupu nových lehkých víceúčelových strojů přišla na řadu tehdy, když jsme dospěli k situace generálních oprav dvou typů (Mi24/W3A), vzhledem k nutné modernizaci ...Zobrazit celý příspěvek

    SKELET: otázka nákupu nových lehkých víceúčelových strojů přišla na řadu tehdy, když jsme dospěli k situace generálních oprav dvou typů (Mi24/W3A), vzhledem k nutné modernizaci Mi24...bylo někde někým rozhodnuto, tyto typy opustit a za peníze pořídit ten lehký. Při srovnání zřejmě došli k závěru, že generálka a modernizace jen odsouvá problém do budoucna, proto je výhodnější za cenu +- stejnou pořídit lehčí typ v takových počtech, které by znamenaly posílení transportních schopností. BITEVNÍ schopnost měla být opuštěna.

    Tak jak si můžete přečíst z médií, situace se asi trochu změnila a dnes někdo znovu uvažuje o možnosti BITEVNÍ schopnost UDRŽET.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    20:05 18.01.2015

    LUKY: NĚKTERÉ SNY UŽ FAKT NEBUDU KOMENTOVAT.

    LUKY: NĚKTERÉ SNY UŽ FAKT NEBUDU KOMENTOVAT.

  • TF_HU
    20:03 18.01.2015

    MAXIMU: Protože rozšíření bojových možností Mi-171š o možnost používat podvěsy na pylonech není na úkor primární funkce transportního vrtulníku (zcela zanedbatelné navýšení ...Zobrazit celý příspěvek

    MAXIMU: Protože rozšíření bojových možností Mi-171š o možnost používat podvěsy na pylonech není na úkor primární funkce transportního vrtulníku (zcela zanedbatelné navýšení hmotnosti), tak nevidím důvod se tomu zuřivě bránit. 171 ŽÁDNÉ "BOJOVÉ" SCHOPNOSTI NEMÁ, NENÍ CO ROZŠIŘOVAT. NIDKO SE TOMU ZUŘIVĚ NEBRÁNÍ, JÁ VÁM OPAKUJI, ŽE U NÁS TOMU TAK PROSTĚ NEBUDE...A MŮŽETE O TOM SNÍT OPAKOVANĚ, ARMÁDA SE TOUTO CESTOU NEVYDÁ. TATO MOŽNOST BUDE JEN U NOVÝCH LEHKÝCH VRTULNÍKŮ, KTERÉ SE NAKONEC POŘÍDÍ.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:00 18.01.2015

    jenomže já si myslím, že Mi-17 tu už fyzicky je, máme firmu, co je celosvětově servisuje a budeme mít i výzbroj po Mi-24. To se zase výzbroj zdarma rozdá, kam řekne US big brother ...Zobrazit celý příspěvek

    jenomže já si myslím, že Mi-17 tu už fyzicky je, máme firmu, co je celosvětově servisuje a budeme mít i výzbroj po Mi-24. To se zase výzbroj zdarma rozdá, kam řekne US big brother a pak budeme draze "nakupovat" novou - tzn. ve výsledku několik školních maket a ostrá žádná (viz Maverick pro L-159)....Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    20:00 18.01.2015

    maximus: Prostě Maximus přišel s tezí zavrhnout plnohodnotné bitevní vrtulníky, na které v dostatečném počtu nemáme vzhledem k plánovaným a nutným nákupům v podstatě všech složek ...Zobrazit celý příspěvek

    maximus: Prostě Maximus přišel s tezí zavrhnout plnohodnotné bitevní vrtulníky, na které v dostatečném počtu nemáme vzhledem k plánovaným a nutným nákupům v podstatě všech složek armády a které jsou pro obranyschopnost ČR prioritnější. Je mi to samozřejmě líto, znám se i osobně s piloty Mi-24, ale bohužel to tak je. A KDO PŘIŠEL S NĚJAKOU TEZÍ NÁKUPU PLNOHODNOTÉHO VRTULNÍKU? JE TŘEBA ROZLIŠIT SLOVA PANA MISTRA A TEXT V TOMTO ČLÁNKU. TAKŽE NELZE ZAVRHNOUT NĚCO, CO NEBYLO NAVRŽENO. JAKÝM ZPŮSOBEM URČUJETE PRIORITY?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:56 18.01.2015

    POkud vím, tak celá šaráda s vyřazováním Mi-24 začala díky tomu, že se Sokolům neměla dělat generálka.. v každém případě díky za info. Dokupování Mi-171 je nesmysl. Ať se to ...Zobrazit celý příspěvek

    POkud vím, tak celá šaráda s vyřazováním Mi-24 začala díky tomu, že se Sokolům neměla dělat generálka.. v každém případě díky za info.

    Dokupování Mi-171 je nesmysl. Ať se to někomu líbí nebo ne, tak prostě s Ruskem už nejsme kamarádi, takže v přípravě navyšování přepravní kapacity se musíme dívat jinam. Klidně bych se podíval i na přebytky jako AS535 od Holanďanů (ale ty už myslím prodaly), či můj vlhký sen Chinook. Nicméně pokud se mají Sokoly v naší armádě udržet, tak by bylo nejlogičtější dokoupení dalších strojů.
    Ale to furt neřeší bitevní kapacitu.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:55 18.01.2015

    To už je snadnější jít cestou Venom/Viper, nechat dosloužit 171 a pak je také nahradit. Pořád by jsme mechanicky byli na 2 typech s tím že výpadky dodávek alespoň u jednoho ...Zobrazit celý příspěvek

    To už je snadnější jít cestou Venom/Viper, nechat dosloužit 171 a pak je také nahradit. Pořád by jsme mechanicky byli na 2 typech s tím že výpadky dodávek alespoň u jednoho nehrozí.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:36 18.01.2015

    TZ_HU napsal: Takže za mě, měli bychom mít minimálně letku dopravních, letku bitevních, letku speciálních a letku nákladních vrtulníků. Letky jsou minimální počty... No pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    TZ_HU napsal: Takže za mě, měli bychom mít minimálně letku dopravních, letku bitevních, letku speciálních a letku nákladních vrtulníků. Letky jsou minimální počty...

    No pokud vidíte hlavní problém v počtech a máte pocit, že nyní jsme na minimech a chybí nám vrtulníky, tak co takhle doplnit stavy. Já bych vyšel z toho, že provozovat víc, jak 2 typy je nesmysl. Mi-17 tu už je a zachová se. Je jich tuším 21. Dokoupením 8-12 ks s odpovídající kabeláží (:D) by došlo k posílení přepravní, nákladní i bitevní kapacity.
    K tomu letka lehkých bitevních/přepravních/combat SAR nových vrtulníků, ala Lakota-Lynx. Měli bychom 2 typy a skoro dvojnásobné přepravní kapacity pro operace v době míru. Oba vrtulníky by disponovali účinným PTŘS kompletem, ale ten lehčí typ by operoval blíže nepříteli a nemusel by se "přetěžovat". V případě konfliktu by spolu s dalšími složkami přednostně eliminoval PVO protivníka. Řízené střely by bylo možno v případě demolice vrtulníkového letectva použít na vozidlech, nebo palpostech.
    Stejně tak SPYDER, o kterém jsme hovořili v jiném vláknu. Python/Derby pro naše Gripeny by bylo možné používat na pozemních vozidlech v případě demolice JAS-39. Všechno by to šlo z Izraele, se kterým máme nadstandardní vztahy a do jehož ŘS jsem se tunelovitě zamiloval. Určitě by nám dali slevy ze staré známosti - za naše Mezky.

    ---------------------
    jo měl jsem na mysli FARP, ale trošku jsem spěchal, snažím se tu u čtení příspěvků pracovatSkrýt celý příspěvek

  • Maximus
    18:31 18.01.2015

    Pokud by se situace mezi NATO/EU a RF natolik vyhrotila, že se začne řinčet zbraněmi, tak většina techniky bude již dávno stažena ze zahraničních misí a prioritou bude držet ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se situace mezi NATO/EU a RF natolik vyhrotila, že se začne řinčet zbraněmi, tak většina techniky bude již dávno stažena ze zahraničních misí a prioritou bude držet maximální stavy provozuschopné techniky i za cenu kompromisů ohledně naplánovaného servisu. V takové situaci doufám nebudou v AČR k dispozici čtyři transportní vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    18:30 18.01.2015

    Skelet:Sokoly se generálkují již několik let,jde o stroje používané pro úkoly LZS/SAR,zde jiná možnost není,prostě ty vrtulníky létat musí. Co se týká vyzbrojení Mi-171,tak mi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet:Sokoly se generálkují již několik let,jde o stroje používané pro úkoly LZS/SAR,zde jiná možnost není,prostě ty vrtulníky létat musí.
    Co se týká vyzbrojení Mi-171,tak mi to přijde,že se jedná o další blamáž při nákupu vojenské techniky.Prostě každý kdo má Mi-17,tak ji může vyzbrojit raketovou či hlavnovou výzbrojí,jen naše vrtulníky tu možnost nemají.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    18:23 18.01.2015

    Prostě Maximus přišel s tezí zavrhnout plnohodnotné bitevní vrtulníky, na které v dostatečném počtu nemáme vzhledem k plánovaným a nutným nákupům v podstatě všech složek armády a ...Zobrazit celý příspěvek

    Prostě Maximus přišel s tezí zavrhnout plnohodnotné bitevní vrtulníky, na které v dostatečném počtu nemáme vzhledem k plánovaným a nutným nákupům v podstatě všech složek armády a které jsou pro obranyschopnost ČR prioritnější. Je mi to samozřejmě líto, znám se i osobně s piloty Mi-24, ale bohužel to tak je.

    Nákup univerzálních vrtulníků včetně bojových verzí je jedinou rozumnou možností jak udřet v AČR piloty a operátory bojových vrtulníků a zachovat si alespoň "capable".

    Samozřejmě bojové schopnosti limitované nosností výzbroje u univerzálních strojů by šlo v určitých situacích kompenzovat zavěšením výzbroje na transportní vrtulníky, které lze realizovat poměrně nenáročným způsobem - dva bloky raket, tj. s 38 raketami by byly na úkor transportu maximálně dvou mužů výsadku.

    Samozřejmě beru argument, že prioritní role Mi171š v AČR bude transport, ale nevěřím tomu, že v případě opravdu velkého konfliktu by všechno fungovalo jak si nyní velitelé nyní "malují".

    Protože rozšíření bojových možností Mi-171š o možnost používat podvěsy na pylonech není na úkor primární funkce transportního vrtulníku (zcela zanedbatelné navýšení hmotnosti), tak nevidím důvod se tomu zuřivě bránit.

    Chápu, že moje představy jsou z nouze cnost, ale co vlastně v současnosné AČR mimo několik vybraných jednotek není?Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:11 18.01.2015

    Stále tu někteří nechápou, že zásadním argumentem pro náhradu Mi24/35 novým bitevním vrtulníkem (třeba zmiňovaný AH-1Z Viper) je zachování si schopnosti. Nenavázání na bitevní ...Zobrazit celý příspěvek

    Stále tu někteří nechápou, že zásadním argumentem pro náhradu Mi24/35 novým bitevním vrtulníkem (třeba zmiňovaný AH-1Z Viper) je zachování si schopnosti.
    Nenavázání na bitevní vrtulníkové letectvo by zcela jistě znamenalo přijít o tuto schopnost navždy. Je jasné, že nevybudujeme letku o 50 strojích...o to ale ani nejde.

    Nejsem expert, ale naši vrtulníkáři jsou na tom ve srovnání s jinými státy poměrně dobře a tím víc by byla škoda o tu schopnost přijít.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:09 18.01.2015

    proboha vždyť tu jasně TF_HU napsal, že máme k dispozici nějakých 6 letu schopných vrtulníků. Zbytek je někde v servise nebo venku. Pokud by jsme 4 ozbrojili, tak by se po dvou ...Zobrazit celý příspěvek

    proboha vždyť tu jasně TF_HU napsal, že máme k dispozici nějakých 6 letu schopných vrtulníků. Zbytek je někde v servise nebo venku. Pokud by jsme 4 ozbrojili, tak by se po dvou střídaly v letu schopném stavu a už by zůstaly dva pro přepravu plného nákladu. Čísla beru odhadem, ale pochybuji, že jich je celkově víc jak 20.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    17:59 18.01.2015

    K tomu smíchu - osobně vycházím z toho, že řada států prostě "počítá" s podle vás neefektivním využití ozbrojených transportních vrtulníků střední až těžké velikostní kategorie ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu smíchu - osobně vycházím z toho, že řada států prostě "počítá" s podle vás neefektivním využití ozbrojených transportních vrtulníků střední až těžké velikostní kategorie (Mi-8/17, Puma, NH90, etc.) a to jejich počty nemají výrazně větší než my. Takže všichni jsou blbí a jen AČR je chytřejší než ostatní.

    Chápu, že bylo efektivnější uvažovat při řešení bojových situací pomocí našich vrtulníků v tandemu Mi-24 a Mi8/17, ale je vemi pravděpodobné, že dosavadní koncepce bude muset být změněna.

    Samozřejmě stále při řešení boj. situacích vycházím z konceptu vševojskové armády založené na schopnostech AČR či aliančních partnerů. Takže jestli si mě představujete, že neuvažuji v kontextu řešení situace ze synergického působení co největšího složek armády, tak se asi pletete. Jen jsem nepovažoval za potřebné tady popsat modelovou situaci komplexně - jsme v diskusi o zvažovaném nákupu moderních bitevních vrtulníků jako náhrady Mi24/35, které jsou určeny k vyřazení z AČR a alternativách k této akvizici.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:56 18.01.2015

    LUKY já nezesměšňuji navěšení PTŘS na vrtulník Mi 171, jen se vám snažím vysvětlit, že v našich podmínkách to nelze. Vy nechápete, že je tu transportní schopnost na minimálních ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY já nezesměšňuji navěšení PTŘS na vrtulník Mi 171, jen se vám snažím vysvětlit, že v našich podmínkách to nelze. Vy nechápete, že je tu transportní schopnost na minimálních stavech a ta musí být zachována, měla by, tedy nejsou stroje, které (by sice šlo vyzbrojit a použít jak říkáte) byste tak mohl použít a přitom nesnížit přepravní kapacitu.

    jinak vrtulníkové letectvo působí v nějaké vzdálenosti od předního okraje, létá skrze různé koridory a trasy, nebuduje se FOB, ale buduje se tzv FARP, který slouží k "otočce" převážně bitevních vrtulníků aby mohli být dostupné co nejdříve...nemusely se vracet na svou base...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:52 18.01.2015

    LUKY: Nechápu, jak jste došel k tomu, že něco vnímám tunelově...jenom jsem vám naznačil, že něco, co vy zesměšňujete (navěsit PTřS na transportní stroj) je ve světě dávno ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY:
    Nechápu, jak jste došel k tomu, že něco vnímám tunelově...jenom jsem vám naznačil, že něco, co vy zesměšňujete (navěsit PTřS na transportní stroj) je ve světě dávno rozvíjeno. BAVIT SE O TOM, ŽE VIDÍTE JAK NAŠE HINDY ÚTOČÍ NA NĚJAKÝ MECHANIZOVANÝ ČI TANKOVÝ PRAPOR S PVO A PADAJÍ JAKO HRUŠKY...FAKT SI MYSLÍTE, ŽE TAK LETECTVO AČR ÚTOČÍ, ŽE BITEVNÍKY ÚTOČÍ SAMY? TO BYLO Z VAŠÍ STRANY DOST ZJEDNODUŠENÉ A JEDNOSTRANNÉ PODÁNÍ.

    Já se o žádným ministrovi nebudu dohadovat, nikoho z politiky jsem tu za celou dobu neosočoval. Jen jsem vyjádřil obavu, kterou dle reakcí sdílím s ostatními - že se řeší hračky, ale už se moc neřeší výzbroj. TO JE VÁŠ POHLED ZVENKU.

    A na své pohybnosti o neefektivnosti aeromobilních operací v konvenčním konfliktu si zatím stojím. Nechápu kdo by v takovém případě stále odněkud někam převážel paragány a vysazoval je v blízkosti kontaktu s nepřítelem a riskoval tak ztrátu těch pár Milů, co máme. Zda nění lepší vybudovat FOB a několik dobře vyzbrojených strojů dozbrojovat poblíž FLOT a točit je v stand-off podpoře. A ty vaše řeči o manévru a palbě, jak vysřižené z učebnice zatím mnoho o nějakém převratném alternativním nasazení Hindů nepověděli...
    Já věřím, že AČR by se je snažila nasadit s rozumem a opatrně. Zatím jste mi ale dal za pravdu, že se současnou výzbrojí jsou jejich možnosti omezené....TADY NEMÁ CENU SE DÁL ROZVÁDĚT, AIRBORNE, NEZNAMENÁ JEN PARAGÁNY...VAŠE VNÍMÁNÍ TAKTICKÉ VÝSADKU JE ASI DOST OMEZENÉ. NEDIVÍM SE, ASI JEN ČTETE, MOC JSTE JICH NEPLÁNOVAL, NEPROVÁDĚL. TAKTICKÝ VZDUŠNÝ VÝSADEK JE KLASICKÝM NÁSTROJEM VEDENÍ KONVENČNÍHO BOJE...MŮŽETE SI NASTUDOVAT. DOPORUČUJI SI PŘEČÍST POUŽITÍ VRTULNÍKŮ V BOJOVÝCH OPERACÍCH, NEBO TAKTIKU POUŽITÍ TAKTICKÉHO LETECTVA. NIC OSOBNÍHO, ALE V TOMTO MÁTE KWA MEZERU. VĚŘTE MI.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:40 18.01.2015

    MAXIMUS...realistická představa neexistuje. Mohl bych tu vyjmenovat desítky schopností, kterými by mělo vrtulníkové letectvo působit. Mohu říci jen jedno, armáda jako taková, má ...Zobrazit celý příspěvek

    MAXIMUS...realistická představa neexistuje. Mohl bych tu vyjmenovat desítky schopností, kterými by mělo vrtulníkové letectvo působit. Mohu říci jen jedno, armáda jako taková, má hrubý podstav, nejen v lidech, ale i v technice.

    Mohu říci jen jedno otřepané: Je potřeba aby někdo jasně řekl co jsou hrozby pro ČR a jak se chce těmto hrozbám bránit. Stanoví jasné úkoly, třeba bránit hranici z jednoho, ze dvou směrů, nebo po celé délce, bránit se tak dlouho, bránit se tak a tak...to bude úkol a zadání pro armádu. Armáda musí říci, abychom mohli udělat tohle, abychom mohli dělat tohle a tak...potřebujeme k tomu tolik toho a toho, potřebujeme tuhle zbraň a tuhle schopnost. Někdo musí stanovit minimum, které zabezpečí splnění úkolu, pořídí jej a dá armádě, ta s tím bude cvičit a zabezpečí splnění úkolů tak jak jsou nastaveny. Roky se snižovaly počty vojáků, techniky, ale úkoly armádě zůstaly stejné. Stav je podobný situaci, kdy víte, že máte auto, které jezdí na čtyřech kolech, ovšem musíte ušetřit, neuděláte nic jiného než že ušetříte jedno kolo a sundáte jej a chcete po autě aby dál jelo, pojede, ale bude to trochu házet a nebude to plynulá jízda.

    Je věcí politiků aby obhájili velikost armády a úkoly jež má plnit. Dodám jen jedno, máme jednu základnu, máme x vrtulníků dopravních a máme y vrtulníků bitevních. Už dnes jsou na nás kladeny takové úkoly, že bychom potřebovali nejen 2x vrtulníků, ale i 2x pilotů, též u y vrtulníků je situace na hraně, ale ty jdou do útlumu. Chtěl bych jen poznamenat, že úkoly, které plníme jednou základnou, letkou ve světě plní letek několik, letky jsou specializované. je to úsměvné, ale mohu říci, že u nás pilot dělá 2x více úkolů (zvládne, je vycvičen) než běžný pilot na západ od nás.

    Takže za mě, měli bychom mít minimálně letku dopravních, letku bitevních, letku speciálních a letku nákladních vrtulníků. Letky jsou minimální počty...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 13 z 24